Mistäpä tulee alunperin?
Peijooni?
15
2384
Vastaukset
- random_N
ruotsin sanasta spion eli vakooja
läheltä, eli ruotsin sanasta spion, mikä tarkoittaa vakoojaa.
Vastaavasti ruotsin murteissa tarkoittaa myös veijaria.
Peijooni = lurjus, petkuttaja
Merkitty ensimmäistä kertaa 1886 Elias Lönnrotin sanakirjan lisävihkossa muodossa 'peijuoni'.- random_N
buddy-love kirjoitti:
Ja kielikin on toinen.
Minulla Häkkisen Nykysuomen etymol. sk
random_N kirjoitti:
Minulla Häkkisen Nykysuomen etymol. sk
Häkkisen kirja.
Pitääpi vielä googlettaa.- random_N
runontaja kirjoitti:
Häkkisen kirja.
Pitääpi vielä googlettaa.Sivulla http://kirlah-kielet.blogspot.com/2008_10_01_archive.html
käsitellään asiaa ja annetaan eri etymologia, mutta lähde epäselvä. random_N kirjoitti:
Sivulla http://kirlah-kielet.blogspot.com/2008_10_01_archive.html
käsitellään asiaa ja annetaan eri etymologia, mutta lähde epäselvä.koska ei mainittu vuosilukuja, jätin silleen.
runontaja kirjoitti:
koska ei mainittu vuosilukuja, jätin silleen.
Paljastaa?
Lähdettä tosin en ole minäkään löytänyt.- random_N
buddy-love kirjoitti:
Paljastaa?
Lähdettä tosin en ole minäkään löytänyt.minun viitteenäni kunnes tulee yhtä etabloitunut lähde joka kumoaa.
Alunperin tarkoittaa keltanokkaa, eli fuksia Pariisin yliopistossa keskiajalla. Niillä oli tapana järjestää koiruuksia ja maineensa oli sen mukainen.
Nykyisin se olisi "bec jaune", mutta silloinen kirjoitusasu on minulta hukassa, samoin varsinainen lähde.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k1444653Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k883413- 1061648
- 901519
- 1051009
Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6
Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka24918- 74854
- 46850
- 47743
Tämän palstan naiseksi esittäytyvät
Ovatkin kuulemma oikeasti sukupuoleltaan miehiä. Pitääkö paikkansa?112733