muuttunut äiti

hämmentynyt miuku

Tuli tässä joulupyhinä muisteltua lapsuutta ja muistin miten esim. kerran oma äitini sanoi minulle juuri jouluna, että jos en isäpuolen kanssa voi jouluruokaa nauttia hymy huulilla niin lähde sitten pois. En ole koskaan ollut hyvä teeskentelijä, joten lähdinkin. Istuin pakkasessa hautausmaalla muutaman tunnin ja tuli kipeäksi. Se oli tietenkin omaa syytäni. Heilla oli oma kiva uusioperhe velipuoleni kanssa ja minä olin se 'kiukutteleva murkku'. En koskaan tullut sietänyt isäpuoltani. Vihasin hänen väkivaltaisuuttaan ja sikamaisia tapoja.

Sain usein kuulla pilaavani äitini elämän.

Jossain vaheessa poismuutettuani äiti kuitenkin 'napsahti' ja alkoi jonkinlaiseksi 'äiti teresaksi'. Hän mielellään yritti hemmotella minua ja muita sukulaislapsia ja alkaa ns. lemppari tädiksi. Väkisinkin tuli mieleen, että hän vetää jotain roolia.

Kamalaa, mutta en osaa suhtautua häneen. Kaikki on nyt hänelle niin autuasta ja kuulemma rakastaa ja niin kovasti ja ikävä on kova.

Käsinkirjoitettuja kirjeitä hän usein raapustaa minulle, mutta ne ovat kovin pinnallisia, kuin kauniiksi muistoiksi tarkoitettuja.

Tiedän, että menneisyyttä ei voi muuttaa ja omaa äitiään pitää rakastaa, mutta en vaan osaa muuttaa itseäni. Minusta on tullut tällainen 'kylmä paska' jonka on todella vaikea luottaa keneenkään tai puhua rakkaudesta.

9

5770

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oijhgfdg

      Parempiakin kommentteja tänne kyl tulee mut silti.


      Se kylmyys sulaa ajan kaa.
      Rakkaus ja lämpö on asioit, jotka tulee kun on ihmisten kaa.

      Kattelee silleen sydämellään.
      Jotenkin vaan asioit näkee paremmin.

    • äidiltäni

      Kuulostaa ihan äidiltäni. Pyytäisi anteeksi huonoa käytöstään. Hänhän on äitisi ja sinä olit vasta murkku. Itse olen päässyt jotekin eteenpäin samanlaisesta tilanteesta: äitini tosin yrittää jotenkin koukuttaa minut (olemalla ystävällinen) kuuntelemaan vanhuuden ongemiaan. Itse en kyllä jaksa antaa anteeksi sitä, että hän esim. huusi siskolleni (ylioppilas kirjoitusten jälkeen), että siskoni kirjoitti "paska"-paperit (arvosana oli kumminkin c ja keskiarvo yli 8). Mitenkä noin voi sanoa lapselleen? Lapsuus meni pelonsekaisin tuntein kun yritti välttää, ettei joutuisi kohtamaan samaa mitä siskoni. Äitini on kateellinen ja katkera ja mahdollisesti luonnevikainen? On parempi, että etsit ystäväsi muualta - monesti ihmisiä saa etsiä maailmalta ystävikseen. Voimia.

    • on aikaa..

      Jolloin nousee tunteet pintaan.

      En kaipaa äitiäni, kaipaan isääni (jota en saanut juuri edes tuntea)

      Äitini aina arvosteli minua, olin yhtä hullu kuin isäni ym ym ym..

      Mikä minusta kasvoi?
      Nuori erittäin "vaikea" teini.
      Rumia sanoja äidilleni -Edelleen olin yhtä hullu kuin isäni.

      Oman esikoiseni myötä lähenimme hetkellisesti, mutta kun päätin lähteä kahden lapseni kanssa tapaamaan tätä niin hullua isääni jollainen minä olin saanut kuulla aina olevani poikkesi yhteys kokonaan.

      Voin sanoa, että yllätyin, kuinka huomasin isäni toimivan asioissa juuri kuten minäkin!!
      Siis MINUN isä, jota en ollut tavannut vuosiin (olin tavannu hänet viimeksi 7vuotiaana) Seuraavan kerran olin 26v 2 lapsen Äiti.

      Usein puhutaan opitusta käyttäytymisestä, mutta täytyy sanoa, että isäni käyttäytyi aivan kuin minä, emmekä olleet tavanneet toisiamme AIKOIHIN!

      Se pelästytti.

      Muistan aina sen, kun sanoin isälleni "EI, näin tämä ei mene enää, me lähdemme, sinä et muutu, minä en muutu, mutta koitan kaikella Rakkaudella estää lapsiani toimimasta näin"

      Pappa piti lapsia sylissään, en voinut kuin itkeä. Näinkö tämä "Veri On Vettä Sakeampaa" -tarina vain jatkuu.

      Olen kiitollinen että kävin lasteni kanssa, koska isäni kuoli tuosta vuoden päästä.

      Äitini kanssa en edelleenkään ole juuri tekemisissä, hän vain aina muistaa kertoa kuinka hyvä oli, unohtaa kokonaan sen, että minä olin siinä tarinassa lapsi ja muistan.

      Ehkä hänelle on jossain omaishoitaja ajallaan, sillä pikkuveljeni ei suostu hänen nimeään edes mainitsemaan, eikä äitimme halua edes kuulla hänestä.

      (äitimme on edelleen katkera, kun pikkuveljen isä lakkasi maksamasta elatusmaksuja, kun pikkuveli huostaanotettiin, äitini oli sitämieltä että hänelle kuuluu silti maksaa, koska oli odottanut ja synnyttänyt tuon lapsen)

    • ajattelevan

      että äidin pitäisi olla joku yliluonnollisen hyvä ja täydellinen ihminen. Hänkin on erehtyväinen ihminen ja tekee joskus virheitä.
      Suvaitsevaisuutta enemmän, huom.

      • ansaitsematta.

        Neuvosi kuulostaa menneen maailman säännöiltä, uskovaisten käsityksilä siltä ajalta, kun patriarkat pitivät vaimojaan ja lapsiaan korkeintaan karjan veroisina hyödykkeinä. Lapset eivät saa kyseenalaistaa, eivät saa ajatella, eivät saa elää omaa elämää vaan heidän pitää olla suvaitsevaisia ja kääntää toisetkin poskensa vanhempien hakattaviksi koko elämän ajaksi.

        Vanhempien kunnioittaminen ja rakastaminen ei ole enää nykyään käskyluonteinen asia, vaan kyllä vanhempienkin tulee tehdä työtä kunnioituksen saavuttamiseksi ja kohdella lapsiaan sillä tavalla, että nämä voivat heitä kunnioittaa.

        Tässäkin ketjussa on kerrottu esimerkkejä, joita ei saa ohittaa "suvaitsevaisuuden" huitaisulla. Silkka pahuus ja ilkeys omia lapsia kohtaan on anteeksiantamatonta.


      • Katkera äiti
        ansaitsematta. kirjoitti:

        Neuvosi kuulostaa menneen maailman säännöiltä, uskovaisten käsityksilä siltä ajalta, kun patriarkat pitivät vaimojaan ja lapsiaan korkeintaan karjan veroisina hyödykkeinä. Lapset eivät saa kyseenalaistaa, eivät saa ajatella, eivät saa elää omaa elämää vaan heidän pitää olla suvaitsevaisia ja kääntää toisetkin poskensa vanhempien hakattaviksi koko elämän ajaksi.

        Vanhempien kunnioittaminen ja rakastaminen ei ole enää nykyään käskyluonteinen asia, vaan kyllä vanhempienkin tulee tehdä työtä kunnioituksen saavuttamiseksi ja kohdella lapsiaan sillä tavalla, että nämä voivat heitä kunnioittaa.

        Tässäkin ketjussa on kerrottu esimerkkejä, joita ei saa ohittaa "suvaitsevaisuuden" huitaisulla. Silkka pahuus ja ilkeys omia lapsia kohtaan on anteeksiantamatonta.

        on aivan syyttä suotta paha ja ilkeä. Riitoihin tarvitaan kaksi osapuolta ja se joka kunkin tarinan vaikka täällä netissä ensin kertoo, on tietenkin omasta mielestään oikeassa joka asiassa ja ilman että hänestä löytyisi mitään vikaa. Jos täällä hänen äitinsä kirjoittaisi niin se olisi hänen näkemyksensä ja hän olettaisi toimivansa oikein. Itse olen joutunut syyttäni perhehelvettiin vaikka meitä oli vain kolme koko perheessä. Tyttäreni kanssa on vaikea löytää yhteistä säveltä koska minusta tuli aikoinaan se kolmas pyörä. Ja vaikka ei monella näin ole käynytkään niin usein äidit ja tyttäret eivät tule keskenään toimeen mutta kylläkin isät ja tyttäret ja taas sitten äidit poikiensa kanssa.


      • tytär123456789
        Katkera äiti kirjoitti:

        on aivan syyttä suotta paha ja ilkeä. Riitoihin tarvitaan kaksi osapuolta ja se joka kunkin tarinan vaikka täällä netissä ensin kertoo, on tietenkin omasta mielestään oikeassa joka asiassa ja ilman että hänestä löytyisi mitään vikaa. Jos täällä hänen äitinsä kirjoittaisi niin se olisi hänen näkemyksensä ja hän olettaisi toimivansa oikein. Itse olen joutunut syyttäni perhehelvettiin vaikka meitä oli vain kolme koko perheessä. Tyttäreni kanssa on vaikea löytää yhteistä säveltä koska minusta tuli aikoinaan se kolmas pyörä. Ja vaikka ei monella näin ole käynytkään niin usein äidit ja tyttäret eivät tule keskenään toimeen mutta kylläkin isät ja tyttäret ja taas sitten äidit poikiensa kanssa.

        Kuinka äiti voi olla tyttärensä kolmas pyörä? Asutko hänen kotonaan vai?


      • Katkera äiti
        tytär123456789 kirjoitti:

        Kuinka äiti voi olla tyttärensä kolmas pyörä? Asutko hänen kotonaan vai?

        vaan jouduin perheeni kolmiodraamaan ilman omaa syytäni ja minulta kuten meiltä kaikilta meni normaalit suhteet toisiimme. En laita tähän sen enempää koska se on liian kipeä pala minulle ja saan elää sen kanssa lopun elämääni.
        Mitä se kolmaspyörä yleensä tarkoittaa jos kyseessä on mies ja kaksi naispuolista?!
        Tyttäreni ei halua keskustella ollenkaan tapahtuneista mutta hän kyllä pärjää isänsä kanssa edelleenkin.


      • ämmätär
        Katkera äiti kirjoitti:

        vaan jouduin perheeni kolmiodraamaan ilman omaa syytäni ja minulta kuten meiltä kaikilta meni normaalit suhteet toisiimme. En laita tähän sen enempää koska se on liian kipeä pala minulle ja saan elää sen kanssa lopun elämääni.
        Mitä se kolmaspyörä yleensä tarkoittaa jos kyseessä on mies ja kaksi naispuolista?!
        Tyttäreni ei halua keskustella ollenkaan tapahtuneista mutta hän kyllä pärjää isänsä kanssa edelleenkin.

        Kaikissa riidoissa ei tosiaan ole kahta osapuolta.Kyllä se on aikuinen,joka on lapsen kanssa vastuussa.Sitten kun lapsi kasvaa ja on hoidettu hyvin,niin hän ei muistele katkeruudella jos on tullut hyvin kohdelluksi.Moni vanhempi tekee kaksinkertaisen rikoksen:ensin kohtelee lastaan huonosti,ja sitten vaatii unohtamaan ja syyllistää jos ei unohda ja muistele vaan,miten "mahtava äiti" oli..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4995
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe