Herkän ihonhoito????

APUAA!!!!

Iho kasvoissani on hyvin herkkä, mutta ihotyyppini on sekaiho. Iho on niin herkkä, että se punoittaa voimakkaasti kokoajan ja suihkun jälkeen kasvot hilseilevät, koska kuivuvat niin paljon vaikken suihkussa pese millään pesuaineella kasvoja.

Miten ja millä tuotteilla minun pitäisi hoitaa kasvojani?
Voiko pelkkä vesi ärsyttää kasvojani? Kannattaisiko minun pyyhkiä puhdistusvoide pois kasvoilta kasvopaperilla veden sijaan?
Tällä hetkellä käytän Erisanin herkälle iholle tarkoitettuja tuotteita.

Olen kyllästynyt ihoni herkkyyteen ja alan olla jo vähän toivoton, joten kaipaan todellakin neuvoja. Kiitos.

6

2346

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apteekista

jotain muuta kuin niitä Erisaneja. Pesuaine mieto eikä ärsyttävä, siihen Erisan on varmaan ok. Jos haluat kokeilla jotain muuta, Vichyn puhdistusmaito ja kasvovesi, Clarinsin herkän ihon puhdistusaine tms voi toimia.

Olennaisempaa olisi ehkä se kasvojen hoitaminen. Rauhoittava naamio ja riittävä kosteutus jostain voiteesta. Yksi parhaista huonokuntoisen ihon voiteista on Avenen Skin Recovery Cream, siihen voi sekoittaa muutaman kerran hieman apteekin sinkkivoidetta.

• Dalida

Ihosi voi olla herkkä, herkistynyt (jollekin aineelle) mutta jos on myös couperosaa, silloin ei Erisanit auta. Silloin suosittelen herkälle ja couperosaiholle rauhoittavia tuotteita apteekista tai Clinique tms..

Vedellä pesu kannattaa jättää minimiin, ja silloinkin käyttää lämmintä vettä (ei kylmää eikä kuumaa). Ihoa pitää myös suojella ympäristön vaikutukselta (pakkanen, aurinko, UV-säteily, jne...).

Tässä couperosa-ohjeet:

http://plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/terveys/hoida-couperosa-ihoa-oikein

• herkälle sekaiholle

on sopinut hyvin apteekista saatava Elivo-merkkinen herkän ihon puhdistusvaahto. Ei jätä kasvoja kuivan kiristäviksi, ja meikitkin lähtee tuolla aineella. Ja maksoi alle 10 e.

• roousku

Kasvosi "hilseilevät" suihkun jälkeen? Tuttua minullekin, joskus muinoin omatkin kasvoni kärsivät samaa vaivaa. Itselläni on auttanut rasvaaminen. Pesen aamulla kasvot ja laitan sitten punoitusta ehkäisevää, kevyehköä rasvaa. Illalla puolestaan pesen kasvoiltani meikin ja vielä lopuksi käytän kuorivaa, apteekista saatavaa (ja yllättävän edullista!! Kaupoissakin saman hintaisia tuotteita :) ) kasvojen puhdistamiseen käytettävää ainetta. Sen jälkeen laitan yöksi rasvaisempaa rasvaa kasvoilleni.

Suihkun jälkeen kannattaa rasvata kasvot aina hyvin!

• ensin ongelma

Hei!

Ehkäpä kannattaa ensin selvittää, mistä herkkyytesi johtuu vai onko vain ihon ominaisuus. Onko allergioita, atooppinen couperosa-iho tai kenties joku muu iho-ongelma?

Itseltä löytyy noita edellä mainittuja. Couperosa pahentui tuossa jossain vaiheessa, mutta nyt taas hallinnassa. Erisanit tai apteekin perusvoiteet eivät minun iholleni sovi, vaan olen nyt alistunut kohtalooni ja siirtynyt kalliimpiin tuotteisiin.

Hyväksi havaittuja merkkejä minun iholleni ovat olleet Biothermin herkän ihon sarja, Clinique ja Vichy, Avenen tuotteistakin jotkut sopivat, Phytomerin Accept on myös hyvä, mutten suosittele jos hajusteallergiaa. Lähtisin liikkeelle tuosta Biothermista tai Vichystä, jos haluaa jotain hieman edullisempaa. Useimmissa sarjoissa on nykyään tuotteita erittäin kuivalle ja herkälle iholle, kannattaa kysyä myyjältä. Ainakin apteekista ja sokoksilta saa myös näytepakkauksia tai ostaa matkakokoja, jos haluaa ensin kokeilla ennen kuin ostaa.

On monta mielipidettä tuosta veden käytöstä.. Itse olen tullut siihen tulokseen, että vesi ei pahenna (ellei todella kuumaa) ihoani vaan puhtaudesta on hyvin tärkeää pitää huolta. Olen joskus kokeillut puhdistustuotteita, jotka saa pyyhkiä pois ja vettä ei tarvitse käyttää. Eivät sovi minulle, vaan ärsyttävät ja iho tuntuu tunkkaiselta, pitkään käytettynä aiheuttavat jopa finnejä, joita ei normaalisti ole.

Paras keino on jättää kaikki tuotteet pois jotka sisältävät alkoholia tai jotka vaahtoutuvat, puhdistusmaidot ja alkoholittomat herkän ihon kasvovedet siis käyttöön. Saunominen myös pahentaa monien iho-ongelmia sekä isot lämpötilan vaihtelut, kannattaa miettiä, missä tilanteessa ihosi ärtyy ja välttää niitä.

Aluksi kannattaa käyttää rauhoittavia voiteita ja naamioita ja sitten vasta siirtyä kosteuttaviin, kun iho on rauhoittunut. Kosteuttavat naamiot saattavat aiheuttaa kuumotusta ja punaisuutta herkästi, jos iho jo valmiiksi ärtynyt ja äärimmäisen kuiva. Kuitenkin tarpeeksi suojaavat ja rasvaiset voiteet ovat hyviä, geelimäiset ja ohuet usein liian tehottomia ja ihoa kiristää nopeammin.

• edelliseen..

Unohdin yhden tärkeä asian.. Asiaa auttaa myös riittävä vitamiinien ja rasvojen saanti. Eli huolehdi rasvatasapainosta sekä vitamiinien että hivenaineiden saannista. Joidenkin mielestä höpöhöpö-juttuja, mutta kannattaa kokeilla. Ihmiset ovat yksilöitä ja joillekin toimii toinen ja toiselle toinen.

Itse kokeilin helokkiöljyä, ei auttanut, mutta siirryttyäni puhtaaseen tyrniöljyyn on ihoni pysynyt tänä talvena parempana. Herukkaa sen sijaan ei suositella ihmisille, joilla couperoosaa.

Kaikki vitamiinit sekä sinkki ja seleeni ovat iholle tarpeellisia. Asiasta voi lukea vaikkapa Tohtori Tolosen sivuilta, mutta mitään ei kannata niellä purematta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5070
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1604
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1259
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1189
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1133
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1017
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      979
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      895
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      779
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      753
    Aihe