KYNNET & ravintola alan työ?! kynsien pituus?

saako olla

Hei!
Olen ottamassa rakenne kynsiä ja osa-aikainen työsuuhteeni kioskilla/pikaruoka kioskilla on alkamaisillaan, Tietääkö kukaan onko rakennekynnet jollain yleisellä kielletyllä listalla hygienia syista? (Saattaa myös usein riippua myös esimiehestä/ ketjun omista säännöistä.)
eiväthän ne todellisuudessa kuitenkaan ole epähygienisempia kuin omatkaan kynnet? :)

Voiko kynsien pituuteen vaikuttaa niitä otettaessa tai voiko niitä ite viilata lyhemmiksi? :)

12

7906

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse vaikuttaa

      kynsiesi pituuteen jo niiden laittovaiheessa. Itse jos lyhennät niin vain viilaamalla ei saksilla tai kynsileikkureilla.
      Itse kävin viime lauantaina Järvenpään Hesburgerissa ja enemmän minua huoletti myyjien "pakkoliikkeet", poika hipaisi vasemmalla sormellaan vasemman sieraimen aukkoa ja jatkoi taas töitään. Nuori neiti sipaisi jatkuvasti hiuksia pois kasvoiltaan ja siveli sormillaan kasvojaan kuunnelleessaan asiaksta. Nyt ei maistu enää edes pikaruoka.

    • ..............................

      Tuskin ne sen enempää "pöpöjä" kuin luonnonkynsikään kun kynnet pidetään prima-kunnossa eivätkä repsota kotihuollon sekä säännöllisen huollon liikkeessä avulla...

      Asiakkaana minua kyllä enempi kauhistuttaa löytää juuri ostetun "murkinan" joukosta syodessä työntekijän irronnut rakennekynsi!

      • ne aivan

        aiheetta on kielletty usemmissa sairaaloissa työntekijöiltä.USAssa oli muutama saanut leikkauksessa pöpön joka paikallistettiin juuri rakennekynsistä lähteneeksi (vaikka oli suojahanskat).
        Aika lailla saat olla niitä alusia kynsiharjalla pesemässä että saat ne töhkät sieltä pois. Ja kun rakennekynsi hiemankin irtoaa reunastaan alle menee likaa.


      • .....................
        ne aivan kirjoitti:

        aiheetta on kielletty usemmissa sairaaloissa työntekijöiltä.USAssa oli muutama saanut leikkauksessa pöpön joka paikallistettiin juuri rakennekynsistä lähteneeksi (vaikka oli suojahanskat).
        Aika lailla saat olla niitä alusia kynsiharjalla pesemässä että saat ne töhkät sieltä pois. Ja kun rakennekynsi hiemankin irtoaa reunastaan alle menee likaa.

        Leikkaussali on hieman eri kuin ravintola...
        steriiliys ja hygienia kaksi aivan eri asiaa!

        Luulen kyllä että useimmat työnantajat kieltävät niiden käytön kyllä siksi että voivat huomaamatta hektisessä työssä irrota ja löytyä juuri onnettomasti asiakkaan ruuasta.


    • antaa Sinulle vastauksen

      Luotettavimman vastauksen saat paikkakuntasi terveystarkastajalta.

    • kokenut kynsien omistaja

      Minulla ollut rakennekynnet kohta puolitoista vuotta. Ravintola alalla olen ja voin suositella lämpimästi rakennekynsiä. Itse en mistään hinnasta ottaisi omia luonnon kynsiä enään näiden jälkeen. Hyvin hoidettuna ja huollettuna ne ovat koko ajan siistit ja huolettomat. Antavat sinusta siistin ja huollitellun yleisvaikutelman toisin kuin liuskoittuneet tai pureskellut luonnonkynnet. Näitä näkee. ongelmia ei ole ollut päin vastoin Kynnet kestävät halkeamatta ja ovat KAUNIIT!!! Monta kertaa saanut myöskin asiakkaiden kehuja jolloin olen lämpimästi suositellut tekijääni.. :)

      • imelda

        turhan kärkkäästi sanottu luonnonkynsiä vastaan. Ihan samalla tavalla hyvin hoidetut, muotoon viilatut ja kauniisti lakatut luonnonkynnet antavat siistin ja huolitellun vaikutelman, toisin kuin ylikasvaneet, reunoiltaan rispaantuneet ja kipeästi huoltoa kaipaavat rakennekynnet. Molempia näkee. Molemmat kaipaavat hoitoa, huoltoa ja hellyyttä.


    • VASTAUKSISTA

      Nyt voin melko rauhallisin mielin mennä huomenna töihin uusien kauniiden kynsieni kanssa :)

    • löytyy netistä

      905/2007


      15 §
      Henkilökohtainen hygienia

      Henkilöllä, joka elintarvikehuoneistossa käsittelee pakkaamattomia helposti pilaantuvia elintarvikkeita, tulee olla riittävä suojavaatetus. Siihen kuuluvat asianmukainen työpuku, hiukset peittävä päähine sekä ainoastaan elintarvikehuoneistossa käytettävät jalkineet.

      Henkilö, jonka tiedetään tai epäillään kantavan elintarvikkeiden välityksellä tarttuvaa tautia taikka jolla on kuumetta tai vatsatauti, ei saa käsitellä pakkaamattomia helposti pilaantuvia elintarvikkeita elintarvikehuoneistossa. Tällaisia elintarvikkeita ei saa käsitellä myöskään henkilö, jolla on tulehtunut haava, rakennekynsi, lävistyskoru tai muita koruja, jos niitä ei voi suojavaatetuksella peittää. Sama koskee myös muita pakkaamattomia elintarvikkeita käsitteleviä henkilöitä, jos edellä mainitusta seikoista saattaa aiheutua elintarvikehygieenisiä riskejä.

      • ogyiijooooo

        Heh, heh, hee! Kuinkakohan moni kioski-grilli työnteijä käyttää töissä eri jalkineita kuin vapaa-ajalla? Jotkut tietysti varmasti mukavuussyistä (seisomatyö), mutta tuskin siksi, että terveysviranomainen niin määrää.

        No, kioski-grilliä ei kai lasketakaan elivtarvikehuoneistoksi, vaan tuo edellinen koskee lähinnä esm. lihan pakkaamoja jne.

        Olis kyllä kiva nähdä Ärrän tädit ja sedät hiukset suojaava huppu päässä duunissa!

        Ehkäpä tässäkin on terveen järjen käytö sallittua. Alkuperäiselle kysyjälle: Voit varmasti AIVAN huoletta olla työpaikassasi.


      • että ihan huoletta
        ogyiijooooo kirjoitti:

        Heh, heh, hee! Kuinkakohan moni kioski-grilli työnteijä käyttää töissä eri jalkineita kuin vapaa-ajalla? Jotkut tietysti varmasti mukavuussyistä (seisomatyö), mutta tuskin siksi, että terveysviranomainen niin määrää.

        No, kioski-grilliä ei kai lasketakaan elivtarvikehuoneistoksi, vaan tuo edellinen koskee lähinnä esm. lihan pakkaamoja jne.

        Olis kyllä kiva nähdä Ärrän tädit ja sedät hiukset suojaava huppu päässä duunissa!

        Ehkäpä tässäkin on terveen järjen käytö sallittua. Alkuperäiselle kysyjälle: Voit varmasti AIVAN huoletta olla työpaikassasi.

        Työnantajalla oikeus kieltää niiden käyttö sekä uudelle työntekijälle varmasti talon säännöt kerrottu suositellusti esim. kirjallisessa muodossa. Jos pitkä työsuhde, voi työnanataja myös antaa uusia ajanmyötä esim. hygieniaan tulevia muutoksia ja ohjeistuksia, joita työntekijoiden noudettava.

        Huoletta voi siis olla jos työnantaja ei niitä kiellä.

        Onhan tupakkaankin jo useat tehneet työnantajina "talon lakimuutokset" eli eivät salli tupakointia työaikana eikä työpaikalla, vaikka ehkä menneinä vuosia väki saikin sauhutella jossain erikseen osoitetulla tupakointipaikalla.


    • Anonyymi

      Jos joku muukin nyt vielä sattuu googlailemaan, niin aattelinpa mainita, että tähän saisi helpommin vastauksen suoraan työnantajalta.

      Itse googlailin onko omien luonnollisten kynsien pituuden suhteen mitään rajaa, kun tänään lohkesi yksi melko pitkistä luonnollisista kynsistäni työpaikalla, vaikkakaan ei ruoanlaittoon liittyvässä tilanteessa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      76
      5715
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe