määräaikainen vs. vakituinen

-sijainen-

Olen vuorotteluvapaan sijainen, eli määräaikainen työntekijä. Meitä on 5 samaa työtä tekevää henkilöä (3vak. ja 2määräaik.). Ilmoitettiin että meille määräaikaisille työntekijöille tulee enempi lomautuspäiviä kuin muille. Onko tämä laillista?

10

2211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mievaan77

      Itsekkin olen määräaikainen, lomautuspäiviä merkattu samanverran kuin vakituisille, mutta se on ok. Tiesithän,että määräaikaista ei voi lomauttaa? töitä pitää olla! toisin kuin vakituiset voi lomauttaa

      • ... voi lomauttaa

        Tässä suoraan lainattua tekstiä: "Lomauttaa voidaan kuitenkin myös sellainen määräaikainen työntekijä, joka tekee työtä vakituisen työntekijän sijaisena ja työnantajalla olisi oikeus lomauttaa vakituinen työtekijä, jos tämä olisi työssä."


    • Lausessa

      Eli tuossa lauseessa on se pointti:

      ....Olen vuorotteluvapaan sijainen, eli määräaikainen työntekijä......

      Olet vakinaisen työntekijän SIJAINEN, joten sinut voi lomauttaa kuten vakinaisen.
      Jos olisit määräaikaisessa työsuhteessa, mutta et kenenkään vakinaisen sijaisena, niin silloin sinua ei voisi lomauttaa.

      • ...olikin...

        siitä että saako tämän määräaikaisuuden perusteella lomauttaa meidät PITEMMÄKSI aikaa kuin vakituiset.


      • Estäisi
        ...olikin... kirjoitti:

        siitä että saako tämän määräaikaisuuden perusteella lomauttaa meidät PITEMMÄKSI aikaa kuin vakituiset.

        Työnantaja voi lomauttaa kenet tahansa miten pitkäksi aikaa tahansa. Noin periaatteessa. Eli mikään laki ei estä lomauttamasta teidät vaikkapa 8:ksi viikoksi ja vakuituiset viikoksi.


      • ........
        Estäisi kirjoitti:

        Työnantaja voi lomauttaa kenet tahansa miten pitkäksi aikaa tahansa. Noin periaatteessa. Eli mikään laki ei estä lomauttamasta teidät vaikkapa 8:ksi viikoksi ja vakuituiset viikoksi.

        Ok! Kiitos vastauksesta.


      • äasdasdfkl

        Tuo on aikalailla kyseenalainen juttu. Vuorotteluvapaan sääntöjen mukaanhan työllistettavää työntekijää ei tarvitse ottaa samaan tehtävään. Eli jos kirjanpitäjä jää vuorotteluvapaalle, ei töihin tarvitse ottaa kirjanpitäjää, voidaan ottaa vaikka myyntimies. Voidaanko siten myyntimies lomauttaa sillä perusteella, että hänen määräaikaisuuden peruste on kirjanpitäjän vuorotteluvapaa? Ei mene läpi minun 'lautamiesjärjestä'. Pitää siis tarkastella kuka on kenenkin todellinen sijainen. Jos esimerkin myyntimies ei ole kenenkään sijainen niin häntä ei voi lomautta, mutta se henkilö, joka toimii kirjanpitäjän sijaisena voidaan. Myyntimeis ei ole kirjapitäjän sijainen.


    • kkjkkj

      Meielestäni työsuhteen muoto on epäasiallinen peruste lomautukseen.

      • minustakin....

        ...mutta jos se on laillista niin minkäs teet.


      • älöklklk
        minustakin.... kirjoitti:

        ...mutta jos se on laillista niin minkäs teet.

        ... mutta kun lomauttaa voi vain asiallisilla perusteilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3065
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2301
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1543
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      901
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe