laskelma käyttöedun kannattavuudesta

meneekö oikein?

Laskeskelen tässä käyttöedun kannattavuutta.
Vaihtoehtoina on ottaa käyttöetuauto tai ostaa itselleni käytetty auto.
Vakioin laskemassa polttoaineen kulutuksen, eli siitä ei tule eroa autojen välille. Lisäksi vaihtoväli on 3 v ja ajot tuona aikana 90 000 km. Lisäksi kiinteät kustannukset olisivat samalla tasolla (autojen vakuutukset, verot jne...) ja käytetty auto olisi jotakuinkin vastaava kuin uusi kooltaan ja varusteiltaan.

Käyttöautoetu firmalta :
- noin 30 k€ uusi diesel-auto, jonka vuokrasta 800 €/kk maksan 50%, summa vähennetään rahapalkasta ennen veroja
- käyttöautoedun arvo 400 €
- vain polttoaineet omalle kontolle, kaiken muun maksaa firma. Autolla täyskasko.

Käytetty auto markkinoilta :
- noin 15 k€ käytetty diesel-auto
- lainoitettu 10 k€ osuus 4% korolla 2 vuodeksi

Tausta
- rahapalkka 3000 €
- veroprosentti 25%

Laskelma käyttöauto:
- rahapalkka - vuokran-%-osuus autoedun verotusarvo = 3000 - 400 400 = 3000 € /kk verotettava tulo, josta veroprosentti 25%
- nettotulo (3000 - 400) * 0,75 = 1950 € käteen

Laskelma käytetty auto
- nettotulo 3000 * 0,75 = 2250 € käteen
- käytetyn auton kiinteät kustannukset olisivat suurinpiirtein vuodessa
- käyttövoimavero 480 €
- ajoneuvovero 130 €
- liikennevakuutus 35% bonuksilla : 400 €
- täyskasko 70% bonuksilla : 350 €
- huollot 350 €
- pesut 20x 20 € = 400 €
- renkaat noin 1 sarja vuodessa : 500 €
- yhteensä 2610 € / v
- arvon alenema 3 v lienee 15 k€ autosta noin 6 k€, eli 2 k€ / v
- rahoituksen korko 400 € / 2v eli 200 € / v
- kaikki yhteensä 4810 € / v eli n. 400 € / kk

Vertailu :
- käyttöautoedusta maksaisin 300 € / kk
- käytetystä autosta 400 € / kk
- km-korvaus tipahtaa 0,45->0,12 eli 0.33 € / km
- jos ajan firman ajoja vuodessa yli 3600 km (100 * 12 / 0.33 = 3636), niin minun kannattaa ostaa käytetty auto

Menikö laskelmani oikein?

12

7603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä tässä vain

      En laskenut että oliko laskelma oikein mutta heitän pari kommentia.

      Huono diili jos auton vuokrasta joudut maksamaan 50% -en ottaisi,koska maksat lisäksi sen verotusarvon veron siitä. Älytöntä että työntekijä laitetaan maksamaan työvälineestä.

      Vertailu 30e uudesta ja 15 e käytetystä on aika hankalaa, riippuu mitä arvostat ja mistä pidät.

      Muista omassa arvonalennus joka on PALJON!

      Käyttöetuauto on pääsääntöisesti huono diili.
      Ainoa hyödyn minkä siitä saa on, helppous ja
      luotettomuus. Uusi auto,jonka käyttökuluista sinun ei tarvitse välittää. Kuinka paljon laitat arvoa luotettomuudelle,on oma asiasti.

      Oma auto on aina riski, varsinkin kun olet noin halpaa autoa miettimässä. Mitä jos se leviää,
      millä hoidat työsi? Tai tulee isoja remontteja?
      Polttoaineen hinta nousee? Jne jne.

      Lisäksi,km -korvauksia ei käytännössä tule koko vuotta, olet lomalla sekä kenties sairaana.
      On koulutuksia, toimistopäiviä jne jolloin ei kerry laskutettavia kilsoja.

      Tietty, jos kentää tulee sinulle jää se oma auto.
      On meinaan kokemusta että kun duunit loppuu, lähtee alta palkka, puhelin ja auto...jää aika orpo olo ja hankala lähteä uusiin haastatteluihin ilman autoa!

      • juuri sitä

        Tuossa laskeskelinkin, eli kannattaako vaiko ei.
        Sinänsä firman autoetupolitiikka on se mikä on, eikä se ole neuvoteltavissa enää näin suurella työnantajalla yhden työntekijän osalta (johtajilla ehkä, mutta ei duunarilla)

        Vaihtoehdot ovat käytännössä :
        a. käyttöetuauto noilla ehdoilla
        b. käytetty auto omalla rahalla.

        Talossa on jo yksi auto, mutta vaimo tarvitsee sitä päivittäin. Eli jos aion tätä työtä tehdä, täytyy toinen auto laittaa jo siitä syystä, että pääsee työpaikalle... Toisaalta jos potkaisevat minut pois firmasta, jää taloon vielä yksi auto.

        Se, onko työnantajani autoetupolitiikka järkevää tai oikeudenmukaista, ei liity tähän oikeastaan mitenkään, koska ehtoihin en voi vaikuttaa.

        Käytännössä vertailu on tehtävä 30 k€ uuden ja 15 k€ käytetyn välillä, koska en ole valmis laittamaan enempää kuin 15 k€ omaan autoon. Eli ajatuksena se, että otan 30 k€ uuden auton tai vastaavan tasoisen 3-4v vanhan 15 k€:lla. Vertailussa stabiloin tuota kautta sen arvostus- ja mieltymys-aspektin kokonaan.

        Oma auto on tietenkin jollakin tavalla aina riski, ja riskin minimoimisesta olen valmis tietyn summan maksamaan, ja sen arviointi jää itselleni.

        Mutta laskelmassani hain ihan raakojen numeroiden kautta järkevyyttä, ilman fiilistelyitä.


      • Sirpasissa
        juuri sitä kirjoitti:

        Tuossa laskeskelinkin, eli kannattaako vaiko ei.
        Sinänsä firman autoetupolitiikka on se mikä on, eikä se ole neuvoteltavissa enää näin suurella työnantajalla yhden työntekijän osalta (johtajilla ehkä, mutta ei duunarilla)

        Vaihtoehdot ovat käytännössä :
        a. käyttöetuauto noilla ehdoilla
        b. käytetty auto omalla rahalla.

        Talossa on jo yksi auto, mutta vaimo tarvitsee sitä päivittäin. Eli jos aion tätä työtä tehdä, täytyy toinen auto laittaa jo siitä syystä, että pääsee työpaikalle... Toisaalta jos potkaisevat minut pois firmasta, jää taloon vielä yksi auto.

        Se, onko työnantajani autoetupolitiikka järkevää tai oikeudenmukaista, ei liity tähän oikeastaan mitenkään, koska ehtoihin en voi vaikuttaa.

        Käytännössä vertailu on tehtävä 30 k€ uuden ja 15 k€ käytetyn välillä, koska en ole valmis laittamaan enempää kuin 15 k€ omaan autoon. Eli ajatuksena se, että otan 30 k€ uuden auton tai vastaavan tasoisen 3-4v vanhan 15 k€:lla. Vertailussa stabiloin tuota kautta sen arvostus- ja mieltymys-aspektin kokonaan.

        Oma auto on tietenkin jollakin tavalla aina riski, ja riskin minimoimisesta olen valmis tietyn summan maksamaan, ja sen arviointi jää itselleni.

        Mutta laskelmassani hain ihan raakojen numeroiden kautta järkevyyttä, ilman fiilistelyitä.

        Moro!

        Hommaa auto yksityisleasingillä.
        Kun lasket tarkkaan huomaat, että tulee halvemmaksi sun työsuhde-auton kustannusten kanssa.

        Leasinghintaan sisältyy yleensä myös huollot ja sijaisauto, joten sulla auto aina käytössä. Voit nostaa firmalta km-korvaukset täytenä eikä tarvii huolehtia auton arvon-alenemisesta.

        Kannattaa tsekata vaihtoehtona.

        itsellä on samanlainen työsuhdeautokuvia firmassa. Ainakin mun laskelmien mukaan työsuhdeautoilu tulee tosi kalliiksi. toisaalta tarvitsen käyttövarman auton joka päivä, enkä todellakaan halua kantaa huolta oman auton arvonalenemisesta.

        Maksan nyt 1090€/kk (sis.vakuutukset) ja ajan M-B:llä.
        Kilsakorvauksia nostan työnantajalta n. 550-850/kk. ajan päivässä n. 80km työnantajan ajoja.


      • ...Topias
        juuri sitä kirjoitti:

        Tuossa laskeskelinkin, eli kannattaako vaiko ei.
        Sinänsä firman autoetupolitiikka on se mikä on, eikä se ole neuvoteltavissa enää näin suurella työnantajalla yhden työntekijän osalta (johtajilla ehkä, mutta ei duunarilla)

        Vaihtoehdot ovat käytännössä :
        a. käyttöetuauto noilla ehdoilla
        b. käytetty auto omalla rahalla.

        Talossa on jo yksi auto, mutta vaimo tarvitsee sitä päivittäin. Eli jos aion tätä työtä tehdä, täytyy toinen auto laittaa jo siitä syystä, että pääsee työpaikalle... Toisaalta jos potkaisevat minut pois firmasta, jää taloon vielä yksi auto.

        Se, onko työnantajani autoetupolitiikka järkevää tai oikeudenmukaista, ei liity tähän oikeastaan mitenkään, koska ehtoihin en voi vaikuttaa.

        Käytännössä vertailu on tehtävä 30 k€ uuden ja 15 k€ käytetyn välillä, koska en ole valmis laittamaan enempää kuin 15 k€ omaan autoon. Eli ajatuksena se, että otan 30 k€ uuden auton tai vastaavan tasoisen 3-4v vanhan 15 k€:lla. Vertailussa stabiloin tuota kautta sen arvostus- ja mieltymys-aspektin kokonaan.

        Oma auto on tietenkin jollakin tavalla aina riski, ja riskin minimoimisesta olen valmis tietyn summan maksamaan, ja sen arviointi jää itselleni.

        Mutta laskelmassani hain ihan raakojen numeroiden kautta järkevyyttä, ilman fiilistelyitä.

        Omat laskelmat on hyvin samansuuntaiset. Merkittävä asia päätökseen on, kuten tuossa on jo moni maininnutkin, kuinka paljon ajat työajoa josta voit laskuttaa kilometrit. Leasing autoa ei kannata työajoon ottaa.

        Itsella on samankaltainen leasing sopimus firmasta ja ajan työajoa alle 500km kuussa. Olen valintaani tyytyväinen. Toinen leasing auto menossa. Isoin juttu on se helppous kaikessa. Jos autossa on jotain se viedään merkkikorjaamoon ja saa toisen korjauksen ajaksi käyttöön. Mua ei autot kiinnosta ja nyt ei tarvikkaan.


    • Vaihtoehto1

      Eli 30tonnin leasingauton sijasta ottaisin Skoda Octavia Ambiente Dieselin, hinta n. 23.000 Eur ja leasinghinta jossakin 600 Euron nurkilla, jopa alle. Tällöin ajat hyvälla autolla, ilman riskejä ja vuositasolla saadaksesi oman 15 tonnin auton kannattavaksi pitänee ajaa 5-6000 kilsaa firman ajoja. Käyttäetuauto ei todellakaan aina ole halvempi, mutta se on riskittömämpi. Kun pienennät riskiä, se maksaa.

    • mutta...

      30 kEuron auton käyttöedun arvon on n. 480 euroa. Ja tämäkin vain silloin, mikäli ajat omia ajoja max 18 000 vuodessa ( tosin tätä sääntöä tuskin kukaan noudattaa ).

    • pikkuauto

      Esim. Hyundai Getz 1.4. Vaimolle ostettiin alle puol vuotta vanha hintaan 13400e talvirenkaineen.
      Syö 7,2L/100km, Hesassa ruuhkassa ajelua paljon.
      Näin ei tarvi sen uuden leasingin sijasta tyytyä käytettyyn omaan. Tietenkin, jos ajelet paljon, osta tiisseli, niitäkin löytyy pikkuautoinakin.

      • on pieni auto

        kun kilometrejä alkaa tulla > 30 000 vuodessa, arvostaa tilavaa autoa.


    • tarkennuksia

      Vähän kritiikkiä
      itsellä 2005 corolla
      vakuutukset ESPOOSSA on kalleimpia kuntia
      liikenne 70% 164,80 e 35% olisi 357 eur
      sinullakin bonuksia tulee lisää jolloin vak.maksut pienenee.
      kasko 70% 231,82 e
      käyttövoimavero 415 e
      renkaissa heittää eniten nyt ajanut 4v 125 tkm
      talvirenkailla menee vielä ensi talvi tai kesä 2009 eli 2 rengassarjaa riittää n. 150 tkm/5,7 vuotta. Nyt renkaissa on pintaa kesä n. 3mm talvi n. 6mm. Kesärenkailla ajisi niilläkin vielä 15tkm ennen sakkorajaa, mutten niitä viitsi enää alle laittaa). Talvi misukat maksoi 350 eur ja laatumerkin kesärenkaat(conti yms) maksaa 300 eur jolloin minulle tulee rengaskustannuksia 114 e/vuosi vaikka kilometrejä tulee 30 tkm/vuosi
      ja kun kesärenkaat sisältyi auton hintaan ei niitä tavallaan tarvitse ottaa huomioon, kuten sinullakin jos ostat auton on siinä jonkilaiset renkaat jos huonot saat tingittyä hinnasta.
      Autojen pesut ei kyllä tartte pestä 20x vuodessa.
      max on kerran kuukaudessa, kesällä vähempi.
      Ja jos on rahat tilillä ei tule korkokustannuksiakaan.
      Lisäksi olet maksanut auton pois 2v aikana ja voit sitä pitää sitten vaikka 10v ei korkokustannuksia tule niiltä 8. vuodelta enää.

      • edelliseen

        otin rengaskustannuksiin mukaan sekä kesä että talvirenkaat, vaikka tekstistä saattaa toisin ymmärtää.


      • linjalla komppaan

        mm. noiden rengaskulujen ja pesujen määrän osalta.

        - Yleensä käytetyssäkin autossa pitää olla vähintään yksi säällinen rengaskerta hinnassa mukana, mieluiten molemmat. Ellei, niin reippaasti asiasta tinkaamaan.

        - Itse vaihdan esim. "kitkattomat" talvirenkaani 3-4 vuoden välein vaikka pintareserviä vähän oliskin. Turvallisuudesta en lähde tinkimään 5-v. vaihtovälillä. Kumikin alkaa jo vanhassa olla kovettunutta ja alentaa osaltaan pitoa.

        - Jos et kavahda esim. ranskalaisia niin 15 kiloeurolla saa tänä päivänä reilusti alle 100tkm ajettua huollettua ja about priimakunnossa olevaa dieseliä josa 2,6-2,7 m akseliväli so. isompana kun Golf/Octavia, ilmastoituna, cruisella, webastolla, jne. Mutta hinnan alennus kaikissa tuonhintaisissa on kylla yli 6 tonnia 3 vuoden päähän - varmaankin lähempänä kymppiä. Mutta mitäs siitä, onhan se 5.000 euroakin rahaa. Tätä rahaahan et liisarissa koskaan näe.

        - Suunnilleen kaikissa niissä merkki- ja merkittömissäkin huolloissa joihin olen käytettyjä autojani vienyt huoltoon, olen saanut halutessani korvaavan auton, esim. 40,-/päivä. En ymmärrä mikä yleinen pointti tässä asiassa olisi "liisareiden eduksi" (paitsi muka "säästetty" 80 e vuodessa ?)


    • uskokaa pois

      Jos verottaja on laskenu että auton käyttöedun arvo on 400€, niin silloin se käytännössä on aika lähelle 400€. Jos joudut itse rahoittamaan 400€:n edusta 400€, niin ethän sä silloin oikeastaan saa mitään etua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1443
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1247
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1229
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      214
      1130
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1068
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      317
      999
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      994
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      939
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      905
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      899
    Aihe