Hei,
On nyt ihan pakko avautua ja samalla kysyä teidän mielipidettä ko. aiheesta.
Itse olen työskennellyt yrityksessä 7kk, puolet kokoaikaisena ja puolet osa-aikaisena(opiskelen korkeakoulussa). Tähän mennessä työtehtävät ovat vastanneet koulutusta ja olen selviytynyt niistä erinomaisesti. Ko. firmassa kaikkea tietotaitojani ei edes tunnisteta saatika osata hyödyntää tai edes kysyä. Lisäksi olen suoriutunut opinnoistani, jotka edistävät työntekoa, hyvin ja etuajassa.
Kaikesta tästä huolimatta en saanut noin euron suuruista tuntipalkan korotusta(10%), sen sijaan sain noin 3%. Palkkani kuukausitasolla on noin 50euroa vähemmän kuin suositukset ja tuntipalkka jää 11euron hujakoille.
Tässä menee maku niin työnteosta kuin osittain opiskelusta, varsinkaan kun siitä ei ole itselle mitään hyötyä, ainakaan jos puhutaan palkasta.
Toisaalta, pitää olla kiitollinen siitä, että ylipäätään on työpaikka, jossa kuitenkin kaikki muu pelaa. Joustoa löytyy opintojen suhteen työajoissa ja pidemmällä tähtäimellä tästä työstä saatu referenssi on merkittävä.
Edelleenkin joudun kuitenkin "luopumaan" oikeuksistani ja riisuutumaan periaatteistani yrityksen edessä. Nykyaikani vallitsee voimakkaasti tutkintoihin ja koulutukseen perustuva palkkaus, tässäkö se nyt näkyy?
Vieläkö jatkan yrityksessä kesällä vai vaihdanko paikkaa? Paikanvaihdon myötä voisin päästä työpaikkaan, jossa todella ymmärretään koulutukseni päälle ja maksetaan palkkaa myös sen mukaan.
Haluan kuitenkin korostaa, että ei se palkka ole tärkeintä, mutta ei sitä voi kovin euron myötä vähätelläkään, kun kaikki kallistuu. Loppujen lopuksi pyytämäni palkankorotus ei olisi merkinnyt itselle juurikaan lisätuloja eikä työnantajalle menoja. Tässä tapauksessa puhutaan noin 30 eurosta kuukaudessa. Minähän maksaisin sillä netin tai viikon ruuat, mutta tuollaisella työnantajalla se ei tunnu missään. Eli ei tässä mitään kuuta taivaalta olla pyytämässä vai mitä?
Ja viimeisenä sekä aikalailla vähäisimpänä voisin mainita, että kyllähän minä sen palkankorotuksen saan vaikka sitten kahvitunnilla istumalla. Ei vaadi montaa ylimääräistä minuuttia.
Kiitos, kuulemisiin!
Palkankorotus
16
1314
Vastaukset
- yleiskorotus tuli
Taisit saada työehtosopimuksen mukaisen yleiskorotuksen.
Olet itse sopinut palkkasi työsopimuksessa ja muun kuin yleiskorotuksen saaminen siihen edellyttää yleensä näyttöjä osaamisen kehittymisestä tai työn muuttumista selvästi vaativammaksi ja sitä, että käyt henkilökohtaisesti pyytämässä korotusta. 7 kk on melko lyhyt aika. Moni joutuu odottamaan kauemmin. - ......................
Jos nyt herätään todellisuuteen, niin ei kukaan työnantaja maksa kunnon palkkaa opiskelijalle, joka on 7 kk ollut firman leivissä. Valmistu ensin, sitten monessa tapauksessa palkka nousee kerralla tonnilla.
- Sama palkka
tyhmä. Tässä mitään tonnia ollut pyytämässä vaan 50e kuukaudessa! 50e!!!
Kyllä se sitten valmistumisen jälkeen on varmasti eri asia! Ja silloin neuvottelutilanteessa pallo voi osittain olla jopa omalla puolella.
Olisi varmaan asiallista maksaa esimerkiksi suoritettujen opintojen ja vuosikurssin mukaan. Tuskin kukaan 5 vuotta yossa opiskellut vetää samaa liksaa ku ekana vuonna. - .....................
Sama palkka kirjoitti:
tyhmä. Tässä mitään tonnia ollut pyytämässä vaan 50e kuukaudessa! 50e!!!
Kyllä se sitten valmistumisen jälkeen on varmasti eri asia! Ja silloin neuvottelutilanteessa pallo voi osittain olla jopa omalla puolella.
Olisi varmaan asiallista maksaa esimerkiksi suoritettujen opintojen ja vuosikurssin mukaan. Tuskin kukaan 5 vuotta yossa opiskellut vetää samaa liksaa ku ekana vuonna.Asetu työnantajasi kenkiin ja kerro mitkä ovat ne syyt, miksi sinulle tulisi myöntää palkankorotus 7 kk kokemuksella firmassa.
Omasta kokemuksesta sen verran, että opiskeluajan paras palkka alakohtaisista hommista ei ollut lähellekään sitä mitä se sinulla on. Olin tyytyväinen saamaani kokemukseen. Valmistumisen jälkeen alkupalkka oli kehno, mutta nyt melkein 1,5 vuotta firmassa takana ja palkka on noussut 400 alkupalkasta. Tosin meillä ei peruspalkka ole se, millä tienataan, vaan lisät. Ja niitä tulee säännöllisesti melkein tuplat peruspalkan päälle.
- opiskelija1
Ne suositukset on vaan suosituksia. Toisilla aloilla/alueilla ne on reippaasti alakanttiin ja toisilla aloilla/alueilla reippaasti yläkanttiin. Yritykset antavat pääsääntöisesti vanhan tottumuksen mukaan opiskelijoille palkkaa riippumatta juurikaan opiskelijan osaamisesta yms. Palkasta kannattaa käydä neuvottelemassa. Joskus se kannattaa ja joskus ei. Yleinen taloustilanne on tällä hetkellä vähän huono palkkaneuvotteluille, mutta aina kannattaa kokeilla.
Terv. Opiskelija, palkka 800€ yli maksimisuositusten- Sama palkka
homma.
- Päällikkö.
Hyvälle maksetaan pyytämättä.
- Sama palkka
osaa.
- positiivista
Kun et kerro esim.
- mistä alasta on kyse
- mikä on työehtosopimuksen mukainen vähimmäispalkka
- millä vaativuustasolla työskentelet
- onko työssä kelpoisuusvaatimuksia
- miten lähellä tai kaukana olet valmistumisesta
- onko sinulla aikasempaa vastaavaa alan työkokemusta
- kenen suosituksista on kyse ja koskevatko ne valmistuneita vai opiskelijoita
- miten palkkasi suhtautuu muihin samassa firmassa samalla koulutuksella ja yhtä lyhyellä kokemuksella työtä tekeviin
niin palkkatasoasi ei ollenkaan pysty arvioimaan - Sama palkka
Kyseessä oli uuden(3.) sopimuksen solmiminen ja sen yhteydessä otin asian puheeksi.
Työskentelen alempana toimihenkilönä.
Työtehtävien vaativuus vaihtelee huomattavasti.
Toimin viestinnän ja IT:n rajamailla.
Suositukset koskevat opiskelijoita.
Huomasin juuri puutteita työsopimuksessa, sillä siinä ole mitään mainintaa tehtävistä saatika niiden vaativuudesta. Muutenkaan se ei sisällä mitään palkkausperusteisiin liittyvää.
"Toimihenkilön vähimmäispalkka saadaan lisäämällä henkilökohtainen palkanosuus toimihenkilön tehtäväkohtaiseen palkanosuuteen."
=1746e henkkoht
Joissakin tapauksissa se on turha omata työkokemusta "alalta", sillä minua 5 vuotta vanhemmat ja luonnollisesti pidemmälle opiskelleet eivät yksinkertaisesti osaa mitään kokemuksestaan huolimatta. Ja he sen palkan perässä vasta juoksee!!! Mutta tottahan se on, että ne jotka ei osaa, pääsee PÄÄLLIKÖIKSI. Ja sitä myöten törkeille palkoille.
Ja enhän tässä mitään tonnia saatika kuuta taivaalta ollut pyytämässä. Muuten moni opiskelija joutuu töihin, josta ei ole hyötyä tulevaisuudessa. Monelle tarjotaan hienoja tehtäviä, joista ei kuitenkaan olla valmiita maksamaan mitään =). Kyllä ollaan monesti naurettu kavereiden kanssa ku tradenomeja ja kohta puolin valmiita maistereita pyydetään ilmaiseksi töihin, HEI HALOO!
Mutta mitä tulee omaan palkkaan ja matkan varrella koettuihin kokemuksiin, niin samasta hommasta koulutettu henkilö saa huomattavasti parempaa liksaa kuin aikansa niitä samoja tehtäviä tehnyt, mutta alemman koulutuksen omaava.
Kotka kuittaa! Tähän on enää vaikea sanoa mitään positiivista, kun ottaa huomioon teidän kannan, jotka ovat aikalailla subjektiivisia. Itse pyrin näkemään asian huomattavasti objektiivisemmin, mutta ilmeisesti se ei tule esille kovin hyvin. Tai ette vaan ymmärrä. Tai ette halua ymmärtää.- alasi ammattijärjestöön
Ammattijärjestössä kysymyksiisi suhtaudutaan asiallisesti. Saat asiantuntijaneuvoja palkasta ja työsuhteen ehdoista. Lisäksi saat rahanarvoisia jäsenetuja.
Työttömyyskassan jäsenyydestä voi olla hyötyä, jos valmistumisen jälkeen pätkätöiden väliin jää työttömyysjaksoja: sinulla on jo valmiina ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan vaadittävä jäsenyysaika.
Useimmissa ammattijärjestöissä opiskelijoiden jäsenmaksu on suhteellisen pieni. - ---
http://www.erto.fi/tyosuhdeneuvonta/tyosuhdeopas/tyosopimus/
Sen henkilökohtaisen lisän euromäärä pitäisi olla mainittuna työsopimuksessa - Sama palkka
alasi ammattijärjestöön kirjoitti:
Ammattijärjestössä kysymyksiisi suhtaudutaan asiallisesti. Saat asiantuntijaneuvoja palkasta ja työsuhteen ehdoista. Lisäksi saat rahanarvoisia jäsenetuja.
Työttömyyskassan jäsenyydestä voi olla hyötyä, jos valmistumisen jälkeen pätkätöiden väliin jää työttömyysjaksoja: sinulla on jo valmiina ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan vaadittävä jäsenyysaika.
Useimmissa ammattijärjestöissä opiskelijoiden jäsenmaksu on suhteellisen pieni.TEK:in harjoittelijan suosituspalkka on 2100euroa eli noin 400euroa enemmän mitä saan tällä hetkellä.
Mutta kuten jo edellä todettu kerran jos toisenkin, suositus on suositus. Nyt voidaankin pohtia minkä takia näitä suosituksia "keksitään" jos niillä ei ole mitään virkaa. Toisaalta, jos näitä ei olisi, niin palkkatasot olisivat luultavasti huonommat ja palkkaerot suuremmat.
Tällä hetkellä tuo työttömyyskassa voisi olla peliliike, kun valmistuminen osuu sinne laman kovimpaan imuun. Tällä hetkellä vaadittava työaika/määrä/kesto melkein täynnä, mutta kassajäsenyys ei ole edes alkanut. - Sama palkka
Eli mitä tähän kohtaa tulisi tulla?
Itse näen ainakin asian työnantajan kohdalla sillä tavalla, että hänellä on tarjota jokin tietty homma jonka suoritus edellytetään tässä määrätyssä ajassa tms.?
Ja missä vaiheessa osa-aikaisten kohdalla luetaan perättäiset määräaikaisuudet toistaiseksi voimassa oleviksi sopimuksiksi? Samalla periaatteella kuin kokopäiväisten? - määräaikaisuudelle
Sama palkka kirjoitti:
Eli mitä tähän kohtaa tulisi tulla?
Itse näen ainakin asian työnantajan kohdalla sillä tavalla, että hänellä on tarjota jokin tietty homma jonka suoritus edellytetään tässä määrätyssä ajassa tms.?
Ja missä vaiheessa osa-aikaisten kohdalla luetaan perättäiset määräaikaisuudet toistaiseksi voimassa oleviksi sopimuksiksi? Samalla periaatteella kuin kokopäiväisten?Määräaikaisten perusteista esim. täällä http://www.kitkatta.net/valmis/kiikari/tyosopimuksen_ehdot.html
Allekirjoita työsopimuksesi. Katso kuitenkin, että siinä tai työsopimuslain edellyttämässä selvityksessä (TSL 2 luku 4 §) on kaikki mitä pitääkin. Jäseneksi liityttyäsi saat apua luottamusmieheltä, jos määräaikaisuuden peruste sinua epäilyttää.
Jos määräaikasuuden peruste ei ollut lain mukainen, niin työsuhteesi päättyessä tilanteessa, jossa ko. työ on edelleen olemassa ja tilalle palkataan joku toinen, voi se tulla työnantajalle kalliiksi.
- 3% on
harkinnan varainen korotus jonka työn antajalla on oikeus antaa harkinnavaraisesti ansioituneelle työntekijälle
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1462912Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3672047- 401777
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371742Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321421Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328965Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110948Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782