sodan ajan jalkaväkiprikaatin kokoonpano

kiitollinen

Mikä oli jatkosodan jalkaväkiprikaatin kokoonpano? Miten se erosi rykmentin kokoonpanosta? Kolme vai neljä jv-pataljoonaa? Tykistö? Huolto? Konekiväärijoukkueet, pioneeriosastot, pst?
Jostakin luin, että kun niitä perustettiin lopputuloksena oli jonkinlaisia rykmentin ja divisioonan sekamuotoja, tai rykmenttejä lisäosilla tai kevennettyjä rykmenttejä yms. Ota tuosta nyt selvää. Olen kiitollinen tiedoista jo etukäteen!

3

1140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • prikaatissa

oli esikunnan ja esikuntakomppanian lisäksi neljä pataljoonaa sekä kevyt ja raskas patteristo. Erillisyksiköitä olivat jääkärikomppania, tykkikomppania, kranaatinhetinkomppania, viestikomppania, pioneerikomppania ja huoltokomppania.Kokonaisvahvuus oli noin 6300 miestä.

Prikaati oli perusyhtymä. Se vastasi vahvuudeltaan suunnilleen puolta toista perusyhtymää, divisioonaa. Prikaateja oli kesällä -44 kaikkiaan viisi kappaletta numeroiltaan 3,15,19, 20 ja 21.Erikseen oli jääkäri- ja panssariprikaatit, jotka kuuluivat panssaridivisioonaan sekä vielä Ratsuväkiprikaati.

Joskus muodostettiin tilapäisprikaateja tiettyä sotatointa varten.

• Tässäpä jotain

Tuossa on karkeasti esitettynä eri yhtymien vahvuuksia.

http://www.joensuu.fi/mekri/sotahistoria/vahvuudet.htm

Tarmo Metsälän kirja, Isänmaan puolesta, Gummerus Kustannus, syyskuu 2002. ISBN 951-20-6162-7, on hyvä lähdeteos selviteltäessä yhtymien kokoonpanoja ja taistelupaikkoja. Siitä löytyy kaikkien divisioonien ja yhtymien sotatiet, karttakuvin esitettynä, ja kokoonpanot aina erillisiä pataljoonia myöten. Se on erinomainen lähde- aputeos kaikille sotahistorian selvittelijöille.

Esimerkiksi vaikkapa 19. Prikaati sivulta 154 ja vuoden 1944 kokoonpanossa:

4 kpl jv-pataljoonia I II III IV
      Kev.Psto 14
      Kev.Psto 19
      Rask.Psto 39
      PionK/19.Pr
      Huoltoj.

Suurimmat poikkeamat eri prikaatien kokoonpanoissa näyttää olleen juuri tykistön osalta. Osassa oli raskas patteristo yhden tai kahden kevyen patteriston lisäksi. 21.Pr:ssa näyttää olleen vain Rask.Psto 41 ainoana tykistön osana ja 3.Pr:ssa näyttää olleen vain Kev.Psto 23 tykistönä.

• voitiin alistaa

vahvennuksia tai ottaa osia muualle. Sitä sanotaan taistelujaotukseksi. Esimerkiki 3.prikaatin tykistöön kuului myös RsPsto 33 elimellisesti. Erilliskomppanioita ei kaikkiin riittänyt täyttä määrää henkilöstöpulan takia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      252
      2672
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      17
      2187
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      328
      1912
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      103
      1639
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      90
      1566
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      200
      1260
    7. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      1210
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      25
      1131
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      50
      1093
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      73
      1036
    Aihe