onko SINULLA huuliherpes? :)

herrpes

En tiedä mihin tää olis pitäny pistää, mut pieni kysely :')
1. Mistä sait herpeksen? Kuinka kauan sulla on ollut se?

2. Kuinka kauan sulla kesti ensim. "oireilu" ja minkänlainen se oli? (oliko rakkuloita, kuumetta yms.)

3. Kuinka paljon sulle tulee niitä "oireita" (esim. niitä rakkuloita 2 kertaa vuodes..)

4. Miten hoidat herpestä? Kerro jotai vinkkejä, jos tiiät :>

5. Missä paikoissa sulla ilmenee oireilua, siis niitä rakkuloita, minulla oli esim. leuassa :(

Sitten vielä pari kysymystä, että pystyykö herpeksen tartuttamaan, jos ei ole ollut herpestä tosi kauan aikaa..(eli sitä oireilua)? Entä sitten sama homma, jos antaa suuseksiä ja ei ole mitään rakkuloita, mutta on ollut herpes, pystyykö "tartuttamaan" herpeksen alapäähänkin?

Olen tosi kiitollinen vastauksist :)))

32

8053

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...1...

Oisi kannattanut laittaa tämä tuonne terveys osioon.

• systeriltä.

Sisko oli sen jostain n. 10 vuotiaanan itselleen saanut. Mulle iski eka 17-vuotiaana, ja syypäänä pidän siskoa. Varmaan olen vahingossa juonut samasta kupista tai jotain. Tai käytin sen huulirasvaa tai jotain.

Eka oli siis 17-vuotiaana. Nyt olen 43. Huuliherpes ei tuo kuumetta. Mutta kuume tuo huuliherpeksen.

Mulle tulee aina stressissä tai nuhassa/flunssa herpes. Enkka on 5 rupea ylähuulessa.

Ei ole levinnyt muualle. Siskolla on nykyään aina nenässä, ja huulessa sillä ei enää tule rupea.

Hoidan aina Zoviraxilla. Yleensä aloitan Zoviraksen laittamisen jo heti, kun flunssaoireet tulee - herpesrupi seuraa kuitenkin aina parin päivän päästä. Täten tehtynä rupi jää pieneksi.

Olen tarkka ruven kanssa. En anna muiden juoda kupeistani, pesen käsiäni (myös ENNEN vessassa asiontia, että en saa sitä alapäähäni), en koskaan missään tilanteessa lainaa huulirasvaani, huulipuniani tai juomapulloani.

Kun minulla on rupi, kerron siitä (mm. kosmetologi, hammaslääkäri, kumppani).

Rakkuloita tulee vaihteleva määrä vuodessa. Joksus joka kuukausi (riipuen stressitä ja nuhakuumeista) - joskus voi mennä koko vuosi, että ei tule ainuttakaan. Joskus on 1 pieni, jota ulkopuolinen ei edes huomaa; enkka on tosiaan toi 5 isoa kerralla. :)

Nykyään ne väittää, että voi tarttua vaikka ei ois rakkulavaiheessakaan.

• systeriltä.

Eli kun sisko sai sen n. 10 vuotiaana, niin mä olin 12. Eli mä sain sen siitä noin. 5 vuoden päästä vasta.

• herrpes
        systeriltä. kirjoitti:

Eli kun sisko sai sen n. 10 vuotiaana, niin mä olin 12. Eli mä sain sen siitä noin. 5 vuoden päästä vasta.

Kiitos kun selvensit asiaa vähäsen :)
        Toihan on aivan kamalaa, jos melkein joka kuukausi esiintyy niitä rakkuloita! Minulla on niitä rakkuloita jopa 11 kpl, ja olo oli aivan kamala.. :(

• herrpes

voisiko joku kertoa lisää vähän vielä? olen pulassa :

• riit.

Kerron oman tarinani aiheesta, koska ymmärrän todellakin hyvin, millainen riesa huuliherpes voi olla.

Minulla on ollut huuliherpes niin kauan kuin muistan. Äidillänikin on, joten todennäköisimpänä syynä pidän sitä että hän on joskus sen minuun epähuomiossa tartuttanut esim. pusutellessaan minua kun olin vauva. Rakkuloita minulla on ollut koko ikäni vähän väliä, lapsena usein poskessa tai leuassa.

Nuorempana pystyn jotakuinkin elämään herpeksen kanssa. Ollessani n. 16 vuotias asia kuitenkin riistäytyi käsistä. Minulla oli aina huuliherpes, kun yksi parantui niin toinen oli heti tilalla. Eivätkä rakkulat minulla tosiaankaan ole mitään pieniä huuliherpeslaastarimainoksen näppylöitä, vaan isoja, märkiviä, ennen kaikkea todella kipeitä. Välillä minulla oli huulet ja puoli naamaa turvoksissa. Kaikki zoviraxit, vectavirit ym. rasvat olen käynyt läpi, samoin sain muutaman kerran lääkekuurin kun oireet olivat todella pahat, ja vaikka lääke paransi rakkulat, ei kestänyt kauaa kun seuraava oli taas suupielessä. Kaikki sosiaalinen elämäni kärsi, heti siitä lähtien etten kehdannut edes mennä kouluun, kun naama oli jatkuvasti täynnä rakkuloita.

Lopulta kuulin, että on olemassa mahdollisuus estolääkitykseen. En usko että lääkettä kovin hepposin perustein kirjoitetaan muutaman rakkulan tähden, mutta lääkärikin tajusi että minä olin kerta kaikkiaan epätoivoinen asian kanssa, ja sain reseptin Valtrex- nimiseen lääkkeeseen. Lääke on todella kallis, mutta ilman sitä en kerta kaikkiaan pärjää. Aluksi söin jopa 4 tablettia päivässä, nykyään useimmiten yhden tabletin 2-3 päivän välein. Kärsin edelleen huuliherpeksestä toisinaan, mutta nyt oireet ovat sentään siedettävät, ja useampi tabletti lääkettä parin päivän ajan nopeuttaa paranemista huomattavasti.

Mikäli sinullakin huuliherpes todella rajoittaa elämää, kannattaa kysäistä mahdollisuudesta tähän estolääkitykseen, omaa elämänlaatuani se on ainakin parantanut huomattavasti :)

• veressään

kyseistä bakteeria. Toisilla se puhkeaa ja toisilla ei. Mutta jokaisella se on.

Se ei tartu mistään niin kuin harhaisesti yleensä luullaan. Ei esim. siskoilta tai muualta. Kun juodaan samasta mukista tai niin pois päin. Sinulla on se ja se joko puhkeaa tai ei. Elimistö sen päättää.

1)Edelleen aina ollut vauvasta lähtien koska se on kaikilla.

2)Jokainen oireilu on erilainen. Riippuu siitä mistä johtuen rakkulat puhkeaa. Nuha,stressi,jännitys,väsymys...yms. Oireilu yleensä alkaa huulien kiristymisellä ja kuivuutena.

3)Kts. ylempi vastaus. Riippuen elämäntilanteesta.

4)Herpekseen tarkoitetuilla lääkkeillä,joita saa apteekista ilman reseptiä (laastari,voide). Myös rokotus on herpestä vastaan,jos lääkäri toteaa että siihen on tarvetta.

5)Huulet ja nenän alunen

Harvoin huuliherpes tarttuu. Sanotaan että tarttumisen riski on,mutta kukapa sitä suutelee silloin huuli rakkuloilla. Huuliherpes ei tartu alapäähän ei ainakaan jos se joskus on ollut. Siihen tarvitaan rakkulavaihe.

Mutta alapään herpes tarttuu toisen alapäähän vaikka oireilua ei olisikaan tarttuneella. Joten kumit käyttöön sellaisen kanssa,jolla on herpes alapäässä. Se ei lähde ikinä ja tarttuu oireettomanakin seksikumppaniin!

• ihan oikein

Ei ole jokainen ihminen herpesviruksen kantaja. Ja nimenomaan siis viruksen, ei bakteerin.

Mistähän reiästä joku on taas noita "faktatietojaan" repinyt.

• korjaus tässä

Herpes on viirus eikä bakteeri.
        Se ei ole jokaisella, mutta sen saa hyvin helposti tartuntana.
        Tartunta tulee kosketuksesta herpesrakkulaan tai esim kahvikupinkin kautta.

Huuliherpes voi tarttua mihin kohtaan tahansa, missä on rikkoutunutta ihoa tai limakalvoa.
        Alentunut vastustuskyky tai antibioottikuuri voi lisätä herpeksen puhkeamisriskiä. (Antibiootti heikentää elimistöä puolustavia bakteereita)

Tiedot olen hankkinut lääkäriltä ja kirjoista, koska herpes ollut itselläni jo vuosia.

• edelliseltä
        korjaus tässä kirjoitti:

Herpes on viirus eikä bakteeri.
        Se ei ole jokaisella, mutta sen saa hyvin helposti tartuntana.
        Tartunta tulee kosketuksesta herpesrakkulaan tai esim kahvikupinkin kautta.

Huuliherpes voi tarttua mihin kohtaan tahansa, missä on rikkoutunutta ihoa tai limakalvoa.
        Alentunut vastustuskyky tai antibioottikuuri voi lisätä herpeksen puhkeamisriskiä. (Antibiootti heikentää elimistöä puolustavia bakteereita)

Tiedot olen hankkinut lääkäriltä ja kirjoista, koska herpes ollut itselläni jo vuosia.

... ja kun tartunnan on kerran saanut, se on veressä lopun ikää putkahtaakseen esiin silloin kun vastustuskyky heikkenee

• ollut

huuliherpes Kerran se oli niin paha,että puolet kasvoista oli turvoksissa ja se yletty melkein silmään asti.Siihen ei zovirax auttanut.Sain lääkäriltä jotain pillereitä,joiden nimeä en ikävä kyllä muista,mutta niitä otettiin 5kpl päivässä muistaakseni viiden päivän ajan.Toisena päivänä ruvet alkoivat kuivua ja prani tosi hyvin.Kyllä se tarttuu kumppaniisi,jos annat suuseksiä.Minä ainakin olen omalleni jo heti alussa ilmoittanut,että veressäni sellainen pöpö on.Tosiaan aktiivissa vaiheessa kannattaa kaikessa olla todella tarkka.Kädet pestävä ja mielellään myös käsihuuhteella desinfioitava jota saa apteekista.Itselläni se tulee myös stressistä,nuhan yhteydessä ja jos jotain kovasti odottaa tai jännittää.Zoviraxia voi laittaa heti,jos tuntuu pientä nykimistä,syhyämistä,kuumotusta jne.Näin voit välttää,ettei pääsisi pahaksi.Joku on joskus sanonut,että jopa hammastahna voi hätätilaanteessa auttaa,kun levität pienen kökkäreen kutiavaan kohtaan.Tosin silloin ei kannata lähteä ovesta ulos.Toivottavasti tästä oli jotain apua.

• peritty on

Minulla on lapsesta asti ollu herpesrakkulat ja aina alahuulen ja sen pielissä tai nenän sisäpuolella.

Isälläni oli myös, ei äidilläni.

Kahdesta lapsestani toisella on hyvin voimakas, myös nenän ja ylähuulen välillä, toisella ei ole koskaan ollut mitään. Siksi en oikein usko tarttumiseen vaan johonkin periytyvään alttiuteen.

Voimakas herpes on puheenaihe usein poikani kanssa, kutsumme sitä salanimellä koska sen nimen mainitseminenkin tuntuu manaavan rakkulat iholle.
        Poikani on ollut joskus pois koulusta kun on aamulla herännyt huulet ja nenä punaisena turvoksissa. Itselläni tulee myös usein sarjana, kun yksi paranee on toinen jo tulossa. Huulen sisäpinnoilta puren kipeitä paukamia hampailla rikki, salvat eivät auta kuin huulen ulkopuolisella iholla ja vain hiukan nopeuttaen paranemista.

Mikään ei niitä estä tulemasta. Varsinkin säänmuutokset, kuukautiset, flunssat, stressit vaikuttavat. Ärsyttävintä on lomamatkat jos olet huulet ruvella. Ne ihmiset jotka ei herpestä kanna eivät ymmärrä miten paljon se invalidisoi elämää. Ihan pistää vihaksi ne laastarimainokset- kaukana totuudesta.

• asiantuntijatietoa
        peritty on kirjoitti:

Minulla on lapsesta asti ollu herpesrakkulat ja aina alahuulen ja sen pielissä tai nenän sisäpuolella.

Kahdesta lapsestani toisella on hyvin voimakas, myös nenän ja ylähuulen välillä, toisella ei ole koskaan ollut mitään. Siksi en oikein usko tarttumiseen vaan johonkin periytyvään alttiuteen.

Voimakas herpes on puheenaihe usein poikani kanssa, kutsumme sitä salanimellä koska sen nimen mainitseminenkin tuntuu manaavan rakkulat iholle.
        Poikani on ollut joskus pois koulusta kun on aamulla herännyt huulet ja nenä punaisena turvoksissa. Itselläni tulee myös usein sarjana, kun yksi paranee on toinen jo tulossa. Huulen sisäpinnoilta puren kipeitä paukamia hampailla rikki, salvat eivät auta kuin huulen ulkopuolisella iholla ja vain hiukan nopeuttaen paranemista.

Mikään ei niitä estä tulemasta. Varsinkin säänmuutokset, kuukautiset, flunssat, stressit vaikuttavat. Ärsyttävintä on lomamatkat jos olet huulet ruvella. Ne ihmiset jotka ei herpestä kanna eivät ymmärrä miten paljon se invalidisoi elämää. Ihan pistää vihaksi ne laastarimainokset- kaukana totuudesta.

Kyllä herpes tarttuu, ja siksi on syytä olla varovainen silloin kun se on aktiivisessa vaiheessa. Usein jo äiti tartuttaa sen lapselle. Sukuelinherpes voi aiheuttaa syntyvään lapseen tarttuessaan vakavia vammoja.

Yksilöissä on eroja siinä kuinka herkästi viirus tarttuu. Siksi samankin perheen lapsista joku voi säästyä tartunnalta.

• ja sitä .
        peritty on kirjoitti:

on eri lajeja. Tuota hyvin ärhäkkää ja sitten maltillisempaa.

Tarttuu kosketuksesta "veripintaan" tai limakalvolle.

---
        Viruksia kahta tyyppiä

Herpeksen aiheuttavat herpes simplex -virusten tyypit 1 ja 2 (HSV-1 ja -2). 50-100 prosenttia aikuisista kantaa veressään vasta-aineita joko HSV-1:stä tai -2:stä vastaan, mikä tarkoittaa sitä, että meistä lähestulkoon jokainen on sairastanut herpeksen jossakin muodossa, tietäen tai tietämättään. Suuri osa sairastetuista infektioista lienee oireettomia. Huuliherpeksen aiheuttaa yleensä HSV-1, genitaaliherpeksen taas tyyppi 2.

http://www.poliklinikka.fi/?page=2026662&id=9479989

• lapsena

1. Lapsna sain, varmaan äidiltä, jolla oli se usein. Vahvan antibioottikuurin seurauksena herpes sitten pääsi valloilleen kertarysäyksellä suu täynnä rupia!

2. Oireena ensin kutina, sitten rakkula joka kestää n viikon

3. ilmenee n. 10 kertaa vuodessa, aina stressin, valvomisen, flunssan tms rasituksen yhteydessä.

4. Zovirax auttaa jos aloittaa käytön heti ensioireisiin. Ennaltaehkäisynä stressin välttämistä. Saatan ottaa jopa unlääkkeen silloin kun arvioni mukaan ylirasitusta on liikaa.

5. Huulien lisäksi ikenissä ja kitalaessa, lisänä koko pään aristusta ja kuumeinen olo. Pelkään herpeksen leviämistä yleistulehdukseksi joka saattaa olla vaarallinenkin.

6.Olen ollut varovainen silloin kun herpes ilmenee (ei muuten), eikä mies ja lapset ole sitä saaneet. Se voi todellakin tarttua mihin vaan, vaikka sormiin ja alapäähän, mutta kun on tarkkana niin ei hätää.

• herrpes

Juu kiitos tosi paljon vastauksista, mutta ette ole vastanneet että voiko huuliherpes tarttua suuseksissä alapäähän vaikka herpes ei olisikaan aktiivisessa vaiheessa, eli ei ole rakkuloita tai kutinaa tai muitakaan oireita?

• huuliherpes..
        herrpes kirjoitti:

Juu kiitos tosi paljon vastauksista, mutta ette ole vastanneet että voiko huuliherpes tarttua suuseksissä alapäähän vaikka herpes ei olisikaan aktiivisessa vaiheessa, eli ei ole rakkuloita tai kutinaa tai muitakaan oireita?

ja se on ollut niin kauan kuin muistan. n.5 vuotiaana olen halkaissut huuleni johonkin pöydän kulmaan, ja siitä lähtien on aina silloin tällöin tullut herpesrakkuloita. (tosin en tiedä miten siitä pöydänkulmasta sen voi saada?:) Ehkä se on ollut jo aikaisemmin se virus, ja tuo tapaus laukaisi oireet. Koska tosi monilla on käsittääkseni piilevänä tuo virus, eli eivät saa koskaan oireita vaikka virus on)

Minun käsityksen mukaan huuliherpes ja alapään herpes ovat eri asioita (saman viruksen eri muunnoksia). Mutta TEORIASSA kai silti voi huulestakin tarttua alapäähän, mutta KÄYTÄNNÖSSÄ ei juuri koskaan tartu. Näin olen lukenut.

Itsellä siis herpes huulessa, ja kun niitä rakkuloita on niin en silloin tietenkään pussaile tai harrasta suuseksiä. muina aikoina kyllä ihan normaalisti, enkä ole 10 vuoden aikana onnistunut tartuttamaan sitä mieheeni. En huuleen enkä alapäähän:)

Eli siis teoriassa kai se voi tarttua, vaikkei rakkuloita olisikaan. Näin olen lukenut. Mutta käytännössä todella harvoin. Minä esim. en ole koskaan kuullut kenenkään tartuttaneen huuliherpestä alapäähän. kunhan siinä rakkulavaiheessa vain välttää kaikkea kontaktia!

Googleta asiasta niin saat tarkempaa tietoa.

• ollut
        herrpes kirjoitti:

Vastsin viestiisi jo aiemminkin.Meillä ei ainakaan mieheni julmuriin se ei ole tarttunut ei aktiivisessa vaiheessa suuseksin yhteydessä.Tietysti voi kai se mahdollista olla,mutta uskoisin,että aika epätodennäköistä.Kuten sanottua meillä kaikilla se pahuksen pöpö on,toisilla puhkeaa,toisilla onnen Pekoilla ja Pirkoilla ei. Minusta voit ei aktiivissa vaiheessa antaa palaa rauhssa vaan.Näin meillä ainakin tehdään ja kunnolla vedetäänkin...Mutta muista kuitenkin antaa herpeksen kunnolla parantua ennen suihinottoa,muutama varopäivä siis.Mutta,jos tänään olet ottanut suihin ja huomenna sulla huuliherpes,niin kyllä se on sit kaverisi jöögelissäkin muutaman päivän kuluessa.Eli kyllä tarttuu...

• pidä..
        ollut kirjoitti:

Vastsin viestiisi jo aiemminkin.Meillä ei ainakaan mieheni julmuriin se ei ole tarttunut ei aktiivisessa vaiheessa suuseksin yhteydessä.Tietysti voi kai se mahdollista olla,mutta uskoisin,että aika epätodennäköistä.Kuten sanottua meillä kaikilla se pahuksen pöpö on,toisilla puhkeaa,toisilla onnen Pekoilla ja Pirkoilla ei. Minusta voit ei aktiivissa vaiheessa antaa palaa rauhssa vaan.Näin meillä ainakin tehdään ja kunnolla vedetäänkin...Mutta muista kuitenkin antaa herpeksen kunnolla parantua ennen suihinottoa,muutama varopäivä siis.Mutta,jos tänään olet ottanut suihin ja huomenna sulla huuliherpes,niin kyllä se on sit kaverisi jöögelissäkin muutaman päivän kuluessa.Eli kyllä tarttuu...

paikkaansa, että KAIKILLA olisi herpes virus! Monilla se kyllä voi ollakin piilevänä, eikä koskaan oireile, mutta että KAIKILLA???
        laitapas mustaa valkoisella, muuten en tuota kyllä usko....

• Kyllä näin on
        herrpes kirjoitti:

Itse sain huuliherpeksen heppiini suuseksin kautta. Naisen huuliherpes oli melkein parantunut, mutta niin vain tarttui. Rakkula oli vielä huulessa, mutta ei enää märkinyt ainakaan näkyvästi.

• joskus rakkuloilla........

herbeksen hammaslääkäristä..odotin toista lasta 28v olin.Nyt saan mustaherukasta!glögissäpä jouluna oli ja tuli iholle suun yläpuolelle rakkulat ja joskus tulee huuleen, tulee harvoin noin 1-2kert v tai monen vuodenkin välein.Riippuu aina pöpöistä.Myös lumene tuotteet tms. naamiot/voiteet huulipunat, jotka sisältää mustaherukkaa en voi käyttää.

Hammaslääkäristä sain myös hiukan myöhemmin toisen pöpön oli kipupäivystys ja edellä olevalta mieheltä poistivat jotain mätää hammaskaulustosta ja eikös mulle tule kauhea pöpö jota ei edes saatu pois ennekuin kahdella antib. ja viikon karanteerilla en saanut todellakaan tulla töihin!!lääkäri antoi määräyksen,mitähän se epäili?? jos paiseet kurkkuuni vihreet olis yhtä aikaa tulleet olis hengen taistelu alkanut, isot vihreet mätä möllykät ja syytä aih.bakt, ei edes tunnistettu.
      Tekivät mononugleoosi ja muut angiina jne testit.
      Vaiva oli kauhean kivuliaskin.Herbes on inhottava se sykkii ja kukii tunkee ihon alta kuin kraateri.Itse puhkasen paiseet ja veden poistan laitan desifiointi ainetta ja herbesvoidetta sitten myös suun kautta menee lääke sillä hebekseni on aika ärtty ja raju.Sekin vaihtelee.Eräs ystäväni taas antaa rakkuloidn kuivua hän ei koske niihin mitenkään!ja saa ne paranemaan.Itsellä paha kun iholle jää aina arvet.Mutta paranee pois hyvällä hoidolla.
      Myös aurinko joskus äkkiseltään aiheuttaa viruksen aktivoinnin.Onkohan kaikien virusten kanssa samoin??mietin vaan kondyloomaa joka naisella ikävä kun sekin saattaa aktivoitua samoin sukupuoliherbes.Se on varmaan todella ikävä!kun naamassakin tekee kipeää erivaiheet..sykkiminen ja verta vuotaa parantuneesta rakkulasta.Mitään kamalempaa en edes tiedä.

• sattuuuuuuu

Olin nuorena ja nättinä lomalla eilatissa israelissa ja makasin viikon auringossa. alahuuleeni nousi kaikkien aikojen herpes simpleks-kuin tulivuori- joka oli kuin syvä kraateri alahuulen keskellä. Välillä nuoleskelin sitä ja rupi irtosi ja välillä pinta kuivui tuskallisesti kirvellen ja sitten huulta liikuttaessa syödessä tai puhuessa kraateri taas halkesi tuskallisesti ja vuoti verta ja nestettä.

Tuskallinen vaihe kesti kauan koska terve iho hitaasti reunoilta alkaa kuoppaa peittämään.

Herpes simplex on kyllä tavallisempi ja vähän eri kuin herpes genital. Onneksi ei alapäässä koskaan ollut mitään. kyllä se limakalvoje lähistöllä yleisemmin puhkeaa kuin jossain sormessa..en ole edes kuullut että se olisi mahdollista.

Rauhaset leuam alla muuten kipeytyvät sillä puolella missä aktiivinen herpes jyllää.

• herrpes
        sattuuuuuuu kirjoitti:

Olin nuorena ja nättinä lomalla eilatissa israelissa ja makasin viikon auringossa. alahuuleeni nousi kaikkien aikojen herpes simpleks-kuin tulivuori- joka oli kuin syvä kraateri alahuulen keskellä. Välillä nuoleskelin sitä ja rupi irtosi ja välillä pinta kuivui tuskallisesti kirvellen ja sitten huulta liikuttaessa syödessä tai puhuessa kraateri taas halkesi tuskallisesti ja vuoti verta ja nestettä.

Tuskallinen vaihe kesti kauan koska terve iho hitaasti reunoilta alkaa kuoppaa peittämään.

Herpes simplex on kyllä tavallisempi ja vähän eri kuin herpes genital. Onneksi ei alapäässä koskaan ollut mitään. kyllä se limakalvoje lähistöllä yleisemmin puhkeaa kuin jossain sormessa..en ole edes kuullut että se olisi mahdollista.

Rauhaset leuam alla muuten kipeytyvät sillä puolella missä aktiivinen herpes jyllää.

Mukava kuulla, että voi kuitenkin suuseksiä harrastaa :) Siis silloin kun ei ole rakkulavaihetta..
        Muutenkin tuo sairaus on ihan perseestä -.-

• varoitus

Jos olet raskaana ja sinulla on sukuelinherpes aktiivisessa vaiheessa, on siitä ilmoitettava hoitohenkilökunnalle. Silloin tehdään keisarileikkaus ettei lapsi saisi syntyessään tartuntaa. Lapselle herpes voi aiheuttaa esim aivovaurion tai sokeuden!

Huom. Myös huuliherpes voi tarttua sukuelimiin rakkulavaiheessa, siellä voi siis olla kahta eri lajia. Herpes ei yleensä tartu piilevänä ollessaan, ei siis tarvitse varoa silloin, mutta rakkulavaiheessa tarttuu helposti.

tällaiset ohjeet olen saanut lääkäriltä.

• sitä kyselet

vastaan vain että ei ole

tai ainakaan se ei oireile jos onkin

Kysy ny viel genitaali-alueen herpeksestäkin :)

• valopää

alkaa väittää että huuliherpes on sukupuolitauti! Alkaa jo vituttaa tämä hysteerisyys.

Herpes Simplex-nimistä virusta kantaa todellakin 80 % Suomen kansasta, joten varmaan turhan hysterian voi unohtaa. 20 % alapäässä tavattavista herpes-tapauksista on samaisen viruksen aiheuttamia, ja tämä virus on yleensä huomattavasti kiltimpi tapaus kuin varsinainen genitaaliherpes.

Huuliherpes voi aiheuttaa kuumetta. Se voi esiintyä vaikka nenän limakalvolla. Limakalvo kuin limakalvo. Se ei suinkaa ole lepovaiheessaan veressä vaan hermostossa, josta se nousee lisääntymään kun vastustuskyky heikkenee syystä tai toisesta. Tämä aiheuttaa rakkulat, joiden tarkoitus on nimenomaan levittää virusta.

Vauvojen kolmen päivän kuume tiedetään nykyään huuliherpesviruksen aiheuttamaksi. Ihminen saa viruksen hyvin usein jo lapsena vanhemmilta tai sisaruksilta tai kavereilta. Itse olen meidän perheessä ainoa joka on huuliherpestä sairastanut, ja minulla se olikin aina tosi ärhäkkä. Ei äitini, isäni, siskoni tai yksikään miesystävä ole koskaan oireillut, mutta minulla vaiva oli tavallinen jo alle kouluikäisenä kerran kuussa. Väittäisin kuitenkin että kaikilla läheisilläni virus on oireettomana.

• mies 48v
        valopää kirjoitti:

alkaa väittää että huuliherpes on sukupuolitauti! Alkaa jo vituttaa tämä hysteerisyys.

Herpes Simplex-nimistä virusta kantaa todellakin 80 % Suomen kansasta, joten varmaan turhan hysterian voi unohtaa. 20 % alapäässä tavattavista herpes-tapauksista on samaisen viruksen aiheuttamia, ja tämä virus on yleensä huomattavasti kiltimpi tapaus kuin varsinainen genitaaliherpes.

Huuliherpes voi aiheuttaa kuumetta. Se voi esiintyä vaikka nenän limakalvolla. Limakalvo kuin limakalvo. Se ei suinkaa ole lepovaiheessaan veressä vaan hermostossa, josta se nousee lisääntymään kun vastustuskyky heikkenee syystä tai toisesta. Tämä aiheuttaa rakkulat, joiden tarkoitus on nimenomaan levittää virusta.

Vauvojen kolmen päivän kuume tiedetään nykyään huuliherpesviruksen aiheuttamaksi. Ihminen saa viruksen hyvin usein jo lapsena vanhemmilta tai sisaruksilta tai kavereilta. Itse olen meidän perheessä ainoa joka on huuliherpestä sairastanut, ja minulla se olikin aina tosi ärhäkkä. Ei äitini, isäni, siskoni tai yksikään miesystävä ole koskaan oireillut, mutta minulla vaiva oli tavallinen jo alle kouluikäisenä kerran kuussa. Väittäisin kuitenkin että kaikilla läheisilläni virus on oireettomana.

oli kans pikkupojasta asti alahuulessa säännöllisesti. Flunssa, kuume jopa kovassa tuulessa olo laukaisi rakkulavaiheen. Nyt ei viiteentoista vuoteen ole oireillut. Vaimolla on ollut myös lapsuudesta saakka ja oireilee silloin tällöin. Kummallakaan lapsista 19 ja 22 ei ole rakkuloita ollut.

• ulpukkainen

Puolitoista vuotta sitten mieheni luki jostain, että huuliherpes voi tarttua myös silloin, kun ei ole näkyviä oireita. Sen jälkeen ei meidän perheessä ole suudeltu, koska mies haluaa välttää tartuntaa. Minulla on ollut herpesrakkula yhteensä 4 kertaa yhteisten 15 vuoden aikana. Tunnen itseni spitaaliseksi.

• Sellaista siis että

sen verran sanon kun tiedän 90% maailman koko väestöstä kantaa virusta joten se on lähes kaikilla!!!! ja ei se kyllä tartu kovin helposti se vaatii oikeasti sen rakkula vaihees että tarttuu sillä se neste mitä rakkula sisältää siinä se itse virus on.!

• sellaista vain että

kyllä voi pusutella iha rauhas jos ei oo minkää laisii oireita itelläni ilmestyy muutaman kerran vuoessa yksi ihan pieni rakkula paranee nopeasti jos heti kun ilmenee mm kutiamista tai muita oireita niin zoviraxia niin koko herpes ei ehdi edes tulemaan huuleeni vaan oireet loppuvat siihen!!!

• Anonyymi

Kyllä taatusti voi tarttua alapäähän!!!

• Anonyymi

Ei muuten tartu, kokemus kertoo.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2235
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1918
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1479
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1327
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      957
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      741
    Aihe