AUSTRALIA

austaups

Haluaisin lähteä au pairiksi Australiaan, mutta olen miettinyt työluvan saantia. Tietääkseni työlupa on aika vaikea saada, enkä haluaisi lähteä sinne laittomasti ikään kuin lomailemaan perheen luoksi 7-8 kuukaudeksi.

1. Kuinka helposti/vaikeasti olette saaneet työluvan Australiaan?

2. Kuinka paljon ennen au pairiksi lähtöä sitä tulisi anoa?

3. Mistä työlupaa voi anoa?

4. Anooko työluvan au pair itse vai host-perhe?

5. Saako työluvan helposti, jos on tiedossa perhe, johon on menossa?

6. Täytyykö Australiaa varten tietää jotain muuta erityistä?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

23

4517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hildur

      1. Kuinka helposti/vaikeasti olette saaneet työluvan Australiaan?
      * Minulla ei ole vielä Working Holiday -viisumia, mutta olen kuullut että helposti sen saa, ja hinta on n. 140 €.

      2. Kuinka paljon ennen au pairiksi lähtöä sitä tulisi anoa?
      * Sen voi saada jo vuorokaudessakin, mutta ehdottaisin ainakin kuukautta ennen ihan varmuuden vuoksi.

      3. Mistä työlupaa voi anoa?
      * Ainoastaan Australian hallituksen sivuilta ('Visas') ja se maksetaan luotolla.

      4. Anooko työluvan au pair itse vai host-perhe?
      * Au pair itse, maksamisesta voi sitten neuvotella perheen kanssa..

      5. Saako työluvan helposti, jos on tiedossa perhe, johon on menossa?
      * Saa saa, ei liity siihen.

      6. Täytyykö Australiaa varten tietää jotain muuta erityistä?
      * Eipä nyt tule mieleen. Käypäs katsomassa esim. www.dundernews.com ja http://www.saunalahti.fi/~ssandhol/paikallis/ (Suomi-Australia -yhdistysten liitto ry)!

      Netistä löytää tietoa, kunhan vain viitsii etsiä. ;)

      • mä mä..

        Minullakin olisi muutama kysymys, nyt kun näin ajankohtainen ja mielenkiintoinen aihe osui silmiini.

        1. Kuinka kauan työlupa on voimassa?

        2. Oikeuttaako työlupa kaikkiin mahdollisiin töihin?

        3. Onko teidän muiden host-perheet kustantaneet työlupanne?

        4. Onko työlupa samanlainen kuin Yhdysvaltojen työlupa?

        Tietoa varmaan kyllä löytäisi netistä, mutta vaikka olen yrittänyt sitä etsiä, en ole löytänyt kaikkiin kysymyksiini vastausta.


      • loma?

        Minkä takia täytyy ottaa Working Holiday -lupa, sillä eihän au pair ole lomalla vaan ihan oikeissa töissä? Onko muunlaisia työlupia olemassa au paireille?


      • Hildur
        loma? kirjoitti:

        Minkä takia täytyy ottaa Working Holiday -lupa, sillä eihän au pair ole lomalla vaan ihan oikeissa töissä? Onko muunlaisia työlupia olemassa au paireille?

        Working Holiday on työlupaviisumi, jonka avulla on oikeutettu myös opintoihin joksikin aikaa. Sen kanssa voi toki tyytyä myös pelkkään lomailuun ja hengailuun, jos vaan budjetti sallii.

        Käykää lukemassa Australian hallituksen sivuilta !! Sieltä löytyy kyllä kaikki tieto.

        1. Kuinka kauan työlupa on voimassa?
        * Tasan vuoden. Ja samassa työpaikassa saa olla siis sen 6 kk.

        2. Oikeuttaako työlupa kaikkiin mahdollisiin töihin?
        * Kyllä. Harvemmat varmaan vaan ottaa ydinfyysikkoa työskentelemään vaan puoleksi vuodeksi..

        3. Onko teidän muiden host-perheet kustantaneet työlupanne?
        * En tosiaan ole vielä ausseissa, mutta mun perhe ei tule sitä ainakaan kustantamaan. Yleensä lennot ja työluvat menee aupparin itsensä maksettaviksi, kun noin kauas lähdetään.

        4. Onko työlupa samanlainen kuin Yhdysvaltojen työlupa?
        * En ole perehtynyt Yhdysvaltojen työlupiin, joten vaikea sanoa.


    • ei ole Työlupia

      On vaan työntekoon oikeuttavia viisumeita
      Tuo WH on sinulle ainoa mahdollisuus, mutta älä missään vaiheessa kerro kenellekään oli se sitten viisumia hakiessa tai Australiaan saapuessasi, että olet tulossa tänne tekemään au-pair hommia tai koko homma voi pysähtyä siihen.

      Australian valtio ei pidä au-pair hommista, koska niissä ei ole mitään työturvaa ja usein perheet eivät maksa kaikkia tai yhtään mitään laissa vaadittavia maksuja, kuten verot, eläkerahastot, vakuutukset etc...

      Pidä huoli myöskin, että se tulevalla isäntäperheelläsi on kaikki vakuutukset kunnossa myöskin sinulle. Normaali kotivakuutus ei korvaa yhtään mitään kun kerran olet töissä. Vaadi myöskin nähdä ne vakuutuspaperit ennenkuin edes lähdet matkaan jos työpaikka on tiedossa etukäteen.

      Australiasta olisi hyvä tietää moniakin asioita, mutta kun en tiedä minne päin Australiaa olet menossa, niin on hieman vaikeaa. Australiahan on suurempi kuin Eurooppa, joten on eri asioita eripuolilla mitä olisi hyvä tietää, ihan kuten asiat ovat varmasti erilaisia Italiassa ja Suomessa tai Irlannissa :)

      Joku jo viittasikin http://www.dundernews.com/ , josta varmaan saat hyvää tietoa, mutta ennenkuin kysyt sieltä yhtään mitään kokeile hakua ensin ja löydät valtavan määrän tietoa.
      Siellä joku pari päivää sitten hakikin "lasten hoitajaa" ja tarjoutui jopa maksamaan lennot Suomesta kaiken muun lisäksi.

      Oletko lähdössä ihan omin neuvoin vai jonkun Au-Pair järjestön kautta?

      Good Luck...

      • Hildur

        Tuossahan tuli jo jotain uutta minullekin, iso kiitos! Eli aupaireilu ei ole varsinaisesti laitontakaan, niin kuin jo alunperin oletinkin.

        Australiaan ei ole järjestötoimintaa aupparoinnin saralta, ainoostaan just backpacker -toimintaa. Eli omatoimimatka tulee kaikilla sinne lähtevillä olemaan.


      • Eihän toki
        Hildur kirjoitti:

        Tuossahan tuli jo jotain uutta minullekin, iso kiitos! Eli aupaireilu ei ole varsinaisesti laitontakaan, niin kuin jo alunperin oletinkin.

        Australiaan ei ole järjestötoimintaa aupparoinnin saralta, ainoostaan just backpacker -toimintaa. Eli omatoimimatka tulee kaikilla sinne lähtevillä olemaan.

        se ole laitonta, jos kaikki työnantajan ja työntekijän lailliset velvollisuudet tulee täytettyä, mutta suuri osa ei näin tee ja siksi Australian valtio ei siitä toiminnasta pidä koska suurimmaksi osaksi ihmiset tekevät sen juuri laittomasti.

        Kyllä niitä yrityksiä löytyy paljonkin, jotka yrittävät hoitaa au-paireja tännekin, mutta niihin ei todellakaan pitäisi koskea. He lupaavat kaiken mahdollisen, mutta eivät edes pysty hoitamaan sinulle viisumia ???


    • ehkä sinne

      Olen harkinnut lähteväni joko Australiaan tai Uuteen-Seelantiin au pairiksi. Tietääkö kukaan, onko Uudessa-Seelannissa samat työlupajutut ym. kuin Australiassa? Onko kenelläkään muutenkaan kokemusta Uudesta-Seelannista? Kuinka moni teistä noin kauas lähteneistä on maksanut itse lentonsa, sillä sehän tulee au pairin kukkarolle tosi kalliiksi (toki myös host-perheelle, mutta yleensä ihan köyhät perheet eivät edes hommaa au pairia)?

      • -nna

        Olen lähdössä Australiaan au-pairiksi ensi vuoden puolella, eikä ainakaan minun perheeni kustanna lentoja. Olen aivan päästäni pyörällä näiden viisumeiden kanssa 8) Pesti olisi 9-12kk pitkä, enkä ole oikein saanut selvyyttä millä viisumilla minun kannattaisi lähteä matkaan. Kuinka sitä valvotaan, ettei working holiday viisumilla työskentele 6kk pidempään samassa perheessä? Vai pitäisikö mennä vaan pitkälle "lomalle" perheen ystävänä/sukulaisena ja olla sitten hissuksiin siitä aupparoinnista.

        Kiitos jos joku jaksaa vastata, olen yrittänyt selvittää asiaa mutta tuntuu, että menee vaan entistä enemmän sekaisin sitä mukaa mitä enemmän tietoa saan hankittua :D


      • EPG
        -nna kirjoitti:

        Olen lähdössä Australiaan au-pairiksi ensi vuoden puolella, eikä ainakaan minun perheeni kustanna lentoja. Olen aivan päästäni pyörällä näiden viisumeiden kanssa 8) Pesti olisi 9-12kk pitkä, enkä ole oikein saanut selvyyttä millä viisumilla minun kannattaisi lähteä matkaan. Kuinka sitä valvotaan, ettei working holiday viisumilla työskentele 6kk pidempään samassa perheessä? Vai pitäisikö mennä vaan pitkälle "lomalle" perheen ystävänä/sukulaisena ja olla sitten hissuksiin siitä aupparoinnista.

        Kiitos jos joku jaksaa vastata, olen yrittänyt selvittää asiaa mutta tuntuu, että menee vaan entistä enemmän sekaisin sitä mukaa mitä enemmän tietoa saan hankittua :D

        Jos lahtee au pairiksia Australiaan ainoa vaihtoehto on toi Working Holiday viisumi. Olen itse lahdossa Ausseihin tammikuussa ja hankin viisumin jo kesalla. Sen saa TODELLA helposti netin kautta! Kylla senkin voi ilmoittaa etta menee au pairiksi, au pair/nanny tyo on yksi vaihtoehto listailla, missa luetellaan mita toita voi Working Holiday viisumilla tehda.
        Tietaakseni sita ei valvota ollenkaan onko yhdella tyonantajalla enemman kuin kuusi kuukautta! Itse aion olla yhdessa perheessa kokonaisen vuoden.


      • deryu
        EPG kirjoitti:

        Jos lahtee au pairiksia Australiaan ainoa vaihtoehto on toi Working Holiday viisumi. Olen itse lahdossa Ausseihin tammikuussa ja hankin viisumin jo kesalla. Sen saa TODELLA helposti netin kautta! Kylla senkin voi ilmoittaa etta menee au pairiksi, au pair/nanny tyo on yksi vaihtoehto listailla, missa luetellaan mita toita voi Working Holiday viisumilla tehda.
        Tietaakseni sita ei valvota ollenkaan onko yhdella tyonantajalla enemman kuin kuusi kuukautta! Itse aion olla yhdessa perheessa kokonaisen vuoden.

        mites kun mun sukunimessä on ä-kirjaimiä ja tossa hakemuksessa lukee että kirjaimet a-z. Mites nyt site kirjotan mun sukuminen sinne ? :)


      • diudiudiuuu
        deryu kirjoitti:

        mites kun mun sukunimessä on ä-kirjaimiä ja tossa hakemuksessa lukee että kirjaimet a-z. Mites nyt site kirjotan mun sukuminen sinne ? :)

        siellä sivuilla pitäis mun mielestä lukea miten jotkut kirjaimet kirjotetaan, ainakin kun ite hain viisumia.. mutta siis ä kirjoitetaan ae


      • Minnttu_
        diudiudiuuu kirjoitti:

        siellä sivuilla pitäis mun mielestä lukea miten jotkut kirjaimet kirjotetaan, ainakin kun ite hain viisumia.. mutta siis ä kirjoitetaan ae

        Allianssilla näyttää olevan joku uusi ohjelma minkä kautta pääsee auppariksi Ausseihin. Ei tokikaan voi olla puolta vuotta kauempaa. :)


      • ^minniee
        Minnttu_ kirjoitti:

        Allianssilla näyttää olevan joku uusi ohjelma minkä kautta pääsee auppariksi Ausseihin. Ei tokikaan voi olla puolta vuotta kauempaa. :)

        Minä olen harkinnut vakavasti hakemista siihen allianssin uuteen ohjelmaan. Se vaikuttasi hyvältä siksi, että voisin sitoutua työhön vuoden sijasta vain 6 kuukauteen ja ehtisin vielä palata keväällä kotiin lukemaan pääsykokeisiin.
        Tietenkin Allianssille pitäisi maksaa ''vähän ylimääräistä'' vielä lentolippujen ja muiden kulujen päälle :S Toisaalta silloin minulla olisi edes jokin taho, johon voisi ottaa yhteyttä, jos kaikki menisi aivan mönkään.
        Mitä mieltä olette, olisiko allianssi kautta aupairiksi Australiaan lähteminen fiksu valinta? :)


      • Laureniaaa
        ^minniee kirjoitti:

        Minä olen harkinnut vakavasti hakemista siihen allianssin uuteen ohjelmaan. Se vaikuttasi hyvältä siksi, että voisin sitoutua työhön vuoden sijasta vain 6 kuukauteen ja ehtisin vielä palata keväällä kotiin lukemaan pääsykokeisiin.
        Tietenkin Allianssille pitäisi maksaa ''vähän ylimääräistä'' vielä lentolippujen ja muiden kulujen päälle :S Toisaalta silloin minulla olisi edes jokin taho, johon voisi ottaa yhteyttä, jos kaikki menisi aivan mönkään.
        Mitä mieltä olette, olisiko allianssi kautta aupairiksi Australiaan lähteminen fiksu valinta? :)

        Mietin itsekin allianssia, mutta au pair worldistä löysin helposti ihanan perheen. Kaveeraan perheen nykyisen au pairin kanssa facebookissa ja äidin ja lasten kanssa olen jutellut skypessä, niin aika turvalliselta vaikuttaa. :) Onhan se enemmän hommaa itselle, mutta minusta se on myös kiva haaste. Ja jos perheen kanssa tulee ongelmia, niin aivan varmasti löydän muita hommia tai uuden perheen. Kyllä sitä itsekin selviää! :) Saahan järjestöstä tukea ja turvaa, että ei se mikään huono valinta ole. Onnea kaikkeen, ja jos haluat olla enemmän yhteyksissä, niin ilmottele! :)

        Mulla on lähtö viikon päästä, iiiiks! :D


      • fhjkkyrwe
        Laureniaaa kirjoitti:

        Mietin itsekin allianssia, mutta au pair worldistä löysin helposti ihanan perheen. Kaveeraan perheen nykyisen au pairin kanssa facebookissa ja äidin ja lasten kanssa olen jutellut skypessä, niin aika turvalliselta vaikuttaa. :) Onhan se enemmän hommaa itselle, mutta minusta se on myös kiva haaste. Ja jos perheen kanssa tulee ongelmia, niin aivan varmasti löydän muita hommia tai uuden perheen. Kyllä sitä itsekin selviää! :) Saahan järjestöstä tukea ja turvaa, että ei se mikään huono valinta ole. Onnea kaikkeen, ja jos haluat olla enemmän yhteyksissä, niin ilmottele! :)

        Mulla on lähtö viikon päästä, iiiiks! :D

        Mihin päin ausseja oot lähössä laureniaaa?


      • Laureniaaa
        fhjkkyrwe kirjoitti:

        Mihin päin ausseja oot lähössä laureniaaa?

        Adelaideen, ainaki aluks, ku perhe etsi au pairia 6 kuukaudeks ja oon siellä vuoden, että kattoo sitte minne päädyn loppu ajaks. :) Ootko ite ausseissa tai lähössä sinne, ja minne päin? :)


      • fhjkkyrwe
        Laureniaaa kirjoitti:

        Adelaideen, ainaki aluks, ku perhe etsi au pairia 6 kuukaudeks ja oon siellä vuoden, että kattoo sitte minne päädyn loppu ajaks. :) Ootko ite ausseissa tai lähössä sinne, ja minne päin? :)

        aa okei! :) mun ois tarkotus lähtee kuukauden päästä melbourneen.


      • Laureniaaa
        fhjkkyrwe kirjoitti:

        aa okei! :) mun ois tarkotus lähtee kuukauden päästä melbourneen.

        Oon tulossa Melbourneen marraskuun alussa. Jos olisit halunnu, niin oltais voitu kierrelle kaupungilla/bilettää illalla yhessä. :) Ilmottele jos kiinnostaa. :D


      • katrimainen
        Laureniaaa kirjoitti:

        Oon tulossa Melbourneen marraskuun alussa. Jos olisit halunnu, niin oltais voitu kierrelle kaupungilla/bilettää illalla yhessä. :) Ilmottele jos kiinnostaa. :D

        Heei! :) haluisitko kertoo mistä löysit perheen ja mitä kaikkia järjestelyjä oot joutunu tekee, itelle tarjottiin australiasta perhettä ja marraskuussa pitäis lähteä, mut en tiedä yhtään mitä kaikkee on vastassa :) [email protected]


    • maeemila

      heissaan! mulla ois kiinnostusta lähtee ausseihin aupairiksi mut en yhtään tiiä mistä osais ettii perhettä joka ois luotettava ja mukava.. ! et jos joku vois neuvoo mistä ees alkaa ettiin niitä niin helpottais kauheesti :)

    • heissan

      Moi! Haluisin lähteä ensi vuodeksi au pairiksi. Pitääkö olla täysi-ikäinen? Ja mistä sivuilta kannattaisi etsiä perheitä?

    • ...

      En jaksanut lukea koko viestiketjua joten päätin nyt sanoa yhden asian siltä varalta ettei asiaa ole vielä mainittu. Working Holiday viisumilla saa tehdä töitä mutta vain rajoitetusti ja kuluvan vuoden aikana jonka ajan viisumi on voimassa ei saa olla yhdessä ja samassa paikassa töissä. Se ei siis ole sama kuin työlupa. Hankin itse sellaisen n 3 vuotta sitten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      244
      2140
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1836
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      74
      1534
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      109
      1255
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1115
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1044
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      970
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe