Mietinpähän vaan ku itse en käytä plektraa ikinä, koen sen käytön vaikeaksi vaikka olen jo/vasta |
~2 vuotta soitellut. En sit tiedä oonko itelleni kehittäny jonku omanlaisen tyylin, mut tykkään ihan vaan kynnellä soitella. Soitan siis ihan akustisesta sähkökitaraan ja countrysta heavy metalliin. Ja ikinä en käytä plekua. Jotenki tuntuu paljon luonnollisemmalta hallita omaa sormea ku jotain mikä ei oo edes osa mua :D Ja kun ei käytä plektraa ni tuntuu paljon vapautunemmalta soitto kun on sitten kaikki muutkin sormet käytettävissä. Tai onhan ne plektrallakin mutta kuten sanoin ni en osaa sillä soittaa :)
Mitä mieltä olette onko isokin puute toi? :) En ala tyyliäni muuttamaan mut kuhan kysyin muiden mielipidettä. Tietääkö kukaan mitää maailmanluokan kitaristia joka ei myöskää käytä / käyttänyt plektraa? Itelleni ei tuu ainakaa ketään mieleen...
Kertokaahan omia mielipiteitänne :P
Plektra vai ei
13
3512
Vastaukset
- soittaa?
itellä oli sama ongelma mutta opettelin silti plekun käytön ja ei se niin vaikeaa ollut. Kannattaa opetella!
- tuoppi
plektraa soitettaessa voit käyttää kaikkia viittä sormea ja loihtia mitä erilaisimpia pikkauksia ja myös iskeä ns. hammereita rystypuolella.
Plektrallahan voi pikata ainoastaan yhtä kieltä kerrallaan.
Kyllä niitä ilman plekua soittavia suuruuksia on paljonkin, itselläni ei tule juuri nyt mieleen muita kuin bluesäijä Lucky Peterson. - nimeä ensin
"Tietääkö kukaan mitää maailmanluokan kitaristia joka ei myöskää käytä / käyttänyt plektraa? Itelleni ei tuu ainakaa ketään mieleen..."
Mark Knopfler ei yleensä käytä plektraa, paitsi studiossa soittaa komppikitarat plektralla. Toinen mikä tulee mieleen, joka ei ehkä kaupallisella menestyksellä mitattuna ole "maailmanluokkaa" mutta kova äijä todella, on Wilko Johnson.- kuuluisa?
Scotty Moore:
http://www.youtube.com/watch?v=sGdaTNxR0f8
Myönnetään, onhan sillä peukkupleku....
- plekuttomia
"...Tietääkö kukaan mitää maailmanluokan kitaristia joka ei myöskää käytä / käyttänyt plektraa? Itelleni ei tuu ainakaa ketään mieleen..."
Chris Rea usein soittelee ilman plekua. Sitten tietty Mark Knopflerhan on varmaan yksi tunnetuimmista, joka ei live-esityksissä käytä plekua. Tottakai ilman plekua soitto voi olla paaljon monipuolisempaa kun osaa.- kaljataiteilija
The Doorsin Robbie Krieger soitti iliman plekua ja samaten Jeff Beck tietääkseni....
- MarkiisiDeFuckingÅmÅl
kaljataiteilija kirjoitti:
The Doorsin Robbie Krieger soitti iliman plekua ja samaten Jeff Beck tietääkseni....
Jeff Beck käytti peukaloplekua... ilman minkäänlaista plekua kyllä soittaa Mark Knopfler. Brian Setzer soittaa joskus plekulla ja joskus sormilla (mitä ei moni edes tiedä, mutta näin jätkän opetusvideon).
- fdnjfksd
Shappy-grunge yhtyeen laulaja-kitaristi Miko ainakin soittaa ilman.
- vaihtoehtoja
Itse opettelin kitaransoiton saloja v1957 oppaasta Ross Putilin,nimen omaan näppäilytyylillä,sointuja rikkoen ja peukalolla bassokieliä lisäten. Kun nykyisin vielä, vaikka olen 72 v soitan komppia vanhaan tanssimusaan, käytän aika usein viittä sormea nypätessäni kokosointuja,tai lyön etusormella kielet yli.
Hitaissa slovareissa saa parhaan saundin sahaamalla etusormella ja peukalolla vuoroin.Plektraa käytän vain, jos tarvitaan terävämpää ja lyhyttä tyyliä.
Plektran käyttöä opettelin mandoliinia soittelemalla,hyvä keino.
Soitan Kontra ja sähköbassoa myös usein,silloin on sormityöskentelyn taidosta ollut apua, kun voi käyttää useampaa sormea. - Anonyymi
Kokeilkaa metalliplektraa, sellasta ku sormus 👍
- Anonyymi
Kokeilin kerran nylon-plektraa enkä sen jälkeen ole muuta käyttänyt.
- Anonyymi
Wilko Johnson ei käytä plektraa.
- Anonyymi
Snowy White soittaa useimmiten ilman plektraa,,joo joskus soolillessa ilmeisesti "tarvitsee" terävämpää saundia,,silloin nappaa plektran.
Hieno esimerkki live "Midnight Blues" häneltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187504Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662166- 1761830
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551161Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019