Bussia ei tarvitse väistää

Noudattakaa sääntöjä

jos nopeusrajoitus alueella on 60km/h tai enemmän. Bussi ei saa myöskään vaihtaa kahta kaistaa pysäkiltä lähtiessä.
Hölmöt aiheuttavat aina vaaratilanteita turhilla jarrutuksilla.

10

2149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan

      Pysäkiltä lähtevällä bussilla on etuajo-oikeus, jos nopeusrajoitus on 60 km/h tai alhaisempi.

      • Anssi

        Pysäkiltä lähtevälle busille on annettava tietä jos nopeusrajoitus on 60 tai vähemmän. Bussilla ei ole mitään etuajo-oikeutta (=eteen ajo-oikeus).


        ******
        22 §

        Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

        Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)


      • Big M
        Anssi kirjoitti:

        Pysäkiltä lähtevälle busille on annettava tietä jos nopeusrajoitus on 60 tai vähemmän. Bussilla ei ole mitään etuajo-oikeutta (=eteen ajo-oikeus).


        ******
        22 §

        Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

        Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

        Etuajo-oikeus ei tarkoita eteen ajo-oikeutta, vaan on väistämisvelvollisuuden tuoma oikeus. Ollakseen toimiva velvollisuus edellyttää, että jollain on oikeus vaatia velvollisuuden noudattamista. Lakitekstiin ei tarkoituksella ole kirjattu etuajo-oikeutta, koska sen tuomaa mielikuvaa pidetään osin vääränä. Tosiasiassa velvollisuuden parina on aina oikeus - velvollisuus toimia tietyllä tavalla voi perustua vain siihen, että jollain on oikeus odottaa velvollisuuden toteutuvan. Vastaavasti oikeus tehdä jotain (vaikkapa etuajo-oikeus) edellyttää velvoitetulta sietämistä (velvollisuus sietää etuajo-oikeus).


      • dösä
        Anssi kirjoitti:

        Pysäkiltä lähtevälle busille on annettava tietä jos nopeusrajoitus on 60 tai vähemmän. Bussilla ei ole mitään etuajo-oikeutta (=eteen ajo-oikeus).


        ******
        22 §

        Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

        Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

        Huomatkaa kohta: "osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle"

        Oulussa bussit lähtevät liikkeelle ja laittavat vasta sitten vilkun päälle.. ja monesti näemmä samalla kun kääntävät jo ohjauspyörästä vasempaan.. eli eivät osoita suuntamerkillä aikomustaan, vaan tekevät ensin ja osoittavat sitten aikomuksensa.. kolaritilanteissa kannattaa huolehtia todistajista, sillä bussikuski on syyllinen.

        nimim. "käytännössä asiaa testannut"


      • jatkuvasti
        dösä kirjoitti:

        Huomatkaa kohta: "osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle"

        Oulussa bussit lähtevät liikkeelle ja laittavat vasta sitten vilkun päälle.. ja monesti näemmä samalla kun kääntävät jo ohjauspyörästä vasempaan.. eli eivät osoita suuntamerkillä aikomustaan, vaan tekevät ensin ja osoittavat sitten aikomuksensa.. kolaritilanteissa kannattaa huolehtia todistajista, sillä bussikuski on syyllinen.

        nimim. "käytännössä asiaa testannut"

        saa väistellä. helsingissä ajelevat surutta eteen pysäkeiltä. mutta miten on, kun takana tuleva bussi vaihtaa omalle kaistalleen ja ajaa pysähtymättä mihinkään sieltä eteen kaistan loppuessa. ajomestarin mielestä asiasta on kaksi eri "mielipidettä". eikö pykälä koske vain pysäkiltä tuloa, vai onko puolikilometriä bussikaistaa ajettuaan vielä pysäkiltä tulo?


      • Anssi
        Big M kirjoitti:

        Etuajo-oikeus ei tarkoita eteen ajo-oikeutta, vaan on väistämisvelvollisuuden tuoma oikeus. Ollakseen toimiva velvollisuus edellyttää, että jollain on oikeus vaatia velvollisuuden noudattamista. Lakitekstiin ei tarkoituksella ole kirjattu etuajo-oikeutta, koska sen tuomaa mielikuvaa pidetään osin vääränä. Tosiasiassa velvollisuuden parina on aina oikeus - velvollisuus toimia tietyllä tavalla voi perustua vain siihen, että jollain on oikeus odottaa velvollisuuden toteutuvan. Vastaavasti oikeus tehdä jotain (vaikkapa etuajo-oikeus) edellyttää velvoitetulta sietämistä (velvollisuus sietää etuajo-oikeus).

        Lakitekstin perusteella voisi olettaa että bussikuski on aina osasyyllinen, mikäli lähtevään autoon törmätään. Varsinkin kun tietää bussikuskien tavat, vilkku pannaan päälle vasta kun lähdetään liikkeille.

        Tässä vielä pykälän loppuosa ja 35§.

        ******

        "Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään."



        "35 § Suuntamerkki

        Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.

        Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä."


    • Putki Notkonen

      Siis jos on yli kuusikymppiä se rajoitus ja saa sitä kaistaakin vaihtaa, mutta sitten bussin pitää väistää kaikkia muita nopeusrajoituksesta huolimatta. Miten voisi päästä ajoradalla olevalta pysäkiltä muuten liikkeellekään, jos toinen auto on edessä?

    • kuljetusyrittäjä

      juuh kyllä se nopeus raja on se 60km/h jonka alapuolella pitäisi mahdollisuuksien mukaan antaa bussille mahdollisuus lähteä siitä pysäkiltä ilman että sen tarvitsee odottaa. mutta aina jos pysäkiltä lähtevä bussi kolaroi toisen ajoneuvon kanssa niin bussikuski on lakituvassakin syyllinen onnettomuuteen ihan niinkuin olisi vaikka mopoilija jos se lähtis pysäkiltä. eli koska ne bussikuskit käyttää sitä vilkkua ihan päin... niin ei kait kukaan ole niin hölmö että rupeaa siinä jarruttelemaan tai väistelemään. kyllä mun autoon ainakin uutta peltiä aina sen verran mahtuu. mutta noin muuten on silti syytä olla varovainen pysäkkien kohdalla. esim. juoksevat lapset ym. mutta sitä linkkiä ei ole pakko väistää jos ei halua.

      • Herra

        "niin ei kait kukaan ole niin hölmö että rupeaa siinä jarruttelemaan tai väistelemään. kyllä mun autoon ainakin uutta peltiä aina sen verran mahtuu."

        Minä en ole niin hölmö, että tahalleni kolaroisin.
        Peltiä saa uutta kaupasta, mutta ei tietääkseni terveyttä tai ihmishenkiä.


    • ööö

      Bussikuskit voisivat käyttää vilkkua vaikka seuraavasti:

      - Auton ollessa pysäkillä ja matkustajien noustessa/poistuessa vilkku oikealle merkiksi, että ei ole vielä lähdössä

      - Viimeisen matkustajan ollessa oven kohdalla vilkku pois merkiksi, että kohta lähdetään

      - Ovien sulkeutuessa vilkku vasemmalle merkiksi, että nyt mennään

      Olisiko ajatusta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      61
      1725
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      127
      1270
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      664
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe