hautajaislauluksi

äitpä

onko mari rantasilan - vain rakkaus-, huono valita hautajaisiin. kun musta se on kaunis, mut kanttori on shokissa sanoista

17

5613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä kanttorin täytyy soittaa. Itse olen vuosia sitten hautajaisissa Valinnut tämän Maa on niin kaunis... väkätti sen olevan joululaulu.
      Valistin sen olevan ristiretkeläisten laulun¨- ja niin me saime siihen säestyksen- Vaan ei kanttori mutissut mitään kun pyysin virsi 504 vai oliko se 405 "Etelä Afrikkalisten finlandia"
      Olen valinnut kuolinilmoitseeni Irlantilaisen maljapuheen lopun..Saas nähdä sitten ?

      • äitpä

        niin kait se soittaa, mut kelaan laulamista. ensin kyllä lupasi laulaa, mut sanoja tutkittuaan, sanoi että ovat voimakkaat , myrkkyä sana esim.
        kun musta noissa virsissä on kauheat sanat, tulee mieleen että ihminen ei oo mitää hyvää tehnyt eläissään.


      • lehtolainen
        äitpä kirjoitti:

        niin kait se soittaa, mut kelaan laulamista. ensin kyllä lupasi laulaa, mut sanoja tutkittuaan, sanoi että ovat voimakkaat , myrkkyä sana esim.
        kun musta noissa virsissä on kauheat sanat, tulee mieleen että ihminen ei oo mitää hyvää tehnyt eläissään.

        Onko kyseessä aikuinen vai nuori tai kenties lapsi jonka hautajaisiin tarvitset

        Lapsen hautajaisiin
        1.Maan korvessa kulkevi
        2.Niin kaunis on maa(sopii kaikille

        Oma äitini kuoli vuosi sitten
        hänen hautajaisissa laulettiin
        Maa on niin kaunis(Ihan hyvin voit laulaa sen


        Ja jos vainajalla on jotain lempilauluja joita hän on eläissään laulanut niin voit laulaa sellaisen


      • matikka
        äitpä kirjoitti:

        niin kait se soittaa, mut kelaan laulamista. ensin kyllä lupasi laulaa, mut sanoja tutkittuaan, sanoi että ovat voimakkaat , myrkkyä sana esim.
        kun musta noissa virsissä on kauheat sanat, tulee mieleen että ihminen ei oo mitää hyvää tehnyt eläissään.

        Isäni kuoli vähän aikaa sitten. Muistotilaisuudessa kanttori lauloi Tapio Rautavaaran kappaleen Juokse sinä humma.
        Se oli yksi lempikappale, kun me lapset olimme pieniä.Meistä se oli kaunis tapa muistaa isää.Toinen , mikä sopi hyvin tilaisuuteen oli Veteraanin iltahuuto.
        Siunaustilaisuuteen ne ei ehkä sovi.


    • hautajaisissa

      Kanttori on oikeassa, maallinen laulu ei sovi.

      Säännöt sen sanoo ettei häissä, hautajaisissa, kasteissa (edes kodissa), konfirmaatiosa jne, sovi esittää musiikkia joka on ristiriidassa tilaisuuden hengellisen luonteen kanssa.

      • ...

        Itse siunaustilaisuudessa ei kai sovi esittää näin "maallista" musiikkia. Muistotilaisuudessa voi sitten esittää vapaampaa musiikkia. Näin kai on virallinen ohje.


      • Kössönöm

      • ... kirjoitti:

        Itse siunaustilaisuudessa ei kai sovi esittää näin "maallista" musiikkia. Muistotilaisuudessa voi sitten esittää vapaampaa musiikkia. Näin kai on virallinen ohje.

        Edellä mennyt oli pyytänyt soitettavaksi sen Eagl vai mikä se on HOTEL CALIFORNIAn Ja se tuli levyltä. Eikä kukaan ollut moksiskaan-> sillä se oli hänen elämästään.

        Tuolla alussa kirjoitin . Me lauloimme sen maa on niin kaunis ja Kuule isä taivaan pyyntö tää,
        Auta ettei kukaan....
        Kirkossa.


      • maagikko kirjoitti:

        Edellä mennyt oli pyytänyt soitettavaksi sen Eagl vai mikä se on HOTEL CALIFORNIAn Ja se tuli levyltä. Eikä kukaan ollut moksiskaan-> sillä se oli hänen elämästään.

        Tuolla alussa kirjoitin . Me lauloimme sen maa on niin kaunis ja Kuule isä taivaan pyyntö tää,
        Auta ettei kukaan....
        Kirkossa.

        Erään ystäväni muistotilaisuuden. Siellä oli K-H laulamassa niin kirkossa kuin sen jälkeen.
        V-M.L lauloi muistotilaisuudessa kallekustaan muori makaa hiljaa haudassaan - kuten värikkäät asut.(Vainajan toivomus)
        Sen jälkeen usein kuuli tuttava piirissä puhuttavan" Olipa hauskat hautajaiset"


      • lehtolainen
        Kössönöm kirjoitti:

        soitettiin nämä kaksi laulua:

        Surumarssi
        http://www.youtube.com/watch?v=3yElhp8Xtns

        Rakastan elämää
        http://www.youtube.com/watch?v=-8E9Ix6VlOI

        Oli vielä kolmaskin, mutta sitä en muista mikä se oli.

        Musiikkivalintaan ei kirkko voi vaikuttaa silloin, kun on kyse kirkkoon kuulumattomasta vainajasta ja uskonnottomasta muistotilaisuudesta.

        Itse Olin 9.2 tuttavani hautajaisissa soittamassa ja he pyysivät jos voisin soittaa alkusoittona 'Vanha Virsi Taalainmaalta' Mä soitin sen ja ihastuin itse siihen siinä on niin kauniit sanat


    • Nimetön

      Mielestäni sopisisi hyvin Emma valssi,soitettuna rokki kaavan mukaan.

      • läpi

        ...hautajaisissa.
        Muistotilaisuudessa kylläkin.


    • Hautajaisissa

      on tapana korostaa iankaikkisuuteen liittyviä asioita. Jumala, Jeesus ja Pyhä Henki liittyvät niihin.
      Kanttori kyllä tietää, mikä on sopivaa. Ja myös sen, mitä osataan yleensä laulaa.

      • äitpä

        haitajaiset ohi ja kaikki toiveeni toteitui ja rantasila esitettiin,
        sekä hallelujah
        http://www.youtube.com/watch?v=T2NEU6Xf7lM

        ja loput 5kpl oli sit virttä tai hengellistä kamaa. et enää pitäs vaan hyväksyy koko kuolema


    • kirkkomuusikko

      Niin siunaustilaisuus kuin kaikki muutkin kirkolliset toimitukset ovat jumalanpalveluksia. Kirkkokäsikirja ja kirkkojärjestys antavat niihin raamit, joiden mukaan toimitaan, jotta tilaisuus olisi esim. laillisesti pätevä. Kanttorin työhön kuuluu vastata kaikista toimitus- ja jumalanpalvelusmusiikeista. Musiikki toimituksissa on samassa asemassa luetun Sanan kanssa, se on siis sisällöltään rukousta ja kiitosta.
      Tästä syystä moni olen esim omassa työssäni joutunut monesti selvittämään omaisille ja varsinkin hääpareille, miksi kaikki musiikit eivät käy kirkolliseen toimitukseen. Mitä muistotilaisuuteen tulee, se ei ole kirkollinen toimitus ja sinne sopii varsin mainiosti se ns. kevyempikin musiseeraus. Olen itsekin erään vanhan hevosmiehen muistotilaisuudessa laulanut tuota Juokse sinä hummaa ja " Lapin hulluutta " poteneelle laulettiin Loirin Lappi-aiheisia lauluja. Mutta: siunaustilaisuuteen pitää ( ainakin omassa seurakunnassani ) valita musiikkia, joka on tilanteeseen ja kontekstiin sopivaa. Tästä syystä lauletun musiikin on oltava sisällöltään hengellistä.
      Nykyisin kun kirkossa käynti on vähentynyt on monesti käynyt ilmi, että myös tietoisuus kirkollisesta tapakulttuurista on höllentynyt. Kirkko on kuitenkin paikka, jossa ollaan Jumalan huoneessa, Hänen kasvojensa edessä kuuntelemassa Sanaa, rukoilemassa ja pyytämässä siunausta. Sinne ei sovi se ns. maallinen musiikki.

      • musiikkia

        ollut hautajaisissa, jossa muistotilaisuuden päätteeksi vainajan veli soitti haitarilla* kesäillan valssin*. toisen kerran muistotilaisuuden alkaessa kanttori soitti myrskyluodon maijaa, kun vieraat asettuivat paikoilleen, vainaja kun oli kalamiehiä. muistotilaisuudessa vapaampi musiikivalinta, mutta siunaustilaisuudessa kirkollisempia virsiä, vaikka jonkun esittämänä sielläkin voi esittää esim. täällä pohjantähden alla, laulun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2800
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2011
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1538
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      979
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe