Mikäköhän on Atkinsin ja Heikkilän kanta palmuöljyyn? Vaikka en nyt paljon ruokaa teekään niin tulevaisuudessa tilanne tulee olemaan toinen ja rypsiöljy ei ole mitenkään hyvä uppopaistorasva.
Mistäköhän tuota saisi edullisesti? Tietääkö kukaan tukkujen tilausnumeroita? Mua kiinnostaa siis vain puhdas palmuöljy eikä muut uppopaistorasvat.
Ja jos joku ihmettelee mitä tekemistä uppopaistamisella on VHH:n kanssa niin muutakin voi uppopaistaa kuin ranskalaisia, esimerkiksi pihvistä tulee todella herkullinen uppopaistettuna.
palmuöljy
25
2568
Vastaukset
- ei hirveän
usein friteeraa niin ei kai kauheasti väliä öljyllä. Itse käytän kookosrasvaa (sitä voipaketin näköisesti pakattua) kun joskus harvoin friteeraan. Maku on neutraali.
Uppopaistettu parsa eli brokkoli on todella herkullista. Varsinkin ne kukinnot. Varret kannattaa pilkkoa ohuiksi suikeroiksi ja friteerata erikseen. Joskus teen myös ranskalaisia mutta myös kaikkia muitakin kasviksia on tullut kokeiltua.Kiinteänä rasvana kookosrasva on hankalaa käyttää kun sitä ei oikein voi pullottaa ja uppopaistorasva pitäisi suodattaa vielä käytön jälkeen. Tuo on se kakkosvaihtoehto. Kookosrasva on vielä sikamaisen kallista, maksaa monta kertaa enemmän kuin rypsiöljy.
- suodatan
mrx-08 kirjoitti:
Kiinteänä rasvana kookosrasva on hankalaa käyttää kun sitä ei oikein voi pullottaa ja uppopaistorasva pitäisi suodattaa vielä käytön jälkeen. Tuo on se kakkosvaihtoehto. Kookosrasva on vielä sikamaisen kallista, maksaa monta kertaa enemmän kuin rypsiöljy.
sen käytön jälkeen teesiivilän lävitse kun on hieman jäähtynyt ja kaadan sen sitten tavalliseen pakastus/leikkelerasiaan ja laitan jääkaappiin.
suodatan kirjoitti:
sen käytön jälkeen teesiivilän lävitse kun on hieman jäähtynyt ja kaadan sen sitten tavalliseen pakastus/leikkelerasiaan ja laitan jääkaappiin.
Pitäisi varmaan hommata joku metallinen pullo tai rasia tuohon hommaan. Mulla on ongelmana ollut se, että unohdan tuon liian pitkäksi aikaa ja se jähmettyy ja täytyy sulattaa uudestaan.
- rypsiöljyn
mrx-08 kirjoitti:
Kiinteänä rasvana kookosrasva on hankalaa käyttää kun sitä ei oikein voi pullottaa ja uppopaistorasva pitäisi suodattaa vielä käytön jälkeen. Tuo on se kakkosvaihtoehto. Kookosrasva on vielä sikamaisen kallista, maksaa monta kertaa enemmän kuin rypsiöljy.
Paisto ominaisuuksista terveyden kannalta, se saattaisi kannattaa.
Tavallista kookosrasvaa saa kaupoista ja äitini kaatoi sen johonkin jääpaappiin sopivaan astiaan seuraavaa kertaa varten. rypsiöljyn kirjoitti:
Paisto ominaisuuksista terveyden kannalta, se saattaisi kannattaa.
Tavallista kookosrasvaa saa kaupoista ja äitini kaatoi sen johonkin jääpaappiin sopivaan astiaan seuraavaa kertaa varten.Normaalina paistoöljynä rypsiöljy menettelee koska se ei ehdi hapettua niin lyhyessä ajassa. Uppopaistossa lämpötila on korkea koko ajan ja rypsiöljy alkaa härskiintyä. Härskiintyminen jatkuu myös kun öljyä säilytetään pitkään käyttämättömänä. Tämän vuoksi rypsiöljystä ei saa kun muutaman käyttökerran ja se tulee kalliiksi ja on epäekologista.
Kookosrasva ja palmuöljy kestävät pitkään, pikaruokapaikoissa öljyn vaihtoväli on todella pitkä, kuukausiakin (öljyä lisätään tietysti päivittäin).
Palmuöljy olisi aivan ideaalinen rasva tuohon mutta sitä ei tunnu mistään saavan edullisesti.- tuolta
mrx-08 kirjoitti:
Normaalina paistoöljynä rypsiöljy menettelee koska se ei ehdi hapettua niin lyhyessä ajassa. Uppopaistossa lämpötila on korkea koko ajan ja rypsiöljy alkaa härskiintyä. Härskiintyminen jatkuu myös kun öljyä säilytetään pitkään käyttämättömänä. Tämän vuoksi rypsiöljystä ei saa kun muutaman käyttökerran ja se tulee kalliiksi ja on epäekologista.
Kookosrasva ja palmuöljy kestävät pitkään, pikaruokapaikoissa öljyn vaihtoväli on todella pitkä, kuukausiakin (öljyä lisätään tietysti päivittäin).
Palmuöljy olisi aivan ideaalinen rasva tuohon mutta sitä ei tunnu mistään saavan edullisesti.http://www.newdirectionsaromatics.com/palm-kernel-carrier-oil-p-464.html
3,18 kg kanisteri vähän yli 18$
kerro kokemuksesi jos ostit, toimituskulut yms. mrx-08 kirjoitti:
käsitteisiin, että kookosrasva, mitä kaupoissa myydään folioon pakattuna halpaan hintaan on täysin eri tuote kuin kylmäpuristettu kookosöljy joka kyllä jähmettyy talvikaikana kun lämpötila laskee sisätiloissa alla oliko se nyt 24 astetta. Kesäällä se on juoksevaa. Kookosöljy terveyskaupasta ostettuna maksaa 29 euroa litra, joten tuo markettien kookosrasva on keinotekoisesti kovetettua ja ei sovi elintarvikkeeksi.
tuolta kirjoitti:
http://www.newdirectionsaromatics.com/palm-kernel-carrier-oil-p-464.html
3,18 kg kanisteri vähän yli 18$
kerro kokemuksesi jos ostit, toimituskulut yms.Mä etsin ratkaisua hintaluokassa ~3 euroa per litra. Linkki oli kyllä kiinnostava ja sieltä saattaa tulla tilatuksi muita öljyjä seuraavaan saippuaprojektiin.
- rt
mrx-08 kirjoitti:
Normaalina paistoöljynä rypsiöljy menettelee koska se ei ehdi hapettua niin lyhyessä ajassa. Uppopaistossa lämpötila on korkea koko ajan ja rypsiöljy alkaa härskiintyä. Härskiintyminen jatkuu myös kun öljyä säilytetään pitkään käyttämättömänä. Tämän vuoksi rypsiöljystä ei saa kun muutaman käyttökerran ja se tulee kalliiksi ja on epäekologista.
Palmuöljy olisi aivan ideaalinen rasva tuohon mutta sitä ei tunnu mistään saavan edullisesti.Ja jokainen tietää miten epäterveellinen rasvahappokoostumus on pikaruokapaikkojen uppopaistetuissa tuotteissa! Haloo!?!
On paljon ekologisempaa käyttää kotimaista öljyä ja käyttää sellaisia ruuanvalmistusmenetelmiä mitä rypsiöljy kestää kuin tuottaa maapallon toiselta puolelta mitään rasvoja tai terveysvaikutteisia elintarvikkeita. Niiden tuottamiseksi on esim jouduttu kaatamaan miljoonia vuosia vanhoja sademetsiä että saadaan tilaa kookos- ym palmuille. Luuletko että laivassa trooppisissa olosuhteissa viikkotolkulla rahdattu rasva ei ole alkanut härskiintyä - ei varmasti ole tuoretta! Vain meillä länsimaisilla ruokauskovaisilla on varaa ja eettisyyden puutetta alistaa koko maailma palvelemaan meidän "rasvauskovaisuuttamme" tai milloin mitäkin ravitsemukseen liittyvää myyttiä. Suuri osa maailman ihmisistä elää aliravitsemuksesta eikä tosiaankin pysty tuottamaan itselleen esim Suomesta terveellisiä marjoja, varsinkaan mitään pakastekuivattuja....
että silleen
- mutta ennenaikaan
Uppopaistettiin esimerkiksi munkit ainakin minun kotonani kookosrasvassa.
Ja eikös kokoosrasvaa pidetä hyvinkin terveellisenä rasvana. - Asiallinen Aasi
Itse tykkään kokkailusta, mutta on ole ikinä uppopaistanut mitään. Nyt oikein innostuin tästä asiasta! Mitä kannattaa uppopaistaa ja mitä ei? Minkälaisilla välineillä (riittääkö tavallinen teräskattila), kuinka äkkiä ruoka kypsyy, mitä muuta pitää ottaa huomioon? Onko parasta käyttää rypsiöljyä vai kookosrasvaa vai jotain muuta?
Ja nimenomaan kyselen VHH-ruokavalion näkökulmasta, siis leivitykset yms. voi jättää omaan arvoonsa...Mä tykkään kovasti uppopaistetusta tofusta (marinoi tofua japanilaisessa soijassa, chilissä ja worcherter-kastikkeessa) ja uppopaista mukavan väriseksi. Kukka- ja parsakaali on ok, pihvistä (ei sisäfile) todella mehevää (pihvit pussiin ja tiskialtaaseen, jossa kuumasta hanasta laskettua vettä lämpiämään) ja sitten uppopaisto. Kalasta tulee todella hyvää. Tomaattia, kananmunaa ja vastaavia ei kannata yrittää (sisälle kehittyy painetta ja räjähtävät). Kaikki suht kiinteä käy.
Uppopaiston jälkeen kama täytyy laittaa vähäksi aikaa talouspaperin päälle valumaan.
Mä käytän uppopaistoon valurautaista wok-pannua.
Rypsiöljy ei kestä kovin montaa käyttökertaa.- ostaa
friteerauskeitin. Muutamalla kympillä saa jo ihan pätevän vekottimen..
Ykkössuosikit on parsakaali ja peruna, jälkimmäistä kylläkin kohtuudellla. No, eipä tuota friteerausta jaksa joka viikko suorittaa mutta hyvää tulee kyllä jos vertaa vaikkapa pakasteranskalaisiin.
Olen friteeranut erilaisia kasviksia kuten nauriita ja lanttua sekä em. yleensä kolme kertaa välillä hiukan jäähdyttäen. Onhan se vähän sellaista "tussaamista" mutta hyviä ne lisukkeet on vaikkapa pihvin kera. Siihen joku valkosipulisoosi partaäijäjugurtista lisäksi niin a´vot.
eivät ole ottaneet kantaa palmuöljyyn, mutta Mary Enig ja Sally Fallon ottavat kantaa palmuöljyyn kertomalla kirjassaan "Syö rasvaa ja laihdu", että palmuöljy ja palmuydinöljy tulee öljypavun hedelmistä. Kookospalmu kasvaa rannikkoseuduilla ja öljypalmu kasvaa trooppisten alueitten sisämaissa..
Palmuöljy on terveellistä öljyä, joka on helposti otettavissa öljypalmun hedelmistä. Siinä on melkein 50% tyydyttynyttä rasvaa, valtaosaltaan palmitiinihappoa. Sitä käytetään laajalti ruokaöljynä Afrikassa ja Aasiassa. Kuten kookosöljy, niin palmuydinöljy sisältää runsaasti terveellistä lauriinihappoa.
Valitettavasti nykyisin myös kysyntä biopolttoaineeksi kasvattaa palmuöljyn tuotantoa ja siitä ei ole kovin paljon tarjolla. Itse käytän kookosöljyä, koska sitä saa terveyskaupoista mutta palmuöljyä en ole nähnyt. Tietääkseni palmuöljyn hinta on korkeampi kuin kookoksen koska sitä halutaan polttoaineeksi.Kun öljyn hinta oli jotain 170 USD per barreli ja kasviöljyn hinta ei voi olla kovin paljoa kovempi niin puhutaan kyllä hintaluokasta ~1 €/l. Nykyisinhän biodieselin teko ei kannata ollenkaan kun öljy on halpaa. Mä olen muuten tehnytkin kerran biodieseliä, kokeilumielessä.
Mä olen ostanutkin puhdistamatonta palmuöljyä kerran (kulinaristisesta, en terveyssyistä) jostain aasialaiskaupasta. Oli ihan ok, tein muistaakseni jotain curryä ja maku oli hyvä. Palmuöljystä tulee myös hyvää saippuaa (palmolive). Täytyykin piipahtaa töitten jälkeen hakaniemeen.mrx-08 kirjoitti:
Kun öljyn hinta oli jotain 170 USD per barreli ja kasviöljyn hinta ei voi olla kovin paljoa kovempi niin puhutaan kyllä hintaluokasta ~1 €/l. Nykyisinhän biodieselin teko ei kannata ollenkaan kun öljy on halpaa. Mä olen muuten tehnytkin kerran biodieseliä, kokeilumielessä.
Mä olen ostanutkin puhdistamatonta palmuöljyä kerran (kulinaristisesta, en terveyssyistä) jostain aasialaiskaupasta. Oli ihan ok, tein muistaakseni jotain curryä ja maku oli hyvä. Palmuöljystä tulee myös hyvää saippuaa (palmolive). Täytyykin piipahtaa töitten jälkeen hakaniemeen.Kylmäpuristettu palmuöljy 500ml
11,40 €
1 l = 22,80 €
CocoVi palmuöljy on raffinoimaton neitsytpalmuöljy, joka on kylmäpuristettu Afrikassa luonnonmukaisella tilalla kasvatetuista öljypalmun hedelmistä.
Onhan tuo vähän halvempaa kuin kookosöljy (29€/l) mutta hintaa silläkin on kun raakapalmyöljy on jotain 330€ tonni. Oli aikaisemmin noussut jo 900 euroon tonnilta mutta romahti sitten.
- tikru.
Palmuöljyä saadaan uhanalaisten tiikerien elinalueilta. Hakkuut vaikuttavat negatiivisesti tiikereiden ja varmasti myös monien muiden eliöiden elinolosuhteisiin. Älkää syökö ranskiksia..
- Veijo
Pidän sormeni sivussa palmuöljystä.
Riittää että margariininval,mistajat käyttävät sitä koska se on halpaa. Samasta putkesta tulee rasva maaleihin ja kosmetiikkaan.
Hakumatkalla tankeissa rahdataan muita kemikaaleja ja öljyjä joiden jäämiä on löydetty myös margariineista.
Joten ei kiitos, meillä löytyy voita. Kookosöljyä menee jonkun verran - Pulsowiz
Kaikki rasva muuttu jokseenkin huonoksi ravinnoksi kuumennettaessa!
- Kokeillut
Punainen palmuöljy on terveellistä ja soveltuu hyvin paístamiseen. Sitä saa nykyään tavallisista ruokakaupoista.
- nuukailija
Neitsyt kookosöljyllä uppopaistan, minulla on pikkuruinen kattila johon mahtuu n pari desiä öljyä ja yhden kerrallan paistan esim manteli munkkeja.
- setietäväVekuPuustinen
Kannattaa muistaa, että kaikki rasva on elimistölle rasvaa joka varastoituu höllyvänä läskinä vyötärölle. Ei siis kannata syödä liikaa rasvaa.
- Markkumiettijä
Ei se ole ihan niin suoraviivaista. Öljyssä on toki paljon kaloreita, mutta eri öljyt käyttäytyvät vähän eri tavoin. Esimerkiksi punaisen palmuöljyn terveydellisistä ominaisuuksista on paljon tutkittua tietoa
http://bonred.fi/ajankohtaista/tiede-ja-punainen-palmuoljy/
Ja sen ominaisuuksista monet pitävät
https://www.youtube.com/watch?v=DJuf-WhvmlE - setietäväVekuPuustinen
Kaikki rasva on elimistölle rasvaa joka varastoituu läskinä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202273Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3041234- 65949
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31716Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642