Eilinen visiitti vaunulle (kausipaikka laskettelurinteen kupeessa) tuotti takaiskun. Vaunussa -13 pakkasta. Akku oli sanonut sopimuksensa irti.
Kysymys kuuluukin, että tarviiko Priimuksen kiertovesipumppu 'herätevirran' 12V järjestelmästä toimiakseen? Vaunu on Kafi -90.
Kiitos jo näin etukäteen vastauksestasi.
Priimus ongelma
10
1590
Vastaukset
- klaneetti
No, minulla ainakin Primuksessa kiertovesipumppu toimii 12V.
Eihän lämmitys muuten toimisikaan silloin, kun lämmitetään kaasulla ilman "tolppasähköä".
Joten arvaisin, että sinullakin... - ensimmäinen höh
Primus lämmittimen kiertovesipumppu toimii vain 12V jännitteellä. Jos lämmität 230V sähköpatruunalla, niin laita patruunan oma 230V kiertovesipumppu.
- kiertovesipumppu
siis 230V toimiva,löytyy esim lähimmästä LVI-putiikista.Pienin mahdollinen malli sopii oikein hyvin vaunun pumpuksi,eikä maksa paljon.Toinen vaihtoehto(kalliimpi) on vaihtaa sähköpatruuna uudempaan pumpulliseen malliin.Kaikissa vanhoissahan sitä pumppua ei taida olla.
- klaneetti
Että itse lämmönsäädin toimii 12V jännitteellä.
Jos akku on sanonut itsensä irti, ei myöskään lämmönsäädin toimi, eikä kytke 230V sähköpatruunaa toimintaan. Eikä kiertovesipumppua, toimii se sitten kummalla jännitteellä tahansa.
Joten uusi akku taitaa olla ainoa mahdollisuus.
- zordiino
Itsellännikin oli sellainen 'kutka' tuosta 12V kiertopumpun olemassa olosta. No, homma siis bueno. Uusi akku vaunuun ja vaunu lämpimäksi:)
- jos..
vaunun akku ei ole umpijäässä ja akkulaturi antaa virtaa, niin eikös sydeemin pitäs lähteä silloin pelittämään - vai miten se oli?
- klaneetti
jos.. kirjoitti:
vaunun akku ei ole umpijäässä ja akkulaturi antaa virtaa, niin eikös sydeemin pitäs lähteä silloin pelittämään - vai miten se oli?
Vaunussa on yleensä automaattinen akkulaturi.
Jolla on kuitenkin yksi oleellinen ominaisuus:
Jos akkujännite on jostakin syystä laskenut alle tietyn arvon, ei laturi lähde toimintaan, vaikka tolppasähkö kytkettäisiinkin. Tämä on varotoimenpide niitä tapauksia varten, joissa akku on mennyt oikosulkuun. Laturi ei myöskään lähde toimimaan, jos akku on päässyt aivan tyhjäksi, samasta syystä.
Ainakin vanhemmissa latureissa on kytkin, jolla laturi saadaan väliaikaisesti manuaaliseksi. Tällöin tyhjäkin akku lähtee latautumaan. Mutta ei tietenkään oikosulussa oleva.
Tämän vuoksi lataussysteemiä ei saisi pitää ainakaan yli puolta tuntia manuaaliasennossa. Jos tänä aikana ei akku ole lähtenyt latautumaan, on vikaa etsittävä joko itse akusta (oikosessa) tai jostakin siihen kytketystä laitteesta. - JanneK_69
klaneetti kirjoitti:
Vaunussa on yleensä automaattinen akkulaturi.
Jolla on kuitenkin yksi oleellinen ominaisuus:
Jos akkujännite on jostakin syystä laskenut alle tietyn arvon, ei laturi lähde toimintaan, vaikka tolppasähkö kytkettäisiinkin. Tämä on varotoimenpide niitä tapauksia varten, joissa akku on mennyt oikosulkuun. Laturi ei myöskään lähde toimimaan, jos akku on päässyt aivan tyhjäksi, samasta syystä.
Ainakin vanhemmissa latureissa on kytkin, jolla laturi saadaan väliaikaisesti manuaaliseksi. Tällöin tyhjäkin akku lähtee latautumaan. Mutta ei tietenkään oikosulussa oleva.
Tämän vuoksi lataussysteemiä ei saisi pitää ainakaan yli puolta tuntia manuaaliasennossa. Jos tänä aikana ei akku ole lähtenyt latautumaan, on vikaa etsittävä joko itse akusta (oikosessa) tai jostakin siihen kytketystä laitteesta.Anna akulle apuvirtaa autosta. Tässä muutama tapa:
1) Jos vetokoukun virransyöttö on kytketty, niin roikka kiinni, niin pitäisi laturin herätä
2) Jos saat auton vaunun viereen, niin starttikaapeleilla apuvirtaa tai vaunun akku irti ja auton viereen vähäksi aikaa kaapeleiden päähän
3) 9 V paristollakin saattaa onnistua: pariston toinen napa akun napaan ja johdonpätkällä toiseen napaan. Jos ei ole piuhaa, niin vaikka haarukka pariston navasta akun napaan
Primus tyhjentää akun muutamassa viikossa. Olihan vaunun pääsulake irti seisonnan aikana tai vaunu roikan päässä? - varakaanari
JanneK_69 kirjoitti:
Anna akulle apuvirtaa autosta. Tässä muutama tapa:
1) Jos vetokoukun virransyöttö on kytketty, niin roikka kiinni, niin pitäisi laturin herätä
2) Jos saat auton vaunun viereen, niin starttikaapeleilla apuvirtaa tai vaunun akku irti ja auton viereen vähäksi aikaa kaapeleiden päähän
3) 9 V paristollakin saattaa onnistua: pariston toinen napa akun napaan ja johdonpätkällä toiseen napaan. Jos ei ole piuhaa, niin vaikka haarukka pariston navasta akun napaan
Primus tyhjentää akun muutamassa viikossa. Olihan vaunun pääsulake irti seisonnan aikana tai vaunu roikan päässä?Edellisessä vaunussani oli Primus-lämmitin. Aivan hyvä, mutta akun varauksen olllessa heikko, ei pannu lähtenyt "käyntiin". Akun pitää olla trimmissä kunnossa, jotta primus pelaa. Automaattisessa akkulaturissa ilmeni toimintahäiriö, joten se ei ladannut akkua riittävästi. Nykyisessä ei ole enää sellaisia ongelmia.
- Primus
varakaanari kirjoitti:
Edellisessä vaunussani oli Primus-lämmitin. Aivan hyvä, mutta akun varauksen olllessa heikko, ei pannu lähtenyt "käyntiin". Akun pitää olla trimmissä kunnossa, jotta primus pelaa. Automaattisessa akkulaturissa ilmeni toimintahäiriö, joten se ei ladannut akkua riittävästi. Nykyisessä ei ole enää sellaisia ongelmia.
Tätä nykyaikaa on kipinäsytytyksellä modernisoitu Primus. Syttyy hyvin ja ÄÄNETTÖMÄSTI. Primus on hyvä lämmitin, modernisoituna vielä parempi. Kokeile vaikka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315926- 393892
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833333- 122798
- 292252
- 122217
- 1621916
- 191572
- 1051372
- 251283