Paljonko porukalla menee rahaa autoon per kuukausi jos vakuutukset,verot,huollot,lyhennykset tms lasketaan, mutta ei bensa-kuluja?
Itse oon käyttäny vanhoja ritsoja ja todennut et kalliksihan se tulee autoilu...Vakuutuksia 500 euroa suunnilleen kun bonuksia ei juuri ole, verot vajaan satasen.
Sitten kun itsellä ei ole lyhennyksiä niin kyllä noista huolloistakin pystyy kertymään summaa. Näin se vaan tahtoo olla kun olen 2000 euron kaaroja pitänyt että keskiarvo on jotain 100 euroa kuukaudessa huoltoihin. Sillähän maksaisi melkein lyhennystä, toisaalta heti kun auto on sen kolme vuotta vanha ni alkaahan siinä sitä vikaa oleen yhtälailla ja sit olis huollot ja lyhennykset. Ajan kyllä 30 000 vuodessa, et kilometrejä jonkin verran tulee.
Mitä tosta ny tulee suunnilleen arvioksi per kuukausi...150 euroa? Ja bensat ei siis mukana. 30 000 km vuodessa 7 litraa sadalla kun maantie ajoa ajan...n. 175 euroa. Yhteensä taitaapi olla jotain 300-350 euroa mitä autoilu vie kuukaudessa jos hyvin menee. Sit kun tulee kalliita huoltoja tai pitää ostaa talvikiekot vanteineen kuten nyt. Niin toi voi hyvinkin olla keskimäärin 400 euroa kuukaudessa. Ei ole halpaa huvia.
Paljonko rahaa autoon/kk?
9
1942
Vastaukset
- jaa
osta fillari tai lenkkarit.
- Esko
arvonalenema n. 80 e kk
vakuutus 100 e kk
vero 10 e kk
renkaat 20? e kk
Huollot ? vasta ostettu auto, ei osaa sanoa... Käytetty kerran, ei vikaa, öljyt vaihdettu 100 e
ps. jos minä ajaisin n. v-tusti niin ostaisin vähän uudemman taikka tasokkaamman auton - Wanhassa vara...
Eli vanhan ritsan tapauksessa ratkaisevaa on, mitä tekee ja mitä ei tee itse. Jos asennoituu uhraamaan muutaman tunnin kuukaudessa auton kunnossapitoon, voi päästä hyvinkin halvalla.
Vanhojen autojen tekniikka on yksinkertaisempaa, melkein kaikki hommat pystyy tekemään korjauskäsikirjan avulla, jos ei ulkoa osaa. Osat on yleisimpiin malleihin edullisia jne. Eri asia on sitten, mitä laskee omalle työlle hinnaksi.
Jos ei itse jaksa/osaa/pysty/viitsi/ehdi tehdä autolleen mitään, vaan teettää kaikki työt korjaamoissa, on vanhan auton pitäminen kallista.
Itselläni ollut sama kottero yli seitsemän vuotta, oli jo ostaessakin melko iäkäs, 14-vuotias. Auton arvo ei ole paljoa alentunut, ehkä n. 300€ (ei se voi enää paljon tästä alentua). ;)
Renkaisiin, varaosiin (tuulilasi, öljyt, maalit, pellit jne) on mennyt n. 1000 €
Kilometrejä olen itse ajanut n. 170 000.
Summa summarum:
Arvon alenema 300€
Huollot yms. 1000€
Aika 7v = 84 kk
Vakuutukset 40€/kk (bonuksilla)
Tekee n. 55 €/kk, mutta jos lasketaan omalle työlle hinta, nousee summa toki jonkin verran. - Wanhassa vara...
Eli vanhan ritsan tapauksessa ratkaisevaa on, mitä tekee ja mitä ei tee itse. Jos asennoituu uhraamaan muutaman tunnin kuukaudessa auton kunnossapitoon, voi päästä hyvinkin halvalla.
Vanhojen autojen tekniikka on yksinkertaisempaa, melkein kaikki hommat pystyy tekemään korjauskäsikirjan avulla, jos ei ulkoa osaa. Osat on yleisimpiin malleihin edullisia jne. Eri asia on sitten, mitä laskee omalle työlle hinnaksi.
Jos ei itse jaksa/osaa/pysty/viitsi/ehdi tehdä autolleen mitään, vaan teettää kaikki työt korjaamoissa, on vanhan auton pitäminen kallista.
Itselläni ollut sama kottero yli seitsemän vuotta, oli jo ostaessakin melko iäkäs, 14-vuotias. Auton arvo ei ole paljoa alentunut, ehkä n. 300€ (ei se voi enää paljon tästä alentua). ;)
Renkaisiin, varaosiin (tuulilasi, öljyt, maalit, pellit jne) on mennyt n. 1000 €
Kilometrejä olen itse ajanut n. 170 000.
Summa summarum:
Arvon alenema 300€
Huollot yms. 1000€
Aika 7v = 84 kk
Vakuutukset 40€/kk (bonuksilla)
Tekee n. 55 €/kk, mutta jos lasketaan omalle työlle hinta, nousee summa toki jonkin verran. - Paljon/mitättömästi
Kesällä keväästä syksyyn keskimäärin varmaankin lähes 1000 euroa/kk (ehkä hieman yläkantissa...) vanhalla klassikko urheiluautolla, talvisin ei juuri mitään, kun liikkuu julkisilla ja auto seisonnassa!
- ...
...
- VanhallaVaan
Vakuutus 210e/vuosi
Aj.vero 84e/vuosi
Dieselvero 350e/vuosi
Huollot 2000e/vuosi
(Aika paljon normaalien huolt. lisäksi: iskareitten vaihto joka kulmaan, vaihdelaatikon öljyvuodon tukkiminen, moottorin kannatinkumin uusinta, pari paikkaa pohjaan)
Arvonalenema 1000e/vuosi
Polttoainekulut 1280e/vuosi (4.5-5.0L/100km)
Ilman p-ainetta 228e/kk
Polttoaineella 334e/kk
Autolla (-86) ajettu vuodessa >40000km ja mittarissa >400tkm (todellinen lukema ??) - PitkäJussi
Moro,
Viime vuoden omista tilastoista..
540 e/kk, mikä sisältää kaikki mahdolliset kulut autosta (löpö, verot, huollot, ym). Ajoa tuli noin 61 000 km. Tässä ei ollut sitä ns. arvonalennusta, kun mielestäni se ei tähän kuulu.
Jos auto olisi lainarahalla niin se lisättäisiin tähän vielä..
P.S. Tässä muuten oli se kallis auton pohjamassaus siltä vuodelta, joka nosti kuluja.. - laskin
99 006 km ja 24 kuukauden jälkeen tein seuraavat laskelmat ja sen koommin en ole kuluja laskenut
eur/km eur/kk %-osuus loppusummasta
Jälkiasennetut lisävarusteet
0,009 e 36,687 e 5 %
Polttoaineet
0,045 e 191,011 e 25 %
Ajoneuvo ja dieselverot
0,011 e 46,294 e 6 %
Vakuutusmaksut
0,015 e 61,425 e 8 %
Huollot
0,018 e 74,890 e 10 %
Renkaat ja vanteet
0,009 e 36,822 e 5 %
Takuun jälkeiset korjaukset
0,010 e 42,671 e 6 %
Arvonlasku (ostohinta - silloinen vaihtohyvitys)
0,064 e 270,540 e 36 %
Yhteensä
0,181 e 760,338 e 100 %
Toivottavasti tuli copypastettua oikein
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen kannatusromahdus ilahduttaa
Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.1514523Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?
Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o1943204Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän
elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi1062818Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?
Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis252775Pitkän päivän ilta
Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel1452742Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin
Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos382094Totuus sattui demareihin, vaativat asiallisen jutun poistoon
ja oli vielä suosittu, mutta kun demarit tarpeeksi valittivat, niin poistettiin. Raukkamaista toimintaa. Eli siis juttu552005Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?
Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat121919En selvinnyt ilman naarmuja
Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa131855Olet ainutlaatuinen
Sinussa on jotain, jota en osaa oikein edes pukea sanoiksi. Jotain paljon syvempää, kuin ulkoinen ihanuutesi. Jotain ain381129