Kaksi päivää sitten alkoi tuskallinen jomottava hammassärky oikealla puolella poskihampaassa, sekä ylhäällä että alhaalla. Alempi hammas tykytti todella kipeästi, tuntui leuassa asti.
Viime syksynä samanlaisten kipujen kanssa mennessäni hammaslääkäriin oli seurauksena juurihoito joten odotin että nyt on sama edessä.
Mutta kun eilen pääsin hammaslääkäriin, ei lääkäri löytänyt hampaista mitään vikaa. Ei reiän reikää kummassakaan hampaassa.
Purennan katsottuaan totesi että alhaalla oleva kipeä hammas on vähän korkea ja että ei löydä kertakaikkiaan muuta syytä säryille. Hinkkasi sitä hammasta sitten matalemmaksi.
Kipu hellitti tämän jälkeen alahampaasta, mutta ylähammas oli yhä kipeä. Viime yön aikana kitalaki oli turvonnut kipeän hampaan puolelta ja on turvoksissa edelleen. Syöminen sattuu ja särky hampaassa jatkuu.
Voiko olla mahdollista että hampaat olisi kipeytyneet näin paljon pelkästään esim. hampaitten narskuttelusta tai muuten voimakkaasta yhteen puristamisesta nukkuessa? Ja mistä tuo turvotus voi johtua?
Uusi lääkäriaika on parin viikon päästä, mutta oli pakko tulla tänne ihmettelemään asiaa, jos jollain ois samanlaisia kokemuksia. Oon "tottunut" että kun hampaisiin sattuu niin tulossa on vähintään reiän paikkaamista...
Hammassärkyä ja turvonnut kitalaki, hampaissa ei vikaa!
2
5220
Vastaukset
- nina-80
Viikon kärsein kauheasta hammas särystä ja se oikee jomotti..särkylääke auttoi hieman, mutta ei oikeestaa lainkaa. En syönyt viikkoon juurikaan mitään, koska heti alkoi kauhea jomottava särky...tuo särky alhaalla...meni ees taas 2 hampaasta aina 6 hampaaseen asti.
Torstaina olin sitten hammaslääkäris ja paikattii 2 pientä reikää, sekä poistettii väliaikanen paikka ja laitettii pysyvä tilal. Kun puudutus kotona lakkas, niin alkoi taas se hervoton kipu ja jomotos. Soitin hammaslääkäriin, missä olin silloin aamulla. Sitten osattiin paikallistaa tuo kauhea särky...4 hampaan paikan alla oli juuri hajonnu ja veri oli ihan eriväristä, mitä kuuluis olla...juurihoito siihen hampaaseen tehtii. Nyt siis sitä kauheeta jomotusta ei oo ollu. Kuitenkin se hammas on arka ja kipee kun sillä syö.
Mulla vajaa viikon ollut ylhäällä 5 hammas kipee..välil pientä särkyä ja kun syö niin se on arka..luulen että mun hampaan arkuus johtuu siittä, että mä puren yöllä hampaat oikealta puolelta tiukasti yhtee..päivällä havahdun samaan, että puren niitä lujaa yhtee.
Jos sulla on kaameeta särkyä ja jomotusta, niin kyllä siellä varmaan on sitte joku hammas juurihoidon tarpeessa. Jos siihen ottaa kylmä sekä kuuma ja kun syöt sillä ja se alkaa tekee jomotusta, niin kyl sitte on jotai.
Minäkin viikon kitkuttelin, mutta tästä lähin meen heti hamppulääkärii, jos vielä tollasia oireita tulee, jotta ei pääse pahenee..mullakin se todettii just ja just ajoissa..tiedä mitä ois tullu jos en olis vieläkää menny.- nina-80
kannattais varmaa pyytää et ottaisivat kuvat hampaista, josta näkee että missä kunnossa juuret ovat.
Itselläni on kk päästä aika ja jos ylähammas on silloin tällänen niin pyydän ottaa kuvat siltä puolelta, jotta nähään et onko siel jotai.
Nyt ei ainakaa oo särkyä pahemmin ollu, paitsi välil hiukan.
Kyllä viime yö oli sitte niin ihana nukkua, kun ei särkeny yksikää hammas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232512- 622414
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062290- 321537
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381532- 321520
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371442- 281220
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201186- 951171