Hauskat väärinkäsitykset

Oletko koskaan törmännyt hauskoihin väärinkäsityksiin tai kuullut jotain väärin, jolloin asian merkitys on muuttunut täysin?

Ajattelin tehdä tänään pitkästä aikaa lihapullia itse. Rouva Ratikka vieläkin vähän puolikielisenä ilmoitti, että hän haluaa ehdottomasti vähän HAUKKUA ruokaani, kun tarkoitus kaiketi oli HAUKATA. ;-)
15580
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 15

Vanhimmat

sitä saatana pitääkin, jos mies alkaa kokkia leikkimään :)

Äänestä
  • Aloittaja

Mutta pakko on jotain syödä eikä minulla ole asiat yhtä hyvällä tolalla kuin RE:lla. ;-)

Äänestä

• ratikkakuski kirjoitti:

Mutta pakko on jotain syödä eikä minulla ole asiat yhtä hyvällä tolalla kuin RE:lla. ;-)

mutta onko kukaan koskaan nähnyt tätä rouva ratikkaa elävänä???

Äänestä

• kuulu : kirjoitti:

mutta onko kukaan koskaan nähnyt tätä rouva ratikkaa elävänä???

että mielummin (ainakaan minä) en näe rva Ratikkaa kuolleena... Että tyydytään ihan vaan siihen, kuinka asian laita on, eikö :) ?

Äänestä

• puskasta kirjoitti:

että mielummin (ainakaan minä) en näe rva Ratikkaa kuolleena... Että tyydytään ihan vaan siihen, kuinka asian laita on, eikö :) ?

mutta alkaa jo huolestuttaa tämä rva ratikan hiljaisuus...

Äänestä

sanoissa kuulen heittoja, esim.

Kuulin "Et kuuntele Jeesuksen luita..."
Menee "Et kuuntele jeesusteluita"

Esittäjä Maija Vilkkumaa, kappaleen nimeä en muista, saattoi olla "Yksi (ylitse muiden)"

Äänestä

Joskus nuorena kävin kylässä yhdellä ulkomaalaisella ystävälläni. - Yhteisenä kielenä englanti, jota oli vasta muutama vuosi opeteltu. - Mentiin käymään vadelmassa hänen kotinsa lähellä olevalla kivikkoisella paikalla ja oltiin vattupuskissa haukkaamassa marjoja kun huolestuneena kysyin: Do you know whether there are any snakes here ? - Siihen hän vastasi, että Yes, but we usually eat them... - Hän siis luuli minun kyselevän vattumadoista... :)

Äänestä
  • Tulee mieleen montakin kömmähdystä.

rooster - kukko

roster - työvuorolista.

Minä Irlannista kyselin (kuulemma) jatkuvasti ihan sujuvalla kielellä, että "Onko tämän viikon kukko jo seinällä?

Kaverini Suomessa, opiskeli suomea, oli grilillä muistellut, kuten niin moni, että "se sana oli jotain sinnepäin... alkoi T:llä" ja kysynyt grillimyyjältä kohteliaasti:
    "Saisinko yhden talvitakin?" Grillimyyjä oli oli vähän kakistellut, ja kaverini tietysti luullut heti, että nyt tuli taas joku ääntämisvirhe, ja se ei ymmärrä, ja kysynyt entistä selkeämmin ääntäen saman asia.

No grillimyyjä oli sitten sanonut, että ei meillä ole talvitakkeja. Ja enkuksi saman varmuudenvuoksi.

Kaverini yritti tulitukkuja ostaa, ja muisti, että se oli joku pitkä sana ja alkoi T-kirjaimella....

Mutta jos en rumia puhu, olen onnellinen.

Kavereillani, tyttöjä, briteissä oli omat tupakat rasiassa; käärivät naisellisesti sätkiä. Baariin mennessä tytöt olivat, rasiat käsissä, kysyneet portsarilta:

"Do you want to see our boxes"?

(Tämä kuulemma tarkoittaa, "Haluatko nähdä pimppimme?")

Mut kielikurssillahan oltiin. :)

Äänestä

• joo . kirjoitti:

Tulee mieleen montakin kömmähdystä.

rooster - kukko

roster - työvuorolista.

Minä Irlannista kyselin (kuulemma) jatkuvasti ihan sujuvalla kielellä, että "Onko tämän viikon kukko jo seinällä?

Kaverini Suomessa, opiskeli suomea, oli grilillä muistellut, kuten niin moni, että "se sana oli jotain sinnepäin... alkoi T:llä" ja kysynyt grillimyyjältä kohteliaasti:
    "Saisinko yhden talvitakin?" Grillimyyjä oli oli vähän kakistellut, ja kaverini tietysti luullut heti, että nyt tuli taas joku ääntämisvirhe, ja se ei ymmärrä, ja kysynyt entistä selkeämmin ääntäen saman asia.

No grillimyyjä oli sitten sanonut, että ei meillä ole talvitakkeja. Ja enkuksi saman varmuudenvuoksi.

Kaverini yritti tulitukkuja ostaa, ja muisti, että se oli joku pitkä sana ja alkoi T-kirjaimella....

Mutta jos en rumia puhu, olen onnellinen.

Kavereillani, tyttöjä, briteissä oli omat tupakat rasiassa; käärivät naisellisesti sätkiä. Baariin mennessä tytöt olivat, rasiat käsissä, kysyneet portsarilta:

"Do you want to see our boxes"?

(Tämä kuulemma tarkoittaa, "Haluatko nähdä pimppimme?")

Mut kielikurssillahan oltiin. :)

Ja serkkupoika muutti Ruotsiin 7-vuotiaana ja suomi vähän ruostui.

Lentäviksi lauseiksi on jäänyt muutama kömmähdys.

90-luvulla se oli sorsametsässä veljeni kanssa, ja oli huutanut lujaa "kato, soosia lentää" (sorsia, soosi tarkoittaa murteessamme kastiketta), .... eli yhä vitsailemme, että 5 soosia muttei yhtään perunaa.

Ja toisen kerran serkku lähetti kortin, jossa luki, että

'Mulla olla mopo mutta ei kuparia päässä".

Kiva, että voi hyvin ja on onnellinen. :)

Äänestä

• kuparia päässä kirjoitti:

Ja serkkupoika muutti Ruotsiin 7-vuotiaana ja suomi vähän ruostui.

Lentäviksi lauseiksi on jäänyt muutama kömmähdys.

90-luvulla se oli sorsametsässä veljeni kanssa, ja oli huutanut lujaa "kato, soosia lentää" (sorsia, soosi tarkoittaa murteessamme kastiketta), .... eli yhä vitsailemme, että 5 soosia muttei yhtään perunaa.

Ja toisen kerran serkku lähetti kortin, jossa luki, että

'Mulla olla mopo mutta ei kuparia päässä".

Kiva, että voi hyvin ja on onnellinen. :)

No yksi herra muuten tilasi samaisissa Irkuissa

"Orange, please" ja mä ajattelin, että hä? Siis appelsiinin? No mä ajatteleni, että voihan se tietysti appelsiinin haluta. Kai sen voi haluta? Kysyin kuitenkin baarimikolta, ja opin, että tuo tarkoittaa myös että 1 (lasi) appelsiiniMEHUA, kiitos. :)

Ja sitten yksi irkku vähän ihastui minuun. Halusi vähän oppia suomea, ja kysyi, että mitä esim. kiitos on suomeksi. Että halusi kiittää minua suomeksi, kuin vien ruokaa/juoman hänelle. No eihän se sitä muistanut. Minä näppäränä naisena kerroin muistisäännön, siinä kaikessa kiireesä. Että Suomessa on paljon sääsksiä, ja kun siitä edestä jättää "mos" pois, niin loppu on sama sana kuin "kiitos".

hyttynen s mosquito (mon mosquitos / mosquitoes), gnat, midge

Eli (moskiitos) mos kiitos

No eihän se tajunnut. Tai selitin huonosti.

Mies sitten sanoi minulle aina juomaa viedessä hellyyttävästi hymyillen, että "moskiitos" :)))

[Varmaan ajatteli, että jotakin most - thank you ... ]. Päätin olla kertomatta enää kenellekään käteviä muistisääntöjä....

Äänestä

ja kyllä sekin kaikenlaista aiheuttaa. Esimerkiksi näkkileipä murisee.

Äänestä

Eräissä kotibileissä tuttu selosti, että hän "would like to marry a Finnish girl". Seurueessa oli englantia taitamaton, joten tulkkimme sanoi: "Hän haluaisi naida suomalaista tyttöä...eiku..."

Joskus sanoin miehelle: "Laitatko teeveen tuleen?" Onneksi ei ole tv:tä, joten oli selvää, että kyse oli teevedestä. D-kirjain yleensä tippuu pois puhekielessä.

Äänestä

esikoinen oli pieni, isänsä sanoi jossain yhteydessä sille että ottaa häneltä luulot pois...
Lapsi kertoi asiaa jälkikäteen useaan kertaan miten iskä ottaa häneltä luut pois!
Pikkasen varmaan järkyttäviä mielikuvia syntynyt lapsen päähän...

Äänestä
  • Pikkusisko: "Mikä on neliöjuuri?"
    Isä: "Neliön muotoinen punajuuri."

Perheen viidettä lasta peloteltiin sillä, että joka viides maailmassa syntyvä lapsi on kiinalainen, joten tämän nuorimmaisen täytyy olla kiinalainen.

Äänestä

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Kommentoi aloitusta

ratikkakuski kirjoitti:

Oletko koskaan törmännyt hauskoihin väärinkäsityksiin tai kuullut jotain väärin, jolloin asian merkitys on muuttunut täysin?

Ajattelin tehdä tänään pitkästä aikaa lihapullia itse. Rouva Ratikka vieläkin vähän puolikielisenä ilmoitti, että hän haluaa ehdottomasti vähän HAUKKUA ruokaani, kun tarkoitus kaiketi oli HAUKATA. ;-)

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu