Bensankulutus ja moottoritilavuus

Miäes

Kasvaako bensamoottoreissa moottoritilavuuden kasvaessa suoraan myös keskimääräinen bensankulutus.

Itselläni on tällähetkellä 1.6 Citikka joka kuluttaa keskimäärin 7 l/100 km. Jos vaihdan sen suurinpiirtein saman kokoiseen 2.0 moottoritilavuudeltaan olevaan autoon niin onko oletettavissa että bensankulutus nousee ja kuinkakohan paljon?

Paljonkohan keskimäärin automaattivaihteisto nostaa kulutusta verrattuna manuaaliin?

31

11925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suurempimoottorinen mutta suunnilleen samanpainoinen auto saattaa kuluttaa jopa vähemmän kuin pienempimoottorinen _jos_sillä_ajetaan_samalla_tavalla. Siinäpä onkin ongelma, että isomoottoriselle kyllä kakku kelpaa jos tuputetaan ja esim. ohitustilanteissa ja kiihdytyskaistoilla nyt joka tapauksessa ajetaan kaasu pohjassa (melkein) moottoritehoista riippumatta. Liikenteessä näkee kyllä, että isomoottorisilla autoilla on ajelu yleisesti muutenkin "reippaampaa".

      Vastuu kulutuksesta siis siirtyy yhä enemmän autonvalmistajalta kuskille. ;)

      • pjojala

        http://www.helsinki.fi/~pjojala/Z5.htm

        Upousi keksintö alentaa bensankulutusta?

        Itseasennettava reilun 200 dollarin kiekko alentaa bensankulutusta, koska tehostaa ilman palamista yksinkertaisen metallilejeeringin avulla. Ei vaikuta huijaukselta, on päässyt esille suht suuriin lehtiin autonvalmistajien alustavien kehujen kera.


    • voi se

      nousta 0.5-1l/100km

    • qw-

      periaatteeasa kasvaa, koska suuremmassa tilassa olevaa samaa bensamäärää ei saada palamaan yhtä tehokkaasti.

      mutta aina uusin versio voi olla sittenkin saman kulutuksinen, jos ajat rauhassa.

      mutta tehokkaammalla tulee muuteltua nopeuksia helposti enemmän, se tapahtuu huomaamatta ja se syö helpola bensaa.

      ja jos kitupiiki oot kuten minäkin,
      suuremmala moottorilla on aina suuremmat vakuutusmaksut, huoltokulut ja kaikki kulut, se on koko elämäaikana suuri ylimääräinnen kuluerä.

      meille on aina riitänyt 1,6l vaikka auto on aina ollut yli 4,5 metrinen, ei ohitella kuin traktoreita, yleinen liikennevirran nopeus riittää, keskikulutus on maatiellä 6,1 luokkaa talvella, kesällä aina alle 6, ja seka-ajossa alle 7

      • teknikko.

        " periaatteeasa kasvaa, koska suuremmassa tilassa olevaa samaa bensamäärää ei saada palamaan yhtä tehokkaasti. "

        Kertoisitko tarkemmin mistä oikein on kysymys ?

        Aiemmin en ole ko. "ilmiöstä" kuullut, joten olisi mielenkiintoista tietää vähän enemmän.


      • tarkoittaa
        teknikko. kirjoitti:

        " periaatteeasa kasvaa, koska suuremmassa tilassa olevaa samaa bensamäärää ei saada palamaan yhtä tehokkaasti. "

        Kertoisitko tarkemmin mistä oikein on kysymys ?

        Aiemmin en ole ko. "ilmiöstä" kuullut, joten olisi mielenkiintoista tietää vähän enemmän.

        että normaaliajossa hyötysuhde on huonompi isompimoottorisella koska siinä ollaan kauempana optimaalisesta käyttöalueesta kuin pienempimoottorisella.
        Paras moottori olisi se jossa keskimäärin oltaisiin moottorin optimaalisimman alueen kohdalla eli maksimiväännön kohdalla. Käytännössä tällä konstilla saadaan aika alamittainen kone.


      • E.d.K.
        tarkoittaa kirjoitti:

        että normaaliajossa hyötysuhde on huonompi isompimoottorisella koska siinä ollaan kauempana optimaalisesta käyttöalueesta kuin pienempimoottorisella.
        Paras moottori olisi se jossa keskimäärin oltaisiin moottorin optimaalisimman alueen kohdalla eli maksimiväännön kohdalla. Käytännössä tällä konstilla saadaan aika alamittainen kone.

        Niin, vanhat hokemat näyttää elävän sitkeästi omaa elämäänsä, kuten että paras hyötysuhde olisi parhaan momentin tai suuren kuormituksen alueella.

        Nykyinen säätötekniikka mahdollistaa aika laajat rajat moottorin optimointiin kuten esim paras hyötysuhde voi löytyä maksimiteholla tai n. 15% maksimista (löytyy jopa saman valmistajan moottorityypeistä), ja ainoa ongelma onkin että mille alueelle moottori optimoidaan.

        Siis, kuten edellä jo sanottu, se onko autossasi 1.6 vai 2 L moottori, ei sinänsä vaikuta kulutukseen, isompi teho tietenkin mahdollistaa suuremman kulutuksen, ja jossain on sitten raja, kuinka suurta moottoria kannattaa optimoida toimimaan yleensä henkilöautoissa käytettävälle 15...30 kW - alueelle.

        Mikäli kysymyksesi koski vain moottoria, niin yleensä viritysasteen alentaminen ja sylinteritilavuuden kasvattaminen mahdollistavat paremman hyötysuhteen.


      • 1,8l nelikko
        teknikko. kirjoitti:

        " periaatteeasa kasvaa, koska suuremmassa tilassa olevaa samaa bensamäärää ei saada palamaan yhtä tehokkaasti. "

        Kertoisitko tarkemmin mistä oikein on kysymys ?

        Aiemmin en ole ko. "ilmiöstä" kuullut, joten olisi mielenkiintoista tietää vähän enemmän.

        Ottomoottorissa sylinterillä on todella ihanteellinen koko joka on bensan ja ilman sekoitusta poltettaessa noin 0,45 litraa eli teoriassa tehokkain palotila on 1,8l nelikossa. Tämä tilavuus johdettiin jotenkin suoraan käytetystä polttoaineesta ja hapettimesta joten se muuttuu jos poltetaankin vaikkapa etanolia.

        En muista millä perusteella tuo teoreettinen optimitilavuus oikein laskettiin mutta maalaisjärjelläkin huomaa että palotilan koolla on väliä koska bensan ja ilman suhde on tarkkaan määrätty jotta palotapahtuma on mahdollisimman tehokas ja puhdas.

        Tavallinen perheauto taitaa vaatia noin 50-60hv kun ajetaan tasaista moottoritienopeutta. Mikäli tuon tuottamiseen tarvittava bensan ja ilman seos työnnettäisiinkin sylinteriin joka on vaikkapa kolme kertaa liian suuri, on selvää että hyötysuhde kärsii.


      • 1000 cm3
        1,8l nelikko kirjoitti:

        Ottomoottorissa sylinterillä on todella ihanteellinen koko joka on bensan ja ilman sekoitusta poltettaessa noin 0,45 litraa eli teoriassa tehokkain palotila on 1,8l nelikossa. Tämä tilavuus johdettiin jotenkin suoraan käytetystä polttoaineesta ja hapettimesta joten se muuttuu jos poltetaankin vaikkapa etanolia.

        En muista millä perusteella tuo teoreettinen optimitilavuus oikein laskettiin mutta maalaisjärjelläkin huomaa että palotilan koolla on väliä koska bensan ja ilman suhde on tarkkaan määrätty jotta palotapahtuma on mahdollisimman tehokas ja puhdas.

        Tavallinen perheauto taitaa vaatia noin 50-60hv kun ajetaan tasaista moottoritienopeutta. Mikäli tuon tuottamiseen tarvittava bensan ja ilman seos työnnettäisiinkin sylinteriin joka on vaikkapa kolme kertaa liian suuri, on selvää että hyötysuhde kärsii.

        Joskus 80-luvulla Tuulilasissa oli koeajo Daihatsu Charadesta, 1.0-koneella, ja siinä oli 3-sylinterinen kone. Sanottiin että tuo kuutiotilavuus vs. sylinteriluku olisi kulutuksen kannalta optimaalisin. Mene ja tiedä.


      • teknikko.
        1,8l nelikko kirjoitti:

        Ottomoottorissa sylinterillä on todella ihanteellinen koko joka on bensan ja ilman sekoitusta poltettaessa noin 0,45 litraa eli teoriassa tehokkain palotila on 1,8l nelikossa. Tämä tilavuus johdettiin jotenkin suoraan käytetystä polttoaineesta ja hapettimesta joten se muuttuu jos poltetaankin vaikkapa etanolia.

        En muista millä perusteella tuo teoreettinen optimitilavuus oikein laskettiin mutta maalaisjärjelläkin huomaa että palotilan koolla on väliä koska bensan ja ilman suhde on tarkkaan määrätty jotta palotapahtuma on mahdollisimman tehokas ja puhdas.

        Tavallinen perheauto taitaa vaatia noin 50-60hv kun ajetaan tasaista moottoritienopeutta. Mikäli tuon tuottamiseen tarvittava bensan ja ilman seos työnnettäisiinkin sylinteriin joka on vaikkapa kolme kertaa liian suuri, on selvää että hyötysuhde kärsii.

        Muistan myös ajan jolloin tietynkokoisen palotilan katsottiin tuottavan parhaan kompromissin tehon ja kulutuksen suhteen.

        Se oli aikaa, jolloin elektroniikkaa ei ollut kuin sytytyspuolella, säätyvistä venttiiliajoituksista ei edes uneksittu, ja pienellä sylinterikoolla irtosi enemmän tehoa ja suuremmat oli taloudellisempia jo silloinkin.

        Polttoaineen palaessaan luovuttama lämpömäärä ei ymmärrä palotilan koosta mitään, ainoastaan palamisnopeus riippuu pyörteisyydestä, jolla taas ei ole merkittävää osaa taloudellisimmalla alueella.

        Ps
        Jos moottoritienopeudella tehontarve olisi yli 50 hv, tarkoittaisi se että yksikään bensakone ei kykenisi alle 10 l / 100 kulutukseen !

        Epäilen


      • kerro ihmeessä
        teknikko. kirjoitti:

        " periaatteeasa kasvaa, koska suuremmassa tilassa olevaa samaa bensamäärää ei saada palamaan yhtä tehokkaasti. "

        Kertoisitko tarkemmin mistä oikein on kysymys ?

        Aiemmin en ole ko. "ilmiöstä" kuullut, joten olisi mielenkiintoista tietää vähän enemmän.

        eli, oletko sitä mieltä että 50 ³cm nelitahtisen mopon tilaan syötetty pensamäärä riittää syttymään tehokkaaksi vaikkapa 4-litran koneessa kun pytty on 1000 ³ cm.

        Vaikka erot olisivat pienempiäkin, 1,6 ja 1,8, samantyyppisessä moottorissarakenteessa aina suurempi palotila vaatii suuremman annoksen jotta toimisi, ainakin meilläpäin.


        vai missä litra-koossa alkaa suuremmassa syttymään sama bensamäärä paremmin kuin pienemmässä koneessa, olis kiva tietää.


      • ainakin
        kerro ihmeessä kirjoitti:

        eli, oletko sitä mieltä että 50 ³cm nelitahtisen mopon tilaan syötetty pensamäärä riittää syttymään tehokkaaksi vaikkapa 4-litran koneessa kun pytty on 1000 ³ cm.

        Vaikka erot olisivat pienempiäkin, 1,6 ja 1,8, samantyyppisessä moottorissarakenteessa aina suurempi palotila vaatii suuremman annoksen jotta toimisi, ainakin meilläpäin.


        vai missä litra-koossa alkaa suuremmassa syttymään sama bensamäärä paremmin kuin pienemmässä koneessa, olis kiva tietää.

        meilläpäin bensan ja ilman seosta pidetään moottorissa melko vakiona ja sitä sylinteriin virtaamaa ilman määrää rajoitetaan esim. kaasuläpällä riippumatta, että kuinka iso palotila sylintereissä on. Tiesitkö, että sylinteriin ei imetä maksimimäärää ilmaa kuin ns. täyskaasulla, eli osakaasulla sylinteriin johdetaan vain osa siitä ilma määrästä, joka sylinteriin täyskaasulla "mahtuisi". Ja tuon ilmamäärän mukaisesti sylinteriin johdetaan bensaa, jotta seos pysyy lähes vakiona.


      • tais.
        ainakin kirjoitti:

        meilläpäin bensan ja ilman seosta pidetään moottorissa melko vakiona ja sitä sylinteriin virtaamaa ilman määrää rajoitetaan esim. kaasuläpällä riippumatta, että kuinka iso palotila sylintereissä on. Tiesitkö, että sylinteriin ei imetä maksimimäärää ilmaa kuin ns. täyskaasulla, eli osakaasulla sylinteriin johdetaan vain osa siitä ilma määrästä, joka sylinteriin täyskaasulla "mahtuisi". Ja tuon ilmamäärän mukaisesti sylinteriin johdetaan bensaa, jotta seos pysyy lähes vakiona.

        "missä litra-koossa alkaa suuremmassa syttymään sama bensamäärä paremmin kuin pienemmässä koneessa"


        sinulta jäi kysymykseen vastaus,
        en ainakan huomannut


      • miksi kysyt turhia
        tais. kirjoitti:

        "missä litra-koossa alkaa suuremmassa syttymään sama bensamäärä paremmin kuin pienemmässä koneessa"


        sinulta jäi kysymykseen vastaus,
        en ainakan huomannut

        Seoksen syttyminen ei riipu sylinteritilavuudesta.


    • käytännössä +/-

      Periaatteessa/teoriassa isompi & tehokkaampi moottori vie enemmän.

      Syynä on se, että bensiinimoottorin hyötysuhde on huono kevyellä kuormituksella ja mitä isompi pata, sitä enemmän sitä käytetään vajaateholla.

      *Käytännössä* vaikuttaa moni muukin seikka:

      - kulutukseen vaikuttaa myös moottorin rakenne, edistyksellisempi 2,0 voi viedä vähemmän kuin vanhanaikainen 1,6 ... toisaalta hyvä 1,6 voi olla tehokkaampi kuin laiska 2,0

      - kulutukseen (muuten kuin testipenkissä) vaikuttaa paljolti myös moottorin tarjoama teho/vääntö alakierroksilla, ns. ylävireistä konetta on pakko kierrättää -> bensaa palaa

      - em. syystä liian pieni kone voi viedä enemmän kuin kohtuullisen iso kone, koska alitehoisesta joutuu ottamaan kaiken irti = ajamaan pienillä vaihteilla ja/tai pitkiä aikoja kaasu pohjassa (esim. moottoritiellä loivatkin ylämäet) jolloin moottorin hyötysuhde on heikompi kuin 70-80 % optimikuormituksella

      • jutussas

        jotain oikeinkin, mutta bensakoneen hyötysuhde on parhaimmillaan, kun kaasuläppä on täysin auki. Ja varsinkin käytännössä isompi moottori vie aina enemmän polttoainetta kuin pieni.


    • vaihtamassa

      Tämä ei ole ihan vastaus kysymykseesi, mutta jos olet vaihtamassa, vaihda 1,6 hdi.n niin saat 2L bensakoneen käytännön ominaisuudet yli 2 L/100 vähemmällä kulutuksella. Ja esim. C4 bmp vaihteistolla jopa pienempi kulutus kuin manuaalilla.

    • kiki  

      esim yksilitrainen auto vie enemmän kuin 1,6 litranen.

      Eli lyhyesti näin, ilman turhia väittelyitä 1.0->2.0 kulutus vähenee ja kahdesta ylöspäin nousee, siis normaalaleilla autoilla.

      Ja jos automaatti on ns robottivaihteisto, laskee kulutus noin 0,5l sadalla verratuna manuaaliin, jos normaali hydraullilaatikko, nousee noin litran sadalla...

    • ReaIisti

      Fuck the fuel economy, IT'S POWER THAT COUNTS !

      jessus mitä narinaa ja desilitrojen pihistelyä.

      Isossa moottorissa on suurempi ominaiskulutus, jos sitä ajetaan pintakaasulla verrattuna pikkukoneeseen joka toimii suuremman kuorman alueella. Siis ottomoottori.

      Mutta ei tuo kokoero (1,6...2,0) vielä mitään meinaa..

      • osakuorma

        Tuon kuulee useinkin ja ilmeisesti niin onkin, mutta voisitko ystävällisesti kertoa aivan kansanomaisesti, mistä se oikein johtuu. ?


      • selitys
        osakuorma kirjoitti:

        Tuon kuulee useinkin ja ilmeisesti niin onkin, mutta voisitko ystävällisesti kertoa aivan kansanomaisesti, mistä se oikein johtuu. ?

        Ei siinä tarvita yhtään sen kummempaa kuin pumppaushäviö.

        Dieselissä tehoa säädetään säätämällä sylinteriin ruiskutettavan polttoaineen määrää eli dieseleissä on aina "kaasuläppä auki" = ei pumppaushäviöitä.

        Bensakoneessa taas säädetään ensisijaisesti ilman (tarkasti ottaen hapen) määrää ja tähän ilmavirtaan sitten heitetään sopivassa (syttymiskelpoisessa suhteessa) bensaa sekaan.

        KAT-autossa vieläpä pitää syöttää polttoainetta just eikä melkein happea vastaava määrä (ns. kemiallisesti oikea seossuhde, lamda = 1,0), joten moottoriin virtaavan ilman/hapen määrä mitataan ilmamassamittarilla ja sekaan heitetään sitten vastaava määrä bensaa, joko imukanavaan tai suoraan sylinteriin.

        Moottoriin virtaavan ilman määrää säädetään, yllätys, yllätys, kaasuläpällä (tai, harvemmin, imuventtiilien nostoa/avausta rajoittamalla).

        Siis täydellä teholla toimivassa bensakoneessa on "pelti auki", mutta tarvittaessa vain 20 % maksimitehosta kaasuläppä kuristaa virtausta niin, että sylinteriin menee vain 20 % maksimitehon ilmamäärästä. Tällöin imusarjassa on kova alipaine ja imutahdin aikana mäntä joutuu toimimaan tyhjiöpumppuna, tätä alipainetta vastaan (männän päällä "tyhjiö" ja alapuolella, kampikammiossa, ~ normaali ilmanpaine). Osa polttoaineen sisältämästä energiasta kuluu tämän "tyhjiöpumpun" tarpeisiin = pumppaushäviö.

        Pumppaushäviötä voidaan hieman pienentää pakokaasujen takaisinkierrätyksellä, jossa pakokaasuja syötetään imuilman sekaan. Pakokaasuissa ei ole happea, joten niitä voidaan käyttää neutraalina, palotapahtumaan osallistumattomana "täytteenä", jonka avulla alipainetta ja pumppaushäviöitä voidaan vähentää. Kovin suuri ei pakokaasujen osuus voi kuitenkaan olla (olisiko luokkaa 15 %), muuten täytöskaasun happipitoisuus tippuu niin alas, ettei seos syty.


      • opiskelemaan
        selitys kirjoitti:

        Ei siinä tarvita yhtään sen kummempaa kuin pumppaushäviö.

        Dieselissä tehoa säädetään säätämällä sylinteriin ruiskutettavan polttoaineen määrää eli dieseleissä on aina "kaasuläppä auki" = ei pumppaushäviöitä.

        Bensakoneessa taas säädetään ensisijaisesti ilman (tarkasti ottaen hapen) määrää ja tähän ilmavirtaan sitten heitetään sopivassa (syttymiskelpoisessa suhteessa) bensaa sekaan.

        KAT-autossa vieläpä pitää syöttää polttoainetta just eikä melkein happea vastaava määrä (ns. kemiallisesti oikea seossuhde, lamda = 1,0), joten moottoriin virtaavan ilman/hapen määrä mitataan ilmamassamittarilla ja sekaan heitetään sitten vastaava määrä bensaa, joko imukanavaan tai suoraan sylinteriin.

        Moottoriin virtaavan ilman määrää säädetään, yllätys, yllätys, kaasuläpällä (tai, harvemmin, imuventtiilien nostoa/avausta rajoittamalla).

        Siis täydellä teholla toimivassa bensakoneessa on "pelti auki", mutta tarvittaessa vain 20 % maksimitehosta kaasuläppä kuristaa virtausta niin, että sylinteriin menee vain 20 % maksimitehon ilmamäärästä. Tällöin imusarjassa on kova alipaine ja imutahdin aikana mäntä joutuu toimimaan tyhjiöpumppuna, tätä alipainetta vastaan (männän päällä "tyhjiö" ja alapuolella, kampikammiossa, ~ normaali ilmanpaine). Osa polttoaineen sisältämästä energiasta kuluu tämän "tyhjiöpumpun" tarpeisiin = pumppaushäviö.

        Pumppaushäviötä voidaan hieman pienentää pakokaasujen takaisinkierrätyksellä, jossa pakokaasuja syötetään imuilman sekaan. Pakokaasuissa ei ole happea, joten niitä voidaan käyttää neutraalina, palotapahtumaan osallistumattomana "täytteenä", jonka avulla alipainetta ja pumppaushäviöitä voidaan vähentää. Kovin suuri ei pakokaasujen osuus voi kuitenkaan olla (olisiko luokkaa 15 %), muuten täytöskaasun happipitoisuus tippuu niin alas, ettei seos syty.

        Selvittäisit ensin mitä pumppaushäviöllä tarkoitetaan ja toteat varmaan itsekin varsin pian että se ei suinkaan ole keskeinen syy ottomoottorin huonoon hyötysuhteeseen.


      • olla että
        opiskelemaan kirjoitti:

        Selvittäisit ensin mitä pumppaushäviöllä tarkoitetaan ja toteat varmaan itsekin varsin pian että se ei suinkaan ole keskeinen syy ottomoottorin huonoon hyötysuhteeseen.

        moottori säätää ilman määrää sylinteriin eikä hapen määrää. moottori ei pysty erottamaan happea ilmasta, eli ilmamäärää se säätää.


      • ilman faktoja
        olla että kirjoitti:

        moottori säätää ilman määrää sylinteriin eikä hapen määrää. moottori ei pysty erottamaan happea ilmasta, eli ilmamäärää se säätää.

        > moottori säätää ilman määrää sylinteriin eikä hapen määrää. moottori ei pysty erottamaan happea ilmasta, eli ilmamäärää se säätää.

        Hapen määrää voidaan säätää syöttämällä sylinteriin hapetonta kaasua = pakokaasuja. Näpyttele wikipediaan EGR, niin vältyt vastaavalta tyhmistelyltä jatkossa.

        Tuon tempun lisäksi ainoa vaihteoehto on rajoittaa (happipitoisen) ilman syöttöä kaasulapällä, josta seuraa...

        "At slow speed (i.e. low power output) the efficiency is much lower than average, due to a larger percentage of the available heat being absorbed by the metal parts of the engine, instead of being used to perform useful work. Gasoline engines also suffer efficiency losses at low speeds from the high turbulence and head loss when the incoming air must fight its way around the nearly-closed throttle"


    • 1.3 vs. 2.0

      Perheessä oli aikaisemmin kaksi autoa, joista toinen 2.1 litran bensakoneella ja toinen 2.0 bensakoneella. Vaihdoin sen 2.1:n 5 kk sitten autoon, missä on 1.3 litran bensakone. Ajattelin säästäväni polttoainekuluissa. Säästyyhän sitä, mutta ei ehkä kuitenkaan niin mahdottoman paljon.

      5 kk:n seurantajaksolla 1.3:lla ajettiin n. 4000 km pääasiassa taajama-ajoa ja sillä 2.0 autolla n. 10000 km pääasiassa maantieajoa. Molempien keskimääräinen kulutus tankkauksista laskien ( ei optimistisesta ajotietokoneesta )alkaa 7:llä ( siis litraa/ 100 km ). Ok, sillä isommalla kulutus on hyvin lähellä kahdeksaa litraa ja pienellä taas lähempänä seiskaa. Kuitenkin keskimäärin samalla litraluvulla.

      Laskeskelin sitten huvikseni vertaillen vuoden takaisiin vastaaviin lukuihin kun samat ajot ajettiin kahdella "isolla" bensa-autolla, että keskimääräinen kulutus per 100 km on laskenut meidän perheen ajoilla noin litran / 100 km.

      Onko sillä sitten loppupeleissä merkitystä, eipä kovin paljon mielestäni, mutta on se pikkuauto ihan näppärä näihin taajamapyörittelyihin.

      Yksi pikkuauton kulutusta lisäävä seikka on nyt ollut vielä se, että kylmäkäynnsityksiä on ollut n. joka toinen käynnistys kun vuosi sitten vertailuaikana oli aina kylmällä käytössä lohkolämmitin.

      • laskelmasta

        saa käsityksen,että noiden isompimoottoristen autojen kulutus on lähes sama kaupungissa ja maantiellä? Ei tunnu oikein uskottavalta.


      • ei hyvää päivää

        Siis pienempi moottori ei säästä mitään, kun se vie kaupunkiajossa yhtä paljon kuin isompi maantiellä?

        Ei tullut pieneen mieleenkään, että se isompi veisi vastaavasssa kaupunkipyörityksessä 9 litraa sadalle?


      • 1.3 vs. 2.0
        ei hyvää päivää kirjoitti:

        Siis pienempi moottori ei säästä mitään, kun se vie kaupunkiajossa yhtä paljon kuin isompi maantiellä?

        Ei tullut pieneen mieleenkään, että se isompi veisi vastaavasssa kaupunkipyörityksessä 9 litraa sadalle?

        Oli odotettavissa, että joku ymmärtää kirjoitukseni väärin. Tarkoitukseni oli tuoda esiin myös sitä, että auton käyttötavalla on suuri merkitys polttoaineen kulutukseen.

        Jos siis autoa ostettaessa on tiedossa, että ajot tulevat olemaan pääsääntöisesti maantieajoa ei kannata pelätä isomoottorisen auton polttoaineen kulutusta.

        Omalla kohdalla toisen "ison" auton myyminen pois pienensi kyllä siis polttoainekuluja, mutta yhtä asaa en tullut vielä maininneeksi. Siinä poismyydyssä autossa auton arvo oli niin pieni, että en pitänyt autossa muuta kuin liikennevakuutuksen. Tilalle ostetussa pikkuautossa on nyt sitten lisäksi kasko, joka syö käytännössä bensansäästön, mutta mitäpä siitä, maailma pelastuu :)


      • 1.3 vs. 2.0
        laskelmasta kirjoitti:

        saa käsityksen,että noiden isompimoottoristen autojen kulutus on lähes sama kaupungissa ja maantiellä? Ei tunnu oikein uskottavalta.

        Lienen kirjoittanut todella epäselvästi, jos sait sellaisen käsityksen.

        Faktaa kuitenkin on, että sen viiden kuukauden aikana kun meillä on ollut tämä 1.3, sillä on pyritty ajamaan kaikki taajama-ajot ja sillä toisella kaikki perheen maantieajot ja näin on saatu nämä aika hassut kulutuslukemat näille autoille. Lisäksi voin sanoa, että ajotapani on hyvin maltillinen maatiellä sillä isommalla autolla, mutta sillä pikkukotterolla tule reviteltyä useinkin tai ehkä se vaan tuntuu siltä.


    • Tietäjä.

      Onhan tuo nyt aivan selvää että ajettaessa kaupungissa pienempi koneinen auto vie vähemmän jos moottori ei ole todella paljon alimitoitettu tai kaasujalka kovin raskas. Voipi olla että 1.3 kone syö kaupungissa yhtäpaljonkin kuin esim 2L kone, jos kaasujalka on raskas. Ja tämähän johtuu siitä että pientä konetta pitää polkea kuin viimesitä päivää että auton saa liikkeelle rivakasti ja 2L kone lähtee suht sievästi kulkemaan.
      Omalla kaasujalalla olen huomannut sen että pienimoottoristen autojen kulutus luvut eivät juuri koskaan toteudu ainakaan bensa koneella.
      Maantienopeudessa on puolestaan otettava huomioon vauhti mitä ajetaan.
      Jos moottoritiellä huruutta reilua 120km/h vauhtia voi olla että pienellä koneella oleva auto syö jo enemmän kuin isolla vääntävällä moottorilla oleva yksilö. Ja ohituksetkin alkavat melko kauheaa katseltavaa olla jollain 1.3 tai 1.6 nuhapumpulla.
      Jos pieniruokasen auton haluat osta Diesel. itsellä tällähetkellä 1.9L tdi koneella oleva 110hv. passat ja meneehän vähällä. Oulusta helsinkiin reissun keskikulutus 4.6L/100km. ja vääntöä on heti ihan erillailla alakierroksilla kuin monessa 2L bensakoneessa elikkä pienellä kierroksilla ajaminen on oikeen mukavaa.

    • pjojala

      http://www.helsinki.fi/~pjojala/Z5.htm

      Uusi keksintö alentaa bensankulutusta mallissa kuin mallissa kuin mallissa?

      Itseasennettava reilun 200 dollarin kiekko alentaa bensankulutusta, koska tehostaa ilman palamista yksinkertaisen metallilejeeringin avulla. Ei vaikuta huijaukselta, on päässyt esille suht suuriin lehtiin autonvalmistajien alustavien kehujen kera.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      342
      2731
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      119
      1512
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1360
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      56
      957
    5. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      924
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      26
      897
    7. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      78
      862
    8. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      147
      861
    9. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      204
      819
    10. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      57
      815
    Aihe