Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

melko huvittavaa

ja kertoo paljon suomalaisista

Oma miesystäväni on ulkomaalainen, en nyt erittele kansallisuutta, mutta katuvilinässä hän ei mitenkään poikkea alkuperäisväestöstä (kauniisti ilmaistu rotumääritelmä:), vai mitä). Olen huomannut erään hyvin huvittavan ja välillä todella ärsyttävän piirteen varsinkin suomalaisissa miehissä. Kun olemme missä tahansa julkisessa paikassa, elektroniikkaliikkeessä, tavaratalossa tms, kaikki menee ihan normaalin kaavan mukaan kunnes hän avaa suunsa ja alkaa puhumaan. Totta helkkarissa, vaikka suomea puhuukin melko hyvin, aksentti paljastaa hänet vierasperäiseksi. Tänä hetkenä kun asia paljastuu, yleensä miesmyyjä alkaa esittelemään sitä uutta kotiteatterisarjaa pelkästään minulle, sillä eihän mieheni voi ymmärtää mitään koska ei ole suomalainen tai toinen vaihtoehto on se että katselevat minua hiukan altalipan eli muutun heti toisen luokan kansalaiseksi koska en ole SAANUT suomalaista miestä itselleni.
Johtuuko tämä jostain alemmuuskompleksista vai mistä?
Onko muilla samassa asemassa olevilla samankaltaisia kokemuksia?

23

1331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parhaiten tiedät

      "Johtuuko tämä jostain alemmuuskompleksista vai mistä?"

      Niin, aika usein ulkkisten kanssa seukkaavilla suomalaisilla naisilla on tuollaisia komplekseja. Siksi varmaan he kiinnittävätkin melkein sairaalloisesti huomiota tälläisiin pikku juttuihin ja vertaavat miestään koko ajan suomalaisiin miehiin ja pelkäävät, että ihmiset luulevat heidän olevan ulkkiksen kanssa koska eivät muuta saaneet.

      Omasta puolestani, jos olisin asiakaspalvelija, pitäisin ihan luonnollisena että selittäisin jonkun vimpaimen ominaisuuksia sille kielitaitoiselle ihmiselle pariskunnasta. Paljon helpompaa...

      Ota rennommin, niin ne alemmuuskompleksitkin helpottaa. :)

      • :-DDD

        Toista se on kun on pelkästään virtuaalimies niin ei tarvi mennä esim. ostoksille yhdessä. :-DDDDD


    • hieman.

      Millaista on selittää monimutkaista asiaa kielipuolelle. Miksi miehesi ei muuten opettele ääntämistä oikein. Eiköhän jokainen hiemankin kunnianhimoinen opettele vieraan kielen myös ääntämisen osalta kuntoon.

    • asiakaspalvelija...

      Jos miehesi on venäläinen ja kauhea mahorkanlemu leijuu sen ympärillä ja se änkyttää surkeaa suomea, niin tapana on ollut puhutella sitä suomalaista naista. Onneksi näitä tapauksia tulee harvoin. Useinmiten menevät persaukiset Giganttiin ostamaan tusinapaskaa....

    • alkuperäinen huvittunut

      Tätä juuri tarkoitin, kolmesta vastauksesta sain jo kolme eri negatiivista asennetta:

      Yhden mielestä ulkomaalaisen kanssa seurustelevilla onkin yleensä alemmuuskompleksi mutta toisaaltaan vain kuvittelen koko asian????
      Eli kumpaa mieltä oikein nyt olet?

      Toinen ihmettelee miksi mieheni ei voi opetella puhumaan kunnolla suomea?
      Siis hän puhuu paljon parempaa suomea (yleiskieltä) kuin moni suomalainen joka on kotoisin noilta vahvan murteen alueilta, mutta ääntäminen on ehkä hiukan pehmeämpää kuin perus suomalaisella.
      Aksentti, tiedoksesi vaan, ei tarkoita huonoa kielioppia vaan puheessa kuuluvaa nuottia joka on tyypillinen kun puhutaan itselle vierasta kieltä. Hyvin hyvin harva suomalainen pystyy puhumaan edes englantia kuin syntyperäinen ja englanti on sentään maailman helpoimpia kieliä.

      Tämä kolmas sitten olikin oma lukunsa, mieheni ei ole venäläinen. Tiedoksesi vielä, kaikki venäläiset eivät haise mahorkalle ja täällä vierailevilla venäläisturisteilla on suurimmalla osalla melko paksu kukkaro, joten se siitä persaukisuudesta. Vielä haluaisin korostaa että et todellakaan sovi asiakaspalveluun jos asenteesi on tuo...huhhuh...yksikin minun alaiseni jos päästäisi tuon suustaan, kenkää tulisi niin että heilahtaa.

      Näistä vastauksista voin päätellä että ainakaan tilanne ei ole kuvitteluani.

      • syy....

        "Yhden mielestä ulkomaalaisen kanssa seurustelevilla onkin yleensä alemmuuskompleksi mutta toisaaltaan vain kuvittelen koko asian????
        Eli kumpaa mieltä oikein nyt olet?"

        Jaaha, osui ja upposi. Minä siis kirjoitin tuon, ja tarkoitin sitä, että usein teillä ulkkisten naisilla tuntuu olevan näitä itsetunto-ongelmia, ja tämä sitten ilmenee niin että te kuvittelette kaikkien kyyläävän teitä (varsinkin suomalaisten miesten) ja naureskelevan. Tätä ne itsetunto-ongelmat katsos ovat. Turha syyttää niistä suomalaisia miehiä.

        Eli ota rennommin, niin helpottaa.


      • kommentti asiaan
        syy.... kirjoitti:

        "Yhden mielestä ulkomaalaisen kanssa seurustelevilla onkin yleensä alemmuuskompleksi mutta toisaaltaan vain kuvittelen koko asian????
        Eli kumpaa mieltä oikein nyt olet?"

        Jaaha, osui ja upposi. Minä siis kirjoitin tuon, ja tarkoitin sitä, että usein teillä ulkkisten naisilla tuntuu olevan näitä itsetunto-ongelmia, ja tämä sitten ilmenee niin että te kuvittelette kaikkien kyyläävän teitä (varsinkin suomalaisten miesten) ja naureskelevan. Tätä ne itsetunto-ongelmat katsos ovat. Turha syyttää niistä suomalaisia miehiä.

        Eli ota rennommin, niin helpottaa.

        Et ole ymmärtänyt mistä aloittaja puhuu, mutta sitä en ihmettele. Se nyt vaan on fakta, että monet reagoivat juuri kuten aloittaja kertoi. Syitä voi toki olla moniakin, mutta Suomessa ulkomaalaisen kanssa naimisissa olevalla naisella on hyvin harvoin huono itsetunto. Sellainen liitto vaatii nimenomaan vahvaa itsetuntoa. Sitä kun pitää luottaa siihen "ainoaan jonka sai" ja sen lisäksi kestää kaikki se paskanjauhaminen mitä saa "rakkailta" lähimmäisiltä kuulla. Esimerkiksi, että olettaa "kaikkien kyyläävän". Se jos mikä on bullshittiä.


      • sanoin....
        kommentti asiaan kirjoitti:

        Et ole ymmärtänyt mistä aloittaja puhuu, mutta sitä en ihmettele. Se nyt vaan on fakta, että monet reagoivat juuri kuten aloittaja kertoi. Syitä voi toki olla moniakin, mutta Suomessa ulkomaalaisen kanssa naimisissa olevalla naisella on hyvin harvoin huono itsetunto. Sellainen liitto vaatii nimenomaan vahvaa itsetuntoa. Sitä kun pitää luottaa siihen "ainoaan jonka sai" ja sen lisäksi kestää kaikki se paskanjauhaminen mitä saa "rakkailta" lähimmäisiltä kuulla. Esimerkiksi, että olettaa "kaikkien kyyläävän". Se jos mikä on bullshittiä.

        Teidän mielestänne vika on aina muissa, ei koskaan itsessä.

        Tavalliselle ihmiselle tosin järkikin sanoo, etteivät kaikki suomalaiset sinua ja puolisoasi kyylää, eikä SUPOkaan tai UFOt seuraa. Samoin tavalliselle ihmiselle on aika luonnollinen asia, että kaupan myyjä selittää tuotteen ominaisuuksista mieluiten äidinkielellään sellaiselle ihmiselle, joka sitä ymmärtää.

        Kyllä tuollainen paranoia nyt vaan on ihan klassinen huonon itsetunnon merkki, ei voi mitään. Luulo, että ihmiset ovat (negatiivisella tavalla) kiinnostuneempia sinusta ja puolisostasi kuin oikeasti ovat.


      • mielenkiintoinen asia
        sanoin.... kirjoitti:

        Teidän mielestänne vika on aina muissa, ei koskaan itsessä.

        Tavalliselle ihmiselle tosin järkikin sanoo, etteivät kaikki suomalaiset sinua ja puolisoasi kyylää, eikä SUPOkaan tai UFOt seuraa. Samoin tavalliselle ihmiselle on aika luonnollinen asia, että kaupan myyjä selittää tuotteen ominaisuuksista mieluiten äidinkielellään sellaiselle ihmiselle, joka sitä ymmärtää.

        Kyllä tuollainen paranoia nyt vaan on ihan klassinen huonon itsetunnon merkki, ei voi mitään. Luulo, että ihmiset ovat (negatiivisella tavalla) kiinnostuneempia sinusta ja puolisostasi kuin oikeasti ovat.

        Tottakai se on luonnollista että kun kaksi suomea puhuvaa ihmistä (vaikkakin toisella on aksentti) menee kauppaan ostamaan vaikkapa telkkaria, tekniset tiedot selitetään sille kenellä aksenttia ei ole vaikka hän ei ymmärtäisi hölläyksen pöläystäkään asiasta. Itse olen kyseisessä tilanteessa sanonut vanhemmalle miesmyyjälle että älä mulle selitä, en minä niistä mitään ymmärrä. Tämän jälkeen on selitys annettu miehelleni ja hyvinhän tuo on sujunut, kaupat on syntyneet ja kaikki hyvin. Oma mieheni on virolainen ja vaikka puhuu erittäin hyvää suomea, kyllä sieltä osaa erottaa sen ettei suomi ole kotikieli. Pitäisi vaan muistaa että sellainen henkilö joka puhuu suomea aksentilla, ei ole "kielipuoli" vaan yleensä hän osaa muitakin kieliä kuin suomea:).
        Jos asiakaspalveluhenkilö ei pysty kommunikoimaan suomeksi asiakkaan kanssa, ainakin englanti pitäisi myyjältä taittua ja sitä pitäisi myös asiakkaalta kysyä...eri asia sitten jos asiakkaan ainoa kieli on joku hindi.


      • sun kanssas
        sanoin.... kirjoitti:

        Teidän mielestänne vika on aina muissa, ei koskaan itsessä.

        Tavalliselle ihmiselle tosin järkikin sanoo, etteivät kaikki suomalaiset sinua ja puolisoasi kyylää, eikä SUPOkaan tai UFOt seuraa. Samoin tavalliselle ihmiselle on aika luonnollinen asia, että kaupan myyjä selittää tuotteen ominaisuuksista mieluiten äidinkielellään sellaiselle ihmiselle, joka sitä ymmärtää.

        Kyllä tuollainen paranoia nyt vaan on ihan klassinen huonon itsetunnon merkki, ei voi mitään. Luulo, että ihmiset ovat (negatiivisella tavalla) kiinnostuneempia sinusta ja puolisostasi kuin oikeasti ovat.

        Siitä kyylämisestähän olet ainoastaan sinä puhunut. Kukaan ei ole ketään syyttänyt vaan todennut miten on asioita kokenut. Sinä et todellakaan ymmärrä mistä on kyse. Siis vaikene!


      • luonnollista
        mielenkiintoinen asia kirjoitti:

        Tottakai se on luonnollista että kun kaksi suomea puhuvaa ihmistä (vaikkakin toisella on aksentti) menee kauppaan ostamaan vaikkapa telkkaria, tekniset tiedot selitetään sille kenellä aksenttia ei ole vaikka hän ei ymmärtäisi hölläyksen pöläystäkään asiasta. Itse olen kyseisessä tilanteessa sanonut vanhemmalle miesmyyjälle että älä mulle selitä, en minä niistä mitään ymmärrä. Tämän jälkeen on selitys annettu miehelleni ja hyvinhän tuo on sujunut, kaupat on syntyneet ja kaikki hyvin. Oma mieheni on virolainen ja vaikka puhuu erittäin hyvää suomea, kyllä sieltä osaa erottaa sen ettei suomi ole kotikieli. Pitäisi vaan muistaa että sellainen henkilö joka puhuu suomea aksentilla, ei ole "kielipuoli" vaan yleensä hän osaa muitakin kieliä kuin suomea:).
        Jos asiakaspalveluhenkilö ei pysty kommunikoimaan suomeksi asiakkaan kanssa, ainakin englanti pitäisi myyjältä taittua ja sitä pitäisi myös asiakkaalta kysyä...eri asia sitten jos asiakkaan ainoa kieli on joku hindi.

        on se, että myyjät puhuu sille joka on se keskusteleva osapuoli. Enpä juuri ole huomannut siinä aksentin vaikuttavan. Miehet tuppaa puhumaan miehelleni aksentista huolimatta. Toki joskus tunnistan niitäkin tilanteita mistä aloittaja puhuu.


      • Niinpä niin
        sun kanssas kirjoitti:

        Siitä kyylämisestähän olet ainoastaan sinä puhunut. Kukaan ei ole ketään syyttänyt vaan todennut miten on asioita kokenut. Sinä et todellakaan ymmärrä mistä on kyse. Siis vaikene!

        Nimimerkki "ulkomaalainen nainen" on puhunut (katsokaa ylempiä aloituksia). Sulla alkaa todellisuudentaju pettää.


    • marokkolaisenvaimo

      Vaikka mun miehestä näkyy jo kulmakarvoista ettei ole suomalainen, ja kielivirheitäkin tulee (vaikkei olekaan ihmekyllä aksenttia), niin harvemmin myyjä alkaa selittää mulle mitään, vaan puhuu miehelle. Mitä siis tarkoitan. No vaivaako asia miestäsi? Jos vaivaa, niin miksei hän anna myyjälle palautetta? Joko näkyvämmin ilmaise loukkaantumista tai sitten vain hienovaraisesti ota tilaansa. Tuskin niitä kodinkoneliikkeen myyjiä sun itsetunto kiinnostaa. Jos ne olisi niin välkkyjä, että sekunnin sadasosassa ehtisivät tehdä päätelmän "säälittävä raukka, joutui ottamaan ulkomaalaisen" ja alkais kohdella sua alta lipan ja sitten lyö lyötyä periaatteella(muuta motiivia en ) alkaisivat selittää sulle miehesi ymmärrystä mitätöiden. Ja jos siis ne olis niin välkkyjä, ne ei olis kodinkoneliikkeen palkansaajapuolella töisssä.

      Ehkä tapahtuu näin, sulla on tuommoinen ennakko-odotus. Ja se saa sun katseeseen sellaisen intensiteetin, että myyjä alkaa puhua sulle, kun lulee puhuvansa kaapinpaikan määrääjälle.

      Ei oikeasti kannata tuommoisesta ärsyyntyä. Jos oma onni rakentuu tuommoiseen, niin on syytä mennä itseensä. Kun on oikeatikin mitätöiviä myyjiä, jotka alkavat selittää asiaa kuuron tulkille tai puhuvat pyörötuolissa istuvalle kuin tyhmälle. Otakkaa tilanne haltuunne, ja lopeta ongelmien etsiminen

      • On paljon omasta asenteesta kiinni millaista palvelua missäkin saa. Tuolla joku väläyttikin että meillä ulkomaalaisen puolisoilla olisi usein itsetunto-ongelmia. No, en ehkä ihan tuota allekirjoita, mutta monet meikäläiset tuntuu olevan tuntosarvet kovin koholla ja tutkailevat herkemmin millaista kohtelua saavat.

        Minä kuljen joka paikassa ihan omana itsenäni enkä suinkaan häpeile mustaa miestäni tai yhteisiä jälkeläisiämme. En kuitenkaan kulje nenä pystyssä itsetietoisena.
        Koskaan minua ei ole missään virastossa, kaupassa tai muuallakaan kohdeltu alentuvasti tai huonosti.

        En nyt väitä ap.n käyttäytyvän jotenkin omituisesti tms. mutta tulipahan mieleen näitä vastauksia lukiessani.


    • sinun pillisi mukaan!

      Pienestäpä sitä pinna palaa. Miten mahdat kestää kaikkia niitä paineita joita tulee kertymään keksiessäsi syitä loukkaantua.

      Eihän missään nimessä kannata huomauttaa kyseiselle myyjälle että hei tämä mies tässä nyt pyytää palvelua eikä nainen, loukkaantumisella ja jälkeenpäin valittamisellahan asiat korjaantuvat yleensä kuin itsestään.

      Jos muuten tuo kertoo mielestäsi paljon nimenomaan suomalaisista niin etpä taida olla paljon makustellut ruotsinlaivaa pidemmälle.

      • pinna palaa?

        Aloittajahan kertoi olevansa huvittunut. Harvemmin sitä ollaan huvittuneita kun pinna palaa:))


      • sarkasmin sankari
        pinna palaa? kirjoitti:

        Aloittajahan kertoi olevansa huvittunut. Harvemmin sitä ollaan huvittuneita kun pinna palaa:))

        Ap. ehkä oli kumminkin "huvittunut" kuin huvittunut. ;)


      • on tulkintasi
        sarkasmin sankari kirjoitti:

        Ap. ehkä oli kumminkin "huvittunut" kuin huvittunut. ;)

        Ihan miten haluat.


      • kuin huvittunut
        pinna palaa? kirjoitti:

        Aloittajahan kertoi olevansa huvittunut. Harvemmin sitä ollaan huvittuneita kun pinna palaa:))

        Kertoi olleensa myös ärsyyntynyt ym.


    • suomalainen ulkomailla

      ihan samanlaista se on ulkomaillakin, että enemmän selitellään sille jolla on parempi sen maan kieli tai jos ei ole yhteistä kieltä, niin sille jolla on parempi englanti. Ja hyvä niin, vai eikö, tuleepahan ainakin minimoitua epäselvyydet?
      Itse en koe sitä ainakaan millään lailla loukkaavana tai ylenkatsomisena, koska uskon vakaasti ettei ainakaan suurimmalla osalla myyjistä ole mitään mielenkiintoa loukata asiakasta.

      Voihan miehesi sanoa myyjälle, että ymmärtää hyvin suomea ja toisaalta ainahan se on niin ettei myyjä voi kahdelle puhua yhtä tasavertaisesti vaan väkisinkin sitä enemmän kommunikoi toisen kanssa. Näin ihan suomalaistenkin kesken, naiset vaan ottaa asian herkemmin itseensä jos vaikka autokaupassa miehen kanssa kommunikoidaan enemmän. Tuskin miehet vetävät hernettä nenukkiin, jos kosmetiikkaliikkeessä myyjä kommunikoi enemmän naisen kanssa vaikka kyseessä olisikin miehelle tuote :)

      Uskon, että liioittelet mielessäsi asiaa ja kuvittelet että saatte huonompaa kohtelua vain siksi että miehesi on ulkomaalainen.

      N33

    • zkelvin

      Aviomies erottautuu ulkonäöltään suomalaisesta ihan selvästi, mutta kyllä me olemme aina hyvää palvelua saaneet, enkä ainakaan minä ole alentuvaa asennetta huomannut miesmyyjissä (en tosin naisissakaan). Tuskin kiinnittäisin sellaiseen edes huomiota, jossei se olisi ihan törkeää. Ja sellainen on helppo ampua alas. Syyksi ei ensimmäiseksi tulisi mieleen miehen ulkomaalaisuus vaan ihan myyjän puutteelliset käytöstavat.

      Kannattaa siis antaa asian mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos tilanne kovin vaivaa, voi myyjälle antaa kohteliasta palautetta asiasta.

      • bidraldi

        Ihan samaa mieltä en komppaa ap:n tuntemuksia.
        Mies erottuu selkeästi ulkomaalaiseksi eikä puheessa ole kyse vain aksentti virheistä (paremminkin taivutus virheistä ja sana valinta mokista) ja jos elektroniikkaa ostetaan niin miesmyyjät selittävät ennemmin hänelle ja naismyyjät minulle. Mies yleensä hoiti ostoksilla puhumisen vaikka minä olin mukana (sai harjoitusta siinä) Ei ole ollut missään huonoa palvelua ei ainakaan miehen ulkomaalaisuuteen vedoten eikä tunnu, että kukaan edes huomaa meitä parina, koska saatamme jopa mennä kahdesta ulkomaalaisesta ja kahteen ulkomaalaiseenhan ei kiinnitetä huomiota kun ne eivät keskenään ole keltään pois;D

        Ap voi rauhassa relata sen miehensä ulkomaalaisuuden kanssa, jos ei itse sitä hyväksy niin vaikeaa se sitten ympäristölleenkin on olipa mies kolmannesta tai tästä maailmasta;D.


    • Anonyymi

      Johtuu vaan siitä että olet vitun tyhmä suvakki suomiakka

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe