EGR:n poisto

2.0 D

Mitenkähän tuon egr:n toiminnan estäminen vaikuttaa koneen kuntoon? Lähinnä ajattelin kannen kestävyyttä, koska egr:n tehtävänähän on alentaa palolämpötiloja. Jos nyt tulppaan tuon egr:n pois toiminnasta, niin palolämmöt kasvavat. Mahtaakohan kansi tykätä kyttyrää?

35

22281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Max

      Putsailee silloin tällöin imusarjaa ja antaa olla egr:n pelissä mukana.
      Mutta kannelle ei tapahdu mitään vaikka sen jostain syystä tukkiskin.

      • Avant

        Joopa joo, alapa nyt sitten silloin tällöin putsailemaan sitä imusarjaa. Ihan pikku hommahan se on, sarja vaan irti kaikkine tilpehööreineen (anturit, kaasulapän ohjaus, EGR:n kikkeet ym.). Ympäriltäkin joutunee varmaan purkamaan yhtä ja toista, että yleensä pääsee käsiksi kiinnitysmuttereihin. Ja takuukin varmaan säilyy ihan entisellään vaikka pikku remonttirane onkin vähän putsaillut.
        Vai tarkoititko, että putsailet sitä imusarjaa sen ollessa kiinni moottorissa. Varmasti tulee puhdasta ainakin siihen saakka mitä käsi yltää, entäs ne käyrät imuputket tai kannessa olevat kanavat ja venttiilit, saatko nekin putsattua tosta vaan vai saavatko ne olla tukossa. Mieluummin tukin sen EGR:n putken.


      • Anonyymi
        Avant kirjoitti:

        Joopa joo, alapa nyt sitten silloin tällöin putsailemaan sitä imusarjaa. Ihan pikku hommahan se on, sarja vaan irti kaikkine tilpehööreineen (anturit, kaasulapän ohjaus, EGR:n kikkeet ym.). Ympäriltäkin joutunee varmaan purkamaan yhtä ja toista, että yleensä pääsee käsiksi kiinnitysmuttereihin. Ja takuukin varmaan säilyy ihan entisellään vaikka pikku remonttirane onkin vähän putsaillut.
        Vai tarkoititko, että putsailet sitä imusarjaa sen ollessa kiinni moottorissa. Varmasti tulee puhdasta ainakin siihen saakka mitä käsi yltää, entäs ne käyrät imuputket tai kannessa olevat kanavat ja venttiilit, saatko nekin putsattua tosta vaan vai saavatko ne olla tukossa. Mieluummin tukin sen EGR:n putken.

        Ei saa tukkia kansi räjähtää


    • 1.9d

      Tuskin se kansi siitä EGR:n poistosta kyttyrää tykkää. Kannen lämpökuormahan on suurimmillaan täydellä kaasulla, jolloin EGR ei toimi.
      Sitäpaitsi EGR-venttiilit tulivat saastenormien takia, tyypillisesti samaan aikaan kun tuli hapetuskatti. EGR:n tarkoitus on vähentää typenoksideja pienentämällä ilmaylijäämää osakuormalla.

      • Toyisti

        myös pienentää kulutusta, joten jos sen poistat käytössä kulutus nousee vähän.


      • 1.9d
        Toyisti kirjoitti:

        myös pienentää kulutusta, joten jos sen poistat käytössä kulutus nousee vähän.

        Kertoisitko miten se EGR (dsl:ssä) pienentää kulutusta ?


      • Toyisti
        1.9d kirjoitti:

        Kertoisitko miten se EGR (dsl:ssä) pienentää kulutusta ?

        toimii siten, että pakokaasu syrjäyttää sylinteriin menevää ilman määrää, mikä vastaa sitä että moottorin tilavuus näennäisesti pienenee, ilmanmäärämittari mittaa pienentynyttä ilmanmäärää ja vähentää ruiskutusta -> moottorin ominaiskulutus pienenee hieman max. 10...15%. Jos autossa ei ilmanmäärämittaria mutta sähköisesti ohjattu EGR- homma toimii vielä jotenkin.
        Mitä kookkaampi kone sen isompi säästö.

        Ihan perinteisessä dieselissä hommasta ei taida olla kuin haittaa koska takaisinkytkentää ei ole.


      • uskomatonta
        Toyisti kirjoitti:

        toimii siten, että pakokaasu syrjäyttää sylinteriin menevää ilman määrää, mikä vastaa sitä että moottorin tilavuus näennäisesti pienenee, ilmanmäärämittari mittaa pienentynyttä ilmanmäärää ja vähentää ruiskutusta -> moottorin ominaiskulutus pienenee hieman max. 10...15%. Jos autossa ei ilmanmäärämittaria mutta sähköisesti ohjattu EGR- homma toimii vielä jotenkin.
        Mitä kookkaampi kone sen isompi säästö.

        Ihan perinteisessä dieselissä hommasta ei taida olla kuin haittaa koska takaisinkytkentää ei ole.

        Joo! Ja miksei sitten tukita koko puhtaan ilman tuloa ja ajeta pelkillä pakokaasuilla! Tällöinhän ilmamäärämittari näyttää, että ilmaa ei mene koneeseen ollenkaan, joten eihän sinne tartte polttoainettakaan syöttää. Ja näin meillä on ikiliikkuja, on se helppoa. ;)
        En kyllä heti usko, että mikään pakokaasujen puhdistussysteemi pienentää kulutusta vastaavaan moottoriin ilman ko. sydeemejä.
        Puhtaaseen ilmaan kun sekoitetaan paskasta ja lähes hapetonta pakokaasua niin ei se ainakaan hyötysuhdetta paranna. Joudut vain painamaan kaasua syvemmälle, jotta saisit samat tehot kuin puhdasta ilmaa poltettaessa. Jos siis ilmamäärämittarin ohittaa sama määrä puhdasta ilmaa, jolloin myös polttoainetta siis ruiskutetaan sama määrä niin miten se jo kerran poltettu pakokaasu parantaisi sylinterissä tapahtuvaa palamista.
        Itse tulppasin imusarjaan menevän EGR:n putken, jonka jälkeen ainoa havaittava ero aikaisempaan oli, että käynti 1000-1600 kierroksella hieman parani ja veto muuttui juoheammaksi, eikä kone ole niin herkkä sammumaan liikkeelle lähdettäessä. Kulutuksessa ero on mitätön, mutta sellainen mutu on että ei se ainakaan kasvanut.


      • Toyisti
        uskomatonta kirjoitti:

        Joo! Ja miksei sitten tukita koko puhtaan ilman tuloa ja ajeta pelkillä pakokaasuilla! Tällöinhän ilmamäärämittari näyttää, että ilmaa ei mene koneeseen ollenkaan, joten eihän sinne tartte polttoainettakaan syöttää. Ja näin meillä on ikiliikkuja, on se helppoa. ;)
        En kyllä heti usko, että mikään pakokaasujen puhdistussysteemi pienentää kulutusta vastaavaan moottoriin ilman ko. sydeemejä.
        Puhtaaseen ilmaan kun sekoitetaan paskasta ja lähes hapetonta pakokaasua niin ei se ainakaan hyötysuhdetta paranna. Joudut vain painamaan kaasua syvemmälle, jotta saisit samat tehot kuin puhdasta ilmaa poltettaessa. Jos siis ilmamäärämittarin ohittaa sama määrä puhdasta ilmaa, jolloin myös polttoainetta siis ruiskutetaan sama määrä niin miten se jo kerran poltettu pakokaasu parantaisi sylinterissä tapahtuvaa palamista.
        Itse tulppasin imusarjaan menevän EGR:n putken, jonka jälkeen ainoa havaittava ero aikaisempaan oli, että käynti 1000-1600 kierroksella hieman parani ja veto muuttui juoheammaksi, eikä kone ole niin herkkä sammumaan liikkeelle lähdettäessä. Kulutuksessa ero on mitätön, mutta sellainen mutu on että ei se ainakaan kasvanut.

        että et vaivaa päätäsi liikaa tämmöisillä asioilla ettei tule mössöt pihalle.


      • 1.9d
        Toyisti kirjoitti:

        että et vaivaa päätäsi liikaa tämmöisillä asioilla ettei tule mössöt pihalle.

        Ei tolla sun logiikalla pienene kuin teho ja todellisuudessa ei sekään koska ei sitä ruiskutus määrää tarvii osateholla yhtään pienentää vaikka pannaan p-kaasua imusarjaan. Siella on kyllä ihan tarpeeksi ilmaylijäämää (=happea.
        Vähän kannattais kerrata moottoriopin perusteita.


      • Toyisti
        1.9d kirjoitti:

        Ei tolla sun logiikalla pienene kuin teho ja todellisuudessa ei sekään koska ei sitä ruiskutus määrää tarvii osateholla yhtään pienentää vaikka pannaan p-kaasua imusarjaan. Siella on kyllä ihan tarpeeksi ilmaylijäämää (=happea.
        Vähän kannattais kerrata moottoriopin perusteita.

        eli ideahan on siinä että osakuormalla moottori on vähän niinkuin pienempi moottori, eli sun tapauksessa esim. 1900cm3-190cm3=1710 cm3 ja pienempi konehan kuluttaa vähempi. Säästöhän ei ole kovin suuri. Siis pakokaasuhan ei osallistu palotapahtumaan millään lailla vaan se syrjäyttää hapekasta ilmaa=iskutilavuus pienenee.


      • jaa
        Toyisti kirjoitti:

        toimii siten, että pakokaasu syrjäyttää sylinteriin menevää ilman määrää, mikä vastaa sitä että moottorin tilavuus näennäisesti pienenee, ilmanmäärämittari mittaa pienentynyttä ilmanmäärää ja vähentää ruiskutusta -> moottorin ominaiskulutus pienenee hieman max. 10...15%. Jos autossa ei ilmanmäärämittaria mutta sähköisesti ohjattu EGR- homma toimii vielä jotenkin.
        Mitä kookkaampi kone sen isompi säästö.

        Ihan perinteisessä dieselissä hommasta ei taida olla kuin haittaa koska takaisinkytkentää ei ole.

        Mikseikäs sitä ruiskutusmäärää voi pienentää osakuormalla jokatapauksessa? Jos en ihan mettässä oo, niin tyhjäkäynti kautta aikain on saatu aikaiseksi pienentämällä polttoainemäärä tarpeeksi pieneksi. Mäntä vetää joka imutahdilla aina saman määrän ilmaa ???


      • mersumies
        Toyisti kirjoitti:

        eli ideahan on siinä että osakuormalla moottori on vähän niinkuin pienempi moottori, eli sun tapauksessa esim. 1900cm3-190cm3=1710 cm3 ja pienempi konehan kuluttaa vähempi. Säästöhän ei ole kovin suuri. Siis pakokaasuhan ei osallistu palotapahtumaan millään lailla vaan se syrjäyttää hapekasta ilmaa=iskutilavuus pienenee.

        egr sotkee imusarjan ja esim. om60x mersun koneissa se lisää kulutusta. egr:n poisto poisti myös kaasuun vastaamisviiveen ja auto kiihtyy pirteämmin. Ilmaa ei mittaa kun kaasujalan ojentajalihas! Imusarja muurautuu umpeen paskasta, mulla on vielä hyvässä kunnossa kun 400tkm jälkeen on VAIN 3-5mm paskakerros imusarjan sisällä.


      • Toyisti
        jaa kirjoitti:

        Mikseikäs sitä ruiskutusmäärää voi pienentää osakuormalla jokatapauksessa? Jos en ihan mettässä oo, niin tyhjäkäynti kautta aikain on saatu aikaiseksi pienentämällä polttoainemäärä tarpeeksi pieneksi. Mäntä vetää joka imutahdilla aina saman määrän ilmaa ???

        pienempi kone vähemmän kuin iso kone kun ajetaan pienellä kuormalla, eli meneekö löpöä 1.9 koneessa kun ajetaan 60 km/h tasamaalla vai 3.0 konessa. Ideahan tuossa pakokaasun kierrätyksessä onpi se että se syrjäyttää sylinteriin tulevaa ilmaa osallistumatta itse palotapahtumaan=iskutilavuus pienenee puristuksien pysyessä samana tästä seuraa se pakokaasujen lämpötila laskee mistä seuraa hyötysuhteen paraneminen=vähemmän lämpöä pihalle. Koneen huipputehoon sillä ei ole vaikutusta koska EGR toimii vain osa teholla ja tietyllä kierros alueella. Edelleen painotan että säästö ei ole suuren suuri 2.0 koneessa tuskin desiäkään/100km.
        Järjestelmän primääritarkoitus on laskea pakokaasujen lämpötilaa ja näin typenoksiidit vähenevät mutta samalla koneen hyötysuhteen vähän parantuessä myös kulutus laskee. Se mihin imusarjan paskottuminen johtaa on sitten taas eri asia=vanhemmiten systeemistä on vain haittaa jos imusarja paskottuu -> suurilla mäntien nopeuksilla paska ahdistaa ilman pääsyä sylintereihin->teho laskee.

        Ehkä homma nyt aukenee paremmin.

        Ps. bensakoneessa saavutettava etu on huomattavasti suurempi, eikä imusarjakaan paskotu niin nopeasti.


      • Toyisti
        mersumies kirjoitti:

        egr sotkee imusarjan ja esim. om60x mersun koneissa se lisää kulutusta. egr:n poisto poisti myös kaasuun vastaamisviiveen ja auto kiihtyy pirteämmin. Ilmaa ei mittaa kun kaasujalan ojentajalihas! Imusarja muurautuu umpeen paskasta, mulla on vielä hyvässä kunnossa kun 400tkm jälkeen on VAIN 3-5mm paskakerros imusarjan sisällä.

        EGR lisääkin kulutusta kun imusarja paskottuu, mutta uutena välitön vaikutus positiivinen, mutta katsos nääs nää uudet suorasuihkutus dieselit ei ruiskuta kuin ilmanmäärään nähden sopivan määrän löpöä=ei savuta=ei paskaa imusarjaakaan ja kun kattikin toimii lopputulos on puhdas.


      • mersumies
        Toyisti kirjoitti:

        EGR lisääkin kulutusta kun imusarja paskottuu, mutta uutena välitön vaikutus positiivinen, mutta katsos nääs nää uudet suorasuihkutus dieselit ei ruiskuta kuin ilmanmäärään nähden sopivan määrän löpöä=ei savuta=ei paskaa imusarjaakaan ja kun kattikin toimii lopputulos on puhdas.

        Kyllä nämä 1.9tdi volkkarin koneet muuraa imusarjaa umpeen ihan yhtälailla vaikka moottoreissa on ilmamäärämittari. 400tkm ajetun tdi:n imusarja on onnettoman tukossa jos sitä ei koskaan ole putsattu. Moisista törkykasoista on ollut kuvia netissä. Saattaa se egr toimia ekat 150tkm niinkun on suunniteltu mutta ainoa järkevä tapa käyttää pakokaasun kierrätystä on tukkia ne alipaineletkut kuulilla ettei venttiili avaudu.


      • 1.9d
        mersumies kirjoitti:

        Kyllä nämä 1.9tdi volkkarin koneet muuraa imusarjaa umpeen ihan yhtälailla vaikka moottoreissa on ilmamäärämittari. 400tkm ajetun tdi:n imusarja on onnettoman tukossa jos sitä ei koskaan ole putsattu. Moisista törkykasoista on ollut kuvia netissä. Saattaa se egr toimia ekat 150tkm niinkun on suunniteltu mutta ainoa järkevä tapa käyttää pakokaasun kierrätystä on tukkia ne alipaineletkut kuulilla ettei venttiili avaudu.

        Taitaa syynä imusarjan paskasuuteen olla sekä EGR että kampikammio huohotuksen veto imusarjaan. Huohotin kun tuuppaa kosteata öljyhöyryä joka sitten kierrätyspakokaasun noella lämmöllä liimataan imusarjan seiniin.
        Oikein vanhassa & paljon ajetussa kannattaisi vetää huohotin letku suoraan ulkoilmaan, taitaa vaan olla laitonta eli ei kelpaa katsatuksessa (jos huomaavat).


      • Kalle
        Toyisti kirjoitti:

        pienempi kone vähemmän kuin iso kone kun ajetaan pienellä kuormalla, eli meneekö löpöä 1.9 koneessa kun ajetaan 60 km/h tasamaalla vai 3.0 konessa. Ideahan tuossa pakokaasun kierrätyksessä onpi se että se syrjäyttää sylinteriin tulevaa ilmaa osallistumatta itse palotapahtumaan=iskutilavuus pienenee puristuksien pysyessä samana tästä seuraa se pakokaasujen lämpötila laskee mistä seuraa hyötysuhteen paraneminen=vähemmän lämpöä pihalle. Koneen huipputehoon sillä ei ole vaikutusta koska EGR toimii vain osa teholla ja tietyllä kierros alueella. Edelleen painotan että säästö ei ole suuren suuri 2.0 koneessa tuskin desiäkään/100km.
        Järjestelmän primääritarkoitus on laskea pakokaasujen lämpötilaa ja näin typenoksiidit vähenevät mutta samalla koneen hyötysuhteen vähän parantuessä myös kulutus laskee. Se mihin imusarjan paskottuminen johtaa on sitten taas eri asia=vanhemmiten systeemistä on vain haittaa jos imusarja paskottuu -> suurilla mäntien nopeuksilla paska ahdistaa ilman pääsyä sylintereihin->teho laskee.

        Ehkä homma nyt aukenee paremmin.

        Ps. bensakoneessa saavutettava etu on huomattavasti suurempi, eikä imusarjakaan paskotu niin nopeasti.

        Hitto, sä olet sitkeä!! Siitä voitaisiin myöntää palkinto, tosin tyhmyyspisteet verottaa sen pois...

        Oletkos ajatellut asiaa näin: Iskutilavuus ei muutu, vaikka sinne työnnettäisiin sammakon pierua. Pakokaasut kyllä syrjäyttävät osan ilmasta, mutta edelleen männän täytyy puristaa kasaan kaikki kaasut, myös pakokaasut, ennenkuin palotapahtuma pääsee alkuun. Eli, kaasujen puristuksesta aiheutuvat häviöt on edelleen yhtä suuret, vaikka ilmamäärä onkin pienempi.

        Toiseksi: Pienemmän moottorin pienempi ominaiskulutus vaikkapa 20 kW tuottamiseen on pienempi, johtuen pienemmän moottorin pienemmistä kitkoista. Laakeripinnat, sylinterit, venttiilit yms. on pienempiä, joten kitka suhteessa tuotettuun tehoon on sama. Se, onko sylinterissä ilmaa vaiko pakokaasuja, sillä ei ole väliä.

        Joko menee jakeluun?? Ei ne pakokaasut pienennä iskutilavuutta, eikä kokoon puristettavan kaasun määrää, vaikutus on vain typen oksideihin. Koko kierrätysventtiiliä ei käytettäisi, ellei se olisi halpa päästöjen vähentämismenetelmä.


      • mersumies
        1.9d kirjoitti:

        Taitaa syynä imusarjan paskasuuteen olla sekä EGR että kampikammio huohotuksen veto imusarjaan. Huohotin kun tuuppaa kosteata öljyhöyryä joka sitten kierrätyspakokaasun noella lämmöllä liimataan imusarjan seiniin.
        Oikein vanhassa & paljon ajetussa kannattaisi vetää huohotin letku suoraan ulkoilmaan, taitaa vaan olla laitonta eli ei kelpaa katsatuksessa (jos huomaavat).

        Se huohotuspaska tekee siitä nokipölystä semmosta purkkaa mikä tarrautuu imusarjaan. Pitäs irrottaa koko imusarja että sais puhdistettua, paikallaan ei voi putsata kun paskaa saattaa lähteä väärään suuntaan..


      • Toyisti
        Kalle kirjoitti:

        Hitto, sä olet sitkeä!! Siitä voitaisiin myöntää palkinto, tosin tyhmyyspisteet verottaa sen pois...

        Oletkos ajatellut asiaa näin: Iskutilavuus ei muutu, vaikka sinne työnnettäisiin sammakon pierua. Pakokaasut kyllä syrjäyttävät osan ilmasta, mutta edelleen männän täytyy puristaa kasaan kaikki kaasut, myös pakokaasut, ennenkuin palotapahtuma pääsee alkuun. Eli, kaasujen puristuksesta aiheutuvat häviöt on edelleen yhtä suuret, vaikka ilmamäärä onkin pienempi.

        Toiseksi: Pienemmän moottorin pienempi ominaiskulutus vaikkapa 20 kW tuottamiseen on pienempi, johtuen pienemmän moottorin pienemmistä kitkoista. Laakeripinnat, sylinterit, venttiilit yms. on pienempiä, joten kitka suhteessa tuotettuun tehoon on sama. Se, onko sylinterissä ilmaa vaiko pakokaasuja, sillä ei ole väliä.

        Joko menee jakeluun?? Ei ne pakokaasut pienennä iskutilavuutta, eikä kokoon puristettavan kaasun määrää, vaikutus on vain typen oksideihin. Koko kierrätysventtiiliä ei käytettäisi, ellei se olisi halpa päästöjen vähentämismenetelmä.

        miten ne typenoksiidit vähenevät kun tunnut olevan oikea "asiantuntija".


      • Kalle
        Toyisti kirjoitti:

        miten ne typenoksiidit vähenevät kun tunnut olevan oikea "asiantuntija".

        Typen reagoiminen happeen , ja etenkin reagoimisnopeus on riippuvainen mm. lämpötilasta.


      • Toyisti
        Kalle kirjoitti:

        Typen reagoiminen happeen , ja etenkin reagoimisnopeus on riippuvainen mm. lämpötilasta.

        palotapahtuman lämpötila laskee, niin paraneeko hyötysuhde vai ei?
        (vinkkinä mitä taloudellisempi dieseli tai bensa sen vähempi hukkalämpöä)


      • Toyisti kirjoitti:

        myös pienentää kulutusta, joten jos sen poistat käytössä kulutus nousee vähän.

        Moottorin uudelleen ohjelmoinnin yhteydessä (tahtotilana lisää voimaa) useasti tuo EGR disabloidaan, jotta saadaan enemmän tehoa ulos, enemmän happea->voi ruiskuttaa enemmän ilman savutusta. Se luonnollisesti lisää kulutusta, mutta toisaalta uusi ohjelmointi (ruiskutuskartta, ahtopaineet) myös optimoi moottorin toimintaa, joten menee aika plusmiinusnolla. Jos noiden lisäksi Euro 4/4 standardin autosta poistaa DPF:än (menee K-arvojen puolesta katsastuksesta heittämällä läpi), putoaa kulutus jopa. Tuo DPF tuppaa ahdistamaan konetta jonkin verran. Aikaisempi rinkulani 3.0tdiq 300hp/650Nm kulki helposti alle 5l/100km kulutuksella maantienopeuksissa.
        VAG konsernin autoissa tuppaa tuo EGR-venttiili myös ajan mittaa kilahtaa sottaamisen lisäksi, joten sekin hyvä syy poistaa se käytöstä. Ainoa haittapuoli on moottorin huonompi lämpeäminen talviaikaan. Jos päästöjen vähentäminen on lähellä sydäntä niin älä lue tätä...


      • Anonyymi
        uskomatonta kirjoitti:

        Joo! Ja miksei sitten tukita koko puhtaan ilman tuloa ja ajeta pelkillä pakokaasuilla! Tällöinhän ilmamäärämittari näyttää, että ilmaa ei mene koneeseen ollenkaan, joten eihän sinne tartte polttoainettakaan syöttää. Ja näin meillä on ikiliikkuja, on se helppoa. ;)
        En kyllä heti usko, että mikään pakokaasujen puhdistussysteemi pienentää kulutusta vastaavaan moottoriin ilman ko. sydeemejä.
        Puhtaaseen ilmaan kun sekoitetaan paskasta ja lähes hapetonta pakokaasua niin ei se ainakaan hyötysuhdetta paranna. Joudut vain painamaan kaasua syvemmälle, jotta saisit samat tehot kuin puhdasta ilmaa poltettaessa. Jos siis ilmamäärämittarin ohittaa sama määrä puhdasta ilmaa, jolloin myös polttoainetta siis ruiskutetaan sama määrä niin miten se jo kerran poltettu pakokaasu parantaisi sylinterissä tapahtuvaa palamista.
        Itse tulppasin imusarjaan menevän EGR:n putken, jonka jälkeen ainoa havaittava ero aikaisempaan oli, että käynti 1000-1600 kierroksella hieman parani ja veto muuttui juoheammaksi, eikä kone ole niin herkkä sammumaan liikkeelle lähdettäessä. Kulutuksessa ero on mitätön, mutta sellainen mutu on että ei se ainakaan kasvanut.

        kulutus pieneni omassa pakussa 1,5-2L/100km


    • prominenssi

      Tämä on tutkittua faktatietoa, ei miltää kotipihan harrastelijoilta vaan alan asiantuntijoilta.

      Pakokaasujen takaisinkierrätyksessä on se ongelma, että sylinterien täyttöaste huononee, koska imuilman sekaan sotketaan kuumaa ja palamiskelvotonta pakokaasua. Takaisinkierrätetty pakokaasu hidastaa uuden seoksen palamista ja vie tilaa palamiskykyiseltä seokselta. Tämä aiheuttaa moottorin tehonlaskua ja lisää polttoainekulutusta.

    • plaaaah

      Tämä aihe on taas yksi naula diiselin arkkuun. Entisenä diiselistinä ja mm. Nyt käsittelyssä oleva aihe osui omaankin diiseliin, onneksi vaihdoin pois ja otin bensavehkeen.

      • Höphöphöpö

        Sulla ei koskaan ole ollutkaan dieseliä. Sen olet itsekin myöntänyt jo aiemmin. Trollailet täällä vain, kun muuta ei elämässäsi ole.


    • Anonyymi

      Joo mulla on nyt tommonen vanha käppänädiesel 1.9 psa kone. Alako parisataatuhatta tulemaan täyteen ja imuvenat ei kylymänä enää kaikki auennu no eiku venakoppaa auki ja imusarjan liotusta paskaa irtos 600g samalla vaihdoin ne kuppien alla olevat säätöpalat oikean mittasiin ja tulppasin egrn putken. Nyt on sitte kone piristyny kummasti kiihtyvyys parani ,kulutus laski , moottori käy pienemmillä kierroksilla 100 vauhdissa jos vertaa egrn ollessa käytössä.

      • Anonyymi

        "moottori käy pienemmillä kierroksilla 100 vauhdissa jos vertaa egrn ollessa käytössä."

        No nyt on kyllä jo todella erikoista jos egrn tulppaaminen vaikuttaa vaihteiston välityksiinkin...


      • Anonyymi

        Kerrotko miten on mahdollista tuossa moottorissa , että " imuvenat ei kylmänä enään kaikki auennu " . Ymmärrän itsekin hieman moottorin toimintaperiaatetta , mutta en tuota asiaa ymmärrä . Toinen asia olisi , miten moottorin kierrosluku muuttuu " 100 vauhdissa" jos vertaa egr.n ollessa käytössä .


    • Anonyymi

      Ranskalainen kulkuneuvo on yllätyksiä täynnä pulttien lukumääräkin on puolta pienempi kuin saksan tai japanin autoissa.

      • Anonyymi

        Kyllä ne näköjään analogiset kierroslukumittarit voi näyttää ihan vääriä kierroslukuja tai rengaskoko liian suuria tai pieniä nopeuksia , minusta se pakokaasun pukkaaminen taajamanopeuksilla sinne imusarjaan saa vain tuhoa aikaan niin moottorille sekä hiukkas-suodattimelle.


      • Anonyymi

        Kyllä tuossaki psa.1,9 moottorissa venttilikansi kolmella pultilla kiinni ja paljon silikoonia. Mutta aina kannattaa egr poistaa niin moottori toimii hyvin.


    • Anonyymi

      Ja sitten ajokieltoon...

    • Anonyymi

      Kaksi räjähtää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1139
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe