Te jotka olette lähettäneet morsiamelle/sulhaselle lentolipun jonnekin kaukomaille, voitteko kertoa, miten homma sujui? Sähköisen lipunhan voi periaatteessa ottaa käyttöön missä tahansa, mutta joillakin lentoyhtiöillä näyttää olevan ehtona, että lipun käyttäjä (eli lippuun merkitty henkilö) on maksanut sen itse. Saattavat siis kysyä luottokorttia. Onko kokemuksia?
Irvailijat voivat perustaa ystävällisesti oman ketjunsa, sillä pyydän asiallisia vastauksia!
Lentolipun lähettäneiltä
22
5088
Vastaukset
Kyllähän visakortilla voi maksaa kenen tahansa lentolipun, ja voihan sitä ostaa samalla ostokerralla lentolipun samalle lennolle useammalle henkilölle. Eihän sitä silloinkaan jokainen erikseen maksa omaa lippuaan, eikä sitä paitsi esim. lapsilla voi olla visa korttia.
Luulisi, että lentoyhtiöitä kiinnostaa enemmän raha kuin onko lipun ostaja ja maksaja sama henkilö. Itse olen sekä internetin, että puhelimen kautta tilannut lentolippuja muille henkilöille ja maksanut omalla visalla. Lentoyhtiöiden asiakaspalvelustakin voi nämä asiat myös tarkistaa.
Jos nyt jostain syystä silti menee vaikeaksi, voihan sitä vaikkaa lähettää sitten Western Unionin kautta rahaa ulkomaille.- ap.
Niinhän sitä luulisi, että riittää, jos lippu on maksettu. Mutta juuri yhden lentoyhtiön kanssa kävin asiasta keskustelua, kun heillä oli tällainen lause ehdoissaan: "the credit card used for payment must be presented at time of check-in". Laitoin sinne sähköpostia ja totta tosiaan, maksajan pitää olla henkilökohtaisesti paikalla check-inissä. Toinen vaihtoehto on käydä näyttämässä luottokorttia henkkarin kera heidän toimistossaan jossain päin maailmaa. Ja Suomessa ei tietenkään ole kyseisen yhtiön toimistoa.
Ehkä kaikilla ei ole yhtä kireä käytäntö?
Western Unionia en viitsisi kannattaa, koska kyse on suurehkosta summasta, josta menisi aika paljon välityspalkkiota. ap. kirjoitti:
Niinhän sitä luulisi, että riittää, jos lippu on maksettu. Mutta juuri yhden lentoyhtiön kanssa kävin asiasta keskustelua, kun heillä oli tällainen lause ehdoissaan: "the credit card used for payment must be presented at time of check-in". Laitoin sinne sähköpostia ja totta tosiaan, maksajan pitää olla henkilökohtaisesti paikalla check-inissä. Toinen vaihtoehto on käydä näyttämässä luottokorttia henkkarin kera heidän toimistossaan jossain päin maailmaa. Ja Suomessa ei tietenkään ole kyseisen yhtiön toimistoa.
Western Unionia en viitsisi kannattaa, koska kyse on suurehkosta summasta, josta menisi aika paljon välityspalkkiota.Ilmeisesti siis jotkut lentoyhtiöt sitten vaativat tuon visa-kortin näytön, mutta etkö voi mahdollisesti käyttää mitään muuta lentoyhtiötä? Mistä minne maahan tarvitset lentolipun?
- ap.
nessla kirjoitti:
Ilmeisesti siis jotkut lentoyhtiöt sitten vaativat tuon visa-kortin näytön, mutta etkö voi mahdollisesti käyttää mitään muuta lentoyhtiötä? Mistä minne maahan tarvitset lentolipun?
Kyse on Aasian lennosta Lähi-idän kautta Eurooppaan. Aikataulullisesti tämä olisi paras vaihtoehto, koska liittymälennon takia matkasta tulee jo muutenkin tolkuttoman pitkä. Olen kyllä jo muutaman viikon selannut lentoja edestakaisin eikä oikein ole sopivampaakaan löytynyt.
ap. kirjoitti:
Kyse on Aasian lennosta Lähi-idän kautta Eurooppaan. Aikataulullisesti tämä olisi paras vaihtoehto, koska liittymälennon takia matkasta tulee jo muutenkin tolkuttoman pitkä. Olen kyllä jo muutaman viikon selannut lentoja edestakaisin eikä oikein ole sopivampaakaan löytynyt.
Sitten tuo menee kyllä hankalammaksi. Ainut mitä nyt tähän keksin on jos voisit kysyä mikäli puhelimitse onnistuisi lipun tilaus.
Muuta en nyt valitettavasti keksi ellei lentoa voisi sitten jakaa vaikka kahteen eri päivään, jos muutenkin on tiedossa pitkä lento vaihtoineen.- ap.
nessla kirjoitti:
Sitten tuo menee kyllä hankalammaksi. Ainut mitä nyt tähän keksin on jos voisit kysyä mikäli puhelimitse onnistuisi lipun tilaus.
Muuta en nyt valitettavasti keksi ellei lentoa voisi sitten jakaa vaikka kahteen eri päivään, jos muutenkin on tiedossa pitkä lento vaihtoineen.Niillä on puhelimitse varattaessa sama käytäntö. Taitaa olla jotain Aasian/Lähi-idän yhtiöitten tyyliä. Tulee vain mieleen, että raha ei heille heti maksun jälkeen päädykään, vaan jää jonnekin nettimatkatoimistoon muhimaan... Vai mikä lie syynä?
- agata1
ap. kirjoitti:
Western Unionia en viitsisi kannattaa, koska kyse on suurehkosta summasta, josta menisi aika paljon välityspalkkiota.juuri tuollaista menetelmää ja se on tuottanut minulle aika paljon hankaluuksia lipun hankkimisessa jo silloinkin kun pelkästään itse olen halunnut matkustaa Izmiriin. Minä en vielä omista luottokorttia, joten en ole koskaan voinut itse sitä tuolla lailla netin kautta ostaa. Ja ainut THY:n toimipiste, mistä voisi ostaa normaalin lentolipun, ja josta pystyisin itsekin ostamaan sen, on Helsingissä, eikä minun Suomikotini ole nykyisin lähelläkään Helsinkiä. Ennen asuimme Helsingissä ja siitä oli helppo sitten isän hoitaa lipunmaksu luottokortillaan ja heittää minut sitten lentokentälle ja olla itsekin siellä lähtöselvityksessä näyttämässä luottokorttia, mutta enää se ei oikein onnistu kun muutimme, ja hän juuri kiroaakin tuota menetelmää.:D
Kai se luottokortti olisi hyvä hankkia, ettei tarvitsisi aina näin hankalasti toimia. Izmiristä takaisinpäin on kyllä sitten taas todella helppo tulla, kun kävelee vain keskustaan, kun siellä on 50 metrin välein THY:n toimistoja, menee sieltä vain ostamaan lipun ja se on siinä.
En kyllä yhtään sen enempää osaa neuvoa, mutta hankalaksi ovat kyllä asian tehneet. :/ Kai se sitten olisi hyvä vielä yrittää etsiä joku sellainen lentoyhtiö, missä eivät vaadi tuollaista järjestelyä tai sitten tuo Western Union, minkä mainitsit..=) ap. kirjoitti:
Niillä on puhelimitse varattaessa sama käytäntö. Taitaa olla jotain Aasian/Lähi-idän yhtiöitten tyyliä. Tulee vain mieleen, että raha ei heille heti maksun jälkeen päädykään, vaan jää jonnekin nettimatkatoimistoon muhimaan... Vai mikä lie syynä?
niinhän se aina on, että puhelimitse ja netin kautta on samat ehdot lippuja tilatessa. Lippuja asiakkaille tuskin jaellaan ennen kuin raha on todella päätynyt matkatoimistolle, mutta erikoiselta tuo kuitenkin kuulostaa.
agata1 kirjoitti:
juuri tuollaista menetelmää ja se on tuottanut minulle aika paljon hankaluuksia lipun hankkimisessa jo silloinkin kun pelkästään itse olen halunnut matkustaa Izmiriin. Minä en vielä omista luottokorttia, joten en ole koskaan voinut itse sitä tuolla lailla netin kautta ostaa. Ja ainut THY:n toimipiste, mistä voisi ostaa normaalin lentolipun, ja josta pystyisin itsekin ostamaan sen, on Helsingissä, eikä minun Suomikotini ole nykyisin lähelläkään Helsinkiä. Ennen asuimme Helsingissä ja siitä oli helppo sitten isän hoitaa lipunmaksu luottokortillaan ja heittää minut sitten lentokentälle ja olla itsekin siellä lähtöselvityksessä näyttämässä luottokorttia, mutta enää se ei oikein onnistu kun muutimme, ja hän juuri kiroaakin tuota menetelmää.:D
Kai se luottokortti olisi hyvä hankkia, ettei tarvitsisi aina näin hankalasti toimia. Izmiristä takaisinpäin on kyllä sitten taas todella helppo tulla, kun kävelee vain keskustaan, kun siellä on 50 metrin välein THY:n toimistoja, menee sieltä vain ostamaan lipun ja se on siinä.
En kyllä yhtään sen enempää osaa neuvoa, mutta hankalaksi ovat kyllä asian tehneet. :/ Kai se sitten olisi hyvä vielä yrittää etsiä joku sellainen lentoyhtiö, missä eivät vaadi tuollaista järjestelyä tai sitten tuo Western Union, minkä mainitsit..=)Lentolipun maksaminen onnistuu useassa nettimatkatoimistossa myös verkkomaksulla. Minullakaan ei ole luottokorttia, joten olen aina maksanut lipun verkkopankin kautta. Olen käyttänyt seuraavia sivuja.
http://www.supersaver.fi
http://www.ebookers.fi
http://www.eticket.fi
Noista on siis tullut ostettua, mutta monia muitakin löytyy. Haut kannattaa tosin ensin tehdä hintavertailusivuston kautta, koska ne käyttävät eritasohinnoittelua ja hintavertailusivuston kautta saa usein halvemman hinnan kuin suoraan nettimatkatoimiston sivulta. Hintavertailusivustoja on mm. http://www.vertaa.fi
http://www.poptravel.fi
Eli kannattaa ensin mennä hintavertailusivustolle ja tehdä haku siellä ja sitten kun tulee ne tulokset niin klikkaa siitä "varaa" -kohdasta itsensä matkatoimiston sivulle. Hinta on lähes aina halvempi kuin jos haun kirjoittaisi suoraan matkatoimiston sivulle.
Tosiaan siitä verkkomaksusta niin onnistuu monissa eri toimistoissa, suomalaisista toimistoista voi varata myös lentoja, jotka lähtevät muualta kuin Suomesta. Kirjoittaa vaan sen lähtöpaikan ja reitin niin tulee normaalisti se haku. Tietenkin kannattaa vertailla hintaa tekemällä sama haku kyseisen lentoyhtiön sivulla sekä esimerkiksi kansainvälisellä Expedia-sivulla http://www.expedia.com
Näin huomaa, että onko sen suomalaisen matkatoimiston hinta sopiva vai ylihintainen. Finnairin lentoja ei myöskään kannata varata Finnairin omilta nettisivuilta, koska lisäävät nettivarauksiin palvelumaksun (muistaakseni 15 €), jota ei taas peritä jos varaa lippunsa muualta ja ne hinnat ovat yleensä ihan samat paitsi tietenkin siihen Finnairin sivulta varattuun lippuun lisätään vielä se palvelumaksu.agata1 kirjoitti:
juuri tuollaista menetelmää ja se on tuottanut minulle aika paljon hankaluuksia lipun hankkimisessa jo silloinkin kun pelkästään itse olen halunnut matkustaa Izmiriin. Minä en vielä omista luottokorttia, joten en ole koskaan voinut itse sitä tuolla lailla netin kautta ostaa. Ja ainut THY:n toimipiste, mistä voisi ostaa normaalin lentolipun, ja josta pystyisin itsekin ostamaan sen, on Helsingissä, eikä minun Suomikotini ole nykyisin lähelläkään Helsinkiä. Ennen asuimme Helsingissä ja siitä oli helppo sitten isän hoitaa lipunmaksu luottokortillaan ja heittää minut sitten lentokentälle ja olla itsekin siellä lähtöselvityksessä näyttämässä luottokorttia, mutta enää se ei oikein onnistu kun muutimme, ja hän juuri kiroaakin tuota menetelmää.:D
En kyllä yhtään sen enempää osaa neuvoa, mutta hankalaksi ovat kyllä asian tehneet. :/ Kai se sitten olisi hyvä vielä yrittää etsiä joku sellainen lentoyhtiö, missä eivät vaadi tuollaista järjestelyä tai sitten tuo Western Union, minkä mainitsit..=)Jos ostat lipun jollekin toiselle henkilölle niin sekin onnistuu siis aivan hyvin. Teet vain haun ja valitset lennot ja sen jälkeen kirjoitat matkustajan nimen jne. Sitten saat sähköpostiisi sen varausvahvistuksen, jossa on tiedot lennoista ja matkustajan nimi. Sen voit sitten lähettää tälle henkilölle, joka on se matkustaja ja hän menee sitten lähtöselvitykseen sen lapun kanssa (itse asiassa sitä ei nykyään e-lippujen aikana edes välttämättä tarvita (pelkkä passi riittää), tosin se nopeuttaa lähtöselvitystä huomattavasti).
- ..............................
ap. kirjoitti:
Niillä on puhelimitse varattaessa sama käytäntö. Taitaa olla jotain Aasian/Lähi-idän yhtiöitten tyyliä. Tulee vain mieleen, että raha ei heille heti maksun jälkeen päädykään, vaan jää jonnekin nettimatkatoimistoon muhimaan... Vai mikä lie syynä?
sinäkö tämän asian kysyit puhelimitse?
esimerkiksi KLM, Cathay Pacific jne suuret yhtiöt eivät kysy paskanvertaa visakorttia. Sua viedään nokasta nytten ja pahasti.
Jos lähetät rahaa ison summan käytä pankkia hyvä ihminen. - agata1
kahvitar kirjoitti:
Jos ostat lipun jollekin toiselle henkilölle niin sekin onnistuu siis aivan hyvin. Teet vain haun ja valitset lennot ja sen jälkeen kirjoitat matkustajan nimen jne. Sitten saat sähköpostiisi sen varausvahvistuksen, jossa on tiedot lennoista ja matkustajan nimi. Sen voit sitten lähettää tälle henkilölle, joka on se matkustaja ja hän menee sitten lähtöselvitykseen sen lapun kanssa (itse asiassa sitä ei nykyään e-lippujen aikana edes välttämättä tarvita (pelkkä passi riittää), tosin se nopeuttaa lähtöselvitystä huomattavasti).
Kiitoksia paljon viestistäsi, nuista tiedoista on varmasti paljon apua jatkossa. :) Täytyypä katsella nyt niitä sinun antamia linkkejä vähän tarkemmin :P
- ....
Yritin kerran ostaa äidilleni syntymäpäivälahjaksi lentolippua Suomesta Saksaan eikä sekään ollut ihan helppo juttu. Tosin sitten kun se viimein onnistui matkatoimistossa, kun netissä ei tärpännyt, piti olla tosiaankin tarkkana siitä, että matkustajan henkilöllisyystodituksena oli henkkari tai passi eikä luottokortti. Lähtöselvityksissä oli enää tärkeää se, että matkustajan nimi täsmäsi henkilällisyystodistuksen kanssa. Aasiassa reissaa kylläkin miljoonittain työmatkalaisia (kuten myös minä), joiden liput on maksettu työantajan kautta, joten jokin porsaanreikä asiassa täytyy olla. Eli yksi vaihtoehto on ostaa lippu matkatoimiston tiskiltä ja lähettää se dhl tai ups postissa matkustajalle, kestää varmasti noin viisi päivää ja maksaa parikymppiä (jos hänellä on osoitteessaan postinumero lähetystä varten, kaikilla kun sitä ei ole...)
- ..............................
aasian suunnalla esimerkiksi cathay pacific, klm, qantas ym eivät ihan oikeasti kysele mitään luottokortteja henkilöltä, jos kerran lippu on jo maksettu, kunhan vaan on printannut e-ticketin ulos ja aina kun menet hakemaan lipun tai chekkaat itsesi sisälle sulla ainut hyväksyttävä henkillöllisyys todistus on passi. Taitaa se sun työn antaja vaihtaa sun vaipatkin, jos mies parka ei ole edes lentolippua saksaankaan onnistunut äitylille ostamaan.
- tosiaan..
Heip!
Kyllä, hankalalta kuulostaa. Minusta tuo Western Union on aika kallis tapa lähettää rahaa ulkomaille. Pankin kautta se ei maksa kuin 6 euroa ja on perillä parissa päivässä. Lähettämiseen tarvitset vastaanottajan swift ja bic-koodit. Eli kansainväliset tunnukset, ne voi kysyä pankista.- ..............................
hahahhahah ja mikäspankki hoitaa kansainvälisen valuutta liikenteen noin halvalla?
Yleisin taksa Suomalaisilla pankeilla on 30 euroa summasta riippumatta.
Tuntuu vähän siltä ettei täällä kirjoittelevat ihmiset tiedä yhtään mistään mitään, mutta neuvoja satelee, kuin itämaan tietäjillä konsanaan.
- Tellu107
eli tosiaankin toinen on maksanut lipun.. mutta siinä pitää olla tosi tarkkana tuon nimen kanssa, koko nimi, sama kuin passissa. kerran nimittäin meinas käydä niin, ku itselläni on kaksoisnimi viivalla, niin se toinen nimi meinas unohtuu. jos se olis jäänyt pois lipusta niin en olis voinu käyttää sitä
- ap.
Kiitos asiallisista ja ystävällisistä vastauksista. Sille joka käytti aika karkeaa kieltä kommenteissaan, sanoisin, että yllättävän monella yhtiöllä on käytäntönä luottokortin tarkistaminen lähtöselvityksessä. Tuolloin ei pelkkä passi riitä, vaan on oltava mukana juuri se kortti, jolla lippu on maksettu. Näin yritetään karsia luottokorttipetoksia.
Olin yhteydessä muutamaan lentoyhtiöön, jotka nyt tulevat kyseeseen. Lisäksi tiedustelin asiaa muutamasta nettimatkatoimistosta. Kaikki antoivat yhdenmukaista tietoa. Onneksi jotkut hyväksyvät verkkopankin kautta suoritettavan maksun. Tällöin tosin ei ole sitä suojaa, jonka luottokortti antaa mahdollisten konkurssien varalta, mutta yleensä sen saa ostettua erikseen.- ..............................
luottokortti yhtiön puolesta?
Olen ostanut lentolipun toiselle luottokortilla ja n. 15 minuutin päästä luottokunnasta tarkistettiin soitolla, ei sen kummempaa.
Edelleen aasian suunnalla suurimmat operaattorit KLM, Qantas, Cathay pacific eivät kysele luottokortteja vaan e-lippu käy ja passi.
Sinulle on annettu väärää tietoa tai sitten lennät jollain mikä mikä ihmemaa koneella. .............................. kirjoitti:
luottokortti yhtiön puolesta?
Olen ostanut lentolipun toiselle luottokortilla ja n. 15 minuutin päästä luottokunnasta tarkistettiin soitolla, ei sen kummempaa.
Edelleen aasian suunnalla suurimmat operaattorit KLM, Qantas, Cathay pacific eivät kysele luottokortteja vaan e-lippu käy ja passi.
Sinulle on annettu väärää tietoa tai sitten lennät jollain mikä mikä ihmemaa koneella.Minä myös mietin tätä. Luottokorttiyhtiöt kyllä seuraavat rahaliikennettä, ja ottavat tarvittaessa yhteyttä luottokortin omistajaan mikäli jotain epäilyttävää ilmenee.
Luottokorttia voi käyttää netissä muuhunkin kuin lentolippujen ostoon. Esimerkiksi monilla ulkomaisilla postimyyntiyrityksillä maksutapana on visa, samoin esimerkiksi hotelleja ja hostelleja voi varata visakortilla, eikä näissäkään tapauksissa korttia tarkisteta. Mikäli tarkistus tehdään, se tapahtuu nimenomaan luottokorttiyhtiön puolelta.
- ei kannata murehtia
Olen törmännyt samanlaiseen viestiin, jossa sanotaan, että luottokortti pitäisi näyttää lähtöselvityksessä. Minulta ei kuitenkaan koskaan ole kysytty luottokorttia lähtöselvityksessä. Muistan joskus miettineeni samaista asiaa, mutta ainakaan minua ei ole pyydetty näyttämään luottokorttia…. En usko, että siitä koituu ongelmia, vaikka hänellä ei sinun luottokorttia olisikaan mukana. Varsinkaan ulkomailla ei olla niin pikkutarkkoja näissä asioissa ja tuskin häneltä sitä korttia edes kysytään.
- lentoyhtiön jäsenkortti?
Voit myös hankkia kyseisen lentoyhtiön asiakaskortin. Kirjautumalla lentoyhtiön sivulle voit yleensä ostaa lipun myös muulla nimellä kuin omallasi. Henkilölisyystodistukseksi ruksataan passi, eikä asiakaskorttia tai luottokorttia. Esimerkiksi Lufthansan kotisivulta ei voi ostaa lippua kuin itselleen ja matkaseuralaiselle, kirjautumalla Lufthansan miles&more kortilla voi ostaa myös pelkästään toiselle.
Eriävästä palautteesta huolimatta... toivottavasti pian onnistut hankkimaan lipun!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 951996
- 571929
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351