Polvessa murtuma/hiusmurtuma?

Mööbeli

Kaaduin päälle kolme viikkoa sitten rappusissa koko painollani polveni päälle. Jalka oli koukussa kaatumishetkellä ja kipu oli sanoin kuvaamaton. en pystynyt pariin päivään laskea painoa jalalleni kunnolla,mutta ajan kanssa liikkuessani kipu hellitti hieman.

Jalan taittaminen(esim kyykylleenmeno) tuotti tuskaa ja sattui, mutta sekin on jo helpottanut vaikka aristaakin vielä.

Nyt suurimpana ongelmana on oikeastaan vain se,että polvilumpio on kosketusarka. Ihan helläkin käden sipaisu polvelle tuntuu todella epämiellyttävältä ja vähääkään kovempi kosketus sattuu. Junassa istuessani automaattisesti pistän käteni polveni suojaksi,jos joku istuu vastapäätä, jottei istuva henkilö vahingossakaan osuisi polveeni. Voin olla polvillani(koska kipu sijaitsee polvilumpien "yläpäässä"), mutta vain varovasti.

Pari päivää sitten polvea kuumotti ja särki normaalia enemmän,sillä olin vahingossa hellästi kolauttanut sen pöydän jalkaan(siis todellakin hellästi). Iho polvilumpion päältä oli kuuma, punainen ja hieman turvonnut.

Mikä on ongelmana? En tahtoisi mennä turhaan lääkäriin,jos sanovat sen olevan vain hiusmurtuma(sillehän ei voi mitään tehdä?). Voin kävellä jalalla, mutta suoraa kosketusta pitää välttää..

10

18400

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epsidaa

Mulla on varmaan hiusmurtuma ranteessa, eiks siell murtumalle voi tehä mitää? Ottaa ranteeseen ihan hitsin kipeetä!! Onkohan se hiusmurtuma??

• chik123

Kaaduin myöskin koko painollani oikean polveni päälle pari viikkoa sitten .. kävin lääkärissä ja nyt vihdoin otettiin kuvat. Todettiin murtuma. Kepeillä menty eikä parannusta näy(enkä jaksa kyllä odottaakkaan enään).. Onneksi murtuma on pitkittäinen, eli pitäisi vissiinkin parantua itekseen, mutta jos olisi poikittainen niin vaarallisempi ja leikkaus vissiinkin tiedossa. Pidä varasi! Oireesi nimittäin kuulostaa tutulta

• Mä vaa...

Kaatusin monta, monta kuukautta sitten pihalla ja hiusmurtuma minulla oli! Lääkäri ei väittänyt, mutta siihen olisi pitänyt pistää joku tiukka side! Nyt en pysty astumaan jalalla ja koulussa jää kaikki väliin!! Ja olen vielä ala-asteella! Jalkaa on särkenyt koko ajan, enkä enää muista millaista on olla, ettei jalkaan satu!!!! =( Olen käynyt mangeettikuvauksessa (kerran) eikä löydetty mitään. Nytten käyn fysioterapeutilla 20 kertaa... Toivottavasti paranee!
      Ohjeeni on, että kannattaa käydä fysioterapeutilla!

• emma-ala-astelainen

mullakin ehkä, tänään kaaduin ja sattuu ihan vietävästi. turvonnut ja ei pysty laittamaan painoa ollenkaan. oliskohan hiusmurtuma?

• lh

En ymmärrä miksi te ihmiset mietitte ja pohditte, että olisiko tämä nyt murtunut vai ei, vaiko josko sittenkin. Ei se varmaan selviä ainakaan tänne kirjoittamalla vaan ainoa keino on hakeutua omalle terveysasemalle ja tarvittaessa sitten otetaan röntgenkuva josta asia selviää ja tämän jälkeen siihen saa tarvitseman hoidon, joko konservatiivista tai operatiivista hoitoa.

Hiusmurtuma käsitetään yleensä niin pienenä murtumana että ei nähdä estettä sille etteikö murtunutta raajaa voisi käyttää ja tällaisessa tapauksessa välillä kipsaus olisi vain kohtuuttomasti toimintakykyä rajoittava toimenpide. Ns. tavallisesta, hyvä asentoisesta murtumasta puhuttaessa taasen hoitona on lähes tulkoon aina kipsaus, pois lukien mm. olkaluun proksimaalipään murtumat jolloin hoitona voidaan käyttää kantolenkkiä. Jos murtuman vuoksi luun päät eivät enää ole kohdakkain eikä voida olettaa että raaja kuntoutuisi suht. normaaliksi kipsihoidolla niin tällöin luun päät tulee asettaa oikeille kohdilleen ennen kuin kipsihoito voidaan aloittaa, tämä saattaa välillä vaatia leikkaushoitoa.

• Apua tarvitseva

Minulle sattui näin ,,olin koulussa ja kaverini veti minua pulkassa kaveriniohitti puun mutta polveni osui puuhun ja itkin menin terkkarille ja sain jää pussin sattuminen on alkanut taas vuoden jälkeen mitä teen. ?

• INSKU:(

Itselläni on ollut polvi kipeä 1 viikon. Olen käyttänyt keppejä kokoajan vaikka välillä yrittänytkin kävellä ilman niitä. Koulussa on tosi ärsyttävää kävellä niitä koulun rappusia aina toiselta tunnilta toiselle :( kipu ei tunnu silloin kun seisoo sillä jalalla, vaan silloin kun astun sillä ja koukistan vähänkin jalkaani... Mikä mahtaisi olla kyseessä ja millä paranisi nopeasti kun viikonloppu lähenee loppua ja ensiviikolla pakko käveltävä ilman keppejä.... kertokaa omista kokemuksistanne ?
      : )

• Jsssssssss

Olin lenkillä koiran kanssa joka painaa 70kg ja olen 11v joku potkaisi pallon ja se koira lähti perään juosten mä lennähdin perään ja löin vasemman polven maahan se oli asfalttia ja nyt polveni on kipeä en voi hyppiä juosta tai mennä polvilleni tai kyykkyyn mikä voisi olla polvessani

• Korispelaaja

Ittelläni on murtunu käsi mä en pystyny liikuttamaan sitä siihe särki iha sikana yritettiin pitää sitä ylhäällä ja meinasin pyörtyy. Mentiin lääkäriin ja kävin röntgen kuvissa selvis että mul oli yhessä luussa kunnon murtuma mut toisessa hiusmurtuma

• Anonyymi

Eilen minut kampattiin jalkapallo pelissä. Jalkaa en voi vieläkään liikuttaa.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1516
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1345
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      17
      982
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      93
      797
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe