EIKÖ AINOA OLEKAAN AINOA?
### 4. Poika
Jumala, iankaikkinen Poika, tuli ihmiseksi Jeesuksessa Kristuksessa.
Hänen kauttaan kaikki luotiin, Jumalan luonne ilmoitetaan,...###
Miksikö näin lyhyesti lainaan Adventtikirkon kotisivua?
Siksi, että näin suppea on opinkappale "minun Herrastani
ja minun Jumalastani"! (apostoli Tuomas)
JARI LAURILA JA ADVENTISMI VÄITTÄVÄT ETTÄ JEESUS EI OLE SYNTYNYT
VAAN ON LUOTU - TÄMÄHÄN TARKOITTAA, ETTÄ JEESUS OLISI VAIN ENKELI, TOSIN SUURIN NIISTÄ
Katso keskustelun kulku !!!
1.
### Ylipäällikkö
Kirjoittanut: jarlau 20.1.2009
Jeesus Kristus on Luoja, enkeleiden ylipäällikkö.
Ei enkeli.
Kyse lienee periaatteessa joistakin Jeesuksen ilmestysmuodoista joka on hiukan monimutkainen juttu, koska pitää mennä syvälle alkukieleenkin. ###
2.
### Jeesus ei
Kirjoittanut: Yks-tämmönen 20.1.2009
ole enkeli.
Hepr. 1:5
Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"? ###
3.
### Luotuja ja Luoja
Kirjoittanut: jarlau 20.1.2009
Hei
Tuo alkukielen sana VT:ssä jota en nyt muista, ei tarkoita syntymistä luoduksi olennoksi.
Siinä on kyse muusta.
Äm sori, muistini pätkii teologiassa kun se on noita hienosäätöjä koska olen ollut poissa näistä kuvoista kokonaan 2,5 vuotta.
Siunausta
jari laurila ###
Juuri tätä minä tarkoitin, että Adventtikirkko ei voi koskaan korjata opinkappaleeseensa,
että Jeesus olisi Jumalan "ainoa" Poika, sillä silloin he joutuisivat tunnustumaan ihan
tosissaan Jeesuksen ainutlaatuisen aseman Jumalan ainoana perillisenä, Kaikkivaltiaana.
Miikael-opin joutuisivat hylkäämään ja siitähän henget ja enkelit eivät tykkäisi.
SANOISTA EI PIDÄ KIISTELLÄ, JARLAU
1. Kor. 4:19
Mutta minä tulen pian teidän tykönne, jos Herra tahtoo, ja silloin minä otan selon, en noiden pöyhkeiden sanoista, vaan voimasta.
2. Tim. 2:14
Muistuta tästä, ja teroita heille Jumalan edessä, etteivät kiistelisi sanoista,
mikä ei ole miksikään hyödyksi, vaan niiden turmioksi, jotka kuulevat.
Sanoista ei pidä kiistellä, sillä Jumalan valtakunta ei ole sanoissa vaan voimassa.
Niinpä meidän tulee hämmästellä sitä seikkaa, että miksei Adventtikirkolle kelpaa opinkappaleeksi Raamatun ilmoitus Jumalan AINOASTA Pojasta! Pienoisevankeliumi:
Joh 3:16-18
16
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi AINOAN Poikansa,
jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen,
vaan saisi iankaikkisen elämän. [Room. 5:8, 8:32]
17
"Ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan sitä tuomitsemaan, vaan pelastamaan sen.
18
Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan AINOAAN Poikaan.
[Mark. 16:16; Joh. 5:24; Ap. t. 4:12
"Ainosyntyinen", "ainokainen", "ainoa" sekä
"tänä päivänä minä sinut synnytin" tarkoittaa
syntymistä eikä luomisen tulosta, vaikka miten
päin alkukieliä vääntelisi ja vaikka maailman
loppuun saakka asiasta kinaisi.
Eikä luoduksi tuleminen tee perijäksi vaan syntyminen pojaksi tai tytöksi. Senvuoksi
Jumala käyttää elävästä Sanastaan - Jeesuksesta -
nimitystä "Jumalan ainoa Poika".
Herra siunatkoon Teitä ja varjelkoon Teitä!
Ainoa Poika - syntynyt vai luotu?
39
537
Vastaukset
- pasuna
Aikoinaan jehovat ja adventistit olivat yhtä.Päälliköille tuli riita ja molemmat perustivat omat lahkonsa.USA:ssa Carles Tatce Russel perusti jehovat oiliko se noin 1990-luvun alussa?Russelel oli alkuaan jopa oikeassa,tunnusti ylösoton.Mutta hajaannus tuli.Tällaista jälkeä jää.
- Kulmakivi
"" Mutta jos tuo nyt tuntuu liian vaikealta haltsattavaksi voi todeta, ettei tällä mitään merkitystä ole, koska kukaan normaali tervejärkinen adventisti ei Mikaelista (vaikka tätä Jeesuksena pitäisikin) koskaan mitään puhu... paitsi, jos löytyy joku, joka asiasta jotakin kysyy tai väittää.
Kai""
Niin vaan on, ettei siitä mistään hinnasta voida
luopua, siitä että Miikael=Jeesus. Vaikka kinataan,
ettei fse oo tärkee eikä törkee.
Jos viralliseen oppiin lisättääisiin raamatullisesti Jumalan "ainoa" poika, nii
mitään kinaa ei tulisi. Sillä Jeesus erottuisi
ns. "Jumalan pojista" - enkeleistä.
Langenneet jumalanpojat ovat nyt saatanan
ottopoikia ja siitä syntyi kanaanilaiset alkujaan.
1. Moos. 6:4
Siihen aikaan ja myöhemminkin oli maan päällä jättiläisiä, kun jumalien pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia. Juuri näitä olivat muinaisajan kuuluisat sankarit. [4. Moos. 13:33; Bar. 3:26]
Ef. 6:12
Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.
Valkeat enkelit ovat meitä palvelevia henkiä...
HPR 1.
13 Kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi"?
14 Eivätkö he kaikki ole palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä?
Jeesus on alusta asti ollut Jumalan ainoa Poika.
Enemmän kuin yksikään ylienkeleistä. - Benedi-IDENEB
Kulmakivi kirjoitti:
"" Mutta jos tuo nyt tuntuu liian vaikealta haltsattavaksi voi todeta, ettei tällä mitään merkitystä ole, koska kukaan normaali tervejärkinen adventisti ei Mikaelista (vaikka tätä Jeesuksena pitäisikin) koskaan mitään puhu... paitsi, jos löytyy joku, joka asiasta jotakin kysyy tai väittää.
Kai""
Siihen aikaan ja myöhemminkin oli maan päällä jättiläisiä, kun jumalien pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia. Juuri näitä olivat muinaisajan kuuluisat sankarit. [4. Moos. 13:33; Bar. 3:26]
Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.
HPR 1.
13 Kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi"?
14 Eivätkö he kaikki ole palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä?
Enemmän kuin yksikään ylienkeleistä.Jotka uskovat ja kastetaan!
Heistä kaikista tulee Jumalan poikia ja tyttäriä!
Jumalan pojat eivät saa lähteä kantamaan iestä yhdessä ihmisten tyttärien kanssa!
Eivät enkelit mene miehelle, eikä enkelit jotka ovat henkiä, voi rakastella ihmistenkään, eli jumalattomien vanhempien lasten kanssa!
Ei henkellä ole lihaa eikä luita, ...ja eivätkö teistä jotkut pidä lihastanne liiankin hyvää huolta!
Kyllä siinä luita ja lihaksia tarvitaan, ja siittiösoluja, jos meinaa nummella tahi sängyssä
huuhailla naisten perään!!
Enkeleillä kun ei ole lihoja eikä luita, vai ootteko nähny!? - Benedi-IDENEB
Kulmakivi kirjoitti:
Kai""
HPR 1.
Enemmän kuin yksikään ylienkeleistä.Jättiläiset löydätte 4 Moos 13:24
Heh, hih,...eivät ne sentään enkelien jälkeläisiä
olleet..heh, heh - IDENEB
Benedi-IDENEB kirjoitti:
Jättiläiset löydätte 4 Moos 13:24
Heh, hih,...eivät ne sentään enkelien jälkeläisiä
olleet..heh, hehVai ei olleet jättiläiset enkelien jälkeläisiä?
Mitäs sanookaan lahjomaton ..
Siihen aikaan ja myöhemminkin oli maan päällä jättiläisiä, kun jumalien pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia.
Juuri näitä olivat muinaisajan kuuluisat sankarit. [4. Moos. 13:33; Bar. 3:26]
Jumalan entiset pojat .. ja toisaalla tosi pojat.
Jeesus on minun Herrani ja minun Jumalani,
niinkui Tuomaksenkin. Ollut jo ennen aikojen alkua. - Benedi-IDENEB
IDENEB kirjoitti:
Vai ei olleet jättiläiset enkelien jälkeläisiä?
Mitäs sanookaan lahjomaton ..
Siihen aikaan ja myöhemminkin oli maan päällä jättiläisiä, kun jumalien pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia.
Juuri näitä olivat muinaisajan kuuluisat sankarit. [4. Moos. 13:33; Bar. 3:26]
Jumalan entiset pojat .. ja toisaalla tosi pojat.
Jeesus on minun Herrani ja minun Jumalani,
niinkui Tuomaksenkin. Ollut jo ennen aikojen alkua.tietää mitä on tehtävä, jos joku väittää Jumalan pojiksi enkeleitä!
Kestä enkeleistä hän koskaan on sanonut, sinä olet minun poikanI" kertoo Heb. kirje!
Vastaus on ei kenstäkään!
Mutta Jumalan lapsista hän on sanonut!
Esim. Salomosta Hän on niin sanonut!
" Hän on rakentava temppelin minun nimelleni.
HÄN ON OLEVA MINUN POIKANI, JA minä OLEN OLEVA HÄNEN ISÄNSÄ.
Ja minä vahvistan hänen kuninkuuntensa valtaistuimen ikuisiksi ajoiksi" 1 Aikak. 22:10
" Minä olen hänen isänsä ja hän on oleva minun poikani, niin että jos hän tekee väärin, minä rankaisen häntä ihmisvitsalla ja niinkuin ihmislapsia lyödään"
" mutta minun armoni ei poistu hänestä, niinkuin minä poistin sen Saulista.. 2 Sam. 7: 14, 15
Ei Jumalan enkeli rakennan huoneita ja valtaistuimia, vaan me Jumalan pojat ja tyttäret!
" Niin Herra vihastui Jumalan poikaan, Salomoon, koska hänen sydämesä oli kääntynyt pois Herrasta.. 1 Kuning. kirja
" Mutta kuningas Salomolla oli paitsi faraon tytärtä monta muuta muukalaista vaimoa, joita hän rakasti: mooabilaisia, ammonialaisilla, edomialaisia siidonilaisia ja heettiläisiä.
" niiden kansain naisia, joista Herra oli sanonut israelilaisille: " Älkää yhtykö heihin, älkööt hekään yhtykö teihin;
he varmasti taivuttavat teidän sydämenne seuraamaan heidän jumalinsa".niihin Salomo ( Jumalan poika) kiintyi rakkaudella" 1 Kunink 11: 1- 4
" Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maanpäällä, ja heille syntyi tyttäriä...
" huomasivat Jumalan pojat ihmisten tyttärit ihaniksi ja ottivat vaimoikseen kaikki, jotka parhaiksi katsoivat" 1 Moos. 6: 1, 2
Jumalan pojilta on kielletty ihmisten tyttäret...me emme saa ottaa vaimoiksemme, helluntalaista, luterilaista, jehovalaista, vapaakirkkolaista, jne. koska he viettelevät meitä pitämään sunnuntain pyhänä!
He ovat ihmisten tyttäriä,..ja me Jumalan poikia
" Me olemme olleet uskottomat Jumalaamme kohtaan,
kun olemme ottaneet muukalaisia vaimoja maan kansoista ( " ihmisten tyttäriä"). Mutta kuitenkin on (hengellisellä) Israelilla vielä toivoa" Esra 10: 2
" Niin tehkäämme nyt Jumalamme kanssa liitto, että me HERRAN NEUVON MUKAAN, ja niiden niiden neuvon mukaan, jotka pelkäävät meidän Jumalamme käskyä,
toimitamme pois kaikki NE vaimot ja heistä syntyneet lapset; tehtäköön lain mukaan" Esra 10: 2, 3
Raamattu on nyt vastannut, idenebille, ja häpäissyt hänen tietonsa, ja tallannut sen maahan!
Katsos, Jumalan pojat tuntevat myös raamatun, ihmisten tyttäriä paremmin,...siksi me emme kajoa ihmisten tyttäriin, emmekä langoudu heidän kanssaan, koska meidän tulee " eristäytyä maan kansoista ja muukalaisista vaimoista" jae 11, ..eli " ihmisten tyttäristä"
" Mutta kun eräänä päivänä Jumalan pojat tulivat ja asettuivat Herran eteen, tuli myöskin saatana heidän joukossaan" Job 1: 6
Jos osaisit käyttää pimentynyttä järkeäsi, tajuaisit, etteivät Jumalan pojat ole pahoja enkeleitä, sillä ..eihän tässä Herran edessä olisi silloin muita kuin saatana ja hänen enkelinsä!!
Jae 5 kuitenkin kertoo, että Job lähetti sanan!!!
Kenelle? Saatanalleko? Pahoille enkeleillekö?...oot ihan pönttö!!
Omille pojilleen, hän lähetti sanan, heille joita Jumala kutsuu omiksi pojikseen, ...Jumalan pojat, vanhurskaan Jobin pojat, tulivat Herran eteen, rukoilemaan , aivan samoin kuin nykyäänkin Jumalan pojat menevät sapattina kirkkoon tai kokoontuvat kodeissa Herran eteen!
Siellä Herran edessä opetetaan nimenomaan, ettei saa " yhtyä, ihmisten tyttäriin"!!
Olen ollut monessa tilaisuudessa, jossa on näin opetettu!
" Kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut, sinä olet minun poikani, tahi tänäpäivänä minä olen sinut synnyttänyt Heb-kirje.
Ei kenestäkään!! Mutta me olemme syntyneet, " uudesti ylhäältä", koska Herra on Jumala on poikansa uudelleen synnyttänyt!!
Meistä hän on myös sanonut, " te olette minun poikani"--enkeleistä ei!!
Ota silmä näppiin ja lue!!! " JOKA VOITTAA, on tämän perivä, ja minä olen hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani" Ilm. 21: 7
" mutta epäuskoisten...ja valhettelijoiden osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema" jae 7
..eikä suinkaan iankaikkinen elämä helvetissä!
On paras kun sinäkin annat takaisin mitä olet minulta, Penalta varastanut, lopetat epäuskon, ja valehtelun, ja tulisit Jumalan tyttäreksi, niin ehkä joku Jumalan käskyjen noudattaja, Jumalan poika tulee, ja kantaa sinut kynnyksen yli!!!
terveisin Jumalan poika, benedi
Ps. ....Minä panen lakini heidän mieleensä ja kirjoitan heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani" heb 8: 10 Jos jumala on Isämme, niin silloinhan me olemme hänen poikiaan....Rukoilkaa näin, Jeesus: " Isä meidän, joka olet taivaassa....ja Jumalan pojat ja tyttäret rukoilevat noin!!
Joko sait oikeaa opetusta!! Osaatko ees arvostaa mitä sait?
Sanotko:? " Benedi!! " Älä heitä helmiä sijoille"
Siihen Benedi vastaa: " Joka itsensä alentaa, se ylennetään!...Jolla on korvat, se kuulkoon mitä Henki ihmisten tyttärille puhuu!!
- alex-kasi
Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
Hän oli alussa Jumalan tykönä.
Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus. Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.
Oli mies, Jumalan lähettämä; hänen nimensä oli Johannes. Hän tuli todistamaan, todistaaksensa valkeudesta, että kaikki uskoisivat hänen kauttansa. Ei hän ollut se valkeus, mutta hän tuli valkeudesta todistamaan.
Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.
Maailmassa hän oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut. Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.- Luet!
EGW julistaa Jeesuksen enkeliksi..
Kirjoittanut: Utulila 20.1.2009
Kirjoitit ""Kukaan ei Adventtikirkossa ole koskaan luullut Jeesusta enkeliksi.""
Ajatteletkos että kriitikot keksivät perättömiä juttuja vääristäen adventismia ja adventtikirkkoa?
Tiedät vallan hyvin, että adventtikirkko pitää Ellen Whiten kirjoituksia arvovaltaisena jatkuvanan totuuden lähteenä.
Ja mitä tämä EGW:n itse nyt julistaa, tässä otantaa..
""Satan the tempter had claimed the body of Moses because of his sin; but Christ the Saviour brought him forth from the grave."" -Desire of Ages (Aikakausien Toivo) s.421
Moses passed through death, but Michael came down and gave him life before his body had seen corruption. Satan tried to hold the body, claiming it as his; but Michael resurrected Moses and took him to heaven. Satan railed bitterly against God, denouncing Him as unjust in permitting his prey to be taken from him; but Christ did not rebuke His adversary, though it was through his temptation that the servant of God had fallen. He meekly referred him to His Father, saying, "The Lord rebuke thee." -Early Writings, s. 164.
Ellen White pitää luotua enkeliruhtinasta Mikaelia Kristuksena. Ja näin ollen on jokainen adventisti kuuliainen profetian hengelle ja uskoo samoin. Sillä onhan EGW kirjoittanut myös seuraavaa ..
""Siinä mitä olen kirjoittanut on yksi luotettava totuuden ketju, ilman yhtäkään harhaoppista lausetta."" ― Ellen G. White, Letter 329A, 1905.
""Jumalan voima tuli ylleni, ja kykenin selvästi määrittelemään, mikä on totuutta ja mikä on erhettä. Minut vietiin näkyyn, ja minulle annettiin selityksiä ... korjaamaan päällisin puolin uskottavilta vaikuttavia erheitä ja täsmentämään totuutta."" - 3SM, s. 31-32).
Adventistien piireissä liikkuva Clear Word Bible tukee edelleen sitä ajatusta että ylienkeli Mikael on Kristus.
Tästä otanta kirjasta:
Rev 10:1 "Next I saw a mighty Angel --- I knew it was the Lord
Jesus"
Rev 10:5. "Then this mighty Angel, the Lord Jesus ---"
Rev 10:8, 9. (--take the book from the Mighty Angel--) "So I
went up to the Son of God and asked --- "
- Ostaen Miikael=Jeesus väitt...
Jospa joku varakas maksais velat pois ehtona
olisi, että enkeli Miikaelin nimeä ei saa enää
yhdistää Jeesukseen?
Raamattu mainitsee ylienkeli Mikaelin 4 kertaa,
eikä koskaan ole kyseessä "ihmsien pojan kaltainen",
mutta kylläkin Miikael tulee ihmisen pojan kaltaisen
avuksi - - ovathan enkelit luotu "palveleviksi
henkiolennoiksi".
Mutta sitten täytyisi kaikki EGW-hapatus hylätä,
sillä siitä ei voi ottaa pois sitä valheopetusta,
että Jeesus=enkeliMiikael.
Nimittäin EGW-kirjallisuuden on tarkoitus alentaa
Jeesus enkeliksi.
Jari Laurila näyttää kovasti inttävän, ettei
adventismissa tarkoiteta enkeli Miikaelin ja
Jeesuksen olevan yksi ja sama.
Ehkä ei, mutta EGw-kirjallisuudessa nämä yhdistetään kiistattoman suoraan.
Niin --- kuka ostaisi pois suomalaiselta
piirikunnalta tuon Miikael=Jeesus -opin.
5.2. on kriisikokous ... ehkä joku varakas
siellä tarjoutuu. Toivotaan, toivotaan ...- Benedi-IDENEB
...Hänet ( Mooseksen) Jumala lähetti päämieheksi ja lunastajaksi, sen enkelin kautta, joka hänelle orjantappurapensaasta oli ilmestynyt" Apost 7:35
2 Moos 3:2, kertoo tästä samaisesta enkelistä,
joka paljastui Jumalaksi eli Jeesukseksi,...jae 4,
6 ja 14
Jeesuksella nimiä riittää!! Kivi, Leipä, Valkeus; Kristus, Enkeli, Miikael, Vapahtaja, Lunastaja, Totuus, Pyhä, Herra Sebaot, Jahve, jne...Jumala...Alussa oli sana ja sana oli Jumala - IDENEB
Benedi-IDENEB kirjoitti:
...Hänet ( Mooseksen) Jumala lähetti päämieheksi ja lunastajaksi, sen enkelin kautta, joka hänelle orjantappurapensaasta oli ilmestynyt" Apost 7:35
2 Moos 3:2, kertoo tästä samaisesta enkelistä,
joka paljastui Jumalaksi eli Jeesukseksi,...jae 4,
6 ja 14
Jeesuksella nimiä riittää!! Kivi, Leipä, Valkeus; Kristus, Enkeli, Miikael, Vapahtaja, Lunastaja, Totuus, Pyhä, Herra Sebaot, Jahve, jne...Jumala...Alussa oli sana ja sana oli JumalaMuista ottaa aseesi so. irvileukasi mukaan
tarvereissullesi ... niin ja ...
5. Moos. 23:13
Ja sinulla olkoon aseittesi lisänä pieni lapio,
ja kun siellä ulkona istut tarpeellesi, kaiva sillä kuoppa ja peitä sitten ulostuksesi.
Sillä ... minä näen sinun olevan täynnä
tarvitset tyhjennystä
Raamatussa on 27 nimeä Jumalalle, eikä yksikään
niistä ole Miikael!! Ksyy rabbeilta ellet usko!!
Saattosanat ..
Jes. 9:6
(9:5) Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus,
ja hänen nimensä on:
Ihmeellinen neuvonantaja,
Väkevä Jumala,
Iankaikkinen isä,
Rauhanruhtinas.
Jes. 26:4
Turvatkaa Herraan ainiaan, sillä Herra,
Herra on iankaikkinen kallio.
Jes. 35:10
Niin Herran vapahdetut palajavat ja tulevat Siioniin riemuiten, päänsä päällä iankaikkinen ilo.
Ap. t. 8:23
Sillä minä näen sinun olevan täynnä katkeruuden sappea ja kiinni vääryyden siteissä."
1. Kor. 10:4
ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa.
Sillä he joivat hengellisestä kalliosta,
joka heitä seurasi;
ja se kallio oli Kristus.
Ihan hävettää puolestasi, Benedi-IDENEB, ei
muuten, mutta kun tuossa valenimessäsi on jotain
samannäköistä kuin minun ihka oikeessa nikissäni.
Ideneb - Benedi-IDENEB= siunattu
IDENEB kirjoitti:
Muista ottaa aseesi so. irvileukasi mukaan
tarvereissullesi ... niin ja ...
5. Moos. 23:13
Ja sinulla olkoon aseittesi lisänä pieni lapio,
ja kun siellä ulkona istut tarpeellesi, kaiva sillä kuoppa ja peitä sitten ulostuksesi.
Sillä ... minä näen sinun olevan täynnä
tarvitset tyhjennystä
Raamatussa on 27 nimeä Jumalalle, eikä yksikään
niistä ole Miikael!! Ksyy rabbeilta ellet usko!!
Saattosanat ..
(9:5) Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus,
ja hänen nimensä on:
Väkevä Jumala,
Iankaikkinen isä,
Rauhanruhtinas.
Jes. 26:4
Turvatkaa Herraan ainiaan, sillä Herra,
Herra on iankaikkinen kallio.
Jes. 35:10
Niin Herran vapahdetut palajavat ja tulevat Siioniin riemuiten, päänsä päällä iankaikkinen ilo.
Ap. t. 8:23
Sillä minä näen sinun olevan täynnä katkeruuden sappea ja kiinni vääryyden siteissä."
1. Kor. 10:4
ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa.
Sillä he joivat hengellisestä kalliosta,
joka heitä seurasi;
ja se kallio oli Kristus.
Ihan hävettää puolestasi, Benedi-IDENEB, ei
muuten, mutta kun tuossa valenimessäsi on jotain
samannäköistä kuin minun ihka oikeessa nikissäni.
Ideneb, jota Mooses löi sauvallaan, kun hänen olisi pitänyt puhua sille!
Jumala sanoo: " Minä armahdan sinua, mutta rankaisematta minnä en sinua jätä"
Jeesus, joka Israelia seurasi, päivällä pilven ja yöllä tulenpatsaassa, rankaisi Moosesta egybtiläisen taposta, ? ja ainakin Jeesuksen lyömisestä, niin ettei hän päässyt Kanaanin maahan, Jordanin yli!
" Tämä on se Mooses, joka sanoi israelilaisille: " Profeetan, minun kaltaiseni (nöyrän) Jumala on herättävä teidän veljienne joukosta.
" Hän on se,( siis Mooses)joka seurakunnassa, erämaassa
oli enkelin kanssa, joka puhui hänelle Siinain vuorella, ja oli myös isiemme kanssa ( Aabraham, Iisak, ja Jaakob); ja hän( Mooses) sai eläviä sanoja meille annettavaksi.
Mooses oli erämaa vaelluksen aikana toisenkin kerran " enkelin kanssa"
Kukahan tämä enkeli oli, joka puhui Moosekselle Siinain vuorella!!?
Ja kukahan se oli se enkeli joka puhui Moosekselle tulen keskeltä? 2 Moos 3: 2
" Sillä kuka kaikesta lihasta on koskaan
niinkuin me kuullut elävän Jumalan äänen puhuvan tulen keskeltä ja jäänyt henkiin" 5 Moos. 5: 26
Kukahan se voisi olla?? Jospa Benedi setä, pienellä piipittävällä äänellä uskaltaisi vastata, että olisikohan Mooses se, joka on kuullut Jumalan puhuvan tulen keskeltä, ja silti jäänyt henkiin!!!??
" Nämä sanat Herra puhui koko teidän seurakunnallenne vuorelta, TULEN ja synkkien pilvien keskeltä, suurella äänellä, eikä siihen enempää lisännyt.
Ja Hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun JA ANTOI NE MINULLE" 5 Moos, 5: 22
Hups! Mooses sai eläviä sanoja, Jumalan lain .." joka ne pitää on niistä elävä"...enkeliltä, josta asiasta Stefanuskin todistaa,..enkeliltä joka tykkää näköjään puhua tulen keskeltä, ja jtättää puheensa lopuksi kuulijat henkiin!!
" tavalliset enkelit ovat palvelevia henkiä, niitä varten, jotka saavat autuuden periä"
Eivät enkelit kirjoittele sormellaan kivitauluun, eläviä sanoja!!
Mutta Enkeli Miikael, ..enkeli, joka tulessa puhui jo aiemmin Moosekselle , orjantappura pensaasta, hän kirjoittaa lain kivitauluun , koska hän on Jumala!
5 Moos. 4: 12, 13 " Jumala puhui ( 10-käskyä)
2 Moos 24: 12 " Jumalan kirjoittama"
5 Moos. 10: 1-4 Jumala kirjoitti ne kivitauluun"
ja antoi ne Moosekselle.." Hän ( Mooses ) on se, joka seurakunnassa ( israelin seurakunta), oli enkelin kanssa, joka puhui hänelle ( Moosekselle) Siinain vuorella, ja oli myös isiemme kanssa ( Aabraham, Iisak ja Jaakob)
" Ja tämä enkeli sanoi vielä: " Minä olen sinun isäsi Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala, ja Mooses peitti kasvonsa, sillä hän PELKÄSI KATSOA JUMALAA" 2 Moos 3: 6
Jeesus on meitä palveleva enkeli, joka palvelee meitä Taivaan Pyhäkössä, varmistamassa että pelastumme!
Kun Mooses siunasi israelilaiset ennen kuolemaansa, hän muistutti heitä kuinka" " Herra tuli siinailta, Seiristä hän nousi loistaen heille; hän ilmestyi kirkkaudessa Paaranin vuoristosta, hän tuli kymmentuhantisesta pyhien joukosta;
hänen oikealla puolellansa liekitsi lain tuli" 5 Moos 33: 1
Kenenkä pyhien joukosta hän tuli?
Pyhiä oli " kymmentuhannen" ? Enkeleistäpä tietenkin hän puhuu, Jeesus matkusteli enkelien kanssa, sillä maanpäällähän olivat jo, langenneet enkelit!
Sieltä hän enkelien joukosta, meni orjantappurapensaaseen, ja toi tulensa mukanaan"!!
...ja Mooses pelkäsi katsoa Jumalaa!! Jeesus kun on Jumala!
" Ja Joosefista hän (Mooses) sanoi: " Herra siunatkoon hänen maansa kalleimmalla, kasteella,
joka tulee taivaasta,....kalleimmalla, minkä maa kasvaa, ja kaikella, mitä siinä on,
ja mielisuosiollaan, hän, JOKA PENSAASSA ASUI..
5 Moos. 33: 13, 16
Siis kerrataan vielä! " Herra siunatkoon Joosefia, hän , joka pensaassa asui!!
Milloinka Herra " pensaassa asui"??
Täällä hän asui! Täällä 2 Moos. 3: 2 jakeessa!!!
" Silloin Herran enkeli ilmestyi hänelle tulen liekissä keskellä orjantappurapensasta"...
Oliko enkelillä tulitikut? Kun tuli liekehti hänen " oikealla puolellaan"?
Täällä Danielin kirjassa Jeesus on " Vanhaikäisenä" Dan 7: 10...." Tulivirta vuoti, se kävi ulos hänestä;
tuhannen tuhatta palveli häntä ja kymmenen tuhatta, kertaa kymmenen tuhatta seisoi hänen edessänsä...
Tällä enkelillä on tulivirta mukanaan, ei Jeesus pala, vaikka asuisi pensaassa, eikä pensaskaan pala!
Eivätkä palaneet Danielin toveritakaan tulipätsissä, koska tämä " enkeli" oli siellä heidän kanssaan, ja oli " näöltään , niinkuin Jumalan Poika"
Ylienkeli Miikael on ihmeellinen!
" Ja minä näin erään toisen, väkevän enkelin tulevan alas taivaasta; hänen verhonaan oli pilvi, ja taivaankaari oli hänen päänsä päällä, ja hänen kasvonsa olivat niinkuin aurinko, ja hänen jalkansa niinkuin tulipatsaat!
" ja hän huusi suurella äänellä, niinkuin leijona ärjyy... Ilm. 10: 1, 2, 3
Kuka on tämä enkeli? Hän on se " Juudan jalopeura"..joka ärjyy..Hänen verhonaan " oli pilvi"
" Kun hän oli tämän sanonut, kohotettiin hänet ylös heidän nähtensä, ja " pilvi vei hänet pois heidän näkyvistään" Apost. 1: 9
" Tämä Jeesus (enkeli) on tuleva samalla tavalla, kuin te näitte hänen taivaaseen menevän" jae 11
Luemme ilm. 1 Luvusta: .." ja lampunjalkain keskellä ihmisen Pojan muotoisen...ja hänen päänsä ja hiuksensa olivat valkoiset niinkuin valkoinen villa, niinkuin lumi, ja hänen silmänsä olivat kuin tulen liekki;
" hänen jalkansa olivat ahjossa hehkuvan, kiiltävän vasken kaltaiset, ja hänen äänensä oli niinkuin paljojen vetten pauhina.....ja hänen kasvonsa olivat niinkuin aurinko, kun se täydeltä terältä paistaa" Ilm. 1: 13- 18
Tämä enkeli kertoo " " Älä pelkää minä olen ensimmäinen ja viimeinen"
" Ja minä elän: ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet" jae 18
Hän saa siis huoleti riidellä, Enkeli Miikaelina Mooseksen ruumiista, kun avaimet löytyy!
Ilm. 10 luvun alussa, ei kellään muulla enkelillä ole näitä tuntomerkkejä, muuta kuin Jeesuksella!!
Halleluja!! Iloitkaamme Enkeli Miikael ärjyy kuin leijona,
Vain Jeesuksen kasvot ovat kuin aurinko!!
Muistelkaapa kirkastusvuori kokemusta!! Tämän Enkelin muoto muuttui!!
Vain Jeesuksen jalat on kuin tulipatsaat Ilm. 10: 1, 2
Myös enkeli sanoo Danielille näin: " Mutta minä ilmoitan sinulle, mitä on kirjoitettuna totuuden kirjassa ( Raamatussa VT)
Eikä ole ketään vahvistamassa minua heitä vastaan paitsi teidän enkeliruhtinaanne Miikael" Dan 10: 21
Meidän enkeliruhtinaamme on Miikael, eli Jeesus!
VT- joka on totuuden kirja, Ut ei vielä Danielin aikaan ollut, kerrotaan selvästi että Jeesus on enkeli ,ja myös " enkeliruhtinaamme Miikael!!
JEESUS = VIISAUS
Ns. "Viisauden kirja" on jätetty Raamatun ulkopuolelle, ns. apokryfikirjaksi, sillä
siitä ei löydy yhtymäkohtia Raamatun yhtenäiseen kanoniin.
(Tiesitkö: myös kaikki EGW-kirjallisuus on Raamatun ulkopuolista.
Sananlaskuista mm. allaolevat on otettu Vanhaan Testamenttiin siksi, että siinä
Jeesus puhuu viisauden nimissä. Jeesushan on Jumalan elävä Sana (Joh. 1.)
Snl 8:17-36 näemme Jeesuksen olleen ennen kuin mitään enkeleitäkään oli luotu.
"Leikkimässä" ... samapa tuo. Mutta toisaalla Sanassa käy ilmi, että Jeesus loi.
Kaarlo Syväntö sanoo, että tuo kohta tulisi kääntää "tekijänä".
Joka tapauksessa - Jeesus on ollut ennen kuin ainuttakaan enkeliruhtinasta
oli luotu, ("yksi enkeliruhtinaista, Miikael ...). "Kuka on niinkuin Jumala" viestittää
tuon ylienkelin nimi Jeesuksesta, hänen Herrastaan. Ja raivaa rukousvastaukselle
tien läpi "Persian valtakunnan enkeliruhtinaan" vastustuksen. (Dan 10:7-21).
Sananl. 1:20
Viisaus huutaa kaduilla, antaa toreilla puheensa kaikua, [1:20,21: Sananl. 8:1-3]
Sananl. 2:6
sillä viisaus tulee Herralta, hän antaa tiedon ja ymmärryksen. [Job 32:8; Sir. 1:1; Jaak. 1:5]
Jaak. 3:17
Mutta ylhäältä tuleva viisaus on puhdasta ja pyhää, ja niin se myös rakentaa rauhaa, se on lempeää ja sopuisaa, täynnä armahtavaisuutta ja hyviä hedelmiä, se on tasapuolista ja teeskentelemätöntä.
Sananlaskut 8:17-36
17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ne, jotka etsivät, löytävät minut.
18 Minun kanssani tulevat rikkaus ja kunnia, ehtymätön vauraus ja suuri siunaus.
19 Minun antini on parempaa kuin puhtain kulta, minun lahjani paremmat kuin paras hopea.
20 Minä vaellan totuuden tietä, horjumatta minä kuljen oikeuden polkua.
21 Jotka minua rakastavat, ne minä palkitsen, minä täytän heidän aittansa ja varastonsa.
22 "Minut Herra loi ennen kaikkea muuta, luomisensa esikoisena, ennen taivasta ja maata. [Job 38:4]
23 Iankaikkisuudesta minä sain alkuni, kaiken alussa, ennen kuin maata oli.
24 Kun synnyin, ei syvyyksiä vielä ollut, ei lähteitä tuomaan niiden vettä.
25 Ennen kuin vuoret pantiin sijalleen, ennen kuin oli kukkuloita, minä synnyin,
26 ennen kuin hän teki maat ja mannut, ennen kuin oli hiekan jyvääkään.
27 Olin läsnä, kun hän pani taivaat paikoilleen ja asetti maanpiirin syvyyksien ylle,
28 kun hän korkeuksissa teki taivaan pilvet ja sai syvyyden lähteet kumpuamaan,
29 kun hän pani merelle rajat, loi rannat patoamaan sen vedet, ja kun hän lujitti maan perustukset. [Job 38:10,11; Ps. 104:9; Jer. 5:22]
30 Jo silloin minä, esikoinen, olin hänen vierellään, hänen ilonaan päivät pitkät, kaiken aikaa leikkimässä hänen edessään.
31 Maan kiekko oli leikkikalunani, ilonani olivat ihmislapset.
32 "Nyt, lapset, kuulkaa minua! Hyvin käy sen, joka minun tietäni kulkee.
33 Kuulkaa neuvojani, niin viisastutte, älkää lyökö niitä laimin.
34 Hyvin käy sen, joka minua kuulee, päivästä päivään valvoo ovellani, valppaana odottaa sen kynnyksellä.
35 Joka minut löytää, löytää elämän, hänet Herra ottaa suosioonsa. [Sananl. 3:16 ]
36 Pahoin käy sen, joka minua uhmaa, joka minua vihaa, rakastaa kuolemaa."
HENKIOLENTO MIIKAEL
Henkiolento Miikaelin toimintaa kuvataan vain 4 kertaa Raamatussa - kolmasti Danielissa ja kerran Ilmestyskirjassa. Lisäksi Juud 1:9 muistuttaa, ettei enkeli
Miikaelilla ollut tuomiovaltaa, vaan Herra Jeesus tuomitkoon saatanan.
Niinpä kaikki 5 Raamatun mainintaa puhuvat "eräästä" enkeliruhtinaasta, joka
ei ole Herra Jeesus. On aivan tuulesta temamttu sekin Adventtikirkon väite,
että Jeesuksesta voitaisiin käyttää myös nimeä Miikael.
Dan. 10:13
Persian valtakunnan enkeliruhtinas seisoi vastustamassa minua kaksikymmentäyksi päivää, mutta katso, Miikael, yksi ensimmäisistä enkeliruhtinaista, tuli minun avukseni, sillä minä olin jäänyt yksin sinne, Persian kuningasten tykö.
Dan. 10:21
Mutta minä ilmoitan sinulle, mitä on kirjoitettuna totuuden kirjassa. Eikä ole ketään muuta vahvistamassa minua heitä vastaan paitsi teidän enkeliruhtinaanne Miikael.
Dan. 12:1
Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat.
Ilm. 12:7
Ja syttyi sota taivaassa: Miikael ja hänen enkelinsä sotivat lohikäärmettä vastaan; ja lohikäärme ja hänen enkelinsä sotivat,
Hpr 1:13-14
Entä saavatko Sanan vääristelijät autuuden periä?
Niin tai näin - rukoile kanssani, että Herramme ravistelisi nuo uneksijat hereille!- Ota rauhallisesti
Pidä huoli, Antti, siitä, että et sano väärää todistusta lähimmäisistäsi. Kuka muu meistä väittää, että Jeesus olisi luotu? Jeesus on syntynyt. "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja hänelle annetaan nimeksi Immanuel - se merkitsee: Jumala on meidän kanssamme" (Matt. 1:23). Riittääkö tämä yksi teksti, vai pitääkö antaa laajempi vastaus? Minusta on kovin epäkristillistä, että yhden tai muutaman kirjoittajan perusteella kaikki leimataan. Tällaisella palstalla ei kerta kaikkiaan halua osallistua mihinkään ajatusten vaihtoon. Minä olen tuo vanhempi veli, joka johti Aimon kokouksia Betel-kirkossa.
Kaikista miehistä ja naisista, vastaa yksi Mies.
Sitäpaitsi; enkelit, mukaanlukien ylienkelit
Gabriel ja Miikael - ovat sukupuolettomia.
Jeesusta Jumala kuvaa sensijaan ainokaiseksi
pojaksi, erotukseksi noista palvelevista hengistä.
Ja jotta ihminen ymmärtäisi uskoa olevansa Jumalan
lapsi Kristuksen kanssaperillisenä!
Room 5:10-14
10
Jos kerran Jumalan Pojan kuolema sovitti meidät Jumalan kanssa, kun olimme hänen vihollisiaan, paljon varmemmin on Jumalan Pojan elämä pelastava meidät nyt, kun sovinto on tehty.
[Ef. 2:16; Kol. 1:20-22]
11
Eikä siinä vielä kaikki. Me saamme myös riemuita Jumalastamme, kun nyt olemme vastaanottaneet Herramme Jeesuksen Kristuksen valmistaman sovituksen. [1. Kor. 1:31]
Aadam ja Kristus
12
Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä. [1. Moos. 2:17, 3:6,19; Ps. 51:7]
13
Olihan synti maailmassa ennen lain antamistakin, mutta missä lakia ei ole, siellä ei synneistä pidetä kirjaa. [Room. 4:15]
14
Kuolema kuitenkin hallitsi Aadamista Moosekseen asti kaikkia, myös niitä, jotka eivät Aadamin tavoin syyllistyneet rikkomukseen. Aadam oli esikuva siitä, joka oli tuleva. [1. Moos. 6:3]
Kyllä, kyllä. Neitsyt tuli raskaaksi ja synnytti
pojan. Mutta sitä uskonasiaa eivät kaikki usko.
2. Tess. 3:2
ja että me pelastuisimme nurjista ja häijyistä ihmisistä; sillä usko ei ole joka miehen.
Kas, häijyt ihmiset eivät usko sitä! Että Jeesus
on ollut jo ennen aikojen alkua, ennen kuin mitään
miikaeleja tai gabrieleja luotiin autuuden
perijöitä palvelemaan.
Perintö on siis Jeesukselta. Ja ne, jotka sanovat
Jeesusta Miikaeliksi perivät pelkkää tyhjää.
Sillä Miikael-nimeä Raamattu käyttää henkiolento
Miikaelista. Ei enkeleiilä ole perintöä annetavana.
Pidän todellakin huolen siitä, ettei adventisteja
höynäytetä enkeliopeilla, vaan että tulevat
uskomaan Jeesuksesta niinkuin apostoli Tuomas:
"Minun Herrani ja minun Jumalani!"
Hepr. 12:15
ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, "ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä", ja monet sen kautta tule saastutetuiksi,
Kiistämätöntä faktaa saatanallisesta miikaeljeesus-opista ...
Ellen White pitää luotua enkeliruhtinasta Mikaelia Kristuksena. Ja näin ollen on jokainen adventisti kuuliainen profetian hengelle ja uskoo samoin. Sillä onhan EGW kirjoittanut myös seuraavaa ..
""Siinä mitä olen kirjoittanut on yksi luotettava totuuden ketju, ilman yhtäkään harhaoppista lausetta."" ― Ellen G. White, Letter 329A, 1905.
""Jumalan voima tuli ylleni, ja kykenin selvästi määrittelemään, mikä on totuutta ja mikä on erhettä. Minut vietiin näkyyn, ja minulle annettiin selityksiä ... korjaamaan päällisin puolin uskottavilta vaikuttavia erheitä ja täsmentämään totuutta."" - 3SM, s. 31-32).
Adventistien piireissä liikkuva Clear Word Bible tukee edelleen sitä ajatusta että ylienkeli Mikael on Kristus.
Tästä otanta kirjasta:
Jesus"
Olkaamme siunatut, me Jumalan lapset Jumalan
ainokaisen Pojan ansiosta!- "Missä ja minne mennää...
" Minä olen tuo vanhempi veli, joka johti Aimon kokouksia Betel-kirkossa."
(joku adventistiveli)
Mutta kyllä Atte ja Aimo puhuvat meitin adventtiopin
puolesta, sillä Atte johtaa koko järjestöä ja
Aimo johtaa järjestön opetuspuolta.
Emme vielä tiedä, kuka johtaa kriisikokoukseksi
luonnehdittua keskustelutilaisuutta, mutta rukoilla voimme Jumalan tahdon tapahtumista siellä.
Evästystäkin pyytävät veljiltä ja sisarilta.
Yleinen kutsu on kiertänyt ja minutkin tavoittanut. Toivon kovasti, että siellä
päätettäisiin selkiyttää opinkohtia.
Kieltämättä ihmetyttää tuo 4. oopinkohdan
epämääräisyys. Siihen voisi ainakin lisätä
Joh 3:16, ettei kukaan enää sekoittaisi Jeesusta
ja Miikaelia ja kinat loppuisi.
"Keskustelutilaisuus Piikkiön Adventtikirkossa. Korvenmäentie 11, PIIKKIÖ5 helmikuuta klo ,18.00. Aihe; Missä ja minne mennään Adventtikirkossa? Alustuksia; Atte Helminen (Unionin pj), Aimo Helminen (Kirjeopiston pj), Anne Leskinen (sihteeri), Harri Saarinen (taloudesta vastaava), Kauko Puottula (Aktiivinen maallikko), ja mahd. Kalervo Aromäki (vs. Piirikunnan pj.) YHTEISTILAISUUS SISARILLE JA VELJILLE! TERVETULOA!" PS. POSTIAKIN VOI LÄHETTÄÄ (?)luettavaksi siellä, jos ei pääse paikalle; suosittelen; Osoite; Tapio Saurus/5.2.2009 Kokous, Piikkiön Adventtikirkko, Korvenmäentie 11, PIIKKIÖ/KAARINA. - Ilmaisen toisella tavalla
AnttiVKantola kirjoitti:
Kaikista miehistä ja naisista, vastaa yksi Mies.
10
Jos kerran Jumalan Pojan kuolema sovitti meidät Jumalan kanssa, kun olimme hänen vihollisiaan, paljon varmemmin on Jumalan Pojan elämä pelastava meidät nyt, kun sovinto on tehty.
11
Eikä siinä vielä kaikki. Me saamme myös riemuita Jumalastamme, kun nyt olemme vastaanottaneet Herramme Jeesuksen Kristuksen valmistaman sovituksen. [1. Kor. 1:31]
Aadam ja Kristus
12
Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä. [1. Moos. 2:17, 3:6,19; Ps. 51:7]
13
Olihan synti maailmassa ennen lain antamistakin, mutta missä lakia ei ole, siellä ei synneistä pidetä kirjaa. [Room. 4:15]
14
Kuolema kuitenkin hallitsi Aadamista Moosekseen asti kaikkia, myös niitä, jotka eivät Aadamin tavoin syyllistyneet rikkomukseen. Aadam oli esikuva siitä, joka oli tuleva. [1. Moos. 6:3]
ja että me pelastuisimme nurjista ja häijyistä ihmisistä; sillä usko ei ole joka miehen.
perijöitä palvelemaan.
ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, "ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä", ja monet sen kautta tule saastutetuiksi,
Tästä otanta kirjasta:
Jesus"
ainokaisen Pojan ansiosta!Halusin vain kirjoittaa viestisi johdosta. Sain kirjoituksestasi sellaisen käsityksen, että perustit adventistien käsityksen Jeesuksen jumaluudesta yhden kirjoittajan antaman käsityksen varaan. En ollenkaan halunnut kirjoittaa Jeesuksen jumaluudesta, vaan sinun tavastasi niputtaa kaikki adventistit sen mukaan mitä jokin yksityinen henkilö viestillään ilmaisee. Siis ei tule yhden ihmisen mielipiteen mukaan niputtaa kaikkia adventiejakaan. Tuliko selväksi? Tällä palstalla on kyllin selvästi Jeesuksen jumaluus esitetty. Siitä ei liene kenelläkään minkäänlaista epäillystä ole edes parjattujen adventistienkaan keskuudessa. Jokainen adventisti pystyy viittaamaan Jeesuksen jumaluutta ja hänen tärkeätä tehtäväänsä meidän Herranamme ja Vapahtajanamme kysyttäessä sellaisiin teksteihin kuten Matt. 1:23; Luuk. 1:34-35; Joh. 1:1-3, 14; 3:16; Room. 8:31-32; 1. Kor. 15:12-14; Hepr. 1:1-4; Ilm. 1:17-18 jne.
- Veli Herrassa
Ilmaisen toisella tavalla kirjoitti:
Halusin vain kirjoittaa viestisi johdosta. Sain kirjoituksestasi sellaisen käsityksen, että perustit adventistien käsityksen Jeesuksen jumaluudesta yhden kirjoittajan antaman käsityksen varaan. En ollenkaan halunnut kirjoittaa Jeesuksen jumaluudesta, vaan sinun tavastasi niputtaa kaikki adventistit sen mukaan mitä jokin yksityinen henkilö viestillään ilmaisee. Siis ei tule yhden ihmisen mielipiteen mukaan niputtaa kaikkia adventiejakaan. Tuliko selväksi? Tällä palstalla on kyllin selvästi Jeesuksen jumaluus esitetty. Siitä ei liene kenelläkään minkäänlaista epäillystä ole edes parjattujen adventistienkaan keskuudessa. Jokainen adventisti pystyy viittaamaan Jeesuksen jumaluutta ja hänen tärkeätä tehtäväänsä meidän Herranamme ja Vapahtajanamme kysyttäessä sellaisiin teksteihin kuten Matt. 1:23; Luuk. 1:34-35; Joh. 1:1-3, 14; 3:16; Room. 8:31-32; 1. Kor. 15:12-14; Hepr. 1:1-4; Ilm. 1:17-18 jne.
///perustit adventistien käsityksen Jeesuksen jumaluudesta yhden kirjoittajan antaman käsityksen varaan.\\\ (tuntemattoman kommentti)
Kyllä me ihan noin käsitimme, oikein ymmärsimme.
Sillä adventistien käsitykset perustuvat todellakin
yhden ihmisen kirjoituksiin, yhden aisen viime
vuosituhannelta, Ellen G Whiten! Luehan tämä:
/// Ellen White pitää luotua enkeliruhtinasta Mikaelia Kristuksena. Ja näin ollen on jokainen adventisti kuuliainen profetian hengelle ja uskoo samoin. Sillä onhan EGW kirjoittanut myös seuraavaa ..
""Siinä mitä olen kirjoittanut on yksi luotettava totuuden ketju, ilman yhtäkään harhaoppista lausetta."" ― Ellen G. White, Letter 329A, 1905.\\\
Rukoilkaa hartaasti, rakkaat veljet ja sisaret,
Herraa Jeesusta, että se ainokainen päättäjä
adventtiliikkeessä ei enää saisi olla ainokainen
profeetta (?) Ellen G White - - vaan Jumalan
ainokainen Poika!
Herrassa - Uskova veli
Veli Herrassa kirjoitti:
///perustit adventistien käsityksen Jeesuksen jumaluudesta yhden kirjoittajan antaman käsityksen varaan.\\\ (tuntemattoman kommentti)
Kyllä me ihan noin käsitimme, oikein ymmärsimme.
Sillä adventistien käsitykset perustuvat todellakin
yhden ihmisen kirjoituksiin, yhden aisen viime
vuosituhannelta, Ellen G Whiten! Luehan tämä:
/// Ellen White pitää luotua enkeliruhtinasta Mikaelia Kristuksena. Ja näin ollen on jokainen adventisti kuuliainen profetian hengelle ja uskoo samoin. Sillä onhan EGW kirjoittanut myös seuraavaa ..
""Siinä mitä olen kirjoittanut on yksi luotettava totuuden ketju, ilman yhtäkään harhaoppista lausetta."" ― Ellen G. White, Letter 329A, 1905.\\\
Rukoilkaa hartaasti, rakkaat veljet ja sisaret,
Herraa Jeesusta, että se ainokainen päättäjä
adventtiliikkeessä ei enää saisi olla ainokainen
profeetta (?) Ellen G White - - vaan Jumalan
ainokainen Poika!
Herrassalähimmäisestäsi. En todellakaan lue E.G.Whiten kirjoituksia saadakseni vahvistusta Jeesuksen jumaluudelle ja hänen tehtävälleen ihmisten pelastamisessa. Uskoni perustuu Jumalan sanaan ja yksin siihen. Mitä sinä siihen Raamattua vähempiarvoista, kun Jumalan sana on käytettävissäni? Ethän sinäkään perusta uskoasi Martti Lutherin sanaan! Vai perustatko? Miksi edes ryhtyisin väittämään sellaista, mitä en hyvällä tahdolla haluaisi sinusta uskoa? Osoita sinäkin minua kohtaa Kristuksessa hyvää tahtoa ja usko siihen, että Raamatun sana minulle riittää uskoni perusteeksi.
Jos haluat tietää, niin voin sinulle kertoa sen, että olen todellisuudessa tutkinut luterilaista katekismusta ja arvostan sen esittämää asiaa kolmiyhteisestä jumaluudesta. Se, mitä katekismuksessa kerrotaan apostolisesta uskontunnustuksesta on hyvää asiaa. - Tosi_uskova
Uskova veli kirjoitti:
lähimmäisestäsi. En todellakaan lue E.G.Whiten kirjoituksia saadakseni vahvistusta Jeesuksen jumaluudelle ja hänen tehtävälleen ihmisten pelastamisessa. Uskoni perustuu Jumalan sanaan ja yksin siihen. Mitä sinä siihen Raamattua vähempiarvoista, kun Jumalan sana on käytettävissäni? Ethän sinäkään perusta uskoasi Martti Lutherin sanaan! Vai perustatko? Miksi edes ryhtyisin väittämään sellaista, mitä en hyvällä tahdolla haluaisi sinusta uskoa? Osoita sinäkin minua kohtaa Kristuksessa hyvää tahtoa ja usko siihen, että Raamatun sana minulle riittää uskoni perusteeksi.
Jos haluat tietää, niin voin sinulle kertoa sen, että olen todellisuudessa tutkinut luterilaista katekismusta ja arvostan sen esittämää asiaa kolmiyhteisestä jumaluudesta. Se, mitä katekismuksessa kerrotaan apostolisesta uskontunnustuksesta on hyvää asiaa.Kun annat itsestäsi käsityksen, että olet
adventisti, niin kyllä silloin sinulta vaaditaan,
että noudatat Ellen G Whiten opetuksia täysin.
Adventismihan on siihen ihan tosissaan sitoutunut.
On synti Jumalaakin vastaan, jos vilpistelet.
Tiedät vallan hyvin, että adventtikirkko pitää Ellen Whiten kirjoituksia arvovaltaisena jatkuvanan totuuden lähteenä.
Ja mitä tämä EGW:n itse nyt julistaa, tässä otantaa..
""Satan the tempter had claimed the body of Moses because of his sin; but Christ the Saviour brought him forth from the grave."" -Desire of Ages (Aikakausien Toivo) s.421
Moses passed through death, but Michael came down and gave him life before his body had seen corruption. Satan tried to hold the body, claiming it as his; but Michael resurrected Moses and took him to heaven. Satan railed bitterly against God, denouncing Him as unjust in permitting his prey to be taken from him; but Christ did not rebuke His adversary, though it was through his temptation that the servant of God had fallen. He meekly referred him to His Father, saying, "The Lord rebuke thee." -Early Writings, s. 164.
- Mutta paljon väistelyä ...
"Ihan uteliaisuutta ..."
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000041012055 - Raamattua lukeva
Jeesus on ollut olemassa ennen maailmaan sysntymistään. Tätä puolustamaan haluan lainata Joh. 1:1-3, 14.
"Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. Jo alussa Sana oli Jumalan luona. Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä...Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta". Johanneksen teksti kertoo Jeesuksen jumaluudesta ja syntymästään ihmiseksi. Apostoli paavalikin tunnustaa, että Jeesuksen jumaluus ja ihmisyys yhdistettynä hänen maanpäällisen elämänsä aikana on tunnetusti suuri salaisuus (1.Tim. 3:16).
Jeesuksen syntymäkertomus eli kaikille tuttu joulukertomus on tarkkaan kerrottu meille Luuk. 2:1-20, joten sen voi jokainen itse lukea. - pasuna
Tietenkin syntynyt.Koska Jumala itse tuli lihaksi.Vastasin vain-mistä ja miten ko.asiat ovat kehittyneet.
- IDENEB
Voi sua pikku nassukkaa ..
/// pasuna 20.1.2009
Tietenkin syntynyt.Koska Jumala itse tuli lihaksi.Vastasin vain - mistä ja miten ko.asiat ovat kehittyneet.\\\
Jeesus syntyi jo ennen aikojen alkua -- luomaan
alkuja ja aikoja. Ei hän ole syntynyt Miikaelista
neitsyt Marian kautta. Olis kylläkin kiehtovaa
aatella, että Pyhä Henki olisi henkiolento Miikael,
joka sitten "siittäisi" Mariasta Jeesuksen.
Mutta hengillä ei ole mitään tekemistä neitseestä
syntymissen kanssa.
"Kehittyneet"? Onko sinulla hengellinen kehitysoppi teoria. Että Miikaelista kehittyi
muka Jeesus?
Jeesus oli täydellinen alusta asti. Ja onhan
sikiössäkin kaikki. Mutta "ruumiin sinä minulle
valmistit" .. aikanaan Golgatan työtä varten.
Ideneb, Herran piikanen
SE NYT VAAN ON TYHMÄÄ MAKSAA LIIKAA ?
Jes. 43:4
Koska olet arvokas minun silmissäni,
koska olet kallis ja rakas,
minä luovutan kansanheimoja sinun sijastasi,
kansakuntia sinun henkesi hinnaksi.
Room 9:1-4
1 Minä sanon totuuden Kristuksessa,
en valhettele -
sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä-
2 että minulla on suuri murhe ja
ainainen kipu sydämessäni.
3 Sillä minä soisin itse olevani kirottu
pois Kristuksesta
veljieni hyväksi, jotka ovat minun
sukulaisiani lihan puolesta,
4 ovat israelilaisia: heidän on
lapseus ja kirkkaus ja liitot
ja lain antaminen ja jumalanpalvelus
ja lupaukset;
ETTÄ ihan kansoja ja heimoja!
minunko puolesta?
Ei kai ainakaan minkään sian puolesta
tai hylätyn vaimon puolesta
En jaksa uskoa että minun
puolestani uhrattaisiin kansoja
Uhrattiin tosin Poikakin edestäni
mutta että kansakuntia - ei sentään
Et kai rakkaan Suomeni tieltä ihan
kansakuntia hävittäisi tai palestiinalaistenkaan
Et sentään vaikka uskovat kaikki tahdotkin kotiin
Nyt uskon tämän - se on Israel - se "silmäteräsi"!
TIEDÄN että Sinä muistat minuakin
jo sillloin "kun tulit valtakuntaasi"
uhrautuessani puolestani lain tuomiolle
muistammatta jäävät lainrikkomiseni
Siksikö minut pelastat etten menettäisi
sitä paratiisimaista maatilaa siellä luonasi?
Ei - et keitaan vuoksi henkeäsi antaisi
Sinä pelastat minut "ikuiselta kauhulta"
(Dan 12:2)
SAANHAN sanoa vielä tämän, Isä
että jos kuitenkin hylkäät "vaimosi" Israelin
unohda minutkin sillä tahdon mennä sinne
minne pelastajani synnyttänyt suku menee.
Jes. 62:4
Ei sinun nimesi enää ole Hylätty
eikä maasi nimi Hedelmätön,
vaan sinun nimesi on oleva Rakastettuni
ja maasi nimi Puolisoni,
sillä Herra rakastaa sinua
ja ottaa sinun maasi puolisokseen.
[Jes. 54:6, 60:15]
Sak. 14:11
Mikään ei enää uhkaa Jerusalemia.
Siellä saadaan elää turvassa. [Mal. 3:24]
Hes 48:35
Koko kaupungin ympärysmitta on kahdeksantoistatuhatta kyynärää.
"Tästä lähtien on kaupungin nimenä oleva
'Herra on täällä'."
[Ps. 68:17; Jes. 60:14]
Sovittakoon itseensä tästä ken tahtoo ja mitä tahtoo - en kiellä. Minä en ole Israel, mutta
uskon silti olevani Jumalan rakastettu.
Miksi olen - sitä en käsitä.- Timo Flink
Adventtikirkko ei opeta, että Jeesus olisi luotu olento. Emme usko niin.
Mutta emme usko myöskään, että hän olisi syntynyt ikuisuudessa Isästä. Sekin on väärä näkemys, joka tuli kolminaisuusoppiin kreikkalaisen filosofian kautta, kun Jeesuksen ihmiseksi tulemiseen liittyvät tekstit siirrettiin ikuisuuteen ennen ajan alkua.
Uskomme, että Jeesus on kolmiyhteisen Jumalan toinen persoona, yhtä iankaikkinen kuin Isä. Ei ole koskaan ollut olemassa aikaa, jolloin hän olisi luotu tai edes syntynyt. Hän on aina ollut olemassa. Tämän on *ehdoton* näkemyksemme Raamatun perusteella, ja syy miksi minä en allekirjoita vanhan kirkon uskontunnustuksia, koska ne ohjaavat kolminaisuusopissa väärille poluille.
Yhtä varmasti, kuin uskon Jeesuksen olevan tosi Jumala ja tosi Ihminen, uskon myös, että nimi "ylienkeli Mikael" on yksi hänestä käytetyistä nimistä, ei siksi, että hän olisi luotu olento, vaan siksi, että hänen tehtävänsä on johtaa taivaan enkelijoukkoja sodassa saatanaa vastaan.
Olen pitkän aikaa seuraillut tätä palstaa enkä voi käsittää miksi sinä ja useat muut väitätte jatkuvasti meidän adventistien uskovan tavalla X, vaikka olemme toistuvasti sanoneet, että emme niin usko. En voi kuin ihmetellä tuollaista toimintaa, jossa tahallisesti valehdellaan uskostamme.
Jos haluatte tietää, mitä kirkko opettaa, niin se on kaikkien nähtävillä kirkon internet-sivuilla. Kenenkään ei tarvitse arvailla ja esittää huhuja tai musta-tuntuu-väitteitä.
Olen oikeasti tympääntynyt tämän palstan jatkuviin valheisiin. Siksi en täällä viitsi juuri mitään nykyisin kommentoida.- Puskista huutelija
Aina vain uskomattomampia väitteitä tulee, jopa adventtiteologin suusta:
Yksi Jeesuksen nimistä on arkkienkeli Mikael, mutta Jeesus ei kuitenkaan ole arkkienkeli Mikael???
Ellenin kirjoitukset alkavat olla aika simppeliä tavaraa tämän loogisuuden rinnalla.
"Yhtä varmasti, kuin uskon Jeesuksen olevan tosi Jumala ja tosi Ihminen, uskon myös, että nimi "ylienkeli Mikael" on yksi hänestä käytetyistä nimistä"
Luin tuon monta kertaa ja en ymmärrä sitä salaisuutta joka tuohon lauseeseen kätkeytyy.
Ja kun olet oppinut teologi, niin varmaan voit kertoa jakeet raamatusta, jossa mainitaan Jeesuksen käyttävän nimeä arkkienkeli Mikael?
Sinäkin haukut muita, että muut pilaavat teidän "pesän" ja levittävät teistä valheita. Minusta kyllä tuntuu, että te itse pidätte huolen siitä, että kenttä on sekaisin totaalisesti.
Arkkienkeli Mikael on yksi Jeesuksen käyttämistä nimistä, mutta Jeesus ei kuitenkaan ole arkkienkeli Mikael. Huhhuh, melkoista teologian kukkasta henkilöltä, joka väittää olevansa kristitty.
Minä googletin antaumuksella tuota väitettä ja ainoat puolestapuhujat löysin Jehovan todistajilta, adventisteilta ja yllätys yllätys, Urantia-seurasta. Tämä mystinen porukka on muuten adventtipastorin aikaansaannosta:
http://www.netikka.net/mpeltonen/urantia.htm - Puskista huutelija
Puskista huutelija kirjoitti:
Yksi Jeesuksen nimistä on arkkienkeli Mikael, mutta Jeesus ei kuitenkaan ole arkkienkeli Mikael???
Ellenin kirjoitukset alkavat olla aika simppeliä tavaraa tämän loogisuuden rinnalla.
"Yhtä varmasti, kuin uskon Jeesuksen olevan tosi Jumala ja tosi Ihminen, uskon myös, että nimi "ylienkeli Mikael" on yksi hänestä käytetyistä nimistä"
Luin tuon monta kertaa ja en ymmärrä sitä salaisuutta joka tuohon lauseeseen kätkeytyy.
Ja kun olet oppinut teologi, niin varmaan voit kertoa jakeet raamatusta, jossa mainitaan Jeesuksen käyttävän nimeä arkkienkeli Mikael?
Sinäkin haukut muita, että muut pilaavat teidän "pesän" ja levittävät teistä valheita. Minusta kyllä tuntuu, että te itse pidätte huolen siitä, että kenttä on sekaisin totaalisesti.
Arkkienkeli Mikael on yksi Jeesuksen käyttämistä nimistä, mutta Jeesus ei kuitenkaan ole arkkienkeli Mikael. Huhhuh, melkoista teologian kukkasta henkilöltä, joka väittää olevansa kristitty.
Minä googletin antaumuksella tuota väitettä ja ainoat puolestapuhujat löysin Jehovan todistajilta, adventisteilta ja yllätys yllätys, Urantia-seurasta. Tämä mystinen porukka on muuten adventtipastorin aikaansaannosta:
http://www.netikka.net/mpeltonen/urantia.htmTuossa alempana on kaikki 5 raamatun kohtaa, joissa ylienkeli/arkkienkeli/enkeliruhtinas Mikael esiintyy. Voitko nyt mainita ne jakeet, joissa esiintyykin Jeesus salanimellä ja missä on itse Mikael omassa persoonassaan läsnä. Auttaisi meitä kaikkia ymmärtämään enemmän ajatuksenkulkuasi.
Dan. 10:13
Persian enkeliruhtinas on vastustanut minua kaksikymmentäyksi päivää, mutta Mikael, yksi suurimmista enkeliruhtinaista, tuli auttamaan minua. Tästä syystä minä olen viipynyt siellä, Persian kuninkaiden luona.
Dan. 10:21
Mutta minä kerron sinulle, mitä on merkitty totuuden kirjaan. Ainoa, joka tukee minua heitä vastaan, on teidän enkeliruhtinaanne Mikael,
Dan. 12:1
Silloin astuu esiin Mikael, suuri enkeliruhtinas, joka seisoo kansasi suojana. Ja tulee ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä alkaen, kun kansoja on ollut, aina tuohon aikaan saakka. Mutta sinun kansasi pelastuu, pelastuu jokainen, jonka nimi on kirjoitettu kirjaan.
Juud. 1:9
Ei edes ylienkeli Mikael, kiistellessään Mooseksen ruumiista Paholaisen kanssa, rohjennut herjata eikä tuomita tätä, vaan sanoi: "Nuhdelkoon Herra sinua!"
Ilm. 12:7
Taivaassa syttyi sota. Mikael ja hänen enkelinsä kävivät taisteluun lohikäärmettä vastaan. Lohikäärme enkeleineen teki vastarintaa - Tarkk'ampuja
Kaikista veljistä ja sisarista vastaa yksi Mies.
Mutta adventtioppi on yhden naisen luomus - EG Whiten.
Eikä Adventtikirkko voi siitä piiruakaan poiketa.
Sen varmistaa SDA!
10
11
Aadam ja Kristus
12
13
14
perijöitä palvelemaan.
Tästä otanta kirjasta:
Jesus"
ainokaisen Pojan ansiosta! - Syntynyt Mikaelista?
http://www.netikka.net/mpeltonen/urantia.htmAlal olevan taisi kirjottaa itse viisaus
\\\ Aina vain uskomattomampia väitteitä tulee, jopa adventtiteologin suusta:
Ellenin kirjoitukset alkavat olla aika simppeliä tavaraa tämän loogisuuden rinnalla. \\\ - Toivonpa että jaksavat väit...
http://www.netikka.net/mpeltonen/urantia.htmTosi logiikkaa? Eikös olekin varsinainen
järkeisoppi? Järkeenkäypä, eik vaa? Älä lue jos
olet hipiältäsi herkkä. Voipi tulla punotusta.
http://www.netikka.net/mpeltonen/urantia.htm - Timo Flink
http://www.netikka.net/mpeltonen/urantia.htmnyt auta asiaa ollenkaan. Netti ei ole kaikkitietävä tietosanakirja.
Olen kertonyt perusteet näkemykselleni niin monta kertaa, etten viitsi sitä enää tehdä. Jos haluat tietää, ketkä muut ovat kanssani samaa mieltä, niin listaan kuuluvat Hermaan paimenen kirjoittaja, muutama kirkkoisä, uskonpuhdistaja Jean Calvin, tunnettu teologi Matthew Henry, vain muutaman mainitakseni.
Väitteesi ei muuten pidä paikkaansa. Sinä väität minun sanovan että Jeesus on ja ei ole Mikael. Näin ei ole. Te vain ette ymmärrä mitä sana "enkeli" tarkoittaa. Se ei tarkoita luotua henkiolentoa. Se tarkoittaa yksinkertaisesti ketä tahansa, joka on lähetetty viemään viesti. Raamatun heprea käyttää sanaa jopa Jumalasta itsestään. Tämä ei ole mikään teologian kukkanen, vaan yleistä protestanttista teologiaa. Jos viitsisitte joskus vähän tutkia asioita oikeasti, niin tämänkin tietäisit. Mutta olen vakuuttunut, että se ei teitä oikeasti kiinnosta. Toisten pilkkaaminen näyttää olevan se, mitä te haluattekin tehdä.
Siksi en keskustele tästäkään aiheesta enempää. Puskista huutelija kirjoitti:
http://www.netikka.net/mpeltonen/urantia.htmNiinkuin Timo edellä totesi, normaali adventistinen käsitys Jeeuksesta on, ettei hän ole luotu eikä syntynyt vaan ikuinen. Eli Athanasioksen uskontunnustuksen malliin:
"...Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki:
"Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton. Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön. Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön..."
Eli kolminaisuudessa ei ekumeenisten uskontunnustusten mukaan ole mitään aikaisempaa tai myöhemää eikä suurempaa tai pienempää.
Eikä adventisteilla ole tämän kanssa mitään ongelmaa.
EGW keskustelut hoitakoot toiset, mutta todettakoon, että EGW selvästi sanoo Jeesuksen olevan Jumala kautta ikuisuuksien (esim Faith I Live by, s. 46). Eli hänen Mikael juttunsa ei tarkoita Jeesuksen tekemistä luoduksi vaan sitä, että Mikaelia pidetään yhtenä Jeesuksen nimistä.
Eli jos tuo on liian vaikeaa harmaan massan käsiteltäväksi niin, mitä sillä on väliä. Ei kenenkään pelastus ole Mikael tulkinnasta kiinni. Ja vaikka tällä palstalla mitä väitettäisiin, se ei ole adventismin kulmakivi eikä mikään kauhean tärkeä asia kenellekään normaalille ja tervelle. Eihän koko Mikael tulkinta ole kirkon perusopinkohdissa.
Kai- Puskista huutelija
Timo Flink kirjoitti:
nyt auta asiaa ollenkaan. Netti ei ole kaikkitietävä tietosanakirja.
Olen kertonyt perusteet näkemykselleni niin monta kertaa, etten viitsi sitä enää tehdä. Jos haluat tietää, ketkä muut ovat kanssani samaa mieltä, niin listaan kuuluvat Hermaan paimenen kirjoittaja, muutama kirkkoisä, uskonpuhdistaja Jean Calvin, tunnettu teologi Matthew Henry, vain muutaman mainitakseni.
Väitteesi ei muuten pidä paikkaansa. Sinä väität minun sanovan että Jeesus on ja ei ole Mikael. Näin ei ole. Te vain ette ymmärrä mitä sana "enkeli" tarkoittaa. Se ei tarkoita luotua henkiolentoa. Se tarkoittaa yksinkertaisesti ketä tahansa, joka on lähetetty viemään viesti. Raamatun heprea käyttää sanaa jopa Jumalasta itsestään. Tämä ei ole mikään teologian kukkanen, vaan yleistä protestanttista teologiaa. Jos viitsisitte joskus vähän tutkia asioita oikeasti, niin tämänkin tietäisit. Mutta olen vakuuttunut, että se ei teitä oikeasti kiinnosta. Toisten pilkkaaminen näyttää olevan se, mitä te haluattekin tehdä.
Siksi en keskustele tästäkään aiheesta enempää.Mielenkiintoisia nimiä vedät hihasta. Jean Calvin? Jos väität itseäsi kovin kristiliseksi, niin Calvinin nimeä ei kannattaisi kovin aikaisessa vaiheessa kertoa oppi-isäkseen.
Mutta on todella mielenkiintoista, että mainitset Jean Calvinin. Oletko muuten enemmänkin perehtynyt hänen toimintaansa ja ajatuksiinsa?
Jean Calvin kehitti edelleen jo antiikista tuttua opetusta ihmisen edeltämäärätystä kohtalosta. Hän perusteli väitteitään taitavasti Raamatun avulla irrottamalla yksittäisiä jakeita ja opetuksen osia pois asiayhteydestään, ja antamalla siten näennäisesti Raamatun tuen opilleen.
Kuulostaako tutulta? Aivan kuin Ellen Whiteä, itse asiassa suoraan sama sopisi tähän adventtikultin profeettaan.
Jean Calvin tunnetaan pilkkanimellä 'Geneven paavi', sillä hän liittoutui Lutherin tavoin maallisen vallan kanssa ja vainosi kasteenuusijoita eli baptisteja tapattaen heitä hyisessä Tonavassa hukuttamalla. Tätä taitaisi toivoa moni adventtipppi saavansa tehdä tämän palstan kirjoittajille.
Calvin oli jo "Instituutioissaan" (kirja Institutio Religionus Christianae, Kristillisen uskonnon perusteet) esittänyt Raamatun opetuksesta täysin raamatunvastaiset tulkinnat. Siellä ilmeisesti mainitaan tämä Jeesus on Mikael -vertaus, mikäli oikein arvaan.
Calvin ymmärsi, että seurakunnan tulee olla pyhä, mutta siihen se jäikin. Calvin tarjoaa selitykseksi, että Jumala on määrännyt jotkut ihmiset autuuteen, ja rupusakin kadotukseen. Tämä ennaltamääräämisoppi näyttää syyllistävän Jumalan ja ainakin siitä lakimiehen koulutuksen saaneen Calvinin olisi pitänyt ymmärtää, että ehkä hänen opissaan on jotain vikaa.
Kysymys pyhityksestä ja mielenmuutoksesta muuttui Calvinin työpöydällä pelkäksi moraalikysymykseksi. Calvin vaatii korkeata moraalia, mutta ei tunne tietä sen saavuttamiseen, vaikka juuri Baselissa Erasmus Rotterdamilaisen herättämä keskustelu mielenmuutoksesta (kts. Matt 4:17) oli päivänpolttava keskustelun aihe. Jeesuksen oppi ajatusmaailman muutoksesta Pyhän Hengen ohjauksessa ei Calvinille aukene. Calvin reformoi kirkkoa vain sen verran, kuin kansan pettämiseksi ja baptistien vastustamiseksi on välttämätöntä.
Kalvinismin mukaan Jumala on määrännyt toiset ihmiset yksin oman päättämänsä mukaan ennen maailman perustamista ja täysin ihmisistä riippumattomista syistä kadotukseen ja toiset ikuiseen elämään. Näin ollen ihminen ei voi vaikuttaa millään tavalla omaan kohtaloonsa. Ihminen ei voi vaikuttaa uudeksisyntymiseen, Kristuksessa pysymiseen ja lopulliseen pelastumiseen millään tavalla. Kaikki pelastumiseen liittyvä on yksin Jumalan työn, valinnan, tahdon ja päätöksen tulosta. Ne joutuvat kadotukseen, joita Jumala ei ole päättänyt pelastaa eikä tahdo pelastaa.
Niin, eihän adventistikaan voi olla varma taivaaseen pääsystä missään vaiheessa, jos niihin tutkiviin tuomioihin yms höpöhöpöoppeihin uskoo.
Ja tietysti Calvin vastusti Paavia viimeiseen hengenvetoon asti, niin siksihän se adventtipapille hyvä esimerkki on.
Missä minä olen väittänyt että Jeesus on luotu?
Jeesus on Luoja, ei luotu !
Piisaako vastaukseksi?
Siunausta
jari laurila- Petosta
Sillä niin kauan kun et taistele mikaeljeesusoppia
alas, niin kauan olet siihen sitoutunut, koskapa
siihen oppiin sitoutuneessa yhteisössä roikut.
Ja enkelithän ovat luotuja palvelevia henkiä.
Mikael-nimellä ei ole koskaan ollut mitään
tekemistä Jeesus-nimen kanssa. Kuten tiedät.
Raamatullsita tietoa ei enkeli Mikaelista voi
paljonkaan saada vaikka lukisi kaikki Ellenin
kirjat, sillä Raamatussa vain Danielin kirjassa
Mikael toimii ja vain 3 kertaa siinäkin.
Ilmestyskirjassa lisäksi yhden kerran ja siinä
on kyse yhdestä ja samasta tilanteesta.
Eli itse asiassa enkeli Mikael toimii Raamatussa
vain kerran. Jeesus sitävastoin on nimi yli
kaiken. Kummallista että enkeli näyttelee niin
ylivoimaista osaa sinun evankeliumissasi, että
siitä ei voi luopua edes selvyyden vuoksi.
Protestanttikristitty Petosta kirjoitti:
Sillä niin kauan kun et taistele mikaeljeesusoppia
alas, niin kauan olet siihen sitoutunut, koskapa
siihen oppiin sitoutuneessa yhteisössä roikut.
Ja enkelithän ovat luotuja palvelevia henkiä.
Mikael-nimellä ei ole koskaan ollut mitään
tekemistä Jeesus-nimen kanssa. Kuten tiedät.
Raamatullsita tietoa ei enkeli Mikaelista voi
paljonkaan saada vaikka lukisi kaikki Ellenin
kirjat, sillä Raamatussa vain Danielin kirjassa
Mikael toimii ja vain 3 kertaa siinäkin.
Ilmestyskirjassa lisäksi yhden kerran ja siinä
on kyse yhdestä ja samasta tilanteesta.
Eli itse asiassa enkeli Mikael toimii Raamatussa
vain kerran. Jeesus sitävastoin on nimi yli
kaiken. Kummallista että enkeli näyttelee niin
ylivoimaista osaa sinun evankeliumissasi, että
siitä ei voi luopua edes selvyyden vuoksi.
ProtestanttikristittyNoissa asioissa on kyse alkukielestä ja sanansaattajan ilmestystavoista.
Ei sen kummemmasta.
Olen aina lailla ÖÖÖ ja tutkin vain raamatuntutkijoitten mielipiteitä.
Minulle yksi hailee mitä täällä joku on asiasta mieltä kun ei ko. asioita tunne.
Teologia on ranskalaisen uskonpuhdistaja Cean Calvinin eli 1500 luvulla johon ovat raamatuntutkijat yhtyneet eri piireistä.
Ovat hiuan viisaampia miehiä asioissa kuin minä ja muut täällä.
Adventtikirkko syntyi noin 1865, ei ole A-kirkon oppi.
Siunausta
jari laurila
Antti poika se ryhtyi ymmärtääkseni tekemään sellaista propagandaa minua kohtaan mikä ei ole sopivaa enää.
Käännät kirjoituksiani ylösalaisin.
Olet väittänyt yhtä ja toista minun sanoikseni mitä en ole kirjoittanut.
Tarkista Raamatusta mikä on sopivaa kristillistä asennetta rakkaudessa kaikkiin ihmisiin.
Jumalan siunausta, ystävällisesti
jari laurilaTervepä terve, Jari!
Olet sinä aika velmu tai sitten otat kaiken vain
huumorina tahi hauskana harrasteena.
Vai harjoitan propagandaa sinua vastaan?
Minä vain suomensin kirjoittamaasi.
YKSIN JEESUS-NIMI PELASTAA - EI MIKAEL-NIMI
(9:5) Sillä lapsi on meille syntynyt,
poika on meille annettu,
jonka hartioilla on herraus,
ja hänen nimensä on:
Väkevä Jumala,
Iankaikkinen isä,
Rauhanruhtinas.
Tuossa 4 tärkeintä Jumalan Nimeä. Mikael-nimeä ei
Jumalan nimien joukosta ole lainkaan löydettävissä. Joten ainoa johtopäätös teidän
jäkätyksestänne, että Jeesus=Mikael - ainoa syy
tuohon voi olla juuri se, että sittenkin pyritte
tulkitsemaan ylienkeleistä erään, Mikaelin,
Jeesukseksi.
Tämähän ei ole herjaa, mutta oma on asiasi, jos
sen otat herjana. Adventistihan yleensäkin on
niin jumalalliseksi kehittänyt luonteensa, että
loukkaantuu siitäkin, kun ei-adventisti on eri
mieltä pikkusen.
En tiedä osaanko ymmärrettävästi tämän hirveän
vaikean asian sinulle selostaa, mutta ...
jos Jeesus olisi enkeli Mikael, niin hän olisi
vain yksi luoduista olioista eikä Isän ainoa Poika.
Minä teen mutkat suoriksi, tiet tasaisiksi Herran
tulla.
Rakkaasti siunaten
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saisinpa halata sinua joka päivä
ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a505839Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,444382Nykymiehet odottaa, että nainen lähestyy?
Perus luonnonlaki menee päinvastoin! Oletko nähnyt luontodokkaria jossa naaraat juoksee uroksien perässä??? 🦁🫎🦍🐒🦦�1484029Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki
Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K913650Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin
Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii712879Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne
Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja1062517Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut421976Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan561836Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä
Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii2371702Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä341482