ystäväni käytös oikeutettua?

ciries

Paras kaverini on aina omituinen, kun hän itselleen uuden seurustelukumppanin. Olemme tunteneet toisemme pitkään, mutta en koskaan olettanut, että hänestä tulisi niin välinpitämätön minun suhteeni.
Aina, kun hänellä on seurustelukumppani, hän unohtaa minut tyystin. Hän viettää vain aikaansa poikakaverinsa kanssa ja menee vain tämän kanssa jonnekin eikä halua mennä minun kanssani minnekään.
Pyysin häntä käymään meillä, mutta hän kieltäytyi ja sanoi menevänsä ennemmin poikakaverinsa luokse kuin minun.
Nytkin samankaltainen tilanne tuli ilmi, kun pyysin häntä lähtemään häntä kanssani erääseen tapahtumaan, mutta hän kierrellen sanoi, että menisi poikakaverinsa kanssa ennemmin kuin minun. Se tuntui tosi pahalta ja minä luulin, että hän oli kaverini.

Onko hänen käytöksensä oikeutettua, että hän syrjii minua, kun hänellä on poikaystävä vai pitääkö minun odottaa, että hän eroaa tästä kaverista, jolloin hän taas kehtaa viettää aikaa minun kanssani?

9

630

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maaryel

...siltä, että hän olis sun ystävä sanan varsinaisessa merkityksessä.Ikävää sanoa, mut ihankuin hän pitäs sua joteski ns."vara ystävänä", kuulostaa varmaan ikävältä kun sanon näin...Mutta voihan olla, et tää on ikä-kysymys, eli jos sun frendi ei oo silleen kypsä, että osais ajatella sunkin kantilta tätä asiaa, eikä tajua kuinka loukkaavaa toi on.
      Mä en kyl itte alistuis tollaseen, koska toi on vähän niinku narsismia sun frendis puolelta ja sä olet sit "uhri".
      Mut onhan toi vaikee kyssäri, kun en tiedä ikäänne ja sitä ystävyyden laatua.
      Mietippä, jospa alkaisit käyttäytyä häntä kohtaan samalla tavalla ja sanoisit, et eiku mä lupasin mennä "Sonjan" kanssa "jonnekin", eli annappa hänen maistaa omaa lääkettään, niin tulet huomaamaan, onko kyseessä ystävyys. vai narsistinen suhtautuminen teidän väliseen ystävyyteen...

• ciries

No olemmme kumpikin 18-vuotiaita ja minä täytän kohta puolin 19-vuotta.
        Olemme olleet kavereita 5 vuotta eli aika suhteellisen pitkään. Aluksi hän ei ollut tuollainen vaan vasta sitten, kun alkoi seurustelemaan. Sen jälkeen hän ikään kuin lemppasi minut. Aina niin kauan kuin hänellä oli joku hän ei ollut kanssani eikä oikeastaan tuntunut pahemmin välittävän minusta. Sitten kun hän oli taas yksin kyllä sitten seura kelpasi, jotenkin nyt on alkanut pikku hiljaa pänniä.
        En jaksaisi joka käänteessä olla se, jolle voi valittaa ja kertoa kaikki murheet, sitten kun on se poikaystävä, olen sitten yks haileee.
        Pakkoa sanoa, että sapettaa.

• maaryel
        ciries kirjoitti:

No olemmme kumpikin 18-vuotiaita ja minä täytän kohta puolin 19-vuotta.
        Olemme olleet kavereita 5 vuotta eli aika suhteellisen pitkään. Aluksi hän ei ollut tuollainen vaan vasta sitten, kun alkoi seurustelemaan. Sen jälkeen hän ikään kuin lemppasi minut. Aina niin kauan kuin hänellä oli joku hän ei ollut kanssani eikä oikeastaan tuntunut pahemmin välittävän minusta. Sitten kun hän oli taas yksin kyllä sitten seura kelpasi, jotenkin nyt on alkanut pikku hiljaa pänniä.
        En jaksaisi joka käänteessä olla se, jolle voi valittaa ja kertoa kaikki murheet, sitten kun on se poikaystävä, olen sitten yks haileee.
        Pakkoa sanoa, että sapettaa.

...no sinänsä hassua, että kerroit tuossa juuri sen, mitä epäilinkin, eli hän on jossain määrin narsisti(googleta se sana,niin avautuu paremmin tuo "käsite"),olet ilmeisesti tosi kiltti ja lempeä,suvaitsevainen luonteeltasi, siksi annat helposti ihmisten tallata varpaillesi ja hymyilet vain(tämä ei ollut pilkallista!!)Nyt sun kannattais ottaa itseäsi siinä määrin niskasta kiinni, että rupeat pitämään puoliasi ja vaikka sitten jäisit hetkeksi yksin>luovu tuollaisista "ystävistä"jotka kuitenkin vain tavoittelevat omaa parastaan.
        Sun egosi ei ole vielä rakentunut sellaiseksi ns.vakaaksi, vaan etsiskelet vielä itseäsi, siksi nyt tekemäsi päätökset muokkaavat sinua joko alistujaksi tai vahvan itsetunnon omaavaksi.Siksi kehoittaisinkin irtiottoa ja tutustumista omaan minuuteesi ja jättää tuollaiset kaverit omiin harhoihinsa ja alkaa etsiä omanlaistasi seuraa...siihen toivon sulle rohkeutta lähestyä uusia ihmisiä ja etsimään sellaisia jotka eivät tosiaankaan jätä sua yksin...Toivottavasti ymmärrät mitä ajan takaa!

• Kun et tiedä
        maaryel kirjoitti:

...no sinänsä hassua, että kerroit tuossa juuri sen, mitä epäilinkin, eli hän on jossain määrin narsisti(googleta se sana,niin avautuu paremmin tuo "käsite"),olet ilmeisesti tosi kiltti ja lempeä,suvaitsevainen luonteeltasi, siksi annat helposti ihmisten tallata varpaillesi ja hymyilet vain(tämä ei ollut pilkallista!!)Nyt sun kannattais ottaa itseäsi siinä määrin niskasta kiinni, että rupeat pitämään puoliasi ja vaikka sitten jäisit hetkeksi yksin>luovu tuollaisista "ystävistä"jotka kuitenkin vain tavoittelevat omaa parastaan.
        Sun egosi ei ole vielä rakentunut sellaiseksi ns.vakaaksi, vaan etsiskelet vielä itseäsi, siksi nyt tekemäsi päätökset muokkaavat sinua joko alistujaksi tai vahvan itsetunnon omaavaksi.Siksi kehoittaisinkin irtiottoa ja tutustumista omaan minuuteesi ja jättää tuollaiset kaverit omiin harhoihinsa ja alkaa etsiä omanlaistasi seuraa...siihen toivon sulle rohkeutta lähestyä uusia ihmisiä ja etsimään sellaisia jotka eivät tosiaankaan jätä sua yksin...Toivottavasti ymmärrät mitä ajan takaa!

Joo, älä viitsi liioitella,tuskinpa kaikki vähänkin itsekkäät ihmiset ovat heti narsisteja. Mä en tiedä, miten se muoti on nyt iskenyt päälle, mutta narsismi on kotipsykologien uusi muotisana ja sitä tyrkytetään diagnoosin omaisesti kaikkialle! Haloo! Käypää itse lukemassa siihen tarkennusta ja huomaat, että puhut todella varomatonta potaskaa. Narsismi on sairaus, ja vakava sellainen. Ja tuskinpa vielä tämä tapaus antaa aihetta huoleen muusta, kun ajattelematttomuudesta ja lapsellisuudesta.

Kaikilla meillä on kokemusta siitä, että ystävä tuollaisessa tilanteessa ajattelee vain itseään. Kyse on lapsellisuudesta, ajattele nyt vähän itsekin minkä ikäisistä ihmisistä puhutaan! Se, että on täysi-ikäinen ei tarkoita että on vielä aikuinen! Sitä vielä luulee niin, että se poikaystävä on kaikki, heijastaa itseään muun kautta. Ei osaa ajatella asioita kovinkaan monipuolisesti ja kaikki kehittyvät aivan eri tahtiin. Ja totta, kehitys voi viedä myös eri suuntiin, niinkuin ehkä tässä tapauksessa tulee viemään... Mutta asiaa ei ole selvitetty vielä, joten sitähän ei tiedä!

Tietenkään ei pidä suostua hyväksikäytettäväksi, vaan itsekin etsiä uusia tuulia, elää elämäänsä. Tunnustella omia tunteitaan ja toimia sen mukaan. Mutta ennenkaikkea, tämän asian suhteen, puhua ystävälleen. (Oletkos sinä kuullut sellaisesta?) Että ennenkuin rupeaa tuomitsemaan, vaikka kysyy ystävältään, jos se oikeasti on ystävä, että miksi aina näin käy? Oikeasti kertoa juuri noin, kun ap on meille kertonut, että tuntuu kuin oisi varalla, ja että kaikki muu on tärkeämpää. Itselläni se on toiminut, ja asioita selvinnyt. Ei aina haluamaani suuntaan, mutta selvinnyt huomattavasti paremmin, kun itse arpomalla omassa päässään toisen ajatuksia.

Lähelläkään aina ihmiset eivät osaa ajatella kuin itseään, eikä se tee heistä heti narsisteja. Ihminen on pönttö ja siksipä meille on annettu mahdollisuus olla kanssa käymisissä avoimesti, niin että pyrkiä selvittämään asiat. Sitä kun ei mitään selvitä ja itse alkaa vainoharhailemaan selvittämättä asioita, ja kysymättä, niin huomaa pian todella olevansa kaltaistensa seurassa, tai yksin.

Hyvää tarkoittava neuvo varmaan sinänsä, ja hyviä juttuja noi itsensä etsimiset, mutta hieman kyllä miettisin noitten diagnoosien kanssa.

• maaryel
        Kun et tiedä kirjoitti:

Joo, älä viitsi liioitella,tuskinpa kaikki vähänkin itsekkäät ihmiset ovat heti narsisteja. Mä en tiedä, miten se muoti on nyt iskenyt päälle, mutta narsismi on kotipsykologien uusi muotisana ja sitä tyrkytetään diagnoosin omaisesti kaikkialle! Haloo! Käypää itse lukemassa siihen tarkennusta ja huomaat, että puhut todella varomatonta potaskaa. Narsismi on sairaus, ja vakava sellainen. Ja tuskinpa vielä tämä tapaus antaa aihetta huoleen muusta, kun ajattelematttomuudesta ja lapsellisuudesta.

Kaikilla meillä on kokemusta siitä, että ystävä tuollaisessa tilanteessa ajattelee vain itseään. Kyse on lapsellisuudesta, ajattele nyt vähän itsekin minkä ikäisistä ihmisistä puhutaan! Se, että on täysi-ikäinen ei tarkoita että on vielä aikuinen! Sitä vielä luulee niin, että se poikaystävä on kaikki, heijastaa itseään muun kautta. Ei osaa ajatella asioita kovinkaan monipuolisesti ja kaikki kehittyvät aivan eri tahtiin. Ja totta, kehitys voi viedä myös eri suuntiin, niinkuin ehkä tässä tapauksessa tulee viemään... Mutta asiaa ei ole selvitetty vielä, joten sitähän ei tiedä!

Tietenkään ei pidä suostua hyväksikäytettäväksi, vaan itsekin etsiä uusia tuulia, elää elämäänsä. Tunnustella omia tunteitaan ja toimia sen mukaan. Mutta ennenkaikkea, tämän asian suhteen, puhua ystävälleen. (Oletkos sinä kuullut sellaisesta?) Että ennenkuin rupeaa tuomitsemaan, vaikka kysyy ystävältään, jos se oikeasti on ystävä, että miksi aina näin käy? Oikeasti kertoa juuri noin, kun ap on meille kertonut, että tuntuu kuin oisi varalla, ja että kaikki muu on tärkeämpää. Itselläni se on toiminut, ja asioita selvinnyt. Ei aina haluamaani suuntaan, mutta selvinnyt huomattavasti paremmin, kun itse arpomalla omassa päässään toisen ajatuksia.

Lähelläkään aina ihmiset eivät osaa ajatella kuin itseään, eikä se tee heistä heti narsisteja. Ihminen on pönttö ja siksipä meille on annettu mahdollisuus olla kanssa käymisissä avoimesti, niin että pyrkiä selvittämään asiat. Sitä kun ei mitään selvitä ja itse alkaa vainoharhailemaan selvittämättä asioita, ja kysymättä, niin huomaa pian todella olevansa kaltaistensa seurassa, tai yksin.

Hyvää tarkoittava neuvo varmaan sinänsä, ja hyviä juttuja noi itsensä etsimiset, mutta hieman kyllä miettisin noitten diagnoosien kanssa.

...tarviiko olla nuttura liian tiukalla,kun ei voi oletuksiaan esittää;)?

• ciries
        Kun et tiedä kirjoitti:

Puhuin viimein ystävälleni tästä ongelmasta ja siitä, mitä mieltä olin tilanteesta. Hän suuttui minulle pahanpäiväisesti ja alkoi syyttelemään, sillä selvisi, että hän oli valehdellut minulle taas.
        Hän veti herneet nenään sanomisistani ja sanoi, ettei me voida olla kavereita. Sinne meni sitten se ystävys.

• maaryel
        ciries kirjoitti:

Puhuin viimein ystävälleni tästä ongelmasta ja siitä, mitä mieltä olin tilanteesta. Hän suuttui minulle pahanpäiväisesti ja alkoi syyttelemään, sillä selvisi, että hän oli valehdellut minulle taas.
        Hän veti herneet nenään sanomisistani ja sanoi, ettei me voida olla kavereita. Sinne meni sitten se ystävys.

Osoitit tuolla,että kyllä sullakin on tahtoa ja toimintaa oikeaan suuntaan,etkä suostu muiden retuuttavaksi!!
        Toivon että nyt löydät niitä Oikeita Ystäviä,eli tsemppiä ja pidä jatkossakin puolesi:))!!

• Ystävästäsi!

Ikää ei sulla taida olla kovin paljoa?On aivan normaalia että uuden seurustelukummpanin kanssa ollan aluksi aika tiiviisti kunnes tutustutaan.Jos itse olet hyvä ystävä anna hänelle aikaa.Jos hän unohtaa sinut ei hän ollut ystävyytesi arvoinen.

• maaryel

..ihan hyvä kommentti ja samaa ajoin itsekin takaa>ystävä ei jätä, jos jättää, ei hän ole ystävä!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3898
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      352
      3015
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      13
      1937
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1655
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1109
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      964
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      811
    9. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      67
      779
    Aihe