Olen kuullut todella monilta kavereilta, että kun menee ekan kerran neuvolaan, saa suoraan noin. 3kk pillerit ilmaiseksi ja sen jälkeen on vasta gynekologinen tutkimus tai sitten vasta parin vuoden jälkeen.
Itse kävin nyt sitten eilen neuvolassa ekaa kertaa ja hoitaja sanoi että -Nykyään säännöt ovat muuttuneet, sovitaan lääkärin aika, tehdään samantien klamydia ja papatesti, sen jälkeen saat pillerit-
No voi luoja kun rupesi jännittämään nyt aivan tajuttomasti, monet sanovat, että se käynti ei satu, mutta monet myös sanovat, että se sattuu.
Kuin kauan se tutkimus kestää? onko kukaan koskaan suunnilleen katsonut kelloa? 2min? 5min? Onko ne välineet isoja? Mietin vain, että monille tutuille on näytetty edellisenä kertana ne välineet, mutta sekin nyt mietityttää. Entäs laitetaanko niihin välineisiin mitään voidetta jos ne metallisia on?
Ehkä pitäisi ottaa rauhallisemmin:)
Gynekologinen tutkimus
25
11793
Vastaukset
- lintu-
Itse sain pillerit ennen mitään sisätutkimuksia. Ekat pillerit kävin hakemassa siis viime syksynä. Terveydenhoitajan haastattelun jälkeen sain 3 kk:n pillerit kokeiltavaksi että sopiiko ne mulle. Ennen vikan laatan loppua kävin gynekologin tutkimuksessa, jollon päätettiin, että nää pilsut on mulle ihan sopivat ja gynekologi sitten kirjotti vuoden pillerireseptin. Papa-kokeeseen käskettiin mennä noin vuoden päästä.. elikkä ennen kun tarttee mennä lääkärilta hakemaan uutta reseptiä.
Välineenä käytetään semmosta metallista ohutta putkiloa, spekulaa, joka rasvataan todella hyvin. Vähän viileä se metalli tietenki on. Ainut joka siinä saattaa vähän "tuntua" on kun gynekologi tutkii sormin mm. munasarjat (pari sormea sisällä ja toisella kädellä painelee alavatsaa hellästi). Tääkin tosin tuntuu vain paineena, ei muuten. Ei kannata missään nimessä jännittää. Tutkimusken suorittaa asiantuntija, joka osaa asiansa, joten hyvissä käsissä olet. Tutkimus kestää enintään pari minuuttia, jolloin lääkäri siis tutkii ulkoiset sukupuolielimet, nopeasti sisältä sekä lopuksi munasarjat. Yritä vaan olla jännittämättä ja mahdllisimman rentona. :) - Jungle Drum
Rutiinihommia noi sisätutkimukset, joudut elämäsi aikana olemaan vielä useat kerrat lääkärin "sörkittävänä" :) Ei sitä kannata murehtia, eikä tutkimus kestä kauaa. Itseäni ei tutkimus/papakoe ole koskaan sattunut, tuntunut korkeintaan hieman epämukavalta vain.
- Hmm...
Kiitos kaikille tosi paljon:) Helpotti ihan tajuttomasti noi vastaukset ja nyt naurattaa kuinka paniikissa olen vaivaisen tutkimuksen takia, on sitä pahemmissakin oltu:)
- jenna.
Se on OHI äkkiämmin kuin tajuatkaan!:)
Eikä se mikään KIDUTUStilaisuus ole, hehe...
Korkeintaan hiukkasen nipistää.
Ne "välineet" kyllä mahtuvat sisälle ja silviisii.
Rohkeasti vaan sinne. Ollaan me muutkin sieltä "hengissä" tultu ulos.:):) - käytäntö.
Kyllä mulle ainakin kun 8 vuotta sitten aloitin pillerit, tehtiin ne sisätutkimukset ja muut sen 3 kuukauden pillereiden aloituspakkauksen syönnin aikana.
Sisätutkimus tehdään sormilla, ei millään välineillä. Papa-koe, jossa tulee käydä sitten noin 1-3 vuoden välein kun pillereitä syö, tehdään niin, että pienellä metallisella spekulalla levitetään emätin ja kohdunsuu auki, ja otetaan solunäyte pienellä korvapuikon kokoisella välineellä.
Papa-koe saattaa tuntua mahassa inhottavalta, ja verta saattaa tulla hieman.
Tän 3 kuukauden aloituspakkauksen aikana ainakin täällä päin pitää käydä myös verikokeissa, jos kaikki arvot ovat kohdillaan, niin lääkäri kirjoittaa reseptin.- muovia
Spekulaa käytetään, jos halutaan vähänkään nähdä emättimeen eli vaikka sen papa-kokeen ottamista varten.
Spekuloita on eri kokoisia. Niitä on kai vähän eri mallisiakin, mutta pääasia on se, että niillä päästään pitämään auki sitä emätintä. Ei se spekulan halkaisija siitintä suurempi ole tai riippuu kalusta.
Spekuloita on myös muovisia, kuten monet tutkimus- ja hoitovälineet ovat.
Jokaisella lääkärillä (ja terveydenhoitajalla ja laborantilla) on omat mieltymyksensä spekulan suhteen. - aukaista
Ai niin. Gynekolologia ja hammaslääkäriä verrataan usein toisiinsa, että kummalle menisi mieluummin. Kokemukset ja mieltymykset vaihtelevat.
Gynekologilla käynnin etuna on, että siellä voi ihan reilusti puhua ja kysellä. Silloin lääkärikin tietää, miltä sinusta tuntuu, jos sattuu sattumaan. - ehei
Spekulalla levitetään emätintä, jotta nähdään kohdunsuu. Kohdunsuuta ei siis tavallisessa tutkimuksessa lähdetä venyttelemään. Sattuisi varmaan mukavasti.
- pilkunviilausta.
ehei kirjoitti:
Spekulalla levitetään emätintä, jotta nähdään kohdunsuu. Kohdunsuuta ei siis tavallisessa tutkimuksessa lähdetä venyttelemään. Sattuisi varmaan mukavasti.
No mutta kun se emätin levitetään auki, niin kyllä se kohdunsuukin siinä leviää hieman normaalia enemmän, ja siksi se papa-koe onkin sitten helpompi ottaa.
Ei tarvi takertua pikkuseikkoihin. Jokainen varmaan tajusi mitä tarkoitin. - tai sitten ei
pilkunviilausta. kirjoitti:
No mutta kun se emätin levitetään auki, niin kyllä se kohdunsuukin siinä leviää hieman normaalia enemmän, ja siksi se papa-koe onkin sitten helpompi ottaa.
Ei tarvi takertua pikkuseikkoihin. Jokainen varmaan tajusi mitä tarkoitin.kun olet niin asiantuntijaa nuorelle kysyjälle niin olisit voinut fiksumminkin suhtautua korjaukseen, joka oli ihan aiheellinen. Varmaan minuakin nimittelet tästä viestistä mutta tiettyä täsmällisyyttä pitää olla neuvoessaan pelokasta nuorempaa naista. Toivon keskustelun avaajalle onnellista naisen elämää!!!
- ..........
tai sitten ei kirjoitti:
kun olet niin asiantuntijaa nuorelle kysyjälle niin olisit voinut fiksumminkin suhtautua korjaukseen, joka oli ihan aiheellinen. Varmaan minuakin nimittelet tästä viestistä mutta tiettyä täsmällisyyttä pitää olla neuvoessaan pelokasta nuorempaa naista. Toivon keskustelun avaajalle onnellista naisen elämää!!!
Itse olen käynyt kaiken maailman oikemishoidot ym. läpi, ja poraaminen itsellä sattuu aika paljon, tietysti riippuen rein koosta (ikinä ei ole puudutettu)...
Niin voin kyllä sanoa, että papakokeen ja sisätutkimuksen tekeminen on melkein mieluisaa, siis verrattuna hammaslääkäriin...on niin nopeasti oli, hieman ehkä pientä painetta tuntuu, mutta ei satu...
Joten, tuloksena, ei sitä kannata pelätä, enkä kyllä pelkää hammaslääkäriäkään, mutta siellä oikeesti tuntee kipua, ja se saattaa jatkua pitkään...esim. vihlonta porattaessa. (ei kaikilla) - _N25_
.......... kirjoitti:
Itse olen käynyt kaiken maailman oikemishoidot ym. läpi, ja poraaminen itsellä sattuu aika paljon, tietysti riippuen rein koosta (ikinä ei ole puudutettu)...
Niin voin kyllä sanoa, että papakokeen ja sisätutkimuksen tekeminen on melkein mieluisaa, siis verrattuna hammaslääkäriin...on niin nopeasti oli, hieman ehkä pientä painetta tuntuu, mutta ei satu...
Joten, tuloksena, ei sitä kannata pelätä, enkä kyllä pelkää hammaslääkäriäkään, mutta siellä oikeesti tuntee kipua, ja se saattaa jatkua pitkään...esim. vihlonta porattaessa. (ei kaikilla)Ensin gyne tosiaan katsoo ulkoiset sukupuolielimet ja anuksen. Sitten tehdään spekulatutkimus, jossa siis metallinen L-kirjaimen mallinen spekula levitin tai pelkästään sellainen emättimessä aukiruuvattava (levitintä ei tällöin tietenkään tarvita) ankannokkaspekula työnnetään liukastettuna sisään ja tarkastetaan emättimen seinämät ja kohdunkaula ja kohdunkaulansuu. Spekula on reilut pari sormenleveyttä leveä ja malliltaan kourumainen, gyne painaa sillä emättimen takaseinää taakse eli peräaukkoon päin samalla kun nostaa emättimen etuseinää levittäjällä eteen eli siinä pöydällä retkottaessa ylöspäin. Sen jälkeen gyne laittaa emättimen koosta riippuen pari sormea emättimeen nostaakseen kohtua ja samalla tunnustelee toisella kädellä vatsan päältä kohdun ja munasarjat. Joillain gyneillä on myös tapana, etenkin jos kohtu on taakse kallistunut, työntää yksi sormi vaginaan ja toinen anukseen ja tunnustella kohtu tätä kautta, itse olen (onneksi) toistaiseksi välttynyt pepun sorkkimiselta.
Minusta gnekologinen tutkimus on erittäin epämiellyttävä, varmasti osaksi senkin vuoksi, että inhoan, pelkään ja jännitän sitä, vaikka olenkin sen muutamaan kertaan läpikäynyt. Lopputuloksena se, että loppupäivänä en voi kivun vuoksi tehdä juuri mitään ja seksiä en voi harrastaa muutamaan päivään, koska limakalvot ottavat usein vähän damagea. Ja taas pitäisi mennä ronklattavaksi, yök, puistattaa jo koko ajatus. - .,öloiuoii45
_N25_ kirjoitti:
Ensin gyne tosiaan katsoo ulkoiset sukupuolielimet ja anuksen. Sitten tehdään spekulatutkimus, jossa siis metallinen L-kirjaimen mallinen spekula levitin tai pelkästään sellainen emättimessä aukiruuvattava (levitintä ei tällöin tietenkään tarvita) ankannokkaspekula työnnetään liukastettuna sisään ja tarkastetaan emättimen seinämät ja kohdunkaula ja kohdunkaulansuu. Spekula on reilut pari sormenleveyttä leveä ja malliltaan kourumainen, gyne painaa sillä emättimen takaseinää taakse eli peräaukkoon päin samalla kun nostaa emättimen etuseinää levittäjällä eteen eli siinä pöydällä retkottaessa ylöspäin. Sen jälkeen gyne laittaa emättimen koosta riippuen pari sormea emättimeen nostaakseen kohtua ja samalla tunnustelee toisella kädellä vatsan päältä kohdun ja munasarjat. Joillain gyneillä on myös tapana, etenkin jos kohtu on taakse kallistunut, työntää yksi sormi vaginaan ja toinen anukseen ja tunnustella kohtu tätä kautta, itse olen (onneksi) toistaiseksi välttynyt pepun sorkkimiselta.
Minusta gnekologinen tutkimus on erittäin epämiellyttävä, varmasti osaksi senkin vuoksi, että inhoan, pelkään ja jännitän sitä, vaikka olenkin sen muutamaan kertaan läpikäynyt. Lopputuloksena se, että loppupäivänä en voi kivun vuoksi tehdä juuri mitään ja seksiä en voi harrastaa muutamaan päivään, koska limakalvot ottavat usein vähän damagea. Ja taas pitäisi mennä ronklattavaksi, yök, puistattaa jo koko ajatus.gynekologille vaikka oon jo yli 45v!! Aivan sama vaikka olis nainen. Olen niin häveliäs. Onneksi olen säilynyt terveenä ja käyttänyt aina kondomia, jota suosittelen muillekin. Lapsia en ole hankkinut, en uskaltaisi sillä joutuisin niin monta kertaa raskauaikana gynekologin ronkittavaksi. Tiedä vaikka olis vielä joku nuori kandi!! HUI!!
- juupa juu
.,öloiuoii45 kirjoitti:
gynekologille vaikka oon jo yli 45v!! Aivan sama vaikka olis nainen. Olen niin häveliäs. Onneksi olen säilynyt terveenä ja käyttänyt aina kondomia, jota suosittelen muillekin. Lapsia en ole hankkinut, en uskaltaisi sillä joutuisin niin monta kertaa raskauaikana gynekologin ronkittavaksi. Tiedä vaikka olis vielä joku nuori kandi!! HUI!!
Gynekologisia tutkimuksia vältetään raskauden aikana, siis sisätutkimuksia, ihan vain tiedoksesi
- olisi hauska tietää
juupa juu kirjoitti:
Gynekologisia tutkimuksia vältetään raskauden aikana, siis sisätutkimuksia, ihan vain tiedoksesi
kyselisin vaan et kun gynekologille menee niin näkevätkö tavallaan kaikki taudit? vai tehdäänkö naisille muita tutkimuksia.. ?ei kyl ole pelkoa muta kyllähän se aina vähän jännittää.. t. yksi huolestunut mies..
- luky
olisi hauska tietää kirjoitti:
kyselisin vaan et kun gynekologille menee niin näkevätkö tavallaan kaikki taudit? vai tehdäänkö naisille muita tutkimuksia.. ?ei kyl ole pelkoa muta kyllähän se aina vähän jännittää.. t. yksi huolestunut mies..
Osa taudeista kehittyy ihan näkyväksi mutta tietysti on tauteja jotka voi todeta vain erikseen testaamalla.
- huu
luky kirjoitti:
Osa taudeista kehittyy ihan näkyväksi mutta tietysti on tauteja jotka voi todeta vain erikseen testaamalla.
Minulla on ahdas ja pieni emätin, miten spekula mahtuu sinne sisään? Miltä se papa-koe tuntuu vatsassa? Laittaako gyne polville sellaisen liinan? Nolottaa mennä sinne. Miten voi mennä miehelle, kun en uskaltais mennä nais- gynellekään?
- 18.38.
.......... kirjoitti:
Joten, tuloksena, ei sitä kannata pelätä, enkä kyllä pelkää hammaslääkäriäkään, mutta siellä oikeesti tuntee kipua, ja se saattaa jatkua pitkään...esim. vihlonta porattaessa. (ei kaikilla)Riippuu ihan keneltä kysyy, että meneekö mieluummin papa-kokeeseen vai hammaslääkärille.:D
Mä menen ihan mieluusti hammaslääkärille. Olen käynyt siellä niin usein: vuosien oikomiset, ainakin 14 hampaan poisto (maitohampaita n. 10 ja 4 viisuria) ja kuivan suun ongelmat (karies). Olen niin tottunut hammaslääkärillä oloon, että nukahdan sinne lähes joka kerta. Pyydän aina puudutuksen, mutta sen jälkeen saa tehdä "mitä vaan". Ja nyt kun vielä opiskelen hammasalalla, on käynnit lisäksi mielenkiintoisia.
Mutta sitten taas gynekäynnit... Olen käynyt jo 12 vuotta gynellä, enkä varmasti totu siihen koskaan. Ihan normaalitkin tutkimukset on ikäviä. Jo ihan se että täytyy riisua ja levittää, tuntuu tosi pahalta. Johtuu varmasti vain huonoista kokemuksista (eka käynti 13-vuotiaana ja lääkäri oli todella ikävä:( ), mutta usein on nipannut kunnolla, enkä todellakaan tykkää siitä että joku vieras ronkkii intiimialueita, ihan sama että on kyse rutiinitoimenpiteestä eikä juttuun liity mitään seksuaalista. Tähänkin vaikuttaa vahvasti lapsuuden ja nuoruuden traumat, ei enempää niistä. Etenkin kierukan laitto sattui. Mulle sanottiin että se nippaa ihan vähän... Mä itkin siellä! Kun menin vempeleen poistoon, otin rauhoittavia, että kestin sen. Näiden kokemusten jälkeen en enää usko kun sanotaan että se nippaa ihan vähän. Silti yritän olla rauhallinen ja rento, vaikka vaikeaa se onkin. Joillain varmasti käynnit sujuu hyvin ja nippaa ihan vähän, mutta mä olen tässä asiassa ilmeisesti herkempi. Silti kyllä aina menen tutkimuksiin jos jotain syytä on. Ei se mitään ylitsepääsemätöntä ole.
Jos siis multa kysytään, niin paljon mieluummin hammaslääkärille (ei tartte riisua (paitsi ehkä ulkotakki), eikä tartte levitellä tuntemattomille) kuin gynelle!:D - tutkittu on
18.38. kirjoitti:
Riippuu ihan keneltä kysyy, että meneekö mieluummin papa-kokeeseen vai hammaslääkärille.:D
Mä menen ihan mieluusti hammaslääkärille. Olen käynyt siellä niin usein: vuosien oikomiset, ainakin 14 hampaan poisto (maitohampaita n. 10 ja 4 viisuria) ja kuivan suun ongelmat (karies). Olen niin tottunut hammaslääkärillä oloon, että nukahdan sinne lähes joka kerta. Pyydän aina puudutuksen, mutta sen jälkeen saa tehdä "mitä vaan". Ja nyt kun vielä opiskelen hammasalalla, on käynnit lisäksi mielenkiintoisia.
Mutta sitten taas gynekäynnit... Olen käynyt jo 12 vuotta gynellä, enkä varmasti totu siihen koskaan. Ihan normaalitkin tutkimukset on ikäviä. Jo ihan se että täytyy riisua ja levittää, tuntuu tosi pahalta. Johtuu varmasti vain huonoista kokemuksista (eka käynti 13-vuotiaana ja lääkäri oli todella ikävä:( ), mutta usein on nipannut kunnolla, enkä todellakaan tykkää siitä että joku vieras ronkkii intiimialueita, ihan sama että on kyse rutiinitoimenpiteestä eikä juttuun liity mitään seksuaalista. Tähänkin vaikuttaa vahvasti lapsuuden ja nuoruuden traumat, ei enempää niistä. Etenkin kierukan laitto sattui. Mulle sanottiin että se nippaa ihan vähän... Mä itkin siellä! Kun menin vempeleen poistoon, otin rauhoittavia, että kestin sen. Näiden kokemusten jälkeen en enää usko kun sanotaan että se nippaa ihan vähän. Silti yritän olla rauhallinen ja rento, vaikka vaikeaa se onkin. Joillain varmasti käynnit sujuu hyvin ja nippaa ihan vähän, mutta mä olen tässä asiassa ilmeisesti herkempi. Silti kyllä aina menen tutkimuksiin jos jotain syytä on. Ei se mitään ylitsepääsemätöntä ole.
Jos siis multa kysytään, niin paljon mieluummin hammaslääkärille (ei tartte riisua (paitsi ehkä ulkotakki), eikä tartte levitellä tuntemattomille) kuin gynelle!:DJos kerta on asiaa lääkäriin niin pitäähän sitä tutkiakin,asia iihmisiä ne ovat ei heitä kiinnosta värkit/vehkeet seksuaalisesti kyllä se hoitaminen on pääasia ja se kipu useinkin johtuu potilaan omasta jännityksestä ja turha pelko kannattaa poistaa jo mennessä ei se asiaa paranna,niin ja käyttäkää sitte sitä ehkäsyä ettei tartte lääkärille mennä katumaan tekosiaan!
- usein...
sisätutkimus tehdään? Onko pakko joka kerta, kun resepti uusitaan? Itse olen käyttänyt 2 v. pillereitä ja vuosi sitten tehtiin tutkimus. Kuinkahan nyt käy?
- määäääääääääääääääää
ite olen joutunu noin kahden vuoden välein sisätutkimukseen ja antaa papakokeen.
viimeksi reseptiä uusittaessa tuli kutsu, että pitäs varata aika. - tryfffs
määäääääääääääääääää kirjoitti:
ite olen joutunu noin kahden vuoden välein sisätutkimukseen ja antaa papakokeen.
viimeksi reseptiä uusittaessa tuli kutsu, että pitäs varata aika.Mulla ainakin sattui kun gyne otti sen levittimen pois. Oli sellainen ärsyttävä kipu alapäässä koko loppupäivän. Muuten se tutkimus ei ollut mitenkään paha ja se kävi todella nopeasti. :)
- aikansa elänyt
Lääkärit ovat ammatti-ihmisiä ja heiltä voi ja PITÄÄKIN kysyä jos on kysyttävää ja PITÄÄ sanoa jos sattuu ym,turhaa pelkoa ei pidä kärsiä.
On parempi tutkia kerralla kunnolla ja hoitaa itsensä kuin sairastaa kokoikä,itse sairastellu jo yli 30v kun syytä ei löydy ja ei enää itse halua ole aina mennä hoitoon,nuoret niin meihet kuin naisetkin PITÄKÄÄ huoli terveydestänne älkää tuhotko sitä turhilla hölmöilyillä kiitos! - Hyvin se menee
Ketjun aloittaja: älä suotta huolehdi! Ohi parissa minuutissa ja ainakin itsellä ollut mukavat lääkärit. Ei kipua -vähän inhottavaltahan se tuntuu kyllä, muttei mitään hammaslääkärillä käyntiin verrattavaa :D
Sano ihmeessä lääkärille, joka tutkimuksen tekee, että jännität/pelkäät. Osaa sitten ainakin suhtautua oikealla asenteella. Itse käyttänyt samaa hammaslääkärissä.
Älä suotta jännitä! Ei mitään jännitettävää :) tsemppiä - .no joo
Heh...taitaa aloittaja jo olla käynyt, aloitus on tehty 14.1. VUONNA 2009!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733