Mitä ajattelet Jumalasta?

anneli-elina

Tuli mieleeni tuo Apostoli Paavalin kaunis ylistys hänelle, joka on autuas ja ainoa valtias, kuningasten Kuningas Herrain Herra,jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valossa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä-
Hänelle olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. 1.TIM.6: 15, 16.

Niin ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt, ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.Joh.1:18.

Niin ei ole lopultakakaan mitään syytä ponnistaa ja pingoittaa ajatuksiaan käsittämään äärettömän Jumalan salaisuuksia.Poika on ilmoittanut hänet!
Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa. 2Kor.5:9.

Tosiaan,olihan juuri tämä sama pulma askarruttanut Filippuksenkin mieltä. Hänestä oli tuntunut siltä, että jos hän vain voisi nähdä Isän, hän olisi tyytyväinen.
Näytä meille Isä, hän pyysi Kristukselta, niin tyydymme.
Jeesus vastasi hänelle: Niin kauan aikaa olen ollut teidän kanssanne, etkä tunne minua Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: Näytä meille Isä?

Etkö usko, että minä olen Isässä, ja Isä on minussa? Niitä sanoja, joita puhun teille, en puhu itsestäni; vaan Isä, joka minussa asuu, tekee ne teot, ne ovat hänen.

Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja Isä on minussa.Joh.14:8.

Kristus oli täysin yhtä Jumalan kanssa. Minä ja Isä olemme yhtä, hän sanoi kerran, Joh.10:30.
Ja samoin hän sanoi: Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen,joka minut lähetti.

Joka näkee minut, näkee hänet, joka minut lähetti.Joh.12:44,45.

Lohduttavia sanoja! Näkymätön on ilmaissut itsensä. Ääretön on tehnyt itsensä selvästi käsitettäväksi.
Täydellä tiedon varmuudella voimme kääntyä Kristuksen puoleen.
Saamme ikäänkuin kosketella haavain jälkiä hänen käsissään ja kyljessään, ja sanoa Tuomaan lailla:
Minun Herrani ja minun Jumalani.

7

334

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hän on

näyttänyt meille kasvonsa ja tahtonsa.

• lakkiluke (ei kirj.)

...taustaa Kristinuskolle:

Jeesus-uskon juuria: Uskonnon- ja kulttuurihistoriallista taustaa Jeesuksen syntymälle ja kristologialle
      Idea neitseestä syntyvästä jumalan pojasta ja vapahtajasta, paimenista vapahtajan synnyttyä häntä tervehtimässä ja vapahtajan tappamisesta pelastuksen tähden ei ole ollenkaan uusi ja uniikki kristinuskon oppi. Kaikki nuo motiivit ovat vanhoja ja tunnettuja Lähi-idän uskonnollisessa perinteessä aina Kaksoisvirran maan korkeakulttuureihin asti.

Mesopotamiassa uskottiin, että Marduk niminen jumala loi sekä maailman että ihmiset tyhjyydestä, joka oli vailla muotoa (vrt. kristillinen käsitys luomisesta tyhjästä). Mardukin piti taistella kaaoshirviöitä vastaaan toteuttaakseen luomistyönsä ja jotta järjestys voittaisi kaaoksen (vrt. VT:n myyttiset kuvaukset Jumalan taistelusta kaaoshirviö Rahabia ja Leviathania vastaan). Mardukin piti taistella vuosittain järjestyksen palauttamiseksi, sillä järjestys väheni vuoden loppuun mennessä, sadonkorjuun mentyä ohi. Marduk taisteli jälleen kaaoshirviöitä vastaan, jotta luonto ei kuolisi pysyvästi, vaan jotta hän voisi uudistaa kukoistuksen maailmassa. Mardukin palvojien tuli auttaa Mardukia taistelussa aina uudenvuoden juhlassa, jota vietettiin 12 päivää puhdistaen itsensä kuluneen vuoden pahoista teoista ja uudistaakseen menettämänsä voiman.

Pahat teot siirrettiin ihmisten sijaiselle, joka oli syntipukki (vrt. mooseslainen pyhäkkökultti ja vuosittainen suuri sovituspäivä). Kuninkaan sekä koko kansan edestä vastasi kuninkaan syntipukki, jolle kuningas luovutti päiväksi kuninkuutensa kunnes syntipukki surmattiin, että syntipukki menisi kuninkaana Mardukin perässä tuonelaan taistelemaan Mardukin kanssa. Tämän vuosittaisen juhlan nimi oli Zagmuk-juhla.

Lähde The Xmas Story

Lisäksi sumerien jumala Inanna kuoli aina keväällä, siis pääsiäisen aikaan, kolmeksi päiväksi, jotta hän pelastaisi Tammuzin sekä ihmiset ja vielä luonnonkin. Osoittaakseen kiitollisuutta Inannan ja Tammuzin ylösnousemuksen tähden sumerit söivät elämän leipää ja joivat elämän viiniä.

Yleisiä motiiveja ja kristillistä Jeesus-uskoa muistuttavia rinnakkaisia uskomuksia liittyen jumalien poikiin ja vapahtaja-sekä opettajumaliin Lähi-idän ja antiikin uskonnollisuudessa ovat:

1. jumalan poika syntyy ihmeellisellä tavalla, monesti neitsyestä
      2. vapahtajan syntymä oli profeettojen ennustama
      3. tähti-motiivi: uusi tähti näyttäytyi vapahtajan syntyessä
      4. vierailu-motiivi: paimenet, enkelit tai viisaat miehet tulevat vierailemaan vapahtaja-lapsen luona
      5. vaino-motiivi: hallitsijat tavoittelivat vapahtaja-lasta tappaakseen hänet
      6. jumala ei ole stabiili, vaan jumalalla on kärsimysvaiheita ja jumala kuolee (myös positiivinen eskatologia: henkilökohtainen pelastus, ikuinen elämä jumaluuden kohtaloon riittien avulla
      vihkiytyneille ja paha ikuisuuskohtalo jumaluuden salaisuuksiin vihkiytymättömille)
      7. tuonelaan astuminen, kuolleista nouseminen, joskus juuri kolmantena päivänä ja joissain tapauksissa taivaaseen kohoaminen kuoleman jälkeen

Dionysos, Herkules, Adonis ja Mithra olivat syntyneet 25. päivä joulukuuta (joulun vietto ei palaudu uusitestamentilliseen aikaan, mutta hyvin kiintoisaa on, että vanhan kirkon aikaan Jeesuksen syntymäpäiväksi valittiin juuri 25.12, joka oli ollut kreikkalaisten tuntemien jumalan poikien syntymäpäivä.

Dionysoksen uskottiin olevan jumalan poika, nimittäin Zeuksen ja Persefoneen. Dionysos oli ensin hedelmällisyyden jumala kunnes hänestä tuli ihmissuvun puolesta kuoleva jumalan poika. Dionysos istui isänsä Zeun vieressä tämän valtaistuimella Zeun suuressa suosiossa.

• Hienoja uskonnon kuvauksia, tosin Kristinuskosta ne poikkeavat ratkaisevalla tavalla. Joten pidetään Kristinusko Kristinuskona ja erillään muista uskonnoista niinkuin se on aina ollut.

• lakkiluke ( ei kirj.)
        juhani1965 kirjoitti:

Hienoja uskonnon kuvauksia, tosin Kristinuskosta ne poikkeavat ratkaisevalla tavalla. Joten pidetään Kristinusko Kristinuskona ja erillään muista uskonnoista niinkuin se on aina ollut.

...toki keskustelupalstalla jutustella myös siitä, mistä Kristinusko oikeasti juontaa juurensa? Tai ainakin siitä, mihin Raamatun kertomukset monilta osin perustuvat? Miksi ei näin? Keskusteluahan Kristinuskosta ei näytä syntyvän, sen sijaan hirmuista väittelyä siitä, kuka uskoo oikein ja kuka väärin. Eihän se ole keskustelun tarkoitus.

Jos haluaa ymmärtää Kristinuskoa, kannattaa perehtyä muihin uskontoihinkin. Melkein kaikissa on sama perusajatus. Jos uskonnot asetetaan vastakkain ja jokainen puolustaa omaansa fundamentalistisesti, ei se ainakaan maailmanrauhaa edistä. Eikä Kristinuskon sisällä synny yhteisymmärrystä kun kirkot, lahkot ja pienimmätkin kuppikunnat väittelevät uskon oikeellisuudesta. Tämä koskee kaikkia uskontoja.

Ymmärrys siitä, että kaikki on loppujen lopuksi yhtä ja jokaisella on sama korkeampi voima, vain eri tavalla käsitettynä, näkyy olevan kovasti hakusessa. ...että tämmöisiä ajatuksia tänä iltana tulee mieleeni lueskeltuani muutamien ketjujen juupas-eipäs juttuja.

• varmaa onkaan

se, että Jumala elää. Jumalan Sanan kautta meidät luotiin ja se Sana kykenee meidät vapauttamaan ja tekemään terveeksi. Kenenkään ei tarvitse kummemmin ponnistella, sillä USKO riittää ja uskon myötä tapahtuu ihmeitä ja senkin uskon saamme lahjaksi Jumalalta.

Älkäämme kuulko heitä, jotka pyrkivät hävittämään elävän Jumalan tuntemisen ja Häneen kiinnittymisen.

• Hebr,

Hämmästys tulee olleen suuri kun näytetään meille Jumala.
      USKOKAA JA LUOTTAKAA RAAMATUN SANAAN SE ON JUMALAN SANAA.

Sillä; OLI.

2. Kor. 5:19

Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa eikä lukenut ihmisille viaksi heidän rikkomuksiaan; meille hän uskoi sovituksen sanan.

Ef. 1:4

Jo ennen maailman luomista hän on valinnut meidät Kristuksessa olemaan edessään pyhiä ja nuhteettomia Kristuksesta osallisina.

Ef. 1:11

Jumala on myös antanut Kristuksessa meille perintöosan, niin kuin hän oli suunnitellut ja ennalta määrännyt -- hän, joka saattaa kaiken tapahtumaan tahtonsa ja päätöksensä mukaisesti. [Room. 8:17; Gal. 4:7; Kol. 1:12]

Ef. 2:13

Mutta nyt Jumala on Kristuksessa Jeesuksessa, hänen veressään, tuonut lähelleen teidät, jotka ennen olitte kaukana hänestä.

Fil. 4:7

Silloin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ymmärryksen, varjelee teidän sydämenne ja ajatuksenne, niin että pysytte Kristuksessa Jeesuksessa.

1. Korinttolaiskirje 15

24 Sitten seuraa kaiken päätös, kun hän luovuttaa kuninkuuden Jumalalle, Isälle, kukistettuaan kaiken vallan, mahdin ja voiman. [Dan. 2:44, 7:14,27]

25 Kristuksen on näet määrä hallita, kunnes hän on saattanut kaikki vihollisensa jalkojensa alle.

27 Sillä "Jumala on alistanut hänen jalkojensa alle kaiken". Kun sanotaan, että kaikki on alistettu hänelle, tämän ulkopuolelle jää tietysti Jumala, joka itse on kaiken alistanut Kristuksen valtaan. [Ps. 8:7; Ef. 1:22; Hepr. 2:8]

28 Sitten kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, Poika, alistuu sen valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea.

• jeesus = not true

Minun mielestäni jeesusta ei ole ollut olemassa. Ja miksi ajatellaan että jeesus oli valkoinen ? hänen kotimaassaanhan on enimmäkseen mustia ihmisiä, eli fuck logic

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      60
      3729
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      87
      3118
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      69
      2326
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      14
      1530
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      65
      1319
    6. Mikä tekee naisesta

Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      87
      1179
    7. Varusmiehen kuolema

Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      29
      1039
    8. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1001
    9. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      55
      975
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      47
      962
    Aihe