Mitä ajatuksia kuolema teissä herätti?

TyttöSuruMukanaan

Mitä ajatuksia teillä on tullut kun teillä on läheinen menehtynyt? Aloitteko vihaamaan kuolemaa? Pitämään elämää kauhena ja epäoikeudenmukaisena? Itse toisinaan olen toivonut, että olisin saannut kuolla hänen sijastaan. Tuntui niin väärältä, että hän kuoli. Hän oli minulle itseänikin tärkeämpi... Siis en toivo omaa kuolemaa, mutta...Omalla tavallani koitan korjata menetystä... Onko teillä ollut vastaavaa? olen menettänyt pari kuukautta sitten yhden elämäni tärkeimmistä ihmisistä. Hän oli yksi parhaimpia ystäviäni... Haluisin kuulla millaisia ajatuksia kuolema teissä herätti. Kuolemaan suhtautminen on niin erilaista eri ihmsillä, kuten tiedätte. Voimia teille kaikille

15

2565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestäni

      Kuolema on minun mielestäni vapautus. Vaikka äkillisen kuoleman tullessa läheiselle ja rakkaalle onkin shokki, niin se on kuitenkin vapautus tästä kaikesta pahasta, mitä maa päällään kantaa.
      Pääsee Taivaaseen, ikuiseen jouluun ja rakkauteen.
      Olin ensi alkuun vihainen elämän epäoikeuden mukaisuudelle ja Jumalallekin, kun menetin poikani, mutta nöyrästi olen kasvanut siihen kiitollisuuteenkin, että Hän otti lapseni pois, kun elämä satutti häntä kaikkein pahiten. Ihmiset tekevät maailmasta pahan. Taivaassa on kaikki paremmin.

    • Reality Sucks

      Kun pistit tuon hymiön loppuun niin en vastaakaan. Vihaan ihmisiä jotka tunkevat hymiöitä joka paikkaan.

      En tiedä oletko teini mutta hymiösi antaa sellaisen vaikutelman.

      • ketjunAloittaja

        No otan sen sitten tavallani pois. Satun olemaan nuori ja käytön hymiöitä. Se on sitten vain sinusta kiinni tulkitstko sen jotenkin pahana... Olen mitä olen ja en muuta itseäni.


      • Anonyymi

        Minkö hymiön


    • vihainen!

      Kuolema herättää minussa tänään vain vihan tunteita. Se on niin epäoikeudenmukainen! On vanhoja ja/tai sairaita ihmisiä, jotka odottavat ja kaipaavat poispääsyä täältä. Miksi nuori ja terve ihminen kuolee yhtäkkiä, odottamatta. Elämä on epäreilu ja kuolema myös.

    • on oma aikamme

      lähteä täältä!
      Elä elämääsi innolla, 'ei tuonelassa ole ajatusta, eikä tietoa' (Raamatun mukaan)
      Siksi elävien on iloittava elämästään!
      On hyvä jättää 'jäähyväiset surulle' ja jatkaa eteenpäin. Se voi olla vaikka pieni kranssi, jonka viet ystäväsi haudalle! Sitten päätät, että tästä jatketaan eteenpäin, ja koetaan kaikenmoista ja eletään. MP

    • yli 50 vuotta nähneenä......

      Minua on kuluneenvuoden aikana kohdannut suru jo kolme kertaa ja oikeastaan se alkoi edellisvuoden syksyllä eli neljä kertaa yhteensä. ensin poistui äkillisesti lapseni isä, minun ex-mies. vaikka olimme eronneet jo kauan sitten niin tunsin surua oman ja vielä enemmän lapseni vuoksi ,joka oli lohduton isänsä pois menon johdosta.

      Seuraavaksi meni 50v veljeni, myöskin äkillisesti sydän infarktiin. Hänet elvytettiin ja eli sitten viikon verran sairaalassa , mutta menehtyi tulematta tajuihinsa. Olin kuoleman tullessa sisareni kanssa hänen vierellään loppuun asti. Samaan aikaan äitini oli vakavasti sairaana terveyskeskuksen vuodeosastolla ja aluksi emme uskaltaneet kertoa veljestä mutta kun saimme varmuudella tietä ettei veljemme selviä niin oli pakko kertoa äidille joka halusi vielä nähdä poikansa joka oli toisessa sairaalassa.
      Veimme äidin happipullon kanssa sinne sairaalaan , käynti oli erittäin raskas sen tuskan vuoksi jota äitimmme joutui tuntemaan kun poika ,joka oli koko ikänsä asunut kotona, viimeiset vuodet kaksin äidin kanssa, makasi siinä piuhoissa. Se oli ainoa kerta kun veljemme reagoi edes jollain tavalla kun kuuli äidin äänen tai ainakin uskomme niin. Hieman liikahti ja raotti silmiään.
      Siitä parin päivän päästä veli kuoli ja siitä edelleen kului pari kuukautta kun äiti kuoli.

      Se oli elämäni raskainta aikaa. Vajaan puolen vuoden sisään kolme läheisen menetystä , mutta siitä se elämä vaan kummallisesti lähti rullaamaan eteenpäin kunnes nyt syksyllä n. puolivuotta myöhemmin kuoli läheisin tätini pohjanmaalla. Kävimme häntä usein katsomassa ja soittelimme lähes päivittäin.
      Saatoimme hänet muun suvun kanssa miehensä viereen nukkumaan.

      Elämä jatkuu vieläkin vaikka rankkaa on ollut.
      Täytyy kyllä myöntää että voimat on vähissä, tuntuu ettei jaksa millään, mutta eiköhän se tästä.En olisi antanut heistä ketään pois.

      Kun ajattelee näitä pois nukkuneita, he olivat jokainen erittäin sairaita, kuka milläkin tavalla ja heidän elämänsä olisi jatkunut samalla tavalla, sairastaessa... Nyt heillä kaikilla on hyvä olla , ei kipua , tuskaa , ei sairautta. On vain hiljaisuus. Ja ehkäpä me vielä tavataan....kuka tietää......

      Ja niin kauan kuin itse on elossa täällä maan päällä, säilyvät nämä poisnukkuneet sydämissämme ja ovat sillä tavalla läsnä vierellämme....joka päivä. Voimme muistella heitä....viedä joskus kynttilän tai kukkia haudalle ja jutella siellä heille, jos siltä tuntuu, kukin tavallaan.
      Jaksamista !

      • Joistain on niin vaikea luopua

        Avioiduttuani nykyisen mieheni kanssa, meille tuli liki seitsemän vuoden putki, jossa kuoli jommalle kummalle tuttuja yli 13. henkeä. Lopetin siinä vaiheessa laskemasta. Heistä muutama oli läheltä, mutta ei perheestämme. Kaksi vuotta sitten alkoi uusi rypäs, ensin sisarpuoleni, sitten mieheni täti ja nyt ehkä minulle vaikein. Ex-rakkaaani, ajalta ennen avioliittoani. Miksi tämä viimeisin tuntui niin pahalta? Aikanaan meiltä jäi selvittämättä suhteemme lopun syy. Hänellä oli suhde toiseen naiseen, joka tuli raskaaksi. Hän ei koskaan kertonut minulle siitä, vaan sain sen muuten selville. Vielä lapsensa syntymän jälkeenkin hän olisi halunnut tavata, mutta moraalisesti en sitä hyväksynyt. Vuosia tuo asia kalvoi mieltäni, tapasimme sattumalta eräässä tilaisuudessa, jossa mukana olivat molempien puolisot, eikä sanojen vaihtaminen ollut mahdollista. Elätin toivoa, että joskus vielä istuisimme kahvikupposen ääreen keskustelemaan menneestä elämästämme, mutta sitä hetkeä ei tullut. Asiat jäivät jotenkin selvittämättä. Nyt toivo siitä on tavallaan mennyt ja vastaus jäi saamatta, miksi meitä oli kuvioissa kaksi? Hän ei luonteeltaan ollut ilkeä tai hyväksikäyttäjän oloinen, mutta nuorena se tuntui pahalta - todella pahalta ja ylipääseminen vei vuosia.


      • Anonyymi
        Joistain on niin vaikea luopua kirjoitti:

        Avioiduttuani nykyisen mieheni kanssa, meille tuli liki seitsemän vuoden putki, jossa kuoli jommalle kummalle tuttuja yli 13. henkeä. Lopetin siinä vaiheessa laskemasta. Heistä muutama oli läheltä, mutta ei perheestämme. Kaksi vuotta sitten alkoi uusi rypäs, ensin sisarpuoleni, sitten mieheni täti ja nyt ehkä minulle vaikein. Ex-rakkaaani, ajalta ennen avioliittoani. Miksi tämä viimeisin tuntui niin pahalta? Aikanaan meiltä jäi selvittämättä suhteemme lopun syy. Hänellä oli suhde toiseen naiseen, joka tuli raskaaksi. Hän ei koskaan kertonut minulle siitä, vaan sain sen muuten selville. Vielä lapsensa syntymän jälkeenkin hän olisi halunnut tavata, mutta moraalisesti en sitä hyväksynyt. Vuosia tuo asia kalvoi mieltäni, tapasimme sattumalta eräässä tilaisuudessa, jossa mukana olivat molempien puolisot, eikä sanojen vaihtaminen ollut mahdollista. Elätin toivoa, että joskus vielä istuisimme kahvikupposen ääreen keskustelemaan menneestä elämästämme, mutta sitä hetkeä ei tullut. Asiat jäivät jotenkin selvittämättä. Nyt toivo siitä on tavallaan mennyt ja vastaus jäi saamatta, miksi meitä oli kuvioissa kaksi? Hän ei luonteeltaan ollut ilkeä tai hyväksikäyttäjän oloinen, mutta nuorena se tuntui pahalta - todella pahalta ja ylipääseminen vei vuosia.

        Ihmiset etenkin miehet pettää paljon. Nykyään naiset kai sitten kostaakseen myös pettää. Olen tajunnut,että parempi elää erakkona. Käyn töissä ja vapaa ajat suurimmaksi osaksi nukun. Teen kyllä jotain käsitöitä tai ristikoita yms ja joskus kävelylenkkejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset etenkin miehet pettää paljon. Nykyään naiset kai sitten kostaakseen myös pettää. Olen tajunnut,että parempi elää erakkona. Käyn töissä ja vapaa ajat suurimmaksi osaksi nukun. Teen kyllä jotain käsitöitä tai ristikoita yms ja joskus kävelylenkkejä.

        Ei ole mikään pakko elää erakkona, vaikka ei parisuhteessa haluaisi elää.
        Itsekään en ole erakko, vaikka asun yksin, en ole parisuhteessa.
        Olen itse valinnut elää yksin, ei siihen ole edes mitään erityistä syytä. Ehkä olen saanut tarpeekseni mustasukkaisuuksista, riitelystä, toisen mahdollisesta alkoholin käytöstä, ym.
        Paljon on kuitenkin kavereita, molempia sukupuolia.
        Erakkona eläminen on ihmisen oma valinta, itse en haluaisi olla erakko.


    • Anonyymi

      "Erakkona eläminen on ihmisen oma valinta"
      Kun on yli 70v ja terveysongelmia, jää väistämättä yksin läheisensä
      menetettyään. Yksinäisyys on kamalaa. Tyhjyys. Hiljaisuus.
      Kun "oma rakas ihminen" on poissa.
      Toivon, että kuolisin itsekin niin pääsisin tästä tuskasta pois.
      Jotenkin voisin kuvitella kestäväni vielä pakosta elämää jos olisi ystävä,
      jonka kanssa voisin asua, mutta ystävänikin ovat kuolleet.
      Yksin elämän jatkaminen on musertavaa. Painajainen.
      Jo aamusta odotan iltaa, että saisin nukkua. En tietäisi mistää mitään
      enkä tuntisi murhetta ja tuskaa.

      • Anonyymi

        Minäkin haluaisin kuolla pois surun tuskasta. Elämällä ei ole enää mitään virkaa.


    • Anonyymi

      Miksi elollisten pitää kuolla? Ihmettelen. Ensin lapsuus, rasittava kouluputki ja opiskelut, sitten veemäisen stressaavaa työelämää, urakiipeilyä, maallisen mammonan keruuta, kenties puolisot ja lapset. Sitten raihnaisuus ja vanhuus, kuoleman odotus. Mitä järkeä tässä on??? Eikö voisi vaan pistää heti lapsena lekkeriksi ja jättää koulut ja lorvia vaan, löhötä, lahota.

    • Anonyymi

      Minun puolisoni kuoli, kun ambulanssi ei ottanut häntä.
      Miten ikinä voin päästä tuskastani ?

    • Anonyymi

      Minunkin mieltäni jäytää yhä, että läheiseni voisi olla elossa, jos olisi saanut
      apua. Tuska ei hellitä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe