Pekka Strengin kolmas albumi julki postuumisti
12.1.2009 16:15
Lyhyen mutta sitäkin merkittävämmän uran tehneen Pekka Strengin (1948-1975) aiemmin julkaisemattomista kappaleista koostuva Unen maa julkaistaan 28. tammikuuta.
Pekka Streng ehti tehdä kaksi albumia ennen kuin menehtyi syöpään vain 26 vuoden ikäisenä 11.4.1975. Levyillä Megneettimiehen kuolema ja Kesämaa hän ansaitsi paikan suomalaisen rockin historiassa.
Pekalla oli suunnitelmissa kolmaskin albumi, mutta terveydentilan heikkenemisen takia levy jäi toteutumatta. Vuonna 2003 paljastui, että Strengiltä jääneillä kelanauhoilla oli materiaalia kolmannenkin levyn verran.
Hankkeeseen pistivät vauhtia ohjaaja Arto Halonen, joka oli tekemässä Strengistä dokumenttielokuvaa, sekä muusikko Hasse Walli. Heidän suosituksestaan Pekan poika Joonia otti yhteyttä levy-yhtiöön. Tuottajaksi valikoitui Jukka Hakoköngäs ja levylle tuli soittamaan Olympia-orkesteri.
Unen maa -levyn alkuperäiset nauhoitukset oli tehty monokelanauhurilla yhdelle raidalle. Kaksi levyn 15 kappaleesta on alkuperäisessä muodossaan ja loput sovitettuina Olympia-orkesterin versioina. Vanhimmat kappaleet on äänitetty 1960-luvulla ja viimeisimmät ilmeisesti vuosien 1973-1974 aikoihin.
Joonia Strengin lisäksi projektissa ovat olleet mukana Pekan veli Lasse Streng sekä sisko Sonja Lehto, joka sai suunnitella Unen maan etukannen ja cd-lipukkeen. Sonjan käsialaa olivat myös Pekka Strengin kahden aikaisemman levyn kannet. Sukulaisten lisäksi kappalevainnoissa olivat mukana alkuvaiheessa toimittaja Suonna Kononen ja viimeisimmässä vaiheessa Hasse Walli, Arto Halonen, Jari Halenius sekä tuottaja Hakoköngäs muusikoineen.
Unen maa julkaistaan 28. tammikuuta. Helmikuun 4. päivä Helsingin Tavastia-klubilla järjestetään konsertti, jossa joukko suomalaismuusikoita nousee lavalle kunnioittamaan Strengin tuotantoa Olympia-orkesterin kanssa. Konsertin seremoniamestarina toimii Arto Halonen.
Halosen dokumenttielokuva Pekka Strengistä valmistuu syksyllä 2009.
Pekka Streng
3
820
Vastaukset
- jvoihan ....
Helsingin Sanomat jakaa ilmaiseksi Pekka Strengin kappaletta Suru Perhonen. Kappale on kopioitu iTunes-ohjelmalla ja laitettu sellaisenaan Helsingin Sanomien sivuille, suojaamattomana ja kaikkien kopioitavaksi. Mitä Joonia Streng ja EMI sanomat tähän? Kuinka iso vahnko on päässyt tapahtumaan ja mitä Helsingin Sanomat tekee asian hyväksi. Joka tapauksessa iso virhe media jätiltä joka varjelee omia tekijäinoikeuksia kynsin, hampain.
http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/1135242815736
http://www2.hs.fi/extrat/hsfi/kulttuuri/aanet/pekka_streng-suruperhonen.mp3 - Unen´maa
Todella upea levy.
Kiitos Joonia Strengille ja osallisille!- kujakolli
levyä ei voi juurikaan moittia.on hieman tuottajansa näköinen mutta, tämä levy viimeistään todistaa pekan jättämän aukon.pekka on mielestäni
suomen ensimmäisiä "sanoittajia".perinnettä jatkoivat hector,juice ja heikki salo sekä muutamat muut!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760