Sattuisiko muilla olemaan samanlainen tilanne päällä tai joskus ollut..
Oon kohta 18vuotias nuori nainen ja poikaystäväni 21v. Olemme seurustelleet yli puoli vuotta, asumme yhdessä.
Meillä on alkanut olemaan riitoja suunilleen joka toinen päivä, jopa sellasia että käsiksi käydään. Mieheni ei hakkaa eikä lyö mua kuitenkaan, ainoastaan saattaa tönästä sängylle, huutaa ja karjuu. Minä teen samoin, huudan ja raivoan.
Riidat johtuvat stressista: miehelläni on töissä kiirettä ja yliväsymystä mulla ongelma taasen on se että en ole missään ammattikoulussa enkä töissä. Olen yhdessä ammattikoulussa ollut mutta lopetin koska ala ei kiinnostanut. Pääsin toiseen kouluun mutta mun ei annettu jatkaa siellä koska olin "liian paljon jälessä", sen jälkeen alko pikkasen jo masentamaan. Kaikki romahti.
Joudun nyt käymään työvoimatoimistossa ja tällä hetkellä on kuukauden karenssi päällä, rahaa en saa mistään. Ainut pieni rahanlähde on äitini joka sillon tällön antaa tililleni rahaa että saan ostettua meille ruokaa, mieheni maksaa laskut ja vuokran. Muuhun mulla ei ole varaa.
Asiaa ei auta ollenkaan se että äitini vihoittelee mulle jatkuvasti puhelimessa, sanoo että omapa on vikani, ite olen kaiken aiheuttanut. Sanoo että olisit käynyt koulua vaikka ala ei kiinnostanu. Mutta ei vaan ollut motivaatiota käydä, halusin toiselle alalle.
Itkettää ja suututtaa ja pistää niin vihaksi tämä kaikki, haluaisin niin kovasti olla miehelleni avuksi rahallisesti mutta en kauheasti pysty.
Olen nyt kohta puoli vuotta ollut vaan enkä tehnyt mitään. En jaksa. Haluan päästä edes töihin jonnekin, sen takia että saisin rahaa jotta suhteemme tasapainoittuisi ja kummallakin olisi parempi olla sekä myös sen takia että haluan päästä tekemään jotain, en jaksaisi enään vaan olla tekemättä mitään.
Arvostan työntekoa ja opiskelua suuresti eikä kiinnosta ajatus elää toisten verorahoilla. Toiset ne vaan paiskii töissä ja maksavat palkasta veroa ja sitten tällänen kuten minä syö toisten rahoja :( Tuntuu niin pahalta.
Tiedän että tämä tilanne ei ole minun vika, en edes lopettanut toista koulua ennen kuin sain tietää että olen päässyt toiseen ammattikouluun.
Kumpa tämä kaikki paska olisi jo ohi.
Mitä olen tehnyt väärin?
Miten saan tämän suhteen pysymään kasassa? Ei meillä eropuheita sentään ole ollut, ei mieheni puolelta mutta omalta puolelta kyllä. On vain ollut sellanen tunne että en ole miehelleni tarpeeksi hyvä, ihan kuin olisin riesa. Vaikka mieheni sanoo etten ole ja ymmärtää tilanteeni. Sanoo että jokaisella on joskus ongelmia ja jokasessa suhteessa on ongelmia mutta kaikki kyllä järjestyy.
Mitä tehdä
5
933
Vastaukset
- riittää
No tee vaikka siivoushommia, että saat sen opiskelupaikan sitten. Niitähän sitä aina tehdään. Tai jotain toimistohommia tms. EI SAA OLLA RANTTU! Saat myös arvokasta työkokemusta etkä tunne itseäsi niin arvottomaksi, koska teet sentään töitä. Ja en nyt yhtään vähättele tässä siivoojia, mutta niitä töitä nyt vaan sattuu helposti saamaan. Kyllä sitä sen verran kestää, että saat sitten sen opiskelupaikan.
Tsemppiä! - työharjoitteluun.
Eli etsi jostain ihan vaikka itse kyselemällä tai ilmoituksia katselemalla työkkärin seinältä, harjoittelupaikka. Monet ottaa harjoittelijoita, koska ei tarvitse itse maksaa palkkaa. Kela maksaa, ja se tuki on enemmän kuin opintotuki, joten olisit ihan hyvissä rahoissa.
Äläkä ole liian kranttu harjoittelupaikankaan suhteen, vaikka kannattaa ensisijaisesti koittaa päästä paikkaan joka on lähellä alaa mistä olet kiinnostunut.
Ei maailma kuule tuohon kaadu! Itse olen ollut vastaavasa tilanteessa parikin kertaa, ja aina se siitä muuttuu.
Äitisi on väärässä kun syyllistää.
Usko miestäsi, hänelle tilanne on ok ja hän ymmärtää. Ei se tilanne ole ikuisesti noin! Ja ota tämä kasvattavana kokemuksena, elämänkoulua se on vaan. - oppeliini
Hankkiutuessasi pois kouluista tiedät jo nyt viimeistään tehneesi väärin. Syyllistää muita siitä on täydellisen aiheetonta. Mutta tuonhan sinä jo tiedätkin.
Nyt onkin kysymys kuinka päästä tekemistäsi virheistä eroon.
1) Jos haluat asua miehen kanssa joka maksaa lähes kaiken, pidä huoli että kotinne on AINA tip top kunnossa ja että kodissanne on rauhaisa ilmapiiri.
Lopeta nalkuttaminen ja valittaminen miehesi kuullen.
Ole hiljaa ja anna hänelle lepäysrauha.
2) Laita kaikkiin mahdollisiin oppipaikkoihin anomukset vetämään. Vaikka et pääsisikään unelma ammattiisi,(tällähetkellä) mikä tahaansa on parempi kuin jouten olo.
3) Mene mihintahaansa kurssille oppimaan mikä sinua kiinnostaa. Ellet pääse juuri siihen, ota toinen kurssi! Vaikkakin taisit jäädä jo junasta, lukukaudet ovat jo alkaneet.
4) Tuossa tapauksessa, mene siivoamaan. Siihen ei tarvita tohtorin väitöskirjaa! Sen sijaan saat oman arvosi takaisin tietäessäsi että teet ainakin jotain hyödyllistä.
5) Ellet osaa antaa miehelle ansaittua rauhaa ja lepoa, muuta äitisi luo (jos hän ottaa sinut kotiinsa vielä) ja tee kaikkesi auttaaksesi häntä joakapäiväisissä toiminnoissa.
6) Lakkaa syyttelemästä muita ja ryhdistäydy! Katso ympärillesi ja etsi avun tavitsijoita. Onko 7km.n (matka jonka helposti kävelee- siis ei bussimaksuja)säteellä ketään vanhusta/sokeaa tai rampaa joka tarvitsee apua? Mene auttamaan, olethan itse nuori ja terve!
7) On totta että itse olet tehnyt sotkusi, mutta on totta sekin että sinun ei tarvitse kylpeä tuossa typerässä itsesäälissä enää yhtään sekunttia kauempaa!- kyllä sitä
monenlaista saa kuulla kun vanhaksi elää! :D
Et tietysti ollut tosissasi, mutta sanonpa nyt vaan ihan varmuuden vuoksi, että tällaista ei sitten kannata kuunnella ollenkaan.
Jos on tehnyt vääriä valintoja elämässä tai on ollut huono tuuri, ei se takoita, että katumusharjoituksena pitäisi ryhtyä kenenkään kotiorjaksi, varsinkaan parisuhteessa. Hullu ajatus. Jokaisella on omat huolensa, murheensa ja väsymyksen aiheensa, oli sitten töissä tai työtön. Ei ihmisarvo ole työstä riippuvainen eikä omaa pahaa oloaan tarvitse eikä pidä haudata siksi, että ei olisi toiselle "enempää vaivaksi." Tuloksena on vain lisää epävarmuutta, surua ja väsymystä.
Työttömyys tai opiskelupaikan puute ei myöskään ratkea sillä, että etsisi 7km säteeltä kaikki sokeat ja rammat vanhukset ja juoksisi itsensä väsyksiin heitä auttamassa. Auttaa voi, jos kokee sen itselleen tärkeäksi, mutta syyllisyydestä sitä ei kannata tehdä. Yhteiskunnalla on velvollisuus tarjota kotiapua sitä tarvitseville ja kotiavulle maksetaan työstä palkka. Näin sen kuuluu mennä.
Kaikkiin mahdollisiin oppilaitoksiin ei missään nimessä kannata hakea. Sellaisille aloille, jotka eivät kerta kaikkiaan itseä kiinnosta, ei kannata edes harkita hakeutuvansa. Eihän se johda mihinkään, ei ainakaan ammattiin, jota jaksaisi vuosikausia koulutuksen jälkeen harjoittaa. Koulutus on kallista, alasta riippumatta, sekä yhteiskunnalle että opiskelijalle itselleen. Ei sellaisia resursseja kannata heittää hukkaan eikä viedä opiskelupaikkaa joltakin mahdollisesti paljon motivoituneemmalta ihmiseltä.
Siivoamista voi harkita, jos on todella valmis tekemään ihan mitä tahansa. Työ sinänsä on arvokasta, mutta työolot, palkat, työajat ym. ovat sellaista riistoa, että kannattaa todella harkita tarkasti. Siivousfirmat käyttävät häikäilemättömästi hyväkseen juuri sellaisten ihmisten hätää, jotka ovat toimeentulonsa tai yhteisön painostuksen vuoksi valmiita tekemään ihan mitä tahansa. Tämä systeemi on sellainen, jota pitäisi viimeiseen saakka välttää, jotteivät näiden firmojen tulokset ainakaan työvoiman helpon saatavuuden vuoksi enää kasvaisi.
On aika lapsellista tarjota ap:n ongelmiin tuollaisia keinoja. On helppo käskeä ihmistä olemaan säälimättä itseään ja lyödä rivi huutomerkkejä perään. Vaikeampaa olisi itse noudattaa niitä omia neuvojaan, jos samanlaiseen tilanteeseen joutuisi.
Ap:n tilanteeseen neuvoisin vain, että kannattaa uskoa sitä miestä, jos hän sanoo, että ymmärtää tilanteen. On ihan ymmärrettävää, että kokee olevansa riippana, mutta tämähän on vain ohimenevä jakso elämässänne. Joskus käy näin ja silloinhan juuri se toisen ihmisen tuki tulee tarpeeseen. Elämänkokemus sen opettaa, että parisuhde kuten muutkin ihmissuhteet ovat parhaimmillaan juuri sitä, että autetaan ja tuetaan toista mäessä vuorotellen. Jossakin vaiheessa mies voi tarvita sinun apuasi ihan yhtä lailla, hän voi joutua työttömäksi, sairastua tai mitä vaan. Silloin on sinun vuorosi tukea häntä etkä varmasti silloin ajattele, että onpas tuo mies minulle nyt riippana.
Yleensä suhteessa kannattaa jutella toisen kanssa asioista ja kertoa avoimesti peloistaan ja tuntemuksistaan. On tärkeää oppia kuuntelemaan toista ja ymmärtämään hänen tunteitaan. Näin omia ajatuksia ei tule padottua sisälle niin, että ne sitten väsymyksen hetkinä riistäytyvät sieltä ulos väkivaltaisesti.
Kannattaa pysyä aktiivisena, vaikka ei töissä tai koulussa olisikaan. Harrastuksista kannattaa pitää kiinni, jos niistä ei tule liikoja kustannuksia. Myös uusia harrastuksia kannattaa aloittaa ja pitää itsestään huolta sen sijaan, että ruoskisi, syyttäisi ja moittisi itseään. Harrastuksia ja elämänlaatua ei tarvitse raadannalla ansaita, niihin on oikeus kaikilla. Kun pitää itsestään huolta, työn tai opiskelupaikan hankkimiseen riittää intoa ja voimia. Itsesyytökset ja kohtuuttomuus itseä kohtaan johtaa masennukseen ja katkeruuteen ja voivat vammauttaa ihmisen pitkäksi aikaa.
Työttömyydestä huolimatta kotitöitä ym. kannattaa jakaa. Jos itse on suurimman osan päivästä kotona, on tietysti kohtuullista, että ottaa hieman isomman vastuun esim. siivoushommista. Tasapuolisuuden on kuitenkin säilyttävä ja omalle elämälle on jäätävä aikaa. Viehän jo työnhakukin paljon aikaa päivästä. Lisäksi on kysymys teidän molempien yhteisestä kodista, jota te molemmat yhteistyössä hoidatte. Tämä on tärkeää.
Karenssiin tepsii esim. työharjoittelu. Työharjoittelupaikkoja voi olla helpompi saada kuin varsinaista työtä, mutta kannattaa lähteä tähän vain, jos harjoittelupaikka on lähellä itseä kiinnostavaa alaa ja voi edesauttaa varsinaisen työn tai opiskelupaikan saamista. Työharjoittelija saa palkaksi työmarkkinatuen lisäksi 8€ päivässä kulujen kattamiseen. Systeemiä käytetään laajalti "tilastoiden siivoamiseen" eli saadaan harjoittelussa olevat käytännössä työttömät pois työttömyystilastoja rumentamasta. Kysymys on puhtaasti politiikasta, ei työttömän edusta. Myös työnanatjat käyttävät harjoittelua väärin ja teettävät harjoittelijoilla töitä, joihin muussa tapauksessa pitäisi palkata työntekijöitä omalla rahalla. Tämä systeemi siis pikemminkin lisää kuin vähentää työttömyyttä ja sitä olisi siksi vältettävä, ellei todella ole mahdollisuus päästä paikkaan, joka aidosti kiinnostaa.
Karenssia saa, jos lähtee itse opiskelupaikasta ilman, että olisi toista paikkaa tai työtä tiedossa. Sinunhan tapauksessasi luulit pääseväsi toiseen opiskelupaikkaan, joka sitten ei halunnutkaan sinua, koska et päässyt mukaan opiskelurytmiin tms. Tässä on kyse rajatapauksesta, sillä jos luulit, että sinulla on opiskelupaikka toisessa koulussa ja sinun oli annettu näin ymmärtää, et varsinaisesti silloin lopettanut itse koulua vaan sinua johdettiin asiassa harhaan. Tästä kannattaa työkkärissä keskustella ja sanoa, että tarkoituksenasi ei todellakaan ollut jättäytyä pois opiskelusta, vaan yritit vain vaihtaa sinua kiinnostvammalle alalle. Virkamiehillä noissa toimistoissa on yllättävän paljon päätäntävaltaa, he voivat jopa perua karenssisi jos vain saat selitettyä mistä on kysymys.
Jos äiti haukkuu ja syyllistää puhelimessa, olisi puheluita ehkä syytä vähentää. Äidillä on ehkä taustalla aito huoli lapsensa pärjäämisestä, mutta taktiikka on hänellä väärä. Mietit selvästi nyt jo liikaa omaan syyllisyyteesi ja huonommuuteeesi liittyviä asioita, ei siihen tarvita ketään laittamaan "lisää vettä myllyyn." Äidille kannattaa kertoa, että yrittää parhaansa ja koittaa saada opiskelupaikan tai töitä. Omaa väsymystään ja huoltaan ei äidin pitäisi lapsensa niskaan kaataa.
Yleisesti sanoisin, että ai kannata haaskata aikaa itsensä syyttelyyn, moittimiseen ja potkimiseen. Eihän tilanteelle mitään voi etkä ole tahallasi tällaiseen tilanteeseen hankkitunut. Yhteiskunnan kannalta asiaa ei kannata ajatella, eihän yhteiskunta ole mikään tuomitseva isä-jumala, jonka takia tarvitsisi itseään ruoskia. Yhteiskunta olemme me ihmiset ja me olemme yhteisesti päättäneet, että autamme niitä, joilla menee elämässä huonommin väliaikaisesti tai pysyvästi. Olethan itsekin valmis maksamaan verosi silloin kuin töissä käyt. Ei tässä sen kummemmasta ole kysymys. Kunhan pääset kouluun, saat ammatin ja mahdollisesti työpaikan sinua kiinnostavalta alalta, maksat varmasti moninkertaisesti takaisin kaiken, mitä sinuun on sijoitettu. Älä siis murehdi.
- jos itse haluat
Istuppas rauhassa aloillesi ja mieti vähän. Onko pakko olla kiukkuinen ja hermostunut? Saat olla rauhassa kotona, ei ole työpaineita eikä kiireitä. Jos miehesi elättää sinut, sinä voit korvata sen pitämällä kodin siistinä, laittamalla ruokaa ja olemalla mukavaa seuraa. Se ei ole vaikeaa.
Älä murehdi sitä että et tee mitään, koska siinä kotona varmasti riittää tekemistä ja vieläpä leppoisaan tahtiin. Älä pidä itseäsi arvottomana siksi ettei sulla ole työtä, voit olla silti ihmisenä ja kumppanina arvokas. Olet miehellesi rakas, hän ei halua sinulta muuta. Ota vastaan päivärahasi hyvällä omallatunnolla - se on tarkoitettu juuri tuossa tilanteessa oleville ja lain mukaan siihen on oikeus. Ehdit vielä olla työelämässäkin ja tekemään osuutesi, etsi opiskelupaikkaa mutta älä murehdi. Tämä on elämässäsi välivaihe, josta sinä itse voit tehdä niin hyvän kuin itse haluat.
Älä luule ettei riitelylle voi mitään. Kyllä voi, ja sinä itse vaikutat siihen. Omiin tunteisiin, hermostumiseen tai käytökseen todellakin voi vaikuttaa itse. Kun vaan teet itsellesi selväksi miten haluat nyt tätä jaksoasi elää, ja sitten myös elät niin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h603649- 443605
Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062831Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv512559Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.541973Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151629Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p211539- 321493
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061317- 1801251