Uutisista saa lähes joka päivä kuulla irtisanomisista ja lomautuksista.
Omalla työpaikallani on n. 65 työntekijää.
Perjantaina kuulin että meilläkin alkavat
YT-neuvottelut. Tarkoitus olisi vähentää
n. 20 työntekijää, kun duunit ovat vähentyneet.
Kysymykseni yleisellä tasolla kuuluu: ketkä saavat yritysten työpaikoilla jäädä ja ketkä saavat lopputilin?
Tuollaisen karmivan kertomuksen löysin netistä mikä pisti kovasti ajattelemaan:
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Kahdesti irtisanottu tuplasti kelvoton/1135243009353
Ketkä tulevat työpaikoilla
9
320
Vastaukset
- vähiten
tarvitaan ja joiden osaaminen on kapea-alaista.
Sitten kun sattuu niin, että juuri se kapea sektori supistuu, niin siinäpä ihmettelet. - työpaikoilla
noudatetaan näennäisesti viimeksi tulleet lähtee tapaa, mutta oikeasti yritykselle tärkeimmistä henkilöistä pidetään kiinni. Eihän tarkoitus ole kuitenkaan ajaa yritystä konkurssiin.
- vielä.
se on tietenkin vielä henkilöstä (johto) kiinni, että mitä osa-alueita se arvostaa.
- vänkyrä-nainen
olevat saa lähteä. Noin kai se yleisimmin on. Pätee varmaan moniin ihmissuhteisiinkin.
Olen tuota itsekin miettinyt paljon. Että missä kohtaa irtisanottavien listaa minä olen ja mitkä olisivat todelliset syyt irtisanomiselleni. En ollut ainakaan ihan ekassa aallossa, mutta tiedän etten varmasti ole ainakaan se henkilöä joka viimeiseksi taloon jää, jos irtisanomiset jatkuvat.
Omista työkavereistani on irtisanottu sellaisia hankilöitä joiden "pärstakeroimesta" johto ei ilmeisesti tykännyt, jotka johdon mielestä soololivat ja käyttivät rahaa harkitsemattomasti tai olivat paljon poissa töistä. Veikkaan että joissakin paikoissa taantumaa käytetään tekosyynä irtisanoa syystä tai toisesta ei-toivottuja työntekijöitä.
Jos minut irtisanotaan, toivon kovasti että tietäisin sen ihan oikean syyn potkuihini. Se saattaa toki ihan oikeastikin olla se, että markkinoiden hiljentymisen / budjetin leikkaamisen vuoksi palveluksiani ei enää tarvita. Myönnän; pelottaa, mutta ei auta muu kuin uskoa tulevaan.- mutta..
on varmaa, että irtisanottujen katkeruus sossupummeja kohtaan lisääntyy irtisanomisten lisääntyessä.
- Niin?
etteivät he itse ole tuota samaa kastia irtisanomisen jälkeen?
- ei huolta
jos saan potkut, niin varasuunnitelma on...Pari vuotta ansiosidonnaisella, ja jos sattuisi tulemaan perheenlisäystä...
- Michiko_
Isän työpaikalla on myös irtisanomisia. Toivon, ettei kohdistu häneen: viisikymppisenä työttömäksi jääminen olisi hankalaa, kun on koko ikänsä ollut samassa paikassa töissä eikä uudelleen kouluttautuminen välttämättä kannata, kun eläkeikään ei ole montaa vuotta. Ilmeisesti esimiesasemakaan (pikkupomo)ei suojaa kyseisessä firmassa.
Kerroin joskus aiemmin tuttavasta, joka irtisanottiin kesällä juuri kun hän huomasi olevansa raskaana. Toimeliaana tyyppinä hän hankki työpaikan seuraavalla viikolla (on taatusti pätevä alallaan ja hyvä CV) ja pimitti raskaudesta kertomista 4 kuukautta, siis koeajan päättymiseen, eikä se ei vielä näkynyt päällepäin. Joitakin muita on irtisanottu, mutta ilmeisesti tämä äitiyslomalainen saa pitää työpaikkansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1225145Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella303678No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452460- 501578
- 411560
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241524- 231411
- 141302
- 271208
Olen oikeasti aika mukava
Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.221127