Julkisuuden henkilöiden yksityisyyden suoja.

Miksi ihmeessä julkisuuden henkilöä saisi arvostella sen enempää kuin ei-julkisuuden henkilöä ja pitäisikö heille taata yksityisyyden suoja.

http://www.youtube.com/watch?v=Hapufz1NFkY

"Olisihan se siinä mielessä kannatettava asia, että-ainakin tarkoituksenhakuisesti-loukkaavat viestit vähenisivät keskustelupalstoilla..."

MarttyyriMallari-TTt

5

366

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uk-ko

"Miksi ihmeessä julkisuuden henkilöä saisi arvostella sen enempää kuin ei-julkisuuden henkilöä ja pitäisikö heille taata yksityisyyden suoja".

Kaikilla on yksityisyyden suoja, se taataan perustuslaissa. Julkisuuden henkilöillä se on pienempi, kuin yksityishenkilöillä.
      Julkisuuden henkilöiden yksityisyyden suoja on pienempi siltä osin, kuin heidän yksityiselämänsä seikkojen voidaan katsoa vaikuttavan heidän julkiseen toimeensa. Muilta osin yksityisyyden suoja on kaikille sama.
      Tämä oli teoriaosuus.

Media käyttää täysimääräisesti tuon ajatuksen hyväkseen rikkoessaan jatkuvasti perustuslakia ja perustellessaan lainrikkomuksensa tekopyhästi sananvapudella. Julkisuuden henkilöitä riepotetaan koko ajan perustuslain hengen vastaisesti: heitä arvioidaan jatkuvasti niiltäkin osin, joka selvästi kuuluu yksityisyyden suojan piiriin.

Tuota rajaa tarkennetaan ajoittain oikeudessa. Usein on helpompi antaa median räyhätä, kuin nousta oikeuksiaan puolustamaan, koska se saa median vain yltymään.
      Median käytös muistuttaa jossain määrin palstakäyttäytymistä tai toisinpäin.

Julkisuuden henkilöä kuuluu saada arvostella enemmän kuin yksityishenkilöä. Mutta vain siltä osin, kuin asialla on yleistä merkitystä. Tuo periaate on edelleen ihan oikein.

En avannut linkkiäsi, enkä tiedä, oliko siellä jotain asian pohdintaan vaikuttavaa.

• linkin takana oli aiheeseen-tavallaan-liittyvää materiaalia.

"Jos julkisuuden henkilöiden yksityiselämään liittyvien asioiden riepotellu kiellettäisiin, niin hyvin monella juoruämmällä (tai no...osaavathan miehetkin juoruilla...) ei olisi sen jälkeen enää mitään puhuttavaa"

MarttyyriMallari-TTt

• uk-ko
        MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:

linkin takana oli aiheeseen-tavallaan-liittyvää materiaalia.

"Jos julkisuuden henkilöiden yksityiselämään liittyvien asioiden riepotellu kiellettäisiin, niin hyvin monella juoruämmällä (tai no...osaavathan miehetkin juoruilla...) ei olisi sen jälkeen enää mitään puhuttavaa"

MarttyyriMallari-TTt

kiellettyä. Ei siinä ole mitään epäselvää. Kyse on ihan selvästi lain rikkomisesta. Mutta yksityisyydensuojan ja kunnian loukkauksen rikkominen ovat asianomistajarikoksia. Niitä käsitellään vain jos asianomistaja nostaa kanteen.

Ja mitä hyvää siitä on esim. poliitikoille viime aikoina herunut?

• cookos

Jos asia liittyy johonkin henkilön vaikka poliittiseen toimintaan, on arvostelulla oikeutettu sija. Mutta henkilökohtaisuuksiin ei pitäis mennä, yksityisyyden suoja on eri asia.
      Vaikka julkimot taitavat, ainakin osa, tahallaan tyrkyttää yksityisasioitaan.
      Se ärsyttää joskus... tunne, että mikähän tuonkin takana on. Mitä tavoitellaan?

• tarkoitin nimenomaan julkkisten yksityiselämään liittyviä asioita.

"Politiikkojen ja johtajien työelämään liittyvät virheet ja laiminlyönnit olisivat tietysti vapaasti uutisoitavissa"

MarttyyriMallari-TTt

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3318
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      40
      2716
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2286
    4. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2278
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2201
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      110
      2173
    7. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      1967
    8. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      20
      1949
    9. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1934
    10. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      87
      1697
    Aihe