Enzoy kiittää

Enzoyn väki

Ohjelmatoimisto Enzoy kiittää kaikkia laulajia jotka ottivat osaa 2008 vuonna kisaan.Oli hieno nähdä ja tutustua uusiin laulajiin ympäri suomea ja se että vielä uuteen karaoke kilpailuun riittää ihmisillä innokkuutta ja mielenkiintoa.Meil kävi toista tuhatta laulajaa ensimmäisenä vuonna osallistumassa meidän kilpailuun.Olemme todella otettuja siitä.Suuri kiitos kuuluu teille.Se on meille tärkeää että ihmiset ovat olleet tyytyväisiä koska teemme tätä kisaa täydellä sydämmellä.Ja saimme paljon uusia ideoita ja ehdotuksia miten voisimme kehittää vielä lisää tätä meidän kilpailua.Startaamme tämän vuoden kisan huhtikuussa.lisä tietoja löydätte meidän kotisivuilta lähi aikoina.Nähdään tienpäällä.T:Enzoyn väki

54

4518

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karaokekoukku

Palautetta puolin ja toisin.
      Kiitokset itsellenne! Nähdään ja laulellaan.
      Terveisin Pohojos-pohojammaan Äitee.

• asti päässyt

Kyllä oli hieno kisa ja erittäin hyvä karaoke isäntä jolla riitti huumoria.Teillä oli myös hyvä kappale valikoima.Hyvin järjestetty kisa.Tulen aivan varmasti uudelleen.

• tilletalle

sen verran sain tutustua. Taso aivan sanoisinko ainutlaatuisen hyvää. Tuomaristo ennakkoluuloton ja nyt sanoisin sydämellä ammattilaisia!

Säätö, jeh, nyt tiedän mitä on laulaa kisoissa ilman kummallisempia kommervenkkejä tasa-arvoisena ja kuin enkelkuorolainen, omasta mielestä tietenkin.

Mutta se on jo ihanaa, että saa laulaa miten suht parhaimmillaan, osaa. Siksi suht' koska aina ei itse voi olla oma parhaansa!

Kirjoitten nyt rekisteröityneenä, mutta myös ilman rekisteröitynyttä nikkiäni, koska niin useimmat tekevät. Tärkeintä oli että minun rakastamaani tilletallenikkiä ei muut vie. Se on minun suuni, joskus sieluni, joskus sieluttomuus, mutta aina täysilla, joskus katuen, joskus nauraen... Pitäisikö muuttaa etunimeni tilletalleksi, se kuvaisi minua parhaiten?

Kiitos ENZOY, monta ihanaa vuotta teille, ihania kilpailuja, valoisia oivalluksia ja rohkeaa toteutusta.

• hhermunen

Joo kuulin kaveriltani, joka oli osallistunut tähän kisaan, että oli todella hyvin järjestetyt alkukarsinnat ja ammattitaitoiset tuomarit. Se on todella ihana asia, että joku osaa panostaa kunnolla kilpailuihin, eikä millään rahastusmeinigillä! Antaa palaa Enzoy!!! Teillä on oikea asenne!!! Sinne vaan kaikki laulutaitoiset kisailemaan!!!!!!!!

• mutta...

Kaikki karsintakisat olivat joko kaukana ja lisäksi aika moni oli arki-iltoina...näin työssäkäyvänä karaokeharrastajana nuo viikonloppuillat on ne ainoat mahdolliset!! Joten tulkaahan meillekinpäin ensi vuonna, ja viikonloppuna mieluusti!! Siis Vaasaan, jossa veri ei kuulemma vapise?

• Enzoyn väki

Mielellään tullaan sinne päin.Mutta pitkä paikat siel vaasas pitää kisoja?

• karaokelama
        Enzoyn väki kirjoitti:

Mielellään tullaan sinne päin.Mutta pitkä paikat siel vaasas pitää kisoja?

Vaasassa on karaoke tällä hetkellä "lamassa"..
        Pari vuotta sitten oli melko aktiivistakin toimintaa, esim. kisoja, mutta nykyään aika hiljaista. Joten taitaisi olla Enzoylla paikka iskeä!! Noista ravintoloista, joissa karaokea on, voisin mainita: Pub Potero, Vanha Mestari, Brando, Bar 96. Eipä tule muita mieleen. Lisätkää, jotka tiedätte.

• vaasalainen harrastaja
        karaokelama kirjoitti:

Vaasassa on karaoke tällä hetkellä "lamassa"..
        Pari vuotta sitten oli melko aktiivistakin toimintaa, esim. kisoja, mutta nykyään aika hiljaista. Joten taitaisi olla Enzoylla paikka iskeä!! Noista ravintoloista, joissa karaokea on, voisin mainita: Pub Potero, Vanha Mestari, Brando, Bar 96. Eipä tule muita mieleen. Lisätkää, jotka tiedätte.

juuri näin vaasassa olisi nyt oiva tilaisuus karaokejärj. tarjota palvelujaan, tarjonta on todella vähäistä, ja harrastajia on riitämiin jotka odottavat että vaasaankin tulisi oikea karaokeravintola.

• kisa kievari

Kuuluu myös teille ja oli mukavaa kisailla..

Ehkä naisten ja miesten sarjat erikseen tänä vuonna?? Tai kannustus palkintoja semeissä, esim yleisön suosikille??

Mutta siis tosi mielenkiinttoisesti toteutitte kisan ja palautteen saaminen positiivinen lisä.

• karaoikkaaja

tänne Seinäjoen seudullekin. Härmän häjy ja Joupiska voisivat olla kisapaikkoja.
      Nyt jäi moni laulaja täällä ilman Enzoy-kokemusta!

• Hiljaa yössä

Tiedoksi, kisa kävi Seinäjoella...taisi olla juuri tuo Häjy...

• karaoikkaaja
        Hiljaa yössä kirjoitti:

Tiedoksi, kisa kävi Seinäjoella...taisi olla juuri tuo Häjy...

himputti soikoon. Ohi on sitte menny:(

• vuoden
        karaoikkaaja kirjoitti:

himputti soikoon. Ohi on sitte menny:(

kisakiertue. Älä sure. Uskoisin kisoihin osallistuvan tänä vuonna liki puolet enenmmän, vaikka määrä oli valtaisa jo nytkin.

Itse lähdin kisoihin uteliaisuuttani,koska palkinnot olivat aika uskomattomia, mutta niin oli kisatkin. Kaikesta näki että niihin oli panostettu. Uskottavuus ja taso oli todella hyvä!

Usko karaokekisoihin on saavutettu, ENZOYN väen sydämestä, vilpittömästä panostuksesta ja varmasti kovan työn tahdituksella.

Teillä on mahtava levyvalikoima, hyvät laitteet, ammattitaito ja te nautitte työstänne siitä huolimatta, että liki vuoden rundi ei ole helppoa.

Kivaa oli kuulla, että annoitte palautetta kisailijalle hänen halutessa ja evästitte finaaliinpääsijöitä, vilpittömästi. Tuomaristo oli arvovaltainen juuri sillä tavalla kun sen kuuluukin olla, asiantunteva, joka kilpailijaa taputuksin tukeva. KJ hyvä, tasapuolinen säädöissään. Hänestä näki vuosien ammattitaidon ja etenkin kisoissa säätämisen herkkyyden. Ei kenellekään enemmän, eikä vähemmän, vaan siten että laulu, esitys, ääni, saivat niille kuuluvan oikean roolin. Näin itse koin asian.
        Ilo oli kisailijan puolella, oli hienoa nähdä, osallistua noin tasokkaaseen kisaan. Ei muuta kuin joukolla mukaan.

Helmikuun finaalit ovat varmasti näkemisen, kuulemisen arvoinen juttu, onnea finalisteille ja hyvää mieltä. Kannustustaen saatte itsekin, muistakaa vain se. Jokaisen onnistumista toivoessaan, onnistuu itsekin.

• UteliasUuno
        vuoden kirjoitti:

kisakiertue. Älä sure. Uskoisin kisoihin osallistuvan tänä vuonna liki puolet enenmmän, vaikka määrä oli valtaisa jo nytkin.

Itse lähdin kisoihin uteliaisuuttani,koska palkinnot olivat aika uskomattomia, mutta niin oli kisatkin. Kaikesta näki että niihin oli panostettu. Uskottavuus ja taso oli todella hyvä!

Usko karaokekisoihin on saavutettu, ENZOYN väen sydämestä, vilpittömästä panostuksesta ja varmasti kovan työn tahdituksella.

Teillä on mahtava levyvalikoima, hyvät laitteet, ammattitaito ja te nautitte työstänne siitä huolimatta, että liki vuoden rundi ei ole helppoa.

Kivaa oli kuulla, että annoitte palautetta kisailijalle hänen halutessa ja evästitte finaaliinpääsijöitä, vilpittömästi. Tuomaristo oli arvovaltainen juuri sillä tavalla kun sen kuuluukin olla, asiantunteva, joka kilpailijaa taputuksin tukeva. KJ hyvä, tasapuolinen säädöissään. Hänestä näki vuosien ammattitaidon ja etenkin kisoissa säätämisen herkkyyden. Ei kenellekään enemmän, eikä vähemmän, vaan siten että laulu, esitys, ääni, saivat niille kuuluvan oikean roolin. Näin itse koin asian.
        Ilo oli kisailijan puolella, oli hienoa nähdä, osallistua noin tasokkaaseen kisaan. Ei muuta kuin joukolla mukaan.

Helmikuun finaalit ovat varmasti näkemisen, kuulemisen arvoinen juttu, onnea finalisteille ja hyvää mieltä. Kannustustaen saatte itsekin, muistakaa vain se. Jokaisen onnistumista toivoessaan, onnistuu itsekin.

Kuulin huhuja, että Enzoy laittaisi alulleen valtakunnallisen pubien välisen joukkuekaraokekisankin? Olenko ymmärtänyt väärin? Koskahan tällainen starttaa ja ilmeisesti joukkueen saa itse valita vai valitseeko jokainen pub/ ravintola itse oman joukkueensa?

• Karaokekoukku
        UteliasUuno kirjoitti:

Kuulin huhuja, että Enzoy laittaisi alulleen valtakunnallisen pubien välisen joukkuekaraokekisankin? Olenko ymmärtänyt väärin? Koskahan tällainen starttaa ja ilmeisesti joukkueen saa itse valita vai valitseeko jokainen pub/ ravintola itse oman joukkueensa?

Tiedän/kuulin asiasta, että nyt kevätpuolella alkaa tällainen Suomen paras karaokeravintola ja ravintolat itse pitää muutaman karaokeillan, joista he valitsevat mieleisensä 4-henkisen joukkueen ja ymmärsin että myös ravintola sitten kustantaa joukkueensa jatkokisoihin (en tiedä onko näin joka paikassa). Kisa ei ole vielä alkanut ja sen järjestää Enzoy, alkukisat kilpaileva ravintola/pub.
        Jäädään odottelemaan.

• Tiskillä kuunnellut
        vuoden kirjoitti:

Olin kannustajana kuuntelemassa ja otin kyllä vähän ilolientäki. Kyllä kisa oli minustakin hyvä, musiikki pelas kaikin puolin, laulajat hyviä, juontaja tosi hyvä ja hauska - tuomarit, sitä jäin vähän ihmettelemään. Täällä kehutaan että tuomarit asiantuntevia ja arvovaltaisia??
        Kysynkin oliko tuomarina myös se vaaleahiuksinen nainen, joka kyllä esiteltiin (meni ohi kuulutus)? Jos oli, oliko arvovaltainen ja asiantunteva?
        Hän kyllä kirjoitti koko ajan kommentteja, kertoili auliisti laulajille edessäpäin kuinka hyvin he lauloivat, mutta toisille sitten moitti samaset laulajat. (kuulin tämän ihan itse sivusta). Ryypättiinhän rinnakkain pitkät tovit. Hän nimittäin joi ja mielestäni oli humalassa.
        Saiko muuten kaikki laulajat palautetta?
        Sen haluan kans tietää, mikä on iskelmä? kun jollekin oli sanottu että väärä kappale näihin kisoihin. Ihan piti tarkistaa mitä nykysuomen sanakirja sanoo:"yleisen suosion saavuttanut laulu- t. tanssisävelmä, iskusävelmä, slaageri.reipas i. Rallatella , vihellellä uusinta i:ää".
        Onneksi en itse laula, mutta eräänlaiseksi musiikkiasiantuntijaksi voisi kyllä sanoa.

• Missä päin
        Tiskillä kuunnellut kirjoitti:

Olin kannustajana kuuntelemassa ja otin kyllä vähän ilolientäki. Kyllä kisa oli minustakin hyvä, musiikki pelas kaikin puolin, laulajat hyviä, juontaja tosi hyvä ja hauska - tuomarit, sitä jäin vähän ihmettelemään. Täällä kehutaan että tuomarit asiantuntevia ja arvovaltaisia??
        Kysynkin oliko tuomarina myös se vaaleahiuksinen nainen, joka kyllä esiteltiin (meni ohi kuulutus)? Jos oli, oliko arvovaltainen ja asiantunteva?
        Hän kyllä kirjoitti koko ajan kommentteja, kertoili auliisti laulajille edessäpäin kuinka hyvin he lauloivat, mutta toisille sitten moitti samaset laulajat. (kuulin tämän ihan itse sivusta). Ryypättiinhän rinnakkain pitkät tovit. Hän nimittäin joi ja mielestäni oli humalassa.
        Sen haluan kans tietää, mikä on iskelmä? kun jollekin oli sanottu että väärä kappale näihin kisoihin. Ihan piti tarkistaa mitä nykysuomen sanakirja sanoo:"yleisen suosion saavuttanut laulu- t. tanssisävelmä, iskusävelmä, slaageri.reipas i. Rallatella , vihellellä uusinta i:ää".
        Onneksi en itse laula, mutta eräänlaiseksi musiikkiasiantuntijaksi voisi kyllä sanoa.

oli tapahtunut,mikä osakilpailu oli kyseessä

• tiskillä
        Missä päin kirjoitti:

oli tapahtunut,mikä osakilpailu oli kyseessä

Raahessahan tää oli.Jäi vaan vähän vaivaamaan, muuten oli tosi mukavaa.

• mursu, melkein kuin mersu

minä en kuullut viereiseen pöytään? Ei pidä arvailla lasinpohjan läpi heiluuko muu maailma, vai heiluuko itse.

Mitä tarkoitat haukkua muille toisten laulua ja kehua laulajalle itselleen. Minusta tuntuu että kyseessä saattaisi olla vertailu. Haukkuiko ihan tosissaan samoista asioista, kun kyseessäolevaa henkilöä kehui? Nyt en jaksa nielaista. Ainahan voi liiotella tai jopa keksiä.

Sitäpaitsi minä ihailin sinun laulustanauttimisestasi siellä tiskillä. Kun tuomaristo on sama koko kilpailu alkukarsintojen alusta saakka, uskoisin sen nauttivan arvostusta jo siitä, että ovat kuunnelleet jokaisen laulajan itse.

Tuuomaristossa oli käsittääkseni ääniammattilaisia. Mitäs luulet heidän olevan? Esiteltiin tuomaristo. Hyvinkin. Ei tuomaristo ollut tiskillä.

Luultavasti olimme samassa paikassa, seinät mukaanlukien. Pitkällä viiveelläpä sinulle tuli huono olo?

Vastasin sinulle, koska käytit minun kirjoittamiani sanoja asiantunteva ja arvovaltainen.

kun pitää sanakirjasta katsoa mitä on iskelmä.

Voin auttaa sinua näin: iskelmää ei ole esim. tango, valssi, humppa, jenkka, pop, rock, heavy tai klassinen musiikki.

Nyt voit leuhkia olevasi jonkinlainen musiikituntija.

Muuten jos puhutaan samasta tuomaristosta jonka minä näin ja kuulin, vaalea nainen on säveltäjästä äänenammattilaisuuteen asti, taitaja joka alalla. Teknisesti että fyysisesti toteutettuna.

Niinkuin on eräs minun läheinen tuttunikin. Todella taitavia ihmisiä. Olen saanut olla opissa tälläisen ihmisen luona. Jepulis, että joillekin se on maailma, mistä monikaan "ammattilaiseksi" itseään tituleeraava ei tiedä yhtään mitään.

Se vain toimii. Heillä on liene isot ja tarkat korvat ja varmat visiot kaikesta mihin ryhtyvät. Kyllä ekonomikin voi siivota, ja näin taitavat ihmiset olla tuomareina. En näe asiassa mitään epäilyttävää, et varmaan sinäkään?

Pääsikö kannatettavasi jatkoon?

• niin oli
        tiskillä kirjoitti:

Raahessahan tää oli.Jäi vaan vähän vaivaamaan, muuten oli tosi mukavaa.

Enzoy star oli Raahessa 26.7 ???

• Karaokekoukku
        niin oli kirjoitti:

Enzoy star oli Raahessa 26.7 ???

nyt tuosta Iskelmäkaraoken avoimet SM kilpailuista?
        Nehän oli Manussa 23.1. ja näitten kisojen vetäjähän oli Enzoy-ohjelmatso.

Ei kai täsä kenenkää kannata kinaamaan alakaa asioista ja kysyvähä ei tieltä eksy. Eihän tuosa aiemmin kisoja moitita, ainuastaan kysytää, että oliko, ku oli jääny epäseleväksi.
        No, tietysti asian olis varmaan voinu tuua essiin hienovaraisemminki.

Minä oli laulamasa tuolloin (ja selevinpäin) ja nautin oikeesti, ku oli hyvin hoijettu sääjöt ja juonnot.
        Vanahaa syväntä lämmitti taas kerran ku minutki kuulutettiin, että "Äitee sieltä, hörppää äkkiä ny se juomas ja tuu laulamaan". Vau, sanon mä.

Nii miksi kirijotan ny, ku muaki alako kiinnostaa tuo iskelmä-termi. Eikö se oo joissain lauluisa aika häilyvä toi raja? Sanokaapa te, jotka tiijätte, että miten tavallinen karaokelaulaja aina erottaa mikä o iskelmä ja mikä ei, ko ei aina ammattilaisetkaa tiijä.
        Sen minä ite huomasin ku kisa jo alako, että ainaki toinen lauluni ei sitä ollu, mutta ku en oo varma ensimmäisestäkkää.
        Mutta en siitä ollu pahoillaa, kun tiesin muutenkin etten pääse jatkoon, kun on nii paljo parempia nuoria laulajia ja jatkoon pääsi vain 1 mies ja 1 naine.
        Nyt kyllä oon ruvennu aatteleen, että pitäiskö munki ruveta treenaamaan sillee oikeesti, että ruppeis pärjäämään noille nuoremmille.
        Varokaa, saatan vielä yllättääki.

Olisko ohojelmatoimistojen mahottomuus tehä ainakin yksi lista, johon on ruksattu, mitkä o iskelmiä ja osallistujat vois käyvä tarkistamasa ennenku palauttaa osallistumislappuansa?
        Eipähä ainakaa silloin tulis diskattua sen takia, että valitti väärän laulun.
        Että tämmösiä aatoksia tällä kertaa.
        Terkuin K-Koukku

• taisit

olla humalassa, tai sitten muuten vaan väärällä asenteella liikkeellä...Höpö höpö.. Oisko ollu että tiesit omat puutteesi ja siirryit otto puolelle....

• hieman pettynyt

Miksi kisan finaaliin on päässyt ammattilaisia mukaan jotka kuuluvat ohjelmatoimistoille kuten esim katja jakku? eikös tarkoitus ollut että kilpailu on amatööreille? eikä esiintyville artisteille?

• veisaaja

VIRSI!!Voi että tuo sitte ottaa päästä ku aina höpötetään ammattilaisista ja amatööreistä. Jos se ohjelmatoimisto, joka kisan järjestää, ei aseta ehtoja niin siitä on turha toisten rutista!! Ja mikä on ammattilaisen ja amatöörin ero? On paljon laulajia, jotka hankkii elantonsa ihan muilla töillä, mutta voivat laulaa myös bändissä ja käydä keikalla sivuhommina. Kyllähän he ovat tietysti vähän paremmissa asemissa keikkakokemuksensa ansiosta,ja sekös se sitte niin tekee kateelliseksi, jos toinen jaksaa huhkia harrastuksensa parissa enemmän. Älkää aina kadehtiko!!!

• TIETENKIN TAAS NÄIN
        veisaaja kirjoitti:

VIRSI!!Voi että tuo sitte ottaa päästä ku aina höpötetään ammattilaisista ja amatööreistä. Jos se ohjelmatoimisto, joka kisan järjestää, ei aseta ehtoja niin siitä on turha toisten rutista!! Ja mikä on ammattilaisen ja amatöörin ero? On paljon laulajia, jotka hankkii elantonsa ihan muilla töillä, mutta voivat laulaa myös bändissä ja käydä keikalla sivuhommina. Kyllähän he ovat tietysti vähän paremmissa asemissa keikkakokemuksensa ansiosta,ja sekös se sitte niin tekee kateelliseksi, jos toinen jaksaa huhkia harrastuksensa parissa enemmän. Älkää aina kadehtiko!!!

no on se kumma jos ei tiedä mitä eroa on ammattilaisella ja amatöörillä?! jos tekee TYÖKSEEN keikkaa ja pääsee amatöörikisoihin ni se on aika kumma!!!

• ...........
        veisaaja kirjoitti:

Ei sivustakatsojien tarvitse olla kateellisia. Sivustakatsoja voi ihmetellä onko se reilua, kun ammatilaiset ovat amatöörejä vastassa?

• tilletalle
        ........... kirjoitti:

Ei sivustakatsojien tarvitse olla kateellisia. Sivustakatsoja voi ihmetellä onko se reilua, kun ammatilaiset ovat amatöörejä vastassa?

vinkkiä, enkä usko että hälläkään on sitä vastaan. Kun aina taistellaan kuka on ammattilainen, kuka amatööri. Olkoon miten vain?

Sillä nehän ovat käytännössä vain nimikkeitä. Ammattilaisissa on surkeita artisteja, bändejä jne, yhtä varmasti kun amatööreissä tähtiä.

Mitä eroa on äitillä ja äidillä?

mutta nyt lainaukseen vihjeeksi rohkealle ohjelmatarjoaajalle. Mitenkäs olisi formaatti LAULAA TÄHTIEN KANSSA? Tyyliin tanssii tähtien kanssa? Tottakai ammattilaiset saisivat palkan ja amatöörit voisivat haastaa ammattilaiset viihdyttävyydessään ja taidoissaan.

Monesti rahasta tehty esitys ei ole sama kuin puhdas esiinny tilaisuuden tullen- esitys. Sen tosi tosi taiteilijat ovat huomanneetkin. Mutta tälläinen formaatti voisi saada kansamme suolankin liikkeelle. Kloonaajat, älkää vaivautuko. Tehkää te oma kisa keskenänne!

• veisaaja
        TIETENKIN TAAS NÄIN kirjoitti:

no on se kumma jos ei tiedä mitä eroa on ammattilaisella ja amatöörillä?! jos tekee TYÖKSEEN keikkaa ja pääsee amatöörikisoihin ni se on aika kumma!!!

Kysymyshän kuului:Miksi kisan finaaliin on päässyt ammattilaisia mukaan jotka kuuluvat ohjelmatoimistoille. Elikkä voit olla ohjelmatoimiston kirjoilla, vaikka et PÄÄTYÖKSESI tee keikkaa säännöllisesti. Jos haluja riittää vielä kilpailemiseen, niin miksikäs ei. On kuitenki niin että tässä tähtien maassa kilpailu on kova ja jos mieli saada keikkaa, niin tokihan meriittiä lisää eri laulukilpailussa pärjääminen, sehän on vaan plussaa. Näin on näreet!

• se on
        veisaaja kirjoitti:

Kysymyshän kuului:Miksi kisan finaaliin on päässyt ammattilaisia mukaan jotka kuuluvat ohjelmatoimistoille. Elikkä voit olla ohjelmatoimiston kirjoilla, vaikka et PÄÄTYÖKSESI tee keikkaa säännöllisesti. Jos haluja riittää vielä kilpailemiseen, niin miksikäs ei. On kuitenki niin että tässä tähtien maassa kilpailu on kova ja jos mieli saada keikkaa, niin tokihan meriittiä lisää eri laulukilpailussa pärjääminen, sehän on vaan plussaa. Näin on näreet!

niin, että kilpailut ei sulle tuo mitään tunnettavuutta vaikka pärjäisit. Tavallinen tallaaja ei susta tiedä hölökäsen pöläystä, vaikka olisit näisä piireissä miten kova luu tahansa nimimerkillä meriittejä on.
        Toinen juttu on tietenkin kisat, jotka näkyvät teeveessä.
        Minusta oman ohjelmatoimiston listoilla olevat laulajat pitää sulkea pois kisasta jota itse järjestää.

• Kilpaa

Varmasti hyväksyy että ns.ammattilaiset on mukana
      taso karaokessa kilpaa laulavien keskuudessa on jo niin kova että ei väliä onko jo keikkaa tehnyt tai onko karaoke laulaja.Tämä kilpailu näyttää kutenkin oleva niin kova tasoinen kun finalistien nimiä katsoo niin uskallan väittää että kovin karaokelkilpailu mitä suomessa on koskaan järjestetty on kyseessä.Näistä laulajista varmaan jokainen pärjäisi "ammattilaisena" joten en näkisi syytä moittia miksi on ohjelmatoimistossa jo oleva tai olevat mukana.Todella hyvin järjestetty kilpailu ja asiantuntevat tuomarit ja todella houkuttelevat palkinnot. Kisaajat saivat hyviä vinkkejä loppukilpailuun ja perustelut siitä miksi pääsi jatkoon missä parantamissen varaa ja miksi joku putosi jatkosta.Siinä vähän pohtimista kaikille oliko asia näin ..... minusta on

• tilletalle

pitää olla ns. ammattilaisia. Meriitin vain ei pidä antaa sokeasti vaikuttaa tuomariston arvioihin.

Totta vie nämä ammattilaiset, joita näkee vain karaoke tai muissa kilpailuissa saavat harjotusta ja voittaessaan mahdollisesti rahaa työnsä eteen. Joitakin joskus onnistaa, jotkut jäävät kisailemaan.

Loppujen lopuksi karsinnat menestyksen tielle tekevät kuuntelijat, eli me kaikki. Mulla ei ole mitään vastaan että joku yrittää ja onnistuu näitä teitä pitkin. Eli kisoja kahlaten. Saahaan me huonommin laulajatkin esimerkkejä, joita voi itse tietyissä määrin soveltaa.

Suomessa on niin vaikeaa päästä tosi ammattilaiseksi. Jos kuitenkin näin onnistaa, Eipä itse Hectoria tai Eino Gröniä ym. ammattilaisia näy kilpailemassa, joka vasta vallan hauskaa olisikin! Olisi ilmainen hieno konsertti minullekin köyhälle kirkonrotalle tarjolla. Viittaan mainitsemaani laulaa tähtien kanssaideaan.

Suurin osa 70 -90 luvun ammattilaisista konsertoi tai ovat jossain muissa projektioissa mukana. Minusta vallan hyvin uusia lava, ravintola, hotelli ja tapahtumien artisteiksi vain joukolla pyrkimään. Taito se on joka lopultakin tajutaan, tahdolla, sillä olemme hiukan hitaasti lämpiävää kansaa. Mutta hitsin tarkkoja siitä kenen kuunteluun rahamme laitamme!

Tosin lavoilla joskus ihmettelen, miksi ihmeessä joku ns. viihdemaailma tuote vetää porukkaa, vetää sen kerran tai kaksi, sitten alkaa paluu taas alkupisteeseen. Se vähän niinkuin sijoitustoimintaa, joskus sijoittaa oikein, joskus väärin...

Tämä kisa on siitä poikkeuksellinen, että luvassa on voittajalle rahaa. Se saa ne timantitkin liikkeelle. Tuossa finaalisakissa on muutama aina menestynyt, mutta taitaa olla jokunen taviskin, uusi nimi mukana... Varmasti vähintään samanarvoisina.

Ihmiset kertokaa todellisia rakentavia mielipiteitä, niin saadaan aikaiseksi jotain. Itse olen huomannut monta hyvää uudistusta niissäkin kisoissa jossa olen pettynyt niiden omituisiin temppuihin tai päätöksiin.

Minäkin kirjoittelen mielummin asiaa, vastailen ja kommentoin miljoona kertaa mielummin asiallisesti ja rakentavasti. Rakastan hyviä asioita, huonojakin, mutten pahoja.

Hyvää finaalimieltä teille Enzoyn kisailijat. Videoikaa juttu vaikka nettiin...

• tietääkö

kukaan mihin aikaan finaali alkaa? en löydä enzoyn sivuilta alkamisaikaa? Päivämäärän ja paikan kyllä. Nyt on jo tiistai ja finaali lauantaina. Olis kiva tietää mihin aikaa olla paikalla kuuntelemassa!!
      Muuten hyvin suunnitellut kisat mutta tiedottaminen on jätetty tosi viime tinkaan!!

• kisailija

Meille kyllä ilmoitettiin jo semareissa että Vantaalla pitää olla kello kolme.

• Kyllä
        kisailija kirjoitti:

Meille kyllä ilmoitettiin jo semareissa että Vantaalla pitää olla kello kolme.

Löytää ainakin Sokos Hotel Vantaan sivuilta Bup Hertas

• Kaverria kannustamaan

Saapa nähdä kuka voitaa huomenna siellä hertaksessa enzoyn 4000e pääpalkinnon.Me lähdetään täältä itä-suomesta isolla porukalla tänään sinne etelään pitämään ratki riemukas viikonloppu ja kannustaman meidän omia finaalistejamme.Nähdään vantaalla.

• jännittää

En muista koska olisi aikaisemmin kisoihin näin kovin jännittänyt. Onko kellään tietoa kauan kisa kestää?

• Finaalisti
        jännittää kirjoitti:

En muista koska olisi aikaisemmin kisoihin näin kovin jännittänyt. Onko kellään tietoa kauan kisa kestää?

Täältä tullaan...Fiilis on porukalla mahtava.Keli on mielenkiintoinen mutta tullaan vaikka loppu matka potku kelkalla.Ja kyllä jännittää mitä lähemmäksi kello käy iltapäivä kolmea.Kaikille finaalisteille ei muuta kun tsemppiä koitokseen.Vantaalla nähdään.

• hoilailei
        Finaalisti kirjoitti:

Täältä tullaan...Fiilis on porukalla mahtava.Keli on mielenkiintoinen mutta tullaan vaikka loppu matka potku kelkalla.Ja kyllä jännittää mitä lähemmäksi kello käy iltapäivä kolmea.Kaikille finaalisteille ei muuta kun tsemppiä koitokseen.Vantaalla nähdään.

Laittakaapa sitten tuloksia tänne, Enzoyn omat sivut päiivittyvät varmaan vasta ensi viikolla..

• onneksi olkoon
        hoilailei kirjoitti:

Laittakaapa sitten tuloksia tänne, Enzoyn omat sivut päiivittyvät varmaan vasta ensi viikolla..

Onnea voittajille!!! 1. Juha Alkoski 2.Jari Lahti-Mononen 3. Carita Stolpe.

• laululintuska
        onneksi olkoon kirjoitti:

Onnea todella voittajille, oli varmasti todella kova taso kilpailijoissa.

Ensi vuonna sitten yritetään uudelleen.

Mahtavaa jatkoa kaikille ja laulellaan.....

• sivustaseuraaja
        laululintuska kirjoitti:

Onnea todella voittajille, oli varmasti todella kova taso kilpailijoissa.

Ensi vuonna sitten yritetään uudelleen.

Mahtavaa jatkoa kaikille ja laulellaan.....

Oliko arvonvaltaisilla tuomareilla tarkoituksena jättää monia hyviä laulajia pois toiselta kierrokselta ja ottaa "huonompia" tilalle, että olisi olisi helpompi valita voittajat?! Taso oli kisassa todella kova, ihan kuin olisi ollut seuraamassa parempiakin iskelmäkilpailuja, mutta jotkut toisella kierroksella olijat eivät ainakaan korvaani miellyttänyt! Ja kuulin ohimennen, että kaikilla laulajilla oli samat säädöt?! Eikös karaoken idea ole se, että jokaiselle laulajalle säädetään erikseen? En sen enempää tiedä kun en itse karaokea laula, mutta ihmetyttää vain!

• kyllä näin
        sivustaseuraaja kirjoitti:

Oliko arvonvaltaisilla tuomareilla tarkoituksena jättää monia hyviä laulajia pois toiselta kierrokselta ja ottaa "huonompia" tilalle, että olisi olisi helpompi valita voittajat?! Taso oli kisassa todella kova, ihan kuin olisi ollut seuraamassa parempiakin iskelmäkilpailuja, mutta jotkut toisella kierroksella olijat eivät ainakaan korvaani miellyttänyt! Ja kuulin ohimennen, että kaikilla laulajilla oli samat säädöt?! Eikös karaoken idea ole se, että jokaiselle laulajalle säädetään erikseen? En sen enempää tiedä kun en itse karaokea laula, mutta ihmetyttää vain!

Oli ainakin pari miestä jotka olisin jättänyt pois... ja äänentoisto oli kyllä ihan ok siinä ei mitään mut muutaman olisin toiselta kierrokselta vaihtanut..hei kaikki ketkä olitte mukana olitte aivan loistavia varmasti yksi kova tasosimmista suomessa lauletuista kilpailuista ... siis mun mielestä

• Mies ja ääni
        onneksi olkoon kirjoitti:

olitko sinäkin siellä? Onnea Juha!
        t. Riinan äiti

• laulutaidoton

Lostava oli taso, täytyypä myöntää, jos minulta olisi kysytty niin kaikki olisivat päässeet jatkoon,ja olivathan he kaikki jo voittajiakin :) mutta aina se yksi voittaja sieltä täytyy valita, jotenka minusta voitto meni oikeaan osoitteeseen.

että toisen kierroksen esiintyjät voivat olla hiukan jäissä. Jos yleensä luonnehditaan että ko. kisa oli kovatasoinen, ei eroavaisuuksia paljoakaan voi olla. Yksi asia voi kuitenkin maallikollekin pistää ns. heti korvaan.

Kappalevalinnat ovat tärkeitä. A) Pitää valita kappale, joka korostaa omia hyviä puolia, eikä kyseenalaista niitä. Uskoisin että jokainen tuomari kiinnitti huomiota siihen seikkaan,oman annetun tehtävän ohella, pisteyttäessään kilpailijan. Uskon kappalevalinnan olevan aika tärkeä mittari, alkuarvo. Siis kappalevalinnalla tarkoitan, laulajalle sopivan kappaleen valintaa.

Toisella kierroksella kappalevalintavirheitä oli hiukan enemmän. Mutta se ei tarkoita sitä, että huonommat menivät jatkoon TOISELLE kierrokselle ja ensimmäisellä kierroksella tehtiin tuomariston VALINTAVIRHEITÄ. B) Säädöt pitäisi tehdä alussa jokaisen kohdalle, loput työsarastaan hoitaa kilpailija itse. Sekin on kilpailijan osaamisen mittari, esityksensä kasassa pitäminen, mahdollisimman vähäisillä kujeilla, muiden avituksella. C) Minä miinustaisin vielä siitä, että valitaan finaaleissa, semeissä jopa alkuerissä sama kappale.

Lukekaapa tangomarkkinoiden tuomareiden puheenvuoro. Totta joka sana. He ovat rohkeasti uudistamassa jo jäätymään alkaneita kisojaan.

Minusta ENZOY on oivaltanut näitä asioita jo koko kilpailun ajan. Hyvä kisa, lisää ennakkoluulottomuutta, ennenkaikkea kilpailijoille ja omien kannattajille. Taidot punnitaan näinkin korkeatasoisissa kilpailussa hyvin tarkkaan. Em.ni taidot ovat jokaisen valintaa ja jokaisen kuultavissa, ihan vilpittömästi. Onneksi satuttiin lomailemaan juuri siellä päin, joten oli hienoa todistaa kisaa, johon jokainen paneutui tosissaan, ENZOY mestarillisesti tuomaristoineen. Yksi kuulija vain, jokaisen voittoa toivoen.

• Finaalistia kannustamassa
        Mies ja ääni kirjoitti:

olitko sinäkin siellä? Onnea Juha!
        t. Riinan äiti

Kyllä oli tosi kova tasoinen finaali ja tunnelma vantaan pub hertaksessa oli mahtava ja ihmiset viihtyi.Yleisöä oli paljon katsomassa.Laulajat antoivat kaikkensa lavalla vaikka huomasi että aika monta heistä jännitti.Olihan kyseessä 4000e pääpalkinto jota kaikki tavoittelivat.Tuomaristo oli just sitä mitä oli kerrottukin asiansa osaavia ammattilaisia omalla alallaan.Ja muutenkin finaali oli järjestetty todella hyvin eikä ollut pitkästyttävää vaan oli ilo katsoa ja nauttia kisasta.Enzoylle täydet 10 pistettä.Ja vielä yksi hieno ele heiltä oli se että kaikki finaalistit saivat mitallit muistoksi tilaisuudesta ennen varsinaisen finaalin alkua!!Hieno muisto kilpailioille ja näki heistä että olivat todella otettuja siitä että heitä näin muistettiin.Tilaisuus videoitiin ja olisi kuulema mahdollista ostaa kaikkien halukkaitten se.Ei muuta kun onnea finaalin kolmelle parhaalle ja enzoyn porukalle jatkakaa samaan malliin kisojen järjestämistä.Varmasti tämä kisa tulee nousemaan yhdeksi suomen suurimmaksi ja suosituimmaksi karaoke kisaksi.

• säädöt
        mursu, melkein kuin mersu kirjoitti:

että toisen kierroksen esiintyjät voivat olla hiukan jäissä. Jos yleensä luonnehditaan että ko. kisa oli kovatasoinen, ei eroavaisuuksia paljoakaan voi olla. Yksi asia voi kuitenkin maallikollekin pistää ns. heti korvaan.

Kappalevalinnat ovat tärkeitä. A) Pitää valita kappale, joka korostaa omia hyviä puolia, eikä kyseenalaista niitä. Uskoisin että jokainen tuomari kiinnitti huomiota siihen seikkaan,oman annetun tehtävän ohella, pisteyttäessään kilpailijan. Uskon kappalevalinnan olevan aika tärkeä mittari, alkuarvo. Siis kappalevalinnalla tarkoitan, laulajalle sopivan kappaleen valintaa.

Toisella kierroksella kappalevalintavirheitä oli hiukan enemmän. Mutta se ei tarkoita sitä, että huonommat menivät jatkoon TOISELLE kierrokselle ja ensimmäisellä kierroksella tehtiin tuomariston VALINTAVIRHEITÄ. B) Säädöt pitäisi tehdä alussa jokaisen kohdalle, loput työsarastaan hoitaa kilpailija itse. Sekin on kilpailijan osaamisen mittari, esityksensä kasassa pitäminen, mahdollisimman vähäisillä kujeilla, muiden avituksella. C) Minä miinustaisin vielä siitä, että valitaan finaaleissa, semeissä jopa alkuerissä sama kappale.

Lukekaapa tangomarkkinoiden tuomareiden puheenvuoro. Totta joka sana. He ovat rohkeasti uudistamassa jo jäätymään alkaneita kisojaan.

Minusta ENZOY on oivaltanut näitä asioita jo koko kilpailun ajan. Hyvä kisa, lisää ennakkoluulottomuutta, ennenkaikkea kilpailijoille ja omien kannattajille. Taidot punnitaan näinkin korkeatasoisissa kilpailussa hyvin tarkkaan. Em.ni taidot ovat jokaisen valintaa ja jokaisen kuultavissa, ihan vilpittömästi. Onneksi satuttiin lomailemaan juuri siellä päin, joten oli hienoa todistaa kisaa, johon jokainen paneutui tosissaan, ENZOY mestarillisesti tuomaristoineen. Yksi kuulija vain, jokaisen voittoa toivoen.

hän oli tehty kaikille laulajille valmiiksi..eli kaikille samat, ainakin minun korvaani. Kaiku oli nollilla tai korkeentaan hieman yli. Toisaalta ihan ookoo että kaikki olivat samalla lähtöviivalla, MUTTA.No, karsinnoisa oli säädöt kohdillaan, aivan mahtavat, melkein kuin olisi kotona säädetyt;)en moiti mutta luulen että joillekin esiintyjille tuo aivan kaijuton äänentoisto tuotti alkuun hieman ongelmaa sekä myös sama laulunsäätö, siis voimakkuudeltaan, kun nuo laulajat kaikki ovat äänenvoimakkuudeltaan eritasoisia. Kuinkahan moni ns. ammattilainen suostuisi moiseen ? tässtä tietysti päästää keskustelemaan mikrofonin käytöstä ja sen kanssa elämisestä, no, kuulemisiin ja Kiitokset vielä kaikille kisailijoille ,järjestäjille, ja kaikille meille jotka tänne jotain viitsivät kirjoittaa, vielä' nähdään, jA KUULLAAN

• krj
        säädöt kirjoitti:

hän oli tehty kaikille laulajille valmiiksi..eli kaikille samat, ainakin minun korvaani. Kaiku oli nollilla tai korkeentaan hieman yli. Toisaalta ihan ookoo että kaikki olivat samalla lähtöviivalla, MUTTA.No, karsinnoisa oli säädöt kohdillaan, aivan mahtavat, melkein kuin olisi kotona säädetyt;)en moiti mutta luulen että joillekin esiintyjille tuo aivan kaijuton äänentoisto tuotti alkuun hieman ongelmaa sekä myös sama laulunsäätö, siis voimakkuudeltaan, kun nuo laulajat kaikki ovat äänenvoimakkuudeltaan eritasoisia. Kuinkahan moni ns. ammattilainen suostuisi moiseen ? tässtä tietysti päästää keskustelemaan mikrofonin käytöstä ja sen kanssa elämisestä, no, kuulemisiin ja Kiitokset vielä kaikille kisailijoille ,järjestäjille, ja kaikille meille jotka tänne jotain viitsivät kirjoittaa, vielä' nähdään, jA KUULLAAN

Aina pitää muistaa se että silloin kun kilpilussa ollaan finaali vaiheessa pitäisi kaijun käyttö on minimaalista niin silloin nähdään se että kuka oikeasti osaa laulaa oikein.Koska liika kaijun käyttö peittää laulajan virheet ja saa sen kuulostamaan paremmalta mitä se todellisuudessa on.Eli paras tapa opetella laulamaan oikein on se että laulaa mahdollisimman pienellä dile kaijulla silloin oppii hallitsemaan oman äänensä ja löytää omat virheensä niin silloin kuulee missä on parantamisen aihetta.Tämä on minun mielipiteeni asiasta.

• kiiiitooos
        Finaalistia kannustamassa kirjoitti:

Kyllä oli tosi kova tasoinen finaali ja tunnelma vantaan pub hertaksessa oli mahtava ja ihmiset viihtyi.Yleisöä oli paljon katsomassa.Laulajat antoivat kaikkensa lavalla vaikka huomasi että aika monta heistä jännitti.Olihan kyseessä 4000e pääpalkinto jota kaikki tavoittelivat.Tuomaristo oli just sitä mitä oli kerrottukin asiansa osaavia ammattilaisia omalla alallaan.Ja muutenkin finaali oli järjestetty todella hyvin eikä ollut pitkästyttävää vaan oli ilo katsoa ja nauttia kisasta.Enzoylle täydet 10 pistettä.Ja vielä yksi hieno ele heiltä oli se että kaikki finaalistit saivat mitallit muistoksi tilaisuudesta ennen varsinaisen finaalin alkua!!Hieno muisto kilpailioille ja näki heistä että olivat todella otettuja siitä että heitä näin muistettiin.Tilaisuus videoitiin ja olisi kuulema mahdollista ostaa kaikkien halukkaitten se.Ei muuta kun onnea finaalin kolmelle parhaalle ja enzoyn porukalle jatkakaa samaan malliin kisojen järjestämistä.Varmasti tämä kisa tulee nousemaan yhdeksi suomen suurimmaksi ja suosituimmaksi karaoke kisaksi.

enzoyn väelle. Hieno kisa, ottakaa muut mallia!!!
        Kaikille oikein ihanaa kevättä! Nähdään ensi kisoissa!

• kylä
        kiiiitooos kirjoitti:

enzoyn väelle. Hieno kisa, ottakaa muut mallia!!!
        Kaikille oikein ihanaa kevättä! Nähdään ensi kisoissa!

iso kiitos huippu kisat, päästiin turvallisesti lentskarilla kotiin ja mammaki tuli sit hyvin autolla perässä:), kohta nähellään.

• tilletalle
        kylä kirjoitti:

iso kiitos huippu kisat, päästiin turvallisesti lentskarilla kotiin ja mammaki tuli sit hyvin autolla perässä:), kohta nähellään.

Tervetuloa tänne "meille" päin, jonne harva tiensä raivaa.

On vain uskottava, että uskottavuus on tarttuvaa, kuten tietenkin niiden vastakohdat...

Syksyn puolella järjestän aikaani tullakseni näkemään sen, minkä aavistelin olevan totta. Kisan, Artistinäytöksen, joka varmasti paranee vuosi vuodelta. KOSKA TÄHÄN KILPAILUUN TARVITAAN NIITÄ EMMEITÄ, JOITA EI MUISSA EDES YMMÄRRETÄ...

Sanoja, vaan me tarvitaan, sanoja vaan lohduttamaan... Niin kai?

Magnumille suuri kiitos, teiltä löytyy just ne haasteet. (toisten mielestä täytelevyt!) Niitä kappaleita, joita ilmeisesti kuuluu radiossa, mutta ei ole puhkipohjettuja.

Kunnioitan imitaattoria, mutta en kloonaajia. Rakastan yhteistyötä, mutta en tasapäisyyttä.

Ah, taas katsoin niin ihastuttavan Amerikan Talentin, Jumakka suomalaiset, opeltaisiinko eläytymään? Itku, kylmät väreet, ilo, nautinto, olisko se joku perhe, jonka joku keksii koota, meistä kaikista?

Olin tänään setäni hautajaisissa. Hänen suvussaan ja jälkeläisissään asuu taide, voima ja muistot, teot sukupolvesta toiseen... Mutta sen näkee jo kymmenien metrien päähän. Onneksi uskon, että taiteen lahja on jaettavissa eläessä ja täältä poistumisen jälkeen. Se on voima joka ei katoa, jota ei jäljitellä, eikä kukaan muu voi itselleen omia, ilman lupaa... Se on sielun ja mielen muistojen kohtaamista...!

Olemmeko veljiä ja sisaria, jep, toinen baritoni, toinen giljotiini. Silti...!

Mutta ENZOYLLE sanon, olette tienne löytäneet, muut tulevat perässä, ja toivottavasti. Sanoi vanha vanha mummo umpilunta aurasi. Ajatus: Miten on, parin metrin puusukset, siivet selässä, vai sukset siivillä? Laulemesisiin.

• tuliperseessä
        kylä kirjoitti:

palomiäs on erimiäs!=)

• antaa palautetta
        tuliperseessä kirjoitti:

palomiäs on erimiäs!=)

myös;
        Enzoyn väki kiitos mahtavasti järj. kisasta!!
        Itse en toiselle kierrokselle enää päässyt mutta kaveri pääsi, hienoa me Satakielet ;) Love you!

Risuja annan sit kanssakilpailijoille...
        Ristus mitä dorkia sinne mahtui mukaan :) Ihan jees kun tullaan tutustuun ja silleen, mut sit loppujen lopuksi roikutaan kintereillä koko ajan. Kaiken huippu kun ehdotellaan, et kun meillä on tää laulu yhteinen harrastus miten jos harrastellaan jotain muuta mun huoneessa.
        Voi elämä! Ja näillä tyypeillä oli puolisotkin messissä. Säälittävää...

No, mutta me Satakielet osallistutaan kyllä uudestaan kaikesta huolimatta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2283
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1714
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      305
      1251
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      915
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      726
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      652
    Aihe