Menin yläasteelle, ja aluksi pelkäsin jääväni yksin. Sitten tutustuin kahteen luokallani olevaan tyttöön. He olivat olleet jo pienistä asti parhaita ystävyksiä, mutta tutustuttiin silti ja ei aikaakaan kun kaksikko muuttui kolmikoksi. :)
Silti aina alkuaikoina varsinkin huomasin, kuinka minulle ei kaikki asiat kuuluneet. Heillä oli inside juttuja ja salaisuuksia, he eivät kertoneet minulle asioita joita itse heille kerroin, ja muutenkin olin aika pahasti kolmas pyörä, mutta he sanoivat että olen heidän paras ystävänsä - toisensa lisäksi - joten kai minä en sitten ollut heidän mielestään vain joku rasittava mukana roikkuva tyyppi.
Nyt kevätpuolella ollaan jo paljon läheisempiä, en voi kuvitellakaan enää menettäväni heitä. Nuo ystäväni ovat minulle - poikaystäväni (ja toisen ihastkseni, joka on myös exäni ja todella hyvä ystäväni) ohella - tärkeimmät ihmiset maailmassa.
Tosin huomaan edelleen olevani kolmas pyörä ja se.. No, satuttaa ja masentaa. Aina kun koulussa on paritehtäviä, missä aineessa tahansa, nuo ovat jo kaksikkona ennenkuin muut ovat edes ehtineet keksiä kenen pari olisi. Usein joudun jonkun luokan pojan tai jonkun muun tytön pariksi, mutta silloin tällöin meitä on pariton määrä niin pääsen heidän ryhmäänsä.
Ja muutenkin, he tekevät kaikkea yhdessä. He kertovat asiat ensimmäisenä toisilleen. He asuvat aivan toisella puolella kaupunkia kuin minä, mutta silti hyvin lähellä toisiaan. Täälläpäin missä minä asun, ei ole ketään kaveria, joten usein istun vain illat koulun jälkeen kotona ellen ole esim. poikaystäväni luona. Koulussa he sitten aina hehkuttavat kuinka mukavaa heillä oli vaikkapa eilen kun saivat olla koko iltapäivät kahdestaan luistelemassa tai tekemässä jotain muuta mukavaa, kun itse olen vain datannut ja angstannut koko eilisillan.
Meidät on jo kaikki, sekä me itse että muukin koulu, oppinut tuntemaan kolmikkona mutta kolmikon sisällä olen usein se ylimääräinen. Ja se ei oikeasti ole hauskaa. Mutta he ovatkin tunteneet toisensa jo vuosia, kai se on oikeutettua että heidän väliinsä yhtä tärkeäksi ei pääse kukaan..
Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
aina kolmas pyörä
1
573
Vastaukset
- ystävyydestä
ettet jää koulussa yksin. Se olisi paljon kamalampaa.
Onhan kuitenkin niin, että siinä iässä ystävyyssuhteet ovat aika vakiintuneita ja on jo paljon, että olet päässyt tällaisen kaksikon porukkaan.
Jos nyt rupeat tunkeutumaan jommankumman ohi, niin helposti tulee riitaa ja sinut potkitaan pois. Kohtele vaan heitä tasapuolisesti ja yritä olla välittämättä heidän keskinäisistä jutuistaan.
Kyllähän täällä saa lukea juttuja siitä kuinka paljon harmittaa, kun joku kolmas rupeaa kiilaaman ystävien väliin.
Kun minä aikoinani, siis tästä on todella paljon aikaa, mutta muistan kuitenkin, menin oppikouluun, niin minulla ei tietenkään ollut siellä yhtään ystävää.
Kuitenkin ihan ensimmäisinä päivinä tutustuin tyttöön, josta tuli vakituinen ystäväni. Olimme todella kaksistaan koko sen vuoden ja myös kesäaikana, vaikka asuimmekin melkoisen kaukana. Kuljimme polkupyörillä ja ystävyys jatkui.
Sitten menimme toiselle luokalle ja siihen aikaan luokalle tuli aina luokalle jääneitä oppilaita. Se oli ihan normaalia, eivätkä ne luokalle jääneet sen tyhmempiä olleet kuin muutkaan.
No, muiden joukossa luokallemme tuli tyttö, joka jostakin syystä tuli meidän kanssamme kolmanneksi pyöräksi.
Katsoin häntä alussa hiukan "kieroon", enkä välttämättä ollut tilanteeseen kovin tyytyväinen.
Sopeuduin siihen kuitenkin jotenkin, koska tämä tyttö ei yrittänyt kammeta meitä kumpaakaan aikaisempaa ystävystä joukosta pois, vaan oli tasapuolinen kummankin suhteen.
Ja kuinka ollakaan. Seuraavana keväänä ensimmäinen ystäväni jäi luokalle.
Ystävyytemme jatkui vielä kesän, mutta seuraavana syksynä olimme eri luokilla ja koulussa piti olla joku, jonka kanssa aina tarpeen tullen lyöttäytyä yhteen.
Niin siinä sitten kävi, että ensimmäinen ystävyys pikkuhiljaa hiipui, mutta ystävyyteni toisen ystäväni kanssa jatkui tiiviinä ja yl. kahdestaan koko kouluajan ja myös sen jälkeen.
Kuitenkin koulun loputtua ystäväni kaukainen sukulainen, meitä muutaman vuoden vanhempi tyttö, muutti kotikaupunkiimme ja jossain vaiheessa lyöttäytyi porukkaamme.
Ei minulla tosin ollut mitään häntä vastaan, koska en tuntenut asemaani uhatuksi.
Hän oli tasapuolisesti meidän kummankin ystävä, mutta meillä oli silti omat juttumme ja menomme, eikä hänelle todellakaan ihan kaikkia salaisuuksia kerrottu.
Hän tuntui hyväksyvän tilanteen ja kaikki meni hyvin.
Ja olihan tällaisesta kolmiosta sekin hyöty, että kun siinä vaiheessa ilmaantui niitä seurustelusuhteita, jotka eivät olleet kovin pitkäikäisiä, mutta olisivat jättäneet toisen yksin, niin nyt meitä olikin kolme ja se paransi paljon tilannetta.
Meillä synkkasi todella hyvin.
Olihan minulla muitakin ystäviä, joista pari on vieläkin jatkuvasti kuvioissa, mutta kova paikka oli, kun tämä kouluaikainen ystäväni valmistuttuaan avioitui ja muutti toiselle puolelle Suomea.
Olimme olleet toistakymmentä vuotta tiiviisti yhdessä.
Olemme edelleen yhteydessä, joka tosin oli katkolla vuosikausia joidenkin asioiden ja ehkä pääasiassa pitkän matkan vuoksi, kun ei asioita voitu selvittää kasvokkain.
Kuitenkin meidän joukkoomme kiilanneen ystävän kanssa olemme olleet tiiviisti yhteydessä jo paljon yli 50 vuotta.
Samoin muistan kuinka äitini oli ollut lapsena ikäistensä kaksostyttöjen ystävä tai ts. he olivat toisen kaksosen kanssa sydänystäviä ja toinen yritettiin kammeta pois.
Sitten aikuisena. monien mutkien jälkeen, äitini parhaimmaksi ystäväksi osoittautui tämä hyljeksitty kaksonen. (Toinen oli jäänyt matkan varrelle kauan sitten). He olivat ystäviä äitini kuolemaan asti ja sen jälkeen minä jatkoin vierailuja tämän ystävän luona n. 15 v, eli hänen kuolemaansa saakka.
Yritän vaan sanoa, ettei ole ollenkaan kirkossa kuulutettu mihin päin tällaiset kuviot lopulta kääntyvät.
Varminta kuitenkin olisi pysyä kummankin ystävänä, ettei tule itse pois potkituksi, koska sinulla ei kuitenkaan ole yhtään sellaista muuta ystävää, johon voisit turvautua.
Ja sitten on vielä se, että sinulla on poikaystävä, joten et olisi edes vapaa ottamaan osaa kaikkiin ystäviesi juttuihin.
Tosin poikaystävät voivat jäädä ja uusia teille jokaiselle tulla, niin että tilanteet vaihtelevat ja kuviot voivat muuttua siinä iässä melko nopeasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot193345Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe92744- 282374
- 421707
KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!
Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola91384- 411301
- 81275
- 521223
- 371133
Missikohu edustaa nykyajan monimuotoisuutta
Puolesta vai vastaan, saako esittää pilkkaavasti jonkun toisen ihmisen syntyperäisiä ominaisuuksia? Kadulla vastaan tule2581080