Narsistien uhreja?

Haluaisin vaan tietää onko täällä muita narsistien uhreja? Itse olin narsistin ystävä 5 vuotta kunnes en kestänyt enää, tajusin vasta myöhemmin tämän ihmisen olevan narsisti.

"Narsistinen persoonallisuushäiriö:
itsekeskeisyys, manipuloivuus, hallitsevaisuus,tunteettomuus,Pinnallinen, impulsiivinen, kateellinen, toisia omiin tarpeisiinsa käyttävä, ihailua vaativa, suuria kuvitteleva, vastuuton, ei koe syyllisyyden tuntoa, empatian puute. Ylimielinen."

Voi voi. Kuinka tuollainen ihminen pystyykään satuttamaan niin paljon toista ihmistä. Inhottavinta on kai se kuinka hyvin narsisti osaa näytellä olevansa hyväsydäminen ja empaattinen ihminen. Kunnes selviääkin toisin. Ja läheiset ovat niitä jotka saavat kärsiä.

Mä olen itse joutunut tosissani miettimään jopa ammattiauttajalle menoa, sillä tää asia tuntuu vaikuttavan jo omaan mielenterveyteen. Kuinka sitä luulee tuntevansa jonkun ihmisen ja hänestä paljastuukin joku ihan toinen persoona, kaikki onkin pelkkää valetta... En uskalla luottaa enää uusiin tuttavuuksiin niin hyvin kuin ennen, on muutenkin vaikeampi tutustua uusiin ihmisiin. No, on kai siinä hyväkin puoli, enpä oo enää niin sinisilmäinen.

Onko muita samanlaista kokeneita?

38

3324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytyy...

      naisethan rakastuvat noihin narsisteihin tulisesti ja haikailevat vielä usein jälkeenkin päin heidän peräänsä kun olivat niin ihania joilla vain on vähän ongelmia ja huonoja puolia.

    • narsistin

      uhri. Kaikki alkoi ystävyydestä noin puoli vuotta sitten. Mutta pari kuukautta sitten tämä päätti että haluaa enemmän kuin ystävyyttä. Huomasin onneksi jo silloin ensimmäiset merkit narsismista, joten en uskaltanut aloittaa hänen kanssaan mitään. Eroon en meinaa päästä hänestä millään. Viikkoihin en ole vastannut viesteihin, enkä soittoihin, mutta tämä sinnikkäästi vaan jatkaa. Olen kyllä lukenut että narsisti koittaa keinolla millä tahansa saada sen mitä haluaa, narsisti ei voi hyväksyä torjumista, hehän ovat kaikkien rakastamia ihmisiä. nyt olen joutunut vaihtamaan numeroni salaiseksi.. Tosin entistä en työni vuoksi voi irtisanoa, mutta yöt ovat nyt hiljaisia. On se kamalaa huomata kuinka jossain ihmisessä voi olla kaksi niin erilaista puolta, toinen on se kaikkien kaveri, mutta toinen julma kuin mikä. Voimia sinulle, koita jaksella. Aika parantaa haavat, niinhän sitä sanotaan, mutta ymmärrän kyllä että toipuminen tällaisten ihmisten aiheuttamista haavoista voi kestää vuosiakin..

      • täysin tunteettomia

        ihmisiä.Tiedän kokemuksesta.Esittää rakastavaa mutta on julma.Kateellisia myös.


      • narsisti
        täysin tunteettomia kirjoitti:

        ihmisiä.Tiedän kokemuksesta.Esittää rakastavaa mutta on julma.Kateellisia myös.

        osaa esittää ystävilleen todella mukavaa ja ihanaa ihmistä. Mutta se että narsisti ei saa tahtomaansa, tekee hän sen toisenkin elämästä helvettiä. Heitä ei haittaa, vaikka tuhoaisivat toisen elämän.


      • narsisti kirjoitti:

        osaa esittää ystävilleen todella mukavaa ja ihanaa ihmistä. Mutta se että narsisti ei saa tahtomaansa, tekee hän sen toisenkin elämästä helvettiä. Heitä ei haittaa, vaikka tuhoaisivat toisen elämän.

        Musta ainakin tuntuu että se mun entinen ystävä on pilannut mun elämän... Pelkään oikeasti joutuvani vielä johonkin psykiatrille tän asian takia, kun tää viha ja katkeruus vainoaa mua.


    • N34#

      Kyllä se sellaista vuoristorataa oli että huh huh...
      Sattumalta käteeni osui kirja "naimisissa narsistin kanssa" alkuteksti oli aivan kuin omasta elämästä.
      Menin terapiaan ja nyt on menossa hidas toipuminen,tunnekoukku on vieläkin vahva....

      • Jaa että ihan oikeasti menit terapiaan? Onko siitä ollut paljon apua? Osaatko sanoa jotain hyvää juttua mitä se terapeutti olis sanonut joka auttoi sua?

        Musta tuntuu että pää hajoaa, siitä on jo kolme vuotta kun pistin välit poikki sen ämmän kanssa mut se vaikuttaa vieläkin mun elämääni, kun on onnistunut "vietteleen" mun tutut puolelleen ja onnistui puhuun mun isoveljenkin kaverikseen!!! Mä niin vihaan sitä ihmistä, pelkään et se satuttaa mun rakkaita niinkuin satutti mua... Ja mä en tajua miks ihmiset on sen kavereita vaikka tietää että se on juonitteleva narttu. Kai sen pitää osua omalle kohdalle ennenkuin tajuaa...


      • N34#
        zenya kirjoitti:

        Jaa että ihan oikeasti menit terapiaan? Onko siitä ollut paljon apua? Osaatko sanoa jotain hyvää juttua mitä se terapeutti olis sanonut joka auttoi sua?

        Musta tuntuu että pää hajoaa, siitä on jo kolme vuotta kun pistin välit poikki sen ämmän kanssa mut se vaikuttaa vieläkin mun elämääni, kun on onnistunut "vietteleen" mun tutut puolelleen ja onnistui puhuun mun isoveljenkin kaverikseen!!! Mä niin vihaan sitä ihmistä, pelkään et se satuttaa mun rakkaita niinkuin satutti mua... Ja mä en tajua miks ihmiset on sen kavereita vaikka tietää että se on juonitteleva narttu. Kai sen pitää osua omalle kohdalle ennenkuin tajuaa...

        todellakin oikeasti terapiaan,ja kyllä siitä on ollut apua,eihän terapeutillakaan tietysti mitää taikasanaa/lääkettä ole,mutta "työkaluja" osasi minulle antaa,työnhän joutuu jokainen itse tekemään oman päänsä sisällä.
        Ja luin narsisimista kaiken mitä käteeni sain,sekin auttoi.
        Katkeruutta,vihaa ja ikävää tunnen vieläkin mutta uskon että toivun,en unohda ja ehkä jonain päivänä olen kokemastani kiitollinenkin,olenhan yhtä kokemusta rikkaampi.
        Tsemppiä sinullekkin.


    • eksäni

      kerran vastasi kun sanoin hänelle rakastavani häntä, että juu, hänkin rakastaa, itseään.

      Narsisti parhaimmasta päästä, nyt terapiat alussa.

    • suihteen loputtua

      Toi on sulla vain normaali ihmisen defenssimekanismi.
      Eli haet oikeutusta eroon syyllistääksesi toisen ihmisen.
      Kaikista ihmisistä löytyy narsistisia piirteitä.

      Silloin ne vasta narsistisia ovatkin jos toinen ihminen onkin erilainen kuin itse on eikä suostu muuttumaan vaan pitää päänsä ja tekee niinkuin itse haluaa ja on eri mieltä kuin toinen etc...

      Näin varmaan puolisosikin josta olet eroamassa sinut näkee koska et halua samoja asioita etkä anna hänelle tilaa hänen asioilleen ja tarpeilleen ja kuvittelet aina olevasi oikeassa.

      Niin minäkin luulin olevani narsistin uhri. Vasta puolen vuoden eron jälkeen tajusin, että olimme vain liian erilaisia ihmisiä.

      Antaa kaikkien kukkien kukkia, kyllä liki jokaiselle lopulta löytyy se sopiva kumppani.

      Muille kuin oikeille narsisteille.

      • ...nimittäin siitä asiasta että en mä mistään puolisosta puhu vaan ystävästä, tai siis ihmisestä jota luulin ystäväkseni. Jos kyse olis parisuhteesta niin sen voisin jotenkin vielä ymmärtää, pariskunnille tulee eroja. Mutta ystävistä oon aina ajatellut niin että ne tukee ja niihin voi aina luottaa.

        Eipä ollutkaan samanlainen tämä ihminen, vaan ihan oikeasti pahemman luokan narsisti. Enkä edes tajunnut sitä ennenkuin sitten kun olin jo pistänyt välit poikki ja luin narsismista.

        Se ämmä (anteeksi mun kielenkäyttö mun en pysty puhuun siitä kunnioittavasti) manipuloi, juonitteli, valehteli ja keksi päästään juoruja aina sen mukaan mikä oli hänen omien etujensa mukaista. Meillä ystävillä meni vuosia ennenkuin tajuttiin se, koska tää ihminen osas näytellä täydellisesti viatonta uhria, jota taas syytellään turhaan. Aina me uskottiin, vaikka alkoi kyllä ihmetyttään miks aina saa milloin miltäkin taholta kuulla just tästä ihmisestä juttuja joista se ihminen ite oli väittänyt ihan muuta.

        Sit kun se jäi kiinni valehtelusta, se yritti selitellä sitä uusilla valheilla. Sain tietää että mun yläasteaikainen poikaystävä oli pettänyt mua sen kanssa, kuka ystävä tekee sellaista?! Kyllä mä siitä poikaystävästä jo tiesin et se oli pettänyt mut en tiennyt kenen kanssa. Ja tää "ystävä" vielä aina itse puhui kuinka vihaa pettämistä, ja sain jossain vaiheessa kuulla taas muualta että se oli itsekin pettänyt omaa jätkäkaveriaan vaikka kuinka monen kanssa. Tää sen jätkäkaverikin on mun tosi hyvä kaveri joten satutti muakin pahasti, varsinkin se valehtelu.

        Sain ajan mittaan huomata että todellakin siinä ihmisessä asui kaksi persoonaa, ja vielä myöhemmin tajusin että siinä on yksi persoona joka on vaan pirun juonikas ja hyvä näyttelijä.

        Niitä valheita ja paskamaisia tekoja on niin paljon että voisin kirjoittaa niistä kirjan. Oon 100%:n varma että se ihminen todellakin on OIKEA narsisti eikä kukaan voi väittää muuta.

        Ironista sinänsä, silloin kun oltiin väleissä, muistan kuinka se teki koulussa esitelmän narsismista. Eikä tajunnut olevansa itse sellainen.

        Ja mun elämä on päin persettä yhden entisen ystävän takia johon luulin voivani luottaa. Se siitä luottamuksesta sitten.


      • * Hylätty *
        zenya kirjoitti:

        ...nimittäin siitä asiasta että en mä mistään puolisosta puhu vaan ystävästä, tai siis ihmisestä jota luulin ystäväkseni. Jos kyse olis parisuhteesta niin sen voisin jotenkin vielä ymmärtää, pariskunnille tulee eroja. Mutta ystävistä oon aina ajatellut niin että ne tukee ja niihin voi aina luottaa.

        Eipä ollutkaan samanlainen tämä ihminen, vaan ihan oikeasti pahemman luokan narsisti. Enkä edes tajunnut sitä ennenkuin sitten kun olin jo pistänyt välit poikki ja luin narsismista.

        Se ämmä (anteeksi mun kielenkäyttö mun en pysty puhuun siitä kunnioittavasti) manipuloi, juonitteli, valehteli ja keksi päästään juoruja aina sen mukaan mikä oli hänen omien etujensa mukaista. Meillä ystävillä meni vuosia ennenkuin tajuttiin se, koska tää ihminen osas näytellä täydellisesti viatonta uhria, jota taas syytellään turhaan. Aina me uskottiin, vaikka alkoi kyllä ihmetyttään miks aina saa milloin miltäkin taholta kuulla just tästä ihmisestä juttuja joista se ihminen ite oli väittänyt ihan muuta.

        Sit kun se jäi kiinni valehtelusta, se yritti selitellä sitä uusilla valheilla. Sain tietää että mun yläasteaikainen poikaystävä oli pettänyt mua sen kanssa, kuka ystävä tekee sellaista?! Kyllä mä siitä poikaystävästä jo tiesin et se oli pettänyt mut en tiennyt kenen kanssa. Ja tää "ystävä" vielä aina itse puhui kuinka vihaa pettämistä, ja sain jossain vaiheessa kuulla taas muualta että se oli itsekin pettänyt omaa jätkäkaveriaan vaikka kuinka monen kanssa. Tää sen jätkäkaverikin on mun tosi hyvä kaveri joten satutti muakin pahasti, varsinkin se valehtelu.

        Sain ajan mittaan huomata että todellakin siinä ihmisessä asui kaksi persoonaa, ja vielä myöhemmin tajusin että siinä on yksi persoona joka on vaan pirun juonikas ja hyvä näyttelijä.

        Niitä valheita ja paskamaisia tekoja on niin paljon että voisin kirjoittaa niistä kirjan. Oon 100%:n varma että se ihminen todellakin on OIKEA narsisti eikä kukaan voi väittää muuta.

        Ironista sinänsä, silloin kun oltiin väleissä, muistan kuinka se teki koulussa esitelmän narsismista. Eikä tajunnut olevansa itse sellainen.

        Ja mun elämä on päin persettä yhden entisen ystävän takia johon luulin voivani luottaa. Se siitä luottamuksesta sitten.

        Itse olen ainakin huomannut että naisten kesken välit voivat mennä niin monella tavalla. Joko siitä, että itse tykkää tai sitten siitä, että se toinen tykkää.

        Lisäksi naisten välille kehittyy muutenkin aika helposti anteeksiantamattomia riitoja. Miehet voivat riidellä keskenään asiosta, mutta silti ollaan kavereita keskenään.


    • kauttaaltaan

      -itsekeskeisiä
      -manipuloivia
      -pinnallisia
      -impulsiivisia
      -kateellisia
      -hallitsevia
      -tunteettomia
      -hyväksikäyttäjiä
      -ihailua vaativia
      -suuria kuvittelevia
      -vastuuttomia
      -syyllisyydentunnottomia
      -ylimielisiä

      kaikki edellä listatut kuvaavat yleisesti nykyihmistä.
      yhteinen tekijä on itsekkyys.

      itselle tai toiselle vaaraksi oleva on sairas. nyky-yhteiskunta tukee narsismia, sehän on cool ja ihan hyväksyttyä olla itsekäs.

      • Oot kyllä oikeassa, suurin osa ihmisistä on nykyään tosi itsekkäitä ja pinnallisia, ja sit sekoitus noita muita piirteitä mitä sanoit. Ja jos joku ei oo niin se kärsii koska muut käyttää sitä kynnysmattonaan kun käyttää hyväkseen sen kiltteyttä.
        Mut jos kaikki ihmiset on narsisteja niin sitten tää mun tuntema ihminen on itse paholainen, koska muihin ihmisiin verrattuna se juonittelu ja itsekkyys yms. on vähintäänkin kymmenkertainen.


      • lievä ilmaus

        Me olemme alkoholin vaikutuksesta sellaisia.

        Asiaa on tutkittu, mitä enemmän ihminen kuluttaa alkoholia sitä enenmmän se psyykettä muuttaa narsistisemmaksi.

        Ja alkoholin kulutus on lisääntynyt vuosi vuodelta ja yhä nuorempana aloitetaan alkoholin käyttö.

        Naisten alkoholin käyttö on myös räjähtänyt käsiin.

        Joten päihteet muokkaavat nykyihmisen persoonallisuutta siinä määrin, että kohta ennen määritellyt narsistiti ovat niitä normaaleja ihmisiä ja muut ovat vain jeesustelijoita.


    • ja paljonkin

      Käyhän vilkaisemassa Narsistien uhrien tuki-sivuja. Huomaat, ettet tosiaan ole ainoa. On ihan hyvä sivusto, josta voit saada vertaistukea. Kaikkea hyvää elämääsi! Vielä tulee päivä, jolloin kaikki on taas hyvin. :)

      http://www.narsistienuhrientuki.info/

      • Kiitti tuesta sinulle ja kaikille muille vastanneille, mukava tietää etten oo ainoa. Haluaisin jakaa kokemuksia muiden kanssa, haluan vielä saada lisää vastauksia, haluaisin tietää niin paljon.

        Mut kiitos.


      • Narsumiplami

        On ja paljon?? Tuskinpa, koska narsismi lääketieteellisen perustein määriteltynä on aika harvinainen ja Suomessa heitä väkilukuun suhteutettuna ei montaa ole. Itsekkäitten ihmisten uhreja kyllä on paljon.


    • on,eräs neito

      Tällä hetkellä menee todella huonosti ja tuntuu että oma mielenterveyskin järkkyy.

      Olen avoliitossa,meillä on ollut omat ongelmamme,mutta kuitenkin tähän asti päästy aina vaikeiden aikojen yli.

      Kesällä tapasin toisen miehen,todella hurmaavan,
      rakastuin ja suunnittelin jo elämääni hänen kanssaan.Petin siis miestäni.

      Pikku hiljaa tästä hurmurista alkoi paljastua uusi puoli,enkä vielä heti tajunnut silloinkaan.

      Luulin että olisin niin viisas että en ikinä menisi narsistin koukkuun,
      koska oma isäni on narsisti ja tiedän asiasta paljon,
      mutta ei!kun pitää olla niin helevetin sokea!

      No nyt tilanne on mennyt siihen että haen lähestymiskieltoa.
      Ja tottakai suhde avopuolisooni on kohta historiaa,no itsepähän aiheutin.

      • osaa vietellä ihmisiä eivätkä voi hyväksyä sitä että joku ei haluakaan sellaista elämäänsä...

        Tsemppiä ja jaksamista sullekin.


    • Eroon päässyt

      Tarkkaan mitä narsistin kanssa eläminen on.Onneksi ymmärsin lähteä ajoissa ennen kuin viimeinenkin mielenterveys olisi mennyt.Itse en tajunnut mistä on kyse ennen kuin kerroin tarinaani eräälle ihmiselle joka sanoi selvä narsisti.Rupesin etsimään narsistista tietoa ja totesin saman asian.Tällä narsistilla on vielä melko pieniä lapsia ja heidän kohtaloaan suren.

    • löyhää diagnosointia

      Olisikohan narsismikin syntynyt toisilleen väärien ihmisten suhteesta? Ihme ja kumma, kun "sairas narsisti" ei aina olekaan seuraavassa suhteessa yhtään "sairas narsisti".
      Muutenkin tuntuu olevan trendikästä leimata ihmisiä ja varsinkin exiä psyykkisesti sairaiksi.

      Eräskin löysi kumppanin, joka ei lainkaan tunne itseään uhriksi, vaikka ulkopuoliset voisivat väittää muuta. Heillä synkkaa hyvin, eikä ulkopuolisilla ole nokan koputtamista.

      Maallikot tekevät varsin usein virheellisiä diagnooseja lukemalla lehdistä ja kirjoista. Lääkärinkirjaakin lukemalla löydämme itsestämme kaikki sairaudet, vaikka terveenä lukisi.

      • diagnoosi

        On helppo myös leimata ihmisiä luulosairaiksi, jos ei ole itse kohdannut samanlaisia ongelmia. Mutta oikeasti narsisti on todella tunteeton ja ei kaihda keinoja. Ja heitäkin on!


      • mutta olen tän ihmisen narsismista silti täysin varma, sillä tämä ihminen on satuttanut kaikkia läheisiään, mä en todellakaan ole ainoa ihminen joka on laittanut välit poikki sen kanssa. Ja luin tuolta narsistien uhrien sivuilta että usein narsisti menee psykologin puheille koska tuntee yksinäisyyttä ja kaikki on hylänneet sen, jossain vaiheessa selviää että kyse on ihmisestä itsestään, kun satuttaa muita. En sano nyt että tää ihminen on narsisti koska me ollaan pistetty välit poikki, vaan me pistettiin välit poikki koska se on narsisti.


    • exäni on narsisti

      Niin tuttua on tuo mitä kirjoitit, kuvittele vain miltä se tuntuu seurustelusuhteessa jossa luulit löytäneesi elämäsi miehen, mutta narsismi pilaa suhteen.

      Olen eronnut 3kk sitten ja viikon päästä on lähestymiskielto-oikeudenkäynti.
      Narsisti ei tunne empatiaa, käyttää mitä tahansa keinoja kun tulee hylätyksi. Suhteessa ollessani kärsin siitä kun hän halusi hallita minua, en olisi saanut tavata ystäviäni, oli sairaan mustasukkainen, haukkuminen ja halveksunta jne. Toisessa on kaikki vika aina.

      Narsisti haluaa kostaa niin julmalla tavalla ettei terve ihminen tekisi ikinä sellaista. Se törkeä henkinen väkivalta on rankinta mitä olen eläessäni joutunut kokemaan ja tiedän että se ei pääty tähän, narsisti ei jätä ennenkuin löytää uuden uhrin... *huoks*

      Ja pahinta on juuri se mitä sanoit: he eivät itse tiedosta tätä luonnehäiriötään.

      Olen luonteeltani vahva ihminen, mutta tuntuu että tästä en selviä ikinä... Taas tulee kyyneleet silmiin tätä kirjoittaessani miten paljon hän satutti minua...

      • Voin kuvitella kyllä miltä tuntuu kun tuo ihminen on oma poikaystävä. Mutta muuten tuo teksti oli kuin olisin sen itse kirjoittanut. Siitä on jo kolme vuotta kun pistin välit poikki tähän ihmiseen, mut se on silti kuvioissa, yrittää yksi kerrallaan "vietellä" mun läheisiä ihmisiä pikkusormensa ympärille, ja ikävä kyllä on onnistunut liiankin hyvin! Se osaa valehdella niin hyvin että jopa mun oma isoveljeni on sen kanssa väleissä vaikka väitti silloin että ei enää ikinä halua olla sen kanssa missään tekemisissä! Mua satuttaa ihan hirveästi se kun tuntuu ettei ne välitä yhtään miltä musta tuntuu, vaikka oon sanonut että mua satuttaa kun ne on sen kanssa väleissä, ja pelkään että se nainen satuttaa niitä niinkuin se on satuttanut niin monia. Kai sen pitää tapahtua oikeesti omalla kohdalla ennekuin sen tajuaa...

        Tai ei, sekään ei riitä, yks mun ystävä jota se ämmä satutti varmaan pahemmin kuin mua, on antanut sille anteeks, kuvitellen sen ihmisen muuttuneen, ja nyt nekin on taas kavereita.

        Mutta tietoisku: narsisti on aina narsisti eikä muutu.

        Jos haluat vaihtaa ajatuksia enemmänkin niin lähetä sähköpostia: [email protected]

        Tsemppiä ja jaksamista sulle!


    • Mikko*

      Mikä sinä sitten itse olit? Tai siis, missä kohtaa huomasit/tajusit, että kyseisessä ihmisessä on jotain nyt pahasti vialla? Oletko/olitko ylikiltti, eli et tajunnut älähtää kun kalikka kalahtaa ja osannut vaatia omia oikeuksiasi? Oliko tämä "narsisti" niin salakavala, että sä et ensin oikein tajunnut tilannetta ja sitä kohtelua mitä osaksesi sait?

      • Olin tälle ihmiselle ystävä sinä missä muillekin, meillä oli iso kaveriporukka ja välillä mietittiinkin muiden kavereiden kesken tän yhden ihmisen käytöstä, kuinka se sai aina tahtonsa läpi ja suuttui jos näin ei käynyt, kuinka saatiin kuulla välillä huhuja tästä ihmisestä mut se onnistui aina selittelemään itsensä pinteestä ja jos ei me meinattu uskoa niin veti niin marttyyriks että... Siis käytti meidän kiltteyttämme hyväkseen. "Mä luulin että te ootte mun ystäviä, luulin että voin luottaa teihin mut uskotte mieluummin jotain ulkopuolista kuin omaa ystäväänne, nyyh..."

        Kyllä, se narsisti todellakin oli salakavala, se ihminen ei oo mikään tyhmä, vaan käyttää mitä tahansa keinoja jotta saa tahtonsa läpi. Ja se oli tosiaan niin hyvä valehtelemaan että sai aina meidät uskomaan mitä tahansa selityksiä, sitä paitsi me uskottiin sen hyväsydämisyyteen, sen verran hyvin se näytteli, ei meillä tavallaan ollut mitään syytä uskoa että tää ihminen valehtelee.

        Jossain vaiheessa sitten saatiin kerralla selville niin monta valhetta että niistä ei enää valehtelemalla selvinnytkään, mutta usko pois, kyllä se yritti. Vieläkään ei myönnä kuin ne asiat mistä meillä on todisteita.

        Sen takia en tajunnut sitä kun vasta vuosien jälkeen, koska tää ihminen toimii niin että (en tiedä tekeekö kaikki narsistit tätä) se ensin on maailman ihanin ihminen, kalastaa sun luottamuksen puolelleen ja sit kun luotat siihen täysin niin se käyttää sitä hyväkseen. Ensin se puhuu kuinka sä olet sille ihan paras ystävä (jännää kuinka sillä oli usein kolmekin parasta ystävää yhtä aikaa) ja se muuttaa itsensä sun kaltaiseksi, pukeutuu ja laittaa hiuksensa samalla tavalla, mut ajan myötä asia kääntyy niin että se alkaakin muuttamaan sua itsensä kaltaiseksi, ja jos et halua muuttua niin taas alkaa tää "mäkin ihan sua varten muutin tän asian, on siinäkin mulla ystävä.." Ei siinä mitään mutta kun se yrittää muuttaa toisen ihmisen käyttäytymisen ihan erilaiseks ja sen pitäis totella sitä kaikessa...

        Vaikeeta selittää sellaiselle joka ei oo ollut tekemisissä oikean narsistin kanssa. En siis väitä että sinä et olisi ollut mutta useimmat eivät ole, niiden on vaikea ymmärtää.


    • hjkffhjghjj

      Joo, itsekin olen tässä järkytyksekseni havahtunut narsistien olemassaoloon. Kyllä sitä ihminen voi pilata elämäänsä eri tavoin, mutta kyllä tämä narsistien aiheuttama tuho on sieltä pahimmasta päästä. Kun ei millään usko, että toinen voi olla tuollainen, sehän on ihminen niin kuin minäkin. Mutta kun ei ole. Tuntuu että nykymaailmassa on jotain todella pahasti pielessä, kun ihmisistä tulee narsisteja tai kun ihmiset muuttuvat narsisteiksi.

      Kaikille uhreille: Muistakaa, että te olette huipputyyppejä ja tehkää selväksi itsellenne ja muille, että ystävyys pitää ansaita ihmissuhteissa. Narsisti ei ansaitse ystäviä tai kenenkään ystävyyttä.

      • kikka

        he!luin tätä ketjuja ja kuina ollakaan tulipa mieleen että taisi minunkin ex olla narsisti...eli keväällä muutin lasten kanssa hänen luokseen asumaan ja pian sen jälkeen kaikki muuttuikin.aluksi oli hyvin lapsirakas,pian huomasin ettei välittänyt kuin yhdestä pojasta.häneen iski vauvakuume ja jo kuukauden kuluttua kun ei ollut tärpännyt,oli suorastaan paniikissa ettei hänestä varmaan koskaan tule isää ja tilasi ajan perhesuunnitteluneuvolaan.ja kun saimme plussan testiin,miehen oli samantien lähdettävä sukuloimaan kotimaahansa,ja siellä ollessaan sitten tylysti ilmoitti ettei halua jatkaa yhdessä,mutta lapsi kuuluu tasan puoliksi hänelle.ja usein vauvasta kirjoittaessa mainitsee mun vauva ja kerran kun kirjoitin samalla tavalla mun vauvasta,suorastaan suuttui ja tuli pitkät tekstit siitä että muistatko,lapsella on myös isä.ja jouduin lasten kanssa vaihtamaan paikkakuntaa tuon takia,mutta hän muutti perässä.ja aluksi oli sitä mieltä että ei halua että imetän vauvaa koska ei sitten voisi tavata lastaan ja kun olen kertonut että imettää aoin jos vaan maito riittää,mies muutti nyt tekniikkaa ja haluaisikin jatkaa yhdessä...aikaisemmin vielä kun asuimme yhdessä ja olisimme saaneet isomman asunnon,mies antoi ehtoja,ja jos olisin ne täyttänyt olisimme muuttaneet.ja ehtoja oli paljon,esim.jos meikkaat,jos talo vuokrataan puoliksi,jos allekirjoitat paperin,jossa vauva asuu hänen asunnonpuolikkaassa joka toinen viikko jne.


      • noin.....
        kikka kirjoitti:

        he!luin tätä ketjuja ja kuina ollakaan tulipa mieleen että taisi minunkin ex olla narsisti...eli keväällä muutin lasten kanssa hänen luokseen asumaan ja pian sen jälkeen kaikki muuttuikin.aluksi oli hyvin lapsirakas,pian huomasin ettei välittänyt kuin yhdestä pojasta.häneen iski vauvakuume ja jo kuukauden kuluttua kun ei ollut tärpännyt,oli suorastaan paniikissa ettei hänestä varmaan koskaan tule isää ja tilasi ajan perhesuunnitteluneuvolaan.ja kun saimme plussan testiin,miehen oli samantien lähdettävä sukuloimaan kotimaahansa,ja siellä ollessaan sitten tylysti ilmoitti ettei halua jatkaa yhdessä,mutta lapsi kuuluu tasan puoliksi hänelle.ja usein vauvasta kirjoittaessa mainitsee mun vauva ja kerran kun kirjoitin samalla tavalla mun vauvasta,suorastaan suuttui ja tuli pitkät tekstit siitä että muistatko,lapsella on myös isä.ja jouduin lasten kanssa vaihtamaan paikkakuntaa tuon takia,mutta hän muutti perässä.ja aluksi oli sitä mieltä että ei halua että imetän vauvaa koska ei sitten voisi tavata lastaan ja kun olen kertonut että imettää aoin jos vaan maito riittää,mies muutti nyt tekniikkaa ja haluaisikin jatkaa yhdessä...aikaisemmin vielä kun asuimme yhdessä ja olisimme saaneet isomman asunnon,mies antoi ehtoja,ja jos olisin ne täyttänyt olisimme muuttaneet.ja ehtoja oli paljon,esim.jos meikkaat,jos talo vuokrataan puoliksi,jos allekirjoitat paperin,jossa vauva asuu hänen asunnonpuolikkaassa joka toinen viikko jne.

        Kuullostaisi kyllä enneminkin kulttuurierolta.


      • kikka kirjoitti:

        he!luin tätä ketjuja ja kuina ollakaan tulipa mieleen että taisi minunkin ex olla narsisti...eli keväällä muutin lasten kanssa hänen luokseen asumaan ja pian sen jälkeen kaikki muuttuikin.aluksi oli hyvin lapsirakas,pian huomasin ettei välittänyt kuin yhdestä pojasta.häneen iski vauvakuume ja jo kuukauden kuluttua kun ei ollut tärpännyt,oli suorastaan paniikissa ettei hänestä varmaan koskaan tule isää ja tilasi ajan perhesuunnitteluneuvolaan.ja kun saimme plussan testiin,miehen oli samantien lähdettävä sukuloimaan kotimaahansa,ja siellä ollessaan sitten tylysti ilmoitti ettei halua jatkaa yhdessä,mutta lapsi kuuluu tasan puoliksi hänelle.ja usein vauvasta kirjoittaessa mainitsee mun vauva ja kerran kun kirjoitin samalla tavalla mun vauvasta,suorastaan suuttui ja tuli pitkät tekstit siitä että muistatko,lapsella on myös isä.ja jouduin lasten kanssa vaihtamaan paikkakuntaa tuon takia,mutta hän muutti perässä.ja aluksi oli sitä mieltä että ei halua että imetän vauvaa koska ei sitten voisi tavata lastaan ja kun olen kertonut että imettää aoin jos vaan maito riittää,mies muutti nyt tekniikkaa ja haluaisikin jatkaa yhdessä...aikaisemmin vielä kun asuimme yhdessä ja olisimme saaneet isomman asunnon,mies antoi ehtoja,ja jos olisin ne täyttänyt olisimme muuttaneet.ja ehtoja oli paljon,esim.jos meikkaat,jos talo vuokrataan puoliksi,jos allekirjoitat paperin,jossa vauva asuu hänen asunnonpuolikkaassa joka toinen viikko jne.

        Enpä tiedä, voi olla narsismia tai sitten ei mutta sen sanon että kannattaa pysyä erossa tuosta miehestä, vaikuttaa kyllä ihan sekopäältä...

        Tsemppiä sullekin :)


      • kikka
        noin..... kirjoitti:

        Kuullostaisi kyllä enneminkin kulttuurierolta.

        sen verran palaan tuohon exän taustaan,on siis ihan eurooppalainen,eli ei ehkä noita ns.kulttuurieroja ole...ja nimenomaan aluksi oli aivan ihana persoona jne,mutta sitten vaan yhtäkkiä muuttui luonteeltaan tuollaiseksi tyyliin,jos et tee niin tai näin en voi olla onnellinen kanssasi,ja ne pyynnöt aina vaativammiksi muuttuneet ja tuli tosiaan sellainen tunne että muiden tunteilla eikä muullakaan ole väliä,kunhan vaan ex olisi onnellinen.


    • Mietin vaan kun tänne on tullut näin paljon kommentteja joissa epäillään että olikohan se nyt oikeasti narsisti jonka kanssa olin tekemisissä ja että syytän häntä vaan narsismista koska en kestä sitä että meidän välit meni poikki jne...

      Minkä takia pitää olla heti noin negatiivinen? En kai mä perustais tällaista ketjua jos en olisi tosissani? Ja kun kirjoitin että olen miettinyt ammattiauttajalle menoa niin voin kertoa etten todellakaan minkään pikkujutun takia sinne menisi.

      Sellainen ihminen joka ei ole ikinä tuntenut narsistia, voi ehkä epäillä mutta voin kertoa että oon ottanut selvää paljon narsismista ja oon täysin varma että minä ja mun ystävät olemme valitettavasti kohdanneet sellaisen ja antaneet sen satuttaa itseämme.

      Narsistin uhria satuttaa vaan enemmän se että ihmiset eivät usko siihen, että joku voi oikeasti satuttaa toista niin paljon. Tuollaisia ihmisiä oikeasti on ja ne tekee kaikkensa saadakseen haluamansa!

      Joten mä haluan itse kannustaa kaikkia näitä ihmisiä jotka on joutuneet narsistin uhriksi, te selviätte kyllä, ja muistakaa että ette oo yksin tässä maailmassa. Saatte apua jos sitä vaan tahdotte.

      • N34#

        käsittää ennenkuin on itse kokenut.
        Näin se on monessa muussakin asiassa.
        Ei lannistuta,itsehän tiedetään mitä on koettu :)


      • N34# kirjoitti:

        käsittää ennenkuin on itse kokenut.
        Näin se on monessa muussakin asiassa.
        Ei lannistuta,itsehän tiedetään mitä on koettu :)

        Joten ei lannistuta! :)


    • narsistin

      uhri vieläkin,eikä loppua näy.Itse naispuolinen kuin sekin.

    • Täällä yksi uhri, olen 14 vuotias tyttö ja entinen ystäväni on narsisti, tai ainakin huomaan siitä paljon narsistisia piirteitä. Hän on 16 vuotias tyttö ja olemme tunteneet jo kahdeksan vuotta.

      En tiedä enää mitä tehdä, olen suunnitellut että peruskoulun jälkeen pistän välit poikki (olemme samalla luokalla ja asumme toistemme naapureista), mutta pelkään sitä hetkeä paljon, ei ole enää voimia, ne on lähtenyt viime 1½ vuoden ajan kun olen huomannut hänessä narsistisia piirteitä. Olen menettänyt elämäniloni tämän takia, tunnen olevani masentunut ja mielenterveyteni vajoaa koko ajan alaspäin. Serkku (joka on paras ystäväni, mutta narsistinen "kaveri" ei tiedä sitä vaan luulee, että hän on minun paras ystäväni) tietää asian ja pystyn puhumaan hänelle siitä, myös osa nettikavereistani tietää asian. Sisko ja muu perheeni tietää, että kaverini on sellainen, mutta en ole heille puhunut asiasta enempää, perheeni ei pidä kaveristani.

      Hän suuttuu, jos asiat ei mene niin kuin hän haluaa. Hän ei kestä sitä, jos vietän aikaa serkkuni kanssa, vaan haukkuu serkkuani täysin mitoin ja tulee mustasukkaiseksi ja yrittää ängetä seuraamme. Hän ei päästä minua enää lähtemään perheeni kanssa mökille (tahtoisin kovasti mennä, mutta en uskalla enää lähteä mukaan, koska tiedän ettei kaverini pääse mukaan joten hän suuttuu ja pelkään häntä, joten mökkeily ei enää kuulu elämääni kunnolla, vaikka rakastan mökkeilyä).

      "Kaveri" käskee minun kertomaan hänelle jokaisen elokuvan minkä katson tai aion katsoa, koska hän ei salli/pidä si(i)tä, että katson rakkauselokuvia tms. Hän kielsi aikoinaan saunomisen äidin ja siskon kanssa, koska hän luulee, että tirkistelen tms. vaikka se ei todellakaan pidä paikkansa.

      En uskalla enää sanoa hänelle ei, ainakaan kunnolla. En muista enää miltä tuntuu olla onnellinen. Joku päivä on hyvä ja tunnen olevani onnellinen, mutta se ei ole pysyvää. Mietin usein sitä miltä tuntuu olla onnellinen, miltä tuntuu herätä onnellisena tietoisena siitä, että voin tehdä mitä haluan ja kenen kanssa vain.

      Mieleeni on ilmaantunut jo ajatuksia itsemurhasta, mielialani on masentunut ja olen ahdistunut usein, en enää jaksa tätä, haluan olla onnellinen ilman tätä olevinaan ihanaa ja kilttiä HIRVIÖTÄ.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      375
      3369
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      165
      1399
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1208
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1102
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      774
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      772
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      757
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe