Tuulilasin talvipuhdistus

Käy helpoiten

Kraanakuumalla vedellä. Lumet ensin lakaistaan lasista, sitten iso cocispullollinen kuumaa vettä lasille, sulanut lasi kuivataan heti lasinpyyhkijöillä. Ei raaputtelua tai kaapimista, toimii varmasti ja nopeasti. Turhaa pelätä ikkunan särkymistä. Kokemusta tavasta reilusti yli 20 vuotta joka talvi, eri merkkisiin autoihin. Ainuttakaan lasia ei ole vioittunut saati sitten särkynyt. En kuitenkaan suosittele keinoa käytettäväksi yli 20 asteen pakkasilla, sillä silloin saattaa jännitteet muodostua liian suuriksi. ( Ei ole tosin kokemusta niin kovista pakkasista). Huom. veden lämpötila ei saisi ylittää 60 c.
Tallittomalle helppo aamun avaus, lämminvesipullo kainaloon ja ulos parkkipaikalle, ei raaputuksia, vain ikkunan valelu ja matkaan.

8

732

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asu Suomessa

jos olet tapaa käyttänyt yli 20 vuotta mutta ei silti oole kokemusta yli 20 asteen pakkasesta.

Idioottimainen sepustus.

• Aloittajan huomautus

Yli 20 asteen pakkaset ovat täällä eteläsuomessa aika harvinaisia, joten sellaisen pakkasen sattuessa en ole kuitenkaan uskaltanut kokeilla suosittamaani tapaa.
        Merkillistä muuten, että heti haukutaan idiootiksi, vaikka ei itse ole edes kokeiltu ehdottamaani ikkunan huurteen sulatustapaa.
        Kyllä likainenkin ikkuna samalla puhdistuu,kun pistää pyyhkijät päälle heti huuhtelun jälkeen.
        Vieläkin tehokkaammin jos pyyhkii lastalla.
        Tyhmät haukkuvat ensin ja raaputtelevat edelleen. Viisaammat kokeilevat ja huomaavat kuinka helpolla saa tuulilasin todella kirkkaaksi ja vieläpä hetkessä.
        Raaputteluun kyllästyneet,kokeilkaa!

• sähän oikeen

ikkunanpesureiska oletkin,ei tuu kuule puhtaaks tolla lailla

• The Rat

Ensinnäkään pelkkä vesi ei pahemmin lasia pese.

Toisekseen tuossa on pieni vika. Nimittäin ainakin pyyhkijät jäätyvät tuon seurauksena kiinni alta aikayksikön, taitaapa päätyä mukavasti pyyhinnän seurauksena vettä kuskinpuolen oven tiivisteisiinkin, mikä tunnetusti on kivaa, jne.

Eivätkä ne pyyhkijät niin tarkkaan vettä poistaisi, etteikö lasi jäätyisi heti liikkeelle lähdettäessä.

Pakkaskelit eivät pääsääntöisesti ole kovin suuri ongelma. Rapsuttamalla lähtee jää ja lika. Nollan tuntumassa olevat kelit ovat ikävämpiä, mutta lasinpesunestettähän on pissapoika täynnä. Kyllä toimii.

• kikka:

Pidä auton mukana sumutepullossa tuulilasinpesunestettä. Poista ikkunoista irtolumi ja suihkuta tuulilasinpesunestettä. Tämän jälkeen skrapaaminen sujuu kuin tanssi.

• ------222

sitten nämä kikat sisätilanlämmitin 0,5-2 tuntia päällä ja lasi on auki. Myös auto-glymiltä on suihkutettava aina de-icer, jota voi käyttää jos ei satu olemaan sähköa aina saatavilla. Kaikkein paras tietenkin polttoainekäyttöinen lisälämmitin, ei ole sidoksissa sähköön ja 15-30 minuuttia riittää lämmittämiseksi.

• Helppoa

Lisäetuna tulee turvallinen huurtumattomuus.
      Lämmitetty lasi ei kerää kosteutta ennen moottorin lämpiämistä.

Kuivaukseen käytän irtonaista sulkaa, johon olen lisännyt pienen kahvan.
      Auton sulka mukautuu parhaiten kaareviin ikkunoihin.
      Pituus sen mukaan, kuinka pieniä sivuikkunoita on. Noin 450mm.
      Kovemmalla pakkasella pitää kiirettä kuivaamisessa.
      Irtosulkaa käytettäessä, omat pysyvät ylhäällä jäätymättä.

Lasinpesuneste ei ole niin luontoystävällistä, kuin pelkkä vesi.
      Vesi kylläkin jäätyy parkkipaikalle ja joskus auton kylkiin.
      Olen sulatellut säröisiäkin laseja, tasaisesti lämmittäen.
      Hirvittää, mutta hyvin on toiminut.

• Kokeillut

Olen nyt parina aamuna töihin lähtiessä kokeillut tuota vesijuttua. Siis aivan sairaan hyvä keksintö . Aikaisemmin olen sormet kohmeessa raaputellut tuulilasista jäätä ja huurretta, mutta nyt se sujui muutamassa sekunnissa, kun valelin lämmintä vettä lasille. Välittömästi käynnistin tuulilasin pyyhkijät ja niin oli tuulilasi kuin kesällä, kuiva ja kirkas.
        Helvetin hieno keksintö, etenkin kun minullakaan ei ole sähköä saatavilla. Kiva lähteä aamulla duuniin kun tuulilasi on täysin kirkas. Kiitokset sille joka niksin lähetti, minä ainakin tulen liikkumaan kuumavesipullo kainalossa aamuisin autolleni. Tattis paljon!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4892
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3543
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2430
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1558
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1480
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1334
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1222
    8. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1128
    9. 165
      1089
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1057
    Aihe