Avioero

Kohta ex

Voinko erotessa vaatia sellaista yhteishuoltajuutta, että lapset ovat minulla viikon ja isällä viikon, jos asumem samassa kaupungissa vielä? En halua enää yksin ottaa vastuuta lapsista, koska tähän asti olen heitä hoitanut isän juhliessa ympäriinsä. Saispa sekin oppia arjenhoitoa sitten, koska kerran tämän tilanteen on aiheuttanut. Lapsia vaan käy sääliksi.

24

2567

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikea laitalinkki

Kieltäytyä elatusavusta ja muista maksaa puolet lapsilisästä miehellesi jos tuo eka vaatimuksesi toteutuu.

• Kohta ex

Milelläni maksan puolet, jos ukko edes puolet hoitaa osuudestaan erossa kun ei sitä muuten ole ikinä hoitanut, vaikka sovittu oli kun töihin menin lasten jälkeen, että 50-50 hoidetaan. Katteettomia lupauksia siltä selkärangattomalta nilviäiseltä, joka pikkulikkojen perässä nyt kaupungilla juoksee jäätyään vaille jotain ilmeisesti, vaikkei näin kyllä ole. Kaikki pikkulikat yms huom yksi luuseri taas vapaana.

• olet katkera

niin ajattele kuitenkin lapsiasi. Älä anna heitä bilettäjän käsiin joka toinen viikko. Jos isällä menee rahat kuitenkin bilettämiseen niin teillä on muutaman vuoden kiva riita (josta siis lapset eniten kärsii) rahasta, kuka ostaa fillarit, kuka vaatteet, kuka maksaa harrastukset jne.

Anna vain ukon mennä ja järjestä itsellesi ja lapsillesi mukava elämä. Sekin on vapauttavaa kun tajuaa ettei tarvitse sitä bilettäjää siinä sohvalla krapulaisena enää katsoa, eikä miettiä ketä se viime yönä pa**.

• jos pystytte

Voitte ihan vapaasti sopia keskenänne vuoroviikottelusta. Käytännössä se vaatii huoltajilta aika paljon yhteistoimintaa ja onnistuu vain, mikäli olette kohtuullisissa väleissä.

Eli joko unohdat ajatuksen saman tien tai sitten kasvatte pikaisesti ihmisinä.

• kohta ex

Kiitos palautteistanne. Vielä vaan jään ihmettelemään, miksen minäkin voi vaan antaa olla työt / lastenhoito, kun tuntemani miehet luulevat, että voivat vain bilettää, naiset pysyvät kotona raatamassa.... en todellakaan ymmärrä tätä miesten logiikkaa. En tiedä, jaksanko itse enää kasvaa ottamaan yksin vastuuta, kun toiset kuvittelevat luistavansa vastuusta.

• wilma60

Siinä vaiheessa kun pariskunta on lapsia "tehnyt" niin silloin pitää olla selvillä se että niistä myös huolehditaan. Jos toinen luistaa vastuusta niin toisen on silloin lapsista huolehdittava. Tuo vastuusta luistaminen ei varmaan nykypäivänä ole enää miesten yksinoikeus vaan ihan samalla tavalla ne naisetkin osaa vastuustaan luistaa kun rinnalla on mies, joka lapsista ja kodista huolehtii.

Jos lapset ovat sinulle rakkaita ja tärkeitä niin sinä jaksat kyllä heistä kantaa vastuun yksinkin. Niitä voimia tulee aina sen verran kun niitä tarvitaan. En tiedä lastesi lukumäärää enkä ikää mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että elämä kantaa. Lapset ja minä olemme eläneet pian kaksi vuotta neljästään ja hyvin tämä on sujunut. En jaksa edes ajatella että miehenkin pitäisi tästä kantaa vastuu. Nauttikoon lapsista silloin harvoin kun haluaa, minä huolehdin sen arjen ja lasten kasvatuksen.

• kohta ex
        wilma60 kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun pariskunta on lapsia "tehnyt" niin silloin pitää olla selvillä se että niistä myös huolehditaan. Jos toinen luistaa vastuusta niin toisen on silloin lapsista huolehdittava. Tuo vastuusta luistaminen ei varmaan nykypäivänä ole enää miesten yksinoikeus vaan ihan samalla tavalla ne naisetkin osaa vastuustaan luistaa kun rinnalla on mies, joka lapsista ja kodista huolehtii.

Jos lapset ovat sinulle rakkaita ja tärkeitä niin sinä jaksat kyllä heistä kantaa vastuun yksinkin. Niitä voimia tulee aina sen verran kun niitä tarvitaan. En tiedä lastesi lukumäärää enkä ikää mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että elämä kantaa. Lapset ja minä olemme eläneet pian kaksi vuotta neljästään ja hyvin tämä on sujunut. En jaksa edes ajatella että miehenkin pitäisi tästä kantaa vastuu. Nauttikoon lapsista silloin harvoin kun haluaa, minä huolehdin sen arjen ja lasten kasvatuksen.

niin että miehet vaan juhlii ja naiset kantaa vastuun vai. mitäs tasa-arvoa tällainen on? ukot saa tehdä mitän vaan, hillua kanojen kanssa pitkinpoikin ja naiset hoitaa työt ja lapset. en kyllä suostu tähän. ottakoon ukko vastuun vihdoin siitä, mitä sai aikaan. jos ei se ajattele lapsia, kysyn vaan mikä pakko naisen yksin on? en sano, etten rakasta lapsia, mutta kantakoon häntäheikki vastuunsa myös. ukko on ylpeä, kun tuntee koko kulmakunnan ja kotona on asiat olleet päin helkuttia tän bailaamisen aikana. voi kiesus et ketuttaa.

• wilma60
        kohta ex kirjoitti:

niin että miehet vaan juhlii ja naiset kantaa vastuun vai. mitäs tasa-arvoa tällainen on? ukot saa tehdä mitän vaan, hillua kanojen kanssa pitkinpoikin ja naiset hoitaa työt ja lapset. en kyllä suostu tähän. ottakoon ukko vastuun vihdoin siitä, mitä sai aikaan. jos ei se ajattele lapsia, kysyn vaan mikä pakko naisen yksin on? en sano, etten rakasta lapsia, mutta kantakoon häntäheikki vastuunsa myös. ukko on ylpeä, kun tuntee koko kulmakunnan ja kotona on asiat olleet päin helkuttia tän bailaamisen aikana. voi kiesus et ketuttaa.

Jos ukko on ollut tuollainen häntäheikki niin miksi ihmeessä olet lapsia hänen kanssaan maailmaan saattanut. Mies olisi pitänyt pistää kuriin ja järjestykseen heti alkuunsa tai sitten lusikat jakoon jo siinä vaiheessa jos näyttää ettei toista vastuunkantaminen kiinnosta. Sinä olisit voinut myös jättää vastuunkantamisen ja käyttäytyä samalla tavalla kuin tuleva ex-miehesi. Kukaan ei saisi luistaa vastuusta mutta kyllä minulle on lasten hyvinvointi ollut aina tärkeintä sen jälkeen kun lapset olen saanut.

Kenenkään ei ole mikään pakko yksin kantaa vastuuta, se on totta. Voit jättää lapset ukkos vastuulle ja ruveta bailaamaan sinäkin silloin kun ukko huolehtii lapsista, toivottavasti huolehtii. Mutta lapset ovat kuitenkin täysin viattomia tällaisiin asioihin ja meidän aikuisten tehtävä on huolehtia heistä niin hyvin kuin mahdollista. Myös eron jälkeen lasten on huomattava että heistä välitetään ja heitä rakastetaan. En voi kuvitella että lapset olisi "heittopusseja" joita heiteltäisiin paikasta toiseen sen mukaan, että nyt on toisenkin kannettava vastuunsta lapsista ja minun vuoro "nauttia elämästä".

• Sossu on perseestä!!!
        wilma60 kirjoitti:

Jos ukko on ollut tuollainen häntäheikki niin miksi ihmeessä olet lapsia hänen kanssaan maailmaan saattanut. Mies olisi pitänyt pistää kuriin ja järjestykseen heti alkuunsa tai sitten lusikat jakoon jo siinä vaiheessa jos näyttää ettei toista vastuunkantaminen kiinnosta. Sinä olisit voinut myös jättää vastuunkantamisen ja käyttäytyä samalla tavalla kuin tuleva ex-miehesi. Kukaan ei saisi luistaa vastuusta mutta kyllä minulle on lasten hyvinvointi ollut aina tärkeintä sen jälkeen kun lapset olen saanut.

Kenenkään ei ole mikään pakko yksin kantaa vastuuta, se on totta. Voit jättää lapset ukkos vastuulle ja ruveta bailaamaan sinäkin silloin kun ukko huolehtii lapsista, toivottavasti huolehtii. Mutta lapset ovat kuitenkin täysin viattomia tällaisiin asioihin ja meidän aikuisten tehtävä on huolehtia heistä niin hyvin kuin mahdollista. Myös eron jälkeen lasten on huomattava että heistä välitetään ja heitä rakastetaan. En voi kuvitella että lapset olisi "heittopusseja" joita heiteltäisiin paikasta toiseen sen mukaan, että nyt on toisenkin kannettava vastuunsta lapsista ja minun vuoro "nauttia elämästä".

Mitähän tehdään sellaiselle katkeruuden vaivaamalle ex-vaimolle ja sosiaalitoimelle, jonka mukaan miehellä ei ole mitään oikeuksia omiin lapsiinsa, Lapset eivät saa tavata isäänsä, vaikka lapset haluaisivat vuoroviikkoasumista vanhempiensa kanssa?

Miehen ainut elämäntehtävä ex-vaimon ja sosiaali- toimen mukaan on toimia elatusmaksuautomaattina ilman mitään oikeuksia omiin lapsiinsa lasten ja miehen tahdosta piittaamatta.

• tiina*
        kohta ex kirjoitti:

Lastenhoito ei ole tasa-arvokysymys. Parisuhde on, mutta teidän on päättynyt. Ja onko sekään mitään tasa-arvoa, jos MOLEMMAT vanhemmat hilluvat ja juhlivat eivätkä kanna vastuuta mistään muusta kuin omasta pe*'eestään. Näitäkin on nähty, sosiaalitapauksia.

• Tuskin...
        kohta ex kirjoitti:

Vastako nyt mies alko bilettään vai oisko kandennu katsoo kenen kanssa alkaa lapsia tekeen kiusaukseen ? Ei lasten vanhemmilla ole vara hillua baareissa ellei ole huipputulot.
        Surullista lasten kannalta, kun nyt kuitenkin aikuinen mies, saisitko hänen kanssaan keskustelun kuinka edetään, johonkin hän on tyytymätön teidän suhteessa kun näin toimii. Turha morkata muita naisia, itse se mies sinne menee ja ne ovat teidän ongelmia eikä muiden naisten. Joku mättää siellä kotona, voisitte yhdessä jakaa lastenhoitoa ja muita töitä, kunnon keskustelu ei huutoa ja syytöksiä vaan ehdotuksia, kyllä lapsia rakastaa jos vaikka on sinuun kyllästynyt (oletko pitänyt itsesi ja kodin kunnossa aikana jolloin olit kotona)

• ajattelin...

aivan samoin, kunnes havahduin. Mieshän jää kokonaan paitsi lastensa elämästä. Minä saan olla osana lasteni elämää, eikä minun tarvitse vuosien päästä lähteä rakentelemaan jotain huteraa suhdetta omiin lapsiini uudelleen. Toki, katkera kalkki nieltäväksi, on hoidettava kaikki itse ja yksin, kun toisesta ei siihen ole, mutta usko pois, jäät plussan puolelle. Rakenna elämäsi (ja lastesi elämä) uudelleen ilman miestä. Häntä tulee vielä harmittamaan se asia, että sinä et välitä hänestä tai hänen bilettämisistään tuon taivaallista, olethan saanut jotain todella ainutlaatuista kaiken tuon tilalle. Hän ei ehkä tajua vielä moneen vuoteen, mutta usko pois, joskus tulee tajuamaan.

• olen samaa
        wilma60 kirjoitti:

Mieltä, mutta se että lapset näkee yhtä paljon äitiä kuin isää olisi ihanteellinen asia! mutta onko miehesi vastuullinen? epäilenpä että on ja varmasti lopettaa juoksemisen ja asettuu kun saa vastuuta! taitaapa olla niin että alkuperäinen kirjoittaja ei kerro ehkä kaikkea tai jättää kertomatta jotain?

• tiina*

Eli hetkinen hei: Jos mies on kulkenut juhlien ympäriinsä, niin nytkö hän sitten erotessa alkaa hoitaa lapsia kokonaisen viikon kerrallaan??? En voi sanoa muuta kuin "älä unta nää". Kaikenlisäksi tuo uni on painajainen lasten kannalta. Käyttäisit heitä koston välineenä isäänsä vastaan. Ei kovin fiksua. Erossa pitää ajatella lasten parasta.

• VÄSYNYT ...BÖÖNAUT MULLA

no tossa alhaallahan onkin minun kirjoitus "koston kierre."...ihmeellinen on tämä maailman meno koska hänhäm on aina raakkunut kukkona tunkiolla tekemätä mitään tai jos ollaan tehtykin (eipä paljon tekemiseen)osallistunu mutta HÄN SIINÄ KUNNIAN OTTI...isät siis akalle kostaakseen voi myös tehdä tätä ja nehän menettää kasvonsa kun työkavereillekkin on kulissit ollu kunnossa joillakin on niin hienot esittämislahjat että.

• nainen 42

Painajaismaista todellakin lasten kannalta. Ja lapsia pitää ajatella aina ensin, ehtii sinne bilettämään sitten kun he kasvavat. Itse en uskaltaisi jättää lapsia tuollaisen miehen kanssa edes yhdeksi yöksi.

• koston kierre

SIIS kaikkeenhan siellä voi asioita tiedustella MUTTA MEILLÄ JA MEIDÄNTAPAUKSESSA on kuvio seuraava-mun ukko ei tehny mitään kotihommia eikä auttanut minua missään ruoanlaitossa, siivouksessa,pyykkäyksessä tai oli aina kun ne kuulus vaan mulle ja minäkin kävin/käyn töissä.pihanurmikotkin minä hoidin ja roskat oli ja pysy haisemassa kotona siis meikä raato toisen työpäivän kotona eli ei mitään ja mulla oli toinenkin työpaikka lisäksi viikonloppu työ..taloudellisen tilanteen vuoksi(4h) joka lauantai JA NYT KUN KERTAKAIKKIAAN MENI ASIAT SIIHEN PISTEESEEN anto HÄN NIIN HYVÄN KUVAN ISÄNÄ OLEMISESTAAN JA PAREMMUUDESTAAN SIELLÄ ETTÄ SUU MULLA AUKI LOKSAHTI.. JA KAIKENKUKKURAKSI OLI SEN PERUSASIA KOSTAA MULLE KOSKA MEILLÄ ON VÄLIT NIIN HUONOT ETTÄ MINÄHÄN EN LAPSIA SAA KUN HÄN NE HOITAA..NIIN HYVIN HA HA HAA JA PASKAN MARJAT TIEDÄN SEN UKON ASIOIDEN HOIDON TASAN TARKKAAN JA NYT KUN SE JOUTUU NE HOITAAN NIIN JOPA UKKOA VÄSYTTÄÄ (sitä arvoa en minä ikinä saanu) mutta ainut asia on se että minä en ole niin hyvä hankkeinen kun se niin katson hänen pystyvän paremmin huolehtimaan niiden jutut ja tulevat tarpeet..ja minä olen nyt levänny siis kertakaikkiaan LEVÄNNY käyny töissä ja nukkunu niin väsynyt minä olen! en vieläkään oo kunnossa joten ajattelen että NYT ON SEN VUORO HOITAA LAPSET! JA AAMEN! OLEN NS. LOPPUUNPALANUT KAIKESSA...-JA NYT MULLAKIN ON AIKAA itselleni..näin meillä antakoot niille tapaamis akoille miten kultasen kuvan vaan mutta kyllä silläkin silmät alkaa AUETA mitä tää elämä oikeesti on.

• tuntuu että

lasten isästä olisi siihen että pystytte viikko/viikko -systeemiin, niin sittenhän se olisi hyvä ratkaisu. Saisit sinäkin levätä. Voittehan kokeilla alkuun tehdä alustavan, voimassa ½ vuotta, jonka jälkeen tarkistetaan, tapaamissopimuksen. Siihen mennessä on kumpikin nähnyt miten jaksaa ja elämät ehkä tasoittuneet. Mutta älä jätä lapsia hänen käsiinsä jos bilettäminen menee lasten edelle.

• tiina*
        tuntuu että kirjoitti:

lasten isästä olisi siihen että pystytte viikko/viikko -systeemiin, niin sittenhän se olisi hyvä ratkaisu. Saisit sinäkin levätä. Voittehan kokeilla alkuun tehdä alustavan, voimassa ½ vuotta, jonka jälkeen tarkistetaan, tapaamissopimuksen. Siihen mennessä on kumpikin nähnyt miten jaksaa ja elämät ehkä tasoittuneet. Mutta älä jätä lapsia hänen käsiinsä jos bilettäminen menee lasten edelle.

Kukakohan pystyisi arvioimaan, meneekö bilettäminen lasten edelle?

Vuoroviikoin kumpaisellakin vanhemmalla on ihanteellinen ratkaisu silloin, kun vanhemmat asuvat lähekkäin, ovat väleissä ja pystyvät sopimaan asioista. Niin, ja ovat suht varakkaita: Pitää esim. olla kaksi lapsiperheelle soveltuvaa asuntoa ja vain lähihuoltajalle (pakko merkata papereihin jompikumpi) maksetaan lapsilisän yksinhuoltajalisä ja asumistukea. Ainakin pääkaupunkiseudulla ihan mahdotonta normaaleilla tuloilla (2000e:n molemmin puolin) ostaa yksin vähänkään suurempaa asuntoa - ja vuokra kaupungin kaksiostakin veisi puolet nettotuloista. Eikä kaksio edes ole perheasunto...

• kohta ex

Täällä joku ihmettelee, että olenko pitänyt itseni kunnossa lastenhoidon lomassa. Tiedoksi vain,olen ja seksikin maistuu, muttei ukolle vaan kotiolot kelpaa... Kuulemma itse kelpaisin muille kyllä, mutten vielä koskaan ole tähän langennut. Mutta kyllästyttää kynnysmattona ja perheeneteen raataminen, kun toisella ei tunnu olevan samaa vastuuta, kyllä huomaa, missä ukkojen aivot ovat, ei ainakaan yläpäässä. Mitä ihmettä tällaisille miehille voi tehdä ja niitä riittää.

• tiina*

miehet voi laittaa kiertoon, kun homma ei toimi. Mitäpä siinä muuta. Mutta lasten vuoksi kannattaa vähän raataakin.

• m72

Ei kaikki "ukot"ajattele noin siun tapauksessa heitä ukko pihalle jos ei arvosta sinua ja ajattele lapsien parasta.

• Ymmärrät varmaan sen

Tottakai voit edellyttää, että hoidetaan vuoroviikoin, jos vain uskallat luottaa isän haluun hoitaa ja osaltaan kantaa vastuuta. Pääasia, että lapset eivät joudu kärsimään. Hehän ovat tässä syyttömiä. Se on hyvää muistaa.

Onkohan miehesi ollut tuollainen alusta pitäen vai onko muuttunut vuosien saatossa? Sitä vain ihmettelee miten menee yhteen tuollaisen kanssa ja hankkii vielä syyttömiä pikkuisia.
      Harvoin se vastuuntunto kasvaa jollei ole alun alkean ollutkaan

Nyt oma biletyshalu ja kosto sivuun ja ajattele lapsia. Olette heille velkaa sen verran.

• ensin noin ajattelin

Mutta kun suurin pettymys ja tuska oli sisältäni pois, niin tilalle tuli helpotus ja jotenkin kevyt olo: erotaan, minä otan lapset ja ex tapaa lapsia joka toinen viikonloppu. Ja voin sanoa että oli paras ratkaisu ikinä. Tämä olisi pitänyt tehdä jo vuosia sitten, suhteemme oli pystyynkuollut tunnetyhjiö.
      Nyt voimme hyvin, minä ja lapset olemme onnellisia. Miehen tunne/sosiaalisesta elämästä en tiedä, eikä kiinnostakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      92
      5941
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4772
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      94
      3011
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2790
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      2046
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1496
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1057
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1028
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      950
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      764
    Aihe