Onko teidän työyhteisössä kateutta? Erityisesti näinä huonoina talousaikoina työpaikoilla puukotetaan varmasti toisia selkään.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kateus pilaa ilon työpaikoilla/1135243196402
Kateus kuuluu jokaiselle työpaikalle, mutta riistäytyessään se voi olla tuhoavaa. Pahimmillaan työyhteisön hallitsematon kateus tukahduttaa ajattelun, tallaa luovuuden, estää oppimisen, rakentavan yhteistyön, hapattaa ilmapiirin ja aiheuttaa henkistä pahoinvointia.
Kateus pilaa ilon työpaikoilla
16
4110
Vastaukset
- on ansaittava
Kateus on ansaittava sääliä saa ilmaiseksi.
- hellämieli
Kateus on todella ikävä piirre,siitä voi kertoa varmasti kaikki ne jotka ovat joutuneet kateellisten hyökkäysten kohteeksi,siitä on leikki kaukana.Ikävä kyllä se on tuhoavaa myös kohteelle,koska kateellinen haluaa nimenomaan tuhota kohteensa.Olen koko elämäni joutunut näitten häiriköitten kohteeksi ja kyllä he ovat saaneet paljon pahaa aikaan!
- Seppo Ilmarinen
Ei kateus, vaan hajoita ja hallitse-politiikka ja epäoikeudenmukaiset palkitsemisjärjestelmät tappavat kaiken ilon jopa koko valtakunnasta. Kateutta käytetään nykypäivän Suomessa ihmisen syyllistämiseen.
Kaikki tietävät hyvin, että palkitsemisjärjestelmät Suomessa ovat silkkaa ryöstöä ja tulonsiirtoa, joilla ei ole kateuden kanssa mitään temistä, vaan kysymys on jo oikeudenmukaisuudesta. Ihmisen oikeutetusta vaatimuksesta tasa-arvoisempaan yhteiskuntaan.- ei olla kateellisa
Kylläpä oli Ilmarisen kirjoitus oikein kadekunkun kynästä. Tällaisia vaan lisää maahamme niin taatusti ei nousta. Jos muutamat ovat saaneet liikaa kuten toteat (olen täysin samaa mieltä) ei
kannata kuitenkaan kateuden syntiin loppuiäksi vajota. Kateelinen kannattaisi olla muutenkin vain muusta kuin rahasta; terveys, perhe, lapset, kaveripiiri jne.
Itse en ole kade muusta kuin laulunäänestä, sitä toivoisin.
Annetaan ihmisten yrittää, ja jos onnistuvat niin onnitellaan. - Seppo Ilmarinen
ei olla kateellisa kirjoitti:
Kylläpä oli Ilmarisen kirjoitus oikein kadekunkun kynästä. Tällaisia vaan lisää maahamme niin taatusti ei nousta. Jos muutamat ovat saaneet liikaa kuten toteat (olen täysin samaa mieltä) ei
kannata kuitenkaan kateuden syntiin loppuiäksi vajota. Kateelinen kannattaisi olla muutenkin vain muusta kuin rahasta; terveys, perhe, lapset, kaveripiiri jne.
Itse en ole kade muusta kuin laulunäänestä, sitä toivoisin.
Annetaan ihmisten yrittää, ja jos onnistuvat niin onnitellaan.Jaapasen jaa ja niinpäsen niin. Mitähän varten meillä on poliittinen järjestelmä, jos se ei huolehdi palkitsemisen oikeudenmukaisesta jakautumisesta? Entä ammattiyhdistysliike? Muut järjestöt?
Jos kukaan ei korota ääntään, niin saattaa syntyä luulo, että kaikki on hyvin. Vasta siinä vaiheessako pitää ryhtyä huutamaan, kun keräännytään piirittämään parlamenttirakennusta, tehtaita, tai heittelemään esineitä, kuten Islannissa?
Ei, olen sitä mieltä, että epäoikeudenmukaisuuden, kuten muidenkin epäkohtien pitää olla esillä ja pyrkimys epäkohtien korjaamiseen pitää olla tavoite.
"kateuden pahin muoto on tuhoava kateus. Sen vallassa oleva tuntee vihaa, raivoa ja katkeruutta. Hän haluaa kostaa ja vahingoittaa kohdettaan."
Tässä vaiheessa ihmisen tulisi tietää olevansa sairas. Kauniiden ja Rohkeiden katselusta on aivan varmasti haittaa näin heikolle luonteelle.
Hävetköön ken tuollaiseen kateuteen sortuu.- kadehtiat
ei suinkaan ole työpaikalla vaan appi. Jokaisen ilkeän huomautuksen jonka vaan keksii niin kyllä myös käyttää. Lisäksi pitää itsestään selvänä, että jos meillä palkallinen töissä, hänelle pitää tarvittaessa tehdä vaikka halkoja, vaikka itse on joka senttiä meiltä penäämässä. Pien yrittäjänä voin sanoa että duunarin pitäminen ei ole halpaa lystiä. Mun terveyden hän on tuhonnut jo.
- kaaru
...kuin työpaikoilla. Se on lähes jokaisella foorumilla täällä suomi24:n sivuilla. Rakkausrunot -palstalla tämä tauti on jo jyllännyt pitkään.
Laitoin eilen linkin Iltalehden uutisointiin tästä samasta. Palasin myöhemmin ketjuun ja kirjoitin sinne omia näkemyksiä. Eipä kestänyt kauan, kun siitä oli tehty poistopyyntö. Tänä aamuna se oli sitten jossain vaiheessa ylläpidon toimiseta poistettu.
Tämä tarkoittaa sitä, että tämän foorumin ylläpito hyväksyy toisten ihmisten henkisen painostamisen eli nettikiusaamisen. Itse en ole uhri, mutta olen ryhtynyt ystäviäni puolustamaan. Heitä jotka ovat joutuneet uhreiksi ja jotka ovat yksin ongelman kanssa.
Kukaan ei halua nähdä tätä ongelmaa vaan se lakaistaan maton alle. Mitä mittasuhteita tällainen kiusaaminen saa aikaiseksi. Koulukiusaaminen on ollut tiedossa jo vuosikymmeniä, sitä ei saa pysähtymään. Me kaikki tiedämme seuraukset Jokelan ja Kauhajoen tapahtumina.
Taantuma saa aikaan työpaikoilla kiusaamista, jokainen vain ajattelee oman työpaikkansa säilymistä. Kiusaaminen on myös harrastuksissa eli eri yhdistyksissä jyllännyt vuosia ja nyt tämä kiusaaminen on ollut jo kauan myös täällä netissä. Se jos mikä työllistää poliisia tänä päivänä, kun kaikille netissä liikkuville pitäisi olla itsestään selvää, että foorumit eivät ole vastuussa kirjoittajien sanoista vaan meistä jokainen vastaa omista sanomisistaan.
Tästä aiheesta olikin viime vuoden puolella television ajankohtaisohjelmassa keskustelu. Mukana silloin keskusteluissa olivat Julkisen sanan edustaja, eräs vihreiden kansanedustaja, suomi24:n toimitusjohtaja ja pari muuta edustajaa, joita en nyt muista. Mutta tuossa keskustelussa tuli niin selkeästi kuin olla voi meidän kirjoittajien oma vastuu. - ja selkäänpuukotukset
kaksi eri asiaa.Kateutta esintyy yrrityksen niin hyvinä kuin huonoina aikoina.Kateutta synnyttää toisen palkka,urakehitys,onnistuminen etc. Jopa henkilökohtainen varallisuus herättää kateutta työpaikoilla. Selkäänpuukotukset lisääntyy ja korostuu aikoina kun yrityksellä menee heikosti ja mahdolliset lomautukset ja irtisanomiset edessä.Silloin alkaa moni tiedostamaan työympäristölle ja varsinkin esimiehilleen oman toimen tärkeyttä ja tarpeellisuutta korostaen myös miten hyvin sen hoitaa. Työkavereitten tarpeellisuuteen ja heidän työn hoitamisen arvostellaan kielteisesti myös esimiehille. Tietenkin selän takaa puhumalla. Takavuosina olin erään firman päällikkömä (yksi niistä) ja YT-neuvottelujen aikana huomasin että aikaisemmin neutraalit ja jopa huomaamattomat ihmiset aloittivat selkäänpuukottaa kavereitaan. Heiltä löytyi aivan uusia luonteenpiirteitä.Sain päivittäin kuunnellä heidän arvostelunsa työkavereista. Jopa semmoisilta jotka eivät olleet alaisiani.Kyllä sitä selkään puukotuksia ilmeni päällikkö ja johtajatasollakin.sain minäkin silloin päivän päätteeksi irroittaa puukoja selästäni.
- hapattaa työilmapiirin
Olen törmännyt kahdessakin työpaikassa todellakin siihen että kateellinen työkaveri voi pahimmillaan pilata isonkin työpaikan ilmapiirin.
Pahinta on jos johtaja on narsistista tyyppiä ja kateellinen vaikkapa siitä että vaikkapa hoitoalalla asiakkaat tykkäävät jostain hoitajasta tai jos alaisella on vaikkapa parempi auto, komeempi puoliso. Listaa voi jatkaa loputtomiin.
Itse olen törmännyt siihen että joillekin on kestämätöntä että tulee asiakkaiden kanssa juttuun ja tekee työnsä hyvin. Toisen sosiaalistuuttakin voidaan kadehtia ja jopa eristää ihminen muusta työyhteisöstä todistaakseen kiusatun epasosiaalisuudesta ja näin saada itselle näkyvyyttä.
Lehti juttu oli hyvä ja se on ihan totta tuota kaikkea esiintyy työyhteiöissä ja yleensä se kadehtittu on se joka lähtee joko kiusattuna tai sairastuneena työyhteiöstä. Mitä menettääkään työnantaja.. hyvän työntekijänsä ja tilalle jää se työpaikan kalvaja, kadehtija ja näin piiri pieni pyörii ja sitten vielä ihmetellään mikä mättää työyhteisöissä. - epäsuomalainen
On kahdenlaista kateutta: "Mulle kans" ja "Sulta pois". Suomessa tosin vain tätä jälkimmäistä.
- on..
työnantajan ja työyhteisön voimavara. Vuosikausia on työnantaja pisteyttänyt työntekijöitään,jolloin kateelliset ovat parantaneet työtehoaan. Työnantajat ovat luvanneet työsuhdeasuntoja,autoja,lomapaikkoja ym,saadakseen kateelliset toisesta yrityksestä itselleen.Kuin myös toisen puolisoa kadehditaan ja käydään vieraissa,aidan takana on ruoho vihreämpää.Selkäänpuukottajat taas menestyvät paremmin ja saavat parempia paikkoja yrityksissä.Suomalaiseen luonteenpiirteeseen käy kateus,se pitää pyörät pyörimässä ja hymyn huulilla.
- Virya
Kateus voi pilata koko elämän, mutta tärkeintä on, ettei töissä ole mitään ongelmia.
- iloinen mieli
Ai, että onko? No on ihan perkeleesti kateellisia. Olen perusiloinen ja elämääni tyytyväinen ihminen. Sanon mielipiteeni ja tykkään kauniista kodista, asioista ja rakastan ihanaa perhettäni, olen heikompien puolustaja ja asiani on ok..huomaan selvästi, että tämä ärsyttää joitakin. Jos jotain ikävää on sattunut minulle joskus, niin huomaan heidän ilmeistään kuinka he ovat hyvillään ja naama on naurussa. Tyhmiä ihmisiä kun eivät tajua että ilmeet ja käytös kertoo paljon enemmän kuin sanat.Sitten ollaan niin kaveria ja kyläänkin tullaan oikein kyttään...hahaa ei haittaa kun huomaan jossain tollaisia piirteitä voi minustakin tulla pieni piru ja hieman saatan välillä kehuskellakkin oikein piruutaan.Itse olen onnellinen jos joku on onnellinen ja asiat mukavasti. Ja olen huomannut että tämä kateus on naisilla aika yleistä. Mutta onneksi minun hyvät ystävät eivät ole kateellisia ja ei edes kateelliset ihmiset pääse minun ystäväksikään. huh huijaa...
- Tuotekehittelijä
Täälläkin kadehditaaan omistajien osinkoja ja työnjohdon bonusrahoja!
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000308&posting=22000000041647814
Kerrankin kun kehittää jotain uutta ja silti niin "vanhaa"
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 16212387
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1525436Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454640Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1393659Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska392758Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191926Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1071656Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3641617Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1021516Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1361461