No joo, otsikko on hieman provosoiva, mutta...
Voivatko tunteet laimentua aivan yhtäkkiä vain muutamassa päivässä? En tiedä, mikä mulle on tullut, mutta tuntuu niin oudolta...
Ennen parisuhteessa olo tuntui maailman ihanimmalta ja luonnollisimmalta asialta, rakastin avomiestäni aivan hulluna. Sitten vietimme ensimmäisen yön erossa puoleen vuoteen. Itkin jo etukäteen, en halunnut nukkua ilman häntä, unen saaminen olikin vaikeaa. Seuraavana päivänä yhteiseen kotiimme palatessani mua itketti edelleen, itkin illalla nukkumaan mennessämme. Mies oli huonovointinen ja väsynyt, ei jaksanut oikein huomioida mua.
Oikeastaan en tiedä mitä kaikkea itkin... Ainakin joulua stressasin kovasti. Kun yövyin lisäksi lapsuudenkodissani pitkän ajan jälkeen ensimmäistä kertaa, palasivat muistot mieleen. Toivoin että olisin taas voinut olla lapsi, asua kotona äidin kanssa ja olla huoleton. Tulla ruoka-aikoina valmiiseen pöytään. Viettää joulun samassa paikassa kuin aina ennenkin, käydä kirkossa, syödä ne samat jouluruuat ja leikkiä uusilla leluilla. Tänä vuonna ei joulu mennyt niin, oli yhtä sähläystä ja paikasta toiseen ajamista. Ei tullut missään vaiheessa joulufiilis.
Tämä menee nyt tosi sekavaksi... Mutta en tiedä mitä tunnen. Itkin siis ikävääni lapsuudenkotiini, itkin aikuistumista, joulustressiä, kaikkea... Ja ensimmäisen kerran kyseenalaistin myös sen, kestääkö minun ja mieheni suhde. Olemme puhuneet talosta ja lapsista, edenneet suhteessamme nopeasti. Olen ollut aivan varma että rakastan häntä, olen ollut tosi onnellinen.
Nyt yhtäkkiä mieltäni jäytää se, etten ehkä tulekaan viettämään loppuelämääni hänen kanssaan. Huonekalukaupassa mietin, millaiseksi sisustan oman pikkuriikkisen asuntoni, jos eroamme ja joudun oman kämpän hankkimaan. Mietin miten en halua joutua eroon hänen ihanasta perheestään, mietin mitä oma perheeni sanoisi, he pitävät miehestäni niin kovasti.
Mies on kaikin puolin ihana. Luonteeltaan ihana, ottaa minut huomioon, sanoo joka päivä rakastavansa, haluaa minua, kehuu kauniiksi. On mukavannäköinen ja haluttava, haluaa sitoutua, omaa ihanan perheen eikä mitään kauhuanoppia. Hellii ja käpertyy iltaisin kanssani sänkyyn. Ei todellakaan anna valituksen aihetta. Siivoaa ja laittaa ruokaa, käy töissä ja opiskelee.
Kun ajattelen järkevästi, en missään nimessä halua erota. Kun yritän ajatella asiaa, tolkutan itselleni, että tottakai rakastan häntä edelleen. Ei se mene ohi niissä kahdessa päivässä. Kuitenkin tuntuu niin oudolta, itkettää... (Voiko tämä olla masennusta? Jotain...? Ainakin ehkäisypillereitten epätasainen syönti aiheuttaa minulle kaiken maailman mielialan vaihteluita...) En tiedä miksi itkettää, voiko tämä olla jotain masennusta... Nytkin on niin onneton olo, vaikka kaikki asiat ovat hyvin. Yksi ilta kun itkin varmaan tunnin miehelleni, hän kysyi huolestuneena enkö rakasta häntä enää. Sanoin rakastavani. Enhän voi sanoa etten rakastaisi. Luulen kyllä rakastavani, mutta nyt on niin sekava olo... En tiedä mitä ajatella, miten voi parissa päivässä mieliala heittää tällä lailla... Nytkin on ikävä lapsuudenkotiin, haluaisin nähdä äitini...
Asiaa ei paranna se, että olen saanut vihiä, että mies kosisi aivan lähiaikoina, ehkä jo viikon sisällä... Viikko sitten en olisi voinut toivoa mitään enempää, se olisi ollut kaikkien toiveitteni täyttymys. Nyt mieleni täyttää epävarmuus...
Rakkaus katoaa 2 päivässä!? Oudot tunteet....
8
2212
Vastaukset
- vain...
normaalia haikeutta ja surua siitä, että tavallaan jätät 'lopullisesti' lapsuudenkotisi. Kun itku kerran laukesi tuosta, kun kävit kotonasi....
Voi olla siis, ei välttämättä vakavempaa. Vai onko sinulla esim. joku ulkopuolinen ihastus tai onko muut miehet alkaneet kiinnostaa? jos on niin sitten on mietinnän paikka että olisiko sittenkin ero paras ratkaisu. Tai voi olla, että olet masentunutkin, joskus iso elämänmuutos vain laukaisee masennuksen, vaikka se muutos olisi positiivinenkin.
Mutta älä hätiköi nyt, kun tunteesi ovat noin sekavat. Anna itsellesi aikaa, ja mieti rauhassa.
Minulla oli joskus suhteemme alkuaikoina vähän samanlaista, itkin kokoajan. Poikaystäväkin oli ihmeissään välillä. Minulla oli vaikea lapsuus ollut, joten taisin itkeä enimmäkseen sitä, mistä olin jäänyt paitsi (poikaystävällä oli niin ihanat sukulaiset ja onnellinen lapsuus ollut, ja se oli minulle ihan uutta kuulla ja nähdä sellaista).
Minulla todettiinkin keskivaikea masennus sitten, ja kyllä minä masentunut olinkin silloin. Ymmärrän sen nyt, vaikka minäkin silloin mietin eroa ja vaikka mitä.
Minulla siis ainakin kävi niin, että onnellinen elämänmuutos (siis kun löysin ihanan poikaystävän), laukaisi masennuksen... tavallaan siis kun pääsin turvaan siitä lapsuuden perhehelvetistä, niin oli turvallista masentua.
Sinulla on varmaan vähän eri juttu, mutta jos tästä vaikka jotain apua oli:-)- aivan pihalla
Ei ole ulkopuolisia ihastuksia tai muita miehiä. Tiedän myös, ettei mieheni voisi ikinä pettää minua. Lisäksi kun mietin eroa, suurinpiirtein hirveintä siinä (itse erossa olemisen lisäksi) olisi se, jos hän löytäisi jonkun uuden naisen... Olen siis todella mustasukkainen (myös hänen existään), enkä ikinä haluaisi yhdenkään naisen tulevan paikalleni. Kun vain ajattelenkin että näkisin hänet vaikka kaupungilla jonkun uuden naisen kanssa, tulee niin vihainen olo että puistattaa.
Itsekin olen ajatellut, että yritän nyt tässä rauhassa mennä eteenpäin ja katsoa, miltä alkaa tuntua. Tuokin on miettimisen arvoinen juttu, että sinä masennuit siinä vaiheessa, kun se alkoi tuntua turvalliselta... Minulla on nimittäin kyllä tosi turvallinen olo mieheni kanssa ja tiedän, että voin itkeä ja kiukutella hänelle, eikä hän minua todellakaan jätä, vaan lohduttaa ja on huolissaan. En tiedä voisiko siinä olla mitään perää, että siksi nyt uskallankin ruveta kyseenalaistamaan tunteitani ja pillittämään, kun tiedän aivan varmasti, ettei mieheni sen takia hermostu minuun ja lähde kävelemään, vaan on aivan varmasti tukenani.
- Tristar
Ensinnäkin, pidemmsässä suhteessa ollessa voit valmistautua siihen että tunepuolen kuivia kausia tulee. Ei vain ehkä, vaan varmasti. Eikä e tarkoita sitä ettet enää tahtoisi olla yhdessä :D se rakkauden tunne voi välillä hävitä ja sittent aas tulla takaisin. Siksi sanotaan että rakkaus on tahdon asia, suhteeseen sitoutumisen ei saa olla vain siitä kiinni mikä on tämän päivän tuntemus.
Olen yhtä mieltä edellisen kanssa siitä että itkukohtaus voi tosiaan olla lapsuudenkodin ja sen tuoman muutosahdistuksen aiheuttama. On aivan normaalia että sitä hetkittäin kaipaa takaisin huolettomaan lapsuuteen, aikaan kun joku muu teki päätökset ja kantoi vastuun. Mutta oma elämä meillä kaikilla on :D
Sanoit syöväsi ehkäisypillereitä epätasaisesti, miksi? Tee myös raskaustesti, paitsi pillerit myös raskaus voivat vaikuttaa mielialaan voimakkaasti lyhyenäkin ajanjaksona. On parempi olla varma...
Kaikenlaiset ajatusket voit antaa itsellesi anteeksi, sen oman pikkuruisen kämpän miettimisenkin. Ne ovat vain ajatuksia, ja sinun omiasi. Sinulla on lupa ajatella mitä ikinä mieleen juolahtaa, eikä sinun tarvitse siitä tuntea syyllisyyttä tai pelkoa. Ne ovat vain aajtuksia eivätkä tarkita mitään sen enempää!
Masennus ei tosiaan myöskään ole poissuljettu vaihtoehto. Myös verensokerin heittely, unirytmin äkillinen muutos tai vastaava muutos elämäntavoissa, hetkellinenkin, voi vaikuttaa fyysisesti. Huolestuisin vasta jos muutos kestäisi pidemmän aikaa.
***- aivan pihalla
Olipa lohduttavia neuvoja. Jotenkin helpottavaa kuulla muitten mielipiteitä asiaan... Itse kun niistä oma kämppä -ajatuksistakin tuntee syyllisyyttä ja ajattelee jo melkein pettävänsä toista sillä lailla.
Viime aikoina on ollut jotenkin kiireistä ja sekavaa, siksi olen hajamielisyyttäni ottanut pillereitä vähän milloin sattuu. Ainakin juuri pillerit aloitettuani juuri tästä lääkerytmin epäsäännöllisyydestä tuli ongelmia, itkin ihan pikkuasioistakin, kun en vielä ollut päässyt säännölliseen rytmiin. Pitäisi kyllä ruveta ottamaan niitä säännöllisemmin, se on ihme, miten paljon se vaikuttaa mielialaani. Raskaus on käynyt itselläkin mielessä (jopa mieheni kysyi sitä kerran itkiessäni), mutta olen ajatellut, että ei kai nyt sentään...
Olen miettinyt, että myös tämän vuoden aikana tapahtuneet suuret mullistukset elämässäni ovat voineet olla taustalla aiheuttamassa tätä alakuloisuutta. Lähdin lapsuudenkodistani, aloitin yliopistossa opiskelun, muutin yhteen mieheni kanssa, joka on oikeastaan elämäni ensimmäinen seurustelusuhde... Tämä on valehtelematta ollut elämäni hurjin vuosi juuri näitten mullistusten takia. - Tristar
aivan pihalla kirjoitti:
Olipa lohduttavia neuvoja. Jotenkin helpottavaa kuulla muitten mielipiteitä asiaan... Itse kun niistä oma kämppä -ajatuksistakin tuntee syyllisyyttä ja ajattelee jo melkein pettävänsä toista sillä lailla.
Viime aikoina on ollut jotenkin kiireistä ja sekavaa, siksi olen hajamielisyyttäni ottanut pillereitä vähän milloin sattuu. Ainakin juuri pillerit aloitettuani juuri tästä lääkerytmin epäsäännöllisyydestä tuli ongelmia, itkin ihan pikkuasioistakin, kun en vielä ollut päässyt säännölliseen rytmiin. Pitäisi kyllä ruveta ottamaan niitä säännöllisemmin, se on ihme, miten paljon se vaikuttaa mielialaani. Raskaus on käynyt itselläkin mielessä (jopa mieheni kysyi sitä kerran itkiessäni), mutta olen ajatellut, että ei kai nyt sentään...
Olen miettinyt, että myös tämän vuoden aikana tapahtuneet suuret mullistukset elämässäni ovat voineet olla taustalla aiheuttamassa tätä alakuloisuutta. Lähdin lapsuudenkodistani, aloitin yliopistossa opiskelun, muutin yhteen mieheni kanssa, joka on oikeastaan elämäni ensimmäinen seurustelusuhde... Tämä on valehtelematta ollut elämäni hurjin vuosi juuri näitten mullistusten takia.Nyt kun kerrot tuosta hurjasta vuodesta, en ihmettele yhtään :D tuollaiset muutokset saavat pään kuin pään vähän sekaisin. Kerrothan myös miehellesi tuon, hän saattaa jopa syyttää itseään itkuisuudestaja hämmennyksestäsi.
Suuret muutoskohdat elämässä ovat aina kriisejä. Sinulle on sattunut lyhyen ajan sisään monta isoa mullistusta eikä oel mitenkään outoa että olet niistä sekaisin. Niiden käsittely vie aikaa, mutta anna itsellesi sitä. EI sinsusa ole mitään vikaa :D olet yhdellä rykäyksellä muuttanut lapsuudenkodista huollettava olemisesta vastuulliseen omaan elämään, vieläpä kumppanin kanssa. Se on loikka joka vie vuosia useimmilta.
Mutta tee se raskautesti. Pilleritkään eivät ole satavarma ehkäisykeino ja jos et ole ottanut niitä säännöllisesti, on ehkäisyteho laskenut ehkä jo merkittävästi. Jos sinulla on vaikeuksia muistaa ottaa pilleriä, voit kysyä lääkäriltäsi kapselia, laastaria tai kierukkaa, noin esimerkkeinä.
Älä jätä mitään tuurin varaan, tee se testi.
- normaalia
minusta tuntuu että podet nyt koti-ikävää ja muutosahdistusta kun olet lähtenyt lapsuudenkodista. Sinne paluuta ei kuitenkaan ole! Ikävöinti menee ohi ja huomaat että et menetä lapsuudenkotia vaikka perustatkin oman kodin. Saattaisi olla hyvä pitkittää naimisiinmenoa vielä jonkin aikaa, esim. sopimalla pitkähkö kihlausaika, että ehdit kunnolla itsenäistyä lapsuuskodista ennen avioliittoa.
on myös hyvä tietää että kaikissa suhteissa on ylä- ja alamäkiä ja tasannevaiheita jolloin eletään arkea, ja sitten taas tunteet syttyvät uudelleen. Mutta sen eteen pitää myös tehdä päätös että suhteen hyväksi tehdään kaikki mahdollinen, keksitään välillä piristystä, joustetaan, keskustellaan ongelmat selviksi jne. Rakkauskin vaatii hoitamista. - aikuisuuteen
Älä murehdi.. noita ajatuksia on varmasti jokaisella jossain vaiheessa elämää ilman että niistä tarvitsee murehtia sen enempää.
Olen naimisissa puolison kanssa, jota rakastan valtavasti. Kuusi vuotta ollaan oltu yhdessä ja viime kesänä mentiin naimisiin. On ollut hetkiä, jolloin on ollut samanlaisia ajatuksia kuin sinullakin. Olen suunnitellut mistä etsin itselleni uuden asunnon, kuinka järjestetään nykyisen omistusasunnomme asiat, millä tavalla muutan ja kuinka jatkan elämääni. Ei se sitä tarkoita, että haluaisin erota miehestäni, vaikka v**us hetkiä aina parisuhteessa tuleekin.
Kolme vuotta sitten istuttiin miehen kanssa saunan lauteilla ja mietittiin kannattaako meidän jatkaa suhdetta (samanlaisia ajatuksia rakkauteen liittyen oli molemmilla kuin mitä sinulla).. päätettiin, että kannattaa jatkaa ja se on yksi parhaimmista päätöksistä elämässäni (ja toivottavasti myös mieheni mielestä). Tuon päätöksen jälkeen suhteemme syveni valtavasti ja on ollut sen jälkeen parempaa kuin koskaan aikaisemmin. Alku rakkauden huuma oli tottakai aivan ihanaa, mutta tuon yhteisen lauteilla vietetyn hetken jälkeen kaikki vain loksahti paikoilleen meidän parisuhteessa.
En usko, että sinulla on rakkaus mieheesi kadonnut minnekään. Se vaan on välillä tauolla. =) Olet varmaan huomannut parisuhteessasi, että välillä on kausia, jolloin ei tekisi sängyssä yhtään mieli ja välillä "kanittaa" niin hirveästi..
Ehkä huomasit kotona ollessasi, että et ole enää lapsi ja että olet tullut aikuiseksi, jolla on vastuu omasta elämästä ja hyvinvoinnista. Taisit säikähtää sitä, että sinä olet nyt yksin maailmassa vastuussa itsestäsi, omista teoistasi ja onnestasi? Aika pelottavaa eikö?
Se on ihan oikein kyseenalaistaa välillä omaa elämää mitä viettää. Omana mottonani pidän: "Yksin synnyin tähän maailmaan ja yksin tulen kuolemaan. Elämäni on minun omalla vastuullani, enkä voi elää toisen puolesta eikä kukaan voi elää minun puolesta." Jos sinulla jatkuu olo, ettei sinulla ole hyvä olla parisuhteessa, niin miksi jäisit siihen elämään. Siksikö, ettet halua satuttaa toista? Silloin et eläisi omaa elämääsi vaan eläisit toisen vuoksi, eikä se ole oikein kumpaakaan kohtaan.
Puolisosi pitäisi olla sellainen henkilö, jolle voit näyttää huonommankin puolen itsestäsi ja heikkoutesi. Miksi et siis voisi kertoa, ettet tiedä mitä sinä tällä hetkellä ajattelet rakkaudestasi häneen ja näytä kuinka hämmentynyt olet tilanteessa. Hän kyllä varmasti on jo huomannut, että jokin sinua todellakin vaivaa. Näytä hänelle vaikka tuo kirjoitus mitä kirjoitit tänne, jos et voi sitä suoraan hänelle sanoa.. keskustelkaa ja puhukaa asiasta. Mitä sinä menettäisit silloin? Todennäköisesti et mitään...
Tulipas aika sanailu höttöä loppuun, mutta toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitan. Tsemppiä! - eräs mies
Olet jo pienestä asti uskovaisen innolla elänyt elämäsi normaaliin parisuhdeparatiisia kohti suuorinta mahdollista tietä?
Kaikki tähän asti johtaneet valinnat ovat olleet "oikeita" ja nyt onnellinen loppu jo sormuksineen kulman takana odottamassa...
Kaikki kuitenkin romahti pään sisällä kun täydellisyyteen tuli pieni särö ja nyt tekisi mieli palata aikakoneella turvaan lapsuuteen asti.
Eli mitä tapahtui...
Veikkaisin että olet koko elämäsi elänyt tietyn tavoitteen ja kaavan mukaan sitä hetkeäkään kyseenalaistamattta. Nyt kun eteen tuli pieni särö, niin ennaltämäärätyn hymnin säestyksen sijaan sisäinen ääni yrittää kovasti kertoa että jotain on pielessä... vai onko sittenkään...
Normaalisti en usko taukoihin siinä mielessä että niistä olisi hyötyä suhteen kannalta (koska useinmiten ihmiset yrittävät paeta ongelmiaan kohtaamisen sijaan), mutta tekstin perusteella sanoisin että on nyt on tarvetta antaa ajatuksen ja elämän juosta ilman että ennaltamäärätty hymni säestää autopilootilla eteenpäin.... Elämä kuitenkin jossain vaiheessa potkaisee sivuraiteille ja silloin näkee haluaako sieltä tulla takaisin samalle raiteelle. Nyt siis tällainen tilanne on tavallaan tullut esiin (pienimuotoisena, mutta silti).
Toki sisäisen äänen voi tukahduttaa ja jatkaa eteenpäin niinkuin mitään ei olisi tapahtunut tai sitten impulsiivisesti reagoida täysin päinvastaisesti, mutta joku psykologi voisi varmaan luennoida pitempäänkin molempien vaihtoehtojen haitallisuudesta.
Tämän jaarittelun pointti on siis siinä että "oikea valinta", oli se sitten mikä tahansa, vaatii aikaa. Nopeasti tehdyt päätökset suuntaan tai toiseen ovat tunnepohjaista uhkapelaamista joiden seuraus saattaa purkautua epämiellyttävän korostetusti myöhemmässä elämässä - oli se sitten haikailua menetetyn rakkauden perään tai ihmettelyä siitä kuinka helposti firman pikkujouluissa tms. "lipsahti" vaikka kaikki oli mukamas hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1212322
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4262179Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971186Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?13985- 45819
Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34800Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!16787Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109786Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte167717Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti33705