Eli mul on sellanen tilanne et etu hammas napsahti poikki tai no halki perjantaina, joka on juurihoito hammas joten mietin vaan et ruvetaankohan sitä edes korjaamaan vai vedetäänköhän se samantien pois?se halkes vaakasuoraan rikä sil voi purra enää mitään...
Nin mietin vain että millasia noi väliaikaset sillat ja proteesit on?siis miten ne oikein pysyy suussa jne? a pysyykö ees hyvin?
Väliaikainen proteesi tai silta edessä
5
7687
Vastaukset
- Blueberrye
Minulla on katkennut etuhammas viisi vuotta sitten, ja "paikattiin" jollain muovinpalasella. Ei siis tietenkään muovilla, mutta jollain sellaisella kuitenkin. :D Ja hyvin on pysynyt. En kyllä tiedä, että tarkoititkohan ihan tätä, vai...?
- millasia ovat
Emmä oikein itekkää tiiä mitä noi proteesi ja silta meinaa :D mut tosiaan en vielä tiedä joudutaanko multa vetää koko hammas vai ei, et sulta ei varmaankaan koko hammasta otettu pois? että se niinku korjattiin? kun luin jotain että proteesi tai silta laitetaan sittenkun joudutaan hammas óttaa pois,korjatkaa jos oon vääräs :D
- meikä vaan
Minulta irtosi kaksi alaetuhammasta ja käytin väliaikaista proteesia reilun vuoden ajan. Hampaat olivat kiinni metallisillassa, joka liimattiin kiinni viereisiin hampaisiin niiden takapuolelle, joten ulospäin mitään erikoista ei näkynyt. Metallipalan toki tunti kielellä, mutta se ei millään tavalla haitannut ja väliaikaiset hampaat tuntuivat oikein mukavilta.
Proteesi pysyi itselläni ainakin oikein hyvin. Pystyi syömään kovaa ruokaa eikä proteesi löystynyt vaikka olinkin vuoden armeijan höykytyksessä ja harrastan paljon urheilua.
Proteesi irroitettiin noin puolentoista vuoden jälkeen, kun minulle laitettiin hammasimplantit ja se laitettiin takaisin kiinni leikkauksen jälkeen. Tällä kertaa se kuitenkin irtosi kuukauden parin jälkeen. Se olikin tällä kertaa tuntunut hieman löysältä ja kiinnityksen tehnyt hammaslääkäri sanoikin, että proteesi olisi pitänyt lähettää laboratorioon puhdistettavaksi, jotta sen pysyminen olisi varmempaa.
Sen jälkeen kun proteesi irtosi päätin olla laitattamatta sitä enää kiinni takaisin, koska olen nyt saamassa pysyvät hammasproteesit.
Eli lyhyesti sanottuna, itselläni ainakin väliaikainen hammasproteesi oli oikein onnistunut seikkailu, eikä siitä ollut mitään haittaa jokapäiväisessä elämässä. Laita vaan lisää kysymyksiä, jos sinulla jotain kyssäreitä on. - aaaaaaaaaaaaaaa
Siihen tehdään todennäköisesti ns. nastahammas eli hammaskruunu. Väliaikaiset kestävät sen viikon pari, minkä kruunun valmistus kestää.
- ei voi laittaa
jos hammas revitään irti. Silloin tulee todennäköisesti implantti ja tarvitaan irtoproteesi tai tuollainen väliaikainen silti siihen asti kun implanttihammas voidaan kiinnittää 6-12 kk.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus166003- 1972480
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan811856En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761487Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1871030- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46929- 77843
- 45719
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7698