Modernisti, vai klassisesti..

Pirre*

Olen kuunellut (pakon eissä) näitä uusia modernisoituja joululaulu klassikoitamme, millaisia tunteina ne teissä herättävät..?

46

1260

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pirre*

näitä perinteisiä joululaulujamme..jne.

• en ole kalkkis

En oikeastaa pidä mistään vanhasta (esim. sisustus). En noudata perinteitä jouluruuissa jne..mutta noita vanhoja lapsuusajan joululauluja
      haluan yhä kuunnella samoin, kuin lapsena.
      Vanhoista lauluista, vain yksi on kokenut "uudesti syntymisen ihmeen" ja sekään ei ole joululaulu, vaan on tämä, Kalliolle kukkulalle ja Komin esittämänä.
      (vastaukseni rönsyili ohi aiheen)

• varsinainen kalkkis sitten, - jouluruoka pitää olla pääpiirteittäin samaa, ehkä jotain pikkujuttuja muutetaa, ja ne joululaulut pitää myös olla noin suunilleen samoin esitettyjä, niissäkin vain pikkuimrovisointeja sallitaan..

Sanoopi pahemman moinen kalkkis..:)

• Venusnainen*^*
        Pirrejuupas kirjoitti:

varsinainen kalkkis sitten, - jouluruoka pitää olla pääpiirteittäin samaa, ehkä jotain pikkujuttuja muutetaa, ja ne joululaulut pitää myös olla noin suunilleen samoin esitettyjä, niissäkin vain pikkuimrovisointeja sallitaan..

Sanoopi pahemman moinen kalkkis..:)

kalkkis. Kuljen farkuissa ja kuuntelen yhtä sujuvasti rockia ja klassista.Vain mattijateppo-musiikki on ollut aina out minun musiikkigalleriassani.
        Mutta jouluna kaivan esiin aina Händelini, Bachini ja Mozartini. Ehdottomast! En voi sietää mitään kaikenlaisten muka empaatisten laulajien joululässytyksiä. Vesku on mulle ikuinen Uuno Turhapuro eikä siitä pääse mihinkään vaikka kuinka yrittäisi lurittaa noita joululauluja. Ei pure minuun.
        Ja olen sisutanut asuntoni vanhoilla perityillä kalusteilla ja tauluilla. Rakastan menneen maailman tunnelmaa. Pukeutumiseni ja ajatusmaailmani kuitenkin on nuorekasta. Olenkohan vähän ristiriitainen ihminen jonkun mielestä?

• Venusnainen*^* kirjoitti:

kalkkis. Kuljen farkuissa ja kuuntelen yhtä sujuvasti rockia ja klassista.Vain mattijateppo-musiikki on ollut aina out minun musiikkigalleriassani.
        Mutta jouluna kaivan esiin aina Händelini, Bachini ja Mozartini. Ehdottomast! En voi sietää mitään kaikenlaisten muka empaatisten laulajien joululässytyksiä. Vesku on mulle ikuinen Uuno Turhapuro eikä siitä pääse mihinkään vaikka kuinka yrittäisi lurittaa noita joululauluja. Ei pure minuun.
        Ja olen sisutanut asuntoni vanhoilla perityillä kalusteilla ja tauluilla. Rakastan menneen maailman tunnelmaa. Pukeutumiseni ja ajatusmaailmani kuitenkin on nuorekasta. Olenkohan vähän ristiriitainen ihminen jonkun mielestä?

varmaankin, - jonkun mielestä, mutta et minun :)

Ei kai musiikkimaku ja siitä poikkeava kalusteiden tyylisuunta tarvia olla toisiaan poissulkevia juttuja..luovuutta kehiin vaan.

• Heikunkeikku

Jos radiossa tulee joululauluja, niin yleensä vaihdan kanavaa. Olen 3 viikkoa ja ylikin soittanut oppilaiden kanssa joululauluja. Joten nyt en jaksa enää niitä kuunnella.
      Perinteisistä joululauluista sen verran, että sovituksiahan nekin ovat. Riippuen millä kokoonpanolla kappale esitetään. Joku voi pitää esim. "Enkeli taivaan lausui näin" kuoron esittämänä, toinen pianoversiosta, kolmas trion esittämänä jne...
      Tempot vaihtelevat myös, vaikka kyse on samasta kappaleesta.

Pidän kappaleesta, jos se on Hyvin soitettu/esitetty. Ammattitaidolla.
      Kuuntelen ihan mielelläni ja mielenkiinnolla, jos joku esitetään vähän eri tavalla. Esimerkiksi jazzahtavasti. Tai erikoisemmilla instrumenteilla.

Improvisoin myös itse mielelläni jos soitan joitakin kappaleita.

Tietysti myös mieliala vaikuttaa ja se, minkä tyylisestä joululaulusta pitää. Pirteä/iloinen/kepeä/humoristinen vaiko "mollinen"/hidas/tunnelmallinen..... Myös se, mitä muistoja se tuo. Joku ehkä haluaa, että kappale on juuri samanlainen, kuin lapsuudessa, että pääsisi niihin muisteloihin paremmin "sisään".

Itse oikeastaan pidän enemmän uusista versioista.

• Olen ihan samoilla linjoilla sun kanssa. Radiosta tulee jouluisin toinen toistaan kamalampia joululauluesityksiä ja luulisin suomalaisten pystyvän parempaankin. Ei se tee esityksestä minun korvissani hyvää, että esittäjä on nimekäs :)

• PupuPuskasta kirjoitti:

Olen ihan samoilla linjoilla sun kanssa. Radiosta tulee jouluisin toinen toistaan kamalampia joululauluesityksiä ja luulisin suomalaisten pystyvän parempaankin. Ei se tee esityksestä minun korvissani hyvää, että esittäjä on nimekäs :)

Muisto kouluajoilta niistä urkuharmoonilla säestetyistä joululauluista ei minunkaan mieltäni nostata :) Ymmärrän hyvin tuon opettajan näkökulman. Tuli niitä kouluaikoina laulettua ihan tarpeeksi ja kuorossakin toisten koululaisten kanssa. Sitä samaa en kestä enää radiosta. Vaihdan myös kanavaa, jos vahingossa olen erehtynyt joullaulukanavalle.

• Pirre*

kyllääntymisen kyllä ymmärtää ihan helpostikin,
        kukas se leipätyötään vapaa aikanaan dikkaisi, tai harrastaisi..:)

Joo kyllä mieki tykkään instrumenttiesityksenä hyvinkin modernisti puukattuna, mutta näitä uusien kykyjen, iskelmälaulajien, ihmeellisyyksiä en oikein sulata - enkä Petri Laasosta..:)

Rajaton on hyvä..esim.

• Heikunkeikku
        Pirre* kirjoitti:

kyllääntymisen kyllä ymmärtää ihan helpostikin,
        kukas se leipätyötään vapaa aikanaan dikkaisi, tai harrastaisi..:)

Joo kyllä mieki tykkään instrumenttiesityksenä hyvinkin modernisti puukattuna, mutta näitä uusien kykyjen, iskelmälaulajien, ihmeellisyyksiä en oikein sulata - enkä Petri Laasosta..:)

Rajaton on hyvä..esim.

...ottaa kantaa iskelmälaulajien tulkintoihin, kun en ole kuullut. Yhtenä päivänä autolla ajaessa, radiossa joku lauloi joululaulua ja vaihdoin kanavaa välittömästi, koska kyseinen laulu oli todella huonosti laulettu.
        Rasittaa yleensäkin "väkisin väännetyt" kappaleet ja liika yrittäminen sellaiselta esiintyjältä, jonka taidot ovat rajatut.
        Todella hyviä ja ammattitaitoisia iskelmälaulajia on täällä Suomessa, joita mielellään kuuntelee. On vaan niin kovin paljon sellaisia laulajia, joiden itsekritiikki ei toimi. Jos toimisi, niin ymmärtäisivät lopettaa :)

• Heikunkeikku kirjoitti:

...ottaa kantaa iskelmälaulajien tulkintoihin, kun en ole kuullut. Yhtenä päivänä autolla ajaessa, radiossa joku lauloi joululaulua ja vaihdoin kanavaa välittömästi, koska kyseinen laulu oli todella huonosti laulettu.
        Rasittaa yleensäkin "väkisin väännetyt" kappaleet ja liika yrittäminen sellaiselta esiintyjältä, jonka taidot ovat rajatut.
        Todella hyviä ja ammattitaitoisia iskelmälaulajia on täällä Suomessa, joita mielellään kuuntelee. On vaan niin kovin paljon sellaisia laulajia, joiden itsekritiikki ei toimi. Jos toimisi, niin ymmärtäisivät lopettaa :)

ammattilainen musiikin alalla, niin miunkin herkkää musiikkikorvaani särkee joskus nämä kyvyt..:)

• viivi-amaldiina

perinteinen, alkuperäinen, ei muunnoksia.

Moni Joulu-laulu on jopa pilattu uusaamalla sitä.
      Olenko sitten niin vanhaan jämähtänyt. :)

• Pirre*

oikein tykkää näitten uusien nimien versioista, - tietenkin tämän hetken lapset ja nuoret ajattelevat nämä uudemmat sovitukset juuri niinä oikeina..:)

Kai sitä hakee sitä vanhaa lapsuuden aikaista fiilistä näistä joululauluistakin, ja siksi tämä närkästyskin :)

Sanoo..toinen ehkä hieman jämähtänyt :)

• suihkulaulantaa
        Pirre* kirjoitti:

oikein tykkää näitten uusien nimien versioista, - tietenkin tämän hetken lapset ja nuoret ajattelevat nämä uudemmat sovitukset juuri niinä oikeina..:)

Kai sitä hakee sitä vanhaa lapsuuden aikaista fiilistä näistä joululauluistakin, ja siksi tämä närkästyskin :)

Sanoo..toinen ehkä hieman jämähtänyt :)

http://www.yle.fi/player/player.jsp?name=El%E4v%E4 arkisto%2F06461_1

• niin joulu-

lauluissakin. Niissä on tunnetta ja tunnelmaa, miksi kaikki pitää "muka uudistaa"?

• Rocellii

pidän esimerkiksi "Raskasta Joulua" levystä

minä olen kyllästynyt klassistisesti...kalss..kalasss... klaSSIStisesti esitettyihin joululauluihin

instrumenttaliversiot ovat meillä myös "in" jajja

uusia tulokkaita ovat nämä Jopen "Fyysistä joulua"..ja "Pakollinen joulu"......

niistä tulee hyvälle tuulelle.......

nii ja ihana on tää "Walking in the air" sekä suomeksi että ...vaikka englanniksi....

• klassisen musiikin taitajien esittämistä perinteisistä joululauluista, esim Matti Salmisen esittämä Jouluyö juhlayö on hieno.., ja monet monet muut..

• Minä tykkään lasten laulamista joululauluista, kaikki käy, vanhat, uudet ja uudelleen sovitetut vanhat sekä virret uudet ja vanhat. Mielestäni lasten laulamana joululaulut ovat kuitenkin aidoimmillaan.

• Pirre*

Lasten esityksistä välittyy se aidoin jouluilo.

Joulu on ennenkaikkea lasten juhla..

• viimeks telkussa

kuuntelin. Tais olla Sillanpää, Kuosmanen ja Voutilainen. Ajattelin, että maksoivatko heille niin huonosti, että tehallaan keikutuksilla ja kiekumisilla pilasivat esityksensä? Eivät perinteiset joululaulut kestä sellaista kiekumista. En pitänyt! Ei ollut tunnelmaa.
      Terve Pirre*!

• Pirre*

mie sainkin inspiraation tähän ketjuun, oli karmeeta kuuneltavaa :/

P.s. :)= ihan kuin ite ossaisin paremmin hi..

• Pirre* kirjoitti:

mie sainkin inspiraation tähän ketjuun, oli karmeeta kuuneltavaa :/

P.s. :)= ihan kuin ite ossaisin paremmin hi..

moi vaan..:)

• henrii

hoilotus alkaa ottaan kaaliin, vaikka tänävuonna ei sitä niin joka tuutista ole tullut, johtuukohan vähälumisuudesta

• jouluun, ja kyllä sen puuttuminen latistaa, - ja rupeaa jopa jouluhoilotuksetkin tökkimään :), koittakaa jaksaa..siellä pimeyden maassa, tääl on hanget korkeat niatokset..eikun pikkusen vähempi, mutta valkeaa joulua kummiskin vietetään.

• henrii
        Pirrejuupas kirjoitti:

jouluun, ja kyllä sen puuttuminen latistaa, - ja rupeaa jopa jouluhoilotuksetkin tökkimään :), koittakaa jaksaa..siellä pimeyden maassa, tääl on hanget korkeat niatokset..eikun pikkusen vähempi, mutta valkeaa joulua kummiskin vietetään.

tämä pimeys ja musta maa, vettä tulee kuin aisaa. Pienessä pakkasesa, ja kun on hanget, niin joululaulutkin kuulostaa enempi luonnolliselta.

• henrii kirjoitti:

tämä pimeys ja musta maa, vettä tulee kuin aisaa. Pienessä pakkasesa, ja kun on hanget, niin joululaulutkin kuulostaa enempi luonnolliselta.

ei auta kuin lähteä jouluksi pohjoiseen :) - ja lauluja mukkaan..

• T-muna

Joulunaikaan. Alaston olisi Joulu ilman niitä.

• asian ilmaisit.

• en innostu

kuuntelen mieluummin klassisia joululauluja, niin vanhoja suomalaisia kuin englantilaisia, keski- ja eteläeurooppalaisiakin, niiden lisäksi perinteiset klassikot Bachin jouluoratorio, Vivaldin talvi, Corellin joulukonsertto, Tshaikovskin Pähkinänsärkijä jne jne. Ehdottomasti myös O Helganatt Jussi Björlingin laulamana, varmaan kaikkien aikojen komein joululaulu, mielestäni ainakin.

• on tosiaan, ja Jussi Björlingin esittämänä ilimanmuuta.
        Tosin en omista levyä jolta se löytyisi, pitänee etsiä taas YouTubesta.

Ostin eilen kolmen levyn joululevypaketin, siinä on aika kattava otos joulumusiikistamme, mutta ei tietenkään Björlingiä.
        Björlighän onkin perinteisesti tunnetumpi tuolla suomenruotsalaisten keskuudessa.

• namisuku

...Joululaulut pitäisi olla (raiskauskiellossa), hyi kun oli kamala sana.
      Esim Varpunen Jouluyössä ja Jouluyö, Juhlayö=D

• , laittaa suojelu päälle :)

• HTZA

modernisti tai klassiseti, ei ole tiputaudeista pelkoa.
      Kaakatus kyllä jatkuu, varmaankin..

• Pirre*

Laitat läskiks, mikä vaivaa..oletko yksinäinen, vai vain katkera, - sori kun kysyn?

• meilläkin***.

Se nousi aamuisin tunkion päälle ja kiekui. Siitä se aamu aina alkoi!

• HTZA
        Pirre* kirjoitti:

Laitat läskiks, mikä vaivaa..oletko yksinäinen, vai vain katkera, - sori kun kysyn?

Pitäisihän sinun, täysin lukeneena, tuntea minut paremmin!
        En ole yksinäinen enkä katkera, en sitten mitenkään.
        Onnellinen uusiosinkku, jonka ympärillä elämä pyörii ja viestit viedään!

• HTZA
        meilläkin***. kirjoitti:

Se nousi aamuisin tunkion päälle ja kiekui. Siitä se aamu aina alkoi!

tunkio?

• joululauluihin ja laulajiin ei pääse niin lähelle, kuin vanhoihin ja tuttuihin.

Parhainpia ovat juuri oopperalaulajien ja kuorojen esittämät laulut.
      Kuuntelen myös vanhoja amerikkalaisia joululauluja, niissä on tunnelmaa.

• kawe

kaksi kertaa laulamassa vanhuksille joululauluja, siis niitä perinteisiä. Vaikka dementiaa on ja kaikenlaista iän tuomaa remppaa niin joululaulut he osaavat. Kokemuksesta voin sanoa, että Varpunen jouluaamuna itkettää joka kerta jotain kuulijaa, ehkä useammastakin syystä.
        Jaakko Ryhäsen ja Vesa-Matti Loirin levyt minulla on, siis perinteisen kannalla olen............

• Pirre*
        kawe kirjoitti:

kaksi kertaa laulamassa vanhuksille joululauluja, siis niitä perinteisiä. Vaikka dementiaa on ja kaikenlaista iän tuomaa remppaa niin joululaulut he osaavat. Kokemuksesta voin sanoa, että Varpunen jouluaamuna itkettää joka kerta jotain kuulijaa, ehkä useammastakin syystä.
        Jaakko Ryhäsen ja Vesa-Matti Loirin levyt minulla on, siis perinteisen kannalla olen............

tulee Hynnisen Jouluyö urkujen säestämänä, ja hienolta kuulostaa..

Loirin levykin pitäisi joskus hankkia, ehkä ensi jouluksi sitten.

• kuoromusiikista, - olen oppinut kuuntelemaan sitä nyt ns. aikuisena.

Maammehan on oikea tuhansien kuorojen maa..:)

• Heikunkeikku
        Pirrejuupas kirjoitti:

kuoromusiikista, - olen oppinut kuuntelemaan sitä nyt ns. aikuisena.

Maammehan on oikea tuhansien kuorojen maa..:)

...joskus tänne Vaasaan Kuorofestivaalien aikaan, saat kokea todellisia elämyksiä. Maailmankuulut huippukuorot esiintyvät.
        Aivan Fantastista ammattitaitoa. Ei voi muuta, kuin kumartaa heille.

• Pirre*
        Heikunkeikku kirjoitti:

...joskus tänne Vaasaan Kuorofestivaalien aikaan, saat kokea todellisia elämyksiä. Maailmankuulut huippukuorot esiintyvät.
        Aivan Fantastista ammattitaitoa. Ei voi muuta, kuin kumartaa heille.

voisinpa joskus tullakin, luultavasti pitäisin.

Kesätapahtumahan se varmasti on...

• Kävin you-tubessa kuuntelemassa, minkäkälaisia joululauluja siellä on tarjolla. Ei ole ihme, että radiostani vaihtuu kanava :) Voisi sanoa, vaikka että huh-huh. Pysyisivät tietyt iskelmälaulajat vaan iskelmissään. Ei tosiaankaan minkäänlaista itsekritiikkiä.

• enm

- Pitää kyllä minun mielestäni olla ihan näitä perinteikkäitä...

Esimerkiksi kauneimmat joululaulut kirkossa... Varsinkin jos siellä on jokin kunnon kuoro avustamassa... Niin kyllä loppuun laulettu Maa on niin kaunis vieräyttää kyynelen äijänkin silmäkulmasta, puolisalaa...

• ja toinen liikuttava on tuo ikiaikainen ja -ihana Jouluyö juhlayö..

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      477
      1385
    2. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      64
      1136
    3. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      61
      852
    4. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      61
      825
    5. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      767
    6. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      736
    7. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      72
      714
    8. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      681
    9. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      30
      677
    10. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      62