millä nimellä teidän

kokoontumis paikat on

änkyrä lessuilla on ry. mikäs teillä?

38

1475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teutatess

      Mulla vaihtui kene tässä välillä .

      • Nothing RY

        RukoushuOne. Näissä me kristityt kokoonnumme ja ovat aina kokoontuneet, kun se on vain ollut mahdollista.


    • ovat ottaneet

      käyttöön lyhenteen, joka tarkoittaa rekisteröityä yhdistystä.

      Todennäköisesti se on ollut aluksi joku salanimi, ettei ulkopuolinen ymmärtäisi.

      Miksiköhän ei voisi sanoa reilusti, että kokoonnutaan rukoushuoneelle? Tai rukoushuoneeseen?

      • alkuperäinen tarkoitus oli: Rauhanyhdistys.


      • huuhaata!!!

        mistä sinäkin nuo mielipiteesi mahdat hankkia?
        lapistako?
        rauhanyhdistyksiä oli jo ennen hajaannuksia.


      • huvitti sanonta
        huuhaata!!! kirjoitti:

        mistä sinäkin nuo mielipiteesi mahdat hankkia?
        lapistako?
        rauhanyhdistyksiä oli jo ennen hajaannuksia.

        "Kokoonnutaan yrkällä!" Vaivoin käsitin, että tarkoitetaan ehkä ry:tä.

        Rauhanyhdistystähän se tietenkin tarkoittaa.

        Olen kauhean pahoillani, etten tullut kysyneeksi lapista. Toivottavasti ei kenenkään uskonelämälle ei tullut vahinkoa.


      • Joulun aikaa!
        huuhaata!!! kirjoitti:

        mistä sinäkin nuo mielipiteesi mahdat hankkia?
        lapistako?
        rauhanyhdistyksiä oli jo ennen hajaannuksia.

        Muistathan kuunnella Jellivaaran seurat kaiken syömisen ja palapelien kokoilemisen lomassa.


      • t´ryryryr
        huvitti sanonta kirjoitti:

        "Kokoonnutaan yrkällä!" Vaivoin käsitin, että tarkoitetaan ehkä ry:tä.

        Rauhanyhdistystähän se tietenkin tarkoittaa.

        Olen kauhean pahoillani, etten tullut kysyneeksi lapista. Toivottavasti ei kenenkään uskonelämälle ei tullut vahinkoa.

        vaivoin käsität asiat kai muutenkin. kukaan ei ole sinua neuvonut lapista kysymään neuvoa.


      • Tiitu
        vihne kirjoitti:

        alkuperäinen tarkoitus oli: Rauhanyhdistys.

        Niinpä niin Rauhanyhdistys, koska pelättiin maailman pilkkaa, jos ottaa nimekseen Lestadiolaisperäisen tai rukoushuoneen.


      • Tiitu kirjoitti:

        Niinpä niin Rauhanyhdistys, koska pelättiin maailman pilkkaa, jos ottaa nimekseen Lestadiolaisperäisen tai rukoushuoneen.

        oli tietääkseni kaikkien lestadiolaisperäisten yhdistysten nimi ennen hajaannusta.

        Se nimi jäi sitten kai suurimman ryhmän käyttöön.


      • kauan kauan sitten
        huvitti sanonta kirjoitti:

        "Kokoonnutaan yrkällä!" Vaivoin käsitin, että tarkoitetaan ehkä ry:tä.

        Rauhanyhdistystähän se tietenkin tarkoittaa.

        Olen kauhean pahoillani, etten tullut kysyneeksi lapista. Toivottavasti ei kenenkään uskonelämälle ei tullut vahinkoa.

        sanoivat esikoislestadiolaisten seuroihin mennessään (jotteivät ulkopuoliset kaverit olisi tienneet, minne menevät), että "mennään tarmoille".

        Oliskos se vähän niinku "kokoonnutaan yrkällä"?

        :)))))))))))


      • historioitsija
        Tiitu kirjoitti:

        Niinpä niin Rauhanyhdistys, koska pelättiin maailman pilkkaa, jos ottaa nimekseen Lestadiolaisperäisen tai rukoushuoneen.

        Kun ensimmäiset rauhanyhdistykset perustettiin 1800-luvun lopulla, Suomessa piti valtaa Venäjä.

        Jotta olisi voitu hankkia seurakäyttöön kiinteistöjä, tuli perustaa yhdistys, joak olisi juridinen "henkilö", ja se voisi omistaa kiinteistöjä. Rauhanyhdistys nimi juontaa juurensa siitä, että haluttiin peittää uskonnollinen käyttötarkoitus, sen perusteella ei olisi yhdistystä hyväksytty. Säännöissä korostettiinkin aluksi rauhaa, raittiutta ja muita hyveitä. Mainittiin kyllä kristillisyyskin.

        Itse nimi "Rauhanyhdistys" tulee Efesolaiskirjeen sanoista "Hän on meidän rauhamme".

        Tuo "pilkan pelko" on sitä vuosisataista legendaa, jota silloisen "ryysylestadiolaisuuden" taholta on esiin tuotu ja joka elää näköjään edelleenkin.


      • Tiitu
        vihne kirjoitti:

        oli tietääkseni kaikkien lestadiolaisperäisten yhdistysten nimi ennen hajaannusta.

        Se nimi jäi sitten kai suurimman ryhmän käyttöön.

        Näin aikalaiset itse kertovat että maailman pilkan pelossa nimeksi valittiin R.....ys, jotta vältyttäisiin pilkalta.


      • teuta
        huvitti sanonta kirjoitti:

        "Kokoonnutaan yrkällä!" Vaivoin käsitin, että tarkoitetaan ehkä ry:tä.

        Rauhanyhdistystähän se tietenkin tarkoittaa.

        Olen kauhean pahoillani, etten tullut kysyneeksi lapista. Toivottavasti ei kenenkään uskonelämälle ei tullut vahinkoa.

        No ei kai heillä, nyt noin mittättömään asiaan ,
        tällä hetkellä, kun Valmistelevat suureen joulu juhlaan Gällivaressa, ja muutoinkin on kovin aika tiukalla .


      • "ryysylestadiolaisuude...
        historioitsija kirjoitti:

        Kun ensimmäiset rauhanyhdistykset perustettiin 1800-luvun lopulla, Suomessa piti valtaa Venäjä.

        Jotta olisi voitu hankkia seurakäyttöön kiinteistöjä, tuli perustaa yhdistys, joak olisi juridinen "henkilö", ja se voisi omistaa kiinteistöjä. Rauhanyhdistys nimi juontaa juurensa siitä, että haluttiin peittää uskonnollinen käyttötarkoitus, sen perusteella ei olisi yhdistystä hyväksytty. Säännöissä korostettiinkin aluksi rauhaa, raittiutta ja muita hyveitä. Mainittiin kyllä kristillisyyskin.

        Itse nimi "Rauhanyhdistys" tulee Efesolaiskirjeen sanoista "Hän on meidän rauhamme".

        Tuo "pilkan pelko" on sitä vuosisataista legendaa, jota silloisen "ryysylestadiolaisuuden" taholta on esiin tuotu ja joka elää näköjään edelleenkin.

        Tuo "pilkan pelko" on sitä vuosisataista legendaa, jota silloisen "ryysylestadiolaisuuden" taholta on esiin tuotu ja joka elää näköjään edelleenkin.>>>

        Heillä itsellään oli knallit päässä ja kravatit kaulassa sekä metallinen kellon vitja roikkumassa vatsan päällä. Vekseleillä koristellut huoneet jotka päätyivät usein voutin vasaran alle. Tämä joukko pilkkasi niitä, jotka pitivät kyseisen pröystäilyn maailman turhuutena ja uskoivat yksinkertaisesti yksin armosta kristuksen tähden.

        Näin kertoivat aikalaiset, tästä on mustaa valkoisella todisteena.


      • soopaa
        "ryysylestadiolaisuude... kirjoitti:

        Tuo "pilkan pelko" on sitä vuosisataista legendaa, jota silloisen "ryysylestadiolaisuuden" taholta on esiin tuotu ja joka elää näköjään edelleenkin.>>>

        Heillä itsellään oli knallit päässä ja kravatit kaulassa sekä metallinen kellon vitja roikkumassa vatsan päällä. Vekseleillä koristellut huoneet jotka päätyivät usein voutin vasaran alle. Tämä joukko pilkkasi niitä, jotka pitivät kyseisen pröystäilyn maailman turhuutena ja uskoivat yksinkertaisesti yksin armosta kristuksen tähden.

        Näin kertoivat aikalaiset, tästä on mustaa valkoisella todisteena.

        Ihan arvotonta selittelyä.

        Jos esikoisuuden oikeus on kravatin, knallin ja kellonvitjojen puutteessa, heikosti ovat asiat!
        Onhan siellä vanhintenkirjassa tätä samaa soopaa, mutta ei tuollainen Jumalan edessä taatusti kestä.


      • 44444444
        historioitsija kirjoitti:

        Kun ensimmäiset rauhanyhdistykset perustettiin 1800-luvun lopulla, Suomessa piti valtaa Venäjä.

        Jotta olisi voitu hankkia seurakäyttöön kiinteistöjä, tuli perustaa yhdistys, joak olisi juridinen "henkilö", ja se voisi omistaa kiinteistöjä. Rauhanyhdistys nimi juontaa juurensa siitä, että haluttiin peittää uskonnollinen käyttötarkoitus, sen perusteella ei olisi yhdistystä hyväksytty. Säännöissä korostettiinkin aluksi rauhaa, raittiutta ja muita hyveitä. Mainittiin kyllä kristillisyyskin.

        Itse nimi "Rauhanyhdistys" tulee Efesolaiskirjeen sanoista "Hän on meidän rauhamme".

        Tuo "pilkan pelko" on sitä vuosisataista legendaa, jota silloisen "ryysylestadiolaisuuden" taholta on esiin tuotu ja joka elää näköjään edelleenkin.

        Esikoisena sanon, ihan asiallinen vastaus!


      • Luurikas
        Joulun aikaa! kirjoitti:

        Muistathan kuunnella Jellivaaran seurat kaiken syömisen ja palapelien kokoilemisen lomassa.

        Muistathan kuunnella Jellivaaran seurat kaiken syömisen ja palapelien kokoilemisen lomassa.


        Miksi kuunnella sitä huutoa ja mölyä rikkomassa joulurauhaa..????


      • sanottu
        Luurikas kirjoitti:

        Muistathan kuunnella Jellivaaran seurat kaiken syömisen ja palapelien kokoilemisen lomassa.


        Miksi kuunnella sitä huutoa ja mölyä rikkomassa joulurauhaa..????

        tottuuren sanoot!
        kun Henki loppuu, suggerointi alkaa!


      • Parempaa uutta vuotta
        Luurikas kirjoitti:

        Muistathan kuunnella Jellivaaran seurat kaiken syömisen ja palapelien kokoilemisen lomassa.


        Miksi kuunnella sitä huutoa ja mölyä rikkomassa joulurauhaa..????

        Halveksi sinä vaan vapaasti, sinä olet kuitenkin samoissa juonissa isäsi Saatanan kanssa. Ei muunlaisia kommentteja voi tuollaisilta odottaakaan. Kyllä sinun herrasi antaa sinulle oman "joulurauhansa" ja maksaa sinulle vielä palkankin.

        Sinunkaltaisille sopii Raamatun sana: "Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, että he eivät näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi."

        Mutta Israelin Jumala - meidän Jumalamme - sanoo profeetan kautta: "Huuda täyttä kurkkua, älä säästä, korota äänesi niinkuin pasuuna, ilmoita minun kansalleni heidän rikoksensa ja Jaakobin huoneelle heidän syntinsä."

        Nöyrille, köyhille ja syntinsä tunteville syntyy tänäkin jouluna (ja joka päivä) syntisten vapahtaja, mutta rikkaat ja ylökatsojat joutuvat menemään pois tyhjin käsin.


      • aina autuas
        Parempaa uutta vuotta kirjoitti:

        Halveksi sinä vaan vapaasti, sinä olet kuitenkin samoissa juonissa isäsi Saatanan kanssa. Ei muunlaisia kommentteja voi tuollaisilta odottaakaan. Kyllä sinun herrasi antaa sinulle oman "joulurauhansa" ja maksaa sinulle vielä palkankin.

        Sinunkaltaisille sopii Raamatun sana: "Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, että he eivät näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi."

        Mutta Israelin Jumala - meidän Jumalamme - sanoo profeetan kautta: "Huuda täyttä kurkkua, älä säästä, korota äänesi niinkuin pasuuna, ilmoita minun kansalleni heidän rikoksensa ja Jaakobin huoneelle heidän syntinsä."

        Nöyrille, köyhille ja syntinsä tunteville syntyy tänäkin jouluna (ja joka päivä) syntisten vapahtaja, mutta rikkaat ja ylökatsojat joutuvat menemään pois tyhjin käsin.

        samaa mieltä ,että toisen uskoa täytyy kunnioittaa vaikkei itse samaa mieltä olisikaan.

        Oletko samaa mieltä ?


      • teutatess
        aina autuas kirjoitti:

        samaa mieltä ,että toisen uskoa täytyy kunnioittaa vaikkei itse samaa mieltä olisikaan.

        Oletko samaa mieltä ?

        Toisen uskolla tulisi autuaaksi . Vaan että omakohtaisella uskolla, ja suun tunnustuksella sinä tulet autuaaksi .

        oletko samaa mieltä ?


      • mitä ajattelet ?
        teutatess kirjoitti:

        Toisen uskolla tulisi autuaaksi . Vaan että omakohtaisella uskolla, ja suun tunnustuksella sinä tulet autuaaksi .

        oletko samaa mieltä ?

        minäkin olen siinä samaa mieltä ettei toisen uskolla tulla autuaaksi.

        Mikä sinusta on autuasta?

        Kun raamatusta otetaan jotakin sanontoja, ei näy koko jakeen/luvun sanoma.
        Jatka tota jaetta jossa puhutaan suun tunnustamisella.


      • teutatess
        mitä ajattelet ? kirjoitti:

        minäkin olen siinä samaa mieltä ettei toisen uskolla tulla autuaaksi.

        Mikä sinusta on autuasta?

        Kun raamatusta otetaan jotakin sanontoja, ei näy koko jakeen/luvun sanoma.
        Jatka tota jaetta jossa puhutaan suun tunnustamisella.

        Mikä sinun jakeesi oikein merkittynä .


      • yritätkö torjua tosiasiat
        Parempaa uutta vuotta kirjoitti:

        Halveksi sinä vaan vapaasti, sinä olet kuitenkin samoissa juonissa isäsi Saatanan kanssa. Ei muunlaisia kommentteja voi tuollaisilta odottaakaan. Kyllä sinun herrasi antaa sinulle oman "joulurauhansa" ja maksaa sinulle vielä palkankin.

        Sinunkaltaisille sopii Raamatun sana: "Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, että he eivät näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi."

        Mutta Israelin Jumala - meidän Jumalamme - sanoo profeetan kautta: "Huuda täyttä kurkkua, älä säästä, korota äänesi niinkuin pasuuna, ilmoita minun kansalleni heidän rikoksensa ja Jaakobin huoneelle heidän syntinsä."

        Nöyrille, köyhille ja syntinsä tunteville syntyy tänäkin jouluna (ja joka päivä) syntisten vapahtaja, mutta rikkaat ja ylökatsojat joutuvat menemään pois tyhjin käsin.

        Sinun kirjoituksesi oli jumalatonta haukkumista ja väärien todistusten julki kirjoittamista.

        Koska näytät tyytyväiseltä esikoislestadiolaisuuden nykytilaan, niin pidättäydy ihmeessä munaamasta julkisesti koko liikettä tuollaisilla hyökkäävillä kirjoituksilla.

        Kyllä siellä ruotsinlapissa on muutamia huutajia päässyt puhujan paikalle joka vuosi. Yritätkö sinä kieltää sen?

        Pitäisi ensin kysyä onko toinen Jeesuksen uskossa, eikä ryhtä suinpaäin arvioimaan.


      • Parempaa uutta vuotta
        yritätkö torjua tosiasiat kirjoitti:

        Sinun kirjoituksesi oli jumalatonta haukkumista ja väärien todistusten julki kirjoittamista.

        Koska näytät tyytyväiseltä esikoislestadiolaisuuden nykytilaan, niin pidättäydy ihmeessä munaamasta julkisesti koko liikettä tuollaisilla hyökkäävillä kirjoituksilla.

        Kyllä siellä ruotsinlapissa on muutamia huutajia päässyt puhujan paikalle joka vuosi. Yritätkö sinä kieltää sen?

        Pitäisi ensin kysyä onko toinen Jeesuksen uskossa, eikä ryhtä suinpaäin arvioimaan.

        Edelleenkin Herra sanoo profeetan kautta: "Huuda täyttä kurkkua, älä säästä, korota äänesi niinkuin pasuuna, ilmoita minun kansalleni heidän rikoksensa ja Jaakobin huoneelle heidän syntinsä."

        Sitäpaitsi, perustele Raamatulla, miten joku tietty ääni tai äänen voimakkuus olisi kielletty tai Jumalan sanan vastainen. Jos saarna ei sinua miellytä, niin ei vika ole saarnaajan. Minun tehtävänä ei ole kieltää ketään pääsemästä puhujan paikalle, enkä edes sitä halua. Kyllä se Gunnar-vainaakin aika lailla huusi, mutta ei kukaan valittanut, ei ainakaan minun korviin ole tullut sellaisia valituksia. Äänen käyttö liittyy ihmisen persoonallisuuteen, eikä ole tuntomerkki mistään oikeasta tai väärästä uskosta, se ei ole merkki maailmallisuudesta tai omastavanhurskaudesta.

        Mutta pilkallinen asenne ja ilkeät sanat ovat vanhan ihmisen töitä, sanoo apostoli Paavali mm. kolossalaiskirjeessä: "Luopukaa nyt tekin tästä kaikesta: vihasta, kiukusta, pahuudesta, herjauksista ja siivottomista puheista."

        Ja vielä lopuksi: Kyllä Jeesuksen uskossa olevallekin kuuluu armon lisäksi myös totuus ja ainakin minulle sopii myös parannussaarna siinä, missä vanha aatami on saanut jalansijaa. "Hedelmistä te heidät tunnette. Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita." sanoo Jumalan poika. Jos ihminen päästää suustaan tai kynästään pilkkapuheita, niin se kuvastaa hänen sielunsa tilaa. Mikä omatunto sellainen on, joka ei sano syntiä synniksi?


      • teuta
        yritätkö torjua tosiasiat kirjoitti:

        Sinun kirjoituksesi oli jumalatonta haukkumista ja väärien todistusten julki kirjoittamista.

        Koska näytät tyytyväiseltä esikoislestadiolaisuuden nykytilaan, niin pidättäydy ihmeessä munaamasta julkisesti koko liikettä tuollaisilla hyökkäävillä kirjoituksilla.

        Kyllä siellä ruotsinlapissa on muutamia huutajia päässyt puhujan paikalle joka vuosi. Yritätkö sinä kieltää sen?

        Pitäisi ensin kysyä onko toinen Jeesuksen uskossa, eikä ryhtä suinpaäin arvioimaan.

        Näitä huutajia, mistähän johtuu vaikka olemme. Lukijaisten jälkeläisiä hengessä .

        Ei siellä tarvitse mitään kysyä. Kun aloittaa saarnasa nöyrästi, ja ottaa huomioon, että kaikki kuulijat ovat uskovaisia, lestaadiolaisia. He ymmärtävät mitä puhutaan vaikka ei huudeta. Jos yksi tai kasi on maailmasta tullut kuulemaan, hekin saavat paremmin selvän asiasta kun normaali saarnan ääni on vireillä .


      • ei siun viiterthmäis
        Parempaa uutta vuotta kirjoitti:

        Edelleenkin Herra sanoo profeetan kautta: "Huuda täyttä kurkkua, älä säästä, korota äänesi niinkuin pasuuna, ilmoita minun kansalleni heidän rikoksensa ja Jaakobin huoneelle heidän syntinsä."

        Sitäpaitsi, perustele Raamatulla, miten joku tietty ääni tai äänen voimakkuus olisi kielletty tai Jumalan sanan vastainen. Jos saarna ei sinua miellytä, niin ei vika ole saarnaajan. Minun tehtävänä ei ole kieltää ketään pääsemästä puhujan paikalle, enkä edes sitä halua. Kyllä se Gunnar-vainaakin aika lailla huusi, mutta ei kukaan valittanut, ei ainakaan minun korviin ole tullut sellaisia valituksia. Äänen käyttö liittyy ihmisen persoonallisuuteen, eikä ole tuntomerkki mistään oikeasta tai väärästä uskosta, se ei ole merkki maailmallisuudesta tai omastavanhurskaudesta.

        Mutta pilkallinen asenne ja ilkeät sanat ovat vanhan ihmisen töitä, sanoo apostoli Paavali mm. kolossalaiskirjeessä: "Luopukaa nyt tekin tästä kaikesta: vihasta, kiukusta, pahuudesta, herjauksista ja siivottomista puheista."

        Ja vielä lopuksi: Kyllä Jeesuksen uskossa olevallekin kuuluu armon lisäksi myös totuus ja ainakin minulle sopii myös parannussaarna siinä, missä vanha aatami on saanut jalansijaa. "Hedelmistä te heidät tunnette. Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita." sanoo Jumalan poika. Jos ihminen päästää suustaan tai kynästään pilkkapuheita, niin se kuvastaa hänen sielunsa tilaa. Mikä omatunto sellainen on, joka ei sano syntiä synniksi?

        Ole hiljaa ja lue Raamattua huutaja.

        2. Moos. 14:14   Herra sotii teidän puolestanne, ja te olkaa hiljaa."


      • siis....
        Tiitu kirjoitti:

        Näin aikalaiset itse kertovat että maailman pilkan pelossa nimeksi valittiin R.....ys, jotta vältyttäisiin pilkalta.

        ketkä aikalaiset, esikoiset ehkä, en ole moista kyllä historioistakaan lukenut

        no, vanhinten kirjeitä ei ole nähnyt, ehkä jutut on siellä


      • eivät sanaan usko
        teuta kirjoitti:

        Näitä huutajia, mistähän johtuu vaikka olemme. Lukijaisten jälkeläisiä hengessä .

        Ei siellä tarvitse mitään kysyä. Kun aloittaa saarnasa nöyrästi, ja ottaa huomioon, että kaikki kuulijat ovat uskovaisia, lestaadiolaisia. He ymmärtävät mitä puhutaan vaikka ei huudeta. Jos yksi tai kasi on maailmasta tullut kuulemaan, hekin saavat paremmin selvän asiasta kun normaali saarnan ääni on vireillä .

        Mitä kovempi huuto saarnamiehellä on ja katkerampi itku saarnan loppuluolella kuuluu, sen paremmaksi ja mahtavammaksi saarnamies itsensä ja lahjansa kokee. Tällainen ei ole Jumalasta ollenkaan.

        Siellä missä Jumalan sanan oikein julistetaan, siellä laskeutuu ilo ja rauha rangaistuksesta vapautettujen syntisten sydämiin. Jeesus on syntisten vapahtaja.

        Jaak. 3:17   Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas,
        sitten rauhaisa,
        lempeä,
        taipuisa,
        täynnä laupeutta
        ja hyviä hedelmiä,
        se ei epäile, ei teeskentele.

        Jaak. 3:18   Vanhurskauden hedelmä kylvetään
        - rauhassa
        - rauhan tekijöille.

        Jaak. 4:1   Mistä tulevat taistelut ja mistä riidat teidän keskuudessanne?

        - Eikö teidän himoistanne, jotka sotivat jäsenissänne?



        2. Kor. 3:15   Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä;
        2. Kor. 3:16   mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois.

        2. Kor. 3:17   Sillä Herra on Henki,
        ja missä Herran Henki on,

        - siinä on vapaus.


      • sitä huutoa kuule
        Parempaa uutta vuotta kirjoitti:

        Edelleenkin Herra sanoo profeetan kautta: "Huuda täyttä kurkkua, älä säästä, korota äänesi niinkuin pasuuna, ilmoita minun kansalleni heidän rikoksensa ja Jaakobin huoneelle heidän syntinsä."

        Sitäpaitsi, perustele Raamatulla, miten joku tietty ääni tai äänen voimakkuus olisi kielletty tai Jumalan sanan vastainen. Jos saarna ei sinua miellytä, niin ei vika ole saarnaajan. Minun tehtävänä ei ole kieltää ketään pääsemästä puhujan paikalle, enkä edes sitä halua. Kyllä se Gunnar-vainaakin aika lailla huusi, mutta ei kukaan valittanut, ei ainakaan minun korviin ole tullut sellaisia valituksia. Äänen käyttö liittyy ihmisen persoonallisuuteen, eikä ole tuntomerkki mistään oikeasta tai väärästä uskosta, se ei ole merkki maailmallisuudesta tai omastavanhurskaudesta.

        Mutta pilkallinen asenne ja ilkeät sanat ovat vanhan ihmisen töitä, sanoo apostoli Paavali mm. kolossalaiskirjeessä: "Luopukaa nyt tekin tästä kaikesta: vihasta, kiukusta, pahuudesta, herjauksista ja siivottomista puheista."

        Ja vielä lopuksi: Kyllä Jeesuksen uskossa olevallekin kuuluu armon lisäksi myös totuus ja ainakin minulle sopii myös parannussaarna siinä, missä vanha aatami on saanut jalansijaa. "Hedelmistä te heidät tunnette. Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita." sanoo Jumalan poika. Jos ihminen päästää suustaan tai kynästään pilkkapuheita, niin se kuvastaa hänen sielunsa tilaa. Mikä omatunto sellainen on, joka ei sano syntiä synniksi?

        Pahasti pielessä, kun armoitetuille Jumalan lapsille huudetaan täyttä kurkkua. Sivussa haukutaan kaikki muu hengellisuus, kirkko ja papit. Ihmisvoimien nostamista se on, ei Pyhä Henki tuollaista saa aikaan.
        Tutkisivat senkin ajan Jumalan sanaa, että osaisiat erottaa omat ajatuksensa Raamatun opetuksista.


      • öööööööööööööö
        eivät sanaan usko kirjoitti:

        Mitä kovempi huuto saarnamiehellä on ja katkerampi itku saarnan loppuluolella kuuluu, sen paremmaksi ja mahtavammaksi saarnamies itsensä ja lahjansa kokee. Tällainen ei ole Jumalasta ollenkaan.

        Siellä missä Jumalan sanan oikein julistetaan, siellä laskeutuu ilo ja rauha rangaistuksesta vapautettujen syntisten sydämiin. Jeesus on syntisten vapahtaja.

        Jaak. 3:17   Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas,
        sitten rauhaisa,
        lempeä,
        taipuisa,
        täynnä laupeutta
        ja hyviä hedelmiä,
        se ei epäile, ei teeskentele.

        Jaak. 3:18   Vanhurskauden hedelmä kylvetään
        - rauhassa
        - rauhan tekijöille.

        Jaak. 4:1   Mistä tulevat taistelut ja mistä riidat teidän keskuudessanne?

        - Eikö teidän himoistanne, jotka sotivat jäsenissänne?



        2. Kor. 3:15   Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä;
        2. Kor. 3:16   mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois.

        2. Kor. 3:17   Sillä Herra on Henki,
        ja missä Herran Henki on,

        - siinä on vapaus.

        "Silloin vanhempi veli suuttui eikä halunnut mennä sisään."


      • tänne...
        sitä huutoa kuule kirjoitti:

        Pahasti pielessä, kun armoitetuille Jumalan lapsille huudetaan täyttä kurkkua. Sivussa haukutaan kaikki muu hengellisuus, kirkko ja papit. Ihmisvoimien nostamista se on, ei Pyhä Henki tuollaista saa aikaan.
        Tutkisivat senkin ajan Jumalan sanaa, että osaisiat erottaa omat ajatuksensa Raamatun opetuksista.

        "Silloin vanhempi veli suuttui eikä halunnut mennä sisään."
        Ja miten nyt väität että ne on armoitettuja, joita tähän asti olet leimannut omanvanhurskauden palvelijoiksi ja iisakssonilaiksi???

        Rauhallista joulua teille.


      • teutatess
        öööööööööööööö kirjoitti:

        "Silloin vanhempi veli suuttui eikä halunnut mennä sisään."

        On Luonteeltaan (nuorempi ja vanhempi veli). Voi olla helpompi ymmärtää vanhemman veljen käytöstä, eli vanhempi veli ei ollut koskaan tehnyt parannusta, ja tuskin oli taivaskelpoinen, PL. sanoi ettei hän koskaan teekkään parannusta, eli vanhempiveli ei ollut taivaskelpoinen .


      • riemu katossa
        öööööööööööööö kirjoitti:

        "Silloin vanhempi veli suuttui eikä halunnut mennä sisään."

        Älä enää petä itseäsi, Jumala et voi pettää ja minua et hämää höpötyksilläsi.

        Kyllä sinä vanhempana veljenä tiedät sen millaista porun ja valituksen ulinaa huuto"saarnan" jälkeen tulee. Se onkin vanhemmalle veljelle mieleen.

        Ei vanhempi veli mene sinne missä riemuitaan. Eikä sinne missä iloitaan ja tanssitaan, pidetään hauskaa syötetyn vasikan ympärillä.
        Kateuden piru panee luettelemaan Jumalalle omia ansioita ja marisemaan siitä kun ei ole isännältä vohlaakaan saanut, iloitakseen ystäviensä kanssa.

        Ei se napanöyhtästä iankaikkisen elämän riemu lähde, usko hyvän sään aikana ja tule sinäkin sisään sieltä marisemasta.


      • sinä itse
        tänne... kirjoitti:

        "Silloin vanhempi veli suuttui eikä halunnut mennä sisään."
        Ja miten nyt väität että ne on armoitettuja, joita tähän asti olet leimannut omanvanhurskauden palvelijoiksi ja iisakssonilaiksi???

        Rauhallista joulua teille.

        juuri nyt. Mokoma saastainen ulkokullattu!


      • teutatess
        teutatess kirjoitti:

        Mikä sinun jakeesi oikein merkittynä .

        Kun et vastannut , yritän vastatta sulle.

        Sinulla oli kysymys, kuka on autuas .?

        Autuas: on Hengellisesti köyhä, murheelliset, sävyisät, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano, laupiaat, puhdassydämiset, rauhantekijät, he jotka vanhurskausden tähden vainotaan, ja ne jotka kärsivät Kristuksen nimen tähden solvaavat ja vainoavt ja valhettelevat ja puhuuvat teistä kaikkinaista pahaa, .

        Iloitkaa ja riemuitkaa sillä teidädän palkkanne on suuri taivaassa . Sillä samoin he vainosivat profeetoita jotka olivat ennen teitä .

        Autuus on yhtäkuin onnellisuus, missä ? Taivaantien kulussa missä vain .


      • teutatess
        mitä ajattelet ? kirjoitti:

        minäkin olen siinä samaa mieltä ettei toisen uskolla tulla autuaaksi.

        Mikä sinusta on autuasta?

        Kun raamatusta otetaan jotakin sanontoja, ei näy koko jakeen/luvun sanoma.
        Jatka tota jaetta jossa puhutaan suun tunnustamisella.

        Nautinnollista hetkeä , tossa päällä .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2555
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      253
      1127
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1084
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1034
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1001
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      920
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      913
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      881
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      822
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      32
      769
    Aihe