Elikkä kävin tänään hammaslääkärissä kipeän ikenen takia, ja otettiin röntgenkuvat, joista löytyi kipeän ikenen viereisestä hampaasta tulehdusta. Eli ei kun hammas auki ja juurihoito aloitettiin. Tämän juurihoidetun hampaan vieressä ei ole hammasta, koska se on pari vuotta sitten poistettu parantumattoman juurihoidon takia.
Nyt siihen ns. tyhjään koloon posken puolelle on tullut pieni kipeä turvotusalue. Ja lääkäri epäili, että tämä kipu johtuu tästä kolon viereisestä hampaasta, jolle aloitettiin juurihoito tänään. Olikin hyvä, että juurihoito aloitettiin, koska hampaan juuressa oli märkää. Eli voiko nyt olla, että tuo märkä on myös viereisen kipeän kolon syynä myöskin? Lääkäri tosin ei maininnut mitään, että siinäkin olisi märkää, mutta en nyt aina luota näihin lekureihin täysin. Itse vain huolestuin, kun turvotus on ikenessä edelleen ja kipu aika kova myös näin operaation jälkeenkin. Mistä sen tietää, mistä tuo turvotus johtuu eli onko mätää vai voiko siellä turvota ien muutenkin vain, jos viereisen hampaan juuri oli tulehtunut? Jos siellä on märkää niin eihän se pääse pois sieltä mitään kautta, eikö näin? Yritin itsekin jo neulalle puhkaista sitä turvonnutta kohtaa, mutta ei sieltä tullut kuin pikkusen verta.
Mulle on tehty paljon juurihoitoja, mutta koskaan ei ole ollut märkää missään. Siksi olenkin niin huolissaan. Joten kertokaas kokemuksianne, voisko tuo nyt olla muutenkin vain turvonnut vai onko se yleensä märkää, mikä siellä turvottaa?
Juurihoidon jälkeinen kipu ja turvotus
3
7197
Vastaukset
- tuskainen kohtalontoveri
Hei! Minulla tehtiin eilen ensimmäinen vaihe juurihoidosta. Lääkäri kertoi että kaikki kanavat saatiin putsettua ja se meni oikein helposti. Samantien kun puudutus lakkasi, jatkui infernaalinen kipu. Olen käynyt tämän kanssa nyt 3 kertaa hammaslääkärissä ja mikään ei ole auttanut. Minulla on myös noussut pieni patti ikeneen parin hampaan päähän juurihoidettavasta hampaasta. Tämän lisäksi minulla on haavaumia suussa näiden hammashoitokertojen ansiosta ja ne ovat ilmeisesti tulehtuneet. Eilen lääkäri sihautteli niitä laserilla ja sanoi ettei pitäisi enää sattua, mutta ei mitään vaikutusta.
Minulle määrättiin 600mg ibumaxia, joka ei pelkiltään auta mitään. Olen ottanut nyt sen kanssa Panadolin, jolloin saan säryn lievenemään hetkeksi. En pysty nielemäänkään kunnolla, sillä yksi haavauma on ihan kielen vieressä.
Kipu on nyt kestänyt kuukauden eikä minkäänlaista edistystä. Mitä ihmettä tuossa hampaassa oikein on? Miksi kipu ei voi jo hellittää!!?? Taidan mennä taas huomenna kipupäivystykseen, vaikka olen jo menettänyt toivoni siitä että saisin joskus elää ilman hammassärkyä. - kipe009
heeii ! minulle tehtiin tiistaina juurihoitoa, juurihoidon jälkeen siihen laitettiin väliaikainen paikka, väliaikanen paikka lähti torstaina. hammas oli perjantai aamuun asti ilman paikkaa. nyt mulla on ikenet tosi kipeät oikella puolella en tiedä mikä siiinä on. onko jollain ollut samanlainen vaiva. minulla on seuraava hammaslääkäri aika vasta tiistaina.
- HLK1
Kipeytyivätkö ikenet siis sen jälkeen kun va-paikka oli lähtenyt irti? Osaatko sanoa, että täytettiinkö kanavat jo viime kerralla vai laitettiinko niihin vain lääkettä. Joka tapauksessa mitään akuuttia hätää tuossa ei ole, joten voit periaatteessa odottaa tiistaihin asti, mutta jos huolestuttaa, niin soita hoitavalle hammaslääkärillesi maanantaina aamulla ja varmista vielä asian häneltä. Ongelmana tässä on tietenkin se, että sinne kanaviin voi päästä bakteereja, nyt kun va-paikka on lähtenyt irti ja hampaan ytimeen on suora yhteys. Olisi siis hyvä saada joku paikka-aine sinne tilalle ja mahdollisesti ennen sitä putsata kanavat sekä laittaa uutta lääkettä (jos siis kanavat eivät ole jo täytetty).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 263038
- 681487
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa761073Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää140998- 45921
- 61882
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.45858Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe171842- 42826
Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis135746