Apua: Enterorokko-oireet

aikuisilla ??

Olen viikon ollut korkeassa kuumeessa, oireet sopisivat jonkun verran entero-rokkoon, tauti alkoi jalanpohjista jä käsistä, sitten muualle iholle ja nyt suu on rikki, nielu ja kurkku ei kipeä (ainaakaan vielä). Ensimmäset 4-5 päivää kuume 39,2-39,9,
sitten laski 38,5:een 3 päivää, nytkin vielä 37 päälle.
Tarviiko lääkärille menoa tai lääkitystä ?
Millä voi oloa helpottaa ?
Mikä muu tämä voisi olla, jos ei entero ?

16

15769

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edellinen

Paukamoita on joka puolella vartaloa jo, kasvoissakin, ei pahemmin kutise.

• kutkaaaa

ollut kys tauti melkein viikon mietinkin koska lakkaa??? käsissä ja jalan pohjissa pieniä näppyjä ja kipeitä, sekä myös helvetillinen kutina varsinkin jalanpohjissa. Kädet ovat oikeastaan jo pareman näköset kuin muutama päivä sitten! Miten tän kutinan sais pois rasvannut olen kylmäpusseja pitänyt.

• ja ih-met-te-len
        kutkaaaa kirjoitti:

ollut kys tauti melkein viikon mietinkin koska lakkaa??? käsissä ja jalan pohjissa pieniä näppyjä ja kipeitä, sekä myös helvetillinen kutina varsinkin jalanpohjissa. Kädet ovat oikeastaan jo pareman näköset kuin muutama päivä sitten! Miten tän kutinan sais pois rasvannut olen kylmäpusseja pitänyt.

todella mitä hemskattia tää on ?
        siis en ole huomannutkaan että tällainen virus riehuu.
        nyt epäilen, että mulla on se. Ei kyllä kutise pahemmin, mutta joka paikka on täynnä turvonneita punasia näppyjä, korvalehdetkin !!!
        Suu on ihan rikki, ei voi kuin juoda vettä.

• aikuinen nainen
        ja ih-met-te-len kirjoitti:

todella mitä hemskattia tää on ?
        siis en ole huomannutkaan että tällainen virus riehuu.
        nyt epäilen, että mulla on se. Ei kyllä kutise pahemmin, mutta joka paikka on täynnä turvonneita punasia näppyjä, korvalehdetkin !!!
        Suu on ihan rikki, ei voi kuin juoda vettä.

3 viikkoa oli vaihtelevasti kummallisia oireita, ihan kuin sama tunnistamaton tauti oli mennyt pois ja tullut taas takaisin.
        Oireet oli lievähköjä verrattuna, mitä ne voi olla. Ei kauhean tyypillisiä.
        Lopuksi todettiin, että enterovirus se on.
        Vieläkään en ole kunnossa, pientä lämmönnousua on, ja olo on kauhean väsynyt pitkästä taudista.
        Kurkku oli kipeä, ei jalat tai kädet niinkään.
        Kollega sairasti samn, ei ollut kurkku kipeä, mutta jalat ja kädet ensin ja koko ajan. Sitten öevisi ihottumaa muuaallekin.

Pärjäilkää entiron kanssa !

• Punajalka
        aikuinen nainen kirjoitti:

3 viikkoa oli vaihtelevasti kummallisia oireita, ihan kuin sama tunnistamaton tauti oli mennyt pois ja tullut taas takaisin.
        Vieläkään en ole kunnossa, pientä lämmönnousua on, ja olo on kauhean väsynyt pitkästä taudista.
        Kollega sairasti samn, ei ollut kurkku kipeä, mutta jalat ja kädet ensin ja koko ajan. Sitten öevisi ihottumaa muuaallekin.

Liittyykö enterorokkoon myös flunssaoireita ?
        Mulla on ollut vähän erilaisempi flunssa, ei oikeastaan flunssakaa, korkea kuume ja vaikea kävellä, jalanpohjat on arat ja punaiset.
        Kämmenet on vähän turvoksissa ja punaiset.
        Voiko enterorokko tulla ilman flunssaoireita?

• kutkaaaa
        aikuinen nainen kirjoitti:

oli tuossa eilen jalanpohjassa sellanen tunne että olisi ollut parempi,mutta kyllä tänään taas on kutittanut tarpeeksi! Ärsyttävintä on se kutina ja jalkojen "kuumotus" yöllä kun ei tahdo unta saada.No, meillä muksuilla on vesirokko ja itellä tämä, ei kivaa

• Vain korkea kuume aluksi
        kutkaaaa kirjoitti:

oli tuossa eilen jalanpohjassa sellanen tunne että olisi ollut parempi,mutta kyllä tänään taas on kutittanut tarpeeksi! Ärsyttävintä on se kutina ja jalkojen "kuumotus" yöllä kun ei tahdo unta saada.No, meillä muksuilla on vesirokko ja itellä tämä, ei kivaa

Korkealla kuumeella alkoi kaikki.
        Hyvä kun tuli ennen joulua ja alkaa lähteä, ainakin kuume, punoitus senkun lisääntyy, oireet herättävät levottomuutta, huolta ja kaikenmaailman epäilyksiä, jouluna jos olisi iskenyt, olisi vaikeaa päästä mihinkään lääkärillekään.
        Aikuisten "epidemia" jatkaa ehkä jonkun aikaa vielä leviämistään, ottakaa huomioon, että se voi ehkä olla enterorokko, enterovirus, ei tapa ketään, vaikka oireet on jonkunverran pelästyttävät.

• joka on. . .
        Vain korkea kuume aluksi kirjoitti:

Hyvä kun tuli ennen joulua ja alkaa lähteä, ainakin kuume, punoitus senkun lisääntyy, oireet herättävät levottomuutta, huolta ja kaikenmaailman epäilyksiä, jouluna jos olisi iskenyt, olisi vaikeaa päästä mihinkään lääkärillekään.
        Aikuisten "epidemia" jatkaa ehkä jonkun aikaa vielä leviämistään, ottakaa huomioon, että se voi ehkä olla enterorokko, enterovirus, ei tapa ketään, vaikka oireet on jonkunverran pelästyttävät.

. . . eläimillä tunnettu suu- ja sorkkatautina.
        ihan yleinen, esiintyy jonkun vuoden välein voimaakkaammin.
        käsihygienia tärkeä.
        sairastuneen uloste voi tartuttaa muita kuukausia taudin häipymisen jälkeen (< vauvat ja äidit ?)
        näin luin netistä.
        en tiedä muuta.

• joni-_-
        Vain korkea kuume aluksi kirjoitti:

nonii eilen oli 39 kuumetta ja tänää pamahti naama täytee noita näppylöitä, tekisi mieli raapia niitä teräsharjan kanssa kun hieman kutittaakin... tämäpä vasta kiva tauti kun jälki oireena voi lähteä kynnetkin. toivottavasti parenee jouluksi vaikka en paljoa toivoa siitä elätä. kannattaako tässä nyt edes käydä lääkärissä, vai kertooko ne vain että et kuole tautiin?

• jouluksi
        joni-_- kirjoitti:

nonii eilen oli 39 kuumetta ja tänää pamahti naama täytee noita näppylöitä, tekisi mieli raapia niitä teräsharjan kanssa kun hieman kutittaakin... tämäpä vasta kiva tauti kun jälki oireena voi lähteä kynnetkin. toivottavasti parenee jouluksi vaikka en paljoa toivoa siitä elätä. kannattaako tässä nyt edes käydä lääkärissä, vai kertooko ne vain että et kuole tautiin?

Enterorokon näppyjen ei pitäisi kovasti kutista, ehkä loppuvaiheessa vähän ?
        Tosin aikuisten oireet on olleet vähän erilaisia eri ihmisillä.
        Enteron takia ei kannata mennä lääkäriin, jos on varma, että se on se ! Sen pitäisi mennä ohi muutamassa päivässä.

• tänä syksynä

Enterorokko on uusi asia monille, sitä on ollut tavallista enenmmän liikkeellä koko syksyn eteläisessä Suomessa.
      Googlatakaa oireita
      enterorokko
      enterovirus

ja muistkaa mennä ajoissa lääkärille, jos oireet jatkuvat ja epäilyttävät, kohta tulee joulu, terveyskeskukset ovat kiinni viikon, uutenvuoteen asti !!

• ajattelevainenn

ei kannata mennä tartuttamaan muita mahdollisesti heikompikuntoisia

• Armoa rukoilen köyhille

Lääkärit terveyskesuksissa tuntuu olevan hidasälyisiä ja olevan epimedioitten jäljessä.
      Kävin terv.keskuslääkäillä.
      "Ei mitään huolenaihetta eikä sairautta".
      Kuume ja oireet pahenivat vähän seuraavan yön aikana, menin yksityislääkärille:
      Enterorokko ihan ihan selkeästi.
      Ei ole elämän- tai kuolemakysymys.

Kysyn vain :

Minkä h'''''tin takia ne menee terveyskeskuslääkäreiksi ???!!!!

Perustekoon yksityisvastaanoton jossa asiakkaat loppuu, kun
      nää jotkut pällit ei pysty mitän päättelemään !!!

Muttt että nää arvostelukyvyttömät lääkärit jotka ei muualla pärjää, tunkee ittensä terveyskeskuslääkäriksi, jonne köyhän on pakko mennä !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ei Ei Ei EEEEEEEEIIIIIIIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!!

• Kysyn vaan

Minkä takia pitää mennä näyttämään lääkärille tautia, johon ei ole hoitoa?

• :((
        Kysyn vaan kirjoitti:

Minkä takia pitää mennä näyttämään lääkärille tautia, johon ei ole hoitoa?

Mulla tällä hetkellä enterorokkoa..sitä on kuulemma taas jonkin verran liikkeellä. Olen päiväkodissa töistä ja sain tämän sieltä. Ihmettelen vaan, kun mulla on todella kova mahakipu ja välillä ripulia ja en ole nähnyt että kukaan valittaisi mahakivusta, kun on enterorokkoa? lääkäri sanoi että se kuuluu kyllä tautiin..mitään rakkuloita mulla ei oo ainakaan vielä (niitä ei kuulemma tule aikuisille aina). Lämpökin nousee nopeasti välillä ja eilen illalla ei ollut kuumetta lainkaan, mutta yöllä nousi taas 39. eli vaihtelee reilusti pienen ajan sisällä..
        Huhuh, en kyllä toivo tälläistä kenellekkään,aivan kauhea tauti. Ensin epäilin sikainfluenssaa,mutta tämä on kyllä sitäkin pahempi varmasti. Kauankohan mahtaa kestää.. mulla on ollut 5päivää kuumetta.
        "sivutauteina" vielä kauhea korvakipu ja silmätulehdus..

• Pilvi73
        :(( kirjoitti:

Mulla tällä hetkellä enterorokkoa..sitä on kuulemma taas jonkin verran liikkeellä. Olen päiväkodissa töistä ja sain tämän sieltä. Ihmettelen vaan, kun mulla on todella kova mahakipu ja välillä ripulia ja en ole nähnyt että kukaan valittaisi mahakivusta, kun on enterorokkoa? lääkäri sanoi että se kuuluu kyllä tautiin..mitään rakkuloita mulla ei oo ainakaan vielä (niitä ei kuulemma tule aikuisille aina). Lämpökin nousee nopeasti välillä ja eilen illalla ei ollut kuumetta lainkaan, mutta yöllä nousi taas 39. eli vaihtelee reilusti pienen ajan sisällä..
        Huhuh, en kyllä toivo tälläistä kenellekkään,aivan kauhea tauti. Ensin epäilin sikainfluenssaa,mutta tämä on kyllä sitäkin pahempi varmasti. Kauankohan mahtaa kestää.. mulla on ollut 5päivää kuumetta.
        "sivutauteina" vielä kauhea korvakipu ja silmätulehdus..

Täällä saatu kanssa yleislääkäriltä enterovirusdiagnoosi jo 3vkoa sitten, eikä hellitä vieläkään. Kuumetta ei ole ollut koko aikana. Ei myöskään rakkuloita jaloissa, eikä käsissä -ainoastaan kitalaen takaosassa. Asteikolla 1-5, kipu 1 tasolla. Ei myöskään vatsaoireita. Itse spekukoin kovasti jonkun muun sairauden mahdollisuutta, koska tämä vaan kestää ja kestää.. Eikä oireetkaan kovin tyypillisiä ole. Mutta vaikka kuinka googlettaa, niin noille rakkuloille ei löydy muuta järjellistä selitystä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1080
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1044
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      845
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe