En ole koskaan ennen ollut yliherkkä millekään ja nyt silmäni menivät herkistymään. Ainakin vahvatuoksuiset ihonhoitotuotteetkin aiheuttavat verestämistä ja lievää kutinaa...
Eli merkit vaihtoon, mutta mihin vaihdan? Minulla on pintakuiva sekoiho, joten tuotteen pitäisi myös kosteuttaa kunnolla. Lumenesta en ole koskaan pitänyt.
Että mitkä merkit ovat hyviä ja kokeilemisen arvoisia?
silmät herkistyivät-kosmetiikka uusiksi!
6
2798
Vastaukset
- Dalida
Vältä hajustettuja tuotteita ja luonnonkosmetiikkaa. Silmämeikeissä vältä lisäksi puisia meikkikyniä.
Miksi? Koska eniten silmiä ärsyttävät synteettiset hajusteet, luonnon (eteeriset) öljyt ja meikkikynien puuaines (teroituksen jälkeen hileitä menee silmiin, monissa puissa on luonnonöljyjä lisäksi).
Koita aluksi vaihtaa silmämeikit ja kasvoilla käytettävät aineet. Hajuvedet ja hajustetut deodorantit pois. Sitten hiustuotteet.
Jos oireita vielä sen jälkeenkin tulee, sitten menee uusiksi helahoito: kaikki kosmetiikka- ja vartalotuotteet, hajustetut kynttilät pois, pesuaineet, tiskiaineet, yms.
Melko edullinen ja keskilaatuinen sarja hajusteettomia meikkejä on Isadora. Itselleni sopii myös osittain Gosh, mutta laatu ei ole niin hyvä. Kalliimpia merkkejä on tuo Clinique. Ja sitten apteekista voi löytyä jotain. - merkkiä, joka ei
ärsyttäisi. Jokaisen on kokeiltava itse.
Minä siedän Lorealin tuotteita melko hyvin, samoin Lumenea ja Niveaa, mutta Garnier tekee melkein tuotteessa kun tuotteessa reaktion. Body Shopilta voin käyttää ainoastaan vartalotuotteita.
Olen siirtynyt kuitenkin meikeissä melkein kokonaan ns. merkkituotteisiin. Käytin Cliniquea vuosia, mutta nimenomaan sen silmämeikit alkoivat ärsyttää, enkä enää pysty käyttämään niitä ollenkaan. Sama kävi Lancomen ripsivärillä, ehdin käyttää sitä pari vuotta. Viimeisimpänä alkoi ärsyttää Kanebo, mutta kun kokeilin Lancomea tauon jälkeen, ei tullut enää pahaa reaktiota. Nyt vaihdan ripsivärimerkkiä joka kerran tuubin vaihtaessa (ja kajaleja, joko nestemäistä tai Kanebon hylsykynää, nimenomaan ei noita puisia), merkkeinä YSL, Clarins, Lancome, vuorotellen. Muut meikit pidän laatutuotteina, mutta niitä ei nneksi tarvitse vaihdella yhtä ahkeraan. Käyn aivan säälimättä kokeilemassa meikkejä Stockmannilla/Sokoksella tms, kerron myyjälle allergiasta, ja he antavat testata todella mielellään kaiken haluamani. Varsinaiset meikkiostokset keskitän lähinnä laivalle, siellä ovat tähän astisen kokemukseni mukaan edullisimpia. Ostan yleensä 6-18 kk:n tarpeeseen kerralla, iso säkki mukana kun lähden.
Olen myös opetellut olemaan ilman meikkiä, eli onnistun usein olemaan 2-4 päivää viikosta meikittömänä silloinkin kun on töitä, tekee hyvää. Lisäksi pitää muistaa, että ei koskaan saa mennä meikit päällä nukkumaan - yksi allergisten silmien pahin rankaisukeino on se, että jättää maskarat yöksi silmiin!- Dalida
Sulla voi herkkien silmien lisäksi olla allergia jollekin meikeissä käytettävälle aineelle. Onko tutkittu?
Nimittäin jos olet herkistynyt hajusteille, et voi käyttää hajustettua tuotetta. Joten siksi mieleen tulee että joku muu aine voi olla syynä.
Itse en siedä tuota SLS:ää (Sodium Lauryl Sulphate), sitä on aika monessa tuotteessa. Mutta siihen mulla reagoi iho.
Herkkäsilmäiselle on myös tärkeää vaihtaa 3 kk välein meikit. Varsinkin nuo mascarat ja silmäkynät, joihin saattaa tulla bakteereja ja semmosta. Ettei sitten silmiin tule pöpöjä.
Mulle paras mascara on Cliniquen Lash Power. - herkkäsilmä
Dalida kirjoitti:
Sulla voi herkkien silmien lisäksi olla allergia jollekin meikeissä käytettävälle aineelle. Onko tutkittu?
Nimittäin jos olet herkistynyt hajusteille, et voi käyttää hajustettua tuotetta. Joten siksi mieleen tulee että joku muu aine voi olla syynä.
Itse en siedä tuota SLS:ää (Sodium Lauryl Sulphate), sitä on aika monessa tuotteessa. Mutta siihen mulla reagoi iho.
Herkkäsilmäiselle on myös tärkeää vaihtaa 3 kk välein meikit. Varsinkin nuo mascarat ja silmäkynät, joihin saattaa tulla bakteereja ja semmosta. Ettei sitten silmiin tule pöpöjä.
Mulle paras mascara on Cliniquen Lash Power.Tämä on vielä ihan tuore juttu ja mitää ei ole vielä tutkittu, en edes saanut aikaa lääkärille, nyt olen jo viikon ollut ilman mitään silmämeikkejä ja silmänympärysvoiteita. Allergiapuhelimessa sanoivat,että tämä voi olla ohimenevääkin, mutta luulen että ainakin toistaiseksi pitää vaihtaa osa tuotteista sellaisiin, jotka ärsyttävät mahdollisimman vähän.Tosin nyt ihan kasvorasvat ja putsaritkin aiheuttavat lievää kutinaa ja punoitusta että nekin menevät ainakin toistaiseksi vaihtoon.
Kaverilleni tehtiin juuri hajusteaineallergiatestit, kun se reagoi kaikkiin pesuaineisiin sun muihin, mutta siltäkään ei varsinaista allergiaa löytynyt, vaan herkkyyttä.
Mulla vartaloaineet ja muut eivät ärsytä, eikä iho ärsyynny, ainoa mikä ärsyyntyy lievästi, on silmät, eli verisuonet tulevat pintaan ja on lievää kutinaa, mutta ei onneksi sen pahempia oireita.
Että nyt mennään aika arvailulla, että onko se ne hajusteet vai jonkin synteettinen aine. Eräs kosmetologi sanoi että voi olla joku ainekin, mutta kun testeihin eivät päästä ni arvailuksi tämä menee... - Dalida
herkkäsilmä kirjoitti:
Tämä on vielä ihan tuore juttu ja mitää ei ole vielä tutkittu, en edes saanut aikaa lääkärille, nyt olen jo viikon ollut ilman mitään silmämeikkejä ja silmänympärysvoiteita. Allergiapuhelimessa sanoivat,että tämä voi olla ohimenevääkin, mutta luulen että ainakin toistaiseksi pitää vaihtaa osa tuotteista sellaisiin, jotka ärsyttävät mahdollisimman vähän.Tosin nyt ihan kasvorasvat ja putsaritkin aiheuttavat lievää kutinaa ja punoitusta että nekin menevät ainakin toistaiseksi vaihtoon.
Kaverilleni tehtiin juuri hajusteaineallergiatestit, kun se reagoi kaikkiin pesuaineisiin sun muihin, mutta siltäkään ei varsinaista allergiaa löytynyt, vaan herkkyyttä.
Mulla vartaloaineet ja muut eivät ärsytä, eikä iho ärsyynny, ainoa mikä ärsyyntyy lievästi, on silmät, eli verisuonet tulevat pintaan ja on lievää kutinaa, mutta ei onneksi sen pahempia oireita.
Että nyt mennään aika arvailulla, että onko se ne hajusteet vai jonkin synteettinen aine. Eräs kosmetologi sanoi että voi olla joku ainekin, mutta kun testeihin eivät päästä ni arvailuksi tämä menee...Mulla on hajusteyliherkkyys syynä silmäongelmiin mutta voin lohduttaa sen verran että tilannetta voi itse parantaa.
Itse voi kokeilla aiheuttaako oireita hajusteet esim. sillä lailla että menee jonkin tavaratalon hajuvesiosastolle, käppäilee siellä ja seuraa alkaako simmut kutista, ärsyyntyä tai valua (testi kannattaa tietysti suorittaa ilman silmämeikkejä). Usein nuo ilmaan suihkutetut hajuaineet ovat aika hyvä testi hajusteyliherkkyydelle.
Tärkeä pointti oikeiden meikkien ja kasvovoiteiden lisäksi on käyttää mahdollisimman hellää meikinpoistoainetta ja menetelmää - usein maskaraa pahempi on mulla ollut se mascaran poistaminen. Herkille silmille tarkoitetut meikinpoistoaineet aiheuttivat nekin oireita. Vähemmän silmiä ärsytti vauvaöljy, jota laitoin hieman pupmpuliin lämpimän veden kanssa ja poistin meikin varovasti hankaamatta. Nykyään käytössä ulkomailta ostettu Avenen puhdistuvesi koko kasvoille, poistaa silmämeikin aika jees, mascarana Cliniquen Lash Power, jonka saa pois lämpimällä vedellä.
Huomasin myös sen että kutinaan ja punaisuuteen käyttämäni silmätipat aiheuttivat ärystysoireita!
Kaikkein varmin nakki on siis ensin olla mahdollisimman kauan ilman silmämeikkiä ja muuta silmään tungettavaa tavaraa että silmät rauhoittuvat. Sitten varovasti aloitetaan silloin tällöin sopivien meikkien käyttö. Silloin huomaa myös helpommin mikä ärsyttää, mikä ei.
Itselläni ei ärsytä vain hajusteet ja tietyt aineet, vaan koostumus, eli kaikki irtonainen hile tai muu, spraymolekyylit, savu, jne.. jota voi joutua silmään. Tuuheuttavat tms. mascarat ovat siksi huonoja. Vältän kaikissa kasvomeikeissä sellaisia myös tuotteita, joissa on jotain extrakemikaaleja (turvottavaa) tai lisämateriaalia (erillistä kiillettä) tms.
Toivottavasti tästä oli sulle apua! - herkkäsilmä
Dalida kirjoitti:
Mulla on hajusteyliherkkyys syynä silmäongelmiin mutta voin lohduttaa sen verran että tilannetta voi itse parantaa.
Itse voi kokeilla aiheuttaako oireita hajusteet esim. sillä lailla että menee jonkin tavaratalon hajuvesiosastolle, käppäilee siellä ja seuraa alkaako simmut kutista, ärsyyntyä tai valua (testi kannattaa tietysti suorittaa ilman silmämeikkejä). Usein nuo ilmaan suihkutetut hajuaineet ovat aika hyvä testi hajusteyliherkkyydelle.
Tärkeä pointti oikeiden meikkien ja kasvovoiteiden lisäksi on käyttää mahdollisimman hellää meikinpoistoainetta ja menetelmää - usein maskaraa pahempi on mulla ollut se mascaran poistaminen. Herkille silmille tarkoitetut meikinpoistoaineet aiheuttivat nekin oireita. Vähemmän silmiä ärsytti vauvaöljy, jota laitoin hieman pupmpuliin lämpimän veden kanssa ja poistin meikin varovasti hankaamatta. Nykyään käytössä ulkomailta ostettu Avenen puhdistuvesi koko kasvoille, poistaa silmämeikin aika jees, mascarana Cliniquen Lash Power, jonka saa pois lämpimällä vedellä.
Huomasin myös sen että kutinaan ja punaisuuteen käyttämäni silmätipat aiheuttivat ärystysoireita!
Kaikkein varmin nakki on siis ensin olla mahdollisimman kauan ilman silmämeikkiä ja muuta silmään tungettavaa tavaraa että silmät rauhoittuvat. Sitten varovasti aloitetaan silloin tällöin sopivien meikkien käyttö. Silloin huomaa myös helpommin mikä ärsyttää, mikä ei.
Itselläni ei ärsytä vain hajusteet ja tietyt aineet, vaan koostumus, eli kaikki irtonainen hile tai muu, spraymolekyylit, savu, jne.. jota voi joutua silmään. Tuuheuttavat tms. mascarat ovat siksi huonoja. Vältän kaikissa kasvomeikeissä sellaisia myös tuotteita, joissa on jotain extrakemikaaleja (turvottavaa) tai lisämateriaalia (erillistä kiillettä) tms.
Toivottavasti tästä oli sulle apua!Tilasin Providalta täysin tuoksuttoman ja synteettömän kasvovoiteen ja ei ärsytä pätkääkään. Eniten ihmetyttää, että minulla on saunassa turvanaamio, jossa on eteerisiä öljyjä ja ne eivät ärsytä pätkääkään. Minulle on myös väläytelty mahdollisuutta, että silmäni olisivat herkistyneet jollekin synteettiselle aineelle, eikä vain hajusteille, koska deodorantit ja muut eivät kuitenkaan ärsytä.
Että pitäisikö kokeilla luonnonkosmetiikkaa? Tuohon luomuvoiteesen olen todella tyytyväinen ja silmäni eivät reagoi mitenkään. Ostin myös Lumenelta kasvoveden ja silmänympärysvoiteen. Että pitääkö vaihtaa kokonaan luonnonmerkkeihin, jossa ei ole mitään synteettistä moskaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073245GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431187- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351042- 49928
- 67878
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25874- 53867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862