Avioliittohuijauksen merkit

hyva lukea

Kaikki kunnia tasta kaannoksesta sen kaantajalle tuolla alemmassa ketjussa! :) Laitoin viela taman nain paremmin esille omana aiheenaan, etta paasee mahdollisimman moni lukemaan.

Avioliittohuijauksen tunnusmerkistö:

1. Hän ei ole halukas opettamaan sinulle omaa kieltään, tapojaan, uskontoaan tai taustaansa. (Jos ne eroavat omastasi.)

2. Jos henkilö, jonka kanssa olet suhteessa, kertoo sinulle täsmälleen samat asiat mitä elämältään haluavat. Hän vain matkii sinua. Hän tietää noiden arvojen ja toiveiden olevan sinulle tärkeitä. Hän kertoo sinulle mitä tahansa haluat kuulla, jotta sinä uskot, että teillä molemmilla on samat arvot ja odotukset elämässä.

3. Jos henkilö on haluton esittelemään sinut uusille ihmisille puolisonaan.

4. Kun vierailet hänen luonaan tapaat aina samat ihmiset, hän ei esittele sinua uusille ihmisille.

5. Jos hän keksii liudan tekosyitä ollakseen mahdollisimman paljon poissa luotasi.

6. Kun hän kommunikoi kanssasi ja kertoo ymmärtävänsä, mutta kun kysyt jotakin hän esittää tyhmää ja teeskentelee, ettei enää ymmärrä sinua.

7. Jos hän on haluton esittelemään sinut toisille perheenjäsenille.

8. Jos suhteessanne kukaan ei kysele sinulta mitään kysymyksiä tai kysyjä tyytyy helposti vastauksiisi.

9. Jos hän kertoo olevansa halukas olemaan sinun kanssasi minkälaisissa olosuhteissa hyvänsä. Hän ei millään tavoin epäröi uuteen maahan asettumista.

10. Jos yrität tavoittaa häntä, kun ajattelet hänen olevan tavoitettavissa ja hän ei ole. Hän kehittelee tekosyitä miksi et pystynyt saamaan häneen yhteyttä. Kuten esim.: ei puhelinkorttia, matkapuhelin rikki, huonot puhelinyhteydet jne. (kääntäjän huomio: akku loppu ;) )

11. Jos hän pyytää sinua läpikäymään perinteisen seremonian, joka ei ole tarpeellinen ja aiheuttaa lisäkustannuksia.

12. Jos hän kertoo toisille ihmisille jättävänsä maansa muista syistä mutta ei siksi, ettäon mennyt naimisiin.

13. Jos ensimmäisellä vierailullasi hänen perheensä esittää kuin he olisi tunteneet sinut pitkän aikaa. He voivat yrittää huijata sinua. Vie aikaa oppia tuntemaan toisensa. On eroa sillä, ovatko ihmiset vieraanvaraisia vai yrittävätkö huijata sinua.

14. Jos henkilön käytös on muuttunut heidän lähdettyään omasta maastaan ja tullessa sinun maahasi. Hän tuntuu eri ihmiseltä.

15. Jos hän ei vaatinut aiemmin ja alkaa vaatia asioita saavuttuaan sinun maahasi. Hän saattaa alkaa vaatia asioita, joista sinä et ajatellut hänen välittävän.

16. Jos hän ei ole kiinnostunut mistään. Kun ehdotat menemistä jonnekin, hän ei todellakaan ole kiinnostunut lähtemään.

17. Jos hän yrittää pysyä poissa luotasi keksimällä järjettömiä tekosyitä.

18. Kun hän on sinun kotimaassasi ja alkaa vastaanottaa epätavallisen paljon puheluita. Jos hän on puhelimessa, kun astut huoneeseen, hän lopettaa puhelun.

19. Jos hän on innokas pitämään kaikki dokumenttinsa hallussaan, kuten esim. oleskelulupakortin, sairausvakuutuskortin, passin. Tai hän kysyy jatkuvasti, koska saa ne.

20. Jos hän kertoo olevansa jossain paikassa ja sinulle selviää, ettei olekaan ja hän alkaa keksiä tekosyitä.

21. Jos hän yrittää hoitaa suurimman osan yhteydenpidostaan muiden kanssa, kuten puhelut, s-postin ja kirjeenvaihdon, sinun tietämättäsi.

22. Jos hän ei ole kiinnostunut asioista, joita voisitte tehdä yhdessä, vaan on innokas tekemään asioita itsekseen.

23. Jos hän kertoo, ettei tunne täältä ketään, mutta kun hän on asettunut tänne hän löytää kauan kadoksissa olleen ystävän.

24. Jos hän kertoo tuntevansa jonkun täältä ja yrittää viettää mahdollisimman paljon aikaa hänen/heidän kanssaan, viettää siellä yön, kertoen, että hänen täytyy pitää jostakusta huolta.

25. Jos henkilö ei ole sama henkilö, jonka olet tuntenut ja käyttäytyy hyvin erilailla. Hän kertoo sinun muuttuneen ja ettet ole enää se sama henkilö, jonka hän tunsi. Hän alkaa syytellä sinua.

26. Jos hän ei kommunikoi kanssasi, ja kun ihmettelet asiaa, hän kertoo kaiken olevan hyvin. Hän vaikuttaa kovin etäiseltä ja hänen ajatuksensa tuntuvat olevan muissa asioissa.

27. Aviomiehenä tai -vaimona haluat partnerillesi parasta. Sinä haluat hänen tuntevan olonsa kotoisaksi uudessa maassa ja ympäristössä. Mutta hän vaatii, että hänen pitää päästä heti töihin. Se saattaa tarkoittaa, että hän valmistautuu suunnitelmansa käynnistämiseen.

28. Jos puolisosi on hyvin vähän tai ei lainkaan kiinnostunut olemaan kanssasi intiimisti. Mutta ennen tänne tuloaan se ei ollut ongelma.

29. Hän on salaileva päivänsä kulusta ja kun kysyt kysymyksiä, hän loukkaantuu ja asettuu puolustuskannalle.

30. Jos hänellä on täällä sukulaisia ja hän viettää paljon aikaa heidän kanssaan, tai haluaa oleskella kauempana asuvien sukulaisten luona pitkiä aikoja kerrallaan.

83

5012

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

t. kääntänyt

• sdfghjkl

Kaikkea sitä saakin lukea! jotkut aivan järjettömiä neuvoja. Totta hemmetissä ihmiset muuttuu ja käyttäytyy eri tilanteissa eri tavalla. En nyt sitte kuitenkaan väitä, että mikään ei paikkaansa pitäisi.

• neuvoista

oli suoraan hanurista! Sitä paitsi monet sopisivat suomalisiinkin aviomiehiin...

• opiksesi

Mahtaako ukkos olla juuri tuollainen oleskelulupahuijari kun noin hermostuit. Hyviä neuvoja, ota tyttö opikses, ettei tarvi itkeä viiden vuoden päästä kun se ukkos eroaa ja tallustelee täällä oman maan naisen kanssa ja muutaman kersan kanssa.

• vuorostasi opiksi
        opiksesi kirjoitti:

Mahtaako ukkos olla juuri tuollainen oleskelulupahuijari kun noin hermostuit. Hyviä neuvoja, ota tyttö opikses, ettei tarvi itkeä viiden vuoden päästä kun se ukkos eroaa ja tallustelee täällä oman maan naisen kanssa ja muutaman kersan kanssa.

äläkä tee turhia tulkintoja.
        En hermostunut. Toisekseen, ukkoni ei ole oleskeluluvan tarpeessa, on suomen kansalainen. Kolmanneksi, en ole tyttö vaan ihan jo ehtinyt mummoikään;) Saman ukon kanssa olen elänyt jo yli 30 vuotta. Mitä höpäjät viidestä vuodesta:))
        Ja niissä neuvoissa ei ollut mitään erinomaisen hyvää. Suurin osa turhaa asioista perilläolemattoman höpinää;)

• ...
        vuorostasi opiksi kirjoitti:

En hermostunut. Toisekseen, ukkoni ei ole oleskeluluvan tarpeessa, on suomen kansalainen. Kolmanneksi, en ole tyttö vaan ihan jo ehtinyt mummoikään;) Saman ukon kanssa olen elänyt jo yli 30 vuotta. Mitä höpäjät viidestä vuodesta:))
        Ja niissä neuvoissa ei ollut mitään erinomaisen hyvää. Suurin osa turhaa asioista perilläolemattoman höpinää;)

sitä ei ole olemassa, vai?
        Maailma on muuttunut paljon hurjemmaksi vuosikymmenten aikana. Sinun, aikuisena(?), luulisi jotain elämän aikana oppineenkin.

Tätä tapahtuu, kaikkialla maailmassa. Koko ajan.
        Alkuperäinen lista ja julkaisija löytyy täältä:
        http://stopmarriagefraud.ca/signs-of-fraud

• vaan jatkat
        ... kirjoitti:

sitä ei ole olemassa, vai?
        Maailma on muuttunut paljon hurjemmaksi vuosikymmenten aikana. Sinun, aikuisena(?), luulisi jotain elämän aikana oppineenkin.

Tätä tapahtuu, kaikkialla maailmassa. Koko ajan.
        Alkuperäinen lista ja julkaisija löytyy täältä:

Enkö jo sanonut, ettei pidä tehdä turhia tulkintoja? Ainoa asia missä olet oikeassa, on se, että minä todella olen oppinut. Olen oppinut sen, ettei kaikkea paskaa pidä uskoa vaikka kuinka todeksi väitetään. Ja koeta nyt ymmärtää tämän edellisen lauseen monimerkityksellisyys.

• ...
        vaan jatkat kirjoitti:

Enkö jo sanonut, ettei pidä tehdä turhia tulkintoja? Ainoa asia missä olet oikeassa, on se, että minä todella olen oppinut. Olen oppinut sen, ettei kaikkea paskaa pidä uskoa vaikka kuinka todeksi väitetään. Ja koeta nyt ymmärtää tämän edellisen lauseen monimerkityksellisyys.

niin koetapa ymmärtää, että minä en ole se edellinen kirjoittaja. En ole teidän vänkäykseenne muuta kommentoinut, kuin tuon äskeisen, josta sinä teit oman tulkintasi.

En tiedä missä säkissä sinä olet onnistunut kaikki 30 viime vuottasi viettämään. Minä olen seurannut maailmaa ympärilläni ja huomannut, että suurin osa paskasta valitettavasti on olemassa, sinunkaltaisistasi totuudenkieltäjistä huolimatta.
        Welcome to the (ugly) real world :)

• pysyä asiassa?
        ... kirjoitti:

niin koetapa ymmärtää, että minä en ole se edellinen kirjoittaja. En ole teidän vänkäykseenne muuta kommentoinut, kuin tuon äskeisen, josta sinä teit oman tulkintasi.

En tiedä missä säkissä sinä olet onnistunut kaikki 30 viime vuottasi viettämään. Minä olen seurannut maailmaa ympärilläni ja huomannut, että suurin osa paskasta valitettavasti on olemassa, sinunkaltaisistasi totuudenkieltäjistä huolimatta.
        Welcome to the (ugly) real world :)

Ok, erehdyin luulemaan sinua toiseksi.

Tässä se mitä edellä kirjoitin.

"Enkö jo sanonut, ettei pidä tehdä turhia tulkintoja? Ainoa asia missä olet oikeassa, on se, että minä todella olen oppinut. Olen oppinut sen, ettei kaikkea paskaa pidä uskoa vaikka kuinka todeksi väitetään. Ja koeta nyt ymmärtää tämän edellisen lauseen monimerkityksellisyys. "

Mistä tämän tekstin perusteella sait ajatuksen, että olen elänyt säkissä tai että kieltäisin paskan olemassaolon? Mikä siinä on sellaista, että uskot minut totuuden kieltäjäksi? Jäikö just se oleellinen ymmärtämättä? Sanoinhan, "ettei kaikkea paskaa pidä uskoa vaikka kuinka todeksi väitetään".

• ...
        pysyä asiassa? kirjoitti:

Ok, erehdyin luulemaan sinua toiseksi.

Tässä se mitä edellä kirjoitin.

"Enkö jo sanonut, ettei pidä tehdä turhia tulkintoja? Ainoa asia missä olet oikeassa, on se, että minä todella olen oppinut. Olen oppinut sen, ettei kaikkea paskaa pidä uskoa vaikka kuinka todeksi väitetään. Ja koeta nyt ymmärtää tämän edellisen lauseen monimerkityksellisyys. "

Mistä tämän tekstin perusteella sait ajatuksen, että olen elänyt säkissä tai että kieltäisin paskan olemassaolon? Mikä siinä on sellaista, että uskot minut totuuden kieltäjäksi? Jäikö just se oleellinen ymmärtämättä? Sanoinhan, "ettei kaikkea paskaa pidä uskoa vaikka kuinka todeksi väitetään".

Mutta tämä nimenomainen, tämän ketjun alkuperäisenä aiheena käsittelyssä oleva paska on olemassa. Sitä tapahtuu kaikkialla jatkuvasti, myös täällä meidän lintukodossamme. Olet sinä siitä ollut tietoinen aiemmin, tai sitten et.

t. toinen mummoikäinen

• opiksesi
        vuorostasi opiksi kirjoitti:

Jos olet jo vanhemman puoleinen ja aviossa yli 30 vuotta, niin olet aika huono antamaan neuvoja, koska nuo lumeliitot ovat ihan nykypäivää ja todella monta naista on kusetettu ja tullaan kusettamaan. On todella hyvä että niistä puhutaan ja ihan mitään salaamatta. Tuo lista on todella hyvä ja varmaan kannattaa ihan tosissaan ottaa ja vertailla omaa suhdettaan.
        Minä itse olen aviossa ulkomaalaisen kanssa, ja mieheni tulee maasta jossa todella moni mies huijaa naisia oleskeluluvilla. Olen monet kerrat käynyt mieheni maassa ja ihan täällä Suomessakin saanut seurata tilanteita. Eli sinun mummo kannattaa jättää tämä keskustelu toisille, koska sinulla ei ole mitään asiaan liittyvää tietoa. Kutoa vaikka sukkia aikasi kuluksi.

• dementia iskenyt?
        ... kirjoitti:

Mutta tämä nimenomainen, tämän ketjun alkuperäisenä aiheena käsittelyssä oleva paska on olemassa. Sitä tapahtuu kaikkialla jatkuvasti, myös täällä meidän lintukodossamme. Olet sinä siitä ollut tietoinen aiemmin, tai sitten et.

t. toinen mummoikäinen

Haloo, onko ymmärrys hukassa?
        Nimenomaan kehoitin lukemaan kuten olen kirjoittanut. Ei siis kannata uskoa kaikkea paskaa mitä puhutaan ja todeksi väitetään. Lue nyt uudelleen niin saatat huomata, että olen samaa mieltä kanssasi. Asia on osaltani loppuunkäsitelty.

• mummeli täällä
        opiksesi kirjoitti:

Jos olet jo vanhemman puoleinen ja aviossa yli 30 vuotta, niin olet aika huono antamaan neuvoja, koska nuo lumeliitot ovat ihan nykypäivää ja todella monta naista on kusetettu ja tullaan kusettamaan. On todella hyvä että niistä puhutaan ja ihan mitään salaamatta. Tuo lista on todella hyvä ja varmaan kannattaa ihan tosissaan ottaa ja vertailla omaa suhdettaan.
        Minä itse olen aviossa ulkomaalaisen kanssa, ja mieheni tulee maasta jossa todella moni mies huijaa naisia oleskeluluvilla. Olen monet kerrat käynyt mieheni maassa ja ihan täällä Suomessakin saanut seurata tilanteita. Eli sinun mummo kannattaa jättää tämä keskustelu toisille, koska sinulla ei ole mitään asiaan liittyvää tietoa. Kutoa vaikka sukkia aikasi kuluksi.

toteaa, että lumeliittoja oli jo minun nuoruudessani parikymmentä vuotta sitten. Onpa niitä ollut sitäkin ennen. Rauta- ja bambuesiripun takaa oli paljon tulijoita. Eräs läheiseni menetti jopa henkensä roudatessaan hyvää hyvyyttään äijän tänne.
        Yrittäkää broilerit valistua hieman.
        Sukankutomiseta puheen ollen, kudon sukkia, joita lähetetään köyhänapuna ehkä sinunkin miehesi kotimaahan. Osaatko itse kutoa sukan kantapään?

• terveisin mummo
        opiksesi kirjoitti:

Tähän ikään olen ehtinyt oppia senkin, että ne lumeliitot eivät ole mikään uusia asia.
        Lista ei ole hyvä. Siinä on joitain ihan asiallisia kohtia, mutta paljon ihan turhaa höpinää. Toki asiasta on hyvä puhua, mutta pitää silloin myös pysyä asiassa eikä sotkea siihen sellaista mikä koskee kaikkia parisuhteita eikä vain lumeliittoja.

Sinuna minäkin miettisin omaa liittoani ja opettelisin erottamaan mikä siinä on normaalia parisuhteeseen kuuluvaa mikä taas kahdenkulttuurin eroista johtuvaa. Toki ainahan on helppoa erotilanteessa selittää tuttaville, että "ne kultuurierot oli niin suuret". Sillä voi kaiken kuitata eikä tarvi hetkeäkään miettiä omaa osuutta asioitten kulkuun tai tuntea syyllisyyttä. Se on niin hyvä selitys, että kaikki sen uskoo. Siinä sinulle vinkki jota et toivottavasti tarvi käyttää.

• tuskin tarvitaan
        mummeli täällä kirjoitti:

toteaa, että lumeliittoja oli jo minun nuoruudessani parikymmentä vuotta sitten. Onpa niitä ollut sitäkin ennen. Rauta- ja bambuesiripun takaa oli paljon tulijoita. Eräs läheiseni menetti jopa henkensä roudatessaan hyvää hyvyyttään äijän tänne.
        Sukankutomiseta puheen ollen, kudon sukkia, joita lähetetään köyhänapuna ehkä sinunkin miehesi kotimaahan. Osaatko itse kutoa sukan kantapään?

lainkaan lämpimissä maissa. Niin kummallista se onkin, ns kylmissä maissa tarvitaan. Tosin ovat rikkaita jos saisivat rikkautensa jalostettua. Olis taatusti vara ostaa sukkia kansalaisilleen.

• mummeli täällä
        tuskin tarvitaan kirjoitti:

lainkaan lämpimissä maissa. Niin kummallista se onkin, ns kylmissä maissa tarvitaan. Tosin ovat rikkaita jos saisivat rikkautensa jalostettua. Olis taatusti vara ostaa sukkia kansalaisilleen.

missä maissa sukkia tarvitaan, ja jos en tiedä, kysyn avustusjärjestöiltä.
        Monien teidän tänne kirjoittavien puolisoitten kotimaassa monen lapsen varpaat palelevat. Mitä teette asian korjaamiseksi?

• tervetuloa 2009 luvulle
        terveisin mummo kirjoitti:

Tähän ikään olen ehtinyt oppia senkin, että ne lumeliitot eivät ole mikään uusia asia.
        Lista ei ole hyvä. Siinä on joitain ihan asiallisia kohtia, mutta paljon ihan turhaa höpinää. Toki asiasta on hyvä puhua, mutta pitää silloin myös pysyä asiassa eikä sotkea siihen sellaista mikä koskee kaikkia parisuhteita eikä vain lumeliittoja.

Sinuna minäkin miettisin omaa liittoani ja opettelisin erottamaan mikä siinä on normaalia parisuhteeseen kuuluvaa mikä taas kahdenkulttuurin eroista johtuvaa. Toki ainahan on helppoa erotilanteessa selittää tuttaville, että "ne kultuurierot oli niin suuret". Sillä voi kaiken kuitata eikä tarvi hetkeäkään miettiä omaa osuutta asioitten kulkuun tai tuntea syyllisyyttä. Se on niin hyvä selitys, että kaikki sen uskoo. Siinä sinulle vinkki jota et toivottavasti tarvi käyttää.

Sellainen joka on juuri tavannut ulkkiksen ja on aikeissa avioitua, olisi ihan suotavaa käydä tuo lista läpi, ja joku oli lisännyt myös toisessa ketjussa lisää varoituksia, mitkä olivat ihan hyviä.
        Ne lumeliitot lisääntyy koko aika, koska ihmisten on helpompi matkustella ja Suomeen tulee vuosi vuodelta enemmän ulkomaalaisia. 20 vuotta sitten Suomessa ei se ongelma ollut vielä noin paha mitä se on nyt.

Olen miettinyt omaa liittoani kymmenen vuotta, olen 30 eli en pikkuteini mutten vielä mummokaan. Kulttuurit tiedämme kumpikin, minä sekä mieheni. Älä sinä minun liitosta huolehdi, elän ihan ajan tasalla, toisin kuin sinä, joka katsoo maailmaa mitä oli 20-30 vuotta sitten. Tervetuloa 2009 luvulle!!!

• sukkia

Taitaa kuules mummo olla eri aika nyt kuin 20 vuotta sitten. Ulkomaalaisia on monin verroin nyt Suomessa kuin 20 vuotta sitten, lumeliitot ovat yleistyneet.
        Mitä pahaa on varoitella naisille huijareista? Niitä kun sattuu olemaan enemmän kuin ennen ja lisääntyy koko aika. Jos sinua ei kiinnosta lista, miksi valitat täällä, mene toiseen ketjuun puhumaan vaikka siitä sukankudonnasta. Koska tuo lista on todella hyvä ja toivotaan että joku saa apua siitä. Taitaa se sun ulkkis olla juuri tuon kaltainen, ja elätellyt sitä ykkösvaimoaan omassa maassaan sinun kustannuksella ja nyt yrität itseäsi puolustella että lista on valetta. Huomaat listaa lukiessa kuinka tyhmä olet ja nyt yrität täällä meille puolustella omaa virhettäsi.

• terveisin mummo
        tervetuloa 2009 luvulle kirjoitti:

Sellainen joka on juuri tavannut ulkkiksen ja on aikeissa avioitua, olisi ihan suotavaa käydä tuo lista läpi, ja joku oli lisännyt myös toisessa ketjussa lisää varoituksia, mitkä olivat ihan hyviä.
        Ne lumeliitot lisääntyy koko aika, koska ihmisten on helpompi matkustella ja Suomeen tulee vuosi vuodelta enemmän ulkomaalaisia. 20 vuotta sitten Suomessa ei se ongelma ollut vielä noin paha mitä se on nyt.

Olen miettinyt omaa liittoani kymmenen vuotta, olen 30 eli en pikkuteini mutten vielä mummokaan. Kulttuurit tiedämme kumpikin, minä sekä mieheni. Älä sinä minun liitosta huolehdi, elän ihan ajan tasalla, toisin kuin sinä, joka katsoo maailmaa mitä oli 20-30 vuotta sitten. Tervetuloa 2009 luvulle!!!

Jäi jotain ymmärtämättä vai onko vaikea sietää erilaisia mielipiteitä? Se, että lumeliitot lisääntyy, ei tarkoita sitä, että se asia olisi muuksi muuttunut aikojen saatossa. Edelleen kusetusta, mutta sinulle se asia on valjennut vasta nyt, minulle jo vuosia sitten.
        Vai olet ajantasalla, hah! Tuskinpa kuitenkaan. En ole huolissani sinun liitostasi. Erehdyit, jos niin kuvittelit. Erehdyit myös kuvitellessasi etten minä olisi ajantasalla. Sinulla on paljon sellaista opittavaa jota minä jo tiedän;) Te nuoremmat olette tosi "hauskoja", mutta opettaa se elämä teillekin, että tieto lisääntyy ja kokemus karttuu elämällä;) Perässä tulet ja siellä pysyt;)

• mummeli täällä
        terveisin mummo kirjoitti:

Jäi jotain ymmärtämättä vai onko vaikea sietää erilaisia mielipiteitä? Se, että lumeliitot lisääntyy, ei tarkoita sitä, että se asia olisi muuksi muuttunut aikojen saatossa. Edelleen kusetusta, mutta sinulle se asia on valjennut vasta nyt, minulle jo vuosia sitten.
        Vai olet ajantasalla, hah! Tuskinpa kuitenkaan. En ole huolissani sinun liitostasi. Erehdyit, jos niin kuvittelit. Erehdyit myös kuvitellessasi etten minä olisi ajantasalla. Sinulla on paljon sellaista opittavaa jota minä jo tiedän;) Te nuoremmat olette tosi "hauskoja", mutta opettaa se elämä teillekin, että tieto lisääntyy ja kokemus karttuu elämällä;) Perässä tulet ja siellä pysyt;)

On se uskottava, että nuorempi sukupolvi on edelleen neuvojen ja avun tarpeessa.
        Kysyisivät meiltä mummoilta, kuinka asiat ovat, niin ei tulisi niin kovia yllätyksiä.
        Tuolla asenteella, mitä täällä muutamat osoittavat, ei viisastumista tapahdu edes iän karttuessa.

• ...

On se uskottava, että nuorempi sukupolvi on edelleen neuvojen ja avun tarpeessa.
        Kysyisivät meiltä mummoilta, kuinka asiat ovat, niin ei tulisi niin kovia yllätyksiä.
        Tuolla asenteella, mitä täällä muutamat osoittavat, ei viisastumista tapahdu edes iän karttuessa.

Toinen teistä "mummoista" ilmoitti jo eilen asian olevan osaltaan loppuunkäsitelty. Ja ei kun jatkoa tursuaa vaan ;)

Ja nyt on sitten toinen peesaamassa...
        "Tuolla asenteella, mitä täällä muutamat osoittavat, ei viisastumista tapahdu edes iän karttuessa."

Teissä kahdessahan tuo todentuu ;)

Terkuin,
        jo aiemmin tällä astialla pyörinyt, ilman sukankantapäiden vääntämistä, oikeasti hädänalaisia auttava "mummo"

• on hyvä asia

missä maissa sukkia tarvitaan, ja jos en tiedä, kysyn avustusjärjestöiltä.
        Monien teidän tänne kirjoittavien puolisoitten kotimaassa monen lapsen varpaat palelevat. Mitä teette asian korjaamiseksi?

mutta se ei muuta kyseisen maan johdon tapaa hallita maataan ja omaisuuttaan, vaan päinvastoin sukkia saa lähettää jatkossakin isompia määriä. Joko olet kirjoittanut ko maan hallitukselle vetoomuksen jotta voisivat hankkia sukkia ym vaatetusta kansalaisilleen?

• sinäkään
        ... kirjoitti:

Toinen teistä "mummoista" ilmoitti jo eilen asian olevan osaltaan loppuunkäsitelty. Ja ei kun jatkoa tursuaa vaan ;)

Ja nyt on sitten toinen peesaamassa...
        "Tuolla asenteella, mitä täällä muutamat osoittavat, ei viisastumista tapahdu edes iän karttuessa."

Teissä kahdessahan tuo todentuu ;)

Terkuin,
        jo aiemmin tällä astialla pyörinyt, ilman sukankantapäiden vääntämistä, oikeasti hädänalaisia auttava "mummo"

et näköjään pysy jutussa mukana:)

• mummeli täällä
        on hyvä asia kirjoitti:

mutta se ei muuta kyseisen maan johdon tapaa hallita maataan ja omaisuuttaan, vaan päinvastoin sukkia saa lähettää jatkossakin isompia määriä. Joko olet kirjoittanut ko maan hallitukselle vetoomuksen jotta voisivat hankkia sukkia ym vaatetusta kansalaisilleen?

valtion sisäisiin asioihin puuttuminen on mummelille hieman liian riskaabelia, ja lisäksi se on täysin tehotonta. Parhaillaankin monet eri maiden kansalaiset ja korkeat virkamiehet vetoavat mielenosoituksin ja muuten Lähi-Idän valtioiden johtajiin, mutta lahtaaminen vain jatkuu. Olenkin siis kohdentanut ne avustustoimet, joita vähäisenä vapaa-aikanani pystyn toteuttamaan, hieman realistisempiin projekteihin.
        Sukankudonta on vain yksi rentoututtava projekti muiden joukossa. En täällä tohdi kertoa tarkemmin muista hankkeistani, koska muuten minua lyödään taas Raamatulla päähän. Sen verran voin vihjaista, että ns. riihikuiva on mukana niissä.
        Olen huomannut, että myös täällä hyvinvointivaltiossamme on monenlaista puutetta ja kurjuutta. Osittain se poistuisi yksittäisten kansalaisten ahkeruudella ja yritteliäisyydellä, osittain yhteiskunnan asioihin puuttumisella.

• ...
        sinäkään kirjoitti:

et näköjään pysy jutussa mukana:)

Kahden katkeran menopaussilaisen vuodatuksissa? Eivät teidän juttunne ole sen väärtejä, vaikka itse rassukat niin näytte ajattelevan.

• haukutaan
        ... kirjoitti:

Kahden katkeran menopaussilaisen vuodatuksissa? Eivät teidän juttunne ole sen väärtejä, vaikka itse rassukat niin näytte ajattelevan.

Saat anteeksi:) Eihän sitä kaikki voi kaikkea ymmärtää.

• ...
        haukutaan kirjoitti:

Saat anteeksi:) Eihän sitä kaikki voi kaikkea ymmärtää.

Heh ;) Sinullahan lujaa menee :D
        Kuule kannattaiskohan tolle (olo)tilallensa tehdä jotakin?
        Kivoja toimintavinkkejä saattaisit löytää vaikka täältä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000204&subcat=731

tai täältä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=98&conference=1500000000000072&subcat=126

Siellä sitä olisi kiva teidän mummelienkin temmeltää :) Että hopi hopi!

• mummeli täällä
        ... kirjoitti:

silti näyttävät mummelin jutut kiinnostavan, ja voimakkaita tunteita ne ainakin sinussa herättävät. Siitähän on usein hyviä seurauksia, oppimista ja maailmankuvan laajenemista.
        Täytyypä jatkaa kirjoittelua sikäli kuin muilta kiireiltä ehtii.
        Aloitin tuossa aamulla taas uuden sukan kutomisen. Varmaan se huomenna työmatkalla valmistuu. Oletko sinä jo opetellut kantapään kutomisen?

• hyvää sinulle.
        ... kirjoitti:

Heh ;) Sinullahan lujaa menee :D
        Kuule kannattaiskohan tolle (olo)tilallensa tehdä jotakin?
        Kivoja toimintavinkkejä saattaisit löytää vaikka täältä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000204&subcat=731

tai täältä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=98&conference=1500000000000072&subcat=126

Siellä sitä olisi kiva teidän mummelienkin temmeltää :) Että hopi hopi!

Koska olet noin "väsynyt" ja ahdistunut tästä kirjoittelusta, lepää loppupäivä. Mummon vinkki sinulle on se, ettei kannata kaikesta provosoitua ja pinnaansa polttaa. Rauhallisempaa ja helpompaa elämää sinulle.
        t. yks mummo

• ...

silti näyttävät mummelin jutut kiinnostavan, ja voimakkaita tunteita ne ainakin sinussa herättävät. Siitähän on usein hyviä seurauksia, oppimista ja maailmankuvan laajenemista.
        Täytyypä jatkaa kirjoittelua sikäli kuin muilta kiireiltä ehtii.
        Aloitin tuossa aamulla taas uuden sukan kutomisen. Varmaan se huomenna työmatkalla valmistuu. Oletko sinä jo opetellut kantapään kutomisen?

sääli ja myötähäpeä.

Toivottavasti et oikeasti ole ikäluokkaani, vaan pikku-Jussi leikkimässä äiskän tietsikalla. Huis Jussi, pois pois!

• mummeli täällä
        ... kirjoitti:

sääli ja myötähäpeä.

Toivottavasti et oikeasti ole ikäluokkaani, vaan pikku-Jussi leikkimässä äiskän tietsikalla. Huis Jussi, pois pois!

nyt oikein juurta jaksaen, mikä sinua säälittää ja hävettää. Muuten luulen, että säälisi onkin itsesääliä ja myötähäpeäsi häpeää.
        Miksi hätyytät minua pois?

• ...

nyt oikein juurta jaksaen, mikä sinua säälittää ja hävettää. Muuten luulen, että säälisi onkin itsesääliä ja myötähäpeäsi häpeää.
        Miksi hätyytät minua pois?

ellet sitten ole se mamman koneella hääräävä pikku-Jussi, oletko?
        Minä olen itseni kanssa sinut, toivon samaa sinulle :) (...mummoiässä olisi jo aikakin).
        Käväisi kuitenkin mielessä, ettet kuitenkaan olisi kanssani samaa ikäluokkaa...

• mummeli täällä
        ... kirjoitti:

ellet sitten ole se mamman koneella hääräävä pikku-Jussi, oletko?
        Minä olen itseni kanssa sinut, toivon samaa sinulle :) (...mummoiässä olisi jo aikakin).
        Käväisi kuitenkin mielessä, ettet kuitenkaan olisi kanssani samaa ikäluokkaa...

sinut itsesi kanssa, niin miksi vaivaudut säälimään minua ja tuntemaan myötähäpeää?
        Et muuten ole vielä kertonut, mikä tarkkaan ottaen sellaisia tunteita sinussa herättää minua kohtaan.
        Sitä, olenko kanssasi samaa ikäluokkaa, en todellakaan tiedä. Vaikuttaako se jotenkin johonkin?

• ...

sinut itsesi kanssa, niin miksi vaivaudut säälimään minua ja tuntemaan myötähäpeää?
        Et muuten ole vielä kertonut, mikä tarkkaan ottaen sellaisia tunteita sinussa herättää minua kohtaan.
        Sitä, olenko kanssasi samaa ikäluokkaa, en todellakaan tiedä. Vaikuttaako se jotenkin johonkin?

Saat ihan rauhassa vaikka menettää yöunesi tätä pikku ongelmaasi pohtiessasi:
        "Et muuten ole vielä kertonut, mikä tarkkaan ottaen sellaisia tunteita sinussa herättää minua kohtaan."

Kiva antaa sinullekin sukan kutomisen lomaan pikku pähkinä purtavaksi, ciao!

• mummeli täällä
        ... kirjoitti:

"Et muuten ole vielä kertonut, mikä tarkkaan ottaen sellaisia tunteita sinussa herättää minua kohtaan."

oletkin vain turhautunut surkimus, joka purkaa pahaa oloaan tekemällä voimattomia, umpimähkäisiä henkilöhyökkäyksiä nimimerkin suojasta.
        Mitään muuta syytä kitkeryyteesi en keksi kuin sen, että et osaa kutoa sukkaa ja kadehdit minua sen takia. Rupeapa opettelemaan, kyllä se siitä!
        Tietysti ongelmasi voivat olla myös ihmissuhdepuolella. Ulkomaalaisten kanssa näyttää tulevan helposti ryppyjä romanssiin.

• ...
        ... kirjoitti:

Oli tuo hierarkia liian syvä tuossa toisessa kohtaa, joten vastaan tähän.

Kaivapa malka omasta silmästäsi :p
        Kukahan se sitä pahaa oloaan täällä purkaa? ;)
        Kannattaisikohan teidän mummojen pysyä kokonaan poissa tällaisilta keskustelupalstoilta, kun ei huumorintaju ja itsetunto riitä minkäänlaiseen normaalikeskusteluun? Kiukuttelette heti kuin nuo pahaisimmat palstahäiriköt, kun joku ei teidän mielestänne arvosta teidän "suurta tietäväisyyttänne". Vai oletko sinä juuri se pahin palstahäirikkö? Nyt tekeytyneenä mummoksi. Voi, voi. Hankkisit vaikka... noh... elämän?

Minä en osaa kutoa sukkaa. Ei ole koskaan tarvinnut opetella, enkä koskaan aiokaan opetella. Sukkia saa rahalla. Minusta sukankutominen ei ole kadehdittavaa eli jos sinulle sukankudonta on se maailman tärkein juttu, niin pidä ihmeessä hyvänäsi :)

Mitä taas tulee ihmissuhteiden ryppyisyyteen: sinähän se nekin tunnut tietävän ;) Ei minulla ole ongelmia missään suhteissa. Mutta ymmärrän toki, jos sinulla menee ukkosi kanssa huonosti, että purat täällä meihin sivullisiin turhaumasi. Kannattaisi kuitenkin varmaan hakea ammattiapua, ei tällainen pilipalipaskanjauhanta-palsta sinulle helpotusta tuo. Päinvastoin, tuntuu pullistavan ohimosuontasi entisestään.

"Mitään muuta syytä kitkeryyteesi en keksi kuin sen, että et osaa kutoa sukkaa ja kadehdit minua sen takia. Rupeapa opettelemaan, kyllä se siitä!
        Tietysti ongelmasi voivat olla myös ihmissuhdepuolella. Ulkomaalaisten kanssa näyttää tulevan helposti ryppyjä romanssiin."    

• mummeli täällä
        ... kirjoitti:

Ehdin jo töistä kotiin - matkalla tuli kudotuksi melkoinen pätkä sukkaa - ja siirryin tänne hupiosastolle.
        Ja kas: sinä se olet yhtä kärttyinen kuin eilenkin! Jokin sinua selvästi kalvaa, mutta ethän sinä analysoimaan rupea, pelkästään sätit. Ja esität hätäpäisiä arvailujasi. Miksiköhän?
        Kun sinulta ei tuo sukankutominen tunnu luonnistuvan, niin kerropa, millä muulla tavoin olet tehnyt kansainvälistä avustustyötä? Tapojahan on monia, minullekin kutominen on vain yksi, joskin ehkä rentouttavin tapa. Olen tartuttanut innostuksen muutamiin muihinkin, tänäänkin juuri kuulin itseäni mummelimmasta tuttavamummelista, joka on opetellut tänä syksynä tuon jalon taidon.
        Maailmassa on edelleen paljon avuntarvetta ja liian vähän auttajia. Toivottavasti edes tänne kirjoittelevat monikulttuurisuudesta kiinnostuneet kantavat kortensa kekoon.

• kylläoli
        opiksesi kirjoitti:

tärkeitä neuvoja.

• jokainen..

joka on vakavammassa suhteessa ulkomaalaisen kanssa, pohdi ihan luonnollisesti listassa mainittuja asioita?!! Minulle tuossa ei ollut ainuttakaan uutta asiaa,mitä en olisi aikoinaan pohtinut, osuuko kohdalle vai ei. Onneksi, kuten uskoinkin, kaikki oli ja on aitoa. Kummastelin vain, jos ihmiset eivät tosiaan pohdi näitä asioita..

• välttämättä

olla edes oleskeluluvasta kiinni, voi olla myös muu hyötymistarkoitus. Oma kokemukseni on, että tapasin miehen jolla on jo kansalaisuus, oli eronnut suomalaisesta vaimostaan,(lapsiakin oli), loppujen lopuksi muutimme yhteen asumaan melko pian tapaamisemme jälkeen. Mies alkoi ottamaan etäisyyttä n. 3kk jälkeen, mitä ihmettelin, käytös alkoi muuttua ed. kuvatuilla tavoilla. Ei halunnut liikkua missään , ei osoittanut kiinnostusta tapaamaan minun ystäviäni tai sukulaisia ym. Mies ilmotti myös että ei halua enää naimisiin (sopi myös minulle). Yhden kotimaanmatkan jälkeen alkoi puhelin soimaan tiuhaan, aina sama soittaja, joku nainen. Kuulemma oli joku serkku joka soitteli usein koska miehen äiti oli sairaana.( äidillä oli alzheimerintauti jota oli sairastanut jo 10 vuotta)heh heh. Aloin epäilemään asioiden oikeaa laatua melko pian. Kun rupesin enemmän kyselemään ja ihmettelemään, sain vain vältteleviä vastauksia ja suoranaisia valheita. Usein mies puhui itsensä pussiin kun oli unohtanut mitä aiemmin oli kertonut. Joka tapauksessa rupesin ottamaan asioista selvää, ja niinhän se oli että kotimaassa olikin vaimo odottelemassa tänne pääsyä. Olikin ollut jo tiedossa miehen edellisen suhteen aikana. Siitä huolimatta oli kalastelemassa itselleen uutta tyttöystävää täältä. Tarkoitus oli varmaankin hyötyä taloudellisesti ja säästää näin ollen rahaa varsinaisen vaimon saapumiselle. Sanon vaan että luottakaa omiin tuntemuksiinne, ne ovat yleensä oikeassa.

• Moku-vaimoke

Hyvää tietoa tuossa listassa ja ehkä ajattelemisen aihetta joillekin.

Tuttavani on ollut pitkään aviossa miehen kanssa, joka tulee eräästä tyypillisestä avioliittohuijareiden maasta. Ko. maassa asuessaan tämä nainen on sitten joutunut näkemään kaikenlaisia huijauksia ja niiden yrityksiä. Kerran hän teki listan omien havaintojensa mukaan "reunaehdoista", joiden ainakin pitäisi päteä, että suhteen voisi edes kuvitella perustuvan aitoon haluun olla parisuhteessa. Tässä hänen listansa:

1. Olette kutakuinkin samaa ikäluokkaa. Mies ei missään tapauksessa nuorempi.

2. Seurustelukumppanisi ylpeä sinusta ja on innokas esittelemään sinut ystävilleen ja tuttavilleen.

3. Seurustelukumppanisi on innokas esittelemään sinut perheelleen ja suvulleen heti seurustelun vakiinnuttua. (Jos väkisin esitellään jo noin ensimmäisen tapaamisen jälkeen koko perheelle, tämäkin on hieman epäilyttävää.)

4. Seurustelukumppanisi on normaalilla tavalla mustasukkainen sinusta ja ei pidä muiden miesten/naisten ylenpalttisesta huomiosta (joka on usein ulkomaalaisten osa monissa maissa).

5. Fyysisissä rakkaudenosoituksissa ei ole vaikeutta eivätkä ne ole vastemielisiä seurustelukumppanillesi.

6. Mikäli kyseessä on poikaystävä, hän haluaa aina maksaa kaiken, kun esim. käytte ulkona.

Nämä ovat osin samojakin juttuja kuin tuossa käännetyssä listassa. Itse lisäisin tuohon vielä pari juttua:

7. Seurustelukumppanillasi on jokin oikea työ/ammatti, jota harjoittaa ja josta saa myös palkkaa (tai opiskelee jotain oikeaa ammattia). Koskee sekä miehiä että naisia.

8. Seurustelukumppanisi perheessä on tapana itse valita puolisot. Suhtautuisin skeptisesti, mikäli seurustelukumppani olisi ainoa suvustaan, joka muka haluaisi itse valita puolisonsa ja ottaa vielä ulkomaalaisen.

9. Seurustelukumppani ei ole/väitä olevansa eronnut tai juuri eroamassa. Tyttöystävä ei ole yksinhuoltaja.

• Mariama

Itsekin olen pohtinut noita kohtia ja Luojan kiitos kaikki nuo reunaehdot patevat tulevan mieheni kohdalla. Miettiikohan hankin jotakin listaa jonka mukaan menee, aina ajatellaan etta me suomalaiset ei voida luottaa jonkun maalaisiin ("tyyppillisista avioliittohuijareiden maista") mutta entas toisinpain? Toivon itse olevani luottamuksen arvoinen ja valttaa lahjojen mankumista ynnamuuta sellaista mika saattaisi vaikuttaa epailyttavalta :)

• minun kommenttini listaasi

1. Olette kutakuinkin samaa ikäluokkaa.
        Mies ei missään tapauksessa nuorempi.
        Mies voi olla jonkun verran nuorempikin, mutta niitä 20 vuoden ikäeroja en ymmärrä vaan epäilen suuresti.

2. Seurustelukumppanisi ylpeä sinusta ja on innokas esittelemään sinut ystävilleen ja tuttavilleen.

Vaan ei pidä odottaa, että heti "huomenna".

3. Seurustelukumppanisi on innokas esittelemään sinut perheelleen ja suvulleen heti seurustelun vakiinnuttua. (Jos väkisin esitellään jo noin ensimmäisen tapaamisen jälkeen koko perheelle, tämäkin on hieman epäilyttävää.)
        Tämäkin riippuu kyllä aika paljon siitä mistä kulttuurista on kyse.

4. Seurustelukumppanisi on normaalilla tavalla mustasukkainen sinusta ja ei pidä muiden miesten/naisten ylenpalttisesta huomiosta (joka on usein ulkomaalaisten osa monissa maissa).

Ja mikähän on normaalia mustasukkaisuutta? Minä kyllä menisin karkuun ja lujaa varsinkin jos asia ilmenisi suhteen alussa.

5. Fyysisissä rakkaudenosoituksissa ei ole vaikeutta eivätkä ne ole vastemielisiä seurustelukumppanillesi.
        Pitää muistaa erilaiset sopivuuden rajat. Esim halailu vanhempien läsnäollessa ei ole aina hyvien tapojen mukaista.

6. Mikäli kyseessä on poikaystävä, hän haluaa aina maksaa kaiken, kun esim. käytte ulkona.

Jossain tapauksissa se on näin, mutta fifty-fifty on ihan ok. En ole suostunut itsekään elätettäväksi.

7. Seurustelukumppanillasi on jokin oikea työ/ammatti, jota harjoittaa ja josta saa myös palkkaa (tai opiskelee jotain oikeaa ammattia). Koskee sekä miehiä että naisia.

Niin tai näin. Tähän kohtaan on vaihtoehtoja lukemattomia.

8. Seurustelukumppanisi perheessä on tapana itse valita puolisot. Suhtautuisin skeptisesti, mikäli seurustelukumppani olisi ainoa suvustaan, joka muka haluaisi itse valita puolisonsa ja ottaa vielä ulkomaalaisen.

NO, meillä mies on se suvun ainoa joka ei vanhempiaan valinnassaan kuunnellut ja otti vieläpä ulkomaalaisen. Eli voi se olla toisinkin.

9. Seurustelukumppani ei ole/väitä olevansa eronnut tai juuri eroamassa. Tyttöystävä ei ole yksinhuoltaja.

HMMM... voihan se alkutilanne olla tämäkin, mutta hosua ei silloin pitäsi.

Kommentoin vain siksi, että haluaisin ihmisten tajuavan, ettei ole yhtä oikeaa listaa tälläisissä asioissa. Omankin järjenkäyttö on suositeltavaa.

• Moku-vaimoke
        Mariama kirjoitti:

Itsekin olen pohtinut noita kohtia ja Luojan kiitos kaikki nuo reunaehdot patevat tulevan mieheni kohdalla. Miettiikohan hankin jotakin listaa jonka mukaan menee, aina ajatellaan etta me suomalaiset ei voida luottaa jonkun maalaisiin ("tyyppillisista avioliittohuijareiden maista") mutta entas toisinpain? Toivon itse olevani luottamuksen arvoinen ja valttaa lahjojen mankumista ynnamuuta sellaista mika saattaisi vaikuttaa epailyttavalta :)

Jaa, ehkäpä myös ulkomaalaisilla uolisoehdokkailla on joku "lista", jota miettii. Ainakin joitakin ominaisuuksia, joita toivoisi kumppanillaan olevan. En niinkään usko, että moni köyhemmästä maasta tuleva ajattelisi, että länsimainen huijaisi rahaa, mutta kyllähän monissa maissa yleisesti puhutaan länsimaisista pahaa esim meidän holtittomasta seksielämästä, alkoholinkäytöstä ja muusta rälläämisesta, vähäisestä perhekeskeisyydestä jne. Luulenpa, että ne, jotka ovat tosissaan länsimaisen naimassa, miettivät enemmänkin tulevan puolison "soveliaisuutta", ts ettei puolisolla olisi sellaisia ominaisuuksia tai menneisyyttä, jonka kanssa ei voi itse elää.

• Moku-vaimoke
        minun kommenttini listaasi kirjoitti:

1. Olette kutakuinkin samaa ikäluokkaa.
        Mies ei missään tapauksessa nuorempi.
        Mies voi olla jonkun verran nuorempikin, mutta niitä 20 vuoden ikäeroja en ymmärrä vaan epäilen suuresti.

Vaan ei pidä odottaa, että heti "huomenna".

Tämäkin riippuu kyllä aika paljon siitä mistä kulttuurista on kyse.

Ja mikähän on normaalia mustasukkaisuutta? Minä kyllä menisin karkuun ja lujaa varsinkin jos asia ilmenisi suhteen alussa.

Pitää muistaa erilaiset sopivuuden rajat. Esim halailu vanhempien läsnäollessa ei ole aina hyvien tapojen mukaista.

Jossain tapauksissa se on näin, mutta fifty-fifty on ihan ok. En ole suostunut itsekään elätettäväksi.

Niin tai näin. Tähän kohtaan on vaihtoehtoja lukemattomia.

NO, meillä mies on se suvun ainoa joka ei vanhempiaan valinnassaan kuunnellut ja otti vieläpä ulkomaalaisen. Eli voi se olla toisinkin.

HMMM... voihan se alkutilanne olla tämäkin, mutta hosua ei silloin pitäsi.

Kommentoin vain siksi, että haluaisin ihmisten tajuavan, ettei ole yhtä oikeaa listaa tälläisissä asioissa. Omankin järjenkäyttö on suositeltavaa.

Mikä on normaalia mustasukkaisuutta? Viittasin tuolla normaalilla mustasukkaisuudella lähinnä siihen, että monissa näissä "tyypillisissä avioliittohuijareiden maissa" ulkomaalainen saa aivan tolkuttomasti huomiota vastakkaiselta sukupuolelta, siis esim vaalea nainen Lähi-Idässä tai eurooppalainen mies joissakin Aasian maissa. Jos tuo jatkuva huomio ei mitenkään vaivaa seurustelukumppania, en usko että hän kovinkaan paljon välittää ulkomaisesta kumppanistaa. Samoin monissa maissa on naisten tapana pukeutua säädyllisemmin kuin Euroopassa, ja olen kyllä aivan varma, että oikein kukaan toisissaan seurusteleva mies ei haluaisi tyttöystävänsä/vaimonsa pukeutuvan miehen kotimaassa niin, että tietää maanmiestensä ajattelevan pahaa. Meikäiselle on tullut vastaa muutamia typysiä, jotka ylpeinä kertoivat, että heidän esim. Lähi-Idästä oleva poikaystävänsä antaa pukeutua ihan miten vaan eikä välitä muiden tuijotuksesta. No, huijareiksi paljastui jokainen noista miehistä.

Laitoin tuon oman listani lähinnä ajatellen noita tyypillisiä avioliittohuijareiden maita, jollekin länsi-eurooppalaiselle en alkaisi edes mitään listoja tekemään. Perusajatuksena on itselläni kai se, että en ehkä koskaan pystyisi täysin luottamaan seurustelukumppaniin, josta tietäisin, että hänen nykyinen elämäntilanteensa on sen verran toivoton, että hänen kannattaisi tehdä melkein mitä vaan päästäkseen vaikka varakkaaseen Eurooppaan. Sen takia olisi hyvä, jos potentiaalisella puolisolla olisi elämänsä edes jotenkin kunnossa, siis toimeentulon ja perhesuhteiden puolesta.

• kommenttia
        Moku-vaimoke kirjoitti:

Mikä on normaalia mustasukkaisuutta? Viittasin tuolla normaalilla mustasukkaisuudella lähinnä siihen, että monissa näissä "tyypillisissä avioliittohuijareiden maissa" ulkomaalainen saa aivan tolkuttomasti huomiota vastakkaiselta sukupuolelta, siis esim vaalea nainen Lähi-Idässä tai eurooppalainen mies joissakin Aasian maissa. Jos tuo jatkuva huomio ei mitenkään vaivaa seurustelukumppania, en usko että hän kovinkaan paljon välittää ulkomaisesta kumppanistaa. Samoin monissa maissa on naisten tapana pukeutua säädyllisemmin kuin Euroopassa, ja olen kyllä aivan varma, että oikein kukaan toisissaan seurusteleva mies ei haluaisi tyttöystävänsä/vaimonsa pukeutuvan miehen kotimaassa niin, että tietää maanmiestensä ajattelevan pahaa. Meikäiselle on tullut vastaa muutamia typysiä, jotka ylpeinä kertoivat, että heidän esim. Lähi-Idästä oleva poikaystävänsä antaa pukeutua ihan miten vaan eikä välitä muiden tuijotuksesta. No, huijareiksi paljastui jokainen noista miehistä.

Laitoin tuon oman listani lähinnä ajatellen noita tyypillisiä avioliittohuijareiden maita, jollekin länsi-eurooppalaiselle en alkaisi edes mitään listoja tekemään. Perusajatuksena on itselläni kai se, että en ehkä koskaan pystyisi täysin luottamaan seurustelukumppaniin, josta tietäisin, että hänen nykyinen elämäntilanteensa on sen verran toivoton, että hänen kannattaisi tehdä melkein mitä vaan päästäkseen vaikka varakkaaseen Eurooppaan. Sen takia olisi hyvä, jos potentiaalisella puolisolla olisi elämänsä edes jotenkin kunnossa, siis toimeentulon ja perhesuhteiden puolesta.

"Meikäiselle on tullut vastaa muutamia typysiä, jotka ylpeinä kertoivat, että heidän esim. Lähi-Idästä oleva poikaystävänsä antaa pukeutua ihan miten vaan eikä välitä muiden tuijotuksesta."

Jep, olen heitä minäkin tavannut. Eivät oe ymmärtäneet, että miesystävät eivät ole näin osoittaneet olevansa vapaamielisiä vaan ovat osoittaneet, että ko. ystävätär on heile vain "ilolintu". Ikävää, mutta niin se vain on monessa maassa. Ja aika harva mies, kulttuurista huolimatta, ottaa vakavasti sellaisia naisia saati perheelleen esittelee.

Mikään maa ei mielestäni ole "tyypillinen avioliittohuijarien maa". Joka maasta sen sijaan voi löytyä tyypillisiä avioliittohuijareita.

• lienee.....

Jussi...hahahahhaaaaaa

• *''*

• järkeä päässä
        *''* kirjoitti:

hömelö?

niin listat ei auta kun on niin ihastunut. Suomalainen uskoo kaiken, koska Suomessa on opetettu ettei ketään saa epäillä, ennenkuin toisin todistetaan. Ilmankos täällä huijataan akateemisen koulutustaustan omaaviakin. hahhahaaaaaaa voi mitä hölmöläissakkia!!!!

• epäillä/kyseenalaistaa
        järkeä päässä kirjoitti:

niin listat ei auta kun on niin ihastunut. Suomalainen uskoo kaiken, koska Suomessa on opetettu ettei ketään saa epäillä, ennenkuin toisin todistetaan. Ilmankos täällä huijataan akateemisen koulutustaustan omaaviakin. hahhahaaaaaaa voi mitä hölmöläissakkia!!!!

mitään asiaa leimataan sinut epäluuloiseksi ja jopa luulosairaaksi. Ihmiset on nuijittu uskomaan kaiken mitä vastaan tulee. Ilmankos maassa maataan maan tavalla. Helvetti miten tyhmää sakkia!

• höpö taas!
        järkeä päässä kirjoitti:

"Suomalainen uskoo kaiken, koska Suomessa on opetettu ettei ketään saa epäillä, ennenkuin toisin todistetaan. "

Minulle on kyllä jankutettu lapsesta asti,ettei koskaan pidä luottaa kehenkään. "Suomessa on opetettu...."?!? Kuka,mitä, häh??? Mitähän muuta keksit samaa tasoa....

• suomalaisesta
        höpö taas! kirjoitti:

"Suomalainen uskoo kaiken, koska Suomessa on opetettu ettei ketään saa epäillä, ennenkuin toisin todistetaan. "

Minulle on kyllä jankutettu lapsesta asti,ettei koskaan pidä luottaa kehenkään. "Suomessa on opetettu...."?!? Kuka,mitä, häh??? Mitähän muuta keksit samaa tasoa....

joka ei näe nenäänsä pidemmälle: mun selkä ei ole kipeä, joten ei sunkaan selkä voi olla kipeä -tyyliä. Jos on kotona 'jankutettu' asiasta niin miksei se joidenkin kohdalla käytännössä toimi?
        Siksi että:"Suomalainen uskoo kaiken, koska Suomessa on opetettu ettei ketään saa epäillä, ennenkuin toisin todistetaan. "

• suomalaisesta kirjoitti:

joka ei näe nenäänsä pidemmälle: mun selkä ei ole kipeä, joten ei sunkaan selkä voi olla kipeä -tyyliä. Jos on kotona 'jankutettu' asiasta niin miksei se joidenkin kohdalla käytännössä toimi?
        Siksi että:"Suomalainen uskoo kaiken, koska Suomessa on opetettu ettei ketään saa epäillä, ennenkuin toisin todistetaan. "

Mä olen ainakin oppinut ihan toisinpäin eli "epäile niin kauan kunnes toisin todistetaan"

Nämä listat on ihan hyviä ajatuksenherättäjiä.Joillakin meistä on jo kokemusta ja "älliä" huomata huijarit. Joillakin meistä kokemusta ja "älliä" ei vielä ole ja joillakin ei koskaan tule olemaankaan.

Varoittelu on ihan hyvästä, tosin tällä palstalla se menee jo äärimmäisyyksiin,kaikki ulkomaalainen koetaan pahana ja vilpillisenä.

• kolme pistettä

Minä liikun kuule ihan eri sfääreissä kuin sinä, mitä auttamiseen ja avustamiseen tulee. Jos tästä nyt siis kisaa yritit värkätä. Sukan kutominen, anteeksi nyt vain, on niille itsensä tärkeäksi tunteviksi haluaville, kodin- (ja miehen) hoitoon kyllästyneille pikkurouville, jotka nostavat aina "auttamisestaan" ison älämölön. Jotta siis maailma tajuaisi, kuinka monella sukalla on tullut taas niitä hädänalaisia autettua ;) Niin, älä ymmärrä minua väärin, tottakai lämmintä ja ravintoa ym. perustarvikkeita tarvitaan, mutta ennenkuin niitä saadaan perille, on jo tehty paljon muuta. Ja te pikkurouvat teette sitä vain niin kauan kun siitä on itsellenne jotain hupia. Ja missään nimessä siinä ei saa ainakaan juuri laitetut kynnet katketa tai nuttura mennä vinksalleen.

Kuten aiemmin itsekin taisit todeta, et omaa perskuntaasi hädänalaisten vuoksi vaarantaisi. Minä olen omana itsenäni ajanut muutosta vuosikymmeniä, toimittanut apua perille kohteisiin, ottanut kantaa poliittisiin ja ei-poliittisiin paikallisiin asioihin. Itseäni säästelemättä.

Minua on vuosien varrella liikuttanut esim. apartheid, Biafra, Halabja, Ruanda, kuolemantuomiot, kunniamurhat, silpominen ym. ihmisoikeusrikkomukset.

Yhdessä asiassa olemme samoilla linjoilla... minustakin liian harva monikulttuurisessa liitossa tai perheessä elävä on kiinnostunut oman puolisonsa lähtömaan hädänalaisista ja heidän auttamisestaan. Monelle oma liitto on esim. vain seksiä, hiukka eksoottisuutta ja ehkä kivoja lomamatkoja, ja vaikeaksi käydessään... hmmmmm... helppo lopettaa.

Kyyninen? That's my middle name :p

Mutta takkua sinä nyt sen sukankutomisesi kanssa. Minä en taida viitsiä tätä jankkausta enää jatkaa, kun ei viestin hierarkiakaan sitä enää salli ;) Mutta puuskuta sinä rauhassa vaan, ehkä sinun kanssasi jaksaa ja viitsii joku toinen. Jonkun kai sinuakin on autettava :)

"Ehdin jo töistä kotiin - matkalla tuli kudotuksi melkoinen pätkä sukkaa - ja siirryin tänne hupiosastolle."

• mummeli täällä

Missä olen sanonut, mitä en vaarantaisi hädänalaisten vuoksi?

Olen minäkin seissyt barrikadeilla ja marssinut niin Vietnamin sotaa, Tsekkoslovakian miehitystä kuin Irakin pommituksiakin vastaan. Tutuiksi ovat tulleet niin Kambodshan kuin Bosnian ja Kosovonkin kansanmurhat. Olen tehnyt myös aika paljon muuta hädänalaisten auttamiseksi, sanoisinko nyrkit savessa. Ja kauan. (Kohta alkaa Raamattu heilua taas päätäni kohti.)

Kun kuitenkaan sodat ja kärsimys eivät ole sen enempää sinun kuin minunkaan mielenilmauksillani ja toimillani maailmasta hävinneet ja koska tänäänkin aika monet pienet varpaat palelevat, saanen jatkaa kutomista. Keksisit sinäkin jotakin hyödyllisempää tekemistä kuin toisen ihmisen sättiminen.

• Laupeudenenkeli

Euroopassa kansanmurhien perinne on yhtä voimakas ja yleinen, kuin kunnianmurhat muualla. Se vain räjähtää päälle. Ei vuosikymmeneen, ei ehkä kahteen. Sadan vuoden sisään historiallisesti joudun ennustamaan puhdistuksen Euroopassa. Silloin tummaihoinen muslimi ja hänen sukukuntansa on aina ollut aika heikoilla. Heihin vaino todennäköisemmin kohdistuu.

En halua liikoja varoitella, mutta kun historia kiertää kehää. Olisiko sittenkin hyväksi muuttaa suklaanruskeiden lastesi kanssa vaimosi/miehesi kotimaahan. Ettei perinteen toistumiselle synny liiaksi tilausta: Yöllä ovelle koputtavat pitkiin mustiin nahkatakkeihin pukeutuneet miehet. Asukkaat päättivät muuttaa kotoaan,eikä heitä ole sen jälkeen tavoitettu.

Viimeksi tämä tapahtui noin 100 000 ihmisen kohdalla Balkanilla, reilu kymmenen vuotta sitten. Suomella on voimakas väkivallan perinne. Tuomitsen tuon historiallisen perinteen vääränä, mutta se on silti mahdollinen, kun kerran se oli sitä Balkanillakin.

• sivuhuomauttelija

Olen minäkin seissyt barrikadeilla ja marssinut niin Vietnamin sotaa, Tsekkoslovakian miehitystä kuin Irakin pommituksiakin vastaan. Tutuiksi ovat tulleet niin Kambodshan kuin Bosnian ja Kosovonkin kansanmurhat. Olen tehnyt myös aika paljon muuta hädänalaisten auttamiseksi, sanoisinko nyrkit savessa. Ja kauan. (Kohta alkaa Raamattu heilua taas päätäni kohti.)

Kun kuitenkaan sodat ja kärsimys eivät ole sen enempää sinun kuin minunkaan mielenilmauksillani ja toimillani maailmasta hävinneet ja koska tänäänkin aika monet pienet varpaat palelevat, saanen jatkaa kutomista. Keksisit sinäkin jotakin hyödyllisempää tekemistä kuin toisen ihmisen sättiminen.

Hetken mummoja sivusta seuranneena:
        sättimisen aloittivat sukankutojat.

• olet seurannut
        sivuhuomauttelija kirjoitti:

Ei ole ollut kuin yksi sukankutoja.

• uudelleen
        sivuhuomauttelija kirjoitti:

Se alkaa jo kolmen pisteen toisesta viestistä.

• pappa täällä

miksi jaksat kinata tämän tytön kanssa? varmasti tunnistat tämän ihan naistyypin, jonka on pakko olla kaikessa oikeassa, aina saada viimeinen sana jne. tämä tyttö ei tuosta tule ikinä viisastumaan ja sinun pitäisi tietää se.

• mummeli täällä
        pappa täällä kirjoitti:

miksi jaksat kinata tämän tytön kanssa? varmasti tunnistat tämän ihan naistyypin, jonka on pakko olla kaikessa oikeassa, aina saada viimeinen sana jne. tämä tyttö ei tuosta tule ikinä viisastumaan ja sinun pitäisi tietää se.

eräänlaista tapaustutkimusta tässä sukankudonnan ja ansiotyön lomassa.
        Eikä sitä koskaan voi olla ihan varma siitä, vaikka hän viisastuisikin.

• mystiqu09

Usassa asuvana suomalaisena vaimona sanon, etta aika mustavalkoinen tuo sinun listasi on.... Ehka sinulla on jotakin traumaattisia kokemuksia, enka halua niita vaheksya mutta ainakin itsellani vahan jai soimaan muutama kohta. Esim kohta 19. Totta mooses haluan pitaa kaikki dokumettini omassa halussani. Olisi naurettavaa, etta minun pitaisi PYYTAA ja anella omia asiakirjojani mieheltani. Lienee laitontakin pitaa halussaan toisen asiakirjoja, olipa kyse huijarista tai ei. 15. Vaadin taatusti tiettyja asioita taalla asuessani asioita joita en vaatinut taalla lomaaillessani...27. Miksi on synti ja vaaryys haluta paasta toihin..Eiko se ole hyva asia? Mita sitten sanoisit jos han haluaisi olla sinun elatettavana? 14. kylla varmaan jokaisen kaytos muttuu kun elamantilanne ja maa kotimaa muuttuvat. 30. No jaa

voi olla etta miehesi on huijari, mutta vaikutat itsekin aika kontollifriikilta. Good LucK!

• Huijattu

Kyllä oli hyvin laitettu 30 asiaa joista tunnistaa millä asialla ulkomaalainen mies on suomalaisen naisen aviomiehenä.Hyväks käyttäjiä lähes kaikki.Kun saavat taloutensa kuntoon voi suomalaisen vaimon vaihtaa oman maansa nuoreen naiseen.

• nyt kun luin uudelleen

Ensilukemalta ajattelin, että hienoa, jopa tuollaisen listan mukaan mies vaikuttaa aidolta. Mutta sitten..

11. Jos hän pyytää sinua läpikäymään perinteisen seremonian, joka ei ole tarpeellinen ja aiheuttaa lisäkustannuksia.

No, mies halusi pitää hääjuhlat. Se ei ollut tarpeellista ja aiheutti kustannuksia, mm. ruuat vieraille, ja itse asiassa hääpuvutkin, joita ei olisi maistraattivihkimisessä tarvittu. Juhlan lisäksi tarvittiin kuitenkin se vihkiminen.

19. Jos hän on innokas pitämään kaikki dokumenttinsa hallussaan, kuten esim. oleskelulupakortin, sairausvakuutuskortin, passin. Tai hän kysyy jatkuvasti, koska saa ne.

Mieheni on aikuinen. Näinollen hän haluaa myös hoitaa omat asiansa ja pitää esim. passinsa hallussaan yöpöydän laatikossa.

30. Jos - - haluaa oleskella kauempana asuvien sukulaisten luona pitkiä aikoja kerrallaan.

Haluaa kyllä. Lomaillessamme hänen kotimaassaan hän haluaa viettää iltakaudet perheensä luona, myös silloin, kun minä en halua.

Voi voi. Taisi tulla naitua huijari.

• samanlaisen

"huijarin" kanssa naimisissa oleva!

Meidät on myöskin vihitty perinteisin seremonioin. Myönnän, ettei minulla ollut mitään sitä vastaan.

Myös minun mieheni osaa ihan itse pitää huolta dokumenteistaan. Ei tuli mieleenikään vaatia niitä haltuuni! Ihan yhtä vähän mieheni mieleen tulisi vaatia minun dokumentteja haltuunsa. Ulkomailla matkustaessamme hän tosin aina uskoo lentoliput ja passit minulle, sillä hänen mielestään pidän niistä parempaa huolta (???).

Haluamme molemmat oleskella hänen perheensä luona pitempiä aikoja kerrallaan - minulle riittäisi pari viikkoa/kerta, mutta kun välimatka on pitkä, niin yleensä olemme heidän luonaan 4-5 viikkoa.

Juu, kyllä sen on pakko olla huijari!

Ei kai mitään yleispäteviä listoja voi olla olemassa. Eiköhän jokainen aikuinen ihminen osaa arvioida oman suhteensa luonteen ihan itsekin - poikkeuksena tietenkin ne, jotka elävät jatkuvassa itsepetoksessa ja sulkevat silmänsä kaikelta ympärillä tapahtuvalta. Mutta heitä eivät mitkään listat auta, apua pitäisi hakea jostain ihan muualta.

• oikeesti????

Valokuvia todistuksena Migriä varten.

Dokumentit voivat olla kaverinsa, sukulaisensa luona, eli siis ei missään nimessä kotona. Tämä sukulainen/kaveri siis asuu Suomessa.

30. Jos - - haluaa oleskella kauempana asuvien sukulaisten luona pitkiä aikoja kerrallaan.

Tarkkana täytyy olla, koska jos hän ei halua koskaan sinua mukaan tapaamaan perhettään omaan maahansa, niin voipi siellä olla vaimo ja liuta mukuloita.

Siis, ei ihme että suomalaista naista on helppo viilata linssiin, ovatpa näköjään todella tyhmiä, samoin kuin tuo amerikassa asuva muija. Täysi ääliöitä, oman järjen käyttö on sallittua, mutta ei mikään ihme että lumeliittoja tapahtuu kun lukee joidenkin naisten lapsellisia kuvituksia.

• kirjoittelee....
        samanlaisen kirjoitti:

"huijarin" kanssa naimisissa oleva!

Meidät on myöskin vihitty perinteisin seremonioin. Myönnän, ettei minulla ollut mitään sitä vastaan.

Myös minun mieheni osaa ihan itse pitää huolta dokumenteistaan. Ei tuli mieleenikään vaatia niitä haltuuni! Ihan yhtä vähän mieheni mieleen tulisi vaatia minun dokumentteja haltuunsa. Ulkomailla matkustaessamme hän tosin aina uskoo lentoliput ja passit minulle, sillä hänen mielestään pidän niistä parempaa huolta (???).

Haluamme molemmat oleskella hänen perheensä luona pitempiä aikoja kerrallaan - minulle riittäisi pari viikkoa/kerta, mutta kun välimatka on pitkä, niin yleensä olemme heidän luonaan 4-5 viikkoa.

Juu, kyllä sen on pakko olla huijari!

Ei kai mitään yleispäteviä listoja voi olla olemassa. Eiköhän jokainen aikuinen ihminen osaa arvioida oman suhteensa luonteen ihan itsekin - poikkeuksena tietenkin ne, jotka elävät jatkuvassa itsepetoksessa ja sulkevat silmänsä kaikelta ympärillä tapahtuvalta. Mutta heitä eivät mitkään listat auta, apua pitäisi hakea jostain ihan muualta.

Ei helvetti, toinen typerys, ajattele asioita toiselta kannalta. Jos noi varoitukset eivät koske sinua tai haluat niitä väännellä oman mieleiseksi, älä kirjoittele noin lapsellista tekstiä tänne. Ei ole vain sinä ja sinun miehesi vaan monta monta sataa muuta pariskuntaa, joille on hyvä antaa varoitukset ja kannattaa miettiä noita varoituksia, eikä väänellä niitä täällä kuin idiootti.

• kysyn sinulta
        oikeesti???? kirjoitti:

Dokumentit voivat olla kaverinsa, sukulaisensa luona, eli siis ei missään nimessä kotona. Tämä sukulainen/kaveri siis asuu Suomessa.

Tarkkana täytyy olla, koska jos hän ei halua koskaan sinua mukaan tapaamaan perhettään omaan maahansa, niin voipi siellä olla vaimo ja liuta mukuloita.

Siis, ei ihme että suomalaista naista on helppo viilata linssiin, ovatpa näköjään todella tyhmiä, samoin kuin tuo amerikassa asuva muija. Täysi ääliöitä, oman järjen käyttö on sallittua, mutta ei mikään ihme että lumeliittoja tapahtuu kun lukee joidenkin naisten lapsellisia kuvituksia.

11. Sinäkö et haluaisi kuvia hääjuhlistasi? Miksi? Etkö haluaisi sitä muistaa vai aiotko myöhemmin kieltää olevasi naimisissa?

19. Sinäkö et halua pitää huolta omista papereistasi? Mitä, jos vieraassa maassa kysytään sinulta oleskelulupaa eikä sitä ole näyttää?

30. Onko sinulla aina mahdollista lähteä mukaan jonnekin kauas ja viipyä siellä pitempään? Riittääkö lomat ja rahat? Sinäkö et luottaisi puolisoosi sen vertaa, että päästäisit käymään kotimaassaan? Mitä, jos sinuun luotettaisiin saman verran? Oletko huijari?

• peiliin
        kirjoittelee.... kirjoitti:

Ei helvetti, toinen typerys, ajattele asioita toiselta kannalta. Jos noi varoitukset eivät koske sinua tai haluat niitä väännellä oman mieleiseksi, älä kirjoittele noin lapsellista tekstiä tänne. Ei ole vain sinä ja sinun miehesi vaan monta monta sataa muuta pariskuntaa, joille on hyvä antaa varoitukset ja kannattaa miettiä noita varoituksia, eikä väänellä niitä täällä kuin idiootti.

Kuka se sieltä kurkistaakaan? Ensimmäinen, toinen vai kolmas t.......

• se oikea
        oikeesti???? kirjoitti:

ääliö nyt taas on?

Kohta 19. Ulkomaalaisella on aina oltava jonkinlainen henkilöllisyystodistus mukaanaan, sillä viranomaisilla on oikeus pyytää se nähtäväksi milloin tahansa.

Kohta 30. Kuka tässä on väittänyt, ettei halua ottaa puolisoaan mukaan perhettä tapaamaan. Kyllä me ainakin aina menemme yhdessä.

Toisekseen, oletko koskaan kuullut esteettömyyden tutkinnasta ennen avioliiton solmimista. Meillä ainakin oli molemilla esittää vihkitoimituksen suorittajalle sellaiset.

Myöskin oleskelupaa haettaessa selvitetään perhesuhteet vieä uudestaan, joten eipä noita huijareita enää kovinkaan paljon maahan väärillä perusteilla pääse. Sitten tietysti voi ruveta epäilemään mistä kiikastaa, jos ei aviopuolisolle myönnetä viisumia Suomeen, viranomaisilla kun ei ole oikeutta paljastaa syytä viisumin epäämiseen - ei vaikka syynä olisi voimassa oleva avioliitto puolison kotimaassa.

Mitä tulee kohtaan 11, niin eiköhän meillä jokaisella ole kuvia häistämme. Tiedoksi vain sinulle, koskaan ei Migri ole pyytänyt niitä nähtäväksi!

• ymmärrätkö?
        kysyn sinulta kirjoitti:

11. Sinäkö et haluaisi kuvia hääjuhlistasi? Miksi? Etkö haluaisi sitä muistaa vai aiotko myöhemmin kieltää olevasi naimisissa?

19. Sinäkö et halua pitää huolta omista papereistasi? Mitä, jos vieraassa maassa kysytään sinulta oleskelulupaa eikä sitä ole näyttää?

30. Onko sinulla aina mahdollista lähteä mukaan jonnekin kauas ja viipyä siellä pitempään? Riittääkö lomat ja rahat? Sinäkö et luottaisi puolisoosi sen vertaa, että päästäisit käymään kotimaassaan? Mitä, jos sinuun luotettaisiin saman verran? Oletko huijari?

Idiootti, vastasin aikaisemmin. Mieti noita varoituksia, äläkä ymmärrä väärin noita varoituksia ja vertaile itseesi miten haluat.

11. Kyllä meidät vihittiin ja juhlittiin niin kuin mieheni maassa on tapana. Vertaava vastaus aikaisemmin.

19. Mieheni ja minun paperit on kummankin saatavilla. Vertaava vastaus ylempänä.

30. Aina menemme yhdessä mieheni perheen luokse mieheni kotimaahan, ellei ole akuutti tarve mennä yksin. Vertaava vastaus ylempänä.

Voithan aina tulkita oman maun mukaan noita varoituksia, samoin kun kristityt tulkitsevat oman maun mukaan raamattua. Pieni järjen käyttö ei ole kiellettyä, eihän??

• sinä ja isolla Ä:llä
        se oikea kirjoitti:

ääliö nyt taas on?

Kohta 19. Ulkomaalaisella on aina oltava jonkinlainen henkilöllisyystodistus mukaanaan, sillä viranomaisilla on oikeus pyytää se nähtäväksi milloin tahansa.

Kohta 30. Kuka tässä on väittänyt, ettei halua ottaa puolisoaan mukaan perhettä tapaamaan. Kyllä me ainakin aina menemme yhdessä.

Toisekseen, oletko koskaan kuullut esteettömyyden tutkinnasta ennen avioliiton solmimista. Meillä ainakin oli molemilla esittää vihkitoimituksen suorittajalle sellaiset.

Myöskin oleskelupaa haettaessa selvitetään perhesuhteet vieä uudestaan, joten eipä noita huijareita enää kovinkaan paljon maahan väärillä perusteilla pääse. Sitten tietysti voi ruveta epäilemään mistä kiikastaa, jos ei aviopuolisolle myönnetä viisumia Suomeen, viranomaisilla kun ei ole oikeutta paljastaa syytä viisumin epäämiseen - ei vaikka syynä olisi voimassa oleva avioliitto puolison kotimaassa.

Mitä tulee kohtaan 11, niin eiköhän meillä jokaisella ole kuvia häistämme. Tiedoksi vain sinulle, koskaan ei Migri ole pyytänyt niitä nähtäväksi!

Olenko sanonut, että miehesi on huijari??? En tietääkseni ole sanonut?? Tunnetko itse yhtään huijaria??? Minä tunnen ja monta, koska mieheni maasta tulee paljon huijareita, siis avioliittoon suomalaisen naisen kanssa. Olen keskustellut tästä aiheesta aikaisemminkin.

Mitä tulee kohtaan 11, niin eiköhän meillä jokaisella ole kuvia häistämme. Tiedoksi vain sinulle, koskaan ei Migri ole pyytänyt niitä nähtäväksi! Ei Migri vaadi, mutta aivan varmaan jokainen niitä laittaa todistuskappaleeksi, vai luuletko että ainoastaan laitat hakemuksen ja vihkitodistuksen??? Ja sillä se lupa irtoaa??? No ei aivan heti.

Mutta jos haluat jauhaa paskaa, niin siitä vaan, katsele vaan maailmaan niitten ruusunpunaisten lasien läpi, totuuttahan et halua tavata.

• päivä!!!!!!!!!!!
        peiliin kirjoitti:

Kuka se sieltä kurkistaakaan? Ensimmäinen, toinen vai kolmas t.......

Jos et ymmärrä lukemaasi tai et osaa tulkita kirjoituksia, niin syytön olen siihen. Järjen käyttöä voisit harjoitella käyttämään. Jookos??

• tarvinnut todistella
        sinä ja isolla Ä:llä kirjoitti:

Olenko sanonut, että miehesi on huijari??? En tietääkseni ole sanonut?? Tunnetko itse yhtään huijaria??? Minä tunnen ja monta, koska mieheni maasta tulee paljon huijareita, siis avioliittoon suomalaisen naisen kanssa. Olen keskustellut tästä aiheesta aikaisemminkin.

Mitä tulee kohtaan 11, niin eiköhän meillä jokaisella ole kuvia häistämme. Tiedoksi vain sinulle, koskaan ei Migri ole pyytänyt niitä nähtäväksi! Ei Migri vaadi, mutta aivan varmaan jokainen niitä laittaa todistuskappaleeksi, vai luuletko että ainoastaan laitat hakemuksen ja vihkitodistuksen??? Ja sillä se lupa irtoaa??? No ei aivan heti.

Mutta jos haluat jauhaa paskaa, niin siitä vaan, katsele vaan maailmaan niitten ruusunpunaisten lasien läpi, totuuttahan et halua tavata.

Migrille yhtään mitään, emmekä myöskään koskaan ole yhtään valokuvaa todistusaineistoksi laittaneet. Kyllä ihan asiallinen hakemus vihkitodistuksen kopion kanssa oli täysin riittävä meidän osaltamme. Mutta ehkä tämä onkin tapauskohtaista - asiallinen käytös siellä(kin) toimii parhaana puolestapuhujana kun hakemus otetaan käsiteltäväksi. Toisaalta eipä mitään epäilyttävää olisi löytynytkään, vaikka tikulla olisi kaivanut.

Ja kun kysyt, tunnenko yhtään huijaria, niin valitettavasti täytyy sanoa, että kyllä tunnen. Ja yhtä surullista on se, että pakko on todeta, että nämä huijarit ovat pääsääntöisesti kotoisin Pohjois-Afrikasta ja tietyistä Aasian maista - maita nyt sen kummemmin mainitsematta, ettei kukaan kokisi, että joidenkin maiden kansalaisia tässä oltaisiin mollaamassa. En usko sellaiseen, sillä ei mistään maasta tule pelkästään huijareita.

Sinuna välttäisin liikojen yleistysten viljelyä, ja pitäytyisin faktoissa.

• äskeiseen
        tarvinnut todistella kirjoitti:

Migrille yhtään mitään, emmekä myöskään koskaan ole yhtään valokuvaa todistusaineistoksi laittaneet. Kyllä ihan asiallinen hakemus vihkitodistuksen kopion kanssa oli täysin riittävä meidän osaltamme. Mutta ehkä tämä onkin tapauskohtaista - asiallinen käytös siellä(kin) toimii parhaana puolestapuhujana kun hakemus otetaan käsiteltäväksi. Toisaalta eipä mitään epäilyttävää olisi löytynytkään, vaikka tikulla olisi kaivanut.

Ja kun kysyt, tunnenko yhtään huijaria, niin valitettavasti täytyy sanoa, että kyllä tunnen. Ja yhtä surullista on se, että pakko on todeta, että nämä huijarit ovat pääsääntöisesti kotoisin Pohjois-Afrikasta ja tietyistä Aasian maista - maita nyt sen kummemmin mainitsematta, ettei kukaan kokisi, että joidenkin maiden kansalaisia tässä oltaisiin mollaamassa. En usko sellaiseen, sillä ei mistään maasta tule pelkästään huijareita.

Sinuna välttäisin liikojen yleistysten viljelyä, ja pitäytyisin faktoissa.

Mies on Pohjois-Afrikasta, mutta yhtään valokuvaa ei tullut mieleenkään mihinkään todisteeksi laittaa - tai mitään muutakaan ylimääräistä, pyydetyt paperit täytettiin. Tietysti jos joku kielteinen päätös olisi tullut, olisi ehkä pitänyt todistella ja siinä vaiheessa ehkä olisi tullut mieleen käyttää valokuvia.

• et näe
        päivä!!!!!!!!!!! kirjoitti:

Jos et ymmärrä lukemaasi tai et osaa tulkita kirjoituksia, niin syytön olen siihen. Järjen käyttöä voisit harjoitella käyttämään. Jookos??

puusilmä!

• vaan sinä et
        ymmärrätkö? kirjoitti:

Idiootti, vastasin aikaisemmin. Mieti noita varoituksia, äläkä ymmärrä väärin noita varoituksia ja vertaile itseesi miten haluat.

11. Kyllä meidät vihittiin ja juhlittiin niin kuin mieheni maassa on tapana. Vertaava vastaus aikaisemmin.

19. Mieheni ja minun paperit on kummankin saatavilla. Vertaava vastaus ylempänä.

30. Aina menemme yhdessä mieheni perheen luokse mieheni kotimaahan, ellei ole akuutti tarve mennä yksin. Vertaava vastaus ylempänä.

Voithan aina tulkita oman maun mukaan noita varoituksia, samoin kun kristityt tulkitsevat oman maun mukaan raamattua. Pieni järjen käyttö ei ole kiellettyä, eihän??

En ole aikaisemmin osallistunut keskusteluun. Muruseni, sinä olet tällä kertaa se, joka ei ymmärtänyt mistä oli kysymys. Kaikkea hyvää sinulle.

• KAUAN TUON TYPERÄN LISTAN
        äskeiseen kirjoitti:

Mies on Pohjois-Afrikasta, mutta yhtään valokuvaa ei tullut mieleenkään mihinkään todisteeksi laittaa - tai mitään muutakaan ylimääräistä, pyydetyt paperit täytettiin. Tietysti jos joku kielteinen päätös olisi tullut, olisi ehkä pitänyt todistella ja siinä vaiheessa ehkä olisi tullut mieleen käyttää valokuvia.

laatimiseen meni? Eikö kannattais käyttää aika fiksummin?

• bidraldi

Käyn huvikseni tuon kohta kohdalta läpi vaikka huijaustahan se meidän liitto on ollut. kaksonen ja leijona ei sovi yhteen vaikka mitä sanoisitte;D

x= toteutunut, pitääpaikkaansa tilanteessani.
      O= osittain paikkaansa.
      E= ei sitten millään, en usko että näin on voinut käydä. (sekoitukset ja ??? = en osaa sanoa)

1. Hän ei ole halukas opettamaan sinulle omaa kieltään, tapojaan, uskontoaan tai taustaansa. (Jos ne eroavat omastasi.)
      O (alussa halusi opettaa kieltä, mutta koki sen turhaksi ja kun halusin oppia yritti estää tai vähätteli minun oppimistani. uskontoaan kyllä olisi tuputtamassa ja kulttuuria)

2. Jos henkilö, jonka kanssa olet suhteessa, kertoo sinulle täsmälleen samat asiat mitä elämältään haluavat. Hän vain matkii sinua. Hän tietää noiden arvojen ja toiveiden olevan sinulle tärkeitä. Hän kertoo sinulle mitä tahansa haluat kuulla, jotta sinä uskot, että teillä molemmilla on samat arvot ja odotukset elämässä.
      O (kaikki me haluamme hyvää elämää... miehelle se merkitsi materialistista onnea ja minulle hyvää suhdetta, minä hullu ajattelin, että voisi saada molemmat...)

3. Jos henkilö on haluton esittelemään sinut uusille ihmisille puolisonaan.
      E (aina puhuu minusta vaimonaan, vaikka olen sanonut että se on turpakeikka jos vielä sanoo...)

4. Kun vierailet hänen luonaan tapaat aina samat ihmiset, hän ei esittele sinua uusille ihmisille.
      E (?? kun vielä vain vierailin tapasin aina uusia mamumiehiä... jostain kumman syystä mies ei enää haluatutustuttaa minua ystäviinsä...)

5. Jos hän keksii liudan tekosyitä ollakseen mahdollisimman paljon poissa luotasi.
      O(onko työ tekosyy?)

6. Kun hän kommunikoi kanssasi ja kertoo ymmärtävänsä, mutta kun kysyt jotakin hän esittää tyhmää ja teeskentelee, ettei enää ymmärrä sinua.
      E (mies ei ikinä sanoisi että ei ymmärrä jotakin asiaa hän "tietää kaiken")

7. Jos hän on haluton esittelemään sinut toisille perheenjäsenille.
      E (kaikille ja heti... hmmm epäilyttävää)

8. Jos suhteessanne kukaan ei kysele sinulta mitään kysymyksiä tai kysyjä tyytyy helposti vastauksiisi.
      EO ? (joku kysyy mutta ei ole heillä tapana kai udella tarkkoja yksityis kohtia jos tietävät ettei hyvin mene)

9. Jos hän kertoo olevansa halukas olemaan sinun kanssasi minkälaisissa olosuhteissa hyvänsä. Hän ei millään tavoin epäröi uuteen maahan asettumista.
      EO (hän oli jo asettunut tänne kun tavattiin joten suomeen muutto ei ollut niin pohdinnassa vaan muut suhteeseen liittyvät asiat)

10. Jos yrität tavoittaa häntä, kun ajattelet hänen olevan tavoitettavissa ja hän ei ole. Hän kehittelee tekosyitä miksi et pystynyt saamaan häneen yhteyttä. Kuten esim.: ei puhelinkorttia, matkapuhelin rikki, huonot puhelinyhteydet jne. (kääntäjän huomio: akku loppu ;) )
      E (aina se töistä löytyy, jos ei puhelimella pääse niin käyn töistä hakemassa... oikeestaan voisi muuttaa sinne taukohuoneeseen asumaan;D)

E (mulla ei ollu ees hääkakkua:()

12. Jos hän kertoo toisille ihmisille jättävänsä maansa muista syistä mutta ei siksi, ettäon mennyt naimisiin.
      E (kaikki tiesi naimisiin menosta)

13. Jos ensimmäisellä vierailullasi hänen perheensä esittää kuin he olisi tunteneet sinut pitkän aikaa. He voivat yrittää huijata sinua. Vie aikaa oppia tuntemaan toisensa. On eroa sillä, ovatko ihmiset vieraanvaraisia vai yrittävätkö huijata sinua.
      HMM... O (olivat kieltämättä epäilyttävän ystävällisiä!!!)

14. Jos henkilön käytös on muuttunut heidän lähdettyään omasta maastaan ja tullessa sinun maahasi. Hän tuntuu eri ihmiseltä.
      O (aina tuntuu eri ihmiseltä)

15. Jos hän ei vaatinut aiemmin ja alkaa vaatia asioita saavuttuaan sinun maahasi. Hän saattaa alkaa vaatia asioita, joista sinä et ajatellut hänen välittävän.
      O (joitakin juttuja on ollut uskontoon liittyen mutta aika pinnallisia)

16. Jos hän ei ole kiinnostunut mistään. Kun ehdotat menemistä jonnekin, hän ei todellakaan ole kiinnostunut lähtemään.
      O (aina vaan kotona möllöttää töiden jälkeen joskus vaan käydään syömässä!)

17. Jos hän yrittää pysyä poissa luotasi keksimällä järjettömiä tekosyitä.
      O (jos työ on miesten tekosyy)

18. Kun hän on sinun kotimaassasi ja alkaa vastaanottaa epätavallisen paljon puheluita. Jos hän on puhelimessa, kun astut huoneeseen, hän lopettaa puhelun.
      O (ei lopeta puheluita mutta suomalaisittain ajateltuna niitä tulee paljon)

(??? ne on miehellä ja kansiossa niin että myös minä voin niitä katsoa)

20. Jos hän kertoo olevansa jossain paikassa ja sinulle selviää, ettei olekaan ja hän alkaa keksiä tekosyitä.
      E (yleensä on sellä missä sanoo olevansa)

21. Jos hän yrittää hoitaa suurimman osan yhteydenpidostaan muiden kanssa, kuten puhelut, s-postin ja kirjeenvaihdon, sinun tietämättäsi.

?? enhän minä sitä voi tietää.. minulla tosin on hänen maili tunnukset (itse antoi kun pitää asioita hoitaa) joten tuskin.

22. Jos hän ei ole kiinnostunut asioista, joita voisitte tehdä yhdessä, vaan on innokas tekemään asioita itsekseen.
      ??? O (johtuu varmaan avioeroaikeista ettei ole halua suunnitella yhteistä tulevaa;D)

23. Jos hän kertoo, ettei tunne täältä ketään, mutta kun hän on asettunut tänne hän löytää kauan kadoksissa olleen ystävän.
      E (ystäväpiiri oli sama koska oli ollut täällä jo kun tavattiin.)

24. Jos hän kertoo tuntevansa jonkun täältä ja yrittää viettää mahdollisimman paljon aikaa hänen/heidän kanssaan, viettää siellä yön, kertoen, että hänen täytyy pitää jostakusta huolta.
      E (kotona möllöttää joskus ahmalle kampee)

25. Jos henkilö ei ole sama henkilö, jonka olet tuntenut ja käyttäytyy hyvin erilailla. Hän kertoo sinun muuttuneen ja ettet ole enää se sama henkilö, jonka hän tunsi. Hän alkaa syytellä sinua.
      E Kai se on se sama tai enemmän oma ihtensä kuin alussa kuten minäkin.

26. Jos hän ei kommunikoi kanssasi, ja kun ihmettelet asiaa, hän kertoo kaiken olevan hyvin. Hän vaikuttaa kovin etäiseltä ja hänen ajatuksensa tuntuvat olevan muissa asioissa.
      E (voikun olisi hiljaa ja antasi minun murjottaa huoneessa)

27. Aviomiehenä tai -vaimona haluat partnerillesi parasta. Sinä haluat hänen tuntevan olonsa kotoisaksi uudessa maassa ja ympäristössä. Mutta hän vaatii, että hänen pitää päästä heti töihin. Se saattaa tarkoittaa, että hän valmistautuu suunnitelmansa käynnistämiseen.
      EO oli työt jo kun tuli? oisko pitäny kieltää menemästä ja jäädä rahatta?

28. Jos puolisosi on hyvin vähän tai ei lainkaan kiinnostunut olemaan kanssasi intiimisti. Mutta ennen tänne tuloaan se ei ollut ongelma.
      E kiinnostaa mutta ei niin paljon kuin minua... se taas johtuu muusta syystä. tosin nyt ei ole ollut mitään kuukauteen.

29. Hän on salaileva päivänsä kulusta ja kun kysyt kysymyksiä, hän loukkaantuu ja asettuu puolustuskannalle.
      E ("olin töissä, se ja se tyyppi kävi sitä ja sitä tehtiin plaaplaa, ostitko mehua?")

30. Jos hänellä on täällä sukulaisia ja hän viettää paljon aikaa heidän kanssaan, tai haluaa oleskella kauempana asuvien sukulaisten luona pitkiä aikoja kerrallaan.
      E

Nyt te viisaat laskekaa onko meillä huijaussuhde.. sillä ei sinänsä ole väliä koska minä tiedän että se on, ainakin jollakin tavalla ... Mies ei myönnä mutta ei kyllä aidoltakaan tunnu enää kaikki asiat, vaikka mies on töissä ja rakkaudesta mentiin ja mies kertoi kaikille, että on minun kanssa. niinpä niin.
      sillä ei ole väliä koska minä lakkasin rakastamasta ja mies ei nyt halua muka erota... ja paskat;D

Sutta ja lammasta ei saisi laittaa samaan häkkiin;D mutta kumpi oli kumpi, kumpi petti toisen luottamuksen ja rakkauden?
      on miehestä kyllä apuakin ollut, ja riesaa "kokorahan" edestä;D
      (puhun hänen elättinään, en elättäjänään, eli puhun hänen rahoistaan)

jos ei muuta hyvää voi miehestäni sanoa niin ainakin voin todeta, että jos monet maahan tulijat olisivat edes yhtään samalla tavalla ajattelevia ja yhtä järkeviä kuin hän niin monikulttuurinen suomi voisi toimia. (avio)Miehenä voi olla epäonnistunut mutta maahanmuuttajana ehdottomasti selviytyjä. ja sen olen hänelle itselleenkin sanonut mutta eipä se sitä osaa kohteliaisuutena ottaa, vaikka se tulee sydämestä.
      (ja sieltä ei enää miehelle mitään muuta tule:()

• Tuuty

Mun mielestä koko listan olisi voinut tiivistää noin kuuteen kohtaan. Mutta hauskahan tämä oli. Tulit kuvanneeksi aika yleispäteviä miehisiä piirteitä. Vastaavan voisi tehdä muuten naisistakin. Tässä kohdassa repesin täysin:

Mitä? Eikö hän saakaan pitää niitä? Tänään siivotessani ja mapittaessani äijän tekemiä sähkösopimuksia hänen kansioonsa, löysin sieltä kandityöhöni liittyvän paperin. Sabotaatiota! Hah hah!

• ajatus??

Tämä tarkoittaa sitä että, se puoliso ei pidä noita passia sun muita asiakirjoja kotona, vaan ne on jollain heidän perheenjäsenellään tai sukulaisilla täällä Suomessa. Hyvässä lykyssä se "vaimo" ei ole koskaan nähnyt kyseisiä asiapapereita. Koska näitä tapahtuu myös paljon, oli ihan hyvä varoitus. SIIS, SE EI TARKOITA, ETTÄ MIES PITÄISI OMASSA LAATIKOSSA NIITÄ PAPEREITA, YMMÄRTÄKÄÄ NYT HYVÄT IHMISET NOI VAROITUKSET KUNNOLLA, ÄLKÄÄ KOKO AIKA NIITÄ VÄÄNNELKÖ MITEN ITSE HALUATTE. JOS TEILLÄ EI OLE NOITA ONGELMIA, NIIN OK, MUTTA EI TÄÄLLÄ TARVITSE ANALYSOIDA HETI OMAA SUHDETTA, EI MEILLÄ OLE NOIN, NIIN EI OLE SITTEN MUILLAKAAN.

SUOMALAISEN NAISEN EI TARVITSE OLLA NOIN YKSINKERTAISEN TYHMÄ!

huippuhauska, vaikka asia tietenkin tärkeä

Sinusta ehkä hauska, mutta joidenkin mielestä ei varmaan ole hauska, mutta niin vaan se menee, ettei nähdä asioita pidemmälle, vaan kohdistuu siihen omaan turkkilaiseen äijään, ja kaikki muu jääkin sitten huomiotta.

• uhri2

Minulle tehtiin avioliittohuijaus, mutta kyseessä oli suomalainen mies. Lukekaa juttu Auervaarasta. Tunnusmerkistönä myös se, että hän ei paljasta itsestään mitään. Vei arvokkaimmat häälahjat heti panttilainaamoonkin. Repikäähän siitä. Henkilö vaikenee täysin, en kuulu hänen elämäänsä, en ole koskaan kuulunutkaan. Lukekaa uudelleen teksti avioliittohuijauksesta ettette joudu huijattaviksi. Jos tietäisitte kaiken, järkyttyisitte.

Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2283
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1714
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      305
      1251
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      915
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      726
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      652
    Aihe