Missä on suhteellisuudentaju?

Onko havaintoja?

Hain äskettäin työpaikkaa eräästä oppilaitoksesta. Työhön oli vaatimuksena ylempi korkeakoulututkinto, projektiosaaminen ja alan tuntemus. Palkkataso oli kuitenkin määritetty 2500 euroksi kuukaudessa. Onneksi en tullut valituksi tehtävään, johon ilmeisesti jonkinlaisessa mielenhäiriössä tulin hakeneeksi.

Tuollaiseen tehtävään palkan pitäisi ehdotomasti alkaa kolmosella. Järkevä palkkataso olisi 3400-3700 euroa kuukaudessa, varsinkin kun kyse on pääkaupunkiseudusta. Täytyy ottaa huomioon, että parin vuoden ammattikoulun käyneillä pukiasentajillakin lähtöpalkka on parempi, ja enemmistö heistä saa kolmosella alkavaa palkkaa ja pieni vähemmistö jopa nelosella alkavaa palkkaa. Ja kaikkien paperimiestenkin palkat alkavat nelosella. Ja jotkin CNC-sorvarit saavat jopa kuutosella alkavaa palkkaa.

Kuvitteleekohan työnantajat alepalkoilla saavansa tuottavia työntekijöitä? Jos perustoimeentulon saadakseen joutuu tekemään kahta työtä, ei kumpikaan työ tule tuottavimmalla mahdollisella tavalla tehtyä. Kenelläkään ei riitä energiaa täysipainoiseen suoritukseen, jos päivittäisten työtuntien määrä on enemmän kuin yksi kellonympärys.

Ne jotka ovat nämä alepalkat keksineet ja murjovat hyvin koulutettuja eivätkä omaa mitään suhteellisuudentajua, pitäisi ehdottomasti taluttaa nurkan taakse ja...

Loppu olkoon sanomatta.

27

2891

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paskaahan tuo on

"Täytyy ottaa huomioon, että parin vuoden ammattikoulun käyneillä pukiasentajillakin lähtöpalkka on parempi, ja enemmistö heistä saa kolmosella alkavaa palkkaa ja pieni vähemmistö jopa nelosella alkavaa palkkaa. Ja kaikkien paperimiestenkin palkat alkavat nelosella. Ja jotkin CNC-sorvarit saavat jopa kuutosella alkavaa palkkaa."

itse ajan kahta isoa cnc-sorvia samalla aikaa,korvaus 3100€/kk/brutto.

väitän,että palkkani on parempi kuin ammattikoulun käyneellä putkiasentajalla.
      työkokemusta 22v,ja hallitsen 5 eri ohjausta,eli meidän pajassa(135 työntekijää)pystyn periaatteessa ajamaan joka konetta.

• valitettavasti on..

Kuntien ja valtion palveluksessa palkat alkavat kakkosella vaikka muualla kolmosella tai nelosella tai jopa viitosella. Vaimoni on juristi valtion paveluksessa ja saa 2800 eur/kk. Vastapainoksi kuitenkin lepsu työympäristö ja paineet.Myös sairaslomavapaat etuutena. Tuntuu välillä että onkin leikkikoulussa eikä työssä. Kävi heidän porukkanssa juuri lentäen lapissa ns. koulutuksella ja ennen joulua Haikon kartanossa muta ja yrttihoidoissa. Oliko jo kolmas kerta viime vuonna.Pari vuotta sitten heiltä poistettiin kellokortti järjestelmä.Aikaisemmin vaimoni tuskaili lapsen viemisen ja hakemisen takia että miinustunteja kertyi hirveästi.Nykyään ei sama ongelma vaikka laskelmieni mukaan tuskin saa 6,5 tuntia kasaan.Heh, kuitenkin otti viime vuonna pari vapaa päivää kun oli mukamas ylitöitä kertynyt.En tosin ymmärrä mistäs ne olisi kertyneet. Nooh, kotiinpäinhän tämä kaikki on muttas siitä maksetaan mitä tehdään.

• hvyin sä vedät

"kaikki paperimiehet saavat nelosella alkavaa palkkaa", paskapuhetta!!

• putkimies onkin

Ammattilainen sinuun-- Luuseri verrattuna .. - ei alle 4200e/kk

• kolmella

Kunnan tai kuntayhtymän aikuiskoulutuskeskuksen kokoaikaisena kelpoisuusehdot täyttävänä opettajana olisit saanut lähtöpalkkana 3343,35–3925,44. Palkkaan vaikuttaa tehtävien vaativuus ja vastuullisuus sekä työntekijän taito ja kyky.

• noin 3300

Olen pääkaupunkiseudulla asuva akateeminen nelikymppinen, ja sinkkutaloutta pidän kotioloissa. Omalta kohdaltani olen laskenut, että 3300 e/kk on se kipuraja, jolla enää ei välttämättä tarvitse tehdä kahta työtä. Palkkani projektipäällikön työstä on 3860 e/kk.

Mutta palkkauksen nyrkkisäännön mukaan palkkani pitäisi alkaa nelosella, kun ikäkin alkaa nelosella.

• Minimi 3600 e/kk

Olen itsekin akateeminen. Ikää on 32. Työkokemusta on kuusi vuotta. Palkkani liike-elämän asiantuntijatehtävässä on 4600 e/kk.
        Jos olisin työtä vailla, niin en ottaisi vastaan 3300 euron työtä sen takia, että pakostikin joutuisin näännyttämään itseäni haalimalla lisätuloja milloin mistäkin. Kyllä kipuraja, jos sitä nimitystä halutaan käyttää, on vähintään 3600 e/kk.
        Nyt voin nykyisellä palkallani levollisin mielin keskittyä vain yhteen työhön. Ja työnantajani saa varmasti tuottavan työpanoksen eli maksettuihin palkkoihin ja sivukuluihin nähden hyvän työpanoksen. Firman kannalta työni on varmaankin jopa edullista.

• kipurajasi
        Minimi 3600 e/kk kirjoitti:

Olen itsekin akateeminen. Ikää on 32. Työkokemusta on kuusi vuotta. Palkkani liike-elämän asiantuntijatehtävässä on 4600 e/kk.
        Jos olisin työtä vailla, niin en ottaisi vastaan 3300 euron työtä sen takia, että pakostikin joutuisin näännyttämään itseäni haalimalla lisätuloja milloin mistäkin. Kyllä kipuraja, jos sitä nimitystä halutaan käyttää, on vähintään 3600 e/kk.
        Nyt voin nykyisellä palkallani levollisin mielin keskittyä vain yhteen työhön. Ja työnantajani saa varmasti tuottavan työpanoksen eli maksettuihin palkkoihin ja sivukuluihin nähden hyvän työpanoksen. Firman kannalta työni on varmaankin jopa edullista.

on tämä.
        Laskennan perusteena olevat arvot
        Päivärahan laji Ansioturva
        Lasten lukumäärä 0
        Kuukausiansio (- tel maksu) 4393,00
        Ennakonpidätys % 0,00
        Vuorottelukorvaustaso % 0
        Korotettu ansio-osa Ei
        Työllistymisohjelmalisä Ei
        Jäsenmaksu % 0,00

Päivärahaa vähentävät ansiot/etuudet /kk

Osa-aikatyöansiot 0,00
        Sosiaalietuudet 0,00

"Päiväraha Päiväraha korotetulla ansio-osalla Päiväraha työllistymisohjelmalisällä Vero Jäsenmaksun vähennys Netto

81,78 0,00 0,00 0,00 0,00 81,78 x 22pv= 1799 eur/kk.
        Eli se työttömyyskorvaus minkä saisisit 4600 euron kk-tuloilla. Jos et tulisi toimeen 3300 eurolla niin miten sitten 1800 eurolla.Eli työttömänä kaikki 1800 euroa ylittävät tulot ovat eduksi:)

• Näin...

Ylioppilas/26v/Hki/keskiansio 4.300 € kk brutto/37,5 h per viikko/myyntiä 4 vuotta takana/ ei alaisia.

• Nimimerkki

Pakko kysyä, että missä se suhteellisuudentaju oikein on, kun 2500euron kuukausi palkka ei kelpaa, vaan ennemmin on vaikka työttömänä.

Pitää muistaa, että vaikka tälle hetkellä työntekijälle näytetäänkin kenkää, niin siitä tuottavan työn tekijöistä on puutetta, tulevaisudessa enemmän.

• Jestas sentään

Kyllä palkalla on vaikutusta siihen miten työhön motivoituu. Jos paljon osaamiseensa panostaneena ei tienaa edes sitä, minkä vuoden parin ammattikoulutaustalla saa ihan tuosta vaan, niin kyllä se päähän ottaminen ja raivostuttaminen vie pois huomattavan osan työpanoksesta ja sen laadusta. Tuolla 2500 euron palkalla tullaan työhön vaan odottelemaan klo 16 tapahtuvaa vapautusta työn kahleista. Näihin asiantuntijatehtäviin voisi ihan hyvin palkata paljon vähemmän koulutetun, ja työn tuotos olisi sama. Hyvin koulutettu pistää kaikki paukut peliin vasta kun palkka on järkevä, eli vähintään 3500 kuussa. Sillä 2500 euron palkalla ei kannata rehkiä, kun ei siitä kuitenkaan palkita millään tavalla edes jälkeenpäin, kuten urakehityksellä tai haastavammilla tehtävillä. Palkintona määräaikaisuuden päätteeksi on vain monon kuva takapuoleen ja passitus kilometritehtaalle. Ei varmaankaan edes kiitetä "ilmaisesta" orjatyöpanoksesta!!!

Palkoista päättävien kannattaisi edes pieni hetki ajastaan käyttää sen miettimiseen, mikä ihmisiä yleensä motivoi. Jokainen tekee työtään hankkiakseen toimeentulonsa, säästääkseen asuntoonsa jne. Töihin ei tosiaankaan tulla sillä mielellä, että saa vaan tehdä töitä. Jokaisella on omat hyvinvointiin liittyvät tavoitteensa. Niiden olemassaolo ja oikeutus pitäisi tunnustaa.

Se yhtälö, että on akateemisesti koulutettu työntekijä ja palkka 2500 e/kk , on täysin epätasapainossa. Ihan sama kuin alkaisi vaatimaan autokauppiasta myymään uuden Mersun vanhan Ladan hinnalla. Pitäisi jo häveliäisyyden ohjata palkkausta oikeaan suuntaan.

• Skeidaaaaa

Nämä tuottavan alan tekijät eli paperit yms. teollisuus ...
      Habkkii peruspalkkoina luokkaa 1700-2300€/kk eli vähemmän kuin verovaroin tehoton sairaanhoitaja ,mut kun on vuorotyö ja on ollut mahdollisuus tehdä ylitöitä niin ansio voi nousta jopa 4000€/kk ,mut ei sitä saa pelkällä vuorotyöllä siihen tarvitaan ylitöitä ja voit uskoa niistä tapellaan ja ollaan toisille niin katkeria kun joku pääsee ylitöihin.

Putkimiehet metallimiehet niin hyvä on jos joku saa 15€/h palkkaa.Kavereitten palkat näillä aloilla luokkaa 11-14€/h.

Kuntien ja valtion palkkoja joudutaan ja pitää alentaa ja tietenkin tehostaa toimintaa ,koska siellä on sitä löysää on.

• cnc-sorvarin

palkka on parempi kuin kansanedustajan:)
        Taitaa olla ketjun aloittaja aika vieraantunut perusduunarien palkkatasoista.

T: CNC-sorvari 11,60€/h

• yhteenvetoa
        cnc-sorvarin kirjoitti:

palkka on parempi kuin kansanedustajan:)
        Taitaa olla ketjun aloittaja aika vieraantunut perusduunarien palkkatasoista.

T: CNC-sorvari 11,60€/h

Taitaapa olla ehkä kolme vuotta sitten tapahtunut asia se, kun eräs Keski-Uudellamaalla toiminut konepajayritys oli käräjillä työsuhteen päättämisestä johtuneessa kiistassa. Tuomioistuin totesi cnc-sorvarin työsuhteen päättämisen olleen laiton, ja määräsi yrityksen maksamaan työntekijälle vuoden bruttopalkkaa vastaavan summan, hieman yli kahdensankymmentätuhatta euroa. Kuukausipalkaksi oli laskettu jonkin verran yli kuusi tonnia kuussa.

Että se niistä cnc-sorvareiden huonoista palkoista.

Ja kyseinen työntekijä ei muuten ole ollut ainoa ministerin palkkaa saava cnc-sorvari Suomen maassa.

• Miiitäää
        yhteenvetoa kirjoitti:

Taitaapa olla ehkä kolme vuotta sitten tapahtunut asia se, kun eräs Keski-Uudellamaalla toiminut konepajayritys oli käräjillä työsuhteen päättämisestä johtuneessa kiistassa. Tuomioistuin totesi cnc-sorvarin työsuhteen päättämisen olleen laiton, ja määräsi yrityksen maksamaan työntekijälle vuoden bruttopalkkaa vastaavan summan, hieman yli kahdensankymmentätuhatta euroa. Kuukausipalkaksi oli laskettu jonkin verran yli kuusi tonnia kuussa.

Ja kyseinen työntekijä ei muuten ole ollut ainoa ministerin palkkaa saava cnc-sorvari Suomen maassa.

Itse en tunne hirveän tarkkaan tätä cnc-sorvareitten palkkausta ,mut olen lukenut ja muutama kaveri on tehnyt näitä töitä niin väittäisin kyllä et oikea palkka on luokkaa 2000-2300€/kk niinkuin tässä on tullut ilmi muutamassa kirjoituksessa.

Jos jostain kaivat faktat tälle älyttömälle väitteellesi olis ihan kiva !

Veikkaan et sotket nyt kaikki oikeudenkäynti kulut tähän samaan tai sitten se oli 2-vuoden palkka tai sitten olet nähnyt unta !

Olen muuten 100% varma ettei suomesta löydy cnc-sorvaajaa kuka saa tuota mainitsemaasi summaa vuodessa palkkaa jos puoletkin joku saa niin saa olla tosi tyytyväinen.

Itse teollisuudessa työntekijänä ja koulussa kuultiin mitä hirmu summia siellä vedetään ,mut totuus olikin tarua ihmeellisempää.
        Vanhat pitkään talossa olleet saivat nyt jotakin ,mut uudet alle 10-vuotta olleet eivät päässeet mitenkään sairaahoitajan tuloihin.
        Joskus -80-90 luvulla oli urakkalisiä ja paljon oikeita ja kirjoitettuja (eli kymmeniä tunteja yli oikean ylityön)ylitöitä joilla jotkut saivat isoja tilejä ,mut kaikki on karsittu enää ei ole mitään ylimääräisiä ja kellokorteilla varmistetaan ettei kukaan ainaskaan saa liikaa ylitöitä.

• ei pääsääntö
        yhteenvetoa kirjoitti:

Joo, toi oli se yhden Keravalla toimineen konepajan juttu talvelta 2005. Korvaussumma källäkin oli 70 ja 80 tonnin välillä vuoden palkkoina. Yritys otti irtisanomisessa tietoisen riskin, mutta piti kertakorvausta parempana kuin jatkuvasti maksaa tuplamääräistä palkkaa verrattuna siihen mikä on kohtuullista. Siitä miten sorvarin palkka oli noussut ministeritasolle, siitä on liikkunut monenlaisia tarinoita.

Rohkenisin väittää, että kyseinen sorvari oli ainut ministeripalkkainen sorvari tässä maassa. Joten ei ole totuudenmukaista väittää Suomessa olevan muitakin ministerin palkkaa saavia sorvareita.

• 2850e/kk

Heh. Jo on sinulla erikoinen käsitys palkkatasosta. Itse olen 40 v ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut mies, palkka bruttona 2850 eur/kk plus lounasetu ja noin 1000 e/vuosi tulospalkkio. Siinä kaikki. Töissä vakinaisesti julkishallinnossa, vaativahko työ.

Faktaa on se, että puheesi duunareiden mahtavista palkoista ovat pääosin pötyä. Ota huomioon, että muhkeita tilipusseja tekevät amiksen käyneet ovat harvassa, muun muassa vuorotöissä paperiteollisuudessa, hulluna raksahommia paiskivat erikoisammattimiehet kuten kirvesmies tai muurari, tai tosiaan hulluna ylitöitä tekevät metallimiehet/telakkamiehet. Tavisduunarit päivätöissä eivät tienaa varmasti edes 2500 egeä, jää alle kahden tonninkin.

Julkishallinnossa akateemisesti koulutetuillakin on tehtävästä riippuen liksa alle 3 tonnin, kuten itselläni. Tuo 2500 on arkea meilläkin maistereilla. Itse sentään sain neuvoteltua ikälisineen tuon 2850 e/kk nyt olevan palkan aikanaan. Eihän se toki rikkaaksi tee, mutta ei auta valittaakaan. Sillä tulee toimeen pk-seudullakin, kun ei dokaa ja bailaa kalliissa ravintoloissa yhtenään, ostele mielitekoshoppailuna kalliita lumppuja tai muuta yhtä "järkevää". Totta kai tuon liksan (pari tonnia nettona) saa menemään hurlumhei vaikka yhdessä illassa. Itse makselen asuntoa vaimon kanssa, alla on 2009 mallinen uusi auto, ja lomamatkakin tehdään ulkomaille kerran vuodessa. En koe jääneeni mistään paitsi.

Todellisuudentajua ja maalaisjärkeä rahan käyttöön, on ohjeeni. Et sinä sitä palkkaa saa nostettua jos pomo ei lisää maksa, ota tai jätä. Jos jätät työn, olet tyhmä.

• se on....

aloittaja elää pilvissä. Vaimoni juristina (47 v.)valtion palveluksessa.Ikälisillä 2800 eur/kk - joku kymppi.

• 7yy7
        se on.... kirjoitti:

aloittaja elää pilvissä. Vaimoni juristina (47 v.)valtion palveluksessa.Ikälisillä 2800 eur/kk - joku kymppi.

Noin heikosta juristin palkasta en kyllä ole kuullut suht pitkän juristinurani aikana. Meille palkataan vastavalmistuneet juristit (ei vielä auskultoineita) 3100 euron liksalla. Eihän vaimosi saa edes lakimiesliiton suosittelemaa vastavalmistuneen alkupalkkaa!!

• magister66
        7yy7 kirjoitti:

Noin heikosta juristin palkasta en kyllä ole kuullut suht pitkän juristinurani aikana. Meille palkataan vastavalmistuneet juristit (ei vielä auskultoineita) 3100 euron liksalla. Eihän vaimosi saa edes lakimiesliiton suosittelemaa vastavalmistuneen alkupalkkaa!!

Se nyt vaan sattuu olemaan niin, että tehtävä määrittelee palkan, ei koulutus. Juristikoulutuksen saaneita on pilvin pimein k.o. koulutusta vaatimattomissa tehtävissä, etenkin julkishallinnossa. Ja esim. Kelassa esimies-lakimiehenkin palkka jää kaikkine ikälisineenkin max 3500 e/kk, ja sentään esimies ja tekee vaativimmat ongelmaratkaisut.

• puhuu hän

itse yksityisellä alalla amk-inssinä, ja tulot n. saman verran, ikää n.30v. tuolla arilla donalla/kk tulee mukavasti toimeen, oma asunto ja uudehko auto lapsia. en jää minäkään mistään paitsi. säästöökin jää rahaa joka tilistä. asun pk-eeudulla. pitääkö tosiaan valmistuneiden saada joka hommasta väh.3000e/kk?? mitäs sitten kun tulee työttämyys, ei osata pärjätä vähällä.

• itse....
        puhuu hän kirjoitti:

itse yksityisellä alalla amk-inssinä, ja tulot n. saman verran, ikää n.30v. tuolla arilla donalla/kk tulee mukavasti toimeen, oma asunto ja uudehko auto lapsia. en jää minäkään mistään paitsi. säästöökin jää rahaa joka tilistä. asun pk-eeudulla. pitääkö tosiaan valmistuneiden saada joka hommasta väh.3000e/kk?? mitäs sitten kun tulee työttämyys, ei osata pärjätä vähällä.

hyvät ihmiset... peruspalkka saadaan "tuntipalkka*161 tuntia kuussa" saa olla aika vitun hyvä tuntiliksa jos tulot on esim.3200/kk.. tavan duunareilla on 20e/h:n tuntipalkat aika harvassa.. kyllä ne isot palkat tehdään yli-, pyhä- ja vuoro töinä.. itse olen duunarina päässyt yli 5000e:n bruttoon kuukaudessa reissuhommia tekemällä. tosi pitkää päivää ja viikonloppuja...

• Nimimerkki
        itse.... kirjoitti:

hyvät ihmiset... peruspalkka saadaan "tuntipalkka*161 tuntia kuussa" saa olla aika vitun hyvä tuntiliksa jos tulot on esim.3200/kk.. tavan duunareilla on 20e/h:n tuntipalkat aika harvassa.. kyllä ne isot palkat tehdään yli-, pyhä- ja vuoro töinä.. itse olen duunarina päässyt yli 5000e:n bruttoon kuukaudessa reissuhommia tekemällä. tosi pitkää päivää ja viikonloppuja...

Quote:

... peruspalkka saadaan "tuntipalkka*161 tuntia kuussa" ...

End quote.

Näin päivätyössä, mutta vuorotyössä se jakaja on pienempi. Omassa keskeytymättömässä kolmivuorossa se jakaja/kertoja on 155.

Quote:

itse olen duunarina päässyt yli 5000e:n bruttoon kuukaudessa reissuhommia tekemällä. tosi pitkää päivää ja viikonloppuja...

End quote.

Näinhän se valitettavasti on, se mitä on joutunut uhraamaan siihen palkkansa eteen ei kiinnosta läheskään yhtäpaljon kuin se bruttopalkka. Itsekkin pääsen (tai pääsisin normaalissa taloustilanteessa) suhteellisen helposti päälle 4000euron kuukausi palkkaan tekemällä normaalin vikkotyön lisäksi reilut 80 tuntia ylitöitä ja mieluusti vielä vapaavuoro viikonloppuna tupla sunnuntain.

• naurettava...

kohta pari vuotta takana asiantuntijatehtävissä kunnan hommissa, 2200€/kk insinöörin koulutuksella. Repikää siitä.

olen saamassa vakipaikan ja laitoin tonnin lisän palkkatoivomukseen. Jos ei palkka nouse en ota paikkaa vastaan.

• ImYourMama

duunipaikka saamatta sitten. Ainakin oma kokemus on se, että samasta virasta maksetaan kaikille sama palkka, ihan sama mikä koulutus tai millaiset todelliset työtaidot/motivaation omaat.

• 36h15min / viikko

Palkka 3200. Aikas lunkisti tulee otettua.

• että samasta
        ImYourMama kirjoitti:

duunipaikka saamatta sitten. Ainakin oma kokemus on se, että samasta virasta maksetaan kaikille sama palkka, ihan sama mikä koulutus tai millaiset todelliset työtaidot/motivaation omaat.

virasta sama palkka. Jos jonkin virastoon on määrätty vuonna xxxx pari virkaa tietyllä palkalla niin muutama vuosi myöhemmin kun määrätään pari lisä virkaa samaiselle työtehtävälle niin palkka voi olla jo ihan eri. Suurta heittoa ei toki ole mutta eroa on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      93
      2119
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      167
      1557
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1339
    4. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      239
      1224
    5. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      73
      1180
    6. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      88
      1096
    7. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1051
    8. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      253
      1016
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      51
      926
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      88
      901
    Aihe