Voiko omaa ominaishajua haistaa???

Kyllästynyt -92

Voiko ihminen haistaa omaa ominaishajuaan ja miten? Itse peseydyn hyvin joka päivä ja haisen silti niin voimakkaasti että haju leviää koko huoneeseen. En haista hajua mutta olen saanut kuulla siitä sen verran monelta taholta että ei ole kuvitelmaa. Minulla ei ole aavistustakaan mistä tämä "paskan" haju tulee tai minkälainen se on. Saan vaan aina kulla siitä. En haista edes vaatteissani miään erikoista. En uskalla keneltäkään kysyä mistä haju tulee niin olisiko jotain keinoa millä voisin itse haistaa sen? Voiko hengitys haista niin voimakkaasti että se leijailee koko huoneeseen?

75

34757

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jarionmun

Ympäristökin voi vaikuttaa, onko kotona raikasta vai tunkkaista jne. Esim mun yksi tuttuni haisee aina sen koiralle. :D
      Jos jatkuu niin mee lääkäriin, ehkä sulta puuttuu joku vitamiini.

• ihminen haiseekin!!

Kun parfyymi tms. sekoittuu tunkkaiseen ihmisen hajuun, tuloksena on ällöttävä ja läpitunkeva haju!

• Haissu KL

Ei ikävä kyllä voi tai en minä ainakaan ole keksinyt miten. Mulla on ihan sama ongelma. Olen myös saanut kuulla "vihlailuja" tuohon suuntaan..vaikka juuri about 1h sitten olisin käynyt suihkussa. Huoh...En ymmärrä.

En minäkään vaatteissani mitään haista..itseasiassa ne tuoksuvat hyvälle, kun suihkussa ramppaan ainiaan. Tämä tuntuu pieneltä ongelmalta, mutta vaikuttaa erittäin moneen asiaan.:(

• Kyllästynyt -92

Laitetaan tähän nyt vielä etä juon paljon vettä ja henkeni haisee niin että esim jos nuolaisen kättäni niin sylki haisee hieman, mutta muuten en sitä haista enkä usko että se voi olla koko huoneen täyttävä haju.

• listattuna:

-Hiukset
      -Suu/hampaat
      -Kainalot
      -Sukuelimet
      -Takapuoli

Pesetkö hiuksesi kunnolla sormenpäillä hangaten myös päänahan puhtaaksi, pää voi lemuta todella pahalle jos pesee hutaisten vain karvat.

Harjaatko hampaasi päivittäin kunnolla?

Pesetkö kainalosi päivittäin? Käytä antiperspiranttia jos hiki haisee. Normaali deodorantti ei auta.

Pesetkö alapääsi päivittäin huolellisesti?

Pyyhitkö takapuolesi kunnolla wc:ssä käynnin jälkeen. Voisit alkaa viimeistelemään puhtauden myös vesipesulla.
      ---
      Jos oheiset asiat eivät auta, silloin ruokavaliosi voi sisältää aineita jotka puskevat ihosi läpi. Tutki mitä syöt ja mikä voisi aiheuttaa hajun?

• Kyllästynyt -92

Kyllä pesen kaikki nuo mainitsemasi asiat kunnolla. En vain haista itse tätä hajua niin en tiedä mistä se tulee. Hikoilen myös aika paljon, mutta ainankaan kainalohiki ei haise, koska käytän absolut torria.

• VierailevaTähti

Minulle tuli vain tosta hiuspohjasta mieleen, että onko normaalia jos päänahka haisee heti suihkussakäynnin jälkeen jo vaikka pesisi hiukset kuinka hyvin. Minun päänahka alkaa haista jo tunnin päästä sen kunnollisesta pesusta. Huomaan hajun jos hieron sormiani päänahkaan ja haistan sitten sormiani niin ne haisevat kummalliselta, ei varsinaisesti kauhean pahalta. En haista hajua muuten kuin hieromalla sormia päänahkaan ja siitä irtoaa aivan kuin jotain töhnää.

• Toivo
        VierailevaTähti kirjoitti:

Minulle tuli vain tosta hiuspohjasta mieleen, että onko normaalia jos päänahka haisee heti suihkussakäynnin jälkeen jo vaikka pesisi hiukset kuinka hyvin. Minun päänahka alkaa haista jo tunnin päästä sen kunnollisesta pesusta. Huomaan hajun jos hieron sormiani päänahkaan ja haistan sitten sormiani niin ne haisevat kummalliselta, ei varsinaisesti kauhean pahalta. En haista hajua muuten kuin hieromalla sormia päänahkaan ja siitä irtoaa aivan kuin jotain töhnää.

Ex tyttöystäväni tuoksui ajoittain kummalliselle huomasin hajun aina petipuuhissa. Hänellä oli pitkät hiukset, jotka ilmeisesti yleensä avonaisena ei tarpeeksi tuulettanut päänahkaa ja korvan tauksia, koska haju tuli nimenomaan korvantauksista.

Joskus hiusvärit voi myös olla epämielyttävän tuoksuisia

• torrit
        Kyllästynyt -92 kirjoitti:

Kyllä pesen kaikki nuo mainitsemasi asiat kunnolla. En vain haista itse tätä hajua niin en tiedä mistä se tulee. Hikoilen myös aika paljon, mutta ainankaan kainalohiki ei haise, koska käytän absolut torria.

..absolut torr? Onko se joku supervahva hien pysäyttäjä?

Miksi sellaista käytät..siksikö, että hiki haisisi muutoin?
        Tulee vain mieleeni, että jos sinulla on jännityksestä tai stressistä aiheutuvaa hikoilua, saat ehkä kainalosi hietömiksi, mutta pukkaakohan se stressin tuoksuina läpi muun elismistön. Enivei, hoidata perusongelma kuntoon, siten vähennät torreja.

Yksi keino on käyttää luonnonkiveä kainaloihin pesun jälkeen, päälle hiukan normaalia dödöä. Luonnonkiven pitäisi tappaa iholla olevia bakteereita.

Jos on jännityksestä johtuva hikoilu ja muut pykimät, sitä ei puolen tunnin välein tapahtuvilla juuriharjapesuillakaan saa pois. Joten järki päähän ja perusongelmaan käsiksi.

• Kyllästynyt -92
        torrit kirjoitti:

..absolut torr? Onko se joku supervahva hien pysäyttäjä?

Miksi sellaista käytät..siksikö, että hiki haisisi muutoin?
        Tulee vain mieleeni, että jos sinulla on jännityksestä tai stressistä aiheutuvaa hikoilua, saat ehkä kainalosi hietömiksi, mutta pukkaakohan se stressin tuoksuina läpi muun elismistön. Enivei, hoidata perusongelma kuntoon, siten vähennät torreja.

Yksi keino on käyttää luonnonkiveä kainaloihin pesun jälkeen, päälle hiukan normaalia dödöä. Luonnonkiven pitäisi tappaa iholla olevia bakteereita.

Jos on jännityksestä johtuva hikoilu ja muut pykimät, sitä ei puolen tunnin välein tapahtuvilla juuriharjapesuillakaan saa pois. Joten järki päähän ja perusongelmaan käsiksi.

En tiedä olisiko jännityksestä tai stressistä johtuvaa koska hikoilen koko ajan. Tosin hikoilu alkoi niin että ensin sitä oli vain koulussa ja sitten se yleistyi kokoaikaiseksi. Ilman Absolut torria kainaloni hikoilevat oikeasti silloinkin kun olen pakkasella T-paidalla ulkona, niin että tunnen kuinka hiki valuu. Mielestäni hieman outoa. Muutenkin hikoilen kaikkialta mutta hiki ei ainakaan valu. Vierastan tilanteita joissa on paljon ihmisiä.

• linkki, jos niistä...

En tiedä olisiko jännityksestä tai stressistä johtuvaa koska hikoilen koko ajan. Tosin hikoilu alkoi niin että ensin sitä oli vain koulussa ja sitten se yleistyi kokoaikaiseksi. Ilman Absolut torria kainaloni hikoilevat oikeasti silloinkin kun olen pakkasella T-paidalla ulkona, niin että tunnen kuinka hiki valuu. Mielestäni hieman outoa. Muutenkin hikoilen kaikkialta mutta hiki ei ainakaan valu. Vierastan tilanteita joissa on paljon ihmisiä.

http://www.mtv3.fi/helmi/kauneus/artikkeli.shtml/538849?kauneus-kauneuden_tahden-kokemuksia

vähän kuivempaa mutta asiallista tekstiä: http://myy.helia.fi/~micma/kirjalliset/ikolampi.pdf

ja: http://www.yhteishyva.fi/yhteishyva/hyva_olo/terveys/liika_hikoilu_harmittaa/fi_FI/puhdas_hiki_ei_haise/

Kuulehan, uskallat hakea tietoa ja apua ongelmaasi siinä kuin uskalsit ottaa asian esille täälläkin. Lääkärit näkevät kaikenlaista elämän ja kuoleman välillä. Liikahikoilu ei ole vähäteltävä asia ikäisellesi. Siitä puhuminen jo auttaa. Kaikki, mikä rauhoitaa ja rentouttaa olotilaasi on eduksi vaivassasi. Olet varmasti kokenut hetkiä, jolloin sinulla on ollut hyvä ja hikoilematon olo?
        Jokatapauksessa, hakeudu asiantuntijan juttusille.Silloin olet jo puolitiessä avun saantia ja saat henkilökohtaisesti sinuun liittyvää apua.

• päänahkaongelma
        VierailevaTähti kirjoitti:

Moikka päänahkaongelmainen :)

Mulla on ollut tuota samaa vaivaa vuosikausia, enkä ole keksinyt siihen minkäänlaista syytä. Ei auta lyhyt pesuväli (joka päivä), eikä pitkä myöskään, silloin haju vain pahenee ja päänahka alkaa kutista kovasti.
        Olen välillä suutuspäissäni pessyt kuuriluontoisesti apteekin lääkeshampoolla (Nizoral tai halvempi Ratiopharm, sisältävät ketokonatsolia) , vaihdellut silikonipitoisista shampoista silikonittomiin (XZ), ei auta mikään. Ainoa asia minkä olen saanut selville on että stressi, pienikin, pahentaa ongelmaa huomattavasti. Samoin alkoholi.
        Joillakin voi joku allergia oireilla vain lievänä päänahassa.
        Säätilan vaihtelut vaikuttavat selkeästi myös tähän asiaan. Ulkona ilman hattua pakkasessa , sisällä taas keskuslämmitys kuivattaa ilman= paha yhdistelmä. Joten, mieti nyt ainakin näitä:

-Tutkituta allergiat, jos et ole sitä jo tehnyt.
        -Kokeile Ketokonatsoli-shampoota kuurina.
        -Osta System4-hiusvettä kampaajalta (maksaa yli 10 e, mutta on riittoisa ja tehokas)
        -ÄLÄ mene hiukset märkinä nukkumaan, pese ne mielummin aamulla tai kuivata hyvin jos illalla peset (itsestäni on mukavampi aamulla lähteä liikkeelle puhtaalla päällä)
        -vaihda tyynyt, pese niitäkin riittävän usein, vaihda tyynyliinat usein
        -katso pyykinpesuaineitasi, ovatko hajustettuja, kokeile vaikka LV-sarjaa.-
        -tarkkaile syömisiäsi, onko paljon sokereita, alkoholia, hiivatuotteita, karkkia? Vähennä kaikkia kokeeksi ainakin.
        -kokeile vaihdella shampoota, käytä hoitoainetta vain latvoihin.
        -pahassa kutinassa voi laittaa päänahalle tarkoitettua kortisoniliuosta, apteekista löytyy sekin.
        -kosteuta päänahkaa, vaikka saunaan öljyhoitoa reilusti päähän ja sitten vasta pesu.

Muuta ei nyt tähän hätään tullut mieleen, nämä ovat helpottaneet minua. Lääkäri ei asiasta osannut sanoa oikein muuta kuin että saattaa liittyä hormoneihin...plääh :/

• sallulah

Oletko tyttö vai poika? Jos tyttö niin mihin onko kuukaudenkierrolla jotain vaikutusta hajuun. Ja jos todella olet 16-vuotias, niin luulisin että halu voi johtua hormooneista.

Mutta tänä jo puhuttu luonnonkivi eli deodoranttikivi on kätevä. Sitä voi laittaa kainaloiden lisäksi kaikkialle keholle, esmes jalkoihin jos ne hikoilevat paljon. Ja täysin myrkytön. Epäpuhtaat aineet, joita myös normaali dödöt sisältävät, tukkivat kehoa ja pahentavat sen omaa puhdistautumista. Eli haju vain pahenee.

Kiviä saa ostaa mm. joistain ekologisistakaupoista ja tässä esittelyä muuten: http://www.deodoranttikivi.net/

Muistaavain käytössä että laittaa puhtaisiin kainaloihin heti pesun jälkeen.

• Ambra

Varsinaista puhdistusvalistusta.
        Aikuisen ihmisen ei tarvitse käydä suihkussa joka päivä. No, urheilusuoritukset ja helle (ei tietty Suomes sitä) eli joitakin poikkeuksia kyllä. Iho rasvoittuu ja hikoilee juuri suojatakseen itse itseään. Liika kemikalioiden käyttö ja jo pelkkä vesi huonontaa ihon luonnollista toimintaa PH:n muutoksien vuoksi.

Olen Nainen, käytän parfyymia puhtaalle iholle, en tosin päivittäin. Olen kuullut parin vuosikymmenen ajan miesystäviltäni, kuinka tuoksun hyvältä. Alapesun, kainalot ja jalat suihkutan kyllä päivittäin. Hampaat 2x/pv, samoin kasvot. En usko ikinä haisseeni ihmisten ilmoilla. Että tällaista luonnon ambraa täällä. Jokaisella ihmisellä on ominaistuoksunsa. Toisilla heikko ja toisilla jopa vahva! Haistele säkin! Hyvää jatkoa, mutta lopeta toi ääretön putsaaminen.

• KotiMatami

Huomio. Ihon bakteerikerros ei lahde sormenpailla hankaamalla; kayta siis aina sienta ja saippuaa. Ei tarvi jynssata mutta pesta kylla. Myos varpaiden valit ja muut yllattavat rakoset. Suihkun jalkeen kunnon kuivaus ja talkkia peraan erityisesti hikoilevat alueet ja intiimialueet. Sitten antiperspirantti, ja anna kuivua ennen ku laitat vaatteet paalle!
        Vaatteet: Suihkun jalkeen aina puhtaat vaatteet paalle... paallimmaisia myoten.
        Mita materiaalia vaatteesi ovat? Tekokuituihin hien, lian ja kosteuden hajut oikein tokkaantyvat ja niita ei sitten otetakaan niin vaan pois! Varoitus kainalotahrat!
        Jos jalat ja kainalot haisee niin tassa kotivinkki: kostuta kainalot vedella, tupsuttele peraan ruokasoodaa/leivinjauhetta. Anna vaikuttaa muutama minuutti ja pese saippualla normaalisti. Kainalokarvat kannattaa aina pitaa pois ajeltuna.. estaa myos bakteerien keraantymista ja siten hajua.
        Syo persiljaa, se raikastaa hengitysta. Valta liikoja hiilareita ja sokereita ja hiivoja, ne on otollisia bakteerien kasvualustoja kehossa, niin sisa kuin ulkopuolella!
        Toivottavasti nama auttaa.....

• niin...

olet siinä iässä että hikoilu ja hormonituotanto on erityisen vilkasta. Voi olla ettei paljon mikään auta, tilanne rauhoittuu kun jaksat odotella ja tuskinpa niin kauheasti haiset jos kerran peset hyvin ja pidät puhtaita vaatteita. Pesethän vaatteet tarpeeksi usein, esim. uudet sukat päivittäin?

• Kyllästynyt -92

Vaatteet vaihdan kaikki muut paitsi farkut ja pitkähihaisen päivittäin, vaikka en huomaakkaan niissä hajua. Haju on kuitenkin sellainen, että kun huoneeseen tulee niin sen haistaa ensimmäisenä, koska ihmiset ovat sen suoraan sanoneet joskus kun olen sitä kysynyt heiltä. Rukavalioita olen kokeillut erilaisia, vettä juon hirveästi, hiuspohja haisi ennen vähän tunkkaiselta, mutta ei enää koska käyn saunassa. Hiukset kyllä haisee jos ne joutuu pakkaseen pitkäksi aikaa.

• aika selkeä syyllinen

Vaatteet vaihdan kaikki muut paitsi farkut ja pitkähihaisen päivittäin, vaikka en huomaakkaan niissä hajua. Haju on kuitenkin sellainen, että kun huoneeseen tulee niin sen haistaa ensimmäisenä, koska ihmiset ovat sen suoraan sanoneet joskus kun olen sitä kysynyt heiltä. Rukavalioita olen kokeillut erilaisia, vettä juon hirveästi, hiuspohja haisi ennen vähän tunkkaiselta, mutta ei enää koska käyn saunassa. Hiukset kyllä haisee jos ne joutuu pakkaseen pitkäksi aikaa.

"Haju on kuitenkin sellainen, että kun huoneeseen tulee niin sen haistaa ensimmäisenä, koska ihmiset ovat sen suoraan sanoneet joskus kun olen sitä kysynyt heiltä."

- Onko sulla likapyykki omassa huoneessasi. Silloin se haju tulee varmasti siitä. Makuuhuoneesi huono tuuletus voi tartuttaa tunkkaisen hajun kaikkiin vaatteisiisi.
        - mm alkoholi haisee ihosta läpi
        - piereskeletkö paljon nimenomaan huoneessasi. se olisi varma syyllinen, koska kaasut ei vain katoa vaan ne levittyy huoneilmaan ja hiljalleen kertyvät.

"nuolaisen kättäni niin sylki haisee hieman, mutta muuten en sitä haista enkä usko että se voi olla koko huoneen täyttävä haju."

- On miljoonia syitä miksi suu/sylki haiseen vaikkei hygieniassa olisikaan vikaa. Jos ei ruokavalion vaihtamisella ole ollut vaikutusta. Ruuan määrä ja se kuinka tiheästi syöt voi olla syyllinen.

"vettä juon hirveästi"

- Toivottavasti et myös laihtuta. Kun elimistö on paastotilassa keho joutuu käymistilaan ja haju haittoja tulee varmasti.

• tuuletusta

Millaistahan hajua siitä huomauttaneet tarkoittavat? Jos et itse erittele tai huomaa sitä edes hienhajuksi, etkä edes kärsi huomattavavasta jännityshikoilusta, on kumma että voisit muka haista. Jos vielä peseydyt päivittäin. Normaali vedenjuonti riittää, turha huuhtelumielessä on tankata. Jos liikut ulkona, saat siitä erilaista keuhko-elimistötuuletusta ihan hyvin. Entä hiuspohja? Sehän on selvää ja asiaankuuluvaa, että talineritys on hiuspohjassa oltava.

Jos sinulla ei ole jotain tulehdusta nielussasi, suuussa/ikenissäsi, päänahassasi tai muuta mätivää, ..etkä tosiaan liikahikoile vaatteitasi ja ihoasi , miksi pitäisi olla "hajuton"?

Jokaisellahan meillä on ominaistuoksumme, se on perimäänkin sidottua, joten terve liikkuva ja puhtaudestaan normaalisti huolehtiva ihminen saa haista miltä lystää. Pahempi ja KAMALAMPI haju on kaikenmaailman tökötit jotka täyttävät huoneen. Jokaisessa kodissakin on ominaishajunsa.

Käy vaikka terkkarille juttelemassa, ellet keksi mitään syytä itse. Ja jos kaikki on kunnossa, alat elää . Sillä mitä enemmän kiinnität asiaan huomiota, sitä enemmän alat muka haista. Jos mitään syytä ei oikeasti löysdy, ala nuuhkia kanssaihmisiä ja vertaa heidän tuoksujaan. Nyrpistele nenääsi, pidä märkää rättiä suusi edessä ja yöki...siitä se lähtee:)
        Mutta: tsemppiä ja vapautumista luonolisiin ominaistuoksuihin:)

• merkityksestä

Syötkö riittävän kuitupitoista ruokaa? Kuidut auttavat elimistöä kuljettamaan kuona-aineita pois. Itse olen huomannut, että jos en syö riittävästi kuituja, tuntuu kuin osa kuona-aineista puskisi ihon läpi. Kun saan tarpeeksi kuituja, tuntuu, ettei suihkussa tarvitse ravata koko ajan ja silti on suht puhdas olo eikä hikikään haise niin pahalle.

Syötkö tarpeeksi kasviksia? Aikoinaan, kun söin hyvin kasvispitoista ja terveellistä ruokaa, sain kehuja, että ominaistuoksuni oli tavallista parempi. Tietysti voimakkaat mausteet saattoivat silloinkin joskus tuoksua hien mukana, mutta nehän eivät välttämättä haise pahalle. Päivittäisellä monivitamiinipillerillä voit vielä varmistella, että saat riittävästi vitamiineja ja hivenaineita.

Ympärilläsi leijuva paha haju saattaa tulla myös siitä, että suolistosi on jatkuvassa käymistilassa. Vaikket tietoisesti sen tuottamia kaasuja päästäisikään ilmoille, ne voivat tulla hengityksen mukana ulos. Tähän voi auttaa vatsan ja suoliston toiminnan tasapainottaminen eli vatsallesi sopiva terveellinen ruokavalio ja maitohappobakteerien nauttiminen.

Jos kärsit jatkuvista ruoansulatusongelmista, kannattaa myös käydä lääkärillä tutkituttamassa, ettet sairasta esim. laktoosi-intoleranssia tai keliakiaa.

Paha haju voi tulla myös suusta. Käy säännöllisesti hammaslääkärissä. Puhdista hampaat ja hammasvälit huolellisesti ja harjaa myös kielesi hampaidenpesun yhteydessä.

Jos olet nainen, niin joskus vanhoihin rintaliiveihin jää haju, joka ei lähde pesussa, jos rintsikat ovat olleet kauan pyykkikorissa pesua odottamassa. Itse olen joskus kesällä töihin kävellessä ihmetellyt, miksi nenääni haisee ummehtunut tuoksu vaikka olisin juuri käynyt suihkussa ja vaihtanut puhtaat vaatteet. Ihon lämpö saattaa tuoda tuon tuoksun esiin vanhoista rintsikoista, vaikka ne olisivatkin periaatteessa puhtaat.

Mutta toisaalta jos haju on aina ympärilläsi, tuskin kyse on mistään vaatteesta, olit sitten nainen tai mies. Veikkaisin syylliseksi epäterveellista tai puutteellista ruokavaliota tai sitten suolisto-ongelmia. Tai molempia.

• hajuja mahtuu

Pahanhajuinen hengitys leijailee todellakin koko huoneessa ja jos kyseessä on hammasmätä se tarttuu jopa puhelimeen jota asianomainen käyttää. Vatsahapoilleen voi hakea helpotusta vaikkapa aluksi apteekkihenkilökunnan puoleen kääntymällä ja melko varmasti pahan hajun hengityksestä saa pois koko työpäivän ajaksi.
      Jalat voivat myöskin haista ympäristössä melko ikävänsti tai likaiset kengät.
      Hiki, varsinkin stressihiki leijuu pistävän tuoksuisena ilmassa. Siihen auttaa kun käy ulkona ja kenties pitää deodoranttia mukanaan ja käväisee huuhaisemassa kainalonsa.
      Olen kuullut että liian proteiinipitoinen ruokavalio aiheuttaa myös pahanhajuisen hengityksen.
      Ominaishajuaan voi peitellä hyvin tuoksuin. On olemssa voiteita joita voi sipaista silloin tällöin vaikkapa ranteisiinsa. Raikas parfyymi ja partavesi. Hyväntuoksuinen ja kuivattava shampoo auttaa hiuspohjan tuoksuvaivoihin ja kesällä runsas uiminen.
      Käytätkö lääkkeitä? Monilla lääkkeillä on tapana kiemurrella ihohuokosista ulos. Lisää veden juomista.
      Onko pyykkisi aina kuivattu heti. Monet jättävät pesukoneeseensa liian pitkäksi aikaa pyykin jolloinka se haisee suoraan sanottuna hirvittävän pahalta. Eli heti kun ohjelma lopettaa, pyykit narulle tai kuivausrumpuun.
      Jos nämä eivät auta tuoksuvaivoihisi on syytä varata aika lääkäriltä. Toivotaan että olet pian entinen haisuli :) Ja lopuksi jos haju ei millään keinoin lähde niin ehkpä vähän auttaa tämä isomummini lohkaisu; "kyllä maailmaan hajuja mahtuu"

• hajudiagnoosi

Monesti se menee niin. Kun ihminen alkaa tuoksahdella voimakkaasti muulle kuin kevyesti iholleen, on syöpä tai muu vastaava pöpö elimistössä. Poikkeuksena ketjupolttajat ja rapajuopot joilla myrkyt tulee ihon läpi. Elimistössä siis on aina häikkää kun se pukkaa tuoksuna ihon läpi niin että sen muutkin huomaa. Hienhaju muuttuu pistäväksi, erikoiseksi. Samoin haju, "jota ei voi kohdentaa itse" kuten tapauksessasi. Kannattaa mennä tutkimuksiin ennen kuin on myöhäistä. Ihminenhän aina kiven kovaan väittää; "ei minulla mitään, ei oireita, olen nuori olen terve" jne. Kunnes saa tauti puhkeaa terminaalivaiheeseen ja elinaikaa on ne hikiset viimeiset 2-3 viikkoa. Näin tämä menee. Elämän kiertokulku.

• hajusi

Aika epätodennäköistä kuitenkin tuo ed. dg. Itse olen aikuinen nainen ja hikoilen paljon. Jos käytän vain hajustettoomia mietoja deoja puskee ominaistuoksuni eli mieto hienhaju läpi, tosin havaitsen sen itse kyllä heti. Käytänkin miellyttävästi hajustettuja antiperspirantteja jolloin en tuoksu enää hielle ollenkaan. Kokeilin tuota ed. mainittua luonnonkiveä usean viikon mutta en enää kestänyt koska hajuni tuoksui nenääni koko ajan enkä pidä siitä. Tuo absolut torr on hajutonta joten kyllä hikesi haju saattaa tuntua silti. Minulla on vuotta nuorempi poika kuin sinä olet ja hän tuoksahtelee kyllä myös herkästi vaikka käy päivittäin suihkussa. Kyllä se siitä iän myötä helpottuu ja kannattaa olla aina puhtaat vaatteet, niihin tarttuu hajut niin helposti.

• Nimetön

moikka,joo ainakin yhden tapauksen tiedän sellaisen,että yksi nainen oli ollut töissä venäjällä 9v ja tuli miun kämppiksekseni,niin voi kamalka,kun se haisi,se sanoi,että hän tietää itsekin,kun se johtuu ihosta,sillä oli kamalan paksu ja rasvainen iho ja se joku hapankaali tai muu oli tarttunut sen ihoon,selkäkin oli ihan aknessa!eli syitä voi olla monia!

• tytär...

Isäni sairastui yllättäen ja kävin hänellä vierailulla.Hajusta päättelin hänen sairastuneen vakavasti ja niinhän siinä kävi-keuhkosyöpä,joka oli levinnyt haimaankin.Toinen tapaus,nuorehko lääkäri,joka oli sairastunut kanssa keuhkosyöpään,oli tullut töihin syöpähoitojensa jälkeen.Menin hänen vastaanotolleen ja se haju,mikä hänestä lähti,oli kuolemanhaju.Kuoli pois.Käypä teettämässä labratutkimukset.Perusverinäytteistä näkee onko jokin vialla.

• nainen -63

ex-mieheni ihosta tuli läpi usean vuoden epämiellyttävä haju ja pari vuotta sitten todettiin syöpä. Kuoli kesällä....

• Hajua voi helpottaa näin

Terve!

Mulla on herrkänenä ja haistan hajut nopeasti. Myös oman asunnon hajut/tuoksut ja muu ilmapiiriin liittyvä tulevat jo ovella vastaan ja uskon tunnistavani siitä ominaishajuni.

Olen selkeästi huomannut, että oma ominaishajuni voimistuu joskus jopa pistäväksi, jollen urheile ja harrasta hikoilua runsaasti joka viikko. Kun hikoilee paljon, hajun ainekset liukenevat ja/tai lantraantuvat hien myötä. Silloin ei tarvitse pelätä haisevansa, vaikka olisi juuri hionnutkin. hiki ei haise enää pahalle, vaan joskus jopa miellyttävälle. Siitä poistuu jotain, joka aihauttaa pahan hajun. Stressihormoneja? niitä sekiuulemma runsaasti ainakin sisältää.

Treenailemaan siis!

Suun hygieniasta huolehtiminen oin tietysti osa ongelmaa, jossellainen on kerinnyt muodostua. Kunnossa oleva hampaisto, hampaitten ja kielen pesu, a vaikka hengityksen raikastelu SB12:lla, tai muilla tähän tarpeeseen kehitetyillä aineilla auttavat.

Puhtaat vaatteet. Kunnon huuhteluaine pesuun(esim. Biol Luvilin sini-vihreä), joka antaa pyykkiin raikkaan tuoksun.

Kenkiin vaihdettavat kuntopohjalliset. Valkosipulia vain viisi kynttä päivässä.

hyviä tuoksuja jatkossa!

• snif snif

Jos asut vanhassa, vaikkakin remontoidussa, puutalossa, niin joissakin taloissa on voimakas ominais"tuoksunsa", sellaisen kanssa olet ehkä oppinut elämään. Astmaattisena kärsin vierailusta "lemander"-kodissa vaikkeivat asukkaat tunnu huomaavan mitään. Sen hajun hävittämiseen tehoaa vain muutto!

• luulo

huonossa kunnossa? nimittäin moni ei tajuu miten hengitys haisee jos on esim ientulehdus.

• shg

Suusta voi hyvinkin tulla se haju, Ihmisillä usein suusta tulee ientulehduksen seurauksesta todella paha haju. Eikun vaan hammaslääkäriin tai suuhygienistille hoidattamaan hampaat tai ikenet kuntoon:)

• huolestunuttt
        shg kirjoitti:

Suusta voi hyvinkin tulla se haju, Ihmisillä usein suusta tulee ientulehduksen seurauksesta todella paha haju. Eikun vaan hammaslääkäriin tai suuhygienistille hoidattamaan hampaat tai ikenet kuntoon:)

Mikä auttaisi pahan hajuiseen hengitykseen? Pesen hampaat aamulla ja illalla. Käytän hammaslankaa ja harjaan kielen. Hammaslääkärissä kävin poistamassa hammaskiven. Kokeilin SB12 ja pari kolme päivää se auttoi hyvin mutta sen jälkeen suu on tullut jotenkin immuuniksi sille eikä tuote auta ollenkaan. Sen pitäisi raikastaa hengityksen moneksi tunniksi mutta heti vartin tai puolen tunnin päästä siitä ei ole mitään hyötyä.

Olen muuttanut ruokavaliota muttei sekään tunnu auttavan... Joudun käyttämään purkkaa liian usein eikä vatsa tykkää. Pelkään sosiaalisia tilanteita koska huomaan hengitykseni haisevan tosi usein. Ruoan jälkeen paha haju on poissa hetken mutta 10-15 min. jälkeen se taas alkaa vaivaamaan. Pitäisikö varata aika suuhygienistille vai onko jotain kotiniksejä vaivaan?

• shg
        huolestunuttt kirjoitti:

Mikä auttaisi pahan hajuiseen hengitykseen? Pesen hampaat aamulla ja illalla. Käytän hammaslankaa ja harjaan kielen. Hammaslääkärissä kävin poistamassa hammaskiven. Kokeilin SB12 ja pari kolme päivää se auttoi hyvin mutta sen jälkeen suu on tullut jotenkin immuuniksi sille eikä tuote auta ollenkaan. Sen pitäisi raikastaa hengityksen moneksi tunniksi mutta heti vartin tai puolen tunnin päästä siitä ei ole mitään hyötyä.

Olen muuttanut ruokavaliota muttei sekään tunnu auttavan... Joudun käyttämään purkkaa liian usein eikä vatsa tykkää. Pelkään sosiaalisia tilanteita koska huomaan hengitykseni haisevan tosi usein. Ruoan jälkeen paha haju on poissa hetken mutta 10-15 min. jälkeen se taas alkaa vaivaamaan. Pitäisikö varata aika suuhygienistille vai onko jotain kotiniksejä vaivaan?

Suosittelen että menet suuhygienistille niin hän tarkistaa sinun ikenet, onko tulehdusta ja että aiheutaaako hammaskivi ikenen alla pahanhajun..eli onko sinulla kinnityskudossairaus??, jossa hammaskivi ja plakki on aiheuttanut tulehdusta ikenen alla.. Kiinityskudossairauksessa suusta tulee todella pahanhajuinen haju.

• huolestunuttt
        shg kirjoitti:

Suosittelen että menet suuhygienistille niin hän tarkistaa sinun ikenet, onko tulehdusta ja että aiheutaaako hammaskivi ikenen alla pahanhajun..eli onko sinulla kinnityskudossairaus??, jossa hammaskivi ja plakki on aiheuttanut tulehdusta ikenen alla.. Kiinityskudossairauksessa suusta tulee todella pahanhajuinen haju.

Pitää tosiaan varata aika mahd. pian.

• mummuliini

....olen paljon nuorten kanssa tekemisissä ja jossain vaiheessa melkein jokainen nuori, omien kokemusteni perusteella varsinkin tyttö, haisee hormonaalisesta kehityksestä johtuen pahalta. Lähinnä vertaisin hajua kuin valkosipulin tuoksuun. Joskus luulinkin että tytöt söivät paljon valkosipulia, mutta kysyttäessa eivät kuulemma lainkaan. Uskoisin että kohdallasi on kysymys juuri tästä. Nämä tytötkään, joita muistelen, eivät itse hajua haistaneet, vaikka se todellakin täytti koko huoneen missä kulloinkin olivat. Se kuitenkin mene ohi, ei tarvitse odotella vuosia. Jos joku asiasta moittii, niin sano reilusti, että tiedät asian ja tiedät myös että se kuuluu kasvamiseen ja huolehdit kyllä puhtaudestasi, mutta tilanne on nyt tämä ja menee kyllä ohi. Voit myös rohkeasti tilata ajan lääkäriin ja kysyä häneltä suoraan vaivastasi, uskalsithan hienosti täälläkin ottaa asian puheeksi.

-Toinen asia on sitten suusta tuleva haju, josta mm.ystäväni kärsii. Hän ei itse haista tätä karmeaa hajua, joka tulee vatsasta, ei hampaista. Kun hän tulee autoni kyydissä, on minun aina pakko avata hieman ikkunaani raitista ilmaa saadakseni. Ystäväni on todella pikkutarkka ja siisti, niin perheensä, kuin puhtautensa ja vaatteidensa suhteen, mutta kärsii vatsahaavasta ja kilpirauhasongelmista.Hän on myös julkisen työn tekijä ja ongelma on todella iso. Mitkään väkevät makeiset tms. ei asiaa helpota.

-Myös jotkut lääkkeet, varsinkin vanhenevilla ihmisillä, saattavat puskea ihosta läpi. Vanhenevat ihmiset muutenkin käyvät taas samoja hajuongelmia (hormonimuutoksia) läpi kuin nuorisokin. Itse pelkään aina että haisenko "mummolta" ja esim. yleisessä wcssä käydessäni yritän itseni lisäki putsata myös jälkeni vessassa niin hyvin, ettei seuraava tunne "vanhan akan hajua".... (pyyhkäisen pytyn istuimen kostealla ja kuivaan sitten ja lasken kannen alas)
      -Toivon kaikkea hyvää nuoruuteesi ja ymmärtäviä ystäviä ja läheisiä elämääsi!

• mmhjoojoo

Minulla oli kilpirauhasen vajaatoiminta jonka vuoksi hiki haisi sietämättömän pistävälle kuin kissan kusi ja hikosin enemmän. mutta itse kyllä haistin sen. jos ei muita vaivoja ole niin kannattaisiko kokeilla deodoranttia ja kurkkupastilleja :P

• Kyllästynyt -92

Kiitos paljon vastauksista. Tulin huomanneeksi että mahani murisee lähes jatkuvasti, niin voisiko syy olla siinä että hajut johtuvat ilmavaivoista? Miten voi ottaa selvää tuleeko haju mahasta? Hankalaa kun en itse haista hajua enkä oikein tahtoisi puhuakaan asiasta muille ihmisille ja kysellä mistä se haju tulee. Hikoilen melko paljon mutta en ole huomannut senkään haisevan ja käytän kainaloissa Absolut torria.

• mahako?

Missä päin asut?

Tiedän mm. pääkaupunkiseudulla erään tahon, joka todennäköisesti voisi auttaa vaivassasi.. jos sinulla on anonyymi sähköpostiosoite, niin voin laittaa yhteystiedot ja kertoa tarkemmin.. Vaivasi on ihan varmasti todellinen -ja siihen on varmasti myös todellinen syy..

• syömisten jälkeen

ollut yleisesti ottaen koskaan närästystä, eli polttelua kurkussa tai rintakehän alueella?

Entä tuntuuko jos menet ruuan jälkeen maate, että ruoka tulisi takaisin ruokatorveen tai jopa kurkkuun asti?

Ellei näitä ongelmia ole, niin sinun mahasta ei myöskään tule mitään hajuja vaikka se olisi kuinka tyhjä.

Voit tietenkin kokeilla että syöt jotain neutraalia (et juo, vaan syöt) niin paljon että se murina loppuu pidemmäksi aikaa. Sitten voit kysellä kavereilta että haiseeko täällä vielä paska.

Jos he sanovat ettei haise, niin sitten syynä voi olla todellakin se että jostain syystä vatsanporttisi reistailee ja päästää höyryjä suusta pihalle.

Omalla kohdalla tuollaiset hajut kyllä tunnen kun kieli tuntuu semmoiselta bakteeripersäkkeeltä ja nenässä tuntuu semmoinen epämiellyttyvä tunkkainen haju, mutta jos siihen on tottunut niin voihan olla että mätänevä vatsan sisältö sieltä porskuttelee kaasuja suun kautta ulkoilmaan.

• miten se tietämäsi
        mahako? kirjoitti:

Missä päin asut?

Tiedän mm. pääkaupunkiseudulla erään tahon, joka todennäköisesti voisi auttaa vaivassasi.. jos sinulla on anonyymi sähköpostiosoite, niin voin laittaa yhteystiedot ja kertoa tarkemmin.. Vaivasi on ihan varmasti todellinen -ja siihen on varmasti myös todellinen syy..

taho auttaisi jatkuvaan vatsan murinaan?

Ihan mielenkiinnosta kysyn

• siinä kaikki

Puhdista elimistösi.
      Tarkista ruokavaloio.
      Juo vettä päivittäin.
      Voisit käydä homeopaatilla jos sua todella kiinostaa oma tilasi.:)
      Voin sanoa että suurin osa ihmisistä nykyään haisee eivätkä he sitä edes tajua.

• vittuun

homeopaatit ja muut huuhailut, niistä ei ole kenellekään mitään hyötyä koskaan osoitettu olevan.

Suosittelet että ensiksi pitäisi juoda vettä päivittäin ja sitten vielä pitäisi homeopaatiltakin hakea vettä jota on liuotettu sokeripaloihin. Todella tehokasta apua muka, uskoo ken tahtoo.

Sinun sanasi tässä haisevat pahalle eikä mikään muu.

• voisiko olla

Asutko vanhassa talossa? yksi syy haisemiseen voi hyvin löytyä homeisesta kotitalosta. Jos kodissasi on hometta haju on kaikkialla, mutta itse olet siihen niin tottunut ettet haista.

• haistaa.

ominaishajusi.Näin talvella kun pidät jonkin aikaa lämminvuorikenkiä jalassasi sisällä,niin sen jälkeen otat hikiset sukkasi ja haistelet niitä...eikö olekin helppoa? Toiset ihmiset haisevat pahemmalta kuin toiset,näin se vaan on.Yleensä lihavat ihmiset haisevat,koska läskipoimuissa hiki härskiintyy ja lihavat hikoilevat herkästi.

• rämeikkö

oletko ottanut huomioon talosi kunnon?

• tayop.

En tahdo loukata tai vihjailla mitään, enhän sinua tunne. Mutta mieleen tuli tupakka ja kannabis esimerkiksi, mitkä voi haista itse sitä huomaamatta.

Jos et yhtään tiedä mistä tulee, se voi olla epänormaalia ja sen verran vaarallista tai ihan vaan tosi ikävää, niin kannattaa kyllä käydä lääkärissä.

Voimia sinulle.

• 63 vuotta

nuoren naisen pimppi tuoksuu kiihottavalle,ei liikaa saa kuurata..vanhenevan naisen ei enää haise hyvälle vaan kitkerä ja luontaan työntävältä.

• sjdhfjh

Asutko vanhassa puutalossa? Homeen haju=pistävän perunakellarin haju on todella sitkeä, eikä lähde pesemälläkään pois. Eli asuntosi on homeessa, joka on vaarallinen terveyshaitta.

Toinen mitä epäilen on dödön/antiperspirantin määrä. Todennäköisesti käytät sitä liian vähän, niin että jo hetken kuluttua alkaa pistävää hien hajua muodostua. Eli kunnolla sitä dödöä, neljäsosapurkki päivässä. Kainalot ei saa kostua kun on dödöä kainalossa, silloin dödö pettää. Hajuvettä/partavettä vaan runsaasti niin kyllä hajut peittyy.

Jos oot vm 92 nuorimies niin sun haju on ihan hormoonilähtöistä, tarkottaa että sulla patti kasvaa - kannattaa aloittaa kuntosali. Tämä hajuhaitta poistuu ajan kanssa kun hormonitoimintasi normalisoituu. Ellet sitten ala käyttämään hormoneja salilla. Sillon lähtee tukka.

Poltatko tai juotko paljon kahvia? Kahvihan ja tupakkahan haisee paskalta hengityksessä koko päivän.

• sjdhfjh

Sitten tuli vielä mieleen tämä kaksikko - sipuli ja valkosipuli. Onko syömässäsi ruuassa sipulia/valkosipulia? Syötkö esimerkiksi jotain näitä sisältäviä sipsejä usein?

• ei pese-ei haise

Eli, johtunee hormoneista.. eikä siihen välttämättä auta mikään. Mun mielestä lapset ja teinit haisee pahalle.. ikäänkuin pennulle.

Muutama vuos ikää lisää niin haju hälvenee :)

• mieheni ominaishajua..

Huomaan heti ominaishajusta, jos mieheni on syönyt lihaa tavallista enemmän.. Hän jätti lihan syömisen pari vuotta sitten ja tyynyliinojen vaihtoväli piteni huomattavasti --aiemmin haju oli kamala jo yhden yön nukkumisen jäljiltä..

• neiti --

Hei!
      Jos peseydyt sännöllisesti ja käytät dödöä. Niin silloin mieleeni tulee muutamisen vaihto ehtoa

1. Pesukone, jos vaateita pestään usein koneessa pienissä lämpötiloissa, saattaa koneeseen muodostua ns.hometta. Laita kone tyhjänään käymään 95 asteessa ja laita vähän vaatteidenpesu ainetta mukaan ja tuuleta hyvin.

2. Talossa jossa asut on hometta. Oletko usein nuhainen tai kipea? Outoa ihottumaa?

3. Käytät erittäin voimakkaan hajuista pesuainetta vaateiden pesuun.

Itse varmistaisin nämä ja toimisin sen mukaan myös kaikkien vaateiden tuuletus ulkona (myös petivaatteet)huoneen siivous/kodin siivous.

Kerro asiasta vanhemmillesi tai voit mennä terkkarille juttelemaan uskon kyllä että he keksivät miten haju saadaan pois.

• <gf hdhhh

Jos hikoilet , niin erityise tärkeää että et ikinä laita samoja vaatteita päällesi suihkun jälkeen/seuraavana päivänä, tai no tietysti jos ne on pesty..

entäs hammaskivi?? -yksityisellä sen poistaminen maksaa muutaman kympin.(kele korvaa osan)

jokainen joka käyttää hammaslankaa, tietää että jos välit on lankaamatta parikin päivää, se lanka haisee aivan kammottavalta kun muutaman välin puhdistat...

• hajuton

Ihmisten ominaishaju yleensä ihana tuoksahdus. Omaani en tosiaankaan huomaa, kun sen kanssa elänyt niin kauan. :))

• aina niinkään

ole. Kaverini, vaikka ihan hyvä kaveri onkin, niin hänen ominaistuoksunsa on ihan hirveä.

Ei se varsinaisesti haise, eikä haise kovin kauaksi, mutta kyllä sen tunnistaa heti. Jos nyt ajatellaan sitä että hänen kanssaan jostain älyttömästä syystä pitäisi harrastaa seksiä niin jäisi kyllä homostelut tasan siihen. Siltä haisevaa puolisoa en kyllä ikinä sänkyyni hyväksyisi, olkoon ulkonäkö sitten vaikka maailman kauneimman naisen ja älykkyys ja ystävällisyys huippuluokkaa, mutta se tuoksu pistäisi kyllä topin välittömästi.

En tiedä onko nuo feromoneja vai mitä, mutta hän oikeasti havaittavasti tuoksuu tai haisee myös muiden mielestä ja käsittääkseni feromonit on täysin hajuttomia.

• ...vai ominaistuoksu?

koska kyseessähän on kaksi aivan eri asiaa. itsekkin haistan ystävillä heidän ominaistuoksunsa, toislla vahvemmin kuin tosiilla. myös meillä on havaittavissa ominasituoksumme, mutta se on aivan eri aisa kuin hien haju. ominasituoksu no ja pysyy niin kauan kun ihossa on rauhasia. rauhasista tuleva ominaishaju vo imyös muuttua, esim. valkosipulin tai taudin takia, mutta lopulta palautuu normaaliksi. hien hajun saa pois pesemällä ja laittamalla dödöjä ja hajuvesiä.

• Ei juma kaikkee kans

Kannattasko vaikka ekaks siivota kämppä ja sit vasta testata et haiseeko viel??

• Pieru

Jos maito ei sovi, voi haju tulla ihon läpi, niin ainakin minun pojallani. Kokeile maidon pois jättämistä.

• Gemgub

Et asu esim. maatilalla tai ole tekemisissä eläinten kanssa? Niistä ainakin tarttuu haju ihan huomaamatta ja esim. koulussa kaikki muut kyllä huomaavat sen hajun tai jos käyt jossain kylässä.

Märät huonosti kuivatut vaatteet voisivat olla yksi syy myös mutta paha mennä sanomaan mistä on kyse kun hajuja on vaikea sinulle kellään varmaan kuvaillakkaan?

• hajusi poistamiseksi

Unohda ensimmäiseksi deodorantit, niillä et tee yhtään mitään.

En muista että mitä luonnontuotetta se on jota kaadetaan vähän lautaselle ja se laitetaan sitten mikroon pariksi minuutiksi hautumaan jos halutaan mikron haju tai ruuan haju pois.

Onkohan se väkiviinaetikkaa, tai jotain vastaavaa? Toivottavasti joku sen kertoo tähän koska itse en todellakaan sitä muista, mutta tiedän että jos mikään ei auta niin se auttaa.

Eli tee sillä tavalla kun se on melko ärtsyä tököttiä, että laitat sitä huoneeseesi, ilmanvaihto kiinni, eli ikkunaluukut ja sellaiset kiinni ja laitat niitä lautasia ympäri huonettasi niin että kaikki kaappien ovet ovat apposen auki.

Annat niiden olla ihan rauhassa ilman että avaat ovea reilun päivän verran. Voit olla itsekin siellä huoneessa, mutta sinun täytyy olla ehdottoman puhdas ja alaston koska hajusi lähde on sinussa itsessä, ei varmastikaan kantamissasi vaatteissa.

Jos ei ole hajut lähteneet sinusta ja huoneestasi niin jo on kumma! Tuota parempaa hajunsyöjää en ole koskaan nähnyt.

Meillä oli semmoinen kaappi keittiössä jossa oli ihan järjetön haju. Viereinen kaappi ei haissut millekään, mutta se toinen kaappi, se haisi aivan kauhealle. Mitään kummaa siitä kaapista ei löytynyt ja vaikka se kymmenen vuoden aikana pestiin ja putsattiin useita kymmeniä kertoja, niin se haju ei vaan lähtenyt, eikä edes heikentynyt. Kun se purettiin kun keittiöön asennettiin uudet kaapit, niin sieltä mistään rakosistakaan ei löytynyt mitään mikä olisi sen hajun synnyttänyt että se oli kumma haju se.

Sitten tietenkään siitä ei puhuttu kenellekään koska tällaiset asiat on niitä suurimpiä häpeän aiheita, vaikka me emme olleet sitä hajua siihen kaappiin edes itse saaneet, niin se jäi ratkaisematta kunnes erään kerran meidän mummo avasi sen kaapin ottaakseen sieltä imurin ja jotain muita välineitä ja ihmetteli voimakasta "tuoksua" (kun ei kehdannut sanoa että hyi saatana kun haisee)

Kun äiti sitten kertoi että sitä hajua ei saa pois millään, vaikka mitä kaupan tököttejä on kokeillut, niin mummo ehdotti että laittaisi sitä etikkaviiniä vai mitä se nyt onkin lautaselle ja kaappi päiväksi kiinni.

Se reilun kymmenen vuoden kestänyt haju oli lähtenyt pois päivässä!

Mummon mukaan myös pahat hajut ja tahrat saa sillä tökötillä pois ja että mitään kaupan aineita ei kannata edes kokeilla koska niissä on jotkut erilaiset kemialliset koostumukset jotka heikentävät vaatteiden kestävyyttä ja voivat viedä värit. Samoin kuulemma entisaikaan joku oli sillä pessyt kainalonsa, jalkansa ja päänsä kun oli haissut liikaa ettei tavallinen mäntysuopa ollut auttanut.

Kokeile tuota, mutta joudut nyt kyllä varmistamaan sen että mikä se aine on, koska minä en sitä muista. Siivoojat tuollaiset konstit kyllä tietää että millä saa hajun esimerkiksi mikrosta pois helposti.

• neuvoa

Miltä tuo tuo haju haisee? Pyydä jotain läheistä ja luotettavaa ihmistä erittelemään sitä, muuten on aika vaikeaa arvailla.

Jos tosiaan kyse on paskan hajusta, niin olen huomannut, että joidenkin ihmisten ympärillä leijuu joskus kakan haju, lähinnä muistuttaa pientä pierun hajua, vaikka tuskin on tarkoituksella pieraistu. Olen joskus miettinyt, että taitaa johtua yksinkertaisesti siitä, että on syöty tietynlaista ruokaa ja peräsuoli on täynnä. Normaalistihan peräsuolen pitäisi olla tyhjä ja kun alkaa täyttyä on tarkotus tyhjentää se, eikä kantaa mukanaan. Eli heti, kun on hätä, niin mars vessaan!

Eräs tuttavani (tai hänen vaatteensa) haisee talonsa ominaishajulle, joka on pistävä.

Kolmas vaihtoehto voi olla joko liian vahvat, pistävälle haisevat vaatteiden pesuaineet. Valitse tuoksuton vaihtoehto, esim. LV.

Ja neljäntenä vaihtoehtona tulee mieleen myös vaatteisiin liittyvä eli olet pessyt vaatteesi liian kylmässä vedessä eli 40 asteessa ja tai kuivattanut ne liian tiiviisti, kiinni toisissaan. Tämä aiheuttaa tunkkaisen, tiskirättimäisen hajun vaatteisiin ja tarttuu kiinni ihoonkin.

Pese kaikki vaatteet, jotka suinkin sen kestävät, 60 asteessa ja valitse sellaisia kangaskuituja, jotka on mahdollista pestä tässä lämpötilassa.

Tsemppiä! Kun paikallistat hajun lähtökohdan niin sille voi melko varmasti myös tehdä jotain.

• pinaattiletut haistaa

miltei heti. olen sitä mletä että muutamat ruuat, pitkään käytettyinä aiheuttavat omia tuoksujaa. Muistan kun itsekkin kävin suihkussa, ja istuin alasti miltei heti haistoin tuoksun, ja ei se oikein mistään tuntunut tulevan. Mutta kun kävin kylässä että muutakin ruokaa oli useampana päivänä, haju katosi.

• Anni

Osasyy pahaan hajuun voi olla korvakorut. Ne pitää poistaa päivittäin suihkun ajaksi, muuten korvantaustoihin kertyy inhottavaa mömmöä, joka haisee todella pahalle. Korvien alue kannattaa myös pestä kunnolla saippualla.

• Perspaukkuu

Ominaispaskanhajun ainaki,
      mitä yrmeempi,sitä parempi!!

• käyny

hammaslääkärissä milloin? mun kaverin hengitys haisee aina vaikka pesee hampaita , sillä on joku sylki juttu silleen että tulee tosi nopee hammaskiveä. se hengitys haisee tosi pahalle aina. eikä sille vissii kauheesti voi tehä muuta ku käydä udsein kiven poistossa. 24v tyttö.
      sit mietin et toinen hajun lähde joillain on vaatteet, jotka pesun jälkeen kuivatetaan jossain paikassa et jää semmonen tunkkainen, varastomainen, homeinen, tuoksu.. onko teillä eläimiä? mun tutulla on kissa joka merkkaa (pissaa) jokapaikkaan semmosen ihan pienen lirun ja perhe on niin immuuni sille hajulle ettei enää haista sitä, mutta kaikki muut kyllä. ja toisella on pikkukoiran kanssa sama juttu. joillain oon huomannu kanssa sen päähahan pahan hajun. mut siihen ei vissiin pesu auta.

• tunne hajua

joskus kyllä voi käydä jos syö ruokaa jossa sim.valkosipulia,seuraavana päivänä haistaa toiset paremmin kuin itse.kertovatko kaverisi hajusta kun olet kotona vai kyläillessä? Kyllä se ohi menee jos olet muuten terve eikä mitään lääkitystä.lääkkeet nimittäin tekee sen että pukkaa ihosta ulos.Joillakin hampaitten pesu ei yksin riitä mutta jos ostaa rikkihajun poistajaa,suun huuhteluvettä,hengitys raikastuu huomattavasti.Sinulla on varmaan vain ohimenevä hormonallinen haitta,oletko varma ettei toiset puhu vain kiusalla haisemisesta?Kysyppä kotiväeltäsi mitä mieltä he ovat.

• Toivottavasti auttaa

Onko olosi muuten ihan normaali? Laihdutatko? Eräissä aineenvaihdunnan häiriötiloissa (esim. diabetes) elimistöön voi kertyä ketoaineita. Kertyvä asetoni poistuu hengityksen mukana ja haisee voimakkaasti. Kysy joltain tuttavalta haistavatko he tällaista hajua!

• allekirjoittanut1

itselläni oli muutama vuosi takaperin TODELLA vittumainen ongelma.. meinaat oli kroonista korvatulehdusta, lääkärit antoivat aina vain antibiootteja, jotka auttoivat korkeintaan viikon, ja aina puhkesi uudestaan. se johti siihen etteivät antibiootit auttaneet enää ollenkaan.

loppujenlopuksi korvat alkoivat tuottaa jotain ihme reaktiota, josta tuli pahaa hajua, enkä tiennyt mistä se johtuu, enkä myöskään itse haistanut mitään.. juoksin jopa yksityisillä ja terveyskeskusissa, kukaan ei antanut vastausta ongelmaan.

ongelma oli pitkään jatkuneessa korvatulehduksessa ja sain loppujenlopuksi jotain kortisoonia tai jotain joka auttoi siihen.. 2 vuoden sairaalakäyntien jälkeen. vieläkin nuo korvat oireilee, kutittaa jatkuvasti, välillä sattuu, ja kun olen käynyt lääkärissä kukaan ei näe siellä mitään erikoista. en tiedä missä on vika vieläkään ihan täysin.

• nuuhkijanainen

Tiedän, mitä hajua tarkoitat.

Vaikka kerrot "peseytyväsi joka päivä", et mainitse, kuinka peseydyt. Ei riitä, että ihminen käy suihkussa päivittäin eli pesee hiukset, kasvot, kainalot jne., vaan keho on pestävä joka paikasta! Ainakin joka toinen päivä vartalo on pestävä saippualla ja kovalla sienellä tai harjalla! Erityisesti selkä alkaa erittää ällöttävää rasvan hajua, jos sitä ei pestä useamman kerran viikossa sienellä tai harjalla. Hyvän- ja voimakkaan tuoksuinen saippua edesauttaa pahan hajun esille tuloa.

Nyt peset kaikki vaatteesi, joita olet likaisella ihollasi käyttänyt, vaihdat lakanat ja tuuletat petivaatteet (lakanat on syytä vaihtaa vähintään joka toinen viikko, tyynyliina joka viikko). Sitten aloitat kehosi pesemisen kunnolla, käytät deodoranttia ja parfyymia. Kyllä tehoaa!

• auttanut

että olen luopunut kokonaan sokerista ja hiivasta. On helpottanut myös turvottavaa oloa ja vatsa ei puhu mitään, ei murinoita eikä peräpään pörinöitä.Hiuspohjaan saian apua Tea tree-öljystä;10 tippaa shampoon sekaan,peset sillä jo shampoolla pestyt hiukset,annat vaikuttaa 10 min. ja huuhtelet hyvin pois. Ja vielä lisäksi mahdollisuuksien mukaan alasti oleilua,että iho saa hengitellä vapaasti.

• -HAISE

OLET LUULOSAIRAS

• Katamariina

Moikka! En halua pelotella, mut perhetutun pojalla oli sama homma.. Haisi ihan mielettömän pahalle kokoajan. Sen äiti pisti sen suihkuun monta kertaa päivässä.. Tää poika kuoli syöpään kuitenkin.. Hirvee kohtalo.. Tietenkään sulla ei ole sitä vaaraa!! Ainakin niin toivon! Tuo juttu hengityksen pahasta hajusta voi olla se jos ei ole hoidattanu hampaita.. Käy heti lääkärissä ja sit hammaslääkärissä! Hyvää jatkoa sulle =) P.S. Jos oot teini, niin se on tavallista tuo haju, siis hengityksen...

• Hajuilumanihärskiintyminen

Itse kärsin samasta ongelmasta. Haisen vain yksinkertaisesti pahalle. Kaikki olen koittanut mitä koitettavissa on. Alkuun hikoiluni keskittyi kainaloihini jotka haisivat aivan järkyttävän pahalle ja olivat märät jo tunnin jälkeen. Menin Telarannalle sympaattiseen salpaukseen ja se toimi niin kuin pitikin. Kainalohikoiluni vähentyi merkittävästi mutta ongelma pysyi, nyt vartaloni hikoilee tosi paljon. Eikä se mitään haittaisi mutta se haju. Käyn suihkussa 3 kertaa päivässä koska haisen vain niin pahalle. Olen ollut lääkärissä ja kaikki kokeet on otettu ja silti mitään ei löydy mikä hajua aiheuttaisi. Lääkäri luuli minua lopulta vain luulosairaaksi. Joudun käyttämään koko ajan valkoisia paitoja koska niissä haju ei muodostu niin pahaksi kuin tummissa. Ne jotka ongelmaa vähättelevät, onko teille käynyt niin että vaikket tee mitään ponnisteluja, työpaikalla kaikki jotka kävelevät alle viiden metrin päässä, ottavat nenästään kiinni ja katselevat sinua kuin tautista. Tervetuloa maailmaamme. Kiitos kivoista ehdotuksista mutta nämä ongelmat tarvivat jotain maagikon kykyjä sillä ei mitkään apteekin tuotteet ym sellaiset auta kuin inan parempaan suuntaan. Se joka tähän keksii ratkaisun, on tuleva miljonääri sillä meitä on yllättävän paljon. Tarvisi varmaan järjestää jotku pahahaju juhlat jossakin niin ei aina tarvisi hävetä silmiään päästä vaikkei asialle yksinkertaisesti voi mitään.

• kokkokokookokokokko
        Hajuilumanihärskiintyminen kirjoitti:

Itse kärsin samasta ongelmasta. Haisen vain yksinkertaisesti pahalle. Kaikki olen koittanut mitä koitettavissa on. Alkuun hikoiluni keskittyi kainaloihini jotka haisivat aivan järkyttävän pahalle ja olivat märät jo tunnin jälkeen. Menin Telarannalle sympaattiseen salpaukseen ja se toimi niin kuin pitikin. Kainalohikoiluni vähentyi merkittävästi mutta ongelma pysyi, nyt vartaloni hikoilee tosi paljon. Eikä se mitään haittaisi mutta se haju. Käyn suihkussa 3 kertaa päivässä koska haisen vain niin pahalle. Olen ollut lääkärissä ja kaikki kokeet on otettu ja silti mitään ei löydy mikä hajua aiheuttaisi. Lääkäri luuli minua lopulta vain luulosairaaksi. Joudun käyttämään koko ajan valkoisia paitoja koska niissä haju ei muodostu niin pahaksi kuin tummissa. Ne jotka ongelmaa vähättelevät, onko teille käynyt niin että vaikket tee mitään ponnisteluja, työpaikalla kaikki jotka kävelevät alle viiden metrin päässä, ottavat nenästään kiinni ja katselevat sinua kuin tautista. Tervetuloa maailmaamme. Kiitos kivoista ehdotuksista mutta nämä ongelmat tarvivat jotain maagikon kykyjä sillä ei mitkään apteekin tuotteet ym sellaiset auta kuin inan parempaan suuntaan. Se joka tähän keksii ratkaisun, on tuleva miljonääri sillä meitä on yllättävän paljon. Tarvisi varmaan järjestää jotku pahahaju juhlat jossakin niin ei aina tarvisi hävetä silmiään päästä vaikkei asialle yksinkertaisesti voi mitään.

Liikahikoilun pohjalla on hormonihäiriö. Aivolisäke painaa hypotalamusta, joka on elimistön lämmönsäätelykeskus. siis sinulla on kasvain.
        Voi olla maksan lisämunuaisten vajaatoiminta. Koskeeko alaselkään? Cushingin-oireyhtymä.
        Trimethyaminuria jos haiset "kalalle". tähän ei ole hoitoa.

• asdfrg

Rintamamiestalossa asuvan tuntee aika monesti; sillon vaatteissa semmonen jännä tuoksu. Ei se minusta pahakaan ole, nostalkinen ja tunteikas oikeestaan

• Anonyymi00079
      UUSI

Minulle aiheutui paha tuoksu runsaasta tupakoinnista ja jatkuvaan oli saatava tupakkaa monessa muodossa. Nyt ketuttaa sauhuttelu, kun haju ei päättynyt, kun lopetin tupakoinnin ja aikaa siitä on ~ 15-V. Saastutin oman kehoni ja tuoksahdan pahalle, vaikka en hikoilisi. Tuoksi on kiinni kehossani. Eräällä kaupan parkkipaikalla kuulin jonkun HUUTAVAN äänekkäästi, että taas tuli tänne tuo paskahousu. Paskahousu sana on helppo singahuttaa ilmoille ajattelematta, että onko paska housussa, vai ei, sillä kohteella. Tolleen sanojan pitäisi todistaa sanomansa ja toisaalla ei tarvitsisi ajatella ääneen.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma

Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?
      Sinkut
      325
      1873
    2. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      75
      1304
    3. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      83
      1297
    4. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      134
      1167
    5. Muistatko kaivattusi

Syntymäpäivän? Päivämäärä riittää. 🌹
      Ikävä
      84
      1007
    6. Minkälaisessa asennossa

Haluaisit kaivattusi kanssa olla?
      Ikävä
      90
      914
    7. Sinä siellä lähistöllä

Tahtoisin tutustua paremmin 💫
      Ikävä
      48
      853
    8. Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!

https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro
      Maailman menoa
      118
      824
    9. Mulla on ikävä

sua nainen ja niitä katseita ❤️ Lupaatko, että katseemme kohtaa taas?
      Ikävä
      48
      790
    10. Sitä saattaa vähän hölmöillä

rakkauspäissään, jos tunteita on enemmän kuin osaa käsitellä. Alkuhölmöilyt on söpöä ja sallittavaa.
      Ikävä
      60
      746
    Aihe