Apua: Enterorokko-oireet

aikuisilla ??

Olen viikon ollut korkeassa kuumeessa, oireet sopisivat jonkun verran entero-rokkoon, tauti alkoi jalanpohjista jä käsistä, sitten muualle iholle ja nyt suu on rikki, nielu ja kurkku ei kipeä (ainaakaan vielä). Ensimmäset 4-5 päivää kuume 39,2-39,9,
sitten laski 38,5:een 3 päivää, nytkin vielä 37 päälle.
Tarviiko lääkärille menoa tai lääkitystä ?
Millä voi oloa helpottaa ?
Mikä muu tämä voisi olla, jos ei entero ?

16

16423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edellinen

      Paukamoita on joka puolella vartaloa jo, kasvoissakin, ei pahemmin kutise.

      • kutkaaaa

        ollut kys tauti melkein viikon mietinkin koska lakkaa??? käsissä ja jalan pohjissa pieniä näppyjä ja kipeitä, sekä myös helvetillinen kutina varsinkin jalanpohjissa. Kädet ovat oikeastaan jo pareman näköset kuin muutama päivä sitten! Miten tän kutinan sais pois rasvannut olen kylmäpusseja pitänyt.


      • ja ih-met-te-len
        kutkaaaa kirjoitti:

        ollut kys tauti melkein viikon mietinkin koska lakkaa??? käsissä ja jalan pohjissa pieniä näppyjä ja kipeitä, sekä myös helvetillinen kutina varsinkin jalanpohjissa. Kädet ovat oikeastaan jo pareman näköset kuin muutama päivä sitten! Miten tän kutinan sais pois rasvannut olen kylmäpusseja pitänyt.

        todella mitä hemskattia tää on ?
        siis en ole huomannutkaan että tällainen virus riehuu.
        nyt epäilen, että mulla on se. Ei kyllä kutise pahemmin, mutta joka paikka on täynnä turvonneita punasia näppyjä, korvalehdetkin !!!
        Suu on ihan rikki, ei voi kuin juoda vettä.


      • aikuinen nainen
        ja ih-met-te-len kirjoitti:

        todella mitä hemskattia tää on ?
        siis en ole huomannutkaan että tällainen virus riehuu.
        nyt epäilen, että mulla on se. Ei kyllä kutise pahemmin, mutta joka paikka on täynnä turvonneita punasia näppyjä, korvalehdetkin !!!
        Suu on ihan rikki, ei voi kuin juoda vettä.

        3 viikkoa oli vaihtelevasti kummallisia oireita, ihan kuin sama tunnistamaton tauti oli mennyt pois ja tullut taas takaisin.
        Oireet oli lievähköjä verrattuna, mitä ne voi olla. Ei kauhean tyypillisiä.
        Lopuksi todettiin, että enterovirus se on.
        Vieläkään en ole kunnossa, pientä lämmönnousua on, ja olo on kauhean väsynyt pitkästä taudista.
        Kurkku oli kipeä, ei jalat tai kädet niinkään.
        Kollega sairasti samn, ei ollut kurkku kipeä, mutta jalat ja kädet ensin ja koko ajan. Sitten öevisi ihottumaa muuaallekin.

        Pärjäilkää entiron kanssa !


      • Punajalka
        aikuinen nainen kirjoitti:

        3 viikkoa oli vaihtelevasti kummallisia oireita, ihan kuin sama tunnistamaton tauti oli mennyt pois ja tullut taas takaisin.
        Oireet oli lievähköjä verrattuna, mitä ne voi olla. Ei kauhean tyypillisiä.
        Lopuksi todettiin, että enterovirus se on.
        Vieläkään en ole kunnossa, pientä lämmönnousua on, ja olo on kauhean väsynyt pitkästä taudista.
        Kurkku oli kipeä, ei jalat tai kädet niinkään.
        Kollega sairasti samn, ei ollut kurkku kipeä, mutta jalat ja kädet ensin ja koko ajan. Sitten öevisi ihottumaa muuaallekin.

        Pärjäilkää entiron kanssa !

        Liittyykö enterorokkoon myös flunssaoireita ?
        Mulla on ollut vähän erilaisempi flunssa, ei oikeastaan flunssakaa, korkea kuume ja vaikea kävellä, jalanpohjat on arat ja punaiset.
        Kämmenet on vähän turvoksissa ja punaiset.
        Voiko enterorokko tulla ilman flunssaoireita?


      • kutkaaaa
        aikuinen nainen kirjoitti:

        3 viikkoa oli vaihtelevasti kummallisia oireita, ihan kuin sama tunnistamaton tauti oli mennyt pois ja tullut taas takaisin.
        Oireet oli lievähköjä verrattuna, mitä ne voi olla. Ei kauhean tyypillisiä.
        Lopuksi todettiin, että enterovirus se on.
        Vieläkään en ole kunnossa, pientä lämmönnousua on, ja olo on kauhean väsynyt pitkästä taudista.
        Kurkku oli kipeä, ei jalat tai kädet niinkään.
        Kollega sairasti samn, ei ollut kurkku kipeä, mutta jalat ja kädet ensin ja koko ajan. Sitten öevisi ihottumaa muuaallekin.

        Pärjäilkää entiron kanssa !

        oli tuossa eilen jalanpohjassa sellanen tunne että olisi ollut parempi,mutta kyllä tänään taas on kutittanut tarpeeksi! Ärsyttävintä on se kutina ja jalkojen "kuumotus" yöllä kun ei tahdo unta saada.No, meillä muksuilla on vesirokko ja itellä tämä, ei kivaa


      • Vain korkea kuume aluksi
        kutkaaaa kirjoitti:

        oli tuossa eilen jalanpohjassa sellanen tunne että olisi ollut parempi,mutta kyllä tänään taas on kutittanut tarpeeksi! Ärsyttävintä on se kutina ja jalkojen "kuumotus" yöllä kun ei tahdo unta saada.No, meillä muksuilla on vesirokko ja itellä tämä, ei kivaa

        Korkealla kuumeella alkoi kaikki.
        Hyvä kun tuli ennen joulua ja alkaa lähteä, ainakin kuume, punoitus senkun lisääntyy, oireet herättävät levottomuutta, huolta ja kaikenmaailman epäilyksiä, jouluna jos olisi iskenyt, olisi vaikeaa päästä mihinkään lääkärillekään.
        Aikuisten "epidemia" jatkaa ehkä jonkun aikaa vielä leviämistään, ottakaa huomioon, että se voi ehkä olla enterorokko, enterovirus, ei tapa ketään, vaikka oireet on jonkunverran pelästyttävät.


      • joka on. . .
        Vain korkea kuume aluksi kirjoitti:

        Korkealla kuumeella alkoi kaikki.
        Hyvä kun tuli ennen joulua ja alkaa lähteä, ainakin kuume, punoitus senkun lisääntyy, oireet herättävät levottomuutta, huolta ja kaikenmaailman epäilyksiä, jouluna jos olisi iskenyt, olisi vaikeaa päästä mihinkään lääkärillekään.
        Aikuisten "epidemia" jatkaa ehkä jonkun aikaa vielä leviämistään, ottakaa huomioon, että se voi ehkä olla enterorokko, enterovirus, ei tapa ketään, vaikka oireet on jonkunverran pelästyttävät.

        . . . eläimillä tunnettu suu- ja sorkkatautina.
        ihan yleinen, esiintyy jonkun vuoden välein voimaakkaammin.
        käsihygienia tärkeä.
        sairastuneen uloste voi tartuttaa muita kuukausia taudin häipymisen jälkeen (< vauvat ja äidit ?)
        näin luin netistä.
        en tiedä muuta.


      • joni-_-
        Vain korkea kuume aluksi kirjoitti:

        Korkealla kuumeella alkoi kaikki.
        Hyvä kun tuli ennen joulua ja alkaa lähteä, ainakin kuume, punoitus senkun lisääntyy, oireet herättävät levottomuutta, huolta ja kaikenmaailman epäilyksiä, jouluna jos olisi iskenyt, olisi vaikeaa päästä mihinkään lääkärillekään.
        Aikuisten "epidemia" jatkaa ehkä jonkun aikaa vielä leviämistään, ottakaa huomioon, että se voi ehkä olla enterorokko, enterovirus, ei tapa ketään, vaikka oireet on jonkunverran pelästyttävät.

        nonii eilen oli 39 kuumetta ja tänää pamahti naama täytee noita näppylöitä, tekisi mieli raapia niitä teräsharjan kanssa kun hieman kutittaakin... tämäpä vasta kiva tauti kun jälki oireena voi lähteä kynnetkin. toivottavasti parenee jouluksi vaikka en paljoa toivoa siitä elätä. kannattaako tässä nyt edes käydä lääkärissä, vai kertooko ne vain että et kuole tautiin?


      • jouluksi
        joni-_- kirjoitti:

        nonii eilen oli 39 kuumetta ja tänää pamahti naama täytee noita näppylöitä, tekisi mieli raapia niitä teräsharjan kanssa kun hieman kutittaakin... tämäpä vasta kiva tauti kun jälki oireena voi lähteä kynnetkin. toivottavasti parenee jouluksi vaikka en paljoa toivoa siitä elätä. kannattaako tässä nyt edes käydä lääkärissä, vai kertooko ne vain että et kuole tautiin?

        Enterorokon näppyjen ei pitäisi kovasti kutista, ehkä loppuvaiheessa vähän ?
        Tosin aikuisten oireet on olleet vähän erilaisia eri ihmisillä.
        Enteron takia ei kannata mennä lääkäriin, jos on varma, että se on se ! Sen pitäisi mennä ohi muutamassa päivässä.


    • tänä syksynä

      Enterorokko on uusi asia monille, sitä on ollut tavallista enenmmän liikkeellä koko syksyn eteläisessä Suomessa.
      Googlatakaa oireita
      enterorokko
      enterovirus

      ja muistkaa mennä ajoissa lääkärille, jos oireet jatkuvat ja epäilyttävät, kohta tulee joulu, terveyskeskukset ovat kiinni viikon, uutenvuoteen asti !!

      • ajattelevainenn

        ei kannata mennä tartuttamaan muita mahdollisesti heikompikuntoisia


    • Armoa rukoilen köyhille

      Lääkärit terveyskesuksissa tuntuu olevan hidasälyisiä ja olevan epimedioitten jäljessä.
      Kävin terv.keskuslääkäillä.
      "Ei mitään huolenaihetta eikä sairautta".
      Kuume ja oireet pahenivat vähän seuraavan yön aikana, menin yksityislääkärille:
      Enterorokko ihan ihan selkeästi.
      Ei ole elämän- tai kuolemakysymys.

      Kysyn vain :

      Minkä h'''''tin takia ne menee terveyskeskuslääkäreiksi ???!!!!

      Perustekoon yksityisvastaanoton jossa asiakkaat loppuu, kun
      nää jotkut pällit ei pysty mitän päättelemään !!!

      Muttt että nää arvostelukyvyttömät lääkärit jotka ei muualla pärjää, tunkee ittensä terveyskeskuslääkäriksi, jonne köyhän on pakko mennä !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ei Ei Ei EEEEEEEEIIIIIIIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!!

      • Kysyn vaan

        Minkä takia pitää mennä näyttämään lääkärille tautia, johon ei ole hoitoa?


      • :((
        Kysyn vaan kirjoitti:

        Minkä takia pitää mennä näyttämään lääkärille tautia, johon ei ole hoitoa?

        Mulla tällä hetkellä enterorokkoa..sitä on kuulemma taas jonkin verran liikkeellä. Olen päiväkodissa töistä ja sain tämän sieltä. Ihmettelen vaan, kun mulla on todella kova mahakipu ja välillä ripulia ja en ole nähnyt että kukaan valittaisi mahakivusta, kun on enterorokkoa? lääkäri sanoi että se kuuluu kyllä tautiin..mitään rakkuloita mulla ei oo ainakaan vielä (niitä ei kuulemma tule aikuisille aina). Lämpökin nousee nopeasti välillä ja eilen illalla ei ollut kuumetta lainkaan, mutta yöllä nousi taas 39. eli vaihtelee reilusti pienen ajan sisällä..
        Huhuh, en kyllä toivo tälläistä kenellekkään,aivan kauhea tauti. Ensin epäilin sikainfluenssaa,mutta tämä on kyllä sitäkin pahempi varmasti. Kauankohan mahtaa kestää.. mulla on ollut 5päivää kuumetta.
        "sivutauteina" vielä kauhea korvakipu ja silmätulehdus..


      • Pilvi73
        :(( kirjoitti:

        Mulla tällä hetkellä enterorokkoa..sitä on kuulemma taas jonkin verran liikkeellä. Olen päiväkodissa töistä ja sain tämän sieltä. Ihmettelen vaan, kun mulla on todella kova mahakipu ja välillä ripulia ja en ole nähnyt että kukaan valittaisi mahakivusta, kun on enterorokkoa? lääkäri sanoi että se kuuluu kyllä tautiin..mitään rakkuloita mulla ei oo ainakaan vielä (niitä ei kuulemma tule aikuisille aina). Lämpökin nousee nopeasti välillä ja eilen illalla ei ollut kuumetta lainkaan, mutta yöllä nousi taas 39. eli vaihtelee reilusti pienen ajan sisällä..
        Huhuh, en kyllä toivo tälläistä kenellekkään,aivan kauhea tauti. Ensin epäilin sikainfluenssaa,mutta tämä on kyllä sitäkin pahempi varmasti. Kauankohan mahtaa kestää.. mulla on ollut 5päivää kuumetta.
        "sivutauteina" vielä kauhea korvakipu ja silmätulehdus..

        Täällä saatu kanssa yleislääkäriltä enterovirusdiagnoosi jo 3vkoa sitten, eikä hellitä vieläkään. Kuumetta ei ole ollut koko aikana. Ei myöskään rakkuloita jaloissa, eikä käsissä -ainoastaan kitalaen takaosassa. Asteikolla 1-5, kipu 1 tasolla. Ei myöskään vatsaoireita. Itse spekukoin kovasti jonkun muun sairauden mahdollisuutta, koska tämä vaan kestää ja kestää.. Eikä oireetkaan kovin tyypillisiä ole. Mutta vaikka kuinka googlettaa, niin noille rakkuloille ei löydy muuta järjellistä selitystä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      154
      1519
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe