Ollaan töissä Sveitsissä, reissu kestää hieman yli vuoden. Tarkoitus hakea Saksasta Käytetty auto, hintaa joku 22000€. Ymmärtääkseni saan vähentää sen paikallisen alvin 19% hinnasta, kun vien sen Saksasta Sveitsiin, eli Eu:n ulkopuolelle. Onko näin? Sitten Sveitsissä, pitääkö auto rekisteröidä sinne, missä se tapahtuu? Entä katsastus, samoin paikka, ollaan Ranskankielisellä alueella? Sittenpä oleskelua vuosi Svitsissä, auto min puolivuotta ja takaisin Suomeen, ymmärtääkseni tullia tai alvia ei peritä, kunhan tullin ehdot täyttyvät...? Olenko ymmärtänyt asian oikein?
Muuttoauto ongelmaa
16
2163
Vastaukset
- näin...
Ottaisin Saksasta puolen vuoden vientikilvet ja ajelisin niillä muina miehinä Sveitsissä. Jos rekisteröit auton Sveitsiin, joudut maksamaan alvin sinne, plus muut kulut. Muuttoautosta ei tosiaan mene tullia ja alvia ja autoverosta saa vähennyksen.
- Hob
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Saako vientikilpiä pidemmäksi ajaksi, kuin puoleksi vuodeksi, vaikkapa 8-9kk, koskapa nykyinen auto alkaa olla melko räjähdys pisteessä? Meneekö alvi myös Sveitsissä, kun ei kuulu Eu:n?
- taitaa olla ylärajana
Hob kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Saako vientikilpiä pidemmäksi ajaksi, kuin puoleksi vuodeksi, vaikkapa 8-9kk, koskapa nykyinen auto alkaa olla melko räjähdys pisteessä? Meneekö alvi myös Sveitsissä, kun ei kuulu Eu:n?
noissa vakuutuksissa. Lähinnä on valiteltu saksalaisten vakuutuksien kalleutta, mutta vaihtoehtoja on useita ja kilpailu toimii. Kun on kysymys pitemmästä ajasta, niin minä kävisin ainakin ADACin toimistolla, vaikkapa netin kautta.
ALVihan on käytössä ympäri mailman. Sveitsiläiset osaavat parhaiten vastata Sveitsin Alvista. Pääsääntöhän on että käytetyn auton ALVi maksetaan ostomaahan ja käytetty on yli ½-vuotta ja 6000 km ajettu auto. Yleensä EUn sisällä voimassa olevat sopimukset on Sveitsikin ominut itselleen suhteessa EU-maihin. - Rekisteröinti asuinmaahan?
taitaa olla ylärajana kirjoitti:
noissa vakuutuksissa. Lähinnä on valiteltu saksalaisten vakuutuksien kalleutta, mutta vaihtoehtoja on useita ja kilpailu toimii. Kun on kysymys pitemmästä ajasta, niin minä kävisin ainakin ADACin toimistolla, vaikkapa netin kautta.
ALVihan on käytössä ympäri mailman. Sveitsiläiset osaavat parhaiten vastata Sveitsin Alvista. Pääsääntöhän on että käytetyn auton ALVi maksetaan ostomaahan ja käytetty on yli ½-vuotta ja 6000 km ajettu auto. Yleensä EUn sisällä voimassa olevat sopimukset on Sveitsikin ominut itselleen suhteessa EU-maihin.Kannattaa selvittää ensin miten tulkitaan se että auto pitää olla käytössä kohde maassa. Eli Suomen viranomaiset eivät välttämättä hyväksy sitä että auto on Saksan vientikilvissä ulkomailla olon ajan, en tiedä sen tarkemmin. Asia kannattaa tarkistaa ettei tule yllätyksenä kun palaat.
- minkä maan rekisterissä
Rekisteröinti asuinmaahan? kirjoitti:
Kannattaa selvittää ensin miten tulkitaan se että auto pitää olla käytössä kohde maassa. Eli Suomen viranomaiset eivät välttämättä hyväksy sitä että auto on Saksan vientikilvissä ulkomailla olon ajan, en tiedä sen tarkemmin. Asia kannattaa tarkistaa ettei tule yllätyksenä kun palaat.
ihan kirjaimellisesti riittää kunhan on omassa käytössä, siis saa/voi ajaa autolla kohdemaassa.
- mielipidevaikuttaja
Rekisteröinti asuinmaahan? kirjoitti:
Kannattaa selvittää ensin miten tulkitaan se että auto pitää olla käytössä kohde maassa. Eli Suomen viranomaiset eivät välttämättä hyväksy sitä että auto on Saksan vientikilvissä ulkomailla olon ajan, en tiedä sen tarkemmin. Asia kannattaa tarkistaa ettei tule yllätyksenä kun palaat.
Suomen viranomaiset ovat hyväksyneet, että auto on ollut Suomen vientikilvissä ulkomailla olon ajan. Olisi hämmästyttävää, jos he eivät hyväksyisi Saksan vientikilvissä oloa.
- ADAC?
taitaa olla ylärajana kirjoitti:
ALVihan on käytössä ympäri mailman. Sveitsiläiset osaavat parhaiten vastata Sveitsin Alvista. Pääsääntöhän on että käytetyn auton ALVi maksetaan ostomaahan ja käytetty on yli ½-vuotta ja 6000 km ajettu auto. Yleensä EUn sisällä voimassa olevat sopimukset on Sveitsikin ominut itselleen suhteessa EU-maihin.Vakuutuksen saa viranomaisilta rekisteritoimistosta max. 3 kk, ADAC myy ilmeisti vakuutuksia max. 12 kk, saatko kuitenkin kilvet??
Autoliikkeet saavat vain max. 3 kk kilpiä.
http://www.adac.de/Auto_Motorrad/Kauf_Verkauf/Export_Import/Kauf_eines_Fahrzeuges_in_Deutschland_und_Zulassung_auf_Ausfuhrkennzeichen/default.asp?Param=BuXC0AZ,0AHq6zVvBLI2BfXtBLVvzBX7BoED71DtHm9sxuV4zLLFFoRy0z6G1uuEyuuv71v56mmE6HzE6HA_
- Tuonut
Osta Sveitsistä auto. Sveitsin tullikilpiin huom 7 kuukautta. Auton pitää olla puoli vuotta Sveitsissä. Sen jälkeen Suomeen ja tulliin vero 0 e alv 0 e. ALV peritään verosta. Ei autosta
- hob
mutta kun siinä on se mutka että kyseessä vw multivan, vm 2003-05, ajettu n.70000-100000 km. Saksasta sen saat n.20000, jos ostat Sveitsistä, on pirun paljon kalliimpi, jos edes jostakin täältä noin vanhan auton onnistut löytämään. Nettiä olen katsellut paljon, ja juuri äsken kolusin viisi eri autokauppaa.
Summarum, jos olen oikein ymmärtänyt, auton osto siis Saksasta, 0% alvilla, autolla Sveitsiin, rajalla "ehkä" joutuu 7,6% ostohinnasta laskettuna alvia maksamaan. Rekisteröimisestä Sveitsiin ei minulla vielä ole mitään tietoa. Sitten autolla suttaillaan pitkin eurooppaa puolivuotta, ja eiku Suomen tulliin 0 vero ja 0 alvi. - ALVin
hob kirjoitti:
mutta kun siinä on se mutka että kyseessä vw multivan, vm 2003-05, ajettu n.70000-100000 km. Saksasta sen saat n.20000, jos ostat Sveitsistä, on pirun paljon kalliimpi, jos edes jostakin täältä noin vanhan auton onnistut löytämään. Nettiä olen katsellut paljon, ja juuri äsken kolusin viisi eri autokauppaa.
Summarum, jos olen oikein ymmärtänyt, auton osto siis Saksasta, 0% alvilla, autolla Sveitsiin, rajalla "ehkä" joutuu 7,6% ostohinnasta laskettuna alvia maksamaan. Rekisteröimisestä Sveitsiin ei minulla vielä ole mitään tietoa. Sitten autolla suttaillaan pitkin eurooppaa puolivuotta, ja eiku Suomen tulliin 0 vero ja 0 alvi.mutta ei sitä enää sinne Sveitsiin tarvi maksaa. Ethän sitä sinne Sveitsiin rekisteröi vaan ajelet saksalaisilla vientikilvillä.
Kun tuot suomeen, niin kun et maksa veroja voit unohtaa myös ELVin= ei ALVin ja ALVinhan maksoit jo Saksaan. ALVin maksun Saksaan voit välttää vain jos sinulla on firma/toiminimi ja LY-tunnus. Näin EUn sisällä. Sitten jos haluat sen välttämättä viedä EUn ulkopuolelle reksiteröitäväksi ja Sveitsillä ei ole tuon ALVin suhteen tavanomaisesta sveitsiläiskäytännöstä poikkeava käytäntö, niin silloin ne perii sen paikallisen ALVin. Mahtaakohan tuo kuitenkaan olla taloudellisesti mielekästä. Sen mitä voitat halvemmassa ALVissa menee todennäköisesti katsastuksiin yms. - Mikä vero vuoden kuluttua
Sveitsistä voi saada vielä paremman käyttöauton, kuin Saksasta. Auto ei ole enää palkan lisä, koska ei ole tiedossa onko Suomessa autoveroa vuoden parin kuluttua.
- KuustaMuuttaja
Osta auto jostain EU:n ulkopuolisesta maasta, jossa on valuuttakurssi kohdallaan, esim. Islanti tai USA.
Näin tein itsekin.- hob
edelleen. Saksa on eu maa, siellä on käytössä alvi 19%. Kun kerrot Saksalaiselle autokauppiaalle vieväsi auton Sveitsiin, voit hinnasta vähentää tuon 19%, sen summan autokauppias sitten ymmärtääkseni karhuaa Saksan valtiolta itselleen takaisin. Tarkoitus olisi ottaa Saksasta vientikilvet joilla ajelisin sen reilut puolivuotta Sveitsissä. Sitten Suomeen ja ollaan tilanteessa ettei autosta ole alvia maksettu koskaan minnekkään... En tiedä kuinka Suomen tulli siihen reagoi, olen koettanut kysyä mutta vastausta en ole vielä saanut. Aikomukseni siis kiertää maksuja niin paljon kuin mahdollista. Tarkoitus ei ole autoa Sveitsiin rekisteröidä mikäli sen vaan pystyy välttämään. Se Saksalainen alvi 19% ei ole ihan pikkuraha 20000€ auton arvosta se tarkoittaa 3800€ alennusta...!
- KuustaMuuttaja
hob kirjoitti:
edelleen. Saksa on eu maa, siellä on käytössä alvi 19%. Kun kerrot Saksalaiselle autokauppiaalle vieväsi auton Sveitsiin, voit hinnasta vähentää tuon 19%, sen summan autokauppias sitten ymmärtääkseni karhuaa Saksan valtiolta itselleen takaisin. Tarkoitus olisi ottaa Saksasta vientikilvet joilla ajelisin sen reilut puolivuotta Sveitsissä. Sitten Suomeen ja ollaan tilanteessa ettei autosta ole alvia maksettu koskaan minnekkään... En tiedä kuinka Suomen tulli siihen reagoi, olen koettanut kysyä mutta vastausta en ole vielä saanut. Aikomukseni siis kiertää maksuja niin paljon kuin mahdollista. Tarkoitus ei ole autoa Sveitsiin rekisteröidä mikäli sen vaan pystyy välttämään. Se Saksalainen alvi 19% ei ole ihan pikkuraha 20000€ auton arvosta se tarkoittaa 3800€ alennusta...!
Minulla on myös tällä hetkellä auto josta ei ole AVL:ia maksettu. Kun sitten joskus tuon auton Suomeen, niin ALV:ia ei tarvitse maksaa.
Syy: Koska tuon auton muuttoautona ja muutan EU:n ulkopuolelta.
Sitten toinen juttu, voi olla hankalaa saada ostaa auto Saksasta ilman ALV:ia jos olet yksityishenkilö (saattaa onnistua tai sitten ei, riippuu liikkeestä), toisille autoliikkeille myyvät ilman ALV:ia ilman mutkia. - Helvetialainen
hob kirjoitti:
Et saa saksan ALVia takaisin, ellet pysty osoittamaan myyjälle ja saksan tullille, että auto on tullattu EU:n ulkopuolelle. Tullattuasi auton Sveitsiin saat laput, joiden perusteella Saksan tulli rekisteröi Atlas-järjestelmäänsä auton maasta viedyksi. Auton myyjä voi sitten hakea omalta tullitoimistoltaan veron palautukseen liittyvät laput. Huomaa, että myyjän ei ole pakko palauttaa rahoja, jos homma ei vaikka huvita. Kannattaa siis kirjautta asia paperilel ostovaiheessa.
- PP
hob kirjoitti:
Terve Hob!
Onko asia edennyt jo johonkin suuntaan? Oletko auton jo ostanut? Itse asun myös Sveitsissä, Genevessä ja olen alkanut miettimään myös käytetyn auton tuontia suomeen kun sinne takaisin muutan. Aluksi oli tarkoitus ostaa uusi auto, mutta ei ehkä riitä rahkeet maksaa niin isoja kuukausieriä takaisin. Siksipä ajattelin halvempaa ja vähän käyettyä katsella. On vaan niin hiton epäselvää vielä tuo touhu kaikkine veroineen tai ei veroineen. Mietin, että olisiko helpointa ostaa se auto suoraan täältä Sveitsistä. Vai onko ne suhteessa niin paljon kalliimpia sitten täällä kuin esim. Saksassa?
Onko hyviä vinkkejä Sveitsiläisistä autofirmoista netissä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p545666Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "732782Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella182000No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol401885Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1601815- 181771
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v5152881-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome191161Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy811141Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah66965