Plektra vai ei

UltimaBigDaddy

Mietinpähän vaan ku itse en käytä plektraa ikinä, koen sen käytön vaikeaksi vaikka olen jo/vasta |
~2 vuotta soitellut. En sit tiedä oonko itelleni kehittäny jonku omanlaisen tyylin, mut tykkään ihan vaan kynnellä soitella. Soitan siis ihan akustisesta sähkökitaraan ja countrysta heavy metalliin. Ja ikinä en käytä plekua. Jotenki tuntuu paljon luonnollisemmalta hallita omaa sormea ku jotain mikä ei oo edes osa mua :D Ja kun ei käytä plektraa ni tuntuu paljon vapautunemmalta soitto kun on sitten kaikki muutkin sormet käytettävissä. Tai onhan ne plektrallakin mutta kuten sanoin ni en osaa sillä soittaa :)

Mitä mieltä olette onko isokin puute toi? :) En ala tyyliäni muuttamaan mut kuhan kysyin muiden mielipidettä. Tietääkö kukaan mitää maailmanluokan kitaristia joka ei myöskää käytä / käyttänyt plektraa? Itelleni ei tuu ainakaa ketään mieleen...

Kertokaahan omia mielipiteitänne :P

13

3955

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • soittaa?

itellä oli sama ongelma mutta opettelin silti plekun käytön ja ei se niin vaikeaa ollut. Kannattaa opetella!

• tuoppi

plektraa soitettaessa voit käyttää kaikkia viittä sormea ja loihtia mitä erilaisimpia pikkauksia ja myös iskeä ns. hammereita rystypuolella.
      Plektrallahan voi pikata ainoastaan yhtä kieltä kerrallaan.
      Kyllä niitä ilman plekua soittavia suuruuksia on paljonkin, itselläni ei tule juuri nyt mieleen muita kuin bluesäijä Lucky Peterson.

• nimeä ensin

"Tietääkö kukaan mitää maailmanluokan kitaristia joka ei myöskää käytä / käyttänyt plektraa? Itelleni ei tuu ainakaa ketään mieleen..."

Mark Knopfler ei yleensä käytä plektraa, paitsi studiossa soittaa komppikitarat plektralla. Toinen mikä tulee mieleen, joka ei ehkä kaupallisella menestyksellä mitattuna ole "maailmanluokkaa" mutta kova äijä todella, on Wilko Johnson.

• kuuluisa?

• plekuttomia

"...Tietääkö kukaan mitää maailmanluokan kitaristia joka ei myöskää käytä / käyttänyt plektraa? Itelleni ei tuu ainakaa ketään mieleen..."

Chris Rea usein soittelee ilman plekua. Sitten tietty Mark Knopflerhan on varmaan yksi tunnetuimmista, joka ei live-esityksissä käytä plekua. Tottakai ilman plekua soitto voi olla paaljon monipuolisempaa kun osaa.

• kaljataiteilija

The Doorsin Robbie Krieger soitti iliman plekua ja samaten Jeff Beck tietääkseni....

• MarkiisiDeFuckingÅmÅl
        kaljataiteilija kirjoitti:

The Doorsin Robbie Krieger soitti iliman plekua ja samaten Jeff Beck tietääkseni....

Jeff Beck käytti peukaloplekua... ilman minkäänlaista plekua kyllä soittaa Mark Knopfler. Brian Setzer soittaa joskus plekulla ja joskus sormilla (mitä ei moni edes tiedä, mutta näin jätkän opetusvideon).

• fdnjfksd

Shappy-grunge yhtyeen laulaja-kitaristi Miko ainakin soittaa ilman.

• vaihtoehtoja

Itse opettelin kitaransoiton saloja v1957 oppaasta Ross Putilin,nimen omaan näppäilytyylillä,sointuja rikkoen ja peukalolla bassokieliä lisäten. Kun nykyisin vielä, vaikka olen 72 v soitan komppia vanhaan tanssimusaan, käytän aika usein viittä sormea nypätessäni kokosointuja,tai lyön etusormella kielet yli.
      Hitaissa slovareissa saa parhaan saundin sahaamalla etusormella ja peukalolla vuoroin.Plektraa käytän vain, jos tarvitaan terävämpää ja lyhyttä tyyliä.
      Plektran käyttöä opettelin mandoliinia soittelemalla,hyvä keino.
      Soitan Kontra ja sähköbassoa myös usein,silloin on sormityöskentelyn taidosta ollut apua, kun voi käyttää useampaa sormea.

• Anonyymi

Kokeilkaa metalliplektraa, sellasta ku sormus 👍

• Anonyymi

Kokeilin kerran nylon-plektraa enkä sen jälkeen ole muuta käyttänyt.

• Anonyymi

Wilko Johnson ei käytä plektraa.

• Anonyymi

Snowy White soittaa useimmiten ilman plektraa,,joo joskus soolillessa ilmeisesti "tarvitsee" terävämpää saundia,,silloin nappaa plektran.

Hieno esimerkki live "Midnight Blues" häneltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump muka öljyn takia Venezuelaan? Pelkää mustamaalausta

Kertokaapa mistä tuollainen uutisankka on saanut alkunsta? Näyttäkääpä ne alkuperäiset lähteet, minä en löytänyt mitään
      Maailman menoa
      138
      13182
    2. Kun Arman Alizad puolusti hiihtäjä Vilma Nissilää sanomalla

"älä välitä sekopäistä Vilma", ja kun siitä kerrottiin täällä, niin sekopäinen mukasuvaitsevainen teki siitä valituksen
      Maailman menoa
      82
      3639
    3. Venezuela on hyvä esimerkki vasemmistolaisten pahuudesta

Jokainen tietää, että Venezuelassa on pitkään ollut Chavezin ja Maduron vasemmistohallinto. Maan talous on romuttunut,
      Maailman menoa
      95
      2904
    4. Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?

Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?
      Maailman menoa
      36
      1379
    5. Martinalta vahva viesti

"Suuret unelmat venyttävät sinua, pelottavat vähän ja vievät mukavuusalueen ulkopuolelle. Juuri siellä kasvu tapahtuu. J
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      1374
    6. Akateemikko Martti Koskenniemi vertaa Trumpia Putiniin

"-Suomalaisena on syytä olla huolissaan siitä, että Yhdysvallat näin vahvistaa 1800-luvun alkupuolella julistamansa etup
      Maailman menoa
      149
      1312
    7. Jos mies olet oikeasti...?

Kiinnostunut... Pyydä mut kunnolla treffeille ja laita itsesi likoon. En voi antaa sydäntä jos sinä olet epävarma ja eh
      Ikävä
      115
      1274
    8. Esko Eerikäinen paljastaa järkyttävän muiston lapsuudesta - Isä löytyi alastomana slummista

Esko Eerikäisen tausta on monikulttuurinen, hän muutti vain 10-vuotiaana yksin kotoaan Kolumbiasta isovanhempiensa luo S
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1184
    9. Pitäisikö meidän

Sitten nähdä ilman että siitä tehdään ongelmaa?
      Ikävä
      81
      1071
    10. Nautitko riidan haastamisesta?

Itse olen hyvin kärsivällinen ja sopuisa noin yleensä, mutta osaan tarvittaessa olla hankala. Niin metsä vastaa kuin sin
      Sinkut
      200
      973
    Aihe