neuvoja kyselisin

harkitsen jo

Kaksi lasta synnyttänyt ja imettänyt olen. Se näkyy kropassani, varsinkin rinnoissani, jotka ovat muuttuneet. Siis tissit ovat veltostuneet,roikkuvat ja kaiken lisäksi häiritsee kun koko on 75E ja on vaikeaa löytää hyvin istuvia ja nättejä liivejä. Rintojen suuri koko aiheuttaa myös niska-hartiaseudun kipuja ja täten päänsärkyä. Olen alkanut vakaasti harkita rintojen pienennystä ja kohotusta. Mutta...

Kertokaa minulle faktoja tällaisista operaatioista.Missä hinnoissa ne pyörivät, miten leikkaukset ovat sujuneet,toipumisaikoja,jne kaikkea mitä tulisi ottaa huomioon päätöstä tehdessä.

Lapsia en enää tule lisää hankkimaan ,nuorempikin on jo 7- vuotias, nyt haluaisin panostaa jo hieman itseenikin ja ulkonäkööni.

Yksityiselle puolelle ilmeisesti nämä operaatiot menevät, vai onko mahdollisuuksia saada kustannuksiin apuja esim kelalta?

Toivon paljon tietoja asiasta, osaisiko joku auttaa?

7

450

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiaa...

Täällä on keskusteltu runsaastikin rintojen pienennyksestä, joten kannattaa selailla otsikoita taaksepäin tai käyttää hakutoimintoa.

Jos isoista rinnoista on fyysisiä oireita ja koko täyttää kriteerit, pienennys voidaan tehdä julkisella puolella. Nuo kriteeritkin on esitelty täällä jo useasti.

Jos leikkaus tehdään yksityispuolella, Kela ei maksa korvauksia leikkauksesta, mutta pieniä korvauksia lääkärikäynneistä.

• edessä

Mulla samanlainen tilanne, mutta otin itseäni niskasta kiinni ja nyt kolmen viikon päästä leikkaus. En jaksanut alkaa tappelemaan kelan kanssa eli omasta pussista makselen. Uskoisin, että jos sinulla on selkeät haitat isoista rinnoista, niin saat lähetteen julkiselle puolelle. Joku vaan mainitse, että jonot ovat todella pitkät, usean kuukauden odottelua. Minä päädyin omarahoitteiseen ratkaisuun, en jaksanut enää päivääkään odottaa. Joulukuussa kävin konsultaatiossa ja kirurgi tuntui oikein pätevältä. Stadissa leikkaus ja suomalainen kirurgi, ehdottomasti. Minulla ei niinkään ongelmia rintojen koon vuoksi, muoto on vaan mennyt synnytyksien ja imettämisien vuoksi. Odotan innolla päivää, etten ole rintsikoiden vanki....Rohkeasti vaan eteenpäin, vain sinä voit vaikuttaa itseesi liittyvissä asioissa. Vaadi itsellesi hoitoa!!! Lueskele aikaisempia viestejä, siellä on linkki erään leikatun blogiin. Kuvien kanssa kertoo leikkaukseen valmistautumisesta ja toipumisajasta.

• eikä arpaa

Kelalla ei ole näihin julkisen puolen leikkauksiin mitään vaikutusta. Sairaalat ja sairaanhoitopiirit päättävät mitä leikkauksia tehdään julkisella puolella ja niistä on olemassa tarkat kriteerit esimerkiksi käypä hoito suosituksissa. Jotkut sairaanhoitopiirit voivat rahapulassaan kieltäytyä maksamasta joitakin leikkauksia. Jonot ovat lyhentyneet radikaalisti hoitotakuun myötä. Nyt vielä on määrätty uhkasakkojakin joten eiköhän kohta viimeisetkin pääse kuudessa kuukaudessa hoitoon. Maksimissaan kuusi kuukautta on sentään lyhyt aika jonottaa siihen nähden mitä usein on jo joutunut kärsimään.

• Nimetön

Moi!
      Oli kuin olisin lukenut itseni kirjoittamaa tekstiä. Sama koko ja lapsi tilanne. Sain lähetteen työterveyden puolelta julkiselle puolelle. muistaakseni marraskuussa kävin arviossa, ja pääsin leikkausjonoon. Nyt odottelen kutsua. Odottavan aika on pitkä, -sanonta pitää paikkansa! Arvioitu leikkausaika on huhtikuu, mutta jos hoitotakuuseen menee, niin viimeistään toukokuussa pitäis saada asia hoidettua. mammografia kuvatkin ovat jo laatikossa odottamassa toimenpidettä.. eikun vaan lähetettä hakemaan, puolikin vuotta on ihan siedettävä odotusaika, varsinkin kun olen jo viimeisen 15 vuotta asian vuoksi kärsinyt...

• VanhaVaris

Minulla lähti koko prosessi käyntiin elokuun lopussa 08.Lokakuun lopussä kävin Töölössä kirurgin arvioitavana ja nyt minut on jo leikattu.
        Kannattaa siis ilmoittaa että myös peruutuspaikka käy.... siis jos elämän tilanne antaa myöten.

• Flammable08
        VanhaVaris kirjoitti:

Minulla lähti koko prosessi käyntiin elokuun lopussa 08.Lokakuun lopussä kävin Töölössä kirurgin arvioitavana ja nyt minut on jo leikattu.
        Kannattaa siis ilmoittaa että myös peruutuspaikka käy.... siis jos elämän tilanne antaa myöten.

Itse kyllästyin odotteluun, joten kävin teettämässä pienennyksen Jyväskylässä 2007. Tuolloin leikkaus maksoi n. 3900 e, nyt hinta taitaa olla n. 4000 e. Kela korvasi anestesialääkärin ja konsultaation kuluista osan, yht. n. 500 e. Sain kaikki tarvittavat lappuset suoraan sairaalasta, ne vaan sitten postiin. Mammografiaa tai verikoetta ei nähty tarpeelliseksi ottaa ikäni vuoksi (22 v.).

Leikkaus sujui ongelmitta, olin sairaalassa yhden yön. Toipuminen on toki yksilöllistä, itseltäni meni ainakin se kuukausi arkielämään palaillessa, enkä täysin parantunut ole vieläkään, vaikkei kipuja olekaan. Rintojen sisällä on itsestään sulavia tikkejä, joiden kokonaan häviäminen kestää n. 6 kk. Arvet ovat ok-näköiset, mutta vaalenevat vielä.

• ElliMelli-'
        Flammable08 kirjoitti:

Itse kyllästyin odotteluun, joten kävin teettämässä pienennyksen Jyväskylässä 2007. Tuolloin leikkaus maksoi n. 3900 e, nyt hinta taitaa olla n. 4000 e. Kela korvasi anestesialääkärin ja konsultaation kuluista osan, yht. n. 500 e. Sain kaikki tarvittavat lappuset suoraan sairaalasta, ne vaan sitten postiin. Mammografiaa tai verikoetta ei nähty tarpeelliseksi ottaa ikäni vuoksi (22 v.).

Leikkaus sujui ongelmitta, olin sairaalassa yhden yön. Toipuminen on toki yksilöllistä, itseltäni meni ainakin se kuukausi arkielämään palaillessa, enkä täysin parantunut ole vieläkään, vaikkei kipuja olekaan. Rintojen sisällä on itsestään sulavia tikkejä, joiden kokonaan häviäminen kestää n. 6 kk. Arvet ovat ok-näköiset, mutta vaalenevat vielä.

Tarkoittanet 2008 kuitenkin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      52
      5612
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      68
      2661
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      18
      1960
    4. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      154
      1796
    5. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      37
      1766
    6. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      1733
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      5
      1488
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1141
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      80
      1129
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      62
      935
    Aihe