Väliaikainen proteesi tai silta edessä

millaisia ovat

Eli mul on sellanen tilanne et etu hammas napsahti poikki tai no halki perjantaina, joka on juurihoito hammas joten mietin vaan et ruvetaankohan sitä edes korjaamaan vai vedetäänköhän se samantien pois?se halkes vaakasuoraan rikä sil voi purra enää mitään...
Nin mietin vain että millasia noi väliaikaset sillat ja proteesit on?siis miten ne oikein pysyy suussa jne? a pysyykö ees hyvin?

5

7687

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Blueberrye

Minulla on katkennut etuhammas viisi vuotta sitten, ja "paikattiin" jollain muovinpalasella. Ei siis tietenkään muovilla, mutta jollain sellaisella kuitenkin. :D Ja hyvin on pysynyt. En kyllä tiedä, että tarkoititkohan ihan tätä, vai...?

• millasia ovat

Emmä oikein itekkää tiiä mitä noi proteesi ja silta meinaa :D mut tosiaan en vielä tiedä joudutaanko multa vetää koko hammas vai ei, et sulta ei varmaankaan koko hammasta otettu pois? että se niinku korjattiin? kun luin jotain että proteesi tai silta laitetaan sittenkun joudutaan hammas óttaa pois,korjatkaa jos oon vääräs :D

• meikä vaan

Minulta irtosi kaksi alaetuhammasta ja käytin väliaikaista proteesia reilun vuoden ajan. Hampaat olivat kiinni metallisillassa, joka liimattiin kiinni viereisiin hampaisiin niiden takapuolelle, joten ulospäin mitään erikoista ei näkynyt. Metallipalan toki tunti kielellä, mutta se ei millään tavalla haitannut ja väliaikaiset hampaat tuntuivat oikein mukavilta.

Proteesi pysyi itselläni ainakin oikein hyvin. Pystyi syömään kovaa ruokaa eikä proteesi löystynyt vaikka olinkin vuoden armeijan höykytyksessä ja harrastan paljon urheilua.

Proteesi irroitettiin noin puolentoista vuoden jälkeen, kun minulle laitettiin hammasimplantit ja se laitettiin takaisin kiinni leikkauksen jälkeen. Tällä kertaa se kuitenkin irtosi kuukauden parin jälkeen. Se olikin tällä kertaa tuntunut hieman löysältä ja kiinnityksen tehnyt hammaslääkäri sanoikin, että proteesi olisi pitänyt lähettää laboratorioon puhdistettavaksi, jotta sen pysyminen olisi varmempaa.

Sen jälkeen kun proteesi irtosi päätin olla laitattamatta sitä enää kiinni takaisin, koska olen nyt saamassa pysyvät hammasproteesit.

Eli lyhyesti sanottuna, itselläni ainakin väliaikainen hammasproteesi oli oikein onnistunut seikkailu, eikä siitä ollut mitään haittaa jokapäiväisessä elämässä. Laita vaan lisää kysymyksiä, jos sinulla jotain kyssäreitä on.

• aaaaaaaaaaaaaaa

Siihen tehdään todennäköisesti ns. nastahammas eli hammaskruunu. Väliaikaiset kestävät sen viikon pari, minkä kruunun valmistus kestää.

• ei voi laittaa

jos hammas revitään irti. Silloin tulee todennäköisesti implantti ja tarvitaan irtoproteesi tai tuollainen väliaikainen silti siihen asti kun implanttihammas voidaan kiinnittää 6-12 kk.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      6003
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      197
      2480
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      81
      1856
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1487
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      187
      1030
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      980
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      929
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      77
      843
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      719
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      698
    Aihe